PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Moslims met diabetes moeten afzien van Ramadan'



mark61
01-09-08, 12:23
Moslims met diabetes moet worden ontraden om mee te doen met de Ramadan vanwege een groot risico op complicaties. Dat stelt een groep artsen en verpleegkundigen van het Amsterdamse Slotervaartziekenhuis in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde (NTvG).

De islamitische vastenmaand begint dit jaar op 2 september. Tussen zonsopkomst en zonsondergang mogen moslims dan niet eten, drinken, roken en seks hebben. Het vasten wordt niet alleen opgevat als manier om zelfdiscipline te ontwikkelen, maar ook als zuivering van de ziel en gehoorzaamheid aan God. Daarnaast leert men door te vasten wat honger is.

Dispensatie
Voor gezonde mensen is deelname aan de Ramadan geen probleem. Dat geldt echter niet voor zieke of zwakke mensen, zij krijgen daarom dispensatie. Mensen die kortdurend ziek zijn, vrouwen die menstrueren, zwanger zijn of borstvoeding geven, krijgen tijdelijk dispensatie en worden geacht het aantal niet-gevaste dagen later in te halen. Chronisch zieke patiënten of mensen met een psychiatrische stoornis krijgen permanent dispensatie. Toch doen veel moslims met een slechte (psychische of lichamelijke) gezondheid mee aan het vasten. Niet alleen uit religieuze gevoelens, maar ook vanwege bijvoorbeeld verbondenheid met de islamitische gemeenschap, schuldgevoelens ten opzichte van vastende familieleden en angst voor verlies van respect.

Risicogroepen
M. Ahdi (co-assistent), Fatima Malki en Wilma van Oosten (diabetesverpleegkundigen), Victor Gerdes en Eelco Meesters (internisten) van het Amsterdamse Slotervaartziekenhuis deden onderzoek naar de gevolgen van vasten voor diabetespatiënten. Allochtonen behoren tot de risicogroepen wat diabetes betreft: de ziekte treft sommige groepen vier tot zes keer zo vaak als autochtonen. Overgewicht en gebrek aan lichaamsbeweging zouden hierin een rol spelen, net als een slechtere metabole regulering. Vooral Surinaamse Hindoestanen, Turken en Marokkanen lijden verhoudingsgewijs vaker aan diabetes.

Complicaties
Uit het onderzoek blijkt dat islamitische diabetici beter kunnen afzien van deelname aan de Ramadan, omdat ze tijdens het vasten onvoldoende controle hebben over hun bloedsuikerwaarden. Patiënten met diabetes type I lopen een groot risico op acute complicaties. Maar ook patiënten met diabetes type 2 met vaatcomplicaties of al eerdere ontregelingen lopen risico op gezondheidschade.

Voorlichting
De onderzoekers pleiten er daarom voor dat artsen hun patiënten met suikerziekte actief afraden om te vasten. Voorlichting over de Ramadan en diabetes zou onderdeel moeten zijn van goede patiëntenzorg. Daarbij is het soms verstandig om familieleden bij de besluitvorming te betrekken. Daarnaast kan de arts de patiënt ook aanraden om contact op te nemen met een imam, die kan uitleggen dat de Koran in dit soort gevallen dispensatie verleent.

Begeleiding
Als diabetespatiënten desondanks toch willen vasten, dan zijn extra maatregelen vereist. Zo moet glucoseverlagende medicatie worden aangepast om de kans op hypoglykemieën zo laag mogelijk te houden. Ook is extra controle nodig. Patiënten die insuline – het hormoon dat het glucosegehalte van het bloed verlaagt – gebruiken moeten daarnaast een dagcurve bijhouden van de glucosespiegels.

Medicijngebruik
Deze problematiek beperkt zich niet alleen tot diabetespatiënten. Ook anderen met een zwakke gezondheid of psychiatrische patiënten kunnen in de problemen komen tijdens de Ramadan. Soms weigeren patiënten bijvoorbeeld voorgeschreven medicijnen in te nemen of zich te houden aan de voorschriften van een onderzoek. De afgelopen jaren is daarom steeds meer aandacht voor voorlichting aan moslims over de eventuele gezondheidsrisico's van de Ramadan.

Ahdi, M., Malki, F., Oosten, W. van, Gerdes, V.E.A. en Meesters, E.W. (2008). Diabetes en ramadan. Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde, 152 (34), 1871-4.

Bron: NTvG, Trouw, Mikado

http://www.mikadonet.nl/artikel.php?artikel_id=992

super ick
01-09-08, 12:33
Moslims met diabetes moeten afzien van het suikerfeest.

Charlus
01-09-08, 12:44
<...>Het vasten wordt niet alleen opgevat als manier om zelfdiscipline te ontwikkelen, maar ook als zuivering van de ziel en gehoorzaamheid aan God. Daarnaast leert men door te vasten wat honger is.<...>
Welnee, ze doen het omdat iedereen die ze kennen het doet. De sociale controle zal niet gering zijn.
De tekst in de quote hierboven is een geval van Islam-voorlichtingsfoldertje overpennen ihkv. opvoeding der onwetende dhimmies.

mark61
01-09-08, 18:35
Moslims met diabetes moeten afzien van het suikerfeest.

Funny haha.

mark61
01-09-08, 18:41
Welnee, ze doen het omdat iedereen die ze kennen het doet. De sociale controle zal niet gering zijn.
De tekst in de quote hierboven is een geval van Islam-voorlichtingsfoldertje overpennen ihkv. opvoeding der onwetende dhimmies.

Dat wordt even later in het artikel duidelijk aangehaald.

Het is alleen maar correct dat eerst de 'officiële' verklaring wordt gegeven voor een gewoonte.

Doorgaans zal je kerstmis aan iemand die daar niets van weet ook eerst uitleggen als een christelijk feest want bladiebla, om vervolgens mee te delen dat het vnl. over vreten gaat.

Ik vind dat je spijkers op laag water zoekt.

Dit artikel is van belang omdat moslims andere moslims vertellen dat ze het niet moeten overdrijven. Dat is schadelijk voor hun gezondheid en kost de samenleving klauwen vol geld, als je dat een prettige bijgedachte vindt.

TBB
01-09-08, 19:00
stelletje islamhaters, ze blijven nog even

mark61
01-09-08, 19:21
stelletje islamhaters, ze blijven nog even

Wie en wie?

azulay
01-09-08, 19:47
Moslims met diabetes moet worden ontraden om mee te doen met de Ramadan vanwege een groot risico op complicaties. Dat stelt een groep artsen en verpleegkundigen van het Amsterdamse Slotervaartziekenhuis in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde (NTvG).


Ahdi, M., Malki, F., Oosten, W. van, Gerdes, V.E.A. en Meesters, E.W. (2008). Diabetes en ramadan. Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde, 152 (34), 1871-4.

Bron: NTvG, Trouw, Mikado

http://www.mikadonet.nl/artikel.php?artikel_id=992

Voor degenen die toch vasten ondanks het afraden van de hele familie en bovendien sterk afraden door de dokters, zoals mijn vader, zou misschien het afraden door Imams in de moskee een bijdrage leveren om het te accepteren en te stoppen met zelfdestructie.

Joesoef
01-09-08, 19:55
Voor degenen die toch vasten ondanks het afraden van de hele familie en bovendien sterk afraden door de dokters, zoals mijn vader, zou misschien het afraden door Imams in de moskee een bijdrage leveren om het te accepteren en te stoppen met zelfdestructie.


Familie kan er ook wat van. De eerste flauwtes en aanvallen waren er al vandaag. Suiker, epilepsie gewoon vasten anders komt er gedonder thuis. Heb ik het nog niet eens over de roddels.

mark61
01-09-08, 20:05
Voor degenen die toch vasten ondanks het afraden van de hele familie en bovendien sterk afraden door de dokters, zoals mijn vader, zou misschien het afraden door Imams in de moskee een bijdrage leveren om het te accepteren en te stoppen met zelfdestructie.

Heb jij dat nooit geprobeerd dan? Met de imam praten, je vader met de imam laten praten? In de islam is het toch geen deugd je gezondheid geweld aan te doen?

super ick
02-09-08, 08:30
Voor degenen die toch vasten ondanks het afraden van de hele familie en bovendien sterk afraden door de dokters, zoals mijn vader, zou misschien het afraden door Imams in de moskee een bijdrage leveren om het te accepteren en te stoppen met zelfdestructie.

Waar staat dat? In de Koran?

mark61
02-09-08, 08:44
Waar staat dat? In de Koran?

Elke moslim moet zich onthouden van bezigheden die zijn gezondheid aantasten. Of dat in de koran staat is niet zo relevant.

Rabi'ah.
02-09-08, 12:32
Het lijkt me eerlijk gezegd een open deur dat je niet hoeft te vasten als je ziek bent.

Wat ik interessanter vind, is de motivatie van de mensen die het toch met alle geweld willen doen. Is het onwetendheid, sociale druk, gewoonte, of indruk willen maken op anderen?

Vasten als je ziek bent is geen uiting van vroomheid, maar eerder een volkomen misplaatste zelfkastijding.

Allah legt geen enkele ziel een last op die zwaarder is dan ze kan dragen.

Charlus
02-09-08, 12:55
Het lijkt me eerlijk gezegd een open deur dat je niet hoeft te vasten als je ziek bent.

Wat ik interessanter vind, is de motivatie van de mensen die het toch met alle geweld willen doen. Is het onwetendheid, sociale druk, gewoonte, of indruk willen maken op anderen?<...>
Het vasten wordt niet alleen opgevat als manier om zelfdiscipline te ontwikkelen, maar ook als zuivering van de ziel en gehoorzaamheid aan God. Daarnaast leert men door te vasten wat honger is.

The_Grand_Wazoo
02-09-08, 13:13
Kinders, wat kan het jullie schelen.

mark61
02-09-08, 13:14
Het lijkt me eerlijk gezegd een open deur dat je niet hoeft te vasten als je ziek bent.

Wat ik interessanter vind, is de motivatie van de mensen die het toch met alle geweld willen doen. Is het onwetendheid, sociale druk, gewoonte, of indruk willen maken op anderen?

Vasten als je ziek bent is geen uiting van vroomheid, maar eerder een volkomen misplaatste zelfkastijding.

Allah legt geen enkele ziel een last op die zwaarder is dan ze kan dragen.

Het lijkt op roomser dan de paus willen zijn. Het is stoer om extra te lijden. Ik heb zo'n 'schoonmoeder' gehad :hihi:

Rabi'ah.
02-09-08, 13:22
Het lijkt op roomser dan de paus willen zijn. Het is stoer om extra te lijden. Ik heb zo'n 'schoonmoeder' gehad :hihi:

Die indruk heb ik dus ook, dat het om een soort zelfkastijding gaat. "Kijk mij nou eens vroom zijn". Ondertussen gaat het helemaal niet om wat Allah werkelijk van je vraagt, maar om indruk te maken op anderen.

En er zijn misschien mensen die het echt niet weten.

knuppeltje
02-09-08, 13:50
Het lijkt op roomser dan de paus willen zijn. Het is stoer om extra te lijden. Ik heb zo'n 'schoonmoeder' gehad :hihi:

Ow, vandaar dus.

mark61
02-09-08, 15:25
Die indruk heb ik dus ook, dat het om een soort zelfkastijding gaat. "Kijk mij nou eens vroom zijn". Ondertussen gaat het helemaal niet om wat Allah werkelijk van je vraagt, maar om indruk te maken op anderen.

En er zijn misschien mensen die het echt niet weten.

Je kan het ook beschouwen als een schreeuw om aandacht en erkenning. Aangezien het bij mijn weten vooral ouderen zijn die het doen.

Nog afgezien van dat de oudere generatie vindt dat je niet zo moet zeiken. Die mietjes van kinderen van ze :hihi: Als Allah vindt dat hun tijd is gekomen, dan is hun tijd gekomen.

Slinger
02-09-08, 20:10
Kinders, wat kan het jullie schelen.

Nou, dan ken je Markie niet...

mark61
02-09-08, 20:54
Nou, dan ken je Markie niet...

Nee, die ken jij blijkbaar niet.

Wat kom je hier eigenlijk zieken? Je zinkt steeds dieper.

Slinger
02-09-08, 23:04
Nee, die ken jij blijkbaar niet.

Wat kom je hier eigenlijk zieken? Je zinkt steeds dieper.

En jij? Moet je moslims weer vertellen hoe zij hun zaken moeten regelen?

mark61
02-09-08, 23:14
En jij? Moet je moslims weer vertellen hoe zij hun zaken moeten regelen?

Je komt hier zieken in een topic, hebt inhoudelijk niets te melden, en meent mij de maat te moeten nemen. Je zuigt. Hoe kan jij met jezelf leven?

Slinger
02-09-08, 23:15
Je komt hier zieken in een topic, hebt inhoudelijk niets te melden, en meent mij de maat te moeten nemen. Je zuigt. Hoe kan jij met jezelf leven?

Zoals ik al zei, ik geniet elke dag, vooral als ik types al jij zie worstelen...

mark61
02-09-08, 23:33
Zoals ik al zei, ik geniet elke dag, vooral als ik types al jij zie worstelen...

Je geeft eindelijk toe dat je een zuiger bent. We zijn thuis. Baai!