PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Hindoe-extremisten willen sporen christendom uitwissen'



Marsipulami
03-09-08, 21:15
'Hindoe-extremisten willen sporen christendom uitwissen'


Hilversum (Van onze redactie) 3 september 2008 - Bij de aanvallen op christenen door hindoe-extremisten in India zijn tot op heden 26 doden gevallen. Dat zegt de woordvoerder van de Indiase bisschoppenconferentie tegenover het katholieke persbureau Fides.

Sporen uitwissen
“De extremisten hebben geprobeerd alle christelijke gelovigen, plaatsen en symbolen te treffen, alsof ze de sporen van het christendom in de regio uit wilden wissen”, zegt woordvoerder pater Babu Joseph.

Priesters gewond
De gewelddadigheden in de regio Orissa lijken wat geluwd. Het is nog niet duidelijk tot welke christelijke denominatie de 26 dodelijke slachtoffers behoren. Zes katholieke priesters en religieuzen zijn gewond geraakt. De RK-Kerk in India meldt dat vijftig kerkgebouwen zijn aangevallen, alsmede tien bedrijven van christenen, vier kloosters, vijf hotels en zes religieuze instituten.

Gepland geweld
Het geweld is geen incident, “maar een goed georganiseerde en geplande actie”, zegt pater Babu Joseph. De kerkelijke woordvoerder roept de internationale gemeenschap op in beweging te komen tegen wat hij noemt “een ernstige schending van mensenrechten, van godsdienstvrijheid en van het recht op leven”.

Bofko
04-09-08, 00:57
Boze jongemannen, in kleine primitieve , uitzichtloze , plattelandsboerengaten met een groot vrouwentekort ?

TBB
04-09-08, 00:58
Valt vrouwen lastig bij gebrek aan een openingszin..

Bofko
04-09-08, 01:09
Valt vrouwen lastig bij gebrek aan een openingszin..

Da's in Nederland.Op het Indiase platteland is bijna geen jonge vrouw meer te bekennen omdat vrouwelijke foetussen geaborteerd worden.

TBB
04-09-08, 01:13
Bah, wat onmenselijk zeg.

Julien
04-09-08, 09:59
En nog steeds zijn er van die hippie's die denken dat het hindoegeloof vreedzamer is dan de islam/christendom/jodendom..

Overigens is deze razzia tegen christenen veroorzaakt door een leugen. Een christen werd beschuldigd van de moord op een belangrijke hindoe, terwijl een Maoist de dader was.

mark61
04-09-08, 10:26
En nog steeds zijn er van die hippie's die denken dat het hindoegeloof vreedzamer is dan de islam/christendom/jodendom..

Overigens is deze razzia tegen christenen veroorzaakt door een leugen. Een christen werd beschuldigd van de moord op een belangrijke hindoe, terwijl een Maoist de dader was.

Het hindoeïsme kent geen gewelddadige god die hele volkeren straft. Het hindoeïsme heeft geen geopenbaard Boek waarin gelovigen worden aangespoord andere mensen te vermoorden, om welke redenen dan ook.

Das toch echt het unieke aan de 3 uut de woestijn.

Er wonen 1 miljard mensen in India van tig culturen en godsdiensten. In dat licht bezien is het verrassend ONgewelddadig. Statistisch moet je bovendien elk geweldscijfer door 100 delen zo ongeveer om een Nederlands idee te krijgen.

Julien
04-09-08, 11:27
Het hindoeïsme kent geen gewelddadige god die hele volkeren straft. Het hindoeïsme heeft geen geopenbaard Boek waarin gelovigen worden aangespoord andere mensen te vermoorden, om welke redenen dan ook.

Das toch echt het unieke aan de 3 uut de woestijn.

Er wonen 1 miljard mensen in India van tig culturen en godsdiensten. In dat licht bezien is het verrassend ONgewelddadig. Statistisch moet je bovendien elk geweldscijfer door 100 delen zo ongeveer om een Nederlands idee te krijgen.

Nou je vergeet de grootste en massaalste discriminatie/ Apartheid die er op de wereld bestaat; het kastesysteem in India. Wat rechtstreeks uit het hindoeïsme komt. Jaarlijks vallen hierdoor heel veel slachtoffers.
Volgens de 'woestijn'godsdiensten is ieder mens in ieder geval gelijk voor God.

knuppeltje
04-09-08, 11:35
Wat rechtstreeks uit het hindoeïsme komt. Jaarlijks vallen hierdoor heel veel slachtoffers.

Ga eens kijken wat ze daarvan bij wiki zeggen. Daar waarschuwen ze voor dit soort interpretaties.

mark61
04-09-08, 11:47
Nou je vergeet de grootste en massaalste discriminatie/ Apartheid die er op de wereld bestaat; het kastesysteem in India. Wat rechtstreeks uit het hindoeïsme komt. Jaarlijks vallen hierdoor heel veel slachtoffers.
Volgens de 'woestijn'godsdiensten is ieder mens in ieder geval gelijk voor God.

Dat kastenstelsel komt niet uit het hindoeïsme. Vraag maar aan Gandhi.

In any case vallen die doden door mensen, niet door een geloof. Dat geldt ook wel voor de drie woestijners, maar die hebben wel degelijk agressieve, tot geweld oproepende teksten. Daar valt niets aan te ontkennen.

Volgens de woestijngodsdiensten heb je gelovigen en ongelovigen, die in het geheel niet gelijk zijn. Ongelovigen gaan nl. branden, en moeten vaak vermoord worden waar je ze maar ziet.

Dat de katholieke kerk zich daar recentelijk vagelijk van gedistantieerd heeft doet niets af aan 2000 jaar moord en doodslag.

Juul, doe es eerlijk.

Julien
04-09-08, 12:07
Dat kastenstelsel komt niet uit het hindoeïsme. Vraag maar aan Gandhi.

In any case vallen die doden door mensen, niet door een geloof. Dat geldt ook wel voor de drie woestijners, maar die hebben wel degelijk agressieve, tot geweld oproepende teksten. Daar valt niets aan te ontkennen.

Volgens de woestijngodsdiensten heb je gelovigen en ongelovigen, die in het geheel niet gelijk zijn. Ongelovigen gaan nl. branden, en moeten vaak vermoord worden waar je ze maar ziet.

Dat de katholieke kerk zich daar recentelijk vagelijk van gedistantieerd heeft doet niets af aan 2000 jaar moord en doodslag.

Juul, doe es eerlijk.

Inderdaad; uiteindelijk ligt de verantwoordelijkheid altijd bij de mensen die moorden. Maar het valt me gewoon op dat er selectief wordt gekeken naar godsdiensten. Godsdiensten die verder liggen dan het Midden Oosten kunnen de meest verschrikkelijke dingen vragen van hun gelovigen (kijk eens naar de natuurgodsdiensten in Afrika of nogmaals het kastensysteem in India) en dat wordt dan gezien als "eenmaal hun cultuur", terwijl de woestijngodsdiensten toch veel kritischer worden bekeken.

Het kastenstelsel

De Hindoe-maatschappij is traditionele verdeeld in vier groepen, kasten geheten. Het zijn de Brahmanen (priesters), Kshatriya’s (edelen en soldaten), Vaishya’s (kooplieden) en Sudra’s (dienaren). Buiten het kastenstelsel zijn er mensen die werk doen wat als vuil of ondergeschikt wordt gezien, zoals de straat vegen. Zij werden wel ‘onaanraakbaren’ genoemd, maar staan tegenwoordig wel bekend als de ‘geregistreerde kaste’. In het verleden werd het kastenstelsel streng toegepast, en raakten mensen van hogere en lagere kasten nooit vermengd. Tegenwoordig is het minder strikt, maar heeft het nog steeds invloed op de plaats waar mensen wonen, op wat voor baan ze hebben en met wie ze trouwen
http://www.iselinge.nl/Scholenplein/pabolessen/01022cgodsdienst1/pagina05-hindoeisme.htm

Hoe bedoel je geen apartheid?

Marsipulami
04-09-08, 12:12
Da's in Nederland.Op het Indiase platteland is bijna geen jonge vrouw meer te bekennen omdat vrouwelijke foetussen geaborteerd worden.

Ik ben blij dat je hier stiekem het katholieke standpunt inzake abortus komt verdedigen.

mark61
04-09-08, 12:34
Inderdaad; uiteindelijk ligt de verantwoordelijkheid altijd bij de mensen die moorden. Maar het valt me gewoon op dat er selectief wordt gekeken naar godsdiensten. Godsdiensten die verder liggen dan het Midden Oosten kunnen de meest verschrikkelijke dingen vragen van hun gelovigen (kijk eens naar de natuurgodsdiensten in Afrika of nogmaals het kastensysteem in India) en dat wordt dan gezien als "eenmaal hun cultuur", terwijl de woestijngodsdiensten toch veel kritischer worden bekeken.

Wat vragen Afrikaanse godsdiensten volgens jou precies? Kan je ook maar één Afrikaanse god opnoemen? Wat is dit voor racistische prietpraat, fransoos? Jij ziet zeker van die lui met een bot door hun neus blanken in de pot koken?

Kan je nog lezen, lees dan mee: het kastenstelsel is GEEN religieus verplicht systeem. Het hindoeïsme heeft geen god die je in een boek vertelt wat te doen en laten.


http://www.iselinge.nl/Scholenplein/pabolessen/01022cgodsdienst1/pagina05-hindoeisme.htm

Kom jij nou ook al met sjonnie-bronnen? :)

Julien
04-09-08, 12:57
Wat vragen Afrikaanse godsdiensten volgens jou precies? Kan je ook maar één Afrikaanse god opnoemen? Wat is dit voor racistische prietpraat, fransoos? Jij ziet zeker van die lui met een bot door hun neus blanken in de pot koken?
Eh ik dacht dat jij de laatste was aan wie ik zou moeten uitleggen dat inheemse stammen in Afrika de meest vreselijke rituelen kennen. Vaak gebaseerd op een traditie, maar ook gebaseerd op religieuze argumenten. Misschien geloven ze dan niet in een God, maar ze hebben wel hun religie. Daar gaat het me om.
Wat ik pas racistisch vind zijn die blanken die als papa Blankman ("Groeten uit de Rimboe") paternalistisch over de Afrikaanse stammencultuur praten, zoiets als "ze mishandelen wel hun vrouwen of begraven levend overspelige vrouwen, maar dat is nu eenmaal de cultuur van die mensen...hier zijn wij ontwikkeld"
Als je deze mensen echt als gelijken ziet, moet je deze rituelen achterlijk noemen en net zo tekeer gaan als je tekeer gaat tegen de Paus en moslims.


Kan je nog lezen, lees dan mee: het kastenstelsel is GEEN religieus verplicht systeem. Het hindoeïsme heeft geen god die je in een boek vertelt wat te doen en laten.

Kom jij nou ook al met sjonnie-bronnen? :)

:hihi: een beetje lui ben ik wel ja, het was het eerste resultaat van google..heb niet op de bron gelet. Maar wat ik lees is dat het kastensysteem wel degelijk afkomstig is van het hindoeisme. Dat het niet verplicht is, doet niet ter zake. Kruistochten waren ook niet verplicht.

Amchaque
04-09-08, 15:03
Inderdaad; uiteindelijk ligt de verantwoordelijkheid altijd bij de mensen die moorden. Maar het valt me gewoon op dat er selectief wordt gekeken naar godsdiensten. Godsdiensten die verder liggen dan het Midden Oosten kunnen de meest verschrikkelijke dingen vragen van hun gelovigen (kijk eens naar de natuurgodsdiensten in Afrika of nogmaals het kastensysteem in India) en dat wordt dan gezien als "eenmaal hun cultuur", terwijl de woestijngodsdiensten toch veel kritischer worden bekeken.

Het kastenstelsel

De Hindoe-maatschappij is traditionele verdeeld in vier groepen, kasten geheten. Het zijn de Brahmanen (priesters), Kshatriya’s (edelen en soldaten), Vaishya’s (kooplieden) en Sudra’s (dienaren). Buiten het kastenstelsel zijn er mensen die werk doen wat als vuil of ondergeschikt wordt gezien, zoals de straat vegen. Zij werden wel ‘onaanraakbaren’ genoemd, maar staan tegenwoordig wel bekend als de ‘geregistreerde kaste’. In het verleden werd het kastenstelsel streng toegepast, en raakten mensen van hogere en lagere kasten nooit vermengd. Tegenwoordig is het minder strikt, maar heeft het nog steeds invloed op de plaats waar mensen wonen, op wat voor baan ze hebben en met wie ze trouwen
http://www.iselinge.nl/Scholenplein/pabolessen/01022cgodsdienst1/pagina05-hindoeisme.htm

Hoe bedoel je geen apartheid?

Overblijfsel van ome Adolf:melig2:

Amchaque
04-09-08, 15:06
Wat vragen Afrikaanse godsdiensten volgens jou precies? Kan je ook maar één Afrikaanse god opnoemen? Wat is dit voor racistische prietpraat, fransoos? Jij ziet zeker van die lui met een bot door hun neus blanken in de pot koken?

Vrouwen besnijden, vrouwen oprekken, vrouwen de borsten verpletteren.


Kan je nog lezen, lees dan mee: het kastenstelsel is GEEN religieus verplicht systeem. Het hindoeïsme heeft geen god die je in een boek vertelt wat te doen en laten.


Oh jawel, Bhagavad Gita, Rg Veda, allemaal sruti, dat wil zeggen geopenbaard.

knuppeltje
04-09-08, 15:13
:hihi: een beetje lui ben ik wel ja, het was het eerste resultaat van google..heb niet op de bron gelet. Maar wat ik lees is dat het kastensysteem wel degelijk afkomstig is van het hindoeisme.

Inderdaad heel lui. :gniffel:
Kijk nu maar eens bij wiki, het huidige kastensysteem heeft volhens wiki niets met het hinddoeisme te maken.

mark61
04-09-08, 17:51
Eh ik dacht dat jij de laatste was aan wie ik zou moeten uitleggen dat inheemse stammen in Afrika de meest vreselijke rituelen kennen. Vaak gebaseerd op een traditie, maar ook gebaseerd op religieuze argumenten. Misschien geloven ze dan niet in een God, maar ze hebben wel hun religie. Daar gaat het me om.

Afgezien van vrouwenbesnijdenis, die voor niet-moslimAfrikanen geen religieuze betekenis heeft, ken ik niet zo veel gruwelijke rituelen in Afrika. Noem er eens ééntje?

Verder zijn eventuele rituelen NIET, zoals in het christendom of de islam, gebaseerd op de gewelddadige aansporingen van enige god.

Ik herhaal: noem eens één Afrikaaanse god? Dat kan je blijkbaar niet.

Ook blijf je om de geweldsteksten van de woestijners heenfietsen. Erken dat eerst es.

Afrikaanse goden zijn over het algemeen slechts scheppers van de wereld; daarna bemoeien ze zich er niet meer mee of wenden zich vol afschuw af. Zie dat topic van Maarten100 op Islam en meer, een komisch maar toch serieus en correct overzicht van de goden der wereld en hun voornaamste eigenschappen.


Wat ik pas racistisch vind zijn die blanken die als papa Blankman ("Groeten uit de Rimboe") paternalistisch over de Afrikaanse stammencultuur praten, zoiets als "ze mishandelen wel hun vrouwen of begraven levend overspelige vrouwen, maar dat is nu eenmaal de cultuur van die mensen...hier zijn wij ontwikkeld"

Waar heb je het over? Ranzige SBS-programma's? Wat heeft dat er nou weer mee te maken?


Maar wat ik lees is dat het kastensysteem wel degelijk afkomstig is van het hindoeisme. Dat het niet verplicht is, doet niet ter zake. Kruistochten waren ook niet verplicht.

Het hindoeïsme schrijft het niet voor; het maakt deel uit van het 'cultuurgoed' van de Ariërs die destijds India veroverden en een 'koloniale maatschappij' inrichten.

Je kan de aandacht wel afleiden, maar de kern van de zaak is dat de woestijners een god hebben die vaak oproept tot geweld of zelf gewelddadig is. Hindoegoden doen dat niet, en openbaren bovendien niet zelf.

mark61
04-09-08, 18:06
Vrouwen besnijden, vrouwen oprekken, vrouwen de borsten verpletteren.

Welke god zegt dat?

Oh jawel, Bhagavad Gita, Rg Veda, allemaal sruti, dat wil zeggen geopenbaard.

De Bhagavad Gita is geschreven door meneer Vyasadeva. Niks openbaring. Sowieso zijn woestijnbegrippen NIET van toepassing op Indiase religieuze voorstellingen. Zelfs de notie 'religie' is al problematisch. Informeer je wat beter dan sjonnie.

Shruti betekent 'de gehoorde kosmische stem van de waarheid', a far cry from een persoonlijke god die je vertelt dat je de buurman moet kelen.

Werkelijk.