PDA

Bekijk Volledige Versie : Help: logica gezocht.



Orakel
14-09-08, 21:55
Uit een onderzoek naar experimenteergedrag (drugs) onder stundenten blijkt dat de studenten wel eens geëxperimenteerd hebben met hasjies en lsd.

Een deel van deze experimenterende studenten heeft alleen hasjies geprobeerd.
Een deel heeft geen van beide geprobeerd.
Een ander deel heeft beide uitgeprobeerd.
Geen enkele heeft echter alleen lsd uitgeprobeerd.

Het onderzoek wees echter geen volgorde aan in het experimenteergedrag en daarom trokken de onderzoekers de volgende conclusie:
omdat er geen studenten waren die alleen lsd hebben geprobeerd, gaat het proberen van hasjies vooraf aan het proberen van lsd.

Want, aldus de onderzoekers, in omgekeerde volgorde zou het onderzoek hebben uitgewezen dat er studenten zouden zijn die wel lsd maar geen hasjies proberen, en zouden er geen studenten moeten zijn die alleen hasjies uitproberen.

Nou zit ik er al een kwartier glazig naar te kijken, maar vergeet men hier niet de mogelijkheid dat iemand eers lsd probeert, dan denkt "krijg de kouwe koorts van die vieze bende" en daarom maar de geriefelijk hasjies gaat proberen?

Witte78
14-09-08, 22:04
Volgens mij gaat het niet om logica, maar om een aanname gebaseerd op common sense. In theorie heb je gelijk, maar in de praktijk denk ik niet.

Marsipulami
15-09-08, 00:03
Help: logica gezocht

Je moet maar eens leren accepteren dat het leven niet logisch in elkaar steekt. Gelukkig maar bovendien!

The_Grand_Wazoo
15-09-08, 08:14
Volgens mij gaat het niet om logica, maar om een aanname gebaseerd op common sense. In theorie heb je gelijk, maar in de praktijk denk ik niet.

Maar aangezien het een wetenschappelijk onderzoek betreft is het criterium 'common sense aanname' en 'in de praktijk waarschijnlijk niet' vrij dodelijk.
't Is inderdaad niet logisch.

Overigens denk ik wel dat je gelijk hebt. Maar ik ben dan ook geen wetenschapper.

mark61
15-09-08, 09:58
LSD is veel duurder. En ouderwetse hippiemeuk. Dus als het een recent onderzoek is, denk ik dat hoewel niet wetenschappelijk, de conclusie wel klopt. Alleen de fijnproever gaat door voor lsd.

Orakel
15-09-08, 22:06
Volgens mij gaat het niet om logica, maar om een aanname gebaseerd op common sense. In theorie heb je gelijk, maar in de praktijk denk ik niet.

Is comon sense niet een soort van logica?
Maar dat het een aanname zal zijn, wil ik wel geloven.
Het frustrerende is dat die aanname gebasserd wordt op logica, waarmee impliciet gesteld wordt, dat iedereen die een beetje simpel kan nadenken dat toch begrijpt?
Ik zeg: stenigen die gasten. Naar de vuur ermee.

Orakel
15-09-08, 22:10
Je moet maar eens leren accepteren dat het leven niet logisch in elkaar steekt. Gelukkig maar bovendien!

Voor acceptatie is ook logica nodig, waarbij zij aangetekend dat logica inderdaad een soor beknellend denkkader kan vormen, gebaseerd op een stelsel van afgesproken of opgedrongen concepten. Maar dat lijk me logisch.

barfly
15-09-08, 22:38
Uit een onderzoek naar experimenteergedrag (drugs) onder stundenten blijkt dat de studenten wel eens geëxperimenteerd hebben met hasjies en lsd.

Een deel van deze experimenterende studenten heeft alleen hasjies geprobeerd.
Een deel heeft geen van beide geprobeerd.
Een ander deel heeft beide uitgeprobeerd.
Geen enkele heeft echter alleen lsd uitgeprobeerd.

Het onderzoek wees echter geen volgorde aan in het experimenteergedrag en daarom trokken de onderzoekers de volgende conclusie:
omdat er geen studenten waren die alleen lsd hebben geprobeerd, gaat het proberen van hasjies vooraf aan het proberen van lsd.

Want, aldus de onderzoekers, in omgekeerde volgorde zou het onderzoek hebben uitgewezen dat er studenten zouden zijn die wel lsd maar geen hasjies proberen, en zouden er geen studenten moeten zijn die alleen hasjies uitproberen.

Nou zit ik er al een kwartier glazig naar te kijken, maar vergeet men hier niet de mogelijkheid dat iemand eers lsd probeert, dan denkt "krijg de kouwe koorts van die vieze bende" en daarom maar de geriefelijk hasjies gaat proberen?

Stepping stone theorie. Maar, met verkeerde voorbeelden. LSD is een trip middel dat niet verslavend werkt. "Hasies" (impliceert een onderzoek uit 1970 oid) is ook niet verslavend. Aan de andere kant zijn veel harddrug gebruikers (alcohol, heroine, cocaine of nicotine) nooit begonnen met hasjies.