PDA

Bekijk Volledige Versie : Leren voor een islamitische toekomst



Slinger
16-09-08, 00:07
Leren voor een islamitische toekomst
Hamas gebruikt onderwijs in de Gazastrook om kinderen het ware geloof bij te brengen

In de Gazastrook is het Hamas-bewind bezig het onderwijs te islamiseren. Leraren die niet zuiver in de leer zijn, worden ontslagen.

Niet alle onderwijzers stonden bij aanvang van het nieuwe schooljaar in Gaza voor de klas. Een behoorlijk aantal had gehoor gegeven aan de oproep van de onderwijzersbond om te staken uit protest tegen de ’vervanging’ door Hamas van onderwijzers en schoolhoofden die niet zuiver genoeg in de leer zouden zijn. Hamas ontkende dat die ingreep politiek gemotiveerd was, maar besloot wel meteen om ook de stakers onmiddellijk te ontslaan en te vervangen door onderwijzers die wel deugden.

„Een ieder die zijn baan heeft verlaten, kan niet meer terug”, verkondigde de minister van onderwijs van Hamas, Mohammed Askoel. Hij schat dat inmiddels zo’n 2000 van de 9000 onderwijzers zijn vervangen.

„Ik heb vier kinderen en het zou een ramp zijn als ik geen inkomen meer heb”, zegt Aboe Kamal (42). Hij koos eieren voor zijn geld en deed niet mee aan de protestacties. Hij wil zijn volledige naam liever niet in de krant. „Ik had weinig keus”, legt hij uit. „Maar ik ben wel in de war en bezorgd.”

Omgekeerd dreigde Bassam Zakarneh, een vakbondsleider gelieerd aan het Fatah-bewind van president Abbas, juist dat iedereen die promotie zou aanvaarden, zou worden ontslagen, omdat dat een teken was van loyaliteit aan het Hamasregime. Volgens Zakarneh is Hamas er op uit om de scholen te veranderen in propagandacentra. Maar Fatah is elke zeggenschap over de Gazastrook kwijt en zijn woorden zijn slechts loze dreigementen.

„We moeten bij de nieuwe generaties de kiemen voor een islamitische toekomst zaaien”, legt Salwa Aboe Zaideh uit. Ze draagt een nikab, die haar hele hoofd bedekt. Ze is 44 jaar, adjunct-schoolhoofd op de Moestafa Hafez lagere school en overtuigd Hamasaanhangster.

„We moeten het denken en de mentaliteit van de mensen veranderen door het islamitische gedachtegoed te verspreiden, in alle rust en met volharding”, vervolgt zij. „Ik hoop dat de minister van onderwijs er snel toe over zal gaan om het aantal godsdienstlessen van vijf naar zes te verhogen, zodat we de kinderen het ware geloof en de islamitische wetten kunnen onderwijzen. We moeten ook alle meisjes verplichten hun hoofd te bedekken volgens de islamitische voorschriften.”

Nu al worden de meisjes door hun Hamasgetrouwe onderwijzers op de kop gezeten.

Voor de 15-jarige Samar Rezkallah uit Gaza-Stad betekent het dat ze volgende week overstapt naar een christelijke privéschool. „Toen mijn lerares Arabisch me in de klas zag zonder hoofddoek begon ze tegen me te gillen, waar alle kinderen bij waren. Ze stuurde me de klas uit en dreigde dat als ik mijn haar niet bedek, ik niet terug hoef te komen.”

Ook het lesprogramma laat weinig ruimte voor andersdenkenden. In het nieuwe lesboek ’Lees de Koran’, voor de 11- en 12-jarige zesdeklassers leren de scholieren dat Allah de joden zal doden vanwege hun slechtheid. In de geschiedenislessen wordt de Israëlische bezetting op een lijn gesteld met het Britse kolonialisme. „Palestina werd in 1917 na de Eerste Wereldoorlog geconfronteerd met de Britse bezetting, en in 1948 met de Israëlische bezetting.” De implicatie is duidelijk: ook die laatste bezetting is van tijdelijke aard.

Najwa Abdel Fattah, een 34-jarige lerares geschiedenis, vertelt dat zij haar leerlingen leert dat „we alle Israëliërs uit heel Palestina moeten verdrijven, want er bestaat niet zoiets als Israël. De Israëliërs kwamen uit Europa, sommigen uit Arabische landen, Amerika en Iran. Jullie kinderen moeten vechten tot Palestina is bevrijd. Die joden zijn geen vijand van de Palestijnen, maar de vijand van Allah.” Ze voegt eraan toe dat ze hen ook onderricht dat ze niet bang hoeven te zijn voor de dood, want „de sjahada (het martelaarschap) betekent dat je sterft voor Allah”.

Het Israëlische embargo heeft niet alleen geleid tot een verdere verpaupering van de 1,6 miljoen mensen in Gaza. Meer dan de helft van de scholieren moeten het ook stellen zonder schoolboeken, laboratoria of zelfs schooluniformen. In veel gevallen delen de leerlingen hun verouderde lesboeken, waar vaak pagina’s in ontbreken. Aan het begin van het schooljaar besloot Hamas het verplichte schooluniform af te schaffen vanwege een gebrek aan kledij. En omdat de ouders zich de aanschaf van het dure uniform niet meer kunnen veroorloven, zeker niet als zij zes kinderen hebben – en dat is meer regel dan uitzondering in de Gazastrook, waar 56 procent van de bevolking onder de achttien jaar is. Door de overvolle klassen werken vele scholen met dubbele ploegen.

http://www.trouw.nl/nieuws/onderwijs/article1853981.ece

reallife
16-09-08, 07:11
Het Israëlische embargo heeft niet alleen geleid tot een verdere verpaupering van de 1,6 miljoen mensen in Gaza.

Waar zijn ze mee bezig?

Slinger
16-09-08, 07:45
Najwa Abdel Fattah, een 34-jarige lerares geschiedenis, vertelt dat zij haar leerlingen leert dat „we alle Israëliërs uit heel Palestina moeten verdrijven, want er bestaat niet zoiets als Israël. De Israëliërs kwamen uit Europa, sommigen uit Arabische landen, Amerika en Iran. Jullie kinderen moeten vechten tot Palestina is bevrijd. Die joden zijn geen vijand van de Palestijnen, maar de vijand van Allah.” Ze voegt eraan toe dat ze hen ook onderricht dat ze niet bang hoeven te zijn voor de dood, want „de sjahada (het martelaarschap) betekent dat je sterft voor Allah”.

Mij viel dit stukje op. Een lerares, een geschiedenislerares, nota bene, die haar leerlingen oppompt tot haters!

Witte78
16-09-08, 08:03
Mij viel dit stukje op. Een lerares, een geschiedenislerares, nota bene, die haar leerlingen oppompt tot haters!

Hoezo is dat opvallend? Is het niet logica dat er haat gekweekt wordt wanneer een volk wordt onderdrukt?

reallife
16-09-08, 08:07
Mij viel dit stukje op. Een lerares, een geschiedenislerares, nota bene, die haar leerlingen oppompt tot haters!


Dat viel mij ook op, maar dan wel met in mijn achterhoofd wat ikzelf citeerde.

Slinger
16-09-08, 08:46
Hoezo is dat opvallend? Is het niet logica dat er haat gekweekt wordt wanneer een volk wordt onderdrukt?

Een lerares geschiedenis moet beter weten. De teneur in Gaza is dat het volk wordt gebruikt om de strijd gaande te houden. Een toestand van strijd is namelijk wat de Hamasleiders willen.

mark61
16-09-08, 08:51
Mij viel dit stukje op. Een lerares, een geschiedenislerares, nota bene, die haar leerlingen oppompt tot haters!

Dat is het hele probleem met jou, dat jou alleen details 'opvallen', en ook alleen als het over Palestijnen gaat en negatief is.

Donder toch op.

Oeh, dat mag vast niet van de Grote Wazoe.

reallife
16-09-08, 09:00
Een lerares geschiedenis moet beter weten. De teneur in Gaza is dat het volk wordt gebruikt om de strijd gaande te houden. Een toestand van strijd is namelijk wat de Hamasleiders willen.

Daar krijgen ze dan ook wel alle gelegenheid voor...



Meer dan de helft van de scholieren moeten het ook stellen zonder schoolboeken, laboratoria of zelfs schooluniformen. In veel gevallen delen de leerlingen hun verouderde lesboeken, waar vaak pagina’s in ontbreken. Aan het begin van het schooljaar besloot Hamas het verplichte schooluniform af te schaffen vanwege een gebrek aan kledij. En omdat de ouders zich de aanschaf van het dure uniform niet meer kunnen veroorloven, zeker niet als zij zes kinderen hebben – en dat is meer regel dan uitzondering in de Gazastrook, waar 56 procent van de bevolking onder de achttien jaar is. Door de overvolle klassen werken vele scholen met dubbele ploegen.

http://www.trouw.nl/nieuws/onderwijs/article1853981.ece

Slinger
16-09-08, 09:01
Dat is het hele probleem met jou, dat jou alleen details 'opvallen', en ook alleen als het over Palestijnen gaat en negatief is.

Donder toch op.

Het is geen detail. Het is een illustratie van de teneur van het hele stuk. Als je de moeite had genomen om het te lezen, had je dat gezien.

broodrooster
16-09-08, 09:02
Kinderen in Palestina hebben al het recht om joden te haten; 3 tot 4 generaties leven onder hun bezetting.

reallife
16-09-08, 09:02
Dat is het hele probleem met jou, dat jou alleen details 'opvallen', en ook alleen als het over Palestijnen gaat en negatief is.

Donder toch op.

Eh... in een discussie mogen mensen van mening verschillen. :o

illmatik
16-09-08, 09:04
Als je de moeite had genomen om het te lezen, had je dat gezien.

Het zou geen kwaad doen als je je eigen posting zelf ook leest, ipv diagonaal te scannen. Je verdient echt een pak slaag voor de manier waarop jij de zaken hier verdraait.

broodrooster
16-09-08, 09:05
Het is geen detail. Het is een illustratie van de teneur van het hele stuk. Als je de moeite had genomen om het te lezen, had je dat gezien.

het stuk is samen te vatten in 1 zin: blame-the-victim.

het is alsof je israeliers kwalijk neemt dat ze roepen ''spritzen die deutscher''.

het meest haatdragende volk in die regio zijn de joden en christenen.

http://tbn0.google.com/images?q=tbn:KPpyynyD8kLV8M:http://www.stolenchildhood.net/images/israel_lebanon_war_israeli_children_signing_missil es_israeli_children_.jpg
http://tbn0.google.com/images?q=tbn:4K3IB-MSuWJz2M:http://i24.photobucket.com/albums/c8/thomasn528/bombsigning3.jpg
http://tbn0.google.com/images?q=tbn:0CpwgYW1dSNRPM:http://bp0.blogger.com/_CB-RzWCU1N0/RjYTLtLWwLI/AAAAAAAAAIM/pd2XR_kDAHs/s400/Israel2.jpg

Slinger
16-09-08, 09:05
Daar krijgen ze dan ook wel alle gelegenheid voor...

Nou, het ontbreken van schooluniformen lijkt me niet echt een goede reden om haat te prediken.

mark61
16-09-08, 09:07
Een lerares geschiedenis moet beter weten. De teneur in Gaza is dat het volk wordt gebruikt om de strijd gaande te houden. Een toestand van strijd is namelijk wat de Hamasleiders willen.

Jij als 'leraar geschiedenis' zou beter moeten weten dan een compleet valse, eenzijdige voorstelling van zaken te geven aangaande het hele conflict.

Jij weet bij god niet wat Hamas wil, Jomanda.

Wat ben je toch een vreselijke smeerlap.

Slinger
16-09-08, 09:09
Het zou geen kwaad doen als je je eigen posting zelf ook leest, ipv diagonaal te scannen. Je verdient echt een pak slaag voor de manier waarop jij de zaken hier verdraait.


Hoezo? Het onderwerp van het stuk is toch echt het onderwijs in Gaza dat in dienst staat van het islamisme. Of zie jij dat anders?

Slinger
16-09-08, 09:11
Jij als 'leraar geschiedenis' zou beter moeten weten dan een compleet valse, eenzijdige voorstelling van zaken te geven aangaande het hele conflict.

Jij weet bij god niet wat Hamas wil, Jomanda.

Wat ben je toch een vreselijke smeerlap.


Laten we het eens over dit stuk hebben. Keur jij het goed dat het onderwijs in Gaza in dienst staat van de islamitische strijd?

mark61
16-09-08, 09:11
Het zou geen kwaad doen als je je eigen posting zelf ook leest, ipv diagonaal te scannen. Je verdient echt een pak slaag voor de manier waarop jij de zaken hier verdraait.

Ik krijg zelfs jihadneigingen van zo'n type.

mark61
16-09-08, 09:13
Laten we het eens over dit stuk hebben.

Nee, laten we het over het hele verhaal hebben. Daar heb je nooit zin in.

Het is ranzig en pervers om er een willekeurig feitje of ontwikkeling uit te pikken en verder net te doen of je achterlijk bent.

Je bent een volkomen immoreel varken. Je zou ver uit de buurt van kinderen moeten worden gehouden. Uit de buurt van alle mensen eigenlijk.

Je hebt geen enkele schaamte? Tegenover je god dan?

mark61
16-09-08, 09:14
Het is geen detail. Het is een illustratie van de teneur van het hele stuk. Als je de moeite had genomen om het te lezen, had je dat gezien.

Dit verhaal begint in 1850 in Wenen. Je bent een varken.

broodrooster
16-09-08, 09:17
Jij als 'leraar geschiedenis' zou beter moeten weten dan een compleet valse, eenzijdige voorstelling van zaken te geven aangaande het hele conflict.

Jij weet bij god niet wat Hamas wil, Jomanda.

Wat ben je toch een vreselijke smeerlap.

Als ie de geschiedenis zou kennen, zou ie weten dat Hamas een creatie van de Israelische staat is; als tegenwicht tegen de PLO.

broodrooster
16-09-08, 09:18
Laten we het eens over dit stuk hebben. Keur jij het goed dat het onderwijs in Gaza in dienst staat van de islamitische strijd?

Ken je een staat waar geschiedenis niet gebruikt wordt als propaganda?

broodrooster
16-09-08, 09:18
geschiedenis wordt door historici ook weleens ''het geheugen van de staat'' genoemd.

broodrooster
16-09-08, 09:20
het is wel extreem om je te bemoeien met andermans bewijs.

het is wel extreem om voor anderen te bepalen door wie ze wel o fniet bestuurd mogen worden.

zomaar wat detailss

Slinger
16-09-08, 09:20
Nee, laten we het over het hele verhaal hebben. Daar heb je nooit zin in.

Het is ranzig en pervers om er een willekeurig feitje of ontwikkeling uit te pikken en verder net te doen of je achterlijk bent.

Je bent een volkomen immoreel varken. Je zou ver uit de buurt van kinderen moeten worden gehouden. Uit de buurt van alle mensen eigenlijk.

Je hebt geen enkele schaamte? Tegenover je god dan?

Ik wil het toch echt hebben over dit deelonderwerp. De hele Palestinadiscussie nog eens weer overdoen, dat lijkt me overbodig. Voor mijn mening daarover, zie andere topics.

Ik was eigenlijk wel nieuwsgierig wat jij van het gebruiken van kinderen en het onderwijs in een politiek/religieuze strijd vond. Maar ik begrijp dat je het daarover niet wilt hebben. Jammer, misschien kan iemand anders er iets over zeggen.

broodrooster
16-09-08, 09:26
Ik was eigenlijk wel nieuwsgierig wat jij van het gebruiken van kinderen en het onderwijs in een politiek/religieuze strijd vond. Maar ik begrijp dat je het daarover niet wilt hebben. Jammer, misschien kan iemand anders er iets over zeggen.

http://i24.photobucket.com/albums/c8/thomasn528/bombsigning3.jpg

Slinger
16-09-08, 09:26
Ken je een staat waar geschiedenis niet gebruikt wordt als propaganda?

Ik geef toe dat dat vaak geval is. Maar jij bent het toch wel met me eens dat het geen goede zaak is?

broodrooster
16-09-08, 09:28
Ik geef toe dat dat vaak geval is.

wanneer niet?


Maar jij bent het toch wel met me eens dat het geen goede zaak is?
je bewijst slechts dat je minstens een hypocriet bent.

Slinger
16-09-08, 09:29
geschiedenis wordt door historici ook weleens ''het geheugen van de staat'' genoemd.

Een goed historicus bepaalt onafhankelijk zijn standpunt, niet gestuurd door een staat of regering.

broodrooster
16-09-08, 09:30
Een goed historicus bepaalt onafhankelijk zijn standpunt, niet gestuurd door een staat of regering.

het citaat komt van Benny Morris.

illmatik
16-09-08, 09:30
Hoezo? Het onderwerp van het stuk is toch echt het onderwijs in Gaza dat in dienst staat van het islamisme. Of zie jij dat anders?

Je bent een goor stuk vreten dat geniet van dit soort agressieve reacties, maar je wekt ze wel zelf op. Als jij ooit een keer op die overloze bek van je word geslagen dan verdien je het dik en dwars.

Slinger
16-09-08, 09:32
wanneer niet?


je bewijst slechts dat je minstens een hypocriet bent.

Nou, we kunnen het Nederlandse geschiedenisonderwijs als voorbeeld gebruiken. Hier wordt geschiedenis echt niet meer gebruikt om een politieke ideologie te promoten, hoewel dat in het verleden er wel eens op geleken heeft.

Slinger
16-09-08, 09:35
het citaat komt van Benny Morris.

Morris kennende zei hij dat in afkeurende zin. Ik ben het met hem eens.

Slinger
16-09-08, 09:37
http://i24.photobucket.com/albums/c8/thomasn528/bombsigning3.jpg

Sorry, wat bedoel je te zeggen met deze foto?

Slinger
16-09-08, 09:39
Je bent een goor stuk vreten dat geniet van dit soort agressieve reacties, maar je wekt ze wel zelf op. Als jij ooit een keer op die overloze bek van je word geslagen dan verdien je het dik en dwars.

Je vergist je, ik zou je mening echt graag willen weten over dit onderwerp, maar ik begrijp dat dat er niet inzit.

reallife
16-09-08, 09:43
Nou, het ontbreken van schooluniformen lijkt me niet echt een goede reden om haat te prediken.

Meen je dit nu echt? :verward:

broodrooster
16-09-08, 09:45
Nou, we kunnen het Nederlandse geschiedenisonderwijs als voorbeeld gebruiken. Hier wordt geschiedenis echt niet meer gebruikt om een politieke ideologie te promoten, hoewel dat in het verleden er wel eens op geleken heeft.

Gaat toch fietsen; de nederlandse media bepaalt de geschiedschrijving en de nederlandse media is bagggger :hihi:

broodrooster
16-09-08, 09:45
Sorry, wat bedoel je te zeggen met deze foto?

als je dat zou hebben geweten, zou je de discussie al gestaakt hebben.

mark61
16-09-08, 09:46
Als ie de geschiedenis zou kennen, zou ie weten dat Hamas een creatie van de Israelische staat is; als tegenwicht tegen de PLO.

Dat weet ie donders goed.

broodrooster
16-09-08, 09:46
Morris kennende zei hij dat in afkeurende zin. Ik ben het met hem eens.

Ga fietsen.

Slinger
16-09-08, 09:49
Gaat toch fietsen; de nederlandse media bepaalt de geschiedschrijving en de nederlandse media is bagggger :hihi:

Nou, dat vind ik een forse uitspraak: de Nederlandse media bepalen de geschiedschrijving. Daarmee zet je heel wat hardwerkende historici in een hoek.

Wil je soms ook nog beweren dat het Nederlandse geschiedenisonderwijs bepaald word door de media?

Slinger
16-09-08, 09:51
als je dat zou hebben geweten, zou je de discussie al gestaakt hebben.

Probeer me eens te verlichten...

Slinger
16-09-08, 09:52
Ga fietsen.

Ga broodroosteren.

broodrooster
16-09-08, 09:55
Probeer me eens te verlichten...

je hebt gevoel voor humor?

broodrooster
16-09-08, 09:56
Nou, dat vind ik een forse uitspraak: de Nederlandse media bepalen de geschiedschrijving. Daarmee zet je heel wat hardwerkende historici in een hoek.

Wil je soms ook nog beweren dat het Nederlandse geschiedenisonderwijs bepaald word door de media?

ik heb mijn punt al gezet; aan jou de uitdaging een natiestaat te vinden die de gelegenheid langs zich heen laat gaan schoolkinderen te verzieken met verwrongen geschiedschrijving..

doei..

Slinger
16-09-08, 09:58
je hebt gevoel voor humor?

Ik ben de lolligste thuis. Maar ik begrijp dat het voor jezelf ook niet helemaal helder is wat je in dit verband met die foto bedoelt?

mark61
16-09-08, 09:58
Ik wil het toch echt hebben over dit deelonderwerp.

Dat doe je dan maar met jezelf. Opgedonderd met je immorele harses.

Slinger
16-09-08, 10:00
ik heb mijn punt al gezet; aan jou de uitdaging een natiestaat te vinden die de gelegenheid langs zich heen laat gaan schoolkinderen te verzieken met verwrongen geschiedschrijving..

doei..

Uit je woordkeus maak ik op dat je dat een slechte zaak vindt. Voor Gaza dus ook, mag ik aannemen (om op het topiconderwerp terug te komen).

Slinger
16-09-08, 10:01
Dat doe je dan maar met jezelf. Opgedonderd met je immorele harses.

Ik begrijp dat jij niet de intellectuele moed hebt er iets over te zeggen. Ga dan maar naar een ander topic.

broodrooster
16-09-08, 10:02
Uit je woordkeus maak ik op dat je dat een slechte zaak vindt. Voor Gaza dus ook, mag ik aannemen (om op het topiconderwerp terug te komen).

als jouw mening slechts van toepassing is op gaza, ben je inderdaad een hypocriet want je kunt zelf geen natiestaat noemen die deze praktijk niet bezigt.

mark61
16-09-08, 10:05
Ik begrijp dat jij niet de intellectuele moed hebt er iets over te zeggen. Ga dan maar naar een ander topic.

:haha:

Hoe durf je de woorden in je mond te nemen, zwijn.

Veel plezier verder met je provocatieve bezigheden. :zwaai:

Slinger
16-09-08, 10:06
als jouw mening slechts van toepassing is op gaza, ben je inderdaad een hypocriet want je kunt zelf geen natiestaat noemen die deze praktijk niet bezigt.

Ik noemde Nederland toch al! Je hebt echt niet aangetoond dat Nederland 'deze praktijk wel bezigt'.

The_Grand_Wazoo
16-09-08, 10:08
Oeh, dat mag vast niet van de Grote Wazoe.

Huh?
Wat mag er niet van mij?
Van mij mag heel veel, hoor. Opdonderen behoort beslist tot de toelaatbare activiteiten.

broodrooster
16-09-08, 10:12
Ik noemde Nederland toch al! Je hebt echt niet aangetoond dat Nederland 'deze praktijk wel bezigt'.

Niet waar; Nederland doet niet anders; dat jou dat niet opvalt is jouw probleem omdat je je er klaarblijkelijk in vinden kunt.

Slinger
16-09-08, 10:18
Niet waar; Nederland doet niet anders; dat jou dat niet opvalt is jouw probleem omdat je je er klaarblijkelijk in vinden kunt.

Als ik het goed begrijp is je stelling dus dat het Nederlandse geschiedenisonderwijs door de Nederlandse overheid gebruikt wordt om een ideologie te promoten.

Nou, dat moet je dan maar eens aantonen. Ten eerste wil ik graag weten welke ideologie dan wel, ten tweede op welke manier ze dat doet.

Aït Ayt
16-09-08, 11:08
Ze voegt eraan toe dat ze hen ook onderricht dat ze niet bang hoeven te zijn voor de dood, want „de sjahada (het martelaarschap) betekent dat je sterft voor Allah”.


:verward:

mark61
16-09-08, 11:13
Huh?
Wat mag er niet van mij?
Van mij mag heel veel, hoor. Opdonderen behoort beslist tot de toelaatbare activiteiten.

:hihi:

reallife
16-09-08, 11:15
:verward:

Een drastische manier om je geloof te belijden? ;)

broodrooster
16-09-08, 11:22
Als ik het goed begrijp is je stelling dus dat het Nederlandse geschiedenisonderwijs door de Nederlandse overheid gebruikt wordt om een ideologie te promoten.

Nou, dat moet je dan maar eens aantonen. Ten eerste wil ik graag weten welke ideologie dan wel, ten tweede op welke manier ze dat doet.

Vraag het de Indonesiers, Surinamers, etc.

Slinger
16-09-08, 11:24
Vraag het de Indonesiers, Surinamers, etc.

Waarom?

broodrooster
16-09-08, 11:39
Waarom?

vraag het aan de slachtoffers van nederland.

illmatik
16-09-08, 11:42
:verward:

Sjahada is tegenwoordig de gewelddadige jihad; de Koran een kookboek voor extremisten; jihad betekent nu voetballen op de binnenplaats van de moskee; ramadan is een kalkoen slachten tijdens kerst; taqqiya is mogen liegen onder eed en bid3a is tegenwoordig het bestrijden van geloofsinnovatie.

Tis bijna niet meer bij te houden, die verwisseling van terminologie.