PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Verbied eten in het openbaar tijdens ramadan'



Slinger
16-09-08, 13:05
'Verbied eten in het openbaar tijdens ramadan'
dinsdag 16 september 2008 10:29

Niet-moslims zouden niet moeten eten en drinken in het openbaar tijdens de ramadan, vindt een ruime meerderheid van de moslims in Arabische landen.

Zo goed als alle ondervraagde moslims doen aan de ramadan
Dat blijkt uit een onderzoek van Maktoob Research in Dubai, zo melden Arabische media. Zeker 62 procent van de moslims wil tijdens de islamitische vastenmaand niet geconfronteerd worden met etende en drinkende niet-moslims.

Restaurants
Ongeveer 52 procent vindt zelfs dat alle restaurants overdag moeten worden gesloten uit respect voor de ramadan.

Maktoob ondervroeg in augustus, de maand voorafgaand aan de ramadan, 6.128 volwassen moslims verspreid over de hele Arabische wereld. Doel van het onderzoek is de sociale impact van de ramadan in kaart te brengen.

Streng
Een overweldigende meerderheid van de ondervraagden, 96 procent, zegt zich te houden aan de strenge regels tijdens de vastenmaand. Slechts 4 procent zegt er niet aan mee te doen.

Tijdens de ramadan, die in de meeste landen dit jaar begon op 1 september, mag van zonsopgang tot zonsondergang niet worden gegeten, gedronken en gerookt. Ook seks is overdag verboden. Vloeken en kwaadspreken is ook niet toegestaan.

Door Claudia van Zanten

http://www.elsevier.nl/web/10203541/Nieuws/Buitenland/Verbied-eten-in-het-openbaar-tijdens-ramadan.htm

reallife
16-09-08, 13:09
[SIZE="5"]Vloeken en kwaadspreken is ook niet toegestaan.



Volgens mij is dat nooit toegestaan :argwaan:

mulan
16-09-08, 13:27
Ook toevallig dat dit onderzoek bij de Elsevier of all places opduikt. Ik geloof in ieder geval niets van dat onderzoek. Ik heb nog nooit iemand horen zeggen en ook niet van horen zeggen dat die moslims laat staan niet-moslims wil verbieden te eten en drinken. Als je de media moet geloven vinden moslims en doen moslims zoveel dingen dat je je bijna af gaat vragen of je er zelf wel eentje bent.

illmatik
16-09-08, 13:28
Elsevier shopt in Dubai naar meningen om Nederlanders de stuipen op het lijf te jagen. Net zulke slingerapen als Slinger.

Slinger
16-09-08, 13:34
Elsevier shopt in Dubai naar meningen om Nederlanders de stuipen op het lijf te jagen. Net zulke slingerapen als Slinger.

Ik zie het nog wel gebeuren dat Cohen het verbiedt om met ramadan een broodje in de Amsterdamse binnenstad te eten. Hij heeft tenslotte de kerstboom op de Dam ook afgeschaft.

The_Grand_Wazoo
16-09-08, 13:42
Ja, nou het volgende komt er ook al aan. Een of andere sheik heeft uitgekraaid dat Mickey Mouse verboden moet worden.

Hou je vast.

mark61
16-09-08, 14:05
Het einde van de blankbeschaving zoals wij die kennen is nabij :vreemd:

The_Grand_Wazoo
16-09-08, 14:19
Het einde van de blankbeschaving zoals wij die kennen is nabij :vreemd:

Ik bedoelde meer van 'hou je vast, zij hebben weer een nieuwe malloot gevonden'. Wat zou er gebeuren als een groep journalisten met evenveel fanaticiteit de uitspraken van de Hamish ouderlingen zou nalopen?

mark61
16-09-08, 14:27
Ik bedoelde meer van 'hou je vast, zij hebben weer een nieuwe malloot gevonden'. Wat zou er gebeuren als een groep journalisten met evenveel fanaticiteit de uitspraken van de Hamish ouderlingen zou nalopen?

Twas meer commentaar op Slinger. Ze hoeven alleen maar de uitspraken van onze eigenste biblebelters te volgen.

De Amish zijn onschuldig en zeggen nooit iets geks :ego:

The_Grand_Wazoo
16-09-08, 14:30
Twas meer commentaar op Slinger. Ze hoeven alleen maar de uitspraken van onze eigenste biblebelters te volgen.

De Amish zijn onschuldig en zeggen nooit iets geks :ego:

Ik was overigens wel onder de indruk van dat artikel, ik geloof dat een moslima het hier op maroc.nl poste (uit een soort van zie je nou wel, ook onder christenen zijn ramdebielen) over de endemische kindermishandeling ('spaart de roede niet') en verkrachting (ook een vorm van de roede die niet gespaard mag worden) binnen die gemeenschap.
Which only goes to show ...

Slinger
16-09-08, 14:33
Ik was overigens wel onder de indruk van dat artikel, ik geloof dat een moslima het hier op maroc.nl poste (uit een soort van zie je nou wel, ook onder christenen zijn ramdebielen) over de endemische kindermishandeling ('spaart de roede niet') en verkrachting (ook een vorm van de roede die niet gespaard mag worden) binnen die gemeenschap.
Which only goes to show ...


Voor jou is het ook niet gemakkelijk om on-topic te blijven hè?

illmatik
16-09-08, 14:38
Voor jou is het ook niet gemakkelijk om on-topic te blijven hè?

:hihi: ...

De dorpsgek beschuldigt een ander van waanzin.

The_Grand_Wazoo
16-09-08, 14:45
:hihi: ...

De dorpsgek beschuldigt een ander van waanzin.

Dit hele dorp zit vol gekken. Doe maar niet net alsof je er niet bijhoort.

Slinger
16-09-08, 14:46
:hihi: ...

De dorpsgek beschuldigt een ander van waanzin.

Hej Ill, ik probeer me altijd bij het onderwerp te houden, zeker in de topics die ik zelf geopend heb. Maar het valt vaak niet in goede aarde. Sommigen kiezen er systematisch voor om de discussie een andere kant op te sturen.

The_Grand_Wazoo
16-09-08, 14:46
Voor jou is het ook niet gemakkelijk om on-topic te blijven hè?

Ja ja, jij wilde dit fascinerende onderwerp nog verder uitkauwen. Wees dan zo vriendelijk de ietwat doodgebloede uitwisseling van visies die zo sprankelend begon, niet leven in te blazen.

Slinger
16-09-08, 14:50
Ja ja, jij wilde dit fascinerende onderwerp nog verder uitkauwen. Wees dan zo vriendelijk de ietwat doodgebloede uitwisseling van visies die zo sprankelend begon, niet leven in te blazen.

Nou, bijvoorbeeld door je te antwoorden dat het niet zo maar één of andere gek was die dit uitkraamde maar de uitkomst van een opinie-onderzoek onder moslims. Zie het beginartikel.

illmatik
16-09-08, 14:50
Dit hele dorp zit vol gekken. Doe maar niet net alsof je er niet bijhoort.

Als dat zo is, hoor ik er niet bij.


Hej Ill, ik probeer me altijd bij het onderwerp te houden, zeker in de topics die ik zelf geopend heb. Maar het valt vaak niet in goede aarde. Sommigen kiezen er systematisch voor om de discussie een andere kant op te sturen.

Tja, mensen alhier houden nou eenmaal niet van discussiëren over fictieve zaken.

The_Grand_Wazoo
16-09-08, 15:22
Als dat zo is, hoor ik er niet bij.



Hou toch op. Dorsptraat 1, Ons Dorp. Je behoort tot de notabelen. Het grauw gaat voor je opzij en tikt beleefd aan de pet als je langs komt wauwelen.

Spoetnik
16-09-08, 15:32
'Verbied eten in het openbaar tijdens ramadan'
dinsdag 16 september 2008 10:29

Niet-moslims zouden niet moeten eten en drinken in het openbaar tijdens de ramadan, vindt een ruime meerderheid van de moslims in Arabische landen.
[/URL]

Heel geniepig haalt de verslaggever er iets essentieels uit:
The Maktoob Research survey threw up several interesting findings; 62% of respondents were of the view that non-Muslims living in Arab countries should not eat or drink in public during Ramadan, while 52% held that all restaurants should be closed during the day - even to non-Muslims - to respect the observance of Ramadan.
http://www.bi-me.com/main.php?id=24398&t=1&c=62&cg=4&mset=

En on a different note, 67% van de moslims vinden dat Ramadan te commercieel wordt!

The_Grand_Wazoo
16-09-08, 15:43
Nou, bijvoorbeeld door je te antwoorden dat het niet zo maar één of andere gek was die dit uitkraamde maar de uitkomst van een opinie-onderzoek onder moslims. Zie het beginartikel.

Om te beginnen kan ik maar een beperkt aantal 'kijk die moslims nou toch inherent debiel en onvedraagzaam zijn' aan. Het is daarmee namelijk net zoals die 'kijk het westen nou toch hypocriet zijn' topics: de onderliggende boodschap is dat ZIJ acherlijk zijn en WIJ niet. Nou bestrijd ik beslist niet dat ZIJ achterlijk zijn, maar wil er graag op wijzen dat WIJ dat ook zijn en vice versa. Toegegevn, er zijn gradaties van achterlijkheid en de moslims zijn wel ietsje achterlijker, maar het verschil is minimaal.

Vervolgens het bericht '52% van de moslims ...' Als je dat leest dan zou je eerste reactie niet inhoudelijk maar formeel moeten zijn: bestaan er onderzoeken die voor 52 procent van de moslims in arabische landen kunnen spreken. Je tweede reactie zou moeten zijn. Nou da's dan een minderheid, want de meerderheid van de moslims woont helemaal niet in Arabie.

Tenslotte denk ik dat Illmatik, bij zeer hoge uitzondering de spijker op de kop heeft geslagen ... moest Elsevier nou echt gaan hengelen in Dubai. Mijn reactie was dus zeer on topic ... zullen wij gaan hengelen bij de Hamish?

Joesoef
16-09-08, 17:10
Ik zie het nog wel gebeuren dat Cohen het verbiedt om met ramadan een broodje in de Amsterdamse binnenstad te eten. Hij heeft tenslotte de kerstboom op de Dam ook afgeschaft.


Idioot, je lult uit je nek, dat ding staat er met kerst nog steeds. Vroeger kregen we dat ding van het plaatje trondheim oid tegenwoordig betaald de gemeente dat kreng.

Olive Yao
16-09-08, 18:28
Elsevier shopt in Dubai naar meningen om Nederlanders de stuipen op het lijf te jagen. Net zulke slingerapen als Slinger.

Niet de enige reden waarom het een vuil blaadje is trouwens. Huidige voorpagina-artikel gelezen waarin een veronderstelde "zwijgende meerderheid" als legitimatie voor een rechts-reactionaire agenda opgevoerd wordt? Demagogie.

Al Sawt
16-09-08, 23:22
Het einde van de blankbeschaving zoals wij die kennen is nabij :vreemd:Niet getreurd, komst van de Messias is aanstaande. Uiteraard verheugd Slinger zich daarop.

Al Sawt
16-09-08, 23:25
Nou, bijvoorbeeld door je te antwoorden dat het niet zo maar één of andere gek was die dit uitkraamde maar de uitkomst van een opinie-onderzoek onder moslims. Zie het beginartikel.

Cynisch! Een gestoorde en een rigide Christenfundamentalist als Slinger spreekt zijn afkeuring over een andere religie.

Het moet niet gekker worden.

ronald
17-09-08, 00:45
Idioot, je lult uit je nek, dat ding staat er met kerst nog steeds. Vroeger kregen we dat ding van het plaatje trondheim oid tegenwoordig betaald de gemeente dat kreng.

Afgelopen winter ontstak Job Cohen op de Dam nog het licht van een meters hoge Menorah tijdens het joodse Chanoeka feest.

delirious
17-09-08, 08:55
Ik zie het nog wel gebeuren dat Cohen het verbiedt om met ramadan een broodje in de Amsterdamse binnenstad te eten. Hij heeft tenslotte de kerstboom op de Dam ook afgeschaft.

Waarom bekeer je je niet, ben je in een klap van die angst af.

Slinger
17-09-08, 09:38
Waarom bekeer je je niet, ben je in een klap van die angst af.

Nee dank je wel! Niet eens om het islamitische geloof op zich, want daar heb ik echt niet veel moeite mee. Maar waar ik me niet in zou kunnen vinden is het keurslijf van regels en voorschriften die de gelovigen (en ongelovigen) opgelegd wordt. Bijvoorbeeld, het vasten, alleen maar omdat de maan op een bepaalde plek aan de hemel staat. Ik heb mijn vrijheid te lief.

illmatik
17-09-08, 09:53
Nee dank je wel! Niet eens om het islamitische geloof op zich, want daar heb ik echt niet veel moeite mee. Maar waar ik me niet in zou kunnen vinden is het keurslijf van regels en voorschriften die de gelovigen (en ongelovigen) opgelegd wordt. Bijvoorbeeld, het vasten, alleen maar omdat de maan op een bepaalde plek aan de hemel staat. Ik heb mijn vrijheid te lief.

Dat bedoelt Delirious niet. Hij adviseert je om je te bekeren nu het nog vrijwillig kan. Zodra we er als moslimgemeenschap klaar voor zijn om je ertoe te dwingen, zal dat niet met de Koran in de ene hand en een tulp in de andere hand gaan. Het zal dan met het zwaard op je nek geschieden. Je hebt je vrijheid te lief, maar daar kun je alleen van genieten als je in leven bent. Echt, geef je over nu, dan gaat het geruisloos. Straks gaat het enkel met veel pijn. En misschien is het dan wel al te laat en nemen we je te grazen voor al die tendentieuze, haatzaaiende postings van jou op maroc.nl.

Al kus je dan de moslimvoeten: geen genade, modderfokker.

Slinger
17-09-08, 10:10
Dat bedoelt Delirious niet. Hij adviseert je om je te bekeren nu het nog vrijwillig kan. Zodra we er als moslimgemeenschap klaar voor zijn om je ertoe te dwingen, zal dat niet met de Koran in de ene hand en een tulp in de andere hand gaan. Het zal dan met het zwaard op je nek geschieden. Je hebt je vrijheid te lief, maar daar kun je alleen van genieten als je in leven bent. Echt, geef je over nu, dan gaat het geruisloos. Straks gaat het enkel met veel pijn. En misschien is het dan wel al te laat en nemen we je te grazen voor al die tendentieuze, haatzaaiende postings van jou op maroc.nl.

Al kus je dan de moslimvoeten: geen genade, modderfokker.

Er ligt al lang een plan klaar hoor: van uit het buitenland de strijd aangaan voor de bevrijding van onze Heilige Grond. Hoe dat moet hebben we de afgelopen jaren grondig kunnen bestuderen. Zelfmoordaanslagen organiseren, kinderen in de vuurlinie sturen, enz.

1973Tanger
17-09-08, 19:22
Ik zie het nog wel gebeuren dat Cohen het verbiedt om met ramadan een broodje in de Amsterdamse binnenstad te eten. Hij heeft tenslotte de kerstboom op de Dam ook afgeschaft.

Je kan eerder van Cohen het afbranden van de synagoge aan het waterlooplein verwachten, dan het verbieden van eten in het openbaar.

super ick
17-09-08, 20:33
A, je hebt hem erover gesproken?

ronald
17-09-08, 21:04
Je kan eerder van Cohen het afbranden van de synagoge aan het waterlooplein verwachten, dan het verbieden van eten in het openbaar.

Nou, dat drinken hebben ze aardig onder de duim...

1973Tanger
17-09-08, 21:09
Nou, dat drinken hebben ze aardig onder de duim...

Ik moet je daarin gelijk geven, want het verbieden van eten in het openbaar zonder enige aanleiding, dan die van een religieuze overtuiging is inderdaad knap bezopen.

ronald
17-09-08, 21:19
Ik moet je daarin gelijk geven, want het verbieden van eten in het openbaar zonder enige aanleiding, dan die van een religieuze overtuiging is inderdaad knap bezopen.

Ja, zoiets zou op zijn hoogst vrijwillig en stilzwijgend kunnen voorkomen. Als ik tijdens een van onze vastendagen werk dan is er een aantal niet-joodse collegea die niet voor mij pontificaal lekker koffie willen drinken of zitten nashen. Mij maakt het helemaal niets uit. De geur van koffie die ik dan opvang doet me niet verlangen ook te gaan drinken. Het compenseert eerder een bepaald gemis.
Maar een verbod? Inderdaad, knap bezopen.

1973Tanger
17-09-08, 21:28
Ja, zoiets zou op zijn hoogst vrijwillig en stilzwijgend kunnen voorkomen. Als ik tijdens een van onze vastendagen werk dan is er een aantal niet-joodse collegea die niet voor mij pontificaal lekker koffie willen drinken of zitten nashen. Mij maakt het helemaal niets uit. De geur van koffie die ik dan opvang doet me niet verlangen ook te gaan drinken. Het compenseert eerder een bepaald gemis.
Maar een verbod? Inderdaad, knap bezopen.

Precies! En wist je dat juist het geconfronteerd worden met lekkernijen tijdens het vasten, juist het vasten versterkt en het geloof in Hem volhard?

ronald
17-09-08, 22:18
Precies! En wist je dat juist het geconfronteerd worden met lekkernijen tijdens het vasten, juist het vasten versterkt en het geloof in Hem volhard?

Ja. En na een vastendag, zeker die van meer dan 24 uur lang, heb ik altijd het gevoel van "plak er maar nog één aan dan gaan we gewoon door". Zo heeft vasten een dubbele functie en uitwerking.

1973Tanger
17-09-08, 22:21
Ja. En na een vastendag, zeker die van meer dan 24 uur lang, heb ik altijd het gevoel van "plak er maar nog één aan dan gaan we gewoon door". Zo heeft vasten een dubbele functie en uitwerking.

Juist, vasten zonder enkele fysieke uitdaging is niet meer zoals het bedoelt is.

ronald
17-09-08, 22:38
Juist, vasten zonder enkele fysieke uitdaging is niet meer zoals het bedoelt is.

Toen ik in een Yeshiwe in Israel leerde ( zo'n beetje 7 dagen van 6.20 tot 24.00 uur) heb ik een hele tijd lang privé een halve dag gevast. De omgeving was er geschikt voor. Van zonsopgang tot het midden van de dag, ongeveer half twee. Dat was op een gegeven moment zo'n routine geworden dat het de functie niet meer had van "vasten" in uitgebreider zin. Ben er toen mee gestopt omdat de compenserende versterking te veel tijd kostte en dat kwam het eigenlijke leren niet ten goede. De vast gestelde vastendagen moeten in princiepe voldoende zijn. Zoals ik boven ergens meldde zijn die ook nog genoeg aanwezig.

1973Tanger
17-09-08, 22:44
Toen ik in een Yeshiwe in Israel leerde ( zo'n beetje 7 dagen van 6.20 tot 24.00 uur) heb ik een hele tijd lang privé een halve dag gevast. De omgeving was er geschikt voor. Van zonsopgang tot het midden van de dag, ongeveer half twee. Dat was op een gegeven moment zo'n routine geworden dat het de functie niet meer had van "vasten" in uitgebreider zin. Ben er toen mee gestopt omdat de compenserende versterking te veel tijd kostte en dat kwam het eigenlijke leren niet ten goede. De vast gestelde vastendagen moeten in princiepe voldoende zijn. Zoals ik boven ergens meldde zijn die ook nog genoeg aanwezig.

Ik vind een maand en 6 dagen na het suikerfeest in het komende islamitische kalendermaand (met uitzondering van incidentele dagen) idem ruimschoots voldoende.

ronald
17-09-08, 22:51
Ik vind een maand en 6 dagen na het suikerfeest in het komende islamitische kalendermaand (met uitzondering van incidentele dagen) idem ruimschoots voldoende.

Ja, dat is een lange periode achtereen. :fpetaf: Vasten is omdat het meer is dan "je onthouden van voedsel en drank" geestelijk erg inspannend. Zo'n lange periode is idd ruimschoots voldoende. Ramadan Moebarek.

1973Tanger
17-09-08, 23:04
Ja, dat is een lange periode achtereen. :fpetaf: Vasten is omdat het meer is dan "je onthouden van voedsel en drank" geestelijk erg inspannend. Zo'n lange periode is idd ruimschoots voldoende. Ramadan Moebarek.


Dank je. Maar wens me sterkte over een jaar of twee à drie wanneer de Ramadan in hartje zomer terechtkomt (uiteraard wanneer ik hier nog ben)? Echt geheel onthouding overdag in combinatie met korte nachten. De heilige maand Ramadan, waarin de Koran geopenbaart is en Allah (s.w.t) als in geen ander maand meer toegankelijker is.

ronald
17-09-08, 23:21
Dank je. Maar wens me sterkte over een jaar of twee à drie wanneer de Ramadan in hartje zomer terechtkomt (uiteraard wanneer ik hier nog ben)? Echt geheel onthouding overdag in combinatie met korte nachten. De heilige maand Ramadan, waarin de Koran geopenbaart is en Allah (s.w.t) als in geen ander maand meer toegankelijker is.

Oy wees mir. Ja ik ken 17 Tammoez en Tesha beAv dat altijd in de zomer valt en als 25-urige vastendag is dat even anders. Voor de Ramadan dan een hele zomermaand te moeten vasten van 04:00 tot zo'n 23:05 is zeker niet niks. De dagen zijn dan erg lang. Maar, komt tijd, komt raad...en ook kracht.

1973Tanger
17-09-08, 23:28
Oy wees mir. Ja ik ken 17 Tammoez en Tesha beAv dat altijd in de zomer valt en als 25-urige vastendag is dat even anders. Voor de Ramadan dan een hele zomermaand te moeten vasten van 04:00 tot zo'n 23:05 is zeker niet niks. De dagen zijn dan erg lang. Maar, komt tijd, komt raad...en ook kracht.


Hij verwacht dat we rekening dienen te houden met de minderbedeelden. Voor de vasteloze (zonder gegoede redenen) in het Hiernamaalse onder een hete zon in afwachting van berechting bakken is je maag onderwerpen daar niks bij.

ronald
17-09-08, 23:35
Hij verwacht dat we rekening dienen te houden met de minderbedeelden. Voor de vasteloze (zonder gegoede redenen) in het Hiernamaalse onder een hete zon in afwachting van berechting bakken is je maag onderwerpen daar niks bij.

Je kunt pas de kou van een arme die geen verwarmingsmogelijkheden heeft pas voelen wanneer je buiten in de kou staat zonder jas. Je kunt pas hongerigen voelen wanneer je je van voedsel onthoudt. Dit zijn maar "bijredenen" want het gaat om je persoonlijke terugkeer naar Gd.
Je lichaam een beetje ontzien is wel eens goed.

1973Tanger
17-09-08, 23:43
Je kunt pas de kou van een arme die geen verwarmingsmogelijkheden heeft pas voelen wanneer je buiten in de kou staat zonder jas. Je kunt pas hongerigen voelen wanneer je je van voedsel onthoudt. Dit zijn maar "bijredenen" want het gaat om je persoonlijke terugkeer naar Gd.
Je lichaam een beetje ontzien is wel eens goed.


Daarbij is dat 'ontzien' nog eens cruciaal voor de gezondheid van het lichaam.

Charlus
18-09-08, 08:16
<...>Als ik tijdens een van onze vastendagen werk dan is er een aantal niet-joodse collegea die niet voor mij pontificaal lekker koffie willen drinken of zitten nashen.
Pontificaal in jouw beleving dan. In hun eigen beleving drinken ze gewoon een kopje koffie. Of gaan ze soms zitten, luidkeels opmerkingen makend in de trant van "Zo Ronald, heeeeerlijk bakkie. Moet jij geen koffie? Je weet niet wat je mist zeg!", daarbij hun kopje koffie onder je neus bewegend?

Mij maakt het helemaal niets uit.
Goeie Jood.

De geur van koffie die ik dan opvang doet me niet verlangen ook te gaan drinken. Het compenseert eerder een bepaald gemis.<...>
Foute Jood: opzettelijk inhaleren van koffiegeur teneinde het koffiegemis te compenseren.

naam
18-09-08, 08:55
Ja. En na een vastendag, zeker die van meer dan 24 uur lang, heb ik altijd het gevoel van "plak er maar nog één aan dan gaan we gewoon door". Zo heeft vasten een dubbele functie en uitwerking.

Zo'n volharding hebben anorexiapatienten ook. Die gaan zelfs nog een aantal extra dagen door alleen al om het feit dat zij dat vol kunnen houden.

super ick
18-09-08, 12:54
Juist, vasten zonder enkele fysieke uitdaging is niet meer zoals het bedoelt is.

Niet teveel van jezelf uitgaan Tanger. Niet iedereen die vast zit achter een bureau. Er zijn ook mensen met zwaar lichamelijke arbeid zoals bouwvakkers. Die vallen na een week bijna om.

ronald
18-09-08, 19:57
Pontificaal in jouw beleving dan. In hun eigen beleving drinken ze gewoon een kopje koffie. Of gaan ze soms zitten, luidkeels opmerkingen makend in de trant van "Zo Ronald, heeeeerlijk bakkie. Moet jij geen koffie? Je weet niet wat je mist zeg!", daarbij hun kopje koffie onder je neus bewegend?

Goeie Jood.

Foute Jood: opzettelijk inhaleren van koffiegeur teneinde het koffiegemis te compenseren.

Nee hoor, dat doen die collega's niet. Ze zijn wel opgevoed, niet hypocriet en niet asociaal. Eigenkennis van jou?

Foute Jood? Dacht je soms dat ik een engel was? Foute goi. Enig menselijk gevoel is je wel vreemd hè? Hoe komt dat?

ronald
18-09-08, 20:20
Zo'n volharding hebben anorexiapatienten ook. Die gaan zelfs nog een aantal extra dagen door alleen al om het feit dat zij dat vol kunnen houden.

Natascha van Weezel schreef "Magere jaren". Goed boek. Ik ken haar (niet door dit probleem), de anorexiastoornis en vasten als onderdeel van een religieus gebeuren. Bij het vasten ben je gebonden aan tijd. Is de dag voorbij, dan stopt het vasten. Langer doorgaan heeft geen zin dus je religieuze drijfveer stop dan ook het vasten, hoewel je wel het gevoel hebt langer door te kunnen gaan.
De anorexiapatient ervaart door weinig tot niets te eten dat het de geest met het voor de patient werkelijk probleem is die kan bepalen wat het lichaam krijgt. Het probleem is niet "minder eten". Je went daar aan, hoewel je lichaam bepaalde stoffen gaat missen en je energie vermindert. Er is door de geest eigenlijk geen grens gesteld en zo kunnen ze dat volhouden. Tot een bepaalde grens natuurlijk want dan volgt gedwongen opname. De geestelijke drijfveer bepaalt grenzenloos de hoeveelheid voedsel en frequentie van eten.

1973Tanger
18-09-08, 21:53
Natascha van Weezel schreef "Magere jaren". Goed boek. Ik ken haar (niet door dit probleem), de anorexiastoornis en vasten als onderdeel van een religieus gebeuren. Bij het vasten ben je gebonden aan tijd. Is de dag voorbij, dan stopt het vasten. Langer doorgaan heeft geen zin dus je religieuze drijfveer stop dan ook het vasten, hoewel je wel het gevoel hebt langer door te kunnen gaan.
De anorexiapatient ervaart door weinig tot niets te eten dat het de geest met het voor de patient werkelijk probleem is die kan bepalen wat het lichaam krijgt. Het probleem is niet "minder eten". Je went daar aan, hoewel je lichaam bepaalde stoffen gaat missen en je energie vermindert. Er is door de geest eigenlijk geen grens gesteld en zo kunnen ze dat volhouden. Tot een bepaalde grens natuurlijk want dan volgt gedwongen opname. De geestelijke drijfveer bepaalt grenzenloos de hoeveelheid voedsel en frequentie van eten.


Ik vond dat verhaal van Jozef over de "Magere zeven jaren" ook goed.

ronald
19-09-08, 00:09
Ik vond dat verhaal van Jozef over de "Magere zeven jaren" ook goed.

Je bedoelt toch wel alleen die droom he? Nou ja...de droom heeft natuurlijk wel gevolgen gehad voor Jozef en de consequenties daarna waren Gddelijk.

1973Tanger
19-09-08, 00:32
Je bedoelt toch wel alleen die droom he? Nou ja...de droom heeft natuurlijk wel gevolgen gehad voor Jozef en de consequenties daarna waren Gddelijk.

Volgens de Tenauch hebben die jaren van schaarste en hongersnood daadwerkelijk plaatsgevonden.

ronald
19-09-08, 00:48
Volgens de Tenauch hebben die jaren van schaarste en hongersnood daadwerkelijk plaatsgevonden.

Ja natuurlijk...Ik bedoelde alleen te vragen of je alleen die droom over de 7 magere jaren goed vond en niet die 7 magere jaren an sich.
Door Jozefs inzicht om graan te sparen voor de magere jaren deed Egypte tov omringende landen rijk worden. Door die hongersnood werd zijn broers gedwongen naar Egypte te reizen. De ontmoeting volgde. De jaren van slavernij die er later op zouden volgen is Abraham al bekend gemaakt. Vrijwillig zouden ze anders nooit zijn gegaan.