PDA

Bekijk Volledige Versie : Jihad in de polder?



Slinger
22-08-08, 07:42
Doodrijden Ikea-man is moord, geen doodslag!
donderdag 21 augustus 2008 10:10


Onbegrijpelijk dat de 25-jarige man die afgelopen zondag op het parkeerdek van Ikea in Amsterdam-Zuidoost verkeersregelaar Willem van Koerten (54) doodreed, in eerste instantie na verhoor werd vrijgelaten.

Wat moet je in godsnaam uithalen willen ze je tegenwoordig nog vasthouden! Het onderzoek was nota bene nog niet eens afgerond. Pas toen het gewonde slachtoffer in het ziekenhuis overleed, werd de verdachte opnieuw opgepakt.

Meteen agressief
De exacte toedracht is weliswaar nog niet bekend, maar Het Parool publiceerde gisteren op basis van gesprekken met getuigen een geloofwaardige reconstructie. Zondagmiddag parkeert een blauwe Mini met drie passagiers half op een plaats voor invaliden. Als een verkeersregelaar de bestuurder daarop aanspreekt, reageert één van de medepassagiers meteen agressief: ‘Ik steek je dood.’

De verkeersregelaar schrikt en vraagt per portofoon om assistentie. Willem van Koerten, teamleider, reageert meteen. De opgefokte passagier stapt onder het uiten van bedreigingen uit en neemt het stuur over. Eerst rijdt hij op de verkeersregelaar in. Die weet opzij te springen, maar Van Koerten wordt vol geraakt en belandt via de motorkap op de grond. Daarop rijdt de Mini nog een keer op hem in.

Moord
Justitie beschuldigt de 25-jarige automobilist van doodslag. Daarvoor moet opzet bewezen worden. Dat moet lukken, zou je zeggen. Bovendien een poging tot doodslag op de eerste verkeersregelaar!

Maar waarom geen moord? De man heeft immers twee momenten gehad waarop hij ‘tot inkeer’ had kunnen komen. Toen hij scheldend uitstapte en het stuur overnam en toen hij het slachtoffer voor een tweede keer aanreed. Overigens had hij al met de dood gedreigd.

Er zijn uitspraken over schietpartijen waarbij de paar seconden tussen het afvuren van de eerste en de tweede kogel het verschil uitmaakten tussen doodslag en moord. In zo’n schokkende zaak als deze moet het Openbaar Ministerie niet te snel door de knieën en lef tonen. Laat de rechters maar vonnis wijzen.

Identiteit
Opvallend is overigens dat de identiteit van de 25-jarige angstvallig wordt verzwegen. Laat ik niet op de zaken vooruitlopen, maar ik heb zo mijn vermoedens. Een hoge straf kan wellicht een waarschuwingssignaal zijn voor al die andere mannen-met-korte-lontjes.

Misdaad & Straf

http://www.elsevier.nl/web/10200343/Misdaad-Straf/Doodrijden-Ikea-man-is-moord,-geen-doodslag.htm