PDA

Bekijk Volledige Versie : Wetenschappers bedreigd om oerknal



IbnRushd
08-09-08, 18:13
Wetenschappers bedreigd om oerknal

GENEVE - Wetenschappers die betrokken zijn bij de Europese deeltjesversneller nabij het Zwitserse Genève, zijn met de dood bedreigd vanwege experimenten die ze later deze week willen uitvoeren. Dat meldde de Britse krant The Daily Telegraph maandag.

De wetenschappers willen vanaf woensdag zogeheten protonen, onderdelen van atomen, op elkaar afvuren. Door de energie die vrijkomt bij de botsing te analyseren hopen de onderzoekers te zien hoe het heelal er uitzag een fractie na de oerknal, ongeveer 14 miljard jaar geleden.

Critici vrezen echter dat door de experimenten kleine zwarte gaten ontstaan. Die zouden aardbevingen en vloedgolven veroorzaken, waardoor de aarde zou kunnen worden vernietigd. Een Duitse scheikundige probeerde tevergeefs om via het Europees Hof voor de Rechten van de Mens de tests te laten verbieden.

De experimenten worden uitgevoerd in de Large Hadron Collider (LHC), een 27 kilometer lange deeltjesversneller op de grens van Frankrijk en Zwitserland. Het gigantische apparaat ligt ongeveer honderd meter onder de grond. ANP)

ad.nl

Witte78
08-09-08, 18:19
Pff dat ene minuscule deeltje wat op het andere knalt. Waar maakt men zich druk over zeg. Hmm al hoorde ik wel dat in een enkel deeltje net zoveel energie zit als in een vliegtuig. :wow: (weet alleen niet meer welk type)

Joesoef
08-09-08, 19:03
Op zich natuurlijk wel grappig als we zo aan ons einde komen.

Soldim
08-09-08, 19:15
De dreigenden ook hier (http://cosmicvariance.com/) besproken

Bofko
08-09-08, 20:05
De dreigenden ook hier (http://cosmicvariance.com/) besproken

Niet alleen wetenschappers... de hele mensheid wordt bedreigd. :vreemd:

H.P.Pas
08-09-08, 20:08
Op zich natuurlijk wel grappig als we zo aan ons einde komen.

Is een grap nog steeds een grap als er geen lachers meer bestaan ?
Dat is nou metafysica.

duende
09-09-08, 11:13
Is een grap nog steeds een grap als er geen lachers meer bestaan ?
Dat is nou metafysica.

eehhhhh is er nou wel of geen hiernamaals?

knuppeltje
09-09-08, 11:17
eehhhhh is er nou wel of geen hiernamaals?

Volgens sommigen wel, maar die zijn daar nog nooit geweest.

H.P.Pas
09-09-08, 11:18
Volgens sommigen wel, maar die zijn daar nog nooit geweest.

Je moet er geweest zij om erover te kunnen oordelen. :bril:

knuppeltje
09-09-08, 11:20
Je moet er geweest zij om erover te kunnen oordelen. :bril:

Soms is dat heel raadzaam.

H.P.Pas
09-09-08, 11:20
eehhhhh is er nou wel of geen hiernamaals?

Kan de ziel uit een zwart gat ontsnappen ?

Bofko
09-09-08, 11:22
Kan de ziel uit een zwart gat ontsnappen ?

:hihi: Quantumreligie.

knuppeltje
09-09-08, 11:22
Ik vind jullie van die moeilijke hebben vandaag. :jammer:

H.P.Pas
09-09-08, 11:24
:hihi: Quantumreligie.

Tunneleffect is denkbaar.
Het aantal geredden wordt dan wel heel klein.

Bofko
09-09-08, 12:03
Tunneleffect is denkbaar.
Het aantal geredden wordt dan wel heel klein.


"Tunneleffect of tunneling is het effect in de kwantummechanica waarbij een deeltje door een barrière heen gaat, terwijl het niet voldoende energie heeft om over de barrière heen te gaan. Dit heet het tunneleffect, omdat de energiebarrière is voor te stellen als een hoge berg. Het deeltje dat te weinig energie heeft om over de berg heen te komen, gaat als het ware door een tunnel naar de andere zijde" Zegt Wiki.

H.P.Pas
09-09-08, 12:32
"Tunneleffect of tunneling is het effect in de kwantummechanica waarbij een deeltje door een barrière heen gaat, terwijl het niet voldoende energie heeft om over de barrière heen te gaan. Dit heet het tunneleffect, omdat de energiebarrière is voor te stellen als een hoge berg. Het deeltje dat te weinig energie heeft om over de berg heen te komen, gaat als het ware door een tunnel naar de andere zijde" Zegt Wiki.

Naar de onzekerheidsrelatie van Heisenberg is het deeltje niet scherp te localiseren. Als die onzekerheid in dezelfde grootteorde ligt als de 'breedte' van de berg gaat het effect een rol spelen.
Om quantitatief meer te kunnen zeggen moeten massa en afmetingen van de ziel en het zwarte gat bekend zijn, alsmede de affiniteit van de ziel tot het hiernamaals, in de vorm van een potentiaalfunctie..
:jammer: Zitten nog wel een paar onzekerheden in.

Witte78
09-09-08, 14:36
Naar de onzekerheidsrelatie van Heisenberg is het deeltje niet scherp te localiseren. Als die onzekerheid in dezelfde grootteorde ligt als de 'breedte' van de berg gaat het effect een rol spelen.
Om quantitatief meer te kunnen zeggen moeten massa en afmetingen van de ziel en het zwarte gat bekend zijn, alsmede de affiniteit van de ziel tot het hiernamaals, in de vorm van een potentiaalfunctie..
:jammer: Zitten nog wel een paar onzekerheden in.

Je kan toch gewoon een wormhole openen?

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/af/Worm3.jpg

super ick
09-09-08, 15:05
Ik heb gelezen dat je in zo'n zwart gat valt als je stopt met werken.
Vraag het dus na bij de gepnesioneerden.

mark61
10-09-08, 09:22
http://www.vimeo.com/1431471?pg=embed&sec=1431471

We leven nog, terwijl ze dacht ik al begonnen zijn.

H.P.Pas
10-09-08, 09:27
http://www.vimeo.com/1431471?pg=embed&sec=1431471

We leven nog, terwijl ze dacht ik al begonnen zijn.

Een wonder.
Hierin is voorzeker een teken.

Julien
10-09-08, 10:49
http://www.vimeo.com/1431471?pg=embed&sec=1431471

We leven nog, terwijl ze dacht ik al begonnen zijn.

Niet te vroeg juichen. Ze experimenteren nog een paar dagen ;)

Wat gebeurt er trouwens in het ergste geval: dat er een zwart gat ontstaat?
Is het dan gelijk gebeurd met ons? Of is het een lijdensweg van minuten/uren/dagen?

Tomas
10-09-08, 11:00
Niet te vroeg juichen. Ze experimenteren nog een paar dagen ;)

Wat gebeurt er trouwens in het ergste geval: dat er een zwart gat ontstaat?
Is het dan gelijk gebeurd met ons? Of is het een lijdensweg van minuten/uren/dagen?


De hoeveelheid aan massa die hier in het geding is, ook al el je de enorme hoeveelheid aan energie mee, wat mag, is het maximaal haalbare en inieminiemicronanomicro zwartgat. Die schijnen te kunnen bestaan, maar verdampen sneller dan je zwartgat kunt uitspreken. Schijnt. Althans dat beweert men. Mocht zo'n mini zwartgat ontstaan en weer verdwijnen dan is die theorie bewezen. Of beter: heel aannemelijk geworden.

Witte78
10-09-08, 11:08
http://www.vimeo.com/1431471?pg=embed&sec=1431471

We leven nog, terwijl ze dacht ik al begonnen zijn.

Weer eentje gefopt door de duivel. We zijn allemaal dood gegaan, en als gevolg zitten wel allemaal in de hel. Sorry, tis niet anders.

H.P.Pas
10-09-08, 11:11
Weer eentje gefopt door de duivel. We zijn allemaal dood gegaan, en als gevolg zitten wel allemaal in de hel. Sorry, tis niet anders.

:rolleyes:Hmm, dat verklaart wel het een en ander..

Witte78
10-09-08, 11:12
De hoeveelheid aan massa die hier in het geding is, ook al el je de enorme hoeveelheid aan energie mee, wat mag, is het maximaal haalbare en inieminiemicronanomicro zwartgat. Die schijnen te kunnen bestaan, maar verdampen sneller dan je zwartgat kunt uitspreken. Schijnt. Althans dat beweert men. Mocht zo'n mini zwartgat ontstaan en weer verdwijnen dan is die theorie bewezen. Of beter: heel aannemelijk geworden.

Het lijkt mij (ik bedenk dit zelf dus zal wel niet kloppen) dat een zwart gat genoeg massa (=zwaartekracht) moet hebben om zichzelf in stand te houden. Ons compleet zonnestelsel heeft maar een fractie van de massa die nodig is om dit voor elkaar te kunnen krijgen. (wellicht zeg je hetzelfde maar snap ik het niet helemaal ;))

Tomas
10-09-08, 11:24
Het lijkt mij (ik bedenk dit zelf dus zal wel niet kloppen) dat een zwart gat genoeg massa (=zwaartekracht) moet hebben om zichzelf in stand te houden. Ons compleet zonnestelsel heeft maar een fractie van de massa die nodig is om dit voor elkaar te kunnen krijgen. (wellicht zeg je hetzelfde maar snap ik het niet helemaal ;))

Het is allemaal wat gecompliceerder dan de vraag of er voldoende massa is. In het natuurlijke proces om van een ster een zwartgat te maken, heeft ons zonnestelsel inderdaad te weinig massa, ja. Dat heb ik ook begrepen.

Maar een zwart gat is geen zwart gat vanwege een bepaalde kritische massa. Maar vanwege zijn dichtheid. Soortelijk gewicht als het ware. Die kunnen in principe dus iedere grootte hebben. Alleen is het creeren van zoiets heel erg lastig. En ontstaan dus niet zomaar. Men denkt dat het bij het ontstaan van het heelal wel gebeurde.

Hawkings heeft de theorie van verdampende zwarte gaten verzonnen. Ze slurpen wel alles naar binnen wat er in hun bereik komt, maar ze stralen ook energie uit. Hoe dat kan, is ook weer heel ingewikkeld. Heeft iets te maken met het ontstaan van positron elektron paren die op de waarnemingshorizon ontstaan. Diezelfde theorie stelt dat hoe kleiner het zwarte gat, hoe relatief sterker die straling, dus hoe harder de "verdamping". Inieminie zwarte gaten zijn dus in een pope en een zucht verdampt.

mark61
10-09-08, 12:39
Niet te vroeg juichen. Ze experimenteren nog een paar dagen ;)

Wat gebeurt er trouwens in het ergste geval: dat er een zwart gat ontstaat?
Is het dan gelijk gebeurd met ons? Of is het een lijdensweg van minuten/uren/dagen?

Boze tongen beweerden ongeveer een week. Stond dat niet in het topicartikel?

mark61
10-09-08, 12:43
Het is allemaal wat gecompliceerder dan de vraag of er voldoende massa is. In het natuurlijke proces om van een ster een zwartgat te maken, heeft ons zonnestelsel inderdaad te weinig massa, ja. Dat heb ik ook begrepen.

Ietsjes eenvoudigers en half off topic: een zegsman van het CERN verklaarde vanochtend dat Dan Brown's Angels and Demons in zoverre klopte dat a) het CERN bestaat, b) antimaterie bestaat en c) als materie en antimaterie elkaar ontmoeten, het boem is.

Wat echter aan het boek niet klopte was de diefstal van 1 gram antimaterie. Om dat te produceren heeft het CERN 1 miljard jaar nodig.

Joesoef
10-09-08, 17:18
Wat is eigenlijk de carbonfootprint van dat ding?

Misschien hoeven we ons daar met een week geen zorgen over te maken, zitten we met zn allen in het zwarte gat.

Good Kahuna
10-09-08, 21:42
Moest vandaag denken aan de "Hyperion" boeken van Dan Simmons. De aarde verdween na een mislukt wetenschappelijk experiment, "'The Big Mistake of '08' when a minitiature black hole was released into the Earth's core, inadvertently displacing it to a completely different universe".

ronald
11-09-08, 00:20
:rolleyes:Hmm, dat verklaart wel het een en ander..

Ja...ik dacht ook al dat ik last van koorts heb... Even m'n vluchtplan opzoeken.



Op deze website kun je kijken of de aarde al vergaan is door de HLC:

http://www.hasthelhcdestroyedtheearth.com/

ronald
11-09-08, 00:25
Grootste deeltjesexperiment succesvol van start

© FABRICE COFFRINI
Aansluitend bij dit artikel

* LHC in Genève draait
* Knikkeren met materiedeeltjes
* Verlanglijstje voor de LHC
* De LHC in getallen
* Geen zwart gat in zicht bij start deeltjesversneller

GENÈVE - EUROPESE FYSICI WILLEN VÓÓR DE AMERIKANEN HET HIGGS-DEELTJE ONTDEKKEN De ingebruikname van de LHC is op rolletjes verlopen, en zonder zwarte gaten of andere rampen op te wekken
Van onze redacteur



Zowat twintig jaar hebben de voorbereidingen geduurd. Zowat een uur hadden de fysici en ingenieurs gisterenmorgen nodig om het 27 kilometer lange pad te effenen voor de materiedeeltjes die ze wilden versnellen. En precies 0,000089 seconden deden de protonen zélf uiteindelijk over het eerste rondje doorheen de ondergrondse ring van de deeltjesversneller LHC.

Daarmee is in het Europese deeltjesfysicalab Cern het meest grootschalige natuurkundige experiment ooit van start gegaan. Met de LHC (Large Hadron Collider), een machine die honderd meter diep onder het platteland rond Genève is ingegraven, gaan fysici materiedeeltjes met bijna de lichtsnelheid tegen elkaar doen botsen, in de hoop zo enkele mysteries over de natuurkrachten en de bouw van de materie op te helderen (zie Knikkeren met materiedeeltjes). Ze hopen onder meer het langverwachte Higgs-deeltje te verschalken, en misschien vinden ze aanwijzingen over de 'theorie van alles' waar al decennia naar gezocht wordt (zie Verlanglijstje voor de LHC).

De ingebruikname van de reusachtige machine verliep op rolletjes. 'Iedereen zwééft hier gewoon', zei Verena Kain, die in de controlekamer aan de knoppen zat, nadat protonen het eerste rondje hadden afgelegd. De ingenieurs en wetenschappers van Cern namen de 27 kilometer lange ring gisterenmorgen stuk voor stuk in gebruik, waarbij ze de protonen telkens weer enkele kilometers verder lieten vliegen. Bij elk segment klonk er applaus in de controlekamer, telkens als op het scherm de lichtflits verscheen die aangaf dat de deeltjes een volgende mijlpaal bereikt hadden.

De controlekamer lijkt met al haar beeldschermen wel wat op die van de vluchtleiding van een ruimte-expeditie. Aan de schermen konden de ingenieurs de machine na het afwerken van elk segment nog bijregelen om de bundel protonen preciezer op zijn beoogde pad te sturen, waarna het nagelbijtend wachten was op de lichtflits die het succes van het vólgende segment aangaf. Als de bundel 'uit de bocht' zou gaan, zou dat de gevoelige apparatuur kunnen beschadigen. Na een uurtje was de opluchting compleet, toen er twéé lichtflitsen verschenen, aangevend dat er voor het eerst protonen helemaal rond waren gevlogen en aan hun tweede rondje begonnen.

'Het ging vlotter dan verwacht', volgens de woordvoerder van Cern. Maar helemáál onverwacht kan het niet geweest zijn, want LHC-projectdirecteur Lyn Evans had met een collega gewed had dat het in een uur zou lukken - wat aan het licht kwam door een microfoon die naast hem open stond zonder dat hij het wist.

Vóór de LHC klaar is voor het echte wetenschappelijke werk, volgt er nu nog een lang proces.

Bij de eerste proef gisteren vlogen de deeltjes nog maar in het gezapige tempo van 99,9 procent van de lichtsnelheid (van zowat een miljard kilometer per uur). Dat moet 99,999999 procent worden als de machine op volle kracht werkt - een verschil dat véél belangrijker is dan het lijkt, omdat de deeltjes bij die snelheid veel meer energie hebben. En dan moeten de protonenbundels die in twee verschillende richtingen vliegen met elkaar in botsing worden gebracht, en dan beginnen de metingen. Wanneer zal het zo ver zijn? 'Ik durf er geen datum op te plakken, maar ik zou zeggen binnen enkele maanden. De start was alvast veelbelovend, ik ben heel opgelucht', zegt projectdirecteur Evans.

Er is reden om haast te maken. Voor een van de belangrijkste ontdekkingen die de LHC kan doen, het 'Higgs-deeltje', zijn er kapers op de kust: de Amerikanen van Fermilab bij Chicago, die met een minder krachtige versneller dan de LHC óók kans maken het deeltje te vinden, en die al volop aan het meten zijn. Maar de competitie is vriendschappelijk, en Fermilab en Cern werken ook samen aan hun apparatuur en experimenten. Gisteren kreeg de Cern-controlekamer live gelukwensen uit Fermilab, waar voor de gelegenheid een nachtelijke pyama-party was opgezet.

Er was opvallend veel security op het natuurkundelab gisteren. In normale tijden is Cern erg toegankelijk, in tegenspraak met het sinistere beeld dat ervan gegeven wordt in populaire fictie zoals Dan Browns Het Bernini mysterie. Misschien had de voor één keer wat meer gespannen sfeer te maken met de hardnekkige sensatieverhalen dat de experimenten in de LHC het einde van de wereld zouden kunnen veroorzaken. De Zwitserse boulevardpers smeerde de voorbije dagen het verhaal breed uit dat de LHC een zwart gat zou kunnen produceren dat de aarde zou opslokken. Maar de omwonenden van Cern lijken zich geen zorgen te maken; alles bleef rustig aan de poorten van het deeltjeslab. En als u dit leest, is de planeet nog niet in een zwart gat verdwenen.

Zelfs wanneer de LHC binnenkort op volle kracht werkt en protonen laat botsen, zal dat niet gebeuren, drukken de fysici van Cern iedereen op het hart. Gelijkaardige deeltjesbotsingen hebben zich als gevolg van de kosmische straling altijd al van nature voorgedaan in de atmosfeer van de planeet, en dat heeft nooit tot het einde van de wereld geleid. Bovendien zijn kleine zwarte gaatjes, als ze al bestaan, volgens de berekeningen volstrekt ongevaarlijk - maar wel erg interessant: de fysici zouden verrukt zijn als ze er een zouden kunnen maken.



Steven Stroeykens

http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=AS209N6B

http://public.web.cern.ch/public/

Spoetnik
11-09-08, 00:40
http://www.vimeo.com/1431471?pg=embed&sec=1431471

We leven nog, terwijl ze dacht ik al begonnen zijn.

Juich niet te vroeg.

Volgens mij zijn ze nu alleen aan het testen om protonen af te schieten. De echte experimenten beginnen volgend jaar pas als ze protonen op elkaar afschieten, dan kunnen de zwarte gaten ontstaan.

mark61
11-09-08, 07:49
Juich niet te vroeg.

Volgens mij zijn ze nu alleen aan het testen om protonen af te schieten. De echte experimenten beginnen volgend jaar pas als ze protonen op elkaar afschieten, dan kunnen de zwarte gaten ontstaan.

Jah dat hoorde ik 's middags. Hoewel ze daar spraken van 'the coming weeks'.

Tomas
11-09-08, 10:30
Jah dat hoorde ik 's middags. Hoewel ze daar spraken van 'the coming weeks'.

Ik begreep november.

En hoorde een wetenschapper die daar werkt enthousiast hopen dat de bevindingen alle theorieen op de kop zou zetten. Dat leek hem mooi.

De theorie is nu ongeveer: Er zullen waarschijnlijk geen zwarte gaten ontstaan en mochten ze wel ontstaan zullen ze binnen notime verdampen.

De bevindingen moeten niet al te veel veranderen, lijkt mij. Dat waarschijnlijk bv zeker is en dat verdampen achteraf onzin.

mark61
11-09-08, 10:38
Ik begreep november.

En hoorde een wetenschapper die daar werkt enthousiast hopen dat de bevindingen alle theorieen op de kop zou zetten. Dat leek hem mooi.

De theorie is nu ongeveer: Er zullen waarschijnlijk geen zwarte gaten ontstaan en mochten ze wel ontstaan zullen ze binnen notime verdampen.

De bevindingen moeten niet al te veel veranderen, lijkt mij. Dat waarschijnlijk bv zeker is en dat verdampen achteraf onzin.

Op de BBC becommentarieerden 2 fysici die uitspraken: wetenschappers, zeiden ze, zijn uncomfortable met zeggen dat iets absoluut uitgesloten is; dat doen ze pas als er een 'Wet van x' is. Maar de waarschijnlijkheid van wereldopslokkende zwarte gaten leek ze zo groot als dat de maan van kaas is.

Ze zeiden ook dat als zwarte gaten zo makkelijk ontstonden er veel minder neutronensterren zouden moeten zijn dan er nu zijn; die waren anders allemaal een zwart gat geworden.

Verder, gezien het aantal bestaande zwarte gaten, had de aarde zich dan nooit kunnen ontwikkelen, als het risico zo groot was.

Tis onverantwoord eigenlijk

Tomas
11-09-08, 10:46
Is het al absoluut zeker dat de maan niet van kaas is? Ik meen me namelijk te herinneren dat de apollo missies allemaal fake waren.

mark61
11-09-08, 10:48
Is het al absoluut zeker dat de maan niet van kaas is? Ik meen me namelijk te herinneren dat de apollo missies allemaal fake waren.

Dat bedoel ik. Het risico is zeker niet denkbeeldig dus.

Tomas
11-09-08, 10:51
Dat bedoel ik. Het risico is zeker niet denkbeeldig dus.

Nou weet ik toevallig dat dit experiment ook fake is. Maar of dat het risico minder maakt weet ik niet. Hoe gevaarlijk is een fake zwarte gat? Dat weet denk ik niemand.

Bofko
11-09-08, 11:09
Jah dat hoorde ik 's middags. Hoewel ze daar spraken van 'the coming weeks'.

Een zwart gat beinvloedt het ruimte-tijd continuum dus ook de tijd wordt een rekbaar begrip.

Tomas
11-09-08, 12:44
Meisje pleegt zelfmoord uit angst voor zwart gat

Uitgegeven: 10 september 2008 18:18
Laatst gewijzigd: 10 september 2008 18:19

NEW DELHI - Een 16-jarig meisje uit India heeft woensdag zelfmoord gepleegd uit angst dat een oerknalexperiment in de grootste deeltjesversneller ter wereld de aarde zou vernietigen. Dat heeft haar vader laten weten.

Het meisje maakte zich volgens haar vader de laatste dagen steeds meer zorgen over een mogelijke ondergang van de wereld. "We zeiden tegen haar dat ze zich geen zorgen moest maken, maar tevergeefs."




Wetenschappers namen woensdag de Large Hadron Collider, een deeltjesversneller op de grens van Frankrijk en Zwitserland, in gebruik.

Door het ontstaan van het heelal met de oerknal na te bootsen, willen de onderzoekers ontdekken hoe het universum in elkaar zit. Critici vrezen echter dat de proeven zwarte gaten veroorzaken en de aarde zullen verwoesten.

(c) www.nu.nl

Tomas
11-09-08, 12:45
Inderdaad, de eerste discontinuteit in de ruimtetijd zijn al zichtbaar.

Bofko
11-09-08, 13:29
T'is toch eigenlijk wel heel bizar wat daar in Geneve gebeurt.Evenals de berichtgeving erover en de reakties daarop. Het lijkt wel of we hier te maken hebben met hallucinerende wetenschappers, media en publiek. Tout le monde aan de LSD.Maar goed, ik had al wel vaker gelezen dat de 'werkelijkheid' de fantasie in fantasie overtreft.

Amchaque
11-09-08, 14:16
Op zich natuurlijk wel grappig als we zo aan ons einde komen.

Het is een redelijk snelle, en pijnloze dood, zo'n zwart gat.

mark61
11-09-08, 14:22
Het is een redelijk snelle, en pijnloze dood, zo'n zwart gat.

Je hebt het wel es geprobeerd? :hihi: En terug ook? Of ken je ooggetuigenverslagen?

Ik heb geen idee. Misschien jeuk het wel ontzettend, gecomprimeerd worden.

Tomas
11-09-08, 14:27
't is niet zozeer gecomprimeerd worden. Het is eigenlijk een oneindige val. De tijd vertraagt namelijk. Het probleem dat je onderweg ondervind is het verschil in zwaarte kracht tussen je voeten -of wat dan ook dichter bij het gat is- en je hoofd. Dat zou er voor kunnen zorgen dat je wat langer dan gewenst wordt in je val. Denk ik.

Bofko
11-09-08, 14:43
't is niet zozeer gecomprimeerd worden. Het is eigenlijk een oneindige val. De tijd vertraagt namelijk. Het probleem dat je onderweg ondervind is het verschil in zwaarte kracht tussen je voeten -of wat dan ook dichter bij het gat is- en je hoofd. Dat zou er voor kunnen zorgen dat je wat langer dan gewenst wordt in je val. Denk ik.

Dat zien alleen de toeschouwers. " He, wat valt die superlange vent toch langzaam (of is het : snel ?)".
Zelf zie je geen verschil aan jezelf, toch ?

Tomas
11-09-08, 14:54
Dat zien alleen de toeschouwers. " He, wat valt die superlange vent toch langzaam (of is het : snel ?)".
Zelf zie je geen verschil aan jezelf, toch ?

Eh. Ja! Dat klopt, voor ons valt de vent eeuwig. Als we het konden zien. Maar voor hem volgens mij ook, hij valt nooit op "iets".

Dat ie langer wordt ervaart ie zelf wel, jammer genoeg. De zwaartekracht verschillen zijn zo groot dat je feitelijk uit elkaar gescheurd wordt. Heb ik wel eens gelezen.

Tomas
11-09-08, 14:56
Een zwartgat ois -als het ware- een gat in de ruimte, waardoor hij dus nooit ergens op valt maar eeuwig doorvalt. In een twee dimencionale voorstelling van de ruimte maken zware objecten kuilen, en een zwart gat een oneindig diepe trechter.

super ick
12-09-08, 07:52
Beste mensen,

Doe net als ik,

Zeg al je polissen op, stop per direct met betalen van al je rekeningen, stop met werken en maak snel je geld op.
Het heeft allemaal toch geen zin meer.
In Januari zijn de deeltje op snelheid en komt de oerknal, dan scheurt de hemel open en laat HIJ zich zien. HIJ zal pissed zijn. Nu zijn we echt te ver gegaan.

Witte78
13-09-08, 07:56
http://www.cyriak.co.uk/lhc/lhc-webcams.html

mark61
13-09-08, 12:40
Das wel een heel groot gat.

Joesoef
13-09-08, 12:52
http://www.cyriak.co.uk/lhc/lhc-webcams.html


Jullie zondaars zullen het zwaar krijgen.

Bofko
13-09-08, 13:14
Das wel een heel groot gat.

Een kouwe hel.