PDA

Bekijk Volledige Versie : is dit het vershil met de Turken? Hoor je daarom zo weinig over ze?



azulay
22-09-08, 17:28
Marokkaanse jongeren: meer moslim dan Marokkaan

GRONINGEN (ANP) - Marokkaanse jongeren in Nederland voelen zich meer moslim dan Marokkaan. Zij kiezen er bewust voor nadruk op hun identiteit als moslim te leggen, omdat dat hen steunt en hun het gevoel geeft erbij te horen.

Die conclusie trekt Susan Ketner in haar proefschrift Marokkaanse wortels, Nederlandse grond, waarop ze 2 oktober promoveert aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ketner merkte tijdens veel van haar gesprekken met Marokkaanse jongeren dat die bewust voor het geloof kiezen. Aan hun Marokkaanse identiteit kunnen zij niets doen, maar voor de islam kun je kiezen.

Volgens Ketner is de duidelijk mindere sterkere binding met hun Marokkaanse identiteit een gevolg van de discriminatie die de jongeren ervaren. Ook als moslim worden ze gediscrimineerd, maar blijkbaar is hun band met het geloof sterker dan die met hun Marokkaan-zijn..

Brabants Dagblad

========================

Dit zegt wel genoeg, dat ze niet eens onderscheid kunnen maken tussen religie en afkomst. Volgens mij ben je moslim of ben je het niet (ongeacht je interpretatie), je kunt het dus niet meer of minder zijn. Bovendien kan je religie niet met afkomst (traps)vergelijken, het zijn twee verschillende zaken. Dat je Chinese of Marokkaanse van afkomst hebtis een vaste gegeven en daar kan je niets aan doen. Het zijn en/en en niet en/of, zowel je religie als je afkomst zijn onderdeel van wie je bent.

Volgens mij is dit (zoals Marcouch soms naar voren brengt) en die Marokkaanse theoloog (gisteren bij Buitenhof) steeds benadrukte, het bewijs dat deze jongens idd in een identiteitscrisis verkeren. Wat ik zo mooi vind is dat deze jongens ook nog tegelijkertijd alles doen wat islam verboden heeft.

Was ik maar een Kardash!

Koala64
22-09-08, 17:51
Marokkaanse jongeren: meer moslim dan Marokkaan

GRONINGEN (ANP) - Marokkaanse jongeren in Nederland voelen zich meer moslim dan Marokkaan. Zij kiezen er bewust voor nadruk op hun identiteit als moslim te leggen, omdat dat hen steunt en hun het gevoel geeft erbij te horen.

Die conclusie trekt Susan Ketner in haar proefschrift Marokkaanse wortels, Nederlandse grond, waarop ze 2 oktober promoveert aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ketner merkte tijdens veel van haar gesprekken met Marokkaanse jongeren dat die bewust voor het geloof kiezen. Aan hun Marokkaanse identiteit kunnen zij niets doen, maar voor de islam kun je kiezen.

Volgens Ketner is de duidelijk mindere sterkere binding met hun Marokkaanse identiteit een gevolg van de discriminatie die de jongeren ervaren. Ook als moslim worden ze gediscrimineerd, maar blijkbaar is hun band met het geloof sterker dan die met hun Marokkaan-zijn..

Brabants Dagblad

========================

Dit zegt wel genoeg, dat ze niet eens onderscheid kunnen maken tussen religie en afkomst. Volgens mij ben je moslim of ben je het niet (ongeacht je interpretatie), je kunt het dus niet meer of minder zijn. Bovendien kan je religie niet met afkomst (traps)vergelijken, het zijn twee verschillende zaken. Dat je Chinese of Marokkaanse van afkomst hebtis een vaste gegeven en daar kan je niets aan doen. Het zijn en/en en niet en/of, zowel je religie als je afkomst zijn onderdeel van wie je bent.

Volgens mij is dit (zoals Marcouch soms naar voren brengt) en die Marokkaanse theoloog (gisteren bij Buitenhof) steeds benadrukte, het bewijs dat deze jongens idd in een identiteitscrisis verkeren. Wat ik zo mooi vind is dat deze jongens ook nog tegelijkertijd alles doen wat islam verboden heeft.

Was ik maar een Kardash!

Marcouch had het moeilijk gister met die twee aan de overkant van de tafel. Duidelijk zichtbaar dat hij zich op zat te vreten.

mark61
22-09-08, 18:14
Marokkaanse jongeren: meer moslim dan Marokkaan

GRONINGEN (ANP) - Marokkaanse jongeren in Nederland voelen zich meer moslim dan Marokkaan. Zij kiezen er bewust voor nadruk op hun identiteit als moslim te leggen, omdat dat hen steunt en hun het gevoel geeft erbij te horen.

Je kan het ook anders zeggen: ze voelen zich niet meer zo met Marokko verbonden (als bijvoorbeeld Turken met Turkije), of zijn daar nooit trots op geweest. Dat kan ook komen door de taalkundige en evt. culturele verdeeldheid. NLMarokkanen hebben niet één ('nationale') taal en cultuurgebied waarop ze kunnen terugvallen. Ze zouden wellicht versneld Nederlander zijn geworden als ze niet werden afgewezen. En pas dan, daarom, in tweede instantie, vallen ze terug op de islam.

Tis maar net van welke kant je er naar kijkt.

Overigens ben ik van mening dat Marokkanen inderdaad versneld Nederlander zijn geworden. Maar het is een pijnlijk ding, want Nederland lijkt ze niet te moeten. Ik zou daar schijt aan hebben en Hollanders zoeken die je wel accepteren. Zijn er zat van. Laat de rest maar brullen.


Ketner merkte tijdens veel van haar gesprekken met Marokkaanse jongeren dat die bewust voor het geloof kiezen. Aan hun Marokkaanse identiteit kunnen zij niets doen, maar voor de islam kun je kiezen.

Lemme guess: witneusonderzoeker zoekt Marokkanen, maar kan daar alleen aan komen door moskeeën op te zoeken. Niet overdreven religieuze Marokkanen hebben natuurlijk ook geen ruk zin om als laboratoriumratten te worden 'onderzocht.' Dat is de makke van elk onderzoek waar vrijwilligheid van de ondervraagden essentieel is: het is GEEN aselecte steekproef.


Volgens Ketner is de duidelijk mindere sterkere binding met hun Marokkaanse identiteit een gevolg van de discriminatie die de jongeren ervaren.

Gelul. Omgekeerde redenering. Dan zouden ze net zo goed niet op een islamitische identiteit terugvallen omdat ze als moslims gediscrimineerd worden.

Jezus dat je zo kan promoveren. Over Marokkanen mag je alles beweren, hup, hier is je masters.


Ook als moslim worden ze gediscrimineerd, maar blijkbaar is hun band met het geloof sterker dan die met hun Marokkaan-zijn..

Nee, tis andersom.

========================


Dit zegt wel genoeg, dat ze niet eens onderscheid kunnen maken tussen religie en afkomst. Volgens mij ben je moslim of ben je het niet (ongeacht je interpretatie), je kunt het dus niet meer of minder zijn. Bovendien kan je religie niet met afkomst (traps)vergelijken, het zijn twee verschillende zaken.

Bijna iedereen wil ergens bij horen. Dan maakt het niet uit of het de gemeenschap van gelovigen is of het 'lidmaatschap' van een volk. In die zin kan je dat best vergelijken.


Dat je Chinese of Marokkaanse van afkomst hebtis een vaste gegeven en daar kan je niets aan doen.

Jawel hoor. Je kan segegreren, integreren of assimileren. Om maar een paar voorbeelden te noemen.


Het zijn en/en en niet en/of, zowel je religie als je afkomst zijn onderdeel van wie je bent.

Niets staat vast, allles kan veranderen mettertijd. Er zijn in de wereld zoveel immigratiegolven geweest, en meestal voelt de tweede, of anders derde generatie zich deel uitmaken van de 'overheersende' cultuur, evt. met het besef nog iets eigens te hebben. Zie Amerika. In Nederland heb je Hugenoten, die zijn niet meer te onderscheiden van Hollanders, anders dan door hun achternaam. Indo-europeanen zijn vrijwel opgegaan in de bevolking.


Volgens mij is dit (zoals Marcouch soms naar voren brengt) en die Marokkaanse theoloog (gisteren bij Buitenhof) steeds benadrukte, het bewijs dat deze jongens idd in een identiteitscrisis verkeren. Wat ik zo mooi vind is dat deze jongens ook nog tegelijkertijd alles doen wat islam verboden heeft.

Dat is niet gek; islam dient als reddingsboei om boven water te blijven in alle onzekerheid.


Was ik maar een Kardash!

Die hebben het nog moeilijker, want die stellen hun integratie uit. Dat gaat alleen maar langer duren en meer pijn doen.

Waarom denk je dat ik als turkoloog op een Marokkaans forum zit? :hihi:

1973Tanger
22-09-08, 20:44
Marcouch had het moeilijk gister met die twee aan de overkant van de tafel. Duidelijk zichtbaar dat hij zich op zat te vreten.


Hij had letterlijk een zware nacht daarvoor. Het bleef zeker aan hem knagen toen hij de dag daarvoor o.a. tegen mij zei "geloof me" en ik daarop terug zei "in Allah (s.w.t.)."