PDA

Bekijk Volledige Versie : Ook Islamitische banken ten onder door de kredietcrisis



naam
27-10-08, 12:50
Geldcrisis treft ook Golfstaten
Economisch - door Redactie op 26-10-2008 @ 23:55

Koeweit heeft vandaag maatregelen aangekondigd om de op een grootste bank in de stadstaat te redden. Ook werden stappen gezet ten behoeve van andere financiële instellingen. Het was al met al een ontnuchterende dag voor de olierijke Arabische Golfregio, die had gehoopt grotendeels buiten de financiële crisis te blijven.

Het besluit van de centrale bank van Koeweit om de handel in Gulf Bank-aandelen te stoppen vanwege grote verliezen bij de handel in derivaten, veroorzaakte schokgolven op de beurzen in de regio. Cruciale indexen noteerden verliezen van 3,5 tot 9 procent, alvorens enigszins op te krabbelen nadat de centrale bank had aangekondigd depositogaranties te overwegen.

De ontwikkelingen stonden in sterk contrast met de geruststellende verklaring die de ministers van financiën van de zes Golfstaten gisteren aflegden. De ministers constateerden na afloop van spoedberaad tevreden dat het regulerende beleid van hun regeringen de crisis op afstand hield.

De Gulf Bank noch de regering wilde iets zeggen over de omvang van de geleden verliezen, maar Ibrahim Dabdoub, de CEO van de National Bank of Kuwait, maakte tegenover het tv-station Al Arabiya gewag van verliezen tot tweehonderd miljoen dinar (584 miljoen euro).

De Gulf Bank zei dat de centrale bank donderdag was geïnformeerd dat enkele klanten verliezen hadden geleden als gevolg van de daling van de euro tegenover de dollar.

De Golfstaten ondervinden grote problemen om hun hoge uitgaven en hoge groeicijfers in overeenstemming te brengen met dalende olieprijzen en onzekerheid in de financiële sector. In het bijzonder de langdurige, lucratieve groei in de vastgoedsector in de Verenigde Arabische Emiraten lijkt onder druk te staan.

De Saudische aandelen- en effectenbeurs, de grootste in de regio, daalde zaterdag 8,7 procent en is sinds januari met ruim vijftig procent gedaald. De Saudische Tadawul index sloot zondag 1,6 procent lager, de Dubai Financial Market daalde met 4,7 procent en de beurs in Qatar zag een daling van 9 procent.

Analisten veronderstellen dat de grote hoeveelheid contanten die de Golfstaten dankzij hun oliewinsten hebben verkregen min of meer zal fungeren als een buffer tegen de heftige schommelingen, maar dat megaprojecten vertraging kunnen oplopen. Gevreesd wordt dat buitenlandse investeerders hun geld uit de Golf-markten halen als in de rijke ontwikkelde landen de groei vertraagt.

mark61
27-10-08, 19:51
Een bank in een islamitisch land is niet persé een islamitische bank. Vaker niet dan wel. De Gulf Bank is zo onislamitisch als de pest.

John2
27-10-08, 21:55
ik vraag me dan ook eerder af hoe ze de klap van de olie daling opvangen, want van 146 dollar naar 62 dollar is wel heel veel.

FNKYMUSLIMA.
27-10-08, 22:05
Pfff, het gaat er wel slecht aan toe laatste tijd.

Wizdom
27-10-08, 22:17
ik vraag me dan ook eerder af hoe ze de klap van de olie daling opvangen, want van 146 dollar naar 62 dollar is wel heel veel.

Misschien is de krediet crisis wel een een weapon of mass destruction...? Om je afhankelijkheid en tegenstanders te verzwakken...?

Het heeft in ieder geval geholpen om de olie prijs te verlagen en de dollar koers op te krikken...?

Wat er allemaal nog meer kan gebeuren moeten we nog maar afwachten...

De top van de bankiers zijn er in ieder geval niet slechter van geworden... Ze hebben hun zakken goed gevuld en spelen de onschuld... Hun verliezen worden afgekocht door de belastingbetaler en de top van de bankiers kunnen hun volgende slag weer slaan.... Misschien kopen ze nu wel goedkoop alle aandelen op van gezonde bedrijven die gedumpt worden...

John2
27-10-08, 22:34
Misschien is de krediet crisis wel een een weapon of mass destruction...? Om je afhankelijkheid en tegenstanders te verzwakken...?

Het heeft in ieder geval geholpen om de olie prijs te verlagen en de dollar koers op te krikken...?

Wat er allemaal nog meer kan gebeuren moeten we nog maar afwachten...

De top van de bankiers zijn er in ieder geval niet slechter van geworden... Ze hebben hun zakken goed gevuld en spelen de onschuld... Hun verliezen worden afgekocht door de belastingbetaler en de top van de bankiers kunnen hun volgende slag weer slaan.... Misschien kopen ze nu wel goedkoop alle aandelen op van gezonde bedrijven die gedumpt worden...

Ja maar is het niet vreemd dat als deze aandelen kelderen de banken bijna naar de kloten gaan.
Als je nu kijkt, naar ING, Fortis die liggen momenteel als aandeel gemiddeld 57% lager dan de waarde van hun vastgoed, dus in principe is het een goede aankoop en kun je er nooit mee naar de kloten gaan als je nu koopt.
Ik heb ze een paar dagen te vroeg gekocht en daardoor 17% verloren, maar ik laat ze gewoon staan het eerste jaar 250 tot 500% winst verzekerd ;)
Tja en dan kun je sommige mensen ervoor veroordelen, maar de enigste oorzaak is volgens mij de hypotheken op huizen die over gewaardeerd zijn.
Immers de gouden regel een huis mag niet meer kosten dan 10 jaar de huur waarde, dit zie je ook voor bedrijfspanden.

Maar gelukkig komt er in maart weer een nieuwe "star trek"