PDA

Bekijk Volledige Versie : Indonesiërs klagen Nederlandse staat aan



IbnRushd
08-09-08, 19:16
Indonesiërs klagen Nederlandse staat aan

AMSTERDAM - Tien Indonesische nabestaanden hebben maandag de Nederlandse staat aansprakelijk gesteld voor de moord op hun familieleden tijdens de politionele acties na de Tweede Wereldoorlog. Zij willen financiële compensatie, excuses en erkenning voor het leed.

Dat heeft hun advocaat mr. Gerrit Jan Pulles uit Amsterdam bekendgemaakt.
Het is volgens hem voor het eerst dat Indonesische slachtoffers van de strijd in 1945-1949 de Nederlandse staat aansprakelijk stellen. Mr. Pulles treedt op namens tien dorpelingen uit Rawagede. Zij overleefden op 9 december 1947 de bloedige aanval van het Nederlandse leger op het plaatsje. Volgens het Comité Nederlandse Ereschulden kwamen daarbij 431 dorpelingen om het leven. Volgens de Nederlandse Excessennota uit 1969 zouden er 150 mensen zijn gedood.

Het ministerie van Buitenlandse Zaken laat weten de zaak te bestuderen. (ANP)

ad.nl

Koala64
08-09-08, 19:24
Ik wil excuus van Spanje vanwege de 80-jarige oorlog.

Tomas
08-09-08, 19:25
Goeie zaak.

Ik sprak een tijdje terug een Namibier die het had over net zo'n rechtzaak tegen Duitsland. Hij had het niet hoog op met die rechtzaak, ik denk omdat hij noch Damara, noch Herero was. Maar, vond hij, mochten de Herero en Damara het toch winnen hoopte hij op een vergoeding in natura: Dat vakmensen vanuit Duitsland naar Namibie zouden worden gestuurd om kennis over te dragen.

Zo zou nederland ook terug kunnen betalen.

mark61
08-09-08, 20:29
Goeie zaak.

Ik sprak een tijdje terug een Namibier die het had over net zo'n rechtzaak tegen Duitsland. Hij had het niet hoog op met die rechtzaak, ik denk omdat hij noch Damara, noch Herero was. Maar, vond hij, mochten de Herero en Damara het toch winnen hoopte hij op een vergoeding in natura: Dat vakmensen vanuit Duitsland naar Namibie zouden worden gestuurd om kennis over te dragen.

Zo zou nederland ook terug kunnen betalen.

Indonesië heeft al een jaar of 20 geleden beleefd bedankt voor verdere NL bijdragen.

Waarom hebben ze 60 jaar gewacht? Vast verjaard nu.

Tomas
08-09-08, 20:33
Indonesië heeft al een jaar of 20 geleden beleefd bedankt voor verdere NL bijdragen.

Waarom hebben ze 60 jaar gewacht? Vast verjaard nu.

Andere tijden, andere mensen, andere ideeen. Ik geef ze groot gelijk. "Wij" waren toen vreselijk fout.

mark61
08-09-08, 21:20
Andere tijden, andere mensen, andere ideeen. Ik geef ze groot gelijk. "Wij" waren toen vreselijk fout.

Ik ook. Maar als ze het goed doen heb ik alleen nog een eikenblad om mijn schaamte te bedekken. Wat dacht jij dat 400 jaar kruidnagels jatten kost tegen hedendaagse euro's?

Bofko
08-09-08, 21:36
Ff serieus.
Er is best een criterium aan te geven tussen echte schuld (waarvoor iemand verantwoordelijk is) en historisch onrecht (dat alleen maar erkend hoeft te worden).Verder ben ik een grote tegenstander van het opleggen van de huidige moraal op historische situaties.

Maar als er nog levende slachtoffers zijn van een historisch onrecht.......(?)
Deze situatie is misschien wel vergelijkbaar met de Nl-troostmeisjes die schadevergoeding uit Japan eisen.

mark61
08-09-08, 21:50
Ff serieus.
Er is best een criterium aan te geven tussen echte schuld (waarvoor iemand verantwoordelijk is) en historisch onrecht (dat alleen maar erkend hoeft te worden).Verder ben ik een grote tegenstander van het opleggen van de huidige moraal op historische situaties.

Maar als er nog levende slachtoffers zijn van een historisch onrecht.......(?)
Deze situatie is misschien wel vergelijkbaar met de Nl-troostmeisjes die schadevergoeding uit Japan eisen.

Ik was serieus. Waar leg jij de grens dan? Wat nog aanwijsbaar is en dat waarvan de daders vergeten zijn? Staats- en particulier misdrijf? Ik zou het niet weten.

De NL staat nam op een gegeven moment de boel over van de VOC en werd daarmee volgens onze huidige normen illegale bezetter en onderdrukker. Er zijn tig 'standrechtelijke executies', wat altijd zo'n mooi eufemisme voor moord en terreur is, uitgevoerd. Niemand gaat voor de krijgsraad komen. Wat kost een Indonesiër uit 1949? Ik ben serieus.

Bofko
08-09-08, 22:04
Ik was serieus. Waar leg jij de grens dan? Wat nog aanwijsbaar is en dat waarvan de daders vergeten zijn? Staats- en particulier misdrijf? Ik zou het niet weten.

De NL staat nam op een gegeven moment de boel over van de VOC en werd daarmee volgens onze huidige normen illegale bezetter en onderdrukker. Er zijn tig 'standrechtelijke executies', wat altijd zo'n mooi eufemisme voor moord en terreur is, uitgevoerd. Niemand gaat voor de krijgsraad komen. Wat kost een Indonesiër uit 1949? Ik ben serieus.

Criterium zou kunnen zijn dat er nog levende slachtoffers zijn.

De hoogte van de schadevergoeding ? Geen idee, zover was ik nog niet. Dat is me nog teveel stappen vooruit. Krijgsraad zal er ook wel niet aan te pas komen.
Maar het Tokio-tribunaal heeft een duidelijke uitspraak gedaan over de NL-troostmeisjes. Mijn vraag is of die 2 cases te vergelijken zijn.

mark61
08-09-08, 22:12
Criterium zou kunnen zijn dat er nog levende slachtoffers zijn.

De hoogte van de schadevergoeding ? Geen idee, zover was ik nog niet. Dat is me nog teveel stappen vooruit. Krijgsraad zal er ook wel niet aan te pas komen.
Maar het Tokio-tribunaal heeft een duidelijke uitspraak gedaan over de NL-troostmeisjes. Mijn vraag is of die 2 cases te vergelijken zijn.

Het gaat nu juist om dode slachtoffers hun nabestaanden.

Mja, denk het wel. Burgerslachtoffers van overheidsdaden.

ronald
08-09-08, 22:17
Indonesië heeft al een jaar of 20 geleden beleefd bedankt voor verdere NL bijdragen.

Waarom hebben ze 60 jaar gewacht? Vast verjaard nu.

Volgens mij ging dat over "het excuus". Over gelden is toen niet gesproken. Nederland is goed in het laten rollen van geld. Met het ene potje wordt het andere gevuld. Een deel van de Japanse ereschuld bedoeld voor de slaven die zij hebben gemaakt is toch gewoon naar de jonge Indonesische staat doorgeschoven ook als een soort vergoeding?

ronald
08-09-08, 22:21
Criterium zou kunnen zijn dat er nog levende slachtoffers zijn.

De hoogte van de schadevergoeding ? Geen idee, zover was ik nog niet. Dat is me nog teveel stappen vooruit. Krijgsraad zal er ook wel niet aan te pas komen.
Maar het Tokio-tribunaal heeft een duidelijke uitspraak gedaan over de NL-troostmeisjes. Mijn vraag is of die 2 cases te vergelijken zijn.

Japan krijgt excuuses niet uit haar strot omdat zij weet dat het ze geld zal gaan kosten. Even volhouden en alle troostmeisjes en slaven zijn dood.
Tijdens de politionele acties zijn natuurlijk ook vele Nederlandse burgerslachtoffers gevallen en deze strijd begon zoiets als op 16 augustus 1945. Of dat te vergelijken is weet ik niet.

Bofko
08-09-08, 22:44
Het gaat nu juist om dode slachtoffers hun nabestaanden.
Ja. Sorry, mijn criterium sluit niet helemaal aan op het topic. Maar je zou je kunnen voorstellen dat er nog levende slachtoffers zijn van de politionele akties.




Mja, denk het wel. Burgerslachtoffers van overheidsdaden.
Ok.

Bofko
08-09-08, 22:48
Japan krijgt excuuses niet uit haar strot omdat zij weet dat het ze geld zal gaan kosten. Even volhouden en alle troostmeisjes en slaven zijn dood.

Da's dan de tactiek ja.

Mark
10-09-08, 13:04
Ik was serieus. Waar leg jij de grens dan? Wat nog aanwijsbaar is en dat waarvan de daders vergeten zijn? Staats- en particulier misdrijf? Ik zou het niet weten.

De NL staat nam op een gegeven moment de boel over van de VOC en werd daarmee volgens onze huidige normen illegale bezetter en onderdrukker. Er zijn tig 'standrechtelijke executies', wat altijd zo'n mooi eufemisme voor moord en terreur is, uitgevoerd. Niemand gaat voor de krijgsraad komen. Wat kost een Indonesiër uit 1949? Ik ben serieus.


Nederlands Indie stond toen rechtmatig onder Nederlands bestuur. Dus van schadevrijstelling kan geen enkele sprake zijn.

Welke huidige normen bedoel je? Hoe zijn Soekarno en Soeharto aan de macht gekomen?

mark61
10-09-08, 13:37
Nederlands Indie stond toen rechtmatig onder Nederlands bestuur. Dus van schadevrijstelling kan geen enkele sprake zijn.

Welke huidige normen bedoel je? Hoe zijn Soekarno en Soeharto aan de macht gekomen?

Het hangt ervan af wanneer, want de opvattingen veranderen. Wat is er 'rechtmatig' aan met geweld bezetten? In de 17e eeuw was dat mss zo, in de 20e niet meer.

Huidig zoals in 2008. Ik denk alleen niet dat huidige normen op het verleden gaan worden toegepast. Dat is zoiets als het met terugwerkende kracht invoeren van wetten, zodat rechtmatige daden achteraf misdaden worden.

Tomas
10-09-08, 14:24
Volgens mij was het weer onder nederlands gezag brengen van Indonesie na de oorlog ook toen al in strijd met wat de de usa wilde, of volkeren bond had bepaald.