PDA

Bekijk Volledige Versie : Het christendom groeit sneller dan de islam



Marsipulami
23-09-08, 15:56
"Meer aanwas christenen dan moslims”


23-09-2008 09:02



HAMBURG - Het christendom kent een sterkere aanwas dan de islam. Dat geldt vooral in Afrika, Latijns-Amerika en veel Aziatische landen. Tot deze conclusie komt de Duitse hoogleraar theologie F. W. Graf in zijn ”Tien stellingen over godsdienst in de 21e eeuw”.

De stellingen van Graf zijn gepubliceerd in het oktobernummer van het tijdschrift GEOkompakt. Honderd jaar geleden, schrijft Graf, telde Afrika ongeveer 10 miljoen christenen en 35 miljoen moslims. Tegenwoordig telt het continent 330 miljoen moslims en 350 miljoen christenen, van wie een groot deel ten zuiden van de Sahara woont. Het aantal christenen in China zou intussen rond de 100 miljoen liggen.

Vooral de pinksterkerken kennen een grote aanwas, becijfert de hoogleraar. In 1970 behoorde 6 procent van het totaalaantal christenen tot deze kerken. Vandaag de dag is dat 25 procent. „De pinkstergemeenten dragen ertoe bij dat het ooit op Europa en Noord-Amerika geconcentreerde christendom tot een bijzonder succesvolle godsdienst op het zuidelijk halfrond is geworden.”

Volgens Graf neemt Europa in godsdienstig opzicht een aparte positie in met zijn relatief grote aantallen atheďsten, agnosten en randkerkelijken. Maar buiten dit continent heeft godsdienst niets aan betekenis ingeboet. „Een grote meerderheid van de mensheid leeft in diepe gelovigheid”, aldus Graf. Op demografische gronden gaat hij ervan uit dat godsdienst meer invloed zal krijgen. „In elk werelddeel krijgen gelovige mensen meer kinderen dan anderen.”

De Duitse hoogleraar stelt dat vooral „fundamentalistische” groeperingen succesvol zijn. „Gods wet moet de bepalende norm in de maatschappij worden. In die opvatting stemmen orthodoxe joden, Amerikaanse evangelicalen en radicaalantiwesterse moslims met elkaar overeen. Een fundamentalistisch geloof biedt zijn aanhangers veel: een sterke overtuiging, een stabiel wereldbeeld, een hechte gemeenschap van gelijkgezinden, een netwerk van geleefde solidariteit en naastenliefde.”

knuppeltje
23-09-08, 16:34
[SIZE="4"][B]"Meer aanwas christenen

Gatver, houdt het dan nooit eens op?
Eerst al die oorlogen, natuurrampen, hongersnoden, aidsepedemie, en dan nu dit weer.
Dat Afrika is echt wel weer de klos. :hihi:

mark61
23-09-08, 16:59
Elk half jaar komt ie weer met zo'n verhaal. Wat nergens op slaat, aangezien er geen betrouwbare demografische gegevens zijn voor de meeste landen in de wereld. In feite groeit een godsdienst door het geboorteoverschot onder de gelovigen.

Mark
23-09-08, 17:05
Tja als ik een beetje met vliegen in mijn gezicht lag te creperen in de zon zou ik ook maar snel in een God gaan geloven om nog enige hoop te hebben.

Witte78
23-09-08, 17:06
Elk half jaar komt ie weer met zo'n verhaal. Wat nergens op slaat, aangezien er geen betrouwbare demografische gegevens zijn voor de meeste landen in de wereld. In feite groeit een godsdienst door het geboorteoverschot onder de gelovigen.

Het christendom is echt niet te beroerd om een steentje bij te dragen aan de bron val alle ellende die we kennen. Het is alleen vreemd dat ze er zelf zo trots op zijn.

Pixelshade
23-09-08, 17:06
"Meer aanwas christenen dan moslims”
„Gods wet moet de bepalende norm in de maatschappij worden. In die opvatting stemmen orthodoxe joden, Amerikaanse evangelicalen en radicaalantiwesterse moslims met elkaar overeen.”

Evenredig rijtje zeg

Mark
23-09-08, 17:07
Evenredig rijtje zeg

de vraag is nu wie in dat rijtje zich beledigd zou moeten voelen :)

mark61
23-09-08, 17:23
Het christendom is echt niet te beroerd om een steentje bij te dragen aan de bron val alle ellende die we kennen. Het is alleen vreemd dat ze er zelf zo trots op zijn.

:)

(moesten nog wat tekens bij)

reallife
23-09-08, 18:19
[SIZE="4"][B]" „Gods wet moet de bepalende norm in de maatschappij worden. In die opvatting stemmen orthodoxe joden, Amerikaanse evangelicalen en radicaalantiwesterse moslims met elkaar overeen. Een fundamentalistisch geloof biedt zijn aanhangers veel: een sterke overtuiging, een stabiel wereldbeeld, een hechte gemeenschap van gelijkgezinden, een netwerk van geleefde solidariteit en naastenliefde.”


Dat wordt een gezellige mix. :argwaan:

mark61
23-09-08, 18:45
Dat wordt een gezellige mix. :argwaan:

Dat is het al. Zie het Midden-Oosten.

reallife
23-09-08, 19:01
Dat is het al. Zie het Midden-Oosten.

Okee, het is een gezellige mix. :argwaan:

mark61
23-09-08, 19:29
Okee, het is een gezellige mix. :argwaan:

:vreemd:

reallife
23-09-08, 19:43
:vreemd:

Tja, ik weet niet hoe die meneer Graf het bedoelt. Maar één of andere theocratie lijkt me eigenlijk een beetje eng.

Tagore waarschuwde Ghandi al tegen de vermenging van politiek en geloof las ik ooit ergens.

knuppeltje
23-09-08, 19:50
:vreemd:

Als ze het niet meer gezellig houden dan deelt Maarten wel een paar corrigerende tikken uit, is het weer ozo gezellig. :hihi:

mark61
23-09-08, 20:19
Tja, ik weet niet hoe die meneer Graf het bedoelt. Maar één of andere theocratie lijkt me eigenlijk een beetje eng.

Tagore waarschuwde Ghandi al tegen de vermenging van politiek en geloof las ik ooit ergens.

Een beetje? Die Graf is een griezel. Slaat wartaal uit onder het mom van wetenschap. :wtf:

mark61
23-09-08, 20:26
Als ze het niet meer gezellig houden dan deelt Maarten wel een paar corrigerende tikken uit, is het weer ozo gezellig. :hihi:

Heerlijk, die alles oplossende klappen.

Ik snap niet dat jullie er nog over door kunnen gaan met hem. Daar zit iets fundamenteel totaal fout in zijn hoofd. En dan hele lappen ertegenaan smijten om het te rechtvaardigen. Griezelig gewoon.

Tomas
23-09-08, 20:34
Heerlijk, die alles oplossende klappen.

Ik snap niet dat jullie er nog over door kunnen gaan met hem. Daar zit iets fundamenteel totaal fout in zijn hoofd. En dan hele lappen ertegenaan smijten om het te rechtvaardigen. Griezelig gewoon.

look who's talking.

mark61
23-09-08, 20:58
look who's talking.

:hihi: Maar ik sla niemand :nerd:

Er zijn grenzen. Een aantal prikkers, daar ga ik zelfs niet meer op in tegenwoordig.

reallife
24-09-08, 06:41
look who's talking.:hihi:

reallife
24-09-08, 06:43
Er zijn grenzen. Een aantal prikkers, daar ga ik zelfs niet meer op in tegenwoordig.

Sinds gisteren zeker? :cool:

reallife
24-09-08, 06:45
Een beetje? Die Graf is een griezel. Slaat wartaal uit onder het mom van wetenschap. :wtf:

Zeg... mag ik het op mijn eigen manier verwoorden? :ego:

mark61
24-09-08, 07:12
Sinds gisteren zeker? :cool:

:ego: Brutaal nest. Jij vraagt om klappen.

mark61
24-09-08, 07:19
Zeg... mag ik het op mijn eigen manier verwoorden? :ego:

Ja hoor. Jij, en ik :hihi:

reallife
24-09-08, 07:23
:ego: Brutaal nest. Jij vraagt om klappen.

Ik sla terug en bedenk me dan pas dat ik dat eigenlijk niet mag doen. :roken:

StevieK
24-09-08, 11:57
Weet je, in het principe aanbeden de meeste welgestelden in alle geloven alleen maar het Gouden Kalf

cummonisto
24-09-08, 22:20
Wat je ook bent christen moslim hindoe of jood...alles draait om geld macht en vrouwen.
Geef me maar vrouwen en hou jullie de rest.

1973Tanger
25-09-08, 00:55
Wat je ook bent christen moslim hindoe of jood...alles draait om geld macht en vrouwen.
Geef me maar vrouwen en hou jullie de rest.

Zonder die macht en geld krijg je moeilijker toegang tot vrouwen. Met makkelijker.

reallife
25-09-08, 06:42
Weet je, in het principe aanbeden de meeste welgestelden in alle geloven alleen maar het Gouden Kalf

Met andere woorden de mammon.
Die aanbidden niet gelovigen ook :p

reallife
25-09-08, 06:43
Zonder die macht en geld krijg je moeilijker toegang tot vrouwen. Met makkelijker.


Zeg... :ego:

knuppeltje
25-09-08, 08:42
Zonder die macht en geld krijg je moeilijker toegang tot vrouwen. Met makkelijker.

Tis te hopen voor je dat je daar genoeg van hebt. :hihi:

mark61
25-09-08, 10:02
Zeg... :ego:

Koekjes? Chocola? Je moet ergens mee te vangen zijn :hihi:

reallife
25-09-08, 13:22
Koekjes? Chocola? Je moet ergens mee te vangen zijn :hihi:

Misschien ben ik al 'gevangen?' (klinkt ook eng eigenlijk :hihi: )
Maar niet door chocolade of koekjes:p

duende
26-09-08, 10:05
"Meer aanwas christenen dan moslims”


De Duitse hoogleraar stelt dat vooral „fundamentalistische” groeperingen succesvol zijn. „Gods wet moet de bepalende norm in de maatschappij worden. In die opvatting stemmen orthodoxe joden, Amerikaanse evangelicalen en radicaalantiwesterse moslims met elkaar overeen. Een fundamentalistisch geloof biedt zijn aanhangers veel: een sterke overtuiging, een stabiel wereldbeeld, een hechte gemeenschap van gelijkgezinden, een netwerk van geleefde solidariteit en naastenliefde.”

Zo is het.
En alles dat niet in dat "stabiele" wereld beeld past moet ausgerotted worden. Of op zijn minst buitengesloten en vervolgd worden.
Leve de dogma's. Die DOMWEG!!! gevolgd moeten worden.

Marsipulami
26-09-08, 14:42
Atheďsten kunnen het gewoon niet hebben dat er vanuit hun eigen nihilistische clubje nietsnutten geen enkele aantrekkingskracht uitgaat. Daarom zitten ze altijd maar te kankeren op de groei van godsdiensten.

Bart.NL
26-09-08, 19:07
Atheďsten kunnen het gewoon niet hebben dat er vanuit hun eigen nihilistische clubje nietsnutten geen enkele aantrekkingskracht uitgaat. Daarom zitten ze altijd maar te kankeren op de groei van godsdiensten.

Atheďsten hebben een groot gebrek, namelijk dat ze gemiddeld minder kinderen krijgen. Als het atheďsme geen buitengewoon grote aantrekkingskracht zou hebben, waren de atheďsten allang uitgestorven.

super ick
27-09-08, 09:38
Elk half jaar komt ie weer met zo'n verhaal. Wat nergens op slaat, aangezien er geen betrouwbare demografische gegevens zijn voor de meeste landen in de wereld. In feite groeit een godsdienst door het geboorteoverschot onder de gelovigen.

En dan maakt het ff geen flikker uit of je ze seropositief op de wereld zet.
Alle condooms in de prullenbak want een gelovige is een gelovige. Ook als die maar 15 jaar wordt.

super ick
27-09-08, 09:40
Atheďsten kunnen het gewoon niet hebben dat er vanuit hun eigen nihilistische clubje nietsnutten geen enkele aantrekkingskracht uitgaat. Daarom zitten ze altijd maar te kankeren op de groei van godsdiensten.

Vergeet niet dat die atheisten gewoon meegeteld zijn met de gggristenen.

super ick
27-09-08, 09:41
Zonder die macht en geld krijg je moeilijker toegang tot vrouwen. Met makkelijker.

Ben je op de Oudezijds geweest?

super ick
29-09-08, 10:12
Atheďsten kunnen het gewoon niet hebben dat er vanuit hun eigen nihilistische clubje nietsnutten geen enkele aantrekkingskracht uitgaat. Daarom zitten ze altijd maar te kankeren op de groei van godsdiensten.

En waar die groei zit maakt niet uit?
Vooral in landen waar armoede en onerdrukking heerst.
Het aloude liedje van overheden die arm houden en kerken die dom houden.
Als de onderdrukking wegvalt en mensen voor zichzelf leren denken staan de kerken snel leeg.