PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Waarom zijn Nederlanders zo dol op homosexuelen?'



VerbalSmaeel
30-09-08, 17:40
Waarom zijn Nederlanders zo dol op homoseksuelen?
→ DE NEDERLANDSE KNUFFELHOMO

Waarom is homoseksualiteit in Nederland zo’n heilige koe geworden en waarom worden homoseksuelen door bijna alle politieke partijen het hof gemaakt? Gerrit Komrij vindt het verschijnsel van de homoseksueel als nationaal knuffeldier maar bedenkelijk en vraagt zich af wat de werkelijke redenen voor deze warme liefde zijn. Dit allemaal onder het motto: er loopt een directe lijn van de Gay Parade naar de Paralympics!

DOOR GERRIT KOMRIJ

IEDEREEN HEEFT ZIJN EIGEN seksuele scheppingsverhaal. Hoe begon het? Als je het groeiende leger hulpverleners moet geloven verliep het seksuele ontwaken van de meeste mensen gruwelijk. Vaders en ooms die je besprongen, pedofielen achter iedere struik.
Door het almaar groeien van het leger hulpverleners zit men om almaar meer hulpverlening verlegen.
Mijn seksueel ontwaken verliep, op een tante na die me af en toe kneep, mild en in een roze wolk.
Er liepen jongens rond en het was de bedoeling dat die je vriendjes werden en het was de bedoeling dat je verliefd werd op die vriendjes.
Dat begon zo omstreeks je vierde levensjaar.
Niets aan de hand.
Homoseksualiteit bestond niet. Meisjes waren misschien ook ergens goed voor. Daar kwam je vast en zeker nog wel achter. Later, veel later.
Over het nut van meisjes zou men je te zijner tijd wel berichten. Christenen moesten voor ze enige zekerheid kregen over de hemel ook altijd wachten tot na hun dood.
Ik bleef haken aan mijn homoseksualiteit. Ik bleef hangen in het web. Als een zieltje zonder zorg. Er was op zich niet veel bijzonders aan die homoseksualiteit, het was maar biologie, maar het verhaal eromheen kapselde me in. Homoseksualiteit was een uiting van mensen die in een bijzondere wereld leefden. Een wereld van dromen en schaduwen, welteverstaan, van schimmen en nachtmerries, niet van geslachtsdelen.
Ik ken de homoseksualiteit niet anders dan als een tweepotig monster. Een poot met de seksuele component en een poot met de, ja hoe zal ik het noemen?
De culturele component? De spirituele component? Gewoon maar de niet-seksuele component?
Soms is iets zo teer dat het al bezwijkt onder het etiket.
De mysterieuze component komt er misschien nog het dichtst bij.
Homoseksualiteit is niet interessant. Er moesten elementen bestaan die haar interessant maakten. Homoseksualiteit diende meer te betekenen dan een bevredigingsmodus. Ze was een manier om tegen de wereld, het leven en de kunst aan te kijken. Enfin, het Shakespeare-Plato-Michelangelo-syndroom.
Je maakte, zo ontdekte je, deel uit van een geheim genootschap. Dat klinkt erg. Je vond het volstrekt niet erg dat het erg klonk.
Je moest de grenzen van die geheime club aftasten. Je moest op een bepaalde manier leren kijken. Je moest leren veinzen en voor de gek houden.
Ik moet me duidelijker uitdrukken. Shakespeare-Plato-Michelangelo is een te grof geschut. De voorloper van het COC heette, als ik me niet vergis, de Shakespeare-club. Grof geschut en ook nog eens zelf-felicitatie.
Maar hoe geef je dan wel uitdrukking aan iets zo fijnmazigs, aan een wereld van signalen en suggesties, van onvoltooidheden en fragmenten?
De mysterieuze poot die mijn homoseksualiteit tijdens mijn school- en studentenjaren op de been hield... de zin gaat meteen mank lopen... enfin, die poot was de wereld van de decadenten, de estheten, de rebellen, de gemartelden en de martelaars, de mannen en vrouwen van een verguisd boek of een met onbegrip ontvangen gedicht, een compleet literair en beeldend heelal van patiënten en dwazen en halve genieën en dwingelanden.
De homoseksuele subcultuur heette dat.
Het genootschap waarvan je deel was gaan uitmaken vormde als vanzelfsprekend de tegenhanger van de maatschappij die deze cultuur tot sub had verklaard. Homoseksualiteit betekende verzet, antiburgerlijkheid, amoraliteit, spontane aanbidding van het tegendeel.
Dat je buiten de cyclus van de voortplanting stond was al een mirakel van jewelste... Je interpreteerde dat niet als onvruchtbaarheid of als het toebrengen van leed aan een naar voortbestaan snakkende aarde, je interpreteerde dat als een verrukkelijke negatie van alles wat gewone mensen zo gewoontjes maakte.
Zo ongeveer zag de poot eruit die me op de been hield.
Met die poot kon ik me stijven in de aangewaaide waan die homoseksualiteit heette.
Ik was iemand. Ik maakte deel uit van. Ik hoorde bij een vijfde colonne. Ik had steun gevonden bij gelijkgestemden. Ik was ingekapseld door een complexe wereld met maar één gemeenschappelijke noemer: de omgekeerde wereld. Narcissus. Corydon. Alcibiades. Spiegelbeeld.
Zoiets vroeg om solidariteit.
Daar begonnen de moeilijkheden.

AL SNEL ONTDEKTE JE dat er ook homoseksuelen bestonden die niet eens weet hadden van de mysterieuze component van de homoseksualiteit. Die het best konden stellen met de seksuele component alleen. Mensen uit het gewone volk, zal ik maar zeggen. Het was beslist een schok toen ik voor het eerst hoorde van een homoseksuele tramconducteur. Toen ik mijn eerste homoseksuele stratenmaker ontmoette.
Kappers en modeontwerpers, dat was nog tot daar aan toe. Die hadden nog iets kunstzinnigs. Verongelukte Michelangelo’s eigenlijk.
Maar mensen die helemaal geen deel hadden aan de homoseksuele cultuur... Die zich van schrik verslikten als je begon over spiegelbeeld en narcisme... Over gezagsondermijning en zwarte missen...
Wat wist een tramconducteur van Proust?
Dat ik ook zelf nooit één letter van Proust heb gelezen doet niets af aan het huiveringwekkende van deze vraag.
Wat weet een stratenmaker van De Profundis?
En als je daar niets van af wist, hoe kon je dan homoseksueel zijn?
Een biologische machine was je dan. Een soort paringssimulator. Een beest op twee benen.
Niets om over naar huis te schrijven.
Homoseksualiteit, vaarwel. Bedankt voor de kennismaking.

DE ONGELETTERDE HOMOSEKSUEEL went snel. Maar je moet je daar zelf iets voor wijsmaken. Je bent verplicht de mythe uit te breiden. Van die uitgebreide mythe gaat de straatjongen deel uitmaken, de rough trade. Oscar Wilde reikt je wel een helpend handje, bij die brug die loopt van straatjongen naar tragedie.
Zelfs de homo met een haringkar of de kantoorklerk in een Peek & Cloppenburgje kon je vervolgens met een beetje goeie wil voor straatjongen aanzien.
De volkse onderwereld die zelf geen deel had aan het mysterie was voortaan een essentieel deel van het mysterie.
Toen de taboes in pers en politiek nog volop heersten bestond er al een ondergrondse wereld waarin de homoseksualiteit als iets schilderachtigs werd omhelsd. Elk Jordaancafé kende zijn huisnicht op pantoffels, volop meebedisselend bij de roddel en het spoelen van de glazen. Er werd door gewone mensen niet neerbuigend over zo’n type gedaan. Hij was de knuffel en niet de zondebok van het café.
Oudere vrouwen die zich graag lieten omringen door geblondeerde bootwerkers vormden een vertrouwd beeld. Je was eigenlijk geen echte homo als je niet beschikte over zo’n nichtenmoedertje.
De ondergrondse was op een spectaculaire wijze ordinair. Die wereld was lekker, zoals eten uit de muur lekker was.
Je stak er veel van op ook, vooral van de schuine moppen en de vuilbekkerij. Je taal werd rijker en je vertrouwdheid met dubbelzinnigheden ook.
Dit Was De Harde Kern. Er was maar een kleine stap voor nodig om tot die conclusie te komen. Maar je moest zelf homoseksueel zijn om er iets van te begrijpen en om deze rauwe en assertieve wereld, met haar suggestie van een diepe innerlijke tragiek en een nog dieper sentimentaliteit, te ervaren als voedingsbodem en achilleshiel van het homo-heelal. Ik zat erbij met mijn virtuele brilletje en mijn wijsneus, een ondergeschoven homo-nerd, en was er trots op dat ik de signalen kon opvangen en deel had aan hun geheim.

ZO BLEEF DE MYTHE dat homoseksualiteit iets meer – veel meer – betekende dan seksualiteit in stand.
Achteraf betwijfel ik ernstig of ik destijds wel zo slim was als ik me zelf vond. Dat een ordinair volkstype homo kon zijn, alla, maar ik was waarschijnlijk veel meer onder de indruk van het feit dat zo iemand geen kwaad woord over homo’s wilde horen. Dat zo’n ongeletterd iemand tolerant kon zijn en mijn homoseksualiteit accepteerde.
Ik verkeerde in de illusie dat twee homowerelden elkaar hadden gevonden. Ik begreep nog niet dat ze gedoemd waren gescheiden te blijven.
Intussen was er in de Nederlanden nog geen cabaretier gesignaleerd die erover peinsde om in het openbaar voor zijn homoseksualiteit uit te komen. Laat staan een volkszanger.

TWEEDE HELFT VORIGE EEUW. De homo’s vroegen om rechten. De bovenwereld hielp daarbij de onderwereld. De bovenwereld van kunst en literatuur, de advocaten, de hoogleraren, de politiek. De doem van de solidariteit.
Waar is het op uitgedraaid? De onderwereld is bovenwereld geworden. De rollen werden omgekeerd. De caféhomo werd via wijkhomo en streekhomo de landelijke homo. Niet langer door een nichtenmoedertje vertroeteld, maar door de Nederlandse Bond van Huisvrouwen.
Ik huiver als ik eraan denk hoe je zo’n bond moet omschrijven.
Alle Gooische Vrouwen bij elkaar.
Help, ik word bemind! realiseerde iedere homoseksueel zich plotseling.
Dat was ook weer niet de bedoeling.
Maar ik loop vooruit.
Eén ding was zeker: van het geheim was niets meer over.

DE ILLUSIE VAN EEN gedeelde mythe was verbroken. De heersende homoseksualiteit heeft het geheim niet langer nodig, ze is zo uit de kast de straat op gerold. Uit de kast is mooi, regelrecht de straat op is een tweede. Ik wist niet of ik daar nog bij wilde horen.
Ik had geen keus. Ik moest wel. Weliswaar was al vaag het besef tot me doorgedrongen dat ik weinig ophad met andere homoseksuelen, niets met homoseksuelen als groep of beweging en al helemaal niets met hun platitudes, maar voor de verstandigste gevolgtrekking uit dat besef – stap eruit! – was het definitief te laat.
Zo verleidelijk als het was geweest een flikker te worden, zo moeilijk was de weg terug. Ik kon van mijn homoseksualiteit niet meer af, gepokt en gemazeld als ik was door ‘het verhaal eromheen’.
Maar gelukkig was ik bevrijd van die vermeende, valse plicht tot solidariteit.
’t Had me op dat moment niet kunnen schelen de enige homoseksueel ter wereld te zijn. Nu ja, zowat de enige. Een eenmanshomo, uit naam van niemand, in dienst van niemand.

ER ZIJN VEEL THEORIEËN en ideologieën over homoseksualiteit ontwikkeld. Ze snijden inmiddels geen hout meer. Als jongen had ik wat anderen homoseksualiteit bleken te noemen op een praktische en natuurlijke wijze omhelsd. Ik ontdekte uiteraard snel dat homoseksualiteit meer dan zweven op een roze wolk betekende. Er kwamen problemen bij kijken, obsessies, tekortkomingen, verlangens en verantwoordelijkheden die niet opzij vielen te schuiven. De aanwezigheid van mythe en mysterie, niet in religieuze maar in artistieke zin, redde me.
Daarna probeerden ze me nog van alles wijs te maken over homoseksualiteit – biologisch, historisch, maatschappelijk, filosofisch. Ik ben ik weet niet hoeveel homoseksualiteiten tegengekomen. Een slachtofferhomoseksualiteit en een triomfantelijke homoseksualiteit. Wat resteert is (aan de ene kant) mijn natuurlijke eenmansbeleving van het onnatuurlijke, de homoseksualiteit met haar ‘verhaal’ en haar geheimen, en (aan de andere kant) de volkshomoseksualiteit, de homoseksualiteit van het Joling- en Gordon-tijdperk.
Dat de laatste homocultuur de dominante is geworden heeft alles te maken met de ontwikkeling van de amusementscultuur en van het populisme. In nog geen twee decennia werd op alle fronten de hogere cultuur vervangen door de lagere. De toon van het debat, de opinievorming en de agendapunten worden bepaald door populaire tronies, die inderdaad af en toe deksels goed kunnen zingen of scheelkijken. Entertainers zijn het nieuwe volksgeweten. Entertainers zijn de nieuwe ceremoniemeesters.
Ze hebben ook mijn homoseksualiteit gekidnapt. En naar hun beeld herschapen.
Verdwenen zijn bedding, voorlopers, het besef van een gedeelde mythologie, diepgang en alles wat langer duurt dan een dag en een nacht.
Het gaat niet aan dit te betreuren. Het proces heeft zich voltrokken. Het proces is compleet. Laten we ophouden met zeuren over ooit.

IN HET PUBLIEKE DOMEIN vindt de publieke beleving plaats. Verborgen homo’s tellen niet mee. De zichtbare homo’s van nu en de rolmodellen voor argeloze jongeren, ze komen uit de wereld van Albert Verlinde en Paul de Leeuw en Jos Brink en Gordon en Gerard Joling e tutti quanti. Ik noem hun namen maar één keer, de sukkels kunnen er zelf niets aan doen. Hun namen zijn inwisselbaar en hun talenten vaak ook.
Eén ding hebben ze, vrees ik, gemeen: dat ze zich in stilte, op een onbewaakt ogenblik, zelf af en toe verbeelden dat ze taboedoorbrekend zijn en de homorevolutie vertegenwoordigen. Arme revolutie.
Dat ze boegbeelden zijn is zeker.
Geen boegbeelden van emancipatie, maar boegbeelden van gezelligheid. Er zijn gradaties qua beeldvullende mieën, ik geef het toe. Maar het merendeel van het nationale nichtendom maakt van alles draaiorgelmuziek en presenteert ook de homoseksualiteit in z’n draaiorgelvariant.

DE NICHT EN DE TRAVESTIET en de hermafrodiet zijn meubelstukken geworden, overgeplant van buurtcafé naar huiskamer. Ook in die Hollandse huiskamer mogen ze blijven omdat ze zo zacht zijn, zo ad rem, en zo vals zonder dat je je beledigd hoeft te voelen. En, vooral, omdat ze zo gezellig zijn. ’t Hielp daarbij dat alle tv-homo’s, hun diepere homo-aard indachtig, ook zelf verzot waren op aandacht, dat je ze met niets zo gelukkig kon maken als met applaus en een schouderklopje, met als hun hoogste ideaal samen op de foto met de koningin.
Eigenlijk is homoseksualiteit, of althans het narcistische ruggenmerg ervan, bij uitstek geknipt voor tv. Geen wonder dat het scherm zwart ging zien van de nichten.
Het begint ermee dat het publiek tv-homo’s ‘wel geschikt’ vindt, het eindigt ermee dat tv-homo’s gingen denken dat ze een deksels baanbrekend werk verrichten. Intussen is de homoseksualiteit zelf, met haar verontrustende en sinistere kanten, uit het zicht verdwenen.
Vermalen tussen het publiek en de sterren.

BIJ DE DOOD VAN JOS BRINK schreef de Gay Krant dat niemand zo veel voor de acceptatie van homoseksualiteit had betekend als hij. Volgens de heren van de Gay Krant had hij niets minder dan een pioniersrol vervuld. De realiteit is dat hij op een gespreid bedje was gaan zitten. In de periode dat hij op het scherm voor zijn relatievorm uitkwam (keurig stelletje, op tijd naar de kerk) hadden anderen, uit de wereld van de cultuur en de literatuur, de weg bereid, de nek uitgestoken, de klappen opgevangen en de zielen rijp gemaakt.
Josje hoefde alleen zijn hand op te houden en te oogsten. Zijn publieke coming out gebeurde, zoals de coming out van zoveel andere cabareteske huppelkonten, op een moment dat het al volstrekt risicoloos was geworden.
Toen de kijkers Jos Brink accepteerden had ook bij de heren van de Gay Krant al het gevoel moeten knagen of er misschien iets mis was met de acceptatie van de homoseksualiteit.

DE HOMO’S ZELF zaten intussen niet stil om de homoseksualiteit van haar ongemakkelijke en gevaarlijke kantjes te ontdoen.
Het zou weinig overtuigend zijn de verbluffende doodgewoonheid van de homoseksualiteit nu alleen toe te schrijven aan de domheid van een handjevol enkelingen. De ontwikkeling ligt dieper ingebed.
De hele homowereld kreeg een klap van de jaren zeventig en tachtig, toen alles om moest en alles anders. Wat betekende, in het oog van de homoseksueel, ‘alles anders’ anders dan heteroseksualiteit?
De homo moest en zou meedoen, acceptabeler worden dan acceptabel, in niets meer te onderscheiden van de niet-homo. Hij ging trouwen en kindertjes adopteren.
Een homohuwelijk is een huwelijk in een gruwelijke lachspiegel. Dat een homoseksueel paar dezelfde rechten zou hebben als een heteroseksueel paar is vanzelfsprekend. Dat kan bij een wet blijven en een vel papier.
Bij de aanblik van al die koetsjes, trouwjurken, zalvende ambtenaren, ja dat hele heterootje-nabootsen, zonk het homoseksuele lood me definitief in de homoseksuele schoenen.
Wie de afwas zal doen en wie de vuilnisemmer buiten gaat zetten, dat is nog eens een onderwerp.
In elke langdurige relatie tussen twee mannen, of twee vrouwen, zal men in het reine moeten komen met de rolverdeling. Hoe men binnen zo’n verhouding tegen het vraagstuk van het vadertje en moedertje spelen aankijkt, en de manier waarop men dat oplost, is van essentieel belang.
Maar trouwen en kindertjes opvoeden, het onderscheid met de ‘normale’ wereld steeds kleiner maken en maatschappelijke braafheid en populariteit nastreven – dit alles maakt de reden waarom iemand zichzelf homo zou noemen steeds onbenulliger.

HET IS DE ERKENNING door de homoseksuelen zelf van de homoseksualiteit als iets onvolkomens. Die erkenning kan men gerust aan de buitenwereld overlaten.
Misschien is er weinig zo dramatisch in een mensenleven als het gemis van kinderen. Op het moment dat ik wist dat ik me homoseksueel wilde noemen besefte ik ook dat ik in een onvruchtbare windstreek was beland. Ik had de plicht het bewustzijn van dat gemis op een of andere manier om te buigen of weg te masseren.
Er valt in de lege en onbestemde plekken van het homoseksuele bewustzijn veel in te vullen, maar wanneer die invulling geschiedt door imitatie van en concurrentie met de hetero, houdt dat bewustzijn op homoseksueel te zijn.
Homoseksualiteit is, naast het geheimzinnige en verrukkelijke, ook een zaak van gemis, lasten en onmogelijkheden. Wie die niet op zijn schouders wil nemen is een overloper en een lafaard.
De nu in zwang zijnde variant van homoseksualiteit is een verradersvariant.
Er ontbreekt moed aan, en glorie, en onwil om te staan voor je eigen lot. Onwil om, naast het zoet, het zuur te accepteren.

MAAR WAAR BLIJFT WAAR: die hele homovertrutting is als een bom ingeslagen in de Nederlandse publieke opinie. Op niets zijn Nederlanders zo dol als op mensen die net zo willen zijn als zij. En op mensen die gelokaliseerd en gecontroleerd kunnen worden.

HET ECHTE BEWIJS dat er al door-emanciperend iets grondig was misgegaan werd geleverd door de ontwikkeling in de politiek. In het eerste stadium was er alleen het standpunt van de VVD. Heren met een sigaar en een vestzakhorloge en vrouwen in mantelpakjes verklaarden desgevraagd dat discriminatie van homoseksuelen uit den boze was. Dat was netjes, dat was liberaal, daar konden we mee uit de voeten.
Helaas voelden de politici zich daarna geroepen de homo’s in versnelde vaart steeds heviger te omhelzen. Knuffelen is het woord. Er werd een wedstrijd gehouden in het op de foto komen met een landelijk bekende nicht.
Ik volsta met een paar momentopnamen.
De eerste opname is Molly Geertsema. Die hadden we al. Merci en arrivederci.
De tweede opname is de curieuze Pim Fortuyn. Hij kreeg het voor elkaar de rol van valse tv-nicht en politicus in zich te verenigen en toch een volksheld te blijven. Op zijn publieke bekentenissen dat hij zich graag door jonge Marokkaantjes liet pijpen (of omgekeerd, ik ben de precieze toedracht vergeten) volgde geen zucht van verontwaardiging. Om welke reden hij ook werd vermoord, niet om zijn homoseksualiteit.
Eén ding heeft Fortuyn duidelijk bewezen: dat de homo-emancipatie haar eindstadium had bereikt en dat verdere assistentie van politici overbodig was.
Derde opname. Rita Verdonk. Ze liet Gordon en Joling in haar verkiezingscampagne prominent opdraven. Ze riep Gordon en Joling uit tot haar favoriete kunstenaars. Ze lonkte naar elke stereotiepe nicht à la Gordon en Joling die haar pad kruiste.
Omdat haar naam nu weldra vergeten zal zijn, ondanks haar robuuste aanwezigheid de laatste jaren en ondanks de amechtige kalverliefde waarmee de journalisten haar op een voetstuk plaatsten, wil ik even vastleggen wie Rita Verdonk is. Rita Verdonk is een in haar motoriek ietwat boerse vrouw met beperkte verstandelijke vermogens, afkomstig uit het gevangeniswezen waar men, boef of cipier, alles weet van onderdrukte seksuele verlangens.
Ik denk niet dat haar rol van nichtenmoedertje iets met die verlangens te maken heeft.
Ik vrees dat het meer te maken heeft met het willen overtroeven van Fortuyn en met het willen mee-eten uit de ruif van de tv-populariteit dan met een plotselinge bekommernis om mensenrechten of verdraagzaamheid.
En dat die kneedbare en politiek ondervoede homo’s met hun oogschaduw en polsgebaartjes zouden kunnen bijdragen om de allochtonen de gordijnen in te jagen is mooi meegenomen.
Plasterk. Vierde opname. Eindelijk iemand die zich links noemt. Ronald Plasterk. Zijne excellentie Plasterk die, gebukt onder een elegante hoed, meevaart met de Gay Parade. Over hem dadelijk.
Ik vertrouwde het voor geen cent.
We doen er goed aan de grootste argwaan te blijven koesteren jegens heteropolitici die homo’s knuffelen. Knuffelen is nog geen acceptatie. Knuffelen ligt vlak naast Doodknuffelen.
Politici zijn instinctmatig op zoek naar iets om er hun goeie kant mee te laten zien. Ze weten dat ze toch aan iets steun moeten betuigen. Dat iets moet zonder gevaar zijn.
Het populisme heeft een verontrustende kleinering met zich meegebracht voor alles wat uitzonderlijk is. Voor de kunst, de literatuur, de poëzie, de filosofie, en daarmee voor de niet-seksuele kant van de homoseksualiteit. Het knuffelen van de eendimensionale nicht komt neer op de censuur van de veelzijdigheid en de veelvormigheid.
De homoseksuelen raakten, terwijl ze bezig waren de lont uit zichzelf te trekken, ook nog eens verzeild in de klauwen van de ethici en de wereldverbeteraars.
De politici hebben intussen de homoseksualiteit geregeld zoals ze de cannabis hebben geregeld: met officiële uitlaatkleppen en georganiseerde overtredingen, met gedoogzones en de nodige opbrengsten voor de staat. Dat deden ze hand in hand met de homoseksuelen zelf, de gezworen aartsvijanden van hun normen en waarden.
De strijdbijl begraven. Poldermodel.

DE GAY PARADE is de voorlopige apotheose. Alle homo’s op een bootje over het water, in een nadrukkelijke manifestatie van blije grijns en gymnastiekoefeningen. De sportschool danst de polonaise. Een schriele geest in een gezond lichaam. Het volk genietend aan de wallenkant.
Eensdeels komt de parade neer op een imitatie van een typisch heterofeest – recht op genot, voor je zelf uitkomen, Nederland Pretpark. Anderzijds beweert men aandacht en begrip te willen genereren – de lieve gays doen dus extra stoer om vooral voor volwaardig te worden aangezien. Ze ontkennen het feit dat ze ‘anders’ zijn zo hevig mogelijk door het zo hevig mogelijk te benadrukken.
Een soort Paralympics.
Politici en gezagsdragers op de eerste rij.
In de Gay Parade voeren ditmaal nóg meer boten mee van het gemeentebestuur, van de politie, van de politieke partijen. De burgemeester, wethouders, Kamerleden, potentiële ministers, commissarissen, militairen en agenten vochten om vooraan te staan bij het masseren en opvrijen van de dansende nichten, ingeklemd tussen het bootje van Gordon en Joling en het bootje met het gipsen afgietsel van Johnny Jordaan. Alles onder het mom van solidariteit.
De solidariteit van niks met niks.
De ministerraad was vertegenwoordigd.
Ik zou zeggen, als iemand naar je toekomt, met een feestelijke hoed op die een en al voorpret uitstraalt, als iemand naar je toekomt om zijn solidariteit met je te verklaren, om te zeggen hoe blij hij is met de blijen, en die iemand is een afgezant van een kabinet met fundamentalistische christenen, machtsgeile nep-socialisten en een premier zonder enige morele moed, een kabinet om wille van de positieve discriminatie aangevuld met een naaikransje van pedante tantes, ik zou zeggen, als zo iemand naar je toekomt heb je je doodvonnis getekend.
Zo’n ondraaglijk leven van achtervolging en derdegraads verhoren leiden de homoseksuelen ook weer niet dat er dit machtsvertoon van solidariteit aan te pas moet komen.
Maar de heren van de Gay Krant schreven dat Plasterk met zijn komst naar de Gay Parade in één dag meer had bereikt voor het aanzien van ‘de’ homoseksualiteit dan zij met hun jarenlange geijver en gezwoeg.
Opnieuw dat likken van wat hoog aan de hemel staat. Sterren en autoriteiten.
Plasterk deed niet meer dan een dagje overeind blijven onder zijn enorme hoed. In de geschiedenis van de homo-emancipatie was een lichtgewicht op een donzen kussen gevallen.

DE GAY PARADE heeft alleen nog zijdelings iets te maken met homoseksualiteit. ’t Wordt de gezagsdragers en commandanten met zo’n feest wel erg gemakkelijk gemaakt.
Ik ervaar op de Gay Parade alleen de verontrustende afwezigheid van elk breekbaar element, van elk element van tegendraadsheid. De zelfverklaarde homoseksuelen zullen en moeten worden bewonderd. Val me vooral niet lastig met de problemen van wereldbeeld, mythe, geheimen, scheefgroei, kinderen, vruchtbaarheid en trouw.
Voor mij vormen die problemen een bron van energie en ellende. Ze zorgen ervoor dat ik nog steeds geen definitie van homoseksualiteit heb gevonden.
De politici vinden feestvieren met invaliden mooi genoeg. Die homoseksuelen zijn toch ook opgehouden met problematisch te zijn voor zichzelf?
‘Ze zijn zo gezellig’, zei Rita Verdonk al.
We leven onder de dictatuur van de vrijheid, onder de conventie van het onconventionele, onder de verburgerlijking van het antiburgerlijke, onder de normaliteit van de uitzondering.

JA, DAT BEWEERT HIJ DUS, hoor ik ze zeggen, maar het is voor ons leuk en best gezellig en allemaal zelfs heel gezellig.
Dat het in homoland gezellig is is al erg, maar erger is het dat het er officieel gezellig is, goedgekeurd gezellig, verplicht gezellig.
Ja, dat beweert hij dus, hoor ik ze ook zeggen, omdat hij oud is geworden en het allemaal zwart begint in te zien.
Ik ben geen pessimist. Een pessimist is iemand die het donkerder inziet dan het in werkelijkheid is. Ik zie het ook donker in, maar het is de werkelijkheid.
Oud ben ik wel geworden. Maar of het daarmee iets te maken heeft? De tempel stort in, maar de droom van de tempel blijft. Je zou dan net zo goed kunnen stellen dat ik het beeld dat van de homoseksualiteit is ontstaan verafschuw omdat ik geen succesvolle tv-zanger of spelletjesleider ben geworden.
Ik zit elke dag zeker een kwartier voor het portret van William Shakespeare om hem te danken dat ik dat niet ben geworden.

IN DE HEILSTIJD die wij in ons platgeregelde en sufgeorganiseerde landje meemaken is de homoseksualiteit volstrekt smetvrij en taboeloos geworden. Ze krijgt geen wenkbrauw meer omhoog. Homoseksuelen en het volk delen dezelfde intense burgerlijkheid en tuttigheid. Homoseksuelen zijn overal welkom.
Homoseksuelen en autoriteiten zijn tuk op elkaar.
Marokkanen en Antillianen op straat, potenrammers en lokhomo’s zijn vanzelfsprekend een geheel ander probleem voor een geheel ander departement onder een geheel andere minister.
Hoe kon men zo diep zinken? In een maatschappij waar niemand meer een zinnig woord van een homoseksueel verwacht, omdat de favoriete homoseksuelen niets zinnigs te vertellen hebben, kan het woord homoseksualiteit net zo goed worden geschrapt.
Kijkende naar de televisie en het parlement krimp ik verder. Waar heb ik het aan te danken dat ik behalve mijn likdoorn en mijn groot talent ook nog mijn homoseksualiteit moet meezeulen? Ik wil niet vertegenwoordigd worden door een zingende zak met lachgas. Ik wil niet geknuffeld worden door een politicus met wie ik niets heb.
Homoseksualiteit, zoveel is duidelijk, leent zich niet voor solidariteit.
Dat komt goed uit, want ik wil er niet graag meer bij horen.
Stilletjes is een droom aan diggelen gegaan. Ik heb altijd met het idee geleefd dat homoseksualiteit ook te maken had met ironie, kritiek, satire, dubbele bodems en diepere zin. Gerard Reve schreef in zijn begintijd dat je maar naar de taartjes etende volksvrouwen op de gebakafdeling van de Hema op de Nieuwendijk hoefde te kijken om prompt homoseksueel te worden. Zoiets ongeveer. Iedereen kent dat verhaal. De omgekeerde toestand lijkt nu bereikt. Je hoeft maar naar de pijnlijke standaardnichten op het scherm te kijken of je weet dat je daar niet bij wilt horen. Je zou zo snel mogelijk heteroseksueel willen worden. Er valt geen eer meer te behalen door je homo te noemen.
Homoseksualiteit, vaarwel. Bedankt voor de kennismaking.
Mij bevangt een diepe deernis met iedereen die nu als homo moet opgroeien. Ik zou er zo snel mogelijk af willen raken – om alleen tussendoor en stiekem en af en toe ergens iets homoseksueels uit te spoken. Ik weet niet of ik er, als ik nu vier was, nog aan zou beginnen.

NEDERLAND KENT ZIJN eigen dynamiek. Het streven naar maatschappelijke erkenning van homo’s is uitgemond in een exclusieve erkenning van het platvloerse element in de homocultuur. Een prachtig en uniek element, daar niet van, maar niet het enige.
De ware aard van de homoseksualiteit is aan het zicht onttrokken. Maar ook hoe er onder de bevolking werkelijk over homoseksualiteit wordt gedacht valt moeilijk te achterhalen. De verkeerde mensen knuffelen de verkeerde mensen.
Of de gewenste tolerantie echt diep zit, ik ben er niet gerust op.
Gedenk China nog even. Daar werden de invaliden gedoogd op het officiële feest dat Paralympics heette, daar werden ze voor het oog van de buitenwereld zelfs gevierd en toegejuicht, terwijl na het feest achter elk venster en op elke straathoek weer het bordje kwam te hangen met: ‘Rolstoelen ongewenst’.
Politiek blijft politiek, dus hoerig en amoreel. Macht blijft macht. Ik kan, als homoseksueel uit een verloren tijd, nog signalen lezen. En al die signalen geven te kennen dat er iets zwaait voor de homoseksuelen als ze niet langer aan de eis van knuffelbaarheid voldoen.

© GERRIT KOMRIJ / De Groene Amsterdammer

VerbalSmaeel
30-09-08, 17:44
Hilarisch, mooi en eerlijk artikel.

VerbalSmaeel
30-09-08, 17:59
Doet me denken aan deze discussie waarbij ik de mieten hier provoceerde:

http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?t=232998&highlight=homosexualiteit

Koala64
30-09-08, 19:52
Het is veel interessanter waarom sommigen een hekel aan homo's hebben als groep.

VerbalSmaeel
30-09-08, 20:04
Het is veel interessanter waarom sommigen een hekel aan homo's hebben als groep.
Noem je Komrij nu een zelfhater (naar de pro-Israel lobby die Joodse kritiek op Israel afdoet als een zelfhaterscomplex)? Waarom is dat interessanter? Het lijkt me juist een uitgekauwd onderwerp.

Als je homo bent lijkt het me van groter belang om te weten waarom iemand als Komrij, die tenslotte niet de eerste de beste idiote nicht is, serieus overweegt te stoppen met het homosexuele gedoe en zijn afschuw erover laat blijken. Kennelijk is zo'n afschuw alleen maar interessant als het uit een Islamitische mond of toetsenbord komt.

Sallahddin
30-09-08, 20:07
Homosexualiteit als omgekeerd taboe of heilig koe in NL : :

te lang artikel : geen tijd voor : de titel is al genoeg vind ik :

Tja, niet vreemd voor een land met een mercantiel ziel als NL :

homos & homolobbiyen zijn meestaal rijk, machtig :

het is dus meestaal een economisch drijfveer wat achter deze NLse homo_knuffel politiek schuil zou gaan :

de economie bepaalt bijna alles in het westen dus : bepaalt zelfs je eigen manier van denken, eten , schijten, kleden, bepaalt zelfs de moraal_ethiek , cultuur ... geen vreemd ontwikkeling : des te meer dat NL een bijzonder mercantiel historisch & ander ziel heeft !


heeft absoluut niets te maken met modernisme, rede, wetenschap, ...


Vergeet ook niet dat homoLobbyen steeds machtiger wiorden & vervolgens van die inquisities, heksen jachten, denken_terrorisme ...gaan uitoefenen tegen andersdenkenden voor eigen belang & om de eigen gedachtengoed_ideologie op te leggen aan andersdenkenden !


P.S.: het is homosexualiteit , onder ander , die de rug zal 's breken van deze westen !

:zwaai:

John2
30-09-08, 20:11
P.S.: het is homosexualiteit , onder ander , die de rug zal 's breken van deze westen !

:zwaai:

Nee hoor homo's hebben een te makkelijke houding voor echte rug problemen.:lekpuh:

Koala64
30-09-08, 20:16
Noem je Komrij nu een zelfhater (naar de pro-Israel lobby die Joodse kritiek op Israel afdoet als een zelfhaterscomplex)? Waarom is dat interessanter? Het lijkt me juist een uitgekauwd onderwerp.

Als je homo bent lijkt het me van groter belang om te weten waarom iemand als Komrij, die tenslotte niet de eerste de beste idiote nicht is, serieus overweegt te stoppen met het homosexuele gedoe en zijn afschuw erover laat blijken. Kennelijk is zo'n afschuw alleen maar interessant als het uit een Islamitische mond of toetsenbord komt.

Vooral dat dus.

Charlus
30-09-08, 20:49
Jood zijn als omgekeerd taboe of heilig koe in NL : :

te lang artikel : geen tijd voor : de titel is al genoeg vind ik :

Tja, niet vreemd voor een land met een mercantiel ziel als NL :

Joden & Joodse lobbiyen zijn meestaal rijk, machtig :

het is dus meestaal een economisch drijfveer wat achter deze NLse Joden_knuffel politiek schuil zou gaan :

de economie bepaalt bijna alles in het westen dus : bepaalt zelfs je eigen manier van denken, eten , schijten, kleden, bepaalt zelfs de moraal_ethiek , cultuur ... geen vreemd ontwikkeling : des te meer dat NL een bijzonder mercantiel historisch & ander ziel heeft !


heeft absoluut niets te maken met modernisme, rede, wetenschap, ...


Vergeet ook niet dat Joodse Lobbyen steeds machtiger wiorden & vervolgens van die inquisities, heksen jachten, denken_terrorisme ...gaan uitoefenen tegen andersdenkenden voor eigen belang & om de eigen gedachtengoed_ideologie op te leggen aan andersdenkenden !


P.S.: het is het Jodendom, onder ander , die de rug zal 's breken van deze westen !

:zwaai:
Altijd weer frappant hoe de relifundies zich als vanzelfsprekend het recht toeëigenen hele bevolkingsgroepen achteloos te stigmatiseren en aan de kant te zetten. Vanwege ouwe achterhaalde hokuspokusboeken. En ondertussen maar mekkeren dat de moslims zo onheus bejegend worden, zijnde op dit moment zo ongeveer de meest geknuffelde bevolkingsgroep van Nederland. Ze mogen alles doen waar ze zin in hebben. Belangengroepen zonder tal.
Waarom ik dol ben op deze specifieke homoseksueel:

Verliefd

Toen was er het heelal, met veel misbaar.
Een hete adem dreef, in schok na schok,
De wezenloze sintels uit elkaar.
Ad infinitum. Er was nog geen klok.

De kleinste aardverschuiving had de duur
Van anderhalve eeuw. Pas na een paar
Miljoen zonsondergangen stolde het vuur,
Tot er iets kwam als pool en evenaar.

Ze zeggen het. Voor mij is het niet waar.
Voor mij was alles, lucht zee en land,
Met al wat ademt, in een oogwenk klaar.

In een minuut leek alles uitgebrand.
Maar toen ik, zomaar aan de overkant,
Jou langs zag gaan, verstreek er duizend jaar.

(Gerrit Komrij)

The_Grand_Wazoo
30-09-08, 21:03
Veel interessanter is waarom zoveel moslims zo'n hekel hebben aan homo's terwijl zovelen van hen hun leuter niet uit de bilnaad van hun kleine neefjes, zoontjes enz. kunnen houden.

Charlus
30-09-08, 21:14
Veel interessanter is waarom zoveel moslims zo'n hekel hebben aan homo's terwijl zovelen van hen hun leuter niet uit de bilnaad van hun kleine neefjes, zoontjes enz. kunnen houden.
Evolutionair? Door de Islamitisch opgelegde segregatie van mannen en vrouwen hebben mannen de herenliefde geïnternaliseerd. De geslachtsdrift blijft, ook met scheiding van mannen en vrouwen.
Geslachtsdrift is sowieso een ontwerpfout van de schepper, misschien wel zijn meest ernstige. Ordinair en bestiaal bovendien, en inefficiënt: men moet zich enorm veel tijd en moeite getroosten om de omgang tussen de seksen te reguleren (iig. volgens de Islam). Ongeslachtelijke voortplanting zou veel passender zijn geweest.

Julien
30-09-08, 21:36
In bijna elk land, ook islamitische landen, is er een bekende homo of travestiet die mateloos populair is. Ik vind het dol op homo's zijn dus niet iets typisch Nederlands.

Max Stirner
30-09-08, 22:07
Als je homo bent lijkt het me van groter belang om te weten waarom iemand als Komrij, die tenslotte niet de eerste de beste idiote nicht is, serieus overweegt te stoppen met het homosexuele gedoe en zijn afschuw erover laat blijken. .

Dan is het dus extra tragisch dat je weinig van het artikel lijkt te begrijpen ...

Olive Yao
30-09-08, 22:13
(...) terwijl zovelen van hen hun leuter niet uit de bilnaad van hun kleine neefjes, zoontjes enz. kunnen houden.

motto: Steek je leuter in een kleuter!

The_Grand_Wazoo
30-09-08, 22:40
motto: Steek je leuter in een kleuter!

Jottum en hoera,
vandaag is het die van m'n pa.


Zo, daar kan die Komrij een puntje aanzuigen

Sallahddin
30-09-08, 23:19
Veel interessanter is waarom zoveel moslims zo'n hekel hebben aan homo's terwijl zovelen van hen hun leuter niet uit de bilnaad van hun kleine neefjes, zoontjes enz. kunnen houden.

Wat heeft Islam als zodanig mee te maken dan ??? : deze Islam die als allesomvattend geheel niet meer zou bestaan ??? :

ik ga nooit durven beweren: dat zou inderdaad uiterst idioot & onterecht zijn: dat bijv. Groot profeet_mens Jezus zou veraantwoordelijk zijn voor de historisch, moreel, ideologisch...misdaden van de kerk of van die van christenen : of van al die pedofiele sexueel _misbruik prestaties van priesters of veraantwoordelijk zou zijn voor deze crimineel organisatie: het vatican !!!!!!!!!


Slaat toch nergens op !


moslims_gedrag hoort getoetst te worden aan de Islam bronnen : absoluut niet andersom , voordat men gaat spreken van elk vermeend veraantwoordelijkheid van Islam als zodanig !


:zwaai:

Sallahddin
30-09-08, 23:25
Altijd weer frappant hoe de relifundies zich als vanzelfsprekend het recht toeëigenen hele bevolkingsgroepen achteloos te stigmatiseren en aan de kant te zetten. Vanwege ouwe achterhaalde hokuspokusboeken. En ondertussen maar mekkeren dat de moslims zo onheus bejegend worden, zijnde op dit moment zo ongeveer de meest geknuffelde bevolkingsgroep van Nederland. Ze mogen alles doen waar ze zin in hebben. Belangengroepen zonder tal.
Waarom ik dol ben op deze specifieke homoseksueel:

Ach... ga maar vooraal geen schijnheilig selectief moraal_ridder figuur spelen :

it does not suit u :

je weet heel goed dat vooraal de economie & de mercantiel ziel van NL die zouden bepalen hoe je moet denken, eten, schijten, hoe je je moet kleden ... plat & simpel gezegd :


de economie bepaalt zelf je eigen _moraal_ethiek referentiekaders , cultuur ...bepaalt zelf je eigen kijk op de dingen , je eigen visie van de mens, van de wereld, van het leven...


zo: wie houd je voor de gek dan met deze economisch_materialistisch moraal dan ???

juist!


take care !

:zwaai:

mark61
30-09-08, 23:25
Noem je Komrij nu een zelfhater (naar de pro-Israel lobby die Joodse kritiek op Israel afdoet als een zelfhaterscomplex)?

Dezelfde methode als (ex-)moslims kritiek laten spuien op de islam dan wel de gemeenschap der moslims danwel sommige moslims.

'Zie je wel, ze zeggen het zelf ook.'

Het blijft dom, ook als je het een keer met homo's probeert.

De standaardreactie hier is dan om niet op de argumenten in te gaan maar de spreker op alle mogelijke en onmogelijke manieren verdacht te maken, tot op het bot te beledigen en alle racisme, sexisme en overige smeerlapperij uit de kast te trekken om de inhoud maar te overschreeuwen.

Veel succes ermee!

mark61
30-09-08, 23:29
Wat heeft Islam als zodanig mee te maken dan ??? :

Waar in Wazoo's post lees jij het woord 'islam'? Zoals gewoonlijk vecht je weer tegen door jouzelf verzonnen windmolens.

Koala64
30-09-08, 23:32
Dezelfde methode als (ex-)moslims kritiek laten spuien op de islam dan wel de gemeenschap der moslims danwel sommige moslims.

'Zie je wel, ze zeggen het zelf ook.'

Het blijft dom, ook als je het een keer met homo's probeert.

De standaardreactie hier is dan om niet op de argumenten in te gaan maar de spreker op alle mogelijke en onmogelijke manieren verdacht te maken, tot op het bot te beledigen en alle racisme, sexisme en overige smeerlapperij uit de kast te trekken om de inhoud maar te overschreeuwen.

Veel succes ermee!

Tijd voor een beschavingsoffensief me dunkt. :D

Sallahddin
30-09-08, 23:35
Waar in Wazoo's post lees jij het woord 'islam'? Zoals gewoonlijk vecht je weer tegen door jouzelf verzonnen windmolens.

Had ik ook al aan gedacht , neem het van mij aan , dank u wel:

Grand_Wazoo_hotel _plaza hoefde dat niet expliciet te doen : dat doet ie wel impliciet =

Islam de schuld geven van moslims'_gedrag :

Wazoo gotta correct me if i'm wrong indeed : i hope i'm in fact !

Take care !

:zwaai:

mark61
30-09-08, 23:44
Had ik ook al aan gedacht , neem het van mij aan , dank u wel:

Grand_Wazoo_hotel _plaza hoefde dat niet expliciet te doen : dat doet ie wel impliciet =

Je loopt hem dus zomaar op niks af verdacht te maken. Hij schrijft: moslims, jij leest: islam, want je weet zeker dat hij dat bedoelde. Op niks af. Kom es met een argument?

Schaam jij je nooit?

Grappig, als het niet zo droevig was. In mijn lange post hierboven kondigde ik het mechanisme al aan: als het je niet bevalt wat iemand zegt trek je zijn integriteit in twijfel, ga je voor hem verzinnen wat hij bedoelde, maar niet schreef, kortom, je maakt de ander verdacht. :kotsen: Maar FEITELIJK INGAAN OP WAT IEMAND ZEGT, nee, daar kunnen we niet aan beginnen.

En dat moet voor 'argument' in een beschaafde discussie doorgaan? Donder toch op.

Sallahddin
01-10-08, 01:30
Je loopt hem dus zomaar op niks af verdacht te maken. Hij schrijft: moslims, jij leest: islam, want je weet zeker dat hij dat bedoelde. Op niks af. Kom es met een argument?

Schaam jij je nooit?

Grappig, als het niet zo droevig was. In mijn lange post hierboven kondigde ik het mechanisme al aan: als het je niet bevalt wat iemand zegt trek je zijn integriteit in twijfel, ga je voor hem verzinnen wat hij bedoelde, maar niet schreef, kortom, je maakt de ander verdacht. :kotsen: Maar FEITELIJK INGAAN OP WAT IEMAND ZEGT, nee, daar kunnen we niet aan beginnen.

En dat moet voor 'argument' in een beschaafde discussie doorgaan? Donder toch op.


:lole:

:zwaai:

mark61
01-10-08, 01:38
:lole:

:zwaai:

Typerend. Uitgeluld. Je weet precies dat je fout zit.

...Maar FEITELIJK INGAAN OP WAT IEMAND ZEGT, nee, daar kunnen we niet aan beginnen...

The_Grand_Wazoo
01-10-08, 09:00
Komisch inderdaad. Ik lees hier bijna 10 maal per dag dat je uit het gedrag van moslims niets mag afleiden over de islam. Dat doe ik dan ook niet meer; ik benoem alleen maar het gedrag van moslims. Zoals dat wordt doorgegeven door hun eigen getuigenissen. (Komische documentaire over de schandknaapjes bij de Taliban al eens gezien. Dat geeft denk ik een aardig beeld over de verwrongen kijk op homoseksuelen bij Afghaanse moslims). Wat dat wil zeggen over de Islam dat weet ik niet. Ik weet namelijk niets van de Islam. Ik ken alleen maar moslims.

Dus Tanger en Sahalladin. Niet zeuren, ik doe precies wat jullie hebben gevraagd: heb het niet over een religie, maar over de gelovigen in kwestie. Waarom zijn jullie nou eigenlijk zo boos en ontevreden?

knuppeltje
01-10-08, 09:05
Hilarisch, mooi en eerlijk artikel.

Inderdaad mooi en eerlijk, alleen zo jammer dat er helemaal geen flikker van snapt.

mark61
01-10-08, 09:06
Inderdaad mooi en eerlijk, alleen zo jammer dat blauwbilgorgel er helemaal geen flikker van snapt.

Dat 'jij' kon je niet uit je strot krijgen? :hihi:

knuppeltje
01-10-08, 09:12
Dat 'jij' kon je niet uit je strot krijgen? :hihi:

Excuser maitre.

mark61
01-10-08, 09:54
YouTube - Sneezing Panda

ff tussendoor :lekpuh:

John2
01-10-08, 10:56
YouTube - Sneezing Panda (http://www.youtube.com/watch?v=FzRH3iTQPrk)

ff tussendoor :lekpuh:

Hij is leuk, maar ik had toch die andere geplaatst waarbij het niesende geval explodeerd. :hihi:

TBB
01-10-08, 11:25
Omdat 1 op de vier kaaskoppen homo is

knuppeltje
01-10-08, 12:52
Omdat 1 op de vier kaaskoppen homo is

Niet meer? Weet je dat wel zeker? :bril:

Koala64
01-10-08, 14:13
Omdat 1 op de vier kaaskoppen homo is

Meer 1 op de 10. Overal ter wereld. Hardnekkig fenomeen. :bril:

knuppeltje
01-10-08, 16:23
Meer 1 op de 10. Overal ter wereld. Hardnekkig fenomeen. :bril:

Meneer tis verdulleme niet uit te roeien zeg. :roker:

Koala64
01-10-08, 16:39
Meneer tis verdulleme niet uit te roeien zeg. :roker:

Nee, maar er is prima te leven met de Griekse aandoening. :D

Sallahddin
01-10-08, 18:35
Komisch inderdaad. Ik lees hier bijna 10 maal per dag dat je uit het gedrag van moslims niets mag afleiden over de islam. Dat doe ik dan ook niet meer; ik benoem alleen maar het gedrag van moslims. Zoals dat wordt doorgegeven door hun eigen getuigenissen. (Komische documentaire over de schandknaapjes bij de Taliban al eens gezien. Dat geeft denk ik een aardig beeld over de verwrongen kijk op homoseksuelen bij Afghaanse moslims). Wat dat wil zeggen over de Islam dat weet ik niet. Ik weet namelijk niets van de Islam. Ik ken alleen maar moslims.

Dus Tanger en Sahalladin. Niet zeuren, ik doe precies wat jullie hebben gevraagd: heb het niet over een religie, maar over de gelovigen in kwestie. Waarom zijn jullie nou eigenlijk zo boos en ontevreden?

I was somehow just teasing & testing u: that's all :

Mark61 is wel paranoid : zoekt altijd iets achter niets : plat _simpel gezegd :

that's why i 've said : just correct me if i'm wrong :

je mag moslims & Islam wel bekritiseren hoor : daar zijn wij voor hier !

P.S: homosexualiteit af keuren heeft wel een serieus religieus grondslag !

Take care !

:zwaai:

Sallahddin
01-10-08, 18:39
Inderdaad mooi en eerlijk, alleen zo jammer dat er helemaal geen flikker van snapt.

In ander woorden & anders geformuleerd :

je snapt er niks van omdat het juist niet in je straatje past !:

omgekeerd taboe of heilig koe voor je... die homofilie !

zoiets !!! :lol:

:zwaai:

mark61
01-10-08, 18:52
I was somehow just teasing & testing u: that's all :

Mark61 is wel paranoid : zoekt altijd iets achter niets : plat _simpel gezegd :

De tactische terugtocht. Opeens beschuldig je Wazoo niet meer van verguizing der islam. Maar dat deed je toch echt wel, niks teasen.

Ga je excuses aan hem aanbieden.

Sallahddin
01-10-08, 18:52
Meer 1 op de 10. Overal ter wereld. Hardnekkig fenomeen. :bril:


een soort serieus bedreiging voor human survival _evolution op het eerst gezicht !!! :lol: :

tja: misschien is "modern" homosexualiteit een soort "noodzakkelijk fase "_strategie die vereist zou worden door de almacht van de economie ... voor beter overlevingskansen van de mensheid : ook om de demografisch explosie tegen te gaan !!! :lol:

deze homosexualiteit raar mode_strategie zou een ernstig bedreiging voor de geestelijk ; mentaal; moreel;psychisch gezondheid van fatsoelijke mensen ! :lol: : that w'd be the risk & the price to pay for a "bigger long term goal" ! :lol: :survival of humanity as a whole :

i'm just trying to understand this weird phenomenon :

hardnekkig fenomeen inderdaad :

heeft juist niets met moderniteit, vrijheid van de individu_mens ,democratie; mensen rechte, tolerantie ...rede; wetenschap... te maken :

bewijs : homosexualiteit was wel historisch bedreven op een veel vrijer & acceptabeler manier dan nu :

homosexualiteit _acceptatie is dus niet modern , wel primitief ! :lol:

Sorry !



:zwaai:

Sallahddin
01-10-08, 18:55
De tactische terugtocht. Opeens beschuldig je Wazoo niet meer van verguizing der islam. Maar dat deed je toch echt wel, niks teasen.

Ga je excuses aan hem aanbieden.

:lol: :Grappig_cool Mark61 : take it easy :

Je hebt het helemaal mis:

nogmaals :het was niet anders dan wat ik zojuist had verteld :

u can' t read minds ; buddy ! :

of wel soms ??? :lol:

:zwaai:

Koala64
01-10-08, 19:21
Sorry !

[/B]

:zwaai:

Mag ik dit als de essentie van je 'betoog' zien?

Fijn, dan heeft het lezen toch nog zin gehad.

knuppeltje
02-10-08, 13:09
In ander woorden & anders geformuleerd :
je snapt er niks van omdat het juist niet in je straatje past !:

Dat bedoelde ik dus zo, maar dat weet jij ook wel. Maar die mafkees snapt het niet omdat ie het niet wilt snappen. Daarvoor zitten zijn religieuse voorschriften hem in de weg, die zijn heilig en dus mag hij dus daarover geen vragen stellen. Dat die al 1400 jaar oud zijn, en de wetenschap ondertussen niet is stil blijven staan en tot andere conclusies is gekomen, interesseerd hem en andere reli fundies geen ene moer. Op dit punt zijn hij en zij nog steeds als van de zotten die nog steeds denken dat de aarde plat is, of dat de mensheid nog maar zo'n goeie 6000 jaar bestaat, of dat de dino's gelijktijdig hebben geleefd.
Voor mij is het zelfs de vraag of hij het zonder die religieuse voorschriften ook zou hebben gesnapt, maar das een andere zaak.

knuppeltje
02-10-08, 13:13
een soort serieus bedreiging voor human survival _evolution op het eerst gezicht !!! :lol: :

tja: misschien is "modern" homosexualiteit een soort "noodzakkelijk fase "_strategie die vereist zou worden door de almacht van de economie ... voor beter overlevingskansen van de mensheid : ook om de demografisch explosie tegen te gaan !!! :lol:

deze homosexualiteit raar mode_strategie zou een ernstig bedreiging voor de geestelijk ; mentaal; moreel;psychisch gezondheid van fatsoelijke mensen ! :lol: : that w'd be the risk & the price to pay for a "bigger long term goal" ! :lol: :survival of humanity as a whole :

i'm just trying to understand this weird phenomenon :

hardnekkig fenomeen inderdaad :

heeft juist niets met moderniteit, vrijheid van de individu_mens ,democratie; mensen rechte, tolerantie ...rede; wetenschap... te maken :

bewijs : homosexualiteit was wel historisch bedreven op een veel vrijer & acceptabeler manier dan nu :

homosexualiteit _acceptatie is dus niet modern , wel primitief ! :lol:

Sorry !



:zwaai:

Sala, je moet wel je medicijnen blijven innemen hoor, anders ga je dadelijk nog grotere wartaal uitslaan.

mark61
02-10-08, 13:14
u can' t read minds ; buddy ! :

Maar jij wel dus?

Ik lees dan ook wat jij schrijft, en reageer daarop.

Jij leest niet wat een ander schrijft, maar denkt dat je zijn mind kan readen.

Dus je beschuldigt mij van wat je zelf doet. Bizar.

Ga je excuses aanbieden aan Wazoo.

H.P.Pas
02-10-08, 13:18
:lol: Je hebt het helemaal mis:



Niemand begrijpt ooit wat jij bedoelt.
Wat betekent dat, denk je ?

naranja
02-10-08, 20:52
De gemiddelde homo heeft een beter ontwikkelde vrouwelijke kant. Dat maakt hen zachter en begripvoller naar de vrouw toe. De gay parade vind ik ook buiten proportioneel van hun overtrokken exhibitionistische drang zich zo te vertonen. Het lijkt vrouwelijk maar is dat absoluut niet.

Dat homosexualiteit nu bij veel groepen taboe is, wil nog niet zeggen dat het verboden moet worden/zijn.

Dit komt in alle kringen voor, ook in geloofsgemeenschappen.
Neem eens een kijkje bij de parkeerplaatsen langs de rijkswegen.

Daar vind je ook mannen die mannen opzoeken, maar zij zoeken meer de SEX met een man dan de man zelf.

Soms lijkt het dat er meer mannen homo zijn dan de vrouw lesbisch.

naam
03-10-08, 13:01
De gemiddelde homo heeft een beter ontwikkelde vrouwelijke kant. Dat maakt hen zachter en begripvoller naar de vrouw toe. De gay parade vind ik ook buiten proportioneel van hun overtrokken exhibitionistische drang zich zo te vertonen. Het lijkt vrouwelijk maar is dat absoluut niet.

Dat homosexualiteit nu bij veel groepen taboe is, wil nog niet zeggen dat het verboden moet worden/zijn.

Dit komt in alle kringen voor, ook in geloofsgemeenschappen.
Neem eens een kijkje bij de parkeerplaatsen langs de rijkswegen.

Daar vind je ook mannen die mannen opzoeken, maar zij zoeken meer de SEX met een man dan de man zelf.

Soms lijkt het dat er meer mannen homo zijn dan de vrouw lesbisch.

Niemand is 100% hetero of 100% homo.

Mannen zijn wat exibitionistischer in het uitoefenen van hun geslachtsdrift of ze nu hetero of homo zijn. Ik ken vrouwen die lesbisch zijn, maar die hoeven niet zo nodig dat in een bos met andere vrouwen uit te leven.
Bovendien zijn veel van de "bosjesmannen" ook nog eens getrouwd en houden zij beide levens gewoon vol. Bisexuele vrouwen in een dergelijke positie scheiden van hun man en beginnen later een meer langdurige relatie met een vrouw.

Bofko
04-10-08, 07:33
Ik vind dit een heel goed artikel van Komrij.

Het maakt heel erg duidelijk dat emancipatie een prijs heeft. En dat het nobele motief van gelijkwaardigheid door emancipatie nare effecten, als knuffelen door politici of potenrammen door jongeren of het verdwijnen van de door Komrijj vermelde 'mysterieuze component', kan hebben.
Zowel de islam als het christendom, wiens heilige boeken de homoseksuele daad als een doodzonde beschouwen, knepen in de praktijk een oogje toe.Mannenliefde in kloosters en kerken of in een maatschappij die vrouwen wegstopt is een teveel voorkomend verschijnsel om géén oogje toe te knijpen.
Nu het allemaal openlijker wordt , zijn de geestelijke leiders toch verplicht om er iets van te zeggen, met name omdat er naar gevraagd wordt door moderne mensen . Wat ze dan moeten zeggen is natuurlijk niet zo leuk voor homoseksuele medemensen.

ik ken i.i.g. oudere homo´s ,die nooit problemen met hun homoseksualiteit hebben gehad, en die niet meer in deze tijd op zouden willen groeien. Die de voorkeur geven aan hun heimelijke leven van vroeger toen homoseksualiteit gewoon geaccepteerd werd als je er maar niet openlijk over sprak, i.p.v. het hedendaagse verplichte 'uit de kast komen' met bijhorend gedrag en effecten op anderen.

En de homo's-knuffelende politici ? Die zijn blij dat ze naast gevraagde daadkracht en intolerantie t.a.v van steeds meer fenomenen blij zijn dat ze ook hun tolerante kant kunnen laten zien.De homo's zijn daarvan het slachtoffer.

Sallahddin
07-10-08, 14:56
Niemand begrijpt ooit wat jij bedoelt.
Wat betekent dat, denk je ?

Niemand ??? :

je bent zeker een helderziende, zeg; spreek voor jezelf :

hoe weet je dat zo zeker dan ???

juist :

dat zegt wat meer over je :

that's an insult for the intelligence of the people here , man, don't u think ??? :lole::

die kunnen wel zelf bepalen wat begrijpelijk of "niet _begrijpelijn" zou zijn , vind je niet ???

P.S.: "niet begrijpelijk" is geen synoniem van fout , van "niet_deugt" , van niet goed ...

:zwaai:

H.P.Pas
07-10-08, 15:12
Niemand ??? :

je bent zeker een helderziende, zeg; spreek voor jezelf :

hoe weet je dat zo zeker dan ???

:zwaai:

Dat zeg ik niet, dat zeg jij zelf.
Je wordt voortdurend verkeerd begrepen, onderschat, gestigmatiseerd.. enfin noem maar op.

Sallahddin
07-10-08, 19:54
Dat zeg ik niet, dat zeg jij zelf.
Je wordt voortdurend verkeerd begrepen, onderschat, gestigmatiseerd.. enfin noem maar op.

ik ben juist geen joods & dit is geen klaag muur : slachtoffer _rol past niet bij mijn karakter :lol:



zie je de tegenstrijdigheid niet ??? :

als ik dacht dat ik niet begrepen werd , dan zou ik ook niet de rest van je bovenstaand lijst gaan beweren (had ik ook niet gedaan trouwens) : onderschat :lol: , gestigmatiseerd :lol: : hoe kom je daarbij, zeg :tover:

als ik niet begrepen word, dan kan ik ook niet gestiggggmatis.... worden :lol: of juist wel ??? :

depends :

u tell me !!!

ach...laat maar :

hoe gaat het trouwens ??? vermaak je je een beetje ???

heb je een leuk tip_idee voor mij ???

vertel, vertel ... om mij te kunnen troosten !:lole:

P.S.: je ziet er goed uit trouwens, met die nieuw plaatje onder jouw nick!

:zwaai:

VerbalSmaeel
08-10-08, 21:08
Ik vind dit een heel goed artikel van Komrij.

Het maakt heel erg duidelijk dat emancipatie een prijs heeft. En dat het nobele motief van gelijkwaardigheid door emancipatie nare effecten, als knuffelen door politici of potenrammen door jongeren of het verdwijnen van de door Komrijj vermelde 'mysterieuze component', kan hebben.
Zowel de islam als het christendom, wiens heilige boeken de homoseksuele daad als een doodzonde beschouwen, knepen in de praktijk een oogje toe.Mannenliefde in kloosters en kerken of in een maatschappij die vrouwen wegstopt is een teveel voorkomend verschijnsel om géén oogje toe te knijpen.
Nu het allemaal openlijker wordt , zijn de geestelijke leiders toch verplicht om er iets van te zeggen, met name omdat er naar gevraagd wordt door moderne mensen . Wat ze dan moeten zeggen is natuurlijk niet zo leuk voor homoseksuele medemensen.

ik ken i.i.g. oudere homo´s ,die nooit problemen met hun homoseksualiteit hebben gehad, en die niet meer in deze tijd op zouden willen groeien. Die de voorkeur geven aan hun heimelijke leven van vroeger toen homoseksualiteit gewoon geaccepteerd werd als je er maar niet openlijk over sprak, i.p.v. het hedendaagse verplichte 'uit de kast komen' met bijhorend gedrag en effecten op anderen.

En de homo's-knuffelende politici ? Die zijn blij dat ze naast gevraagde daadkracht en intolerantie t.a.v van steeds meer fenomenen blij zijn dat ze ook hun tolerante kant kunnen laten zien.De homo's zijn daarvan het slachtoffer.
Juist. Jezelf categoriseren als homosexueel met bijbehorende publieke pose is jezelf ketenen. Heterosexualiteit is geen levensdoel net als homosexualiteit dat niet is. En inderdaad schuilt er in discretie een grote waarde.

Alleen maak ik bezwaar tegen de kwalificatie moderne mensen. Bedoel je soms de ongelovigen? Want ik kan jou vertellen dat echt een hele hoop Hollanders ken die homosexualiteit niet alleen afkeuren, maar ook verafschuwen. Maar hoe merkwaardig, wat ik al eerder in deze topic aangaf, is dat dat in het huidige islamofobisch tijdperk niet interessant is. Het schijnt alleen een issue te zijn dat de Islam het afkeurt. Zie de hele heisa rondom El Moumni.

Exemplarisch is dit artikel:



Den Haag Kamervragen over homofobe ambulancebroeder
Man stierf omdat ambulance geen ‘nichten’ hielp
Door: Sanne Rooseboom
Gepubliceerd: woensdag 28 mei 2008 01:10
Update: woensdag 28 mei 2008 13:15

Een nichtenbende was het, daar moest maar iemand anders eerste hulp bieden. De ambulancebroeder die in 2005 de sportschool aan de Haagse Mauritskade binnenliep, keerde om zonder zijn patiënt te onderzoeken en ging weg. ‘Het is er een heel hysterisch verhaal’, meldde hij de hulpcentrale toen hij wegreed. En dat was het ook: op de grond van Caesar Sports lag een naakte man die het uitschreeuwde van de pijn.

Vanuit de sportschool werd opnieuw 112 gebeld, de man werd naar een ziekenhuis gebracht en overleed enkele dagen later aan een gescheurde aorta.

Vorige week diende de zaak van de ambulancebroeder voor het Regionaal Medisch Tuchtcollege in Den Haag. Die oordeelde dat de man twee maanden geschorst moet worden. ‘Die straf lijkt me extreem licht’, zegt Henk Krol, hoofdredacteur van de Gaykrant, die het nieuws als eerste naar buiten bracht. Ook GroenLinks- Tweede Kamerlid Naïma Azough verbaast zich over de zaak. ‘Bizar dat dit in 2008 nog kan.’ Samen met twee collega’s stelde ze deze week Kamervragen over de homofobe ambulancebroeder. ‘Ik zou graag willen weten wat er met die man is gebeurd’, zegt ze. ‘Je moet er niet aan denken dat hij het nog eens doet.’

Maar volgens de gemeente is de man destijds direct geschorst. Irene Lalou, woordvoerster van de GGD in Den Haag: ‘Hij is geen dag meer in de ambulance teruggekeerd, hij kreeg een bureaufunctie tot aan zijn vervroegd pensioen. En dat is begin dit jaar ingegaan.’ Strafrechtelijk onderzoek is nooit naar de zaak gedaan en niemand deed aangifte. ‘Dood door schuld kon niet worden bewezen’, zegt Lalou. ‘Daarvoor zijn er te veel andere dingen misgegaan.’ Wat, daar wil ze niets over kwijt. De gemeente Den Haag betaalde de begrafenis van de overleden man, meer dan 10.000 euro. Dat was geen verkapte schuldbekentenis, aldus Lalou, maar coulance. ‘De gemeente wilde helpen met de kosten omdat het zo’n afschuwelijke zaak is.’

Op internet wordt gespeculeerd of er etnische kantjes aan de zaak zitten: de ambulancebroeder zou immers best een homofobe moslim kunnen zijn. Maar Lalou weet ‘vijfennegentig procent zeker’ dat het een autochtoon was, ‘omdat bijna alle Haagse ambulancebroeders dat zijn’.


http://www.depers.nl/binnenland/206198/Man-stierf-omdat-ambulance-geen-nichten-hielp.html



Het is duidelijk dat een autochtoon hier - door zijn afschuw van homo's - een man liet sterven. Het is niet raar dat er op internet druk gespeculeerd werd, want we zouden er niet aan moeten denken dat het een Marokkaan was. Dat is namelijk wat interessant is. De commotie die daarop zou volgen hoef ik natuurlijk niet uit te leggen na weken van karakteriseren van Marokkanen als 'straatterroristen'. Nu kan de man rustig achter een bureautje worden gezet tot aan zijn pensioen. Moslims zouden collectief de hand in eigen boezem moeten steken en verantwoording over hun geloofsvoorschrift moeten geven. Nogmaals, ik probeer hier slechts de onevenwichtigheid in verontwaardiging aan te geven.

Nu vraag ik me al tijden af, waarom is dat? Zijn we soms met zijn allen zo geconditioneerd om reflexmatig verbijsterd en verontwaardigd te reageren als de dader een moslim/Marokkaan is? Ondanks Azough's inspanningen heeft het ons aandachtsgebied niet verlegd. Uiteindelijk bleek het interessanter om wekenlang een emotionele ikmaakjedood-opmerking naar een ambulancebroeder of een in het middelpunt van de aandacht te krijgen dan dit sterfgeval. Kennelijk is men, de politiek en media, er allang in geslaagd een consensus te fabriceren. Dat is: enige mate van 'binnenlands' geweld is geaccepteerd; het echte kwaad, dat komt van buiten. Een emotioneel krachtige oversimplificatie om de aandacht af te leiden van de eigen decadentie, heb- en heerszucht. Want zo kan men de illusie overeind houden van beschaafdheid: vrijheid en democratie. Maar hoe vrij is een homosexueel en hoe beschaafd zijn Hollanders eigenlijk? Is het wel van belang dat we hen zo karakteriseren? Zo ja, wat is dan de waarde van discretie?

Bofko
08-10-08, 23:43
Juist. Jezelf categoriseren als homosexueel met bijbehorende publieke pose is jezelf ketenen. Heterosexualiteit is geen levensdoel net als homosexualiteit dat niet is. En inderdaad schuilt er in discretie een grote waarde.
Inderdaad. Discretie is een goede term en een waarde die verloren aan het gaan is in de huidige openheids-hausse. Discretie = respect betonen door juist iets NIET te zeggen.Vind ik vaak heel beschaafd en ook nog intelligent.



Alleen maak ik bezwaar tegen de kwalificatie moderne mensen. Bedoel je soms de ongelovigen?
' Moderne mensen' was een enigszins ironisch bedoelde kwalificatie.Ik bedoelde mensen die denken alle illusies , waaronder religie, achter zich gelaten te hebben en openheid als hoogste waarde zien.Meestal gaat het dan om ongelovigen, ja.



Maar hoe merkwaardig, wat ik al eerder in deze topic aangaf, is dat dat in het huidige islamofobisch tijdperk niet interessant is. Het schijnt alleen een issue te zijn dat de Islam het afkeurt. Zie de hele heisa rondom El Moumni.
De media kloppen dat op.Maar als de christelijken het vernoemen is het ook een hele heisa, hoor. Zie het debat over de ambtenaar die homo-huwelijken weigert.
Het verschil met de Islam is een stijlverschil. Islam komt veel bedreigender over m.b.t. homo's voor de gemiddelde NL-er.

Bofko
09-10-08, 00:55
Nu vraag ik me al tijden af, waarom is dat? Zijn we soms met zijn allen zo geconditioneerd om reflexmatig verbijsterd en verontwaardigd te reageren als de dader een moslim/Marokkaan is? Ondanks Azough's inspanningen heeft het ons aandachtsgebied niet verlegd. Uiteindelijk bleek het interessanter om wekenlang een emotionele ikmaakjedood-opmerking naar een ambulancebroeder of een in het middelpunt van de aandacht te krijgen dan dit sterfgeval. Kennelijk is men, de politiek en media, er allang in geslaagd een consensus te fabriceren. Dat is: enige mate van 'binnenlands' geweld is geaccepteerd; het echte kwaad, dat komt van buiten. Een emotioneel krachtige oversimplificatie om de aandacht af te leiden van de eigen decadentie, heb- en heerszucht. Want zo kan men de illusie overeind houden van beschaafdheid: vrijheid en democratie. Maar hoe vrij is een homosexueel en hoe beschaafd zijn Hollanders eigenlijk? Is het wel van belang dat we hen zo karakteriseren? Zo ja, wat is dan de waarde van discretie?

Niks menselijks is den Hollander vreemd. Verslaggeving en meningsvorming omtrent angst en geweld op landsniveau zijn SUBJECTIEVE zaken en geen objectieve. Hollanders zijn daarbij niet anders dan andere volkeren. Jij doet een poging tot objectieve benadering. Helaas. Dit gaat om een emotionele kwestie en niet om een rationele. Angst en geweld rationeel bekijken is alleen voorbehouden aan wetenschappers, forumdebaters en verstandige politici, maar niet aan het volk.

Dus van daaruit: Iemand bedreigen met de dood is erger dan dood van iemand door verwaarlozing. Niet rationeel, maar wel emotioneel gezien.

Iemand met een mes bedreigen is erger dan een belasting-witteboordencrimineel die een tonnen-inkomen heeft door van iedereen in het land een stuiver te jatten.

TBB
09-10-08, 01:11
Kaaskoppen zijn dol op homo's en iedereen behalve op Moslims.

knuppeltje
09-10-08, 09:44
Kaaskoppen zijn dol op homo's en iedereen behalve op Moslims.

Maar die zijn zelfs goed gebakken en met een pittig sausje erbij nog niet eens te vreten. :lekpuh:

Tomas
09-10-08, 09:53
Kaaskoppen zijn dol op homo's en iedereen behalve op Moslims.

Van sommige Moslims is dat toch juist het Grote Streven? Alles draait voor hen toch om het niet-zo-zijn-als-den-kafir. Met de opgewekte weerzin als Grote Beloning. Hoge Moraal EnZo.

Charlus
09-10-08, 09:58
Kaaskoppen zijn dol op homo's en iedereen behalve op Moslims.Van sommige Moslims is dat toch juist het Grote Streven? Alles draait voor hen toch om het niet-zo-zijn-als-den-kafir. Met de opgewekte weerzin als Grote Beloning. Hoge Moraal EnZo.
De door den moschlim bij zichzelf opgewekte weerzin of de bij den kafir opgewekte weerzin?

Tomas
09-10-08, 10:02
De door den moschlim bij zichzelf opgewekte weerzin of de bij den kafir opgewekte weerzin?

Dat eerste weet ik niet. Dat zou ook kunnen.

Sallahddin
09-10-08, 15:17
Maar die zijn zelfs goed gebakken en met een pittig sausje erbij nog niet eens te vreten. :lekpuh:


:lol: :


zou ook gelden voor NLse kaaskopen , met jij voorop ! :lol:




P.S.: "...i do not need ur love, i need ur money ..." : (remeber the song : "i do not need ur money, i need ur love" !

Who needs ur love ??? , by the way : Brrrr :lole:

Do u really know what love is in fact : that's the question indeed ! :lol:

:zwaai:

Sallahddin
09-10-08, 15:23
Van sommige Moslims is dat toch juist het Grote Streven? Alles draait voor hen toch om het niet-zo-zijn-als-den-kafir. Met de opgewekte weerzin als Grote Beloning. Hoge Moraal EnZo.

de wens is de vader van de gedachte :

who wanna be like u, anyway ??? :lol: oh, God... : :kotsen2: :lol: : just kidding !

i'm not talking 'bout the scientific _technological sides of the west :

that's the only things that still make u " an attractive trade" !!! :

i'm talking 'bout the mindframe ,psychology, state of mind, ... of "geestelijk_arm "westerners such as yourself ! :lole:


Zelfreflecties & denial ,zelfverloochening, false assumptions, impressions, opinions, perceptions ... R curious things_powerful things ! :lol:

:zwaai: