PDA

Bekijk Volledige Versie : Jezus de bastaardzoon



Charlus
12-09-08, 19:45
Paul Verhoeven over zijn biografie ‘Jezus van Nazareth’

Filmregisseur Paul Verhoeven ligt op internationale internetsites onder vuur over zijn biografie ‘Jezus van Nazareth -Een realistisch portret', dat deze maand verschijnt. Vooral zijn bewering dat Jezus vermoedelijk de bastaardzoon is van een Romeinse soldaat. En dat de soldaat bij de joodse opstand in Galilea Jezus' moeder Maria zou hebben verkracht roept veel weerstand op in de VS. Maar hoe valt het boek bij de protestanten en de katholieken hier in Nederland? EénVandaag spreekt Paul Verhoeven over zijn boek en vraagt dr Antoine Bodar, kunsthistoricus en Nico ter Linden, auteur van de moderne versie van de bijbel; ‘Het verhaal gaat’, naar de gevolgen hier in Nederland.

Uitzendingen: 12 september 2008 / Nederland 1
Eenvandaag (http://www.eenvandaag.nl/index.php?module=PX_Story&func=view&cid=2&sid=33892&nav=33889,33892,33890,33887,0)

Slinger
12-09-08, 23:53
Ik heb het gevraagd voor mijn verjaardag.

Witte78
13-09-08, 08:06
Meest realistische is natuurlijk dat het allemaal verzonnen is. Maar stel dat Jezus heeft bestaan, wat verwachten gelovigen dan van een ongelovige? Dat je wel geloofd dat Maria een maagd was maar niet dat het kind de zoon van god was?

reallife
15-09-08, 08:37
[B]Maar hoe valt het boek bij de protestanten en de katholieken hier in Nederland?

Waarom die vraag? Wil iemand iets maken/schrijven vanuit een artistieke gedrevenheid of om de reactie van...?

Umarvlie
15-09-08, 10:33
Typisch voor een "Paul Verhoeven Film", daar moet nu eenmaal sex en geweld in wat dus nu als combinatie door middel van verkrachting gebeurd. Als Paul een film had moeten maken over onbevlekte ontvangenis had hij zich geen raad geweten.

The_Grand_Wazoo
15-09-08, 11:31
Hm. Ik heb het interview in NRC gelezen. Verhoeven is bvovendien jaargenoot bvan mijn vader uit Leiden. Blijkt ook toen al met het geloof bezig te zijn geweest. Ik krijg de indruk dat hij een reconstructie van een leven wil maken. Een reconstructie die bekende 'feiten' kloppend maken. De bastaard-kwestie zou een verklaring voor een Griekse bijnaam geweest kunnen zijn. Het verraad wordt aannemelijk gemaakt, de tuin, etc etc. Dit alles zonder de teleologische dwang van een heilsgeschiedenis