PDA

Bekijk Volledige Versie : Controverse rond 1e vrouw op Turkse bankbiljet



Marsipulami
22-10-08, 13:54
Controverse rond 1e vrouw op Turkse bankbiljet

http://www.deredactie.be/polopoly_fs/1.402321!image/3896039333.jpg


wo 22/10/08 09:32 - In het verleden maakten de Turken zich altijd zorgen over het aantal nullen dat op hun bankbiljetten stond. De hollende inflatie maakte dat tot 2005 een kopje koffie zowat anderhalf miljoen lira kostte, wat het gebruiksgemak van de munt niet meteen verhoogde. In 2005 verdwenen de nullen en werd 1.000.000 lira gelijkgesteld aan 1 "nieuwe" Turkse lira. Dat tijdelijke adjectief "nieuw" valt met ingang van 2009 weg om opnieuw plaats te maken voor de benaming "Turkse lira".
De introductie van de nieuwe bankbiljetten die daarbij horen, gaat gepaard met een opmerkelijke discussie. Het is niet het portret van Atatürk dat ter discussie staat, maar wel van schrijfster Fatma Aliye. Fatma Aliye zou hiermee de eerste vrouw zijn die de Turkse bankbiljetten mag sieren.

Je zou verwachten dat dit in kringen van de aanhangers van Atatürk op gejuich onthaald wordt, want die positioneren zich in Turkije als een vooruitstrevende, westerse, modern denkende elite die vrouwenrechten en gelijke kansen hoog in het vaandel dragen.

Maar toch kreeg het bericht dat Fatma Aliye op de bankbiljetten zou verschijnen uitgerekend vanuit kemalistische hoek kritiek.

Een rolmodel voor vrouwen
Nochtans zou je Fatma Aliye een rolmodel voor vrouwen kunnen noemen. Ze groeide op in een conservatief milieu, kreeg geen kansen om school te lopen, trouwde op haar 17e en kreeg snel 4 kinderen.

Toch slaagde ze er in zichzelf te onderwijzen, Frans onder de knie te krijgen en zelfs boeken naar het Turks (Ottomaans) te vertalen. Helemaal opmerkelijk wordt haar verhaal als ze onder de naam "een vrouw" romans gaat publiceren en in haar werk feministische accenten gaat leggen. Dat ze dit deed eind 19e eeuw, begin 20e eeuw maakt dat ze terecht aanspraak kan maken op de titel eerste Turkse schrijfster.

In 1897 stichtte ze een vereniging ter ondersteuning van vrouwen van gesneuvelde militairen.

Bewijs van onjuistheid van officiële versie
Fatma Aliye was dus duidelijk een pionier en dat is net het probleem. De Turkse kinderen krijgen op school aangeleerd dat de bevrijding van de Turkse vrouw begonnen is met de stichting van de republiek in 1923 en dat Atatürk hiervoor de grote inspirator was.

Het is juist dat Atatürk zich opwierp als verdediger van vrouwenrechten, maar de figuur van Fatma Aliye bewijst dat de officiële versie onvolledig is en dat ook voor Atatürk op de proppen kwam, vrouwen hun stem lieten horen.

Maar de oppositie ziet in de keuze voor Aliye een manoeuvre van de regering van Tayip Erdogan in om de erfenis van Atatürk onderuit te halen.

De Turkse vrouwenbeweging juicht het portret van Fatma Aliye op de bankbiljetten toe.

Dirk Vermeiren

plexus
22-10-08, 14:52
http://www.maroc.nl/forums/images/icons/icon14.gif ik juich 't ook toe

Donna
22-10-08, 23:18
Controverse rond 1e vrouw op Turkse bankbiljet

Nochtans

Wat is het toch een mooi taaltje dat Vlaamsch :belgie:

mark61
22-10-08, 23:21
??? Time warp, meneer, mevrouw :)

Donna
22-10-08, 23:23
??? Time warp, meneer, mevrouw :)


STUKJE GEZELLIGHEID!!!

mark61
22-10-08, 23:26
STUKJE GEZELLIGHEID!!!

KEE DAN!!! MERHABA ENZOOO

Donna
22-10-08, 23:31
KEE DAN!!! MERHABA ENZOOO


Nou, hoe is het?

Voelt wel vertrouwd dit. Maroc.nl, het verknallen van Mars z'n topics ;)

mark61
22-10-08, 23:35
Nou, hoe is het?

Voelt wel vertrouwd dit. Maroc.nl, het verknallen van Mars z'n topics ;)

Mars kickt erop, no worries.

Hmm de atmosfeer is toch lichtelijk veranderd. Maja als nolifer moet ik wat.

Donna
22-10-08, 23:43
Mars kickt erop, no worries.

Hmm de atmosfeer is toch lichtelijk veranderd. Maja als nolifer moet ik wat.


Kan het zijn dat 't hier wat rustiger is geworden??

Ik lees je morgen. Ben doodmoe na deze dramatische come back ;)

mark61
22-10-08, 23:50
Kan het zijn dat 't hier wat rustiger is geworden??

Ik lees je morgen. Ben doodmoe na deze dramatische come back ;)

Ja dat begrijp ik.

Het is rustiger in de zin dat er veel minder geprikt wordt door veel minder prikkers. De prikkers die er wel zijn zijn over het algemeen zo geschift als een deur. Blijkbaar hoor ik daar zelf ook bij. Drama.

Daar heb ik alle begrip voor. Sliep lekker!

Spoetnik
23-10-08, 07:48
Wat is het toch een mooi taaltje dat Vlaamsch :belgie:

Wat doe jij hier nou? :o

Donna
25-10-08, 17:10
Wat doe jij hier nou? :o

Ik ben verdwaald :confused:

Helemaal de weg kwijt.... :)

Spoetnik
25-10-08, 18:58
Ik ben verdwaald :confused:

Helemaal de weg kwijt.... :)

Je bent aan het juiste adres dan. De meesten hier zijn helemaal de weg kwijt.

knuppeltje
26-10-08, 10:20
Je bent aan het juiste adres dan. De meesten hier zijn helemaal de weg kwijt.


Die dwalen dan ook heel wat af hier.