PDA

Bekijk Volledige Versie : De vijand moet vernietigd worden



Eke
17-09-08, 12:38
http://vpro.dmd.omroep.nl/mailings/60/3446/oorlog.jpg


Dat kan beter.


De wereld zou toch een stuk beter af zijn zonder oorlog. Geen conflicten meer die met geweld beslecht worden. Maar dit Utopia lijkt nog ver weg. In de tussentijd zou het mooi zijn als we de oorlogen die toch gevochten worden zo goed mogelijk voeren. Minder doden, kortere duur en geen milieuschade zouden al een stap vooruit zijn.

Hoe kan het dat bommen nog steeds hun doel missen? Hoe hou je een conflict zo kort mogelijk? En hoe zit het met al die onbedoelde burgerslachtoffers? Moet het leger als geheel verbeterd worden of begint het bij de soldaat zelf? Wat is oorlog eigenlijk en hoe kunnen we conflicten tot een zo goed mogelijk einde brengen? Rob de Wijk (directeur HCSS), Desiree Verweij (hoogleraar militaire ethiek) en Peter Werkhoven (directeur kennis TNO Defensie en Veiligheid) bespreken in het nieuwe VPRO-programma 'Dat Kan Beter!' de stand van zaken en vertellen wat er beter kan. Presentatie: Pieter van der Wielen.

Uitzending: woensdag 17 september van 22:45 tot 23.05 uur op Nederland 2, en na afloop online via de website te bekijken.

Bron: VPRO eindredactie noorderlicht

illmatik
17-09-08, 12:42
van 22:45 tot 23.05 uur

Dat gaan zij wel ff doen.

Eke
17-09-08, 13:09
Dat gaan zij wel ff doen.



Illmatik, wie is 'zij' ? Het leger, de VPRO, Desiree, Rob en Peter ?
Wat gaan ze doen dan ? :ninja2:

illmatik
17-09-08, 13:13
Illmatik, wie is 'zij' ? Het leger, de VPRO, Desiree, Rob en Peter ?
Wat gaan ze doen dan ? :ninja2:

Ja, dat vraag ik me dus ook af. Wat kun je zoal in 20 minuten tijd? In ieder geval niet de problematiek bespreken die volgens je omschrijving centraal staat. Ja, een paar one-liners droppen. Verspilling van zendtijd. Rob de Wijk is een prima vent met een goed verhaal, maar ik snap niet echt waarom hij zich hiermee inlaat.

Eke
17-09-08, 13:41
Verdraaid..je hebt gelijk, het is maar 20 minuten...Maar het is geen live, dus ze kunnen het ingedikt hebben.
Toch ga ik kijken, morgen online even.

Illmatik, er wordt nog steeds veel te weinig over gepraat hoe smerig de oorlogen geworden zijn. Het is geen oorlog meer voeren, het is meer misdaden begaan :ninja2:

Alleen in heeeeel diep in de binnenlanden van Afrika heb je nog krijgers die alleen tegen elkaar strijden. De burgers zitten in hun nederzettinkje..


PS. ik deel je mening over Rob van Wijk trouwens : prima vent, goed verhaal.

mark61
17-09-08, 16:42
Verdraaid..je hebt gelijk, het is maar 20 minuten...Maar het is geen live, dus ze kunnen het ingedikt hebben.
Toch ga ik kijken, morgen online even.

Illmatik, er wordt nog steeds veel te weinig over gepraat hoe smerig de oorlogen geworden zijn. Het is geen oorlog meer voeren, het is meer misdaden begaan :ninja2:

Alleen in heeeeel diep in de binnenlanden van Afrika heb je nog krijgers die alleen tegen elkaar strijden. De burgers zitten in hun nederzettinkje..


PS. ik deel je mening over Rob van Wijk trouwens : prima vent, goed verhaal.

Oorlogen zijn altijd smerig. Ook als ze ´voor het goede doel´worden gevoerd.

En in de binnenlanden van Afrika zijn ze het smerigst, sorry voor je illusies, de goede wilde is opgeheven :cheefbek:

Siah
17-09-08, 16:48
I. Zhaohuna Jil (http://www.maroc.nl/forums/attachment.php?attachmentid=12231&d=1221666091)
II. Raed Khalil (http://www.maroc.nl/forums/attachment.php?attachmentid=12232&d=1221666115)

Eke
17-09-08, 21:14
Oorlogen zijn altijd smerig. Ook als ze ´voor het goede doel´worden gevoerd.

En in de binnenlanden van Afrika zijn ze het smerigst, sorry voor je illusies, de goede wilde is opgeheven :cheefbek:



Weet je, Mark, de oorsprong van oorlogsvoering ligt in de prehistorie..daar viel de smerigheid mss nog mee. Waren het niet de twee stamhoofden die het samen uitvochten ?

In onze tijd, zijn oorlogen per eeuw smeriger aan het worden en tegenwoordig kunnen ze er beter helemaal maar mee ophouden. Te Veel doden, TE veel ellende, te veel schade, teveel kosten en veel inspanning om tot vrede te komen. De oorlogsreaktie is buiten proportioneel groot .

Ik heb nog steeds de illusie dat alles wat ik zie op TV echt is ...nou ja, bijna alles. nou ja : veel. Er zijn het afgelopen jaar een stel uitzendingen geweest over stammen die nauwelijks kontakt hebben gehad met buitenstaanders.
Een zo'n stam (20 tot 30 mannen )had ruzie met hun buurstammetje. En ging met speren op pad om de vijand te betrappen op betreden van hun territorium.
Denk jij dat het fake was :verward:

Eke
17-09-08, 21:33
I. Zhaohuna Jil (http://www.maroc.nl/forums/attachment.php?attachmentid=12231&d=1221666091)
II. Raed Khalil (http://www.maroc.nl/forums/attachment.php?attachmentid=12232&d=1221666115)


Ik krijg als antwoord :"ongeldige bijlage opgegeven". Wat voor soort attachments zijn het, Siah ?

Ga jij kijken nog ? Natuurlijk staat bij mij, net als bij de meeste mensen ,vrede nummer 1, maar dat schijnt maar niet te lukken op de wereld. Mss in de toekomst

mark61
17-09-08, 21:59
Een zo'n stam (20 tot 30 mannen )had ruzie met hun buurstammetje. En ging met speren op pad om de vijand te betrappen op betreden van hun territorium.
Denk jij dat het fake was :verward:

Oh ze hebben nog één zo'n stammetje gevonden? Klinkt meer naar Zuid-Amerika dan Afrika. Daar is iedereen al ehm ontdekt. Die pygmeeën zijn wel low-intensity gewelddadig, maar daarom zijn ze ook bijna uitgestorven.

Magoed, knokken blijft knokken en er vallen doden bij.

Eke
19-09-08, 08:52
I. Zhaohuna Jil (http://www.maroc.nl/forums/attachment.php?attachmentid=12231&d=1221666091)
II. Raed Khalil (http://www.maroc.nl/forums/attachment.php?attachmentid=12232&d=1221666115)

Siah,de zoekterm zhaohuna jil wordt niet gepakt, net zoals zhaohunajil....

Ik heb wel gekeken ,met in m'n achterhoofd de 2 oorlogen die op dit forum veel aandacht krijgen, maar ik heb het gevoel dat ik niet verder ben gekomen.

De Nederlandse soldaten krijgen een goeie morele vorming vooraf, maar tijdens de oorlogshandelingen werkt het poppetjes-gedrag. het doet er dan nl. niet meer toe hoe je opvattingen zijn. Je kunt wel bij jezelf excessief gedrag voorkomen.

Zoveel is me duidelijk geworden :verward:

Ik wil veel meer goede uitzendingen zien die uitdiepen wat er mogelijk is aan oorlogspreventie en wat er mogelijk is bij het oplossen van conflicten.

Tomas
19-09-08, 09:50
Oh ze hebben nog één zo'n stammetje gevonden? Klinkt meer naar Zuid-Amerika dan Afrika.

Ik geloof dat zuid-amerika niet veel anders is. Ik begreep dat die zogenaamde unieke foto's van een paar maand terug, niet zozeer uniek waren omdat die stam nog nooti een blanke had gezien, maar de manier waarop de foto's gemaakt waren. Ze hadden nog geen luchtfoto's. De stam zelf was bekend en al vaker in contact geweest met antropologen. Was weer een illusie rijker.

mark61
19-09-08, 11:11
Ik geloof dat zuid-amerika niet veel anders is. Ik begreep dat die zogenaamde unieke foto's van een paar maand terug, niet zozeer uniek waren omdat die stam nog nooti een blanke had gezien, maar de manier waarop de foto's gemaakt waren. Ze hadden nog geen luchtfoto's. De stam zelf was bekend en al vaker in contact geweest met antropologen. Was weer een illusie rijker.

Brazilië heeft als officieel beleid dat als er een volk gevonden wordt ze met rust worden gelaten. In de praktijk gebeurt dat natuurlijk maar half. Ik weet eigenlijk niet of dit B. was, grensgebied Peru geloof ik.

Nou ja, ze leven dus in isolatie verder, dat scheelt.

Tomas
19-09-08, 12:06
Nou ja, ze leven dus in isolatie verder, dat scheelt.

In de amazone hoef je daar geen beleid voor te voeren lijkt mij. En beleid of niet de ontbossing gaat toch door.

mark61
19-09-08, 12:39
In de amazone hoef je daar geen beleid voor te voeren lijkt mij. En beleid of niet de ontbossing gaat toch door.

Nou daar moet wel beleid voor zijn, want zoals je zegt, die landontginning is een sprinkhanenplaag. Een tijdje geleden riep de milieuminister: tot hier en niet verder, maar ik denk dat ie overruled is.

Sallahddin
19-09-08, 18:10
Wat een naief tragi_hilarisch kijk op de dingen, zeg :

geweld hoort bij het leven : kan niet anders :

het ligt niet an de oorlog, maar meer aan de mensen zelf, de menselijk natuur... :

zolang de mens op deze aarde zou bestaan dan zouden er ongetwijfeld oorlogen, conflicten, conflicts of interests , agressies heen & weer ... ontstaan_bestaan door die menselijk machts_geldings _ drang...passies, egos ... : door al die ideologieen, geloven ....


de oorlog "vriendlijker" , "schoon & chirurgisch" maken voor de slachtoffers of voor de vijand , voor vooraal de burgers ??? : :lol: :

wat een lachertje :

dat hadden die misdadig VS criminelen beweerd sinds de eerste Golfs oorlog tegen Saddam !

al dan niet opzettelijk "collaterla damage " bestaat nog steeds :

sterker nog : the deliberate targeting of civilians, the indiscriminate air strkes in Irak, Afghanistan ...., are part of what's called psychological warfare :

in order to make the local population less eager to help or sympathise with the local resistance : the nazi's did that too :

it mostely does not work completely : see the israeli war on Lebanon in 2006:

see Afghanistan, Irak...



See the atomic bomb on those twoo japannese cities :

the US could choose to drop that bomb on some more or less deserted ereas or stuff like that just to show to the ennemy its huge power of destruction :

but no :

Americans wanted to take the lives of as many Jappanees as possible : kindda of war & especially Pearl harbour revenge :

it's humans that gotta "evolve" , not weapons :

VS drang anderen te vermoorden _vernietigen zou niet veel verschillen van die van die primitieve stammen !

de modern mens verschilt wat dat betreft niet zo veel van primitieve pre_historisch stammen :



:zwaai: