PDA

Bekijk Volledige Versie : Forensisch onderzoek naar moord Willem van Oranje



Bofko
01-09-08, 15:11
DELFT - Het leek maandag even of er een scène van Crime Scene Investigation (CSI) werd opgenomen in Museum het Prinsenhof in Delft.
Onder grote belangstelling van de media begon daar het onderzoek naar de moord op prins Willem van Oranje. Hij werd op 10 juli 1584 neergeschoten door Balthasar Gerards.
Delft Forensics leidt het onderzoek. Directeur Willem van Spanje liet weten dat deze dag slechts het begin is van een reeks onderzoeken om antwoord te vinden op de vraag hoe de moord op de prins heeft plaatsgevonden.
De kogelgaten van de aanslag bevinden zich nog altijd als stille getuigen in de muur. Chef van de forensische opsporing André Hendrix van de politie Zeeland maakte maandag een afgietsel van de kogelgaten.

Vingers
"Dat is voor het Kras, Indruk en Vormenonderzoek. Daaruit kunnen we meer te weten komen over de kogels." Hij hoopt dat het gaat lukken, want de gaten zijn groot geworden omdat bezoekers er met hun vingers in hebben zitten prikken. Sinds de jaren dertig zijn de gaten afgeschermd met een glasplaat.
Een driedimensionale laserscanning van de plaats delict bepaalde de exacte maten van de ruimte. "Heel interessant om straks te weten hoe de ruimte eruit heeft gezien", aldus conservator Stads- en Oranjegeschiedenis Loet Schledorn.
Hij liet weten dat de lage plek van de gaten nogal wat vragen oproept. Zo is er een theorie dat de gaten pas later in de muur zijn gemaakt. "Ik heb er vertrouwen in dat de kogelgaten echt zijn", aldus Schledorn.

Bloedsporen
De politie van Midden en West Brabant gaat de ruimte onderzoeken op bloedsporen. Een zogeheten luminolonderzoek moet uitwijzen of er bloedresten zijn te traceren. De chemische stof luminol licht op bij contact met bloed. Gevonden bloedsporen kunnen een patroon vormen dat aanwijzingen geeft over de positie van het slachtoffer.
Tevens kan DNA-materiaal worden veiliggesteld. Ook vindt er nog een röntgenonderzoek plaats om loodresten te traceren en ballistisch onderzoek om meer over de beweging, het gedrag en de effecten van de kogels te weten te komen.

Verwachting
De koppeling van historische bronnen en de moderne techniek moet uitwijzen hoe de prins om het leven kwam. De uitkomsten van het gehele onderzoek wordt verwerkt in een 3D-reconstructie van de moord. Naar verwachting is het onderzoek eind november afgerond.

nu.nl

Good Kahuna
01-09-08, 15:37
Ben benieuwd, vind zulke reconstructies altijd wel interessant. Ook al lijken ze me in dit geval vrij nutteloos.

Misschien kunnen ze meteen een reconstructie maken van de foltering en terechtstelling van de moordenaar, want holy crap, dat was niet misselijk :argwaan:


Balthasar werd opgesloten in de gevangenis en legde op eigen verzoek een lange schriftelijke verklaring af over zijn beweegredenen. Nog diezelfde dag werd hij verhoord, maar liet niet veel los. De schepenen besloten tot foltering over te gaan, een destijds niet ongebruikelijke stap. De eerste nacht in de gevangenis werd Balthasar met roeden geslagen. Zijn wonden werden met honing ingesmeerd opdat een bok met zijne scherpe tong al leckende zijn vel metten honich afschrabben soude. De bok had er echter geen zin in. De rest van de nacht bracht Balthasar door met zijn handen aan zijn voeten gebonden. De beulen hingen hem een half uur lang op met aan iedere grote teen een gewicht van 300 (of 150?) pond. Hij praatte nog steeds niet genoeg en men deed hem te kleine schoenen aan van nat ongelooid hondenleer. Ze zetten hem voor een groot vuur zodat de schoenen krompen en zijn voeten brandden. Ze hielden gloeiende fakkels onder zijn oksels en staken naalden en spijkers tussen zijn nagels, maar Balthasar gaf geen krimp. Uiteindelijk werd de Utrechtse beul Jacob Michielsz. erbij gehaald, maar Balthasar bleef standvastig en ter zake antwoordend. De betrokkenheid van andere mensen bij de aanslag werd niet aangetoond, maar Balthasar noemde wel de naam van Parma.

Balthasar werd op 13 juli berecht. Het gerecht was van mening dat hij ten exempelen van allen anderen seer righoreuselijcken gehestraft [moest] worden. Ze veroordeelden de moordenaar tot een - ook voor zestiende-eeuwse begrippen - uiterst wrede straf. Hij zou de volgende dag naar het schavot worden geleid omme aldaer eerst zijn rechterhant, daer hy het voorsz. verradisch moordadighe feyt mede bedreven heeft, met een gloeyende toesluytende yzer geschroyet ende afghebrant te worden, ende dat daer naer met gloeyende tanghen tot ses reysen ende verscheyden plaetsen so aen aermen, beenen, en t'gheen daer sijn lichaem meest met vleesch becleedt is, het vleesch uutgebrant en afghenepen sal worden, ende dat hij daer nae levendich aen vier quartieren ghehouden sal worden, beghinnende van onderen ende ten laesten hem den buijck opgesneden ende zijn hart levendich uuijtgenomen ende in sijn ansichte geworpen ende daernae zijn hooft affgehouden zal worden ende dat zijn vier quartieren opten bolwercken van der Haechpoorte, Oostpoorte, Ketelpoorte ende Waterslootschepoorte deser stede uuijtgehangen ende zijn hooft opte Schooltoorn achter het logement des voornoemden heeren Prince op een staecke gestelt, sullen worden, verclarende alle syne goeden geconfisqueert ten proffijte van den Heer.

In het hedendaags Nederlands vertaald staat er: "Zijn rechterhand waarmee hij het moorddadige feit gepleegd heeft zal met een gloeiende tang afgeknepen worden; vervolgens kneep men met gloeiende tangen op verscheidene plaatsen op zijn lichaam het vlees af tot op het bot. Vervolgens vierendeelde men hem levend waarna het hart uit zijn borstkas gesneden werd en hem in het gezicht geworpen. Tenslotte hakte men zijn hoofd af waarna zijn vier uiteengetrokken delen op de Haagse poort, Oosterpoort, Ketelpoort en de Waterslootsepoort tentoongesteld werden. Zijn hoofd werd op een staak gespietst en vervolgens bij het voormalige huis van de prins geplaatst.

The_Grand_Wazoo
01-09-08, 15:50
Wat willen zij achterhalen? Of de kogel van links danwel van rechts kwam?

Bofko
01-09-08, 16:14
Onderstaand artikel geeft een duidelijker uitleg over het waarom.


DELFT - Duizenden toeristen lopen jaarlijks vol ontzag langs de kogelgaten in een van de binnenmuren van museum het Prinsenhof.
Het zijn de tastbare overblijfselen van de kwaadaardige daad die Willem van Oranje op 10 juli 1584 van het leven beroofde. Tenminste, dat wordt algemeen aangenomen. Of de kogelgaten ook echt met de moord te maken hebben, wordt vandaag onderzocht.

"We verwachten er niet veel van,'' bederft directeur Willem van Spanje van Delft Forensics meteen de pret. Dit Delftse kennisbedrijf leidt het onderzoek naar de moord op Willem van Oranje. "Dit gebeurt bij elk moordgeval, maar meestal heb je dan een verser spoor.'' De politie Zeeland, die experts in huis heeft op dit terrein, komt speciaal naar het Prinsenhof om een kunststof afgietsel te maken van de gaten. "Aan de binnenkant kunnen sporen zitten van de kogels die zijn gebruikt. We hopen zo meer te weten te komen over de richting waaruit de kogel kwam en de positie van Willem van Oranje op het moment van de moord.''
Als de kogelgaten niets met de beroemde moord van doen hebben, is dat geen nederlaag voor het museum. "We weten één ding zeker: de moord is gepleegd in het Prinsenhof,'' zegt Marian van Dijk, hoofd presentaties bij het museum. "Het verhaal over de moord blijven we vertellen, met of zonder kogelgaten. Voor ons is het interessant om te weten wat daar precies is gebeurd.'' Museumdirecteur Daniëlle Lokin verwoordde het naar verluidt ooit: ,,De grootste gaten in de collectie van het Prinsenhof zijn de kogelgaten.''
Ook van het speuren naar bloedspatten in de hal van het Prinsenhof, de zogenoemde plaats delict, heeft Van Spanje geen hoge verwachtingen. Een klein sprankje hoop heeft hij op de vloer gevestigd. "Daar liggen nog dezelfde tegels als vroeger, de vloer is alleen verhoogd. Op die plek moet bloed hebben gevloeid, want de prins is daar neergeschoten.'' Zowel de vloer als de muren worden eerst met speciale lichtbronnen beschenen die bloedvlekken blootleggen die met het blote oog niet zichtbaar zijn.
De chemische stof luminol is het tweede middel dat wordt ingezet om bloed te vinden. Het goedje licht op in het donker, als het in aanraking komt met bloed. Voor deze operatie wordt de hal verduisterd. "Als we iets aantreffen, brengen we de gegevens naar het forensisch lab. Met het DNA kun je wat doen.''

Maar waar is het DNA van de Vader des Vaderlands te vinden, als het bloedonderzoek niets oplevert? Juist, in de koninklijke grafkelders onder de Nieuwe Kerk. "De conceptbrief aan burgemeester Verkerk om het lichaam te mogen onderzoeken ligt nu voor me.'' De tombe van de prins is nog nooit gelicht en het is zeer de vraag of koningin Beatrix een uitzondering maakt voor dit bijzondere onderzoek. "Twee dagen na zijn dood is er sectie verricht op het lichaam van Willem van Oranje. Het rapport met informatie over zijn verwondingen zouden wij graag willen verifiëren.''

Tegenwerking op koninklijk niveau of niet, Van Spanje stelt alles in het werk om de reconstructie op deze moord zo dicht mogelijk de waarheid te laten benaderen. Na de onderzoeken in het Prinsenhof staat nog een ballistisch onderzoek op de rol, waarbij het moordwapen wordt nagebouwd. Schietproeven daarmee moeten uitwijzen of het gebruikte pistool krachtig genoeg is geweest voor de verwonding van de prins én de inslag in de muur.

Na al die honderden jaren hoopt Van Spanje stiekem zo de loop van de geschiedenis te veranderen. "Ik denk ook wel dat Balthasar Gerards het heeft gedaan, maar ik hoop dat de lijfwacht van Willem van Oranje als de dader uit het onderzoek komt. Kijk, Gerards heeft vrij snel bekend. Als hij dat niet had gedaan, moest hij terug naar de pijnbank. Dat is een bekentenis onder dwang. Theoretisch kan het het altijd dat hij het niet heeft gedaan.''

ad.nl

The_Grand_Wazoo
01-09-08, 16:18
Ik wil niet bijdehand zijn, maar is het wel verstandig om iemand van Spanje dit onderzoek uit te laten voeren? Het was, als ik het mij goed herinner, de Spaanse vorst die een prijs op het hoofd van van Oranje had gezet.

Bofko
01-09-08, 16:24
Ik wil niet bijdehand zijn, maar is het wel verstandig om iemand van Spanje dit onderzoek uit te laten voeren? Het was, als ik het mij goed herinner, de Spaanse vorst die een prijs op het hoofd van van Oranje had gezet.

Ik ruik een illuminatisch, eeuwen-overstijgend complot om de vaderlandse geschiedenis te herschrijven.

mark61
01-09-08, 18:00
Eh, volgens mijn informatie gaat het heel ergens anders om: Delft Forensics is de enige commerciële aanbieder van forensische diensten en bestaat nog niet zo lang. Dit is een publiciteitsstunt om de omzet aan te zwengelen. Tot nog toe was hun grootste stunt de onschuld aan te tonen van een Amerikaan die al 10 jaar ofzo onschuldig opgesloten zat wegens de moord op een meisje.

Het werd daarmee de concurrent van het NFI, dat tot dan toe altijd monopolist was geweest, en de laatste jaren flink in opspraak geraakt (http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlands_Forensisch_Instituut#Professionaliteit_ en_integriteit_soms_bron_van_discussie)doordat het zich liet beïnvloeden door politie en OM en afgezien daarvan in eerste instantie niet in staat bleek het DNA van de dader van de Schiedamse parkmoord te identificeren. Waardoor een onschuldige veroordeeld werd en vier jaar in de cel zat, voordat de echte dader, die voor iets anders was opgepakt, spontaan bekende. Gek genoeg staat daar in mijn link naar wiki niets over. Maar mijn geheugen is nog niet totaal verrot.

Bij mijn weten is niemand daarvoor gestraft, noch van het NFI, noch van de politie of OM. Wel is een revisiecommissie ingesteld.