PDA

Bekijk Volledige Versie : Marokkaanse toptalenten in opkomst



Wizdom
22-10-08, 11:40
Marokkaanse toptalenten in opkomst


DEN HAAG/ROTTERDAM - De Nederlandse arbeidsmarkt wacht een toestroom van duizenden toptalenten van Marokkaanse afkomst. Dat constateren wervingsbureaus, onderzoekers en prominente Marokkanen.

Uit cijfers van het Instituut voor Migratie en Etnische Studies van de Universiteit van Amsterdam blijkt dat een derde van de in Nederland geboren Marokkaanse jongeren uit Amsterdam en Rotterdam afstudeert op de universiteit of een hogeschool.Onderzoekers spreken van een nieuwe elite. Deze jongeren hebben geen problemen meer met de Nederlandse taal en kennen de ongeschreven regels van de kantoortuin. Ze kiezen opvallend vaak voor de studierichtingen rechten, economie en bedrijfskunde. Binnen een of twee maanden vinden deze jongeren doorgaans een goede baan, zegt onderzoeker Maurice Crul.

Volgens Mohamed Rabbae, als GroenLinks-Kamerlid een van de eerste Nederlandse Marokkanen die nationale bekendheid verwierf, barst het nu in Nederland al van de 'accountants, biologen, sociologen, psychiaters, juristen, advocaten en chirurgen' van Marokkaanse afkomst.De benoeming van de Marokkaanse Nederlander Ahmed Aboutaleb als burgemeester in Rotterdam komt dan ook niet uit de lucht vallen, zegt Rabbae. Universiteiten en hogescholen zitten volgens hem vol twintigers, die gemakkelijk hun weg op de arbeidsmarkt zullen vinden. Maar de generatie hoogopgeleide veertigers en vijftigers is ongemerkt ook al op mooie posten in het bedrijfsleven en bij de overheid terechtgekomen.

Wervingsbureau Randstad Search and Selection bevestigt de trend. Directeur Robin van Barneveld spreekt van een 'voor werkgevers ontzettend kansrijke groep' en heeft inmiddels een programma laten ontwikkelen om deze potentiële werknemers te bereiken. In februari worden de eerste vijftig talenten verwacht voor een training, die hen moet klaarstomen voor het bedrijfsleven. Grote werkgevers als IBM, KPMG en KPN ondersteunen het project.

Volgend jaar vieren Nederlandse Marokkanen de 40-jarige verjaardag van het arbeidsverdrag tussen Nederland en Marokko.

Bron: AD/Beeld: Maroc.NL

mark61
22-10-08, 18:13
Yeps. En geen van die mensen denkt dat Allah arme negers in New Orleans wilde straffen. Dus waarom jij er zo groos op bent bevreemdt me ietwat.

VerbalSmaeel
22-10-08, 18:57
Yeps. En geen van die mensen denkt dat Allah arme negers in New Orleans wilde straffen. Dus waarom jij er zo groos op bent bevreemdt me ietwat.
Weet jij dan wat al die hoogopgeleide Marokkanen denken?

mark61
22-10-08, 19:17
Weet jij dan wat al die hoogopgeleide Marokkanen denken?

Ik durf met zekerheid te beweren dat ze bovenstaande NIET denken.

Jij denkt van wel? Dan blijft er van dat 'hoogopgeleid' niet veel over.

naam
22-10-08, 20:32
Ik durf met zekerheid te beweren dat ze bovenstaande NIET denken.

Jij denkt van wel? Dan blijft er van dat 'hoogopgeleid' niet veel over.

Ik ben in de gelukkig omstandigheid dat ik nogal wat van die talenten tegenkom. En die hebben het zeker niet over de wraak van Allah op de arme negers in de USA.

Trouwens wel grappig die training over het klaarstomen. Ben benieuwd wat ze leren.
Ik ben namelijk van mening dat de meeste talenten die traning echt niet nodig hebben. In ieder geval niet meer of minder dan de autochtone talenten.
De marokkaanse talenten (als het talenten zijn) zijn echt wel zo wereldwijs om te weten hoe het gaat binnen grote organisaties en dat wanneer het slechter gaat met het bedrijf dat niet meteen de straf van Allah hoeft te betekenen voor het feit dat er geen halal kroket in de kantine te vinden is. ;)

mark61
22-10-08, 22:32
Ik ben in de gelukkig omstandigheid dat ik nogal wat van die talenten tegenkom. En die hebben het zeker niet over de wraak van Allah op de arme negers in de USA.

Trouwens wel grappig die training over het klaarstomen. Ben benieuwd wat ze leren.
Ik ben namelijk van mening dat de meeste talenten die traning echt niet nodig hebben. In ieder geval niet meer of minder dan de autochtone talenten.
De marokkaanse talenten (als het talenten zijn) zijn echt wel zo wereldwijs om te weten hoe het gaat binnen grote organisaties en dat wanneer het slechter gaat met het bedrijf dat niet meteen de straf van Allah hoeft te betekenen voor het feit dat er geen halal kroket in de kantine te vinden is. ;)

:hihi:

Nee, dat van die training begrijp ik ook niet zo. Leren ze dan hoe je een bitterbal op een cocktailprikker moet balanceren en dat de doodstraf staat op em in de mosterd te laten flikkeren?

naam
23-10-08, 08:46
:hihi:

Nee, dat van die training begrijp ik ook niet zo. Leren ze dan hoe je een bitterbal op een cocktailprikker moet balanceren en dat de doodstraf staat op em in de mosterd te laten flikkeren?


Annaloog naar Astrix en de fondue!

mark61
23-10-08, 10:24
Annaloog naar Astrix en de fondue!

Yep, en wij hebben een hele zee :ego:

Pytaghoras
23-10-08, 14:38
Toen ik op de UVA zat kwam ik af en toe een Marokkaan tegen. Dat was 5 jaar geleden. Dat er gelijk na mijn afstuderen zoveel Marokkanen zijn gaan studeren is voor mij een vraag.

Stopnaald
23-10-08, 18:45
Er even gemakshalve van uitgaande dat het bericht klopt, is hiermee afdoende bewezen dat het wel degelijk mogelijk is om - juist ook als marokkaan - succesvol te zijn.

En hoewel ik zeker niet zal ontkennen dat er zoiets als discrimminatie bestaat, is dat zeker niet zodanig dat er geen kansen bestaan. Je moet alleen wel bereid zijn om de kansen die je geboden worden (school m.n.) te pakken.

Veel discrimminatieklagers schuiven hun verantwoordelijkheid af op "de samenleving", "de regering", "de autochtone nederlanders".