PDA

Bekijk Volledige Versie : Chinese moslims Guantanamo moeten vrijgelaten worden



Marsipulami
08-10-08, 01:19
Chinese moslims Guantanamo moeten vrijgelaten worden


HLN update Zeventien Chinese moslims die vastzitten in Guantanamo Bay moeten onmiddellijk worden vrijgelaten en opgevangen in de Verenigde Staten. Dat heeft een Amerikaanse rechter bepaald. De rechter oordeelde dat de Oeigoerse Chinezen niet langer gevangengehouden kunnen worden, omdat het predikaat van vijandige strijders niet meer op hen van toepassing is. De Oeigoeren hebben zeven jaar gevangen gezeten. In 2004 werd al vastgesteld dat ze voor vrijlating in aanmerking kwamen.

Onwettig
Rechter Ricardo Urbina noemde de voortdurende opsluiting van de zeventien onwettig, omdat de Amerikaanse grondwet detentie voor onbepaalde tijd zonder reden verbiedt. Hij kondigde voor volgende week ook een zitting aan om te bepalen waar de Oeigoeren permanent kunnen worden ondergebracht.

Uitlevering
Peking heeft gevraagd de zeventien uit te leveren aan China, waar ze worden beschouwd als terroristen. De angst bestaat echter dat de Oeigoeren in China zullen worden gemarteld. De VS willen de Oeigoeren daarom niet uitleveren, maar weet ook niet goed wat dan wel met hen te doen. Geen enkel land wil ze opnemen, uit angst voor diplomatieke problemen met China. De rechter heeft nu bepaald dat de VS de Oeigoeren dan maar moeten onderbrengen.

Beroep
Rechter Urbina verwierp een verzoek van het openbaar ministerie om de Oeigoeren gezien een mogelijk beroep te mogen vasthouden. "De mannen hebben lang genoeg gewacht", zei hij. Het ministerie van justitie startte meteen een procedure bij het hof van beroep om het bevel van Urbina op te schorten. De mannen heten geen vijandelijke strijders meer, maar ze zouden wapentraining hebben ondergaan in Afghanistan en de regering vindt het daarom niet verantwoord hen in de VS zo maar los te laten.

Onbevoegd?
Volgens de regering is de federale rechter niet bevoegd de vrijlating van buitenlandse gedetineerden in de VS te bevelen. Dit zou afbreuk doen aan immigratiewetten, die voorschrijven hoe buitenlanders in het land worden gebracht.

Opstand
De Oeigoeren zijn afkomstig uit Xinjiang, een provincie in het uiterste westen van China. De bevolkingsgroep zegt te worden onderdrukt door de Chinese overheid. Volgens Beijing willen opstandelingen een onafhankelijke islamitische staat stichten in Xinjiang.

Marteling
De beslissing van Urbina brengt de regering in een lastig parket. De regering wil de gevangenis in Guantanamo Bay sluiten. Volgens het Center for Constitutional Rights in New York moeten ongeveer vijftig van de 250 resterende gedetineerden vrezen voor marteling of vervolging als ze naar hun land van herkomst worden teruggestuurd. Dat roept net als in het geval van de Oeigoeren de vraag op waar ze naar toe moeten als geen enkel land hen wil opnemen. De regering zegt dat ze dan maar in Guantanamo moeten blijven, waar ze airconditioning hebben, televisie kunnen kijken en sporten als voetbal, tafeltennis en volleybal kunnen bedrijven.

Rechten
"Hoe vaak moet de regering-Bush nog worden verteld dat gedetineerden essentiële rechten hebben? Alle overgebleven gedetineerden in Guantanamo Bay moeten aangeklaagd en berecht of onmiddellijk vrijgelaten worden", zei Larry Cox van Amnesty International USA. (novum/kh)
08/10/08 01u38

bougeluk
08-10-08, 21:38
er bestaan kennelijk chinese moslims, Allaho Akber, de wonderen zijn de wereld nog niet uit

Bofko
08-10-08, 22:03
:cheefbek: Opmerkelijk. Blijkbaar is China een grotere hel dan Guantanamo Bay.

mark61
08-10-08, 22:52
er bestaan kennelijk chinese moslims, Allaho Akber, de wonderen zijn de wereld nog niet uit

Het gaat hier over Oeigoeren, een Turks volk in China. Niet over Chinezen dus. Maar er zijn ook ca. 10 miljoen 'echte' Chinese moslims.

Eke
09-10-08, 15:40
[ De regering zegt dat ze dan maar in Guantanamo moeten blijven, waar ze airconditioning hebben, televisie kunnen kijken en sporten als voetbal, tafeltennis en volleybal kunnen bedrijven.


08/10/08 01u38

En ze kunnen zeker zwemmen in deBay...nooit geweten dat het een vakantieoord was.


Het is me ook nooit duidelijke geworden hoeveel aktieve staatsvijanden er zitten en hoeveel arme donders die de pech hadden erin verzeild te raken.

Het is me duidelijk geworden dat het in het kamp bijna allemaal in het geheim moest..dan krijg ik afschuwelijke associaties...

Als dit niet klopt, mijn gevoel, laat Amerika dan maar openheid van zaken geven.

bougeluk
09-10-08, 17:49
Het gaat hier over Oeigoeren, een Turks volk in China. Niet over Chinezen dus. Maar er zijn ook ca. 10 miljoen 'echte' Chinese moslims.

Ou Jezus, sorry, sorry ik bedoel ou Mohammed, is dit zo dat er 10 mln echte Chinese moslims bestaan. Of zijn dit chinezen die afhaalrestaurantjes in islamitische wereld hebben en zich graag als verkopers van halaal-afhaalmaaltijden willen manifesteren en hebben zich bekeerd tot de islam?

mark61
09-10-08, 18:38
Ou Jezus, sorry, sorry ik bedoel ou Mohammed, is dit zo dat er 10 mln echte Chinese moslims bestaan. Of zijn dit chinezen die afhaalrestaurantjes in islamitische wereld hebben en zich graag als verkopers van halaal-afhaalmaaltijden willen manifesteren en hebben zich bekeerd tot de islam?

Nee joh echte echte, al sinds een jaar of 1300, toen ze nog geen resto's deden zelfs.

Van die restauranthouders in de islamitische wereld beweert toch iedereen dat ze honden- en kattenvlees door hun tjap tjoy draaien, dus dat schiet niet op :hihi:

bougeluk
11-10-08, 11:59
Nee joh echte echte, al sinds een jaar of 1300, toen ze nog geen resto's deden zelfs.

Van die restauranthouders in de islamitische wereld beweert toch iedereen dat ze honden- en kattenvlees door hun tjap tjoy draaien, dus dat schiet niet op :hihi:

Hee mark, volgens mij klopt jou bewering niet en op 2 cruciale punten heb je aantoonbaar onjuist info. 1 Chinezen die geen resto’s deden. Of nou 1300 jaar geleden of 5000 jr geleden: een chinees had een resto, zoals je die noemt. Over een chinees en resto kun je ongeveer hetzelfde vraag stellen als `kip of ei’. De vraag is dus is `chinees of resto’

2. is het bestaan van Chinese moslims. Ik geloof niet dat ik ooit een Chinese zag met een baard, zeker niet zo’n islamitische baard.

mark61
11-10-08, 14:33
Hee mark, volgens mij klopt jou bewering niet en op 2 cruciale punten heb je aantoonbaar onjuist info. 1 Chinezen die geen resto’s deden. Of nou 1300 jaar geleden of 5000 jr geleden: een chinees had een resto, zoals je die noemt. Over een chinees en resto kun je ongeveer hetzelfde vraag stellen als `kip of ei’. De vraag is dus is `chinees of resto’

2. is het bestaan van Chinese moslims. Ik geloof niet dat ik ooit een Chinese zag met een baard, zeker niet zo’n islamitische baard.

Chinezen hebben beslist een probleem met baardgroei :gechoquee Maar je hebt ze wel :student: Kan je geen goed moslim zijn als het je niet lukt een baard te kweken? Arme indianen, eskimo's, Japanners, Chinezen, ...

Hmm ik moet dat es opzoeken van die eethuizen. Mja je zal wel gelijk hebben. Maar ze waren toen nog niet in de rest van de wereld. Ken jij Chinese restaurants in Rome in het jaar 22 of Bagdad in 892? Cordoba 764?