PDA

Bekijk Volledige Versie : Nieuwe Moslimomroep Zenit



Charlus
15-09-08, 16:14
Deze maand begint een wervingscampagne voor een nieuwe publieke omroep. De omroep Zenit wil programma's maken vanuit de belevingswereld van Nederlandse moslims.

Radi Suudi, één van de initiatiefnemers, vertelt: "Zowel seculiere als religieuze moslims horen bij Zenit. Bij Zenit komen geen islamitische geestelijken die mensen dwingend zaken voorschrijven. Wel een soap of een komische serie voor de hele familie tijdens alle avonden van de Ramadan.""De VARA ondersteunt de nieuwe omroep met hand- en spandiensten bij de ledenwerving," vertelt VARA-voorzitter Vera Keur. Zij spreekt van een veelbelovend initiatief.De ledenwerving start op 24 september. Voor april 2009 moet Zenit 50.000 betalende leden hebben om als B-omroep aan de slag te kunnen.

(Ch.: wat is het verschil tussen een seculiere moslim en een religieuze moslim?)

IbnRushd
15-09-08, 16:57
(Ch.: wat is het verschil tussen een seculiere moslim en een religieuze moslim?)

Een seculiere moslim is niet religieus/areligieus en een religieuze moslim wel?

Olive Yao
15-09-08, 20:32
Een seculiere moslim is niet religieus/areligieus en een religieuze moslim wel?

Goede observatie dat seculier niet religieus of areligieus is. Daar gaat secularisme niet over.

ronald
15-09-08, 21:11
Goede observatie dat seculier niet religieus of areligieus is. Daar gaat secularisme niet over.

Volgens Max Weber (1864-1920), de 'agnost met religieuze nostalgie', is secularisatie het gevolg van het moderniseringsproces dat zich in onze samenleving voltrekt en een proces van toenemende rationalisering inhoudt. Dit zou zich met een ijzeren logica voltrekken en uitmonden in een onttoverde wereld waarin voor religie geen plaats meer is.
In het dagelijks leven betekent dat ivm religie zich niet (volledig) houden aan religieuze wetten maar zich wel deelgenoot vinden van een bepaalde groep maar "wereldse zaken en gewoonten" doet laten prefereren.

mark61
15-09-08, 21:48
Goede observatie dat seculier niet religieus of areligieus is. Daar gaat secularisme niet over.

Ik vrees dat ie dat niet bedoelde. Maar ik weet het niet.

Orakel
15-09-08, 22:59
(Ch.: wat is het verschil tussen een seculiere moslim en een religieuze moslim?)

soebsidie

Charlus
15-09-08, 23:16
(Ch.: wat is het verschil tussen een seculiere moslim en een religieuze moslim?)Een seculiere moslim is niet religieus/areligieus en een religieuze moslim wel?
Een religieuze moslim is religieus... Dat lijkt me een correcte vaststelling, hoewel driedubbelop. Een strikt areligieuze/niet-religieuze moslim daarentegen lijkt me een onmogelijkheid. Er is wat jou betreft nog een onderscheid tussen areligieus en niet-religieus of bedoel je die termen als synoniemen?
Volgens mij kan alleen dhr. Suudi hier duidelijkheid scheppen.
In the meantime: seculiere moslims aller landen verenigt u!

illmatik
16-09-08, 10:07
soebsidie

Idd.

Radi Suudi behoort trouwens tot het groepje bloedzuigers dat tot voor kort bij de NMO zat, en niet voor niets aldaar zijn weggejaagd. Gewoon ordinaire criminelen.

Julien
16-09-08, 14:11
Klinkt wel goed zo'n zender. Alleen raar dat de VARA hier zich mee bemoeit. Komt een beetje schijnheilig over, aangezien ze het geen probleem vinden de EO of christenen te beledigen in hun programma's. Maar een islamitische EO ga ik persoonlijk zeker vaak bekijken..

Slinger
16-09-08, 14:16
Klinkt wel goed zo'n zender. Alleen raar dat de VARA hier zich mee bemoeit. Komt een beetje schijnheilig over, aangezien ze het geen probleem vinden de EO of christenen te beledigen in hun programma's. Maar een islamitische EO ga ik persoonlijk zeker vaak bekijken..

Ik niet, evenmin als de christelijke EO.