PDA

Bekijk Volledige Versie : Godsdiensten kosten Belg elk jaar 56 euro



Marsipulami
03-10-08, 12:12
Godsdiensten kosten Belg elk jaar 56 euro


BRUSSEL (RKnieuws.net) - Jaarlijks betaalt elke Belg 56 euro belastingen om de kosten van de godsdiensten te dragen. Daarvan gaat de helft (28 euro) naar de lonen van godsdienstleraars, 10 euro gaat naar de lonen van priesters, rabbijnen, imams en andere beoefenaars van erediensten.

De katholieke kerk ontvangt met 600 miljoen euro ruim drie kwart van het overheidsgeld voor godsdiensten.

naam
03-10-08, 12:52
Godsdiensten kosten Belg elk jaar 56 euro


BRUSSEL (RKnieuws.net) - Jaarlijks betaalt elke Belg 56 euro belastingen om de kosten van de godsdiensten te dragen. Daarvan gaat de helft (28 euro) naar de lonen van godsdienstleraars, 10 euro gaat naar de lonen van priesters, rabbijnen, imams en andere beoefenaars van erediensten.

De katholieke kerk ontvangt met 600 miljoen euro ruim drie kwart van het overheidsgeld voor godsdiensten.


Waarom kunnen godsdiensten zichzelf niet in stand houden, maar moeten deze daarvoor geld krijgen van de staat?

Marsipulami
03-10-08, 13:29
Waarom kunnen godsdiensten zichzelf niet in stand houden, maar moeten deze daarvoor geld krijgen van de staat?

Waarom moeten de gebruikers van een straat die zelf niet in stand houden, maar moeten deze daarvoor geld krijgen van de staat ?

Soldim
03-10-08, 13:35
Waarom moeten de gebruikers van een straat die zelf niet in stand houden, maar moeten deze daarvoor geld krijgen van de staat ?

Algemeen nut. Privéweggetjes worden meestal niet door de staat in stand gehouden.

The_Grand_Wazoo
03-10-08, 13:42
Waarom moeten de gebruikers van een straat die zelf niet in stand houden, maar moeten deze daarvoor geld krijgen van de staat ?

Kunnen ze niet gewoon BTW op de auwels heffen?

Marsipulami
03-10-08, 13:52
Algemeen nut. Privéweggetjes worden meestal niet door de staat in stand gehouden.

Algemeen nut ? Er zijn een heleboel straten in het land waar ik nog nooit gebruik van gemaakt heb. Dat zijn lang niet allemaal privé weggetjes. Toch moet ik mee betalen voor straten die ik zelf niet nodig heb.

Marsipulami
03-10-08, 13:57
Kunnen ze niet gewoon BTW op de auwels heffen?

Die "ouwels" worden gratis verstrekt. De Belasting Toegevoegde Waarde zijnde 21 % op nul blijft nul.

The_Grand_Wazoo
03-10-08, 14:04
Die "ouwels" worden gratis verstrekt. De Belasting Toegevoegde Waarde zijnde 21 % op nul blijft nul.

Je praat erom heen. Wat ik hier suggereer is een gebruikersbelasting, opdat mensen die niet in Sinterklaas wensen te geloven alsnog mee moeten betalen aan de cadeautjes voor de peuters.

Marsipulami
03-10-08, 14:15
Je praat erom heen. Wat ik hier suggereer is een gebruikersbelasting, opdat mensen die niet in Sinterklaas wensen te geloven alsnog mee moeten betalen aan de cadeautjes voor de peuters.


De staat organiseert de maatschappelijke solidariteit. De gebruikers van kerken betalen ook mee voor dingen die hen niet interesseren.

duende
03-10-08, 14:34
Ja, ja als het om de poen gaat maakt het niet uit wie betaald.
Zijn die verdoemde atheïsten toch nog ergens goed voor.
Ik vind het wel een beetje een hoerementaliteit van de r.k. kerk.

The_Grand_Wazoo
03-10-08, 15:27
De staat organiseert de maatschappelijke solidariteit. De gebruikers van kerken betalen ook mee voor dingen die hen niet interesseren.

De collectieve solidariteit van de kerk (de charitas) is niet hetzelfde als die van de staat.
Voor overige staatsuitgaven gaat de vergelijking behoorlijk mank. De kerk is bij uitstek geen 'neutraal' instituut. Je vergelijking gaat behoorlijk mank.

Marsipulami
03-10-08, 15:36
Ja, ja als het om de poen gaat maakt het niet uit wie betaald.
Zijn die verdoemde atheïsten toch nog ergens goed voor.
Ik vind het wel een beetje een hoerementaliteit van de r.k. kerk.

Die atheïsten moeten niet te hoog van de toren blazen. De maatschappelijke voorzieningen, wegeninfrastructuur, sociale zekerheidsmechanismen, en dergelijke waarvan zij gebruik maken is voor 90 % betaald met het belastinggeld van gelovigen.

Marsipulami
03-10-08, 15:41
De collectieve solidariteit van de kerk (de charitas) is niet hetzelfde als die van de staat.
Voor overige staatsuitgaven gaat de vergelijking behoorlijk mank. De kerk is bij uitstek geen 'neutraal' instituut. Je vergelijking gaat behoorlijk mank.

Ik heb het hier helemaal niet over de solidariteit van de kerk, maar van de staat. Daar telt elke burger mee dus ook de gelovigen.

Dat er burgers in God geloven, dat mag geen argument zijn voor de staat om hen financieel te discrimineren.

Dat alleen 'neutrale' instituten gefinancierd zouden mogen worden is ook al iets wat je hier ter plekke verzint. De staat betaald ook mee aan de politieke partijen en de wedden van mandatarissen. Het onderwijs in bijzondere scholen, ziekenfondsen, enz.

knuppeltje
03-10-08, 16:33
QUOTE=Marsipulami;3744365]Die atheïsten moeten niet te hoog van de toren blazen.[/QUOTE]

Dat maken wij zelf wel uit ja! :fuckit: :)


De maatschappelijke voorzieningen, wegeninfrastructuur, sociale zekerheidsmechanismen, en dergelijke waarvan zij gebruik maken is voor 90 % betaald met het belastinggeld van gelovigen.

Ze krijgen de meeste kerken niet eens halfvol op zondag, en veel ervan staan op de slooplist. Dus hoe jij aan die 90% komt weet ik niet, maar in iedergeval kunnen dat in de verste verte niet allemaal echte gelovigen zijn, anders gingen die wel allemaal op zondag naar de kerk. :wijs:

The_Grand_Wazoo
03-10-08, 17:05
Die atheïsten moeten niet te hoog van de toren blazen. De maatschappelijke voorzieningen, wegeninfrastructuur, sociale zekerheidsmechanismen, en dergelijke waarvan zij gebruik maken is voor 90 % betaald met het belastinggeld van gelovigen.

Mensen die niet in een of ander georganiseerd verband een godsdienst beleven zijn geen atheisten.

En maar kraaien over discriminatie.

Je bent pathetisch.

Vervolgens dat de mensen gelovig zijn doet volstrekt niet terzake.

Maar weet je ... laat maar, je bent de sop van de kool niet waard. Er is een ondergrens.