PDA

Bekijk Volledige Versie : Hedendaagse slavernij - La lutta continua



mark61
27-10-08, 19:33
Niger ex-slave wins landmark case

http://newsimg.bbc.co.uk/media/images/45145000/jpg/_45145002_44553448.jpg
Hadijatou Mani says she wants to ensure her children's freedom

A West African court has found Niger's government guilty of failing to protect a woman from slavery in a landmark case for the region.

The court found in favour of Hadijatou Mani, who says she was sold aged 12 and made to work for 10 years.

A judge ordered the government - which says it has done all it can to eradicate slavery - to pay Ms Mani 10m CFA francs (£12,430; $19,750).

Despite being outlawed, slavery also persists in other West African states.

"I am very thankful for this decision. It was very difficult to challenge my former master and to speak out when people see you as nothing more than a slave," Ms Mani said.

"With the compensation I will be able to build a house, raise animals and farm land to support my family. I will also be able to send my children to school so they can have the education I was never allowed."

Mossi Boubacar, a lawyer for Niger's government, told Reuters news agency that the government would respect the court's decision.

BBC West Africa correspondent Will Ross says the ruling is embarrassing for the government of Niger and sends a strong message that it needs to do more to implement the law and end slavery.

It could also have huge consequences for thousands of other people who have been kept in conditions of slavery across the region, he says.

Jailed

Ms Mani, now 24, says she was sold to a man called Souleymane Naroua when she was 12. The price was the equivalent of about $500 (£315).

She says she was forced to carry out domestic and agricultural work for the next 10 years.

West Africa slavery still widespread

Ms Mani says she was raped at the age of 13 and forced to bear the man's children.

"I was beaten so many times I would run to my family," she told the BBC's World Today programme. "Then after a day or two I would be brought back.

"At the time I didn't know what to do but since I learned that slavery has been abolished I told myself that I will no longer be a slave."

In 2005, her master freed her and gave her a "liberation certificate", reports Anti-Slavery International, which helped her bring the case.

But when she left him and tried to marry another man, her "master" said they were married.

A local court found in favour of Ms Mani and she went ahead with her new wedding.

But this was then overturned on appeal and she was sentenced to six months in prison for bigamy.

She took her case to the Court of Justice of the West African regional body Ecowas earlier this year.

Ms Mani accused the government of Niger of failing to protect her from slavery, which was criminalised five years ago.

A local organisation fighting to end the practice says there are more than 40,000 slaves in Niger.

But the government has said such figures are exaggerated.

Binding

Anti-Slavery's Romana Cacchioli told the BBC that her group had managed to free about 80 women from slavery in Niger over the past five years.

The Ecowas court ruling will be binding on all member states and so will have consequences for people being kept as slaves beyond Niger, the BBC's Idy Baraou reports from Niger.

For generations, the children of a slave have automatically become the property of the slave master.

Ms Mani says one of the reasons she has taken this court action is to secure her two children's freedom and ensure they do not have to endure the same fate.

Slavery is also still practised in Mali and Mauritania.

Aidan McQuade, the director of Anti-Slavery International, told the BBC the case would be crucial in highlighting the plight of slaves in Africa.

"This is very important in terms of the community of nations, and particularly the African community of nations looking at other countries within that region and saying: 'What standard are we expecting each other to be held to in relation to international and national law?'"

Eindeloos verkracht, maar daar hebben we het verder niet over. Haar kinderen zijn nog de slaven van haar ex-eigenaar. En zij is de bigamiste :lachu:

1973Tanger
27-10-08, 21:39
Kan die slavenhandelaar niet even aankloppen bij de Nederlandse Ambassade in Niger, voor die vergoeding van 300,- gulden als afkoopsom voor de slaaf in kwestie als verderfde goed?

Eke
27-10-08, 22:47
A local organisation fighting to end the practice says there are more than 40,000 slaves in Niger.

But the government has said such figures are exaggerated.


The Ecowas court ruling will be binding on all member states and so will have consequences for people being kept as slaves beyond Niger,


Slavery is also still practised in Mali and Mauritania.

.

"This is very important in terms of the community of nations, and particularly the African community of nations looking at other countries within that region and saying: 'What standard are we expecting each other to be held to in relation to international and national law?'"

Haar kinderen zijn nog de slaven van haar ex-eigenaar.


Pfffffffffff. zegt het voort-zegt het voort.
weer een klein stapje voorwaarts. Slavernij anno 2008 ! Officieele slavernij dan.
We hebben het niet over de kinderen en vrouwen/mannen die afgebeuld worden zonder dat ze eigendom zijn.

Maar die 2 kinderen van haar...dat zijn toch ook de kinderen van die slaafhouder? Zou er geen affektieve band bestaan tussen pa en hen ?Hoezo zijn zij dan de slaafjes van die man ? Mss valt dat wel mee......

mark61
28-10-08, 11:23
Kan die slavenhandelaar niet even aankloppen bij de Nederlandse Ambassade in Niger, voor die vergoeding van 300,- gulden als afkoopsom voor de slaaf in kwestie als verderfde goed?

In 2005, her master freed her and gave her a "liberation certificate",

Waarom de Nederlandse? Waarom niet de Marokkaanse?

mark61
28-10-08, 11:34
In kenia staan ze ook 12 uur per dag te werken in nederlandse tulpenkassen,voor een luizige 0.75 dollarcent.
Dus niks nieuws onder de zon.

Dat is geen slavernij.

0,75 dollarcent is overigens minder dan een tiende cent. In NL gebruiken we komma's voor decimalen.

Je lult uit je nek. Beperk je aub. tot één bepaald onderwerp.

Witte78
28-10-08, 13:29
Mark.

Je kent het hele verhaal niet eens.
Rot toch op met je ontkenningen.
Daar was laatst een docu over hoe dat in zijn werk ging.
Daar worden dus vrouwen en mannen opgesloten in compounders naast die kassen en ze mogen niet eens weg van het terrein.
Daar werken ze meer als 12 uur per dag in die kassen.
Dat is moderne slavernij.
En jij heb niet als enige de waarheid in pacht.

http://www.zibb.nl/10217307/Bedrijfsvoering/human-resources/Nieuws/Human-resources-nieuwsbericht/Nederlandse-rozenkwekers-schuldig-aan-slavernij.htm

Hier wijsneus.

Ja, ze moeten er meteen mee kappen. Dan hebben ze helemaal geen inkomen, en dus geen eten meer. Gaan ze vanzelf dood, probleem opgelost.

LiekevV
28-10-08, 13:32
Zo zo Tamso wat krijgen we nu???
Je schrijft een reply, en je onderbouwd het met feiten?

Helemaal super man!!!
Precies zoals het hoort! Als je dat met de rest nu ook zo had gedaan dan was onze reletie niet zo moeizaam van start gegaan!
Hoe simpel kan het zijn!! Helemaal top Tamso!!
en dat meen ik echt!!

Bofko
28-10-08, 13:39
Dat is moderne slavernij.

In jouw simpele wereldbeeldje is alles toch slavernij. In jouw wereldje heb je een elite, je hebt een domme massa en je hebt tamso en that's it. De domme massa is een moderne slaaf van de elite en tamso aan de zijlijn heeft dat in de gaten.

mark61
28-10-08, 14:00
Rot toch op met je ontkenningen.

Gaan we schelden? Jij weet het verschil niet tussen feiten en hysterische fantasie, dus van jou neem ik niets aan.

Wat denk je dat er eerder was, de slavernij in Niger of de slavernij der blanken?

Hou es op op elk topic te trollen. Graag in je hok blijven.

Bofko
28-10-08, 14:19
Niet alleen tamso heeft dat in de gaten.
Meerdere die het gevolgd hebben hoe ons systeem in mekaar steekt kan tot deze conclusie komen.
Het is alleen een kwestie van doordenken.
Dat word schijnbaar belemmerd bij jouw Bofko.

In jouw definitie zou ik een domme slaaf zijn van de elite.
Wat nu als ik me helemaal geen slaaf voel ? Ik kan doen en laten wat ik wil, voel me vrij, ben gezond, maak flink wat reizen.. Mijn nickname is niet voor niks Bofko.(Afko voor bofkont) Hoezo slaaf?
Het gaat helemaal niet om waarheid , want die is op dit niveau veel te complex om in enkele simpele bewoordingen uit te drukken. Het gaat om wereldbeeld , en jouw wereldbeeld is nogal simplistisch moet ik zeggen.

Aït Ayt
28-10-08, 14:20
Ja, ze moeten er meteen mee kappen. Dan hebben ze helemaal geen inkomen, en dus geen eten meer. Gaan ze vanzelf dood, probleem opgelost.

heb je het over de slaven of over de hollandse slavendrijvers?

Witte78
28-10-08, 14:28
heb je het over de slaven of over de hollandse slavendrijvers?

Wat denk je zelf wat er gebeurd als die "slavendrijvers" daar weg gaan?

De enige oplossing die ik kan bedenken is dat er een soort van internationale CAO bestaat. Maar de controle daar op lijkt me nagenoeg niet te doen. Ik heb nog nooit een realistische oplossing gehoord voor dit probleem.

Bofko
28-10-08, 14:29
Je hoef niet speciaal een slaaf aan een ketting te zijn om een slaaf te zijn.
Je kan echt niet gaan en staan waar je wilt.
Tenzij je de poen hebt.
Welke slaaf met geld voelt zich nu een slaaf.
Jij zal met dat geld anderen tot een slaaf maken.
Men heeft jouw immers nodig voor het geld en doet klussen,en arbeid voor je.
Geld afschaffen is slavernij afschaffen ? Denk je dat echt ?

Maar het ging over domme masse die slaaf is van de elite toch ? Ik kan je verzekeren dat ik niet tot de elite behoor. Dus moet ik in jouw idee toch een moderne slaaf zijn? (modern = zonder ketting)

Witte78
28-10-08, 14:31
Over de stelling dat iedereen "slaaf" is, de meeste mensen noemen het een samenleving. We zijn inderdaad allemaal afhankelijk van elkaar. Absolute autonomie kan gewoon niet, dan gaan we namelijk dood.

Bofko
28-10-08, 14:35
Over de stelling dat iedereen "slaaf" is, de meeste mensen noemen het een samenleving. We zijn inderdaad allemaal afhankelijk van elkaar. Absolute autonomie kan gewoon niet, dan gaan we namelijk dood.

Uiteindelijk bedoelt tamso dat er veel onrechtvaardigheid in de wereld is. Zijn we toch met elkaar eens geworden.En blijken zijn met veel tamtam getrokken conclusies niet meer dan cliche's te zijn.

Aït Ayt
28-10-08, 14:37
Wat denk je zelf wat er gebeurd als die "slavendrijvers" daar weg gaan?


dan kunnen de slaven de rozenkwekerij overnemen :)

maar dan hebben die arme slavendrijvers geen inkomen meer :aanwal:

Witte78
28-10-08, 14:50
dan kunnen de slaven de rozenkwekerij overnemen :)

maar dan hebben die arme slavendrijvers geen inkomen meer :aanwal:

Dat is wel een erg simplistische gedachte. Die mensen hebben helemaal niet de opleiding, geld en ervaring om dat te doen. Die kwekerij is dan binnen notime naar de filistijnen. Buiten dat zullen ze zelf ook zo goedkoop mogelijke arbeiders in dienst nemen. Zijn we alsnog weer terug bij af. En ondertussen zijn die "slavendrijver" gewoon weer ergens anders verder gegaan met hun productie. Kunnen ze dus ook die bloemen niet verkopen, want laat nou net die "slavendrijvers" ook de afnemers zijn.

Witte78
28-10-08, 15:00
Over de stelling dat iedereen "slaaf" is, de meeste mensen noemen het een samenleving. We zijn inderdaad allemaal afhankelijk van elkaar. Absolute autonomie kan gewoon niet, dan gaan we namelijk dood.

Daar ben ik dus niet mee eens.
Tegenwoordig kunnen ze al zulke machine's maken,wat alle arbeid inruilt wat de mensen doen.
Het is alleen diegene die de machine's maken,de vette winst opstrijken en het niet willen verdelen onder elkaar.
Maar dit is al zo oud,als de weg naar rome.
Rijk word alsmaar rijker en arm steeds armer.
Voorbeelden zat om op te noemen.
Bv de biomassa wat ze planten,en wat de voedsel zal vervangen.
Wie zal daar onder leiden en van profiteren.
De rijkere die het verkopen,de armere die geen voedsel meer krijgen.
Wat heeft de arme bevolking aan de Biomassa.
Ze hebben niet eens een kameel.paard of ezel meer.

En de blanken hebben al sinds de 16de eeuw afrika uitgezogen,uitgebuit,gekolloniseerd,bezet,leeg geroofd.
Het was echt niet andersom als eerste.

Het is allemaal niet eerlijk he.

Max Stirner
28-10-08, 15:10
De Toeareg in Mali hadden ook (zwarte) 'bediendes' die ze - voor het oog van de toeristen - als volstrekt minderwaardige wezens behandelden, een stuk minderwaardiger dan hun kamelen.

Deed me ook een beetje aan slavernij denken, hoewel zo'n Afrikaan in principe natuurlijk vrij is om weg te lopen en gewoon van honger en dorst te creperen.

Witte78
28-10-08, 15:13
Van wikipedia:


Hij voerde het landhervormingsprogramma in, met de bedoeling om een aanzienlijk deel van de rijke landbouwgronden in handen van blanke boeren terug te geven aan de zwarte Zimbabwanen. De herverdeling ging aanvankelijk traag, totdat de regering vanaf 2000 de boerderijen van blanken op grote schaal en zonder enige vorm van compensatie begon te onteigenen. Rechters die in hun arresten de onteigeningen als illegaal en ongrondwettelijk verklaarden werden buitenspel gezet door de regering. De verworven landerijen werden verdeeld onder politieke bondgenoten van Mugabe. Bij hen ontbrak echter de agrarische expertise en de wil om te investeren in commerciële landbouw, zodat de meeste akkers al snel verwilderden en de agrarische productie compleet instortte. Hierdoor steeg de werkloosheid aanzienlijk tot bijna 85% en ontstond er een hongersnood. Sindsdien is ongeveer een derde van de bevolking afhankelijk van humanitaire voedselhulp.

Eke
28-10-08, 15:38
In kenia staan ze ook 12 uur per dag te werken in nederlandse tulpenkassen,voor een luizige 0.75 dollarcent.
Dus niks nieuws onder de zon.

Tamso, dat doet me denken aan het eerste vakantiebaantje van m'n oudste broer : hij verdiende voor 40 uur hard werken in de tuinderij 3,50 gulden per week.Zelf werkte ik in een winkel en kreeg een heleboel toegeschoven van de eigenaars, die gewoon hartstikke aardig waren.

Wat wil ik hiermee zeggen : Wat kun je met het geld kopen ? Hoe streng zijn je bazen ? Wat krijg je onderhands toegemoffeld ?
En....ben je echt vrij als je weggaat naar huis, of word je om de klip/klap opgebeld door mensen die je nodig hebben.

Dit meisje, uit dit topic, moest dag en nacht ten dienste staan van een ander mens, ook sexueel ! En ze zat nog met hem in 1 huis...'k moet er niet aan denken !!!!

Tamso, die werkdag van 12 uur, is dat normaal in Kenia ? Weet jij dat toevallig ? En hoeveel dagen moet je werken ? Zondags hebben die tulpen ook aandacht nodig :blij:

Eke
28-10-08, 16:12
Eke.

Wat jij bedoeld is een soort stage,of vakantiebaantje.
En ja het is een soort van uitbuiting.
Maar dit kan ik niet vergelijken,met wat ik bedoelde over die rozekwekers.
Als je die link bekijkt,dat het gaat om werkslaven.
Waar ze dus niet van het terrein afmochten en dagelijks meer dan 12 uur werkte,voor een luizige 0.75 cent.
Werken bij een baas waar je nog een beetje vrijheid heb,zie ik wat anders.
In kenia ging het dus om uitbuiting.
In Turkije werken ze ook ca 12 uur per dag.
6 dagen lang.
Maar wel voor ca 350 euro.
Dat is 10 keer zoveel dus.
En ze mogen gewoon dagelijks naar huis gaan.

Dat's waar. Mijn broer had een vakantiebaantje, maar bij jou gaat het om volwassenen. Ik heb de link bekeken:
.Door de bevolkingsgroei is het steeds moeilijker om een baan te vinden, waardoor Kenianen gedwongen zijn de rozen te plukken, zegt Gitau.
Het zou gaan om tienduizenden arbeiders die worden uitgebuit. "Koop die bloemen niet, wij zijn hier gevangenen", zegt een van de arbeiders.

Hij wijst erop dat ze gescheurde kleding moeten dragen, waardoor ze in contact komen met chemicaliën.

Het ziet er beschamend uit voor die werkgevers. Ik koop die geestloze kleine bosjes rozen die je bij de kassa's van de supermarkten ziet staan sowieso al niet. Maar nu helemaal niet meer.

Eke
28-10-08, 16:25
:hihi:

Maar ik koop ook geen Ben & Jerry-ijs. Dat zijn wel goeie jongens ;)
Overigens snij je je als werkgever in je eigen vingers als je slecht met je personeel omgaat... bv In Kenia.
Nou, ik moet eten koken en zo meteen weg . Dag !

1973Tanger
28-10-08, 17:49
In 2005, her master freed her and gave her a "liberation certificate",

Waarom de Nederlandse? Waarom niet de Marokkaanse?



Nederland is het enige land dat ooit een schadevergoeding uitbetaalde aan slavenhandelaars als compensatie voor het verderfde goed.

mark61
28-10-08, 17:53
Nederland is het enige land dat ooit een schadevergoeding uitbetaalde aan slavenhandelaars als compensatie voor de het verderfde goed.

(Aan eigenaren, niet handelaars)

Zou het? Waar haal je die wijsheid vandaan? Van die uit zijn nek kletsende Turk zekers?

Ik weet wel dat christenen momenteel moslimslaven van moslimslavenhouders vrijkopen. Dat zie ik moslims niet doen. Laat staan dat ze dat bij andersgelovigen zouden doen :hihi:

Je lult maar wat om te kunnen 'scoren'. Altijd eerst kennis verwerven:

Engeland:

The Act also included the right of compensation for slave-owners who would be losing their property. The amount of money to be spent on the compensation claims was set at "the Sum of Twenty Millions Pounds Sterling".[7].

http://en.wikipedia.org/wiki/Slavery_Abolition_Act

VS:

On April 10, 1862, Congress declared that the federal government would compensate slave owners who freed their slaves

http://en.wikipedia.org/wiki/Emancipation_Proclamation

Frankrijk:

La situation est plus délicate en Algérie et au Sénégal, car une partie des esclaves appartiennent aux indigènes.En Algérie, le décret est mal appliqué dans les campagnes. Au Sénégal pour ne pas mécontenter les Maures qui sont esclavagistes, mais qui assurent le ravitaillement de la colonie, le gouverneur demande aux autorités locales de refouler les esclaves qui rechercheraient asile dans la colonies françaises.

Une loi votée le 30 avril 1849, indemnise les planteurs et les colons. Ceux-ci reçoivent environ six millions de francs pour dédommagement de la libération de près de leurs 248 500 esclaves.

http://fr.wikipedia.org/wiki/D%C3%A9cret_d%27abolition_de_l%27esclavage_du_27_a vril_1848#L.27application_des_d.C3.A9crets

We lezen hier tevens dat afschaffing van de slavernij in Algerije en Senegal lastig was, omdat de locale moslims er slaven hielden en weigerden daarmee op te houden.

Weet je Tanger, maak nooit slapende honden wakker :hihi:

1973Tanger
28-10-08, 17:55
Zou het? Waar haal je die wijsheid vandaan?

Ik weet wel dat christenen moslimslaven van moslimslavenhouders vrijkopen. Dat zie ik moslims niet doen. Laat staan dat ze dat bij andersgelovigen zouden doen :hihi:

Dan heb jij dus dat artikel dat ik heb geplaatst onder "allochtoon of volwaardige burger" niet doorgenomen? Het staat zelfs vetrood gedrukt in het eerste allinea.

mark61
28-10-08, 18:22
Dan heb jij dus dat artikel dat ik heb geplaatst onder "allochtoon of volwaardige burger" niet doorgenomen? Het staat zelfs vetrood gedrukt in het eerste allinea.

Nee, dat staat er niet. Ik dacht al dat je die brallende Turrek als bron had, maar hij zegt nergens dat NL het enige land was. Gewoon even lezen voordat je gaat scoren.

Gek dat je wel mijn opmerking over christenen en moslims aanhaalt, maar er niet op reageert. Al is dat meer iets voor Ibn, die beweert altijd dat de islam tegen slavernij is.

1973Tanger
28-10-08, 18:26
(Aan eigenaren, niet handelaars)

Zou het? Waar haal je die wijsheid vandaan? Van die uit zijn nek kletsende Turk zekers?

Ik weet wel dat christenen momenteel moslimslaven van moslimslavenhouders vrijkopen. Dat zie ik moslims niet doen. Laat staan dat ze dat bij andersgelovigen zouden doen :hihi:

Je lult maar wat om te kunnen 'scoren'. Altijd eerst kennis verwerven:

Engeland:

The Act also included the right of compensation for slave-owners who would be losing their property. The amount of money to be spent on the compensation claims was set at "the Sum of Twenty Millions Pounds Sterling".[7].

http://en.wikipedia.org/wiki/Slavery_Abolition_Act

VS:

On April 10, 1862, Congress declared that the federal government would compensate slave owners who freed their slaves

http://en.wikipedia.org/wiki/Emancipation_Proclamation

Frankrijk:

La situation est plus délicate en Algérie et au Sénégal, car une partie des esclaves appartiennent aux indigènes.En Algérie, le décret est mal appliqué dans les campagnes. Au Sénégal pour ne pas mécontenter les Maures qui sont esclavagistes, mais qui assurent le ravitaillement de la colonie, le gouverneur demande aux autorités locales de refouler les esclaves qui rechercheraient asile dans la colonies françaises.

Une loi votée le 30 avril 1849, indemnise les planteurs et les colons. Ceux-ci reçoivent environ six millions de francs pour dédommagement de la libération de près de leurs 248 500 esclaves.

http://fr.wikipedia.org/wiki/D%C3%A9cret_d%27abolition_de_l%27esclavage_du_27_a vril_1848#L.27application_des_d.C3.A9crets

We lezen hier tevens dat afschaffing van de slavernij in Algerije en Senegal lastig was, omdat de locale moslims er slaven hielden en weigerden daarmee op te houden.

Weet je Tanger, maak nooit slapende honden wakker :hihi:

Ok Nederland volgde in de voetsporen van de Britten en waren het de Britten geweest die de slavernij eerder dan Nederland hadden afgeschaft. Maar de compensatieregelingen nadien waren in dezelfde trend als de Britse. Wat de slavernij onder moslims betreft, zal op mij totaal geen indruk maken, omdat het vooral Arabieren waren waarmee zaken gedaan werden. In de islam was er juist geen sprake van slavernij. Weet je nog wie Bilal was de gebedsomroeper en Mohameds (v.z.m.h.) beste vriend was?

1973Tanger
28-10-08, 18:27
Nee, dat staat er niet. Ik dacht al dat je die brallende Turrek als bron had, maar hij zegt nergens dat NL het enige land was. Gewoon even lezen voordat je gaat scoren.

Gek dat je wel mijn opmerking over christenen en moslims aanhaalt, maar er niet op reageert. Al is dat meer iets voor Ibn, die beweert altijd dat de islam tegen slavernij is.



Ibn heeft dan gelijk! De islam is uitgesproken tegen slavernij!

1973Tanger
28-10-08, 18:31
Nee, dat staat er niet. Ik dacht al dat je die brallende Turrek als bron had, maar hij zegt nergens dat NL het enige land was. Gewoon even lezen voordat je gaat scoren.

Gek dat je wel mijn opmerking over christenen en moslims aanhaalt, maar er niet op reageert. Al is dat meer iets voor Ibn, die beweert altijd dat de islam tegen slavernij is.



Bovendien bralt die turk over het slavernijverleden van Nederland niet. Hij haalt alleen historicus Piet Emmer aan.

mark61
28-10-08, 18:35
Ok Nederland volgde in de voetsporen van de Britten en waren het de Britten geweest die de slavernij eerder dan Nederland hadden afgeschaft. Maar de compensatieregelingen nadien waren in dezelfde trend als de Britse.

De bewering dat NL dat als enige deed is dus foutief. Geef je dat even toe? Niet van onderwerp veranderen.


Wat de slavernij onder moslims betreft, zal op mij totaal geen indruk maken, omdat het vooral Arabieren waren waarmee zaken gedaan werden. In de islam was er juist geen sprake van slavernij.

:haha: Arabieren zijn geen moslims :confused: Je maakt een grapje. Islamitische landen waren steevast de laatste landen waar slavernij is afgeschaft (Marokko ergens 1935); vrijwel alle slaven vandaag de dag leven in islamitische landen.

Maar in de islam is geen sprake van slavernij :lachu:. Dit is een gigantische leugen. Ik snap niet hoe je de Koran durft te ontkennen. Er was toch iets met copyright en heilige teksten? Je pleegt blasfemie!

Laat maar weer. De onzin en leugens worden hier met de dag bespottelijker.

mark61
28-10-08, 18:37
Of is het 'slechte Arabieren' as opposed to 'goede Berbers'?

Traditional slavery, often called chattel slavery, is probably the least prevalent of the contemporary forms of slavery. According to the American Anti-Slavery group (http://www.anti-slavery.org), in Mauritania, where slavery was legally abolished in 1980, 90,000 darker-skinned Africans still live as the property of the Muslim Berber communities. Although the Africans in Mauritania converted to Islam more than 100 years ago, and the Qur’an forbids the enslavement of fellow Muslims, in Mauritania race seems to outrank religious doctrine. Such chattel slaves are used for their labor, sex, and breeding, and are exchanged for camels, trucks, guns, or money. Children of chattel slaves remain the property of their master. And even among freed slaves, a tribute is often paid to former masters, who also maintain inheritance rights over freed slaves’ property.

http://www.brandeis.edu/projects/fse/Pages/chattelslavery.html

1973Tanger
28-10-08, 18:45
De bewering dat NL dat als enige deed is dus foutief. Geef je dat even toe? Niet van onderwerp veranderen.



:haha: Arabieren zijn geen moslims :confused: Je maakt een grapje. Islamitische landen waren steevast de laatste landen waar slavernij is afgeschaft (Marokko ergens 1935); vrijwel alle slaven vandaag de dag leven in islamitische landen.

Maar in de islam is geen sprake van slavernij :lachu:. Dit is een gigantische leugen. Ik snap niet hoe je de Koran durft te ontkennen. Er was toch iets met copyright en heilige teksten? Je pleegt blasfemie!

Laat maar weer. De onzin en leugens worden hier met de dag bespottelijker.


Nederland was inderdaad een goede tweede na de Britten, die het eerder hadden afgeschaft. Bovendien moet je hier geen drankjes gaan mixen. Arabieren die tegen de voorschriften van de islam handelen, blijven gewoon Arabieren die de islam op dat punt niet naleven en dus niet in naam van de islam functioneren. Dat geldt voor ieder volk. Trouwens in 1935 bestond er geen Marokko, je bedoeld dan slavernij onder de Fransen en de Spanjaarden? Verder adviseer ik je in je laatste zin je in het vervolg te beheersen s.v.p.

mark61
28-10-08, 19:21
Nederland was inderdaad een goede tweede na de Britten,

Nee, NL was een van de laatste Europese landen die de slavernij afschaften. Ik had verwacht dat je uit nieuwsgierigheid wel even op mijn link geklikt had en de tekst gelezen had, maar nee.


Bovendien moet je hier geen drankjes gaan mixen.

Ik mix niks, dan moet je bij het Franse kolonialisme wezen. De ondergrondse notie is hier altijd dat de blanken slavernij hebben uitgevonden etc.; ik wilde even duidelijk stellen dat duh blankuh de slavernij hebben afgeschaft; de rest van de wereld (vzv. van toepassing) slechts met de grootst mogelijke tegenzin, of helemaal niet.


Arabieren die tegen de voorschriften van de islam handelen,

Hoezo doen ze dat? De koran, net als de bijbel, staat bol van de slavernij; geen haan die er naar kraait. Enfin, ik verwijs je naar de discussie van Ibn met Charlus. Lachwekkend leesmateriaal.


Trouwens in 1935 bestond er geen Marokko,

Dat bestond wel degelijk; de koning was Mohammed V. Je bedoelt dat als de Fransen en de Spanjaarden er niet gezeten hadden de slavernij nu nog niet was afgeschaft?

Je kan me adviseren wat je wilt; ik constateer weer eens twee leugens in 1 topic. Volgt gescheld en gedraai en het eindigt in endeldarmen. Dus ik ben alvast weg.

Ciao!

1973Tanger
28-10-08, 19:32
Nee, NL was een van de laatste Europese landen die de slavernij afschaften. Ik had verwacht dat je uit nieuwsgierigheid wel even op mijn link geklikt had en de tekst gelezen had, maar nee.



Ik mix niks, dan moet je bij het Franse kolonialisme wezen. De ondergrondse notie is hier altijd dat de blanken slavernij hebben uitgevonden etc.; ik wilde even duidelijk stellen dat duh blankuh de slavernij hebben afgeschaft; de rest van de wereld (vzv. van toepassing) slechts met de grootst mogelijke tegenzin, of helemaal niet.



Hoezo doen ze dat? De koran, net als de bijbel, staat bol van de slavernij; geen haan die er naar kraait. Enfin, ik verwijs je naar de discussie van Ibn met Charlus. Lachwekkend leesmateriaal.



Dat bestond wel degelijk; de koning was Mohammed V. Je bedoelt dat als de Fransen en de Spanjaarden er niet gezeten hadden de slavernij nu nog niet was afgeschaft?

Je kan me adviseren wat je wilt; ik constateer weer eens twee leugens in 1 topic. Volgt gescheld en gedraai en het eindigt in endeldarmen. Dus ik ben alvast weg.

Ciao!


Ten eerste besef je nu zelf niet dat jij nu bevestigd dat Nederland tot aan de laatste snik heeft vastgehouden aan de slavernij en achteraf alsnog met schandelijke compensatieregelingen kwam opdraven voor de slavenhandelaren. Dat is in ieder geval een prima weet dat ik weer goed gebruiken kan.

Ten tweede was Marokko in 1935 bezet door het kolonialisme. Dat opzich is al slavernij en dan maakt het weer nederland niet als laatste die slavernij heeft afgeschaft. Of hoe wou je anders kolonialisme betitelen?

Verder constateer ik een bekrompen persoon die kennelijk hard toe is aan een cocktailmix van grenzeloze betweterigheid die jij hier tentoonspreid. Dus haast je lekker maar snel naar de dichtsbijzijnde kroeg makker om je betweterigheid te verdrinken. De rest mag je daar op het toilet eigenhandig klaarspelen.

Witte78
28-10-08, 21:15
Dat is in ieder geval een prima weet dat ik weer goed gebruiken kan.


Gebruiken? Leg eens uit.

1973Tanger
28-10-08, 21:25
Gebruiken? Leg eens uit.


Dat ik ter goedertrouw voorheen altijd dacht dat Nederland als voorbeeld land de slavernij als eerste had afgeschaft? Maar nu tot het besef ben gekomen dat Nederland juist de slavernij helaas tot aan het bittere einde heeft volgehouden. Geen wonder dat bijvoorbeeld Surinamers jaarlijks in het oosterpark bij het slavernijmonument zich groen en geel blijven ergeren aan de houding van de Nederlandse regering alsnog, vandaag de dag ten aanzien van haar slavernijverleden.

1973Tanger
28-10-08, 21:32
De onthulling ging in 2002 ook niet zonder slag of stoot en nog steeds voelen veel Surinamers zich genaaid door de Nederlandse regering.


http://www.qint.nl/amsterdamlog/2002/07/02/015700.html

Witte78
28-10-08, 21:38
Dat ik ter goedertrouw voorheen altijd dacht dat Nederland als voorbeeld land de slavernij als eerste had afgeschaft? Maar nu tot het besef ben gekomen dat Nederland juist de slavernij helaas tot aan het bittere einde heeft volgehouden. Geen wonder dat bijvoorbeeld Surinamers jaarlijks in het oosterpark bij het slavernijmonument zich groen en geel blijven ergeren aan de houding van de Nederlandse regering alsnog, vandaag de dag ten aanzien van haar slavernijverleden.

Nou, veel succes met het gebruik van dit besef dan.

(wellicht een idee om je eerst eens in het onderwerp te verdiepen)

1973Tanger
28-10-08, 21:53
Nou, veel succes met het gebruik van dit besef dan.

(wellicht een idee om je eerst eens in het onderwerp te verdiepen)


Slavernij is iets typisch Hollands en wat ik er over weet is ruimschoots voldoende (want wat valt er verder te weten over slavernij)? Erop afstuderen hebben Hollanders al voorheen gedaan.

Witte78
28-10-08, 22:01
Slavernij is iets typisch Hollands en wat ik er over weet is ruimschoots voldoende (want wat valt er verder te weten over slavernij)? Erop afstuderen hebben Hollanders al voorheen gedaan.

Van mij mag je best dom blijven. Jouw keus.

1973Tanger
28-10-08, 22:02
Van mij mag je best dom blijven. Jouw keus.


Heb jij wel eens onderzocht of een plant angst heeft? Bespaar me je dommigheid!

mark61
28-10-08, 22:06
Slavernij is iets typisch Hollands.

Die moet ik toch even aanhalen wegens koddig.

Je denkt, als ik toch al stom aan het doen ben is het het beste de toppen der stupiditeit te bestijgen? Zo van, absoluut stupide is tenminste 100% absoluut?

1973Tanger
28-10-08, 22:09
Van mij mag je best dom blijven. Jouw keus.


Nog wat, onderzoek eens de term Keti Koti en wat Surinamers daarover te vertellen hebben? Je zult meer van die Surinamers leren, dan van hun meesters. Zul je snel merken hoe ambachtelijk Hollanders Surinamers behandelden.

1973Tanger
28-10-08, 22:11
Die moet ik toch even aanhalen wegens koddig.

Je denkt, als ik toch al stom aan het doen ben is het het beste de toppen der stupiditeit te bestijgen? Zo van, absoluut stupide is tenminste 100% absoluut?



Amsterdam kent een grote Surinaamse gemeenschap. Ga lekker maar vlug je heil zoeken in die leidse universiteit van je waar ze dat verleden goed hebben weten te neutraliseren.

Eke
28-10-08, 22:32
Slavernij is iets typisch Hollands .


Op het totaal van ca. 10 miljoen mensen dat in de periode ca. 1500 tot ca. 1850 door Europeanen uit Afrika naar de Amerika's werd gebracht bedraagt het Nederlandse aandeel ongeveer 5%.

bron :http://www.kb.nl/dossiers/slavernij/slavernij.html

5% teveel. Het waren trouwens niet de doorsnee Nederlanders die zich inlieten met slavenhandel en die in bezit waren van slaven. In Suriname waren dat Regenten..wiens nageslacht zich 'jonkheer' mocht noemen. Dus Tanger, als je een jonkheer tegenkomt, even een informeel babbeltje maken over de familiegeschiedenis :blij:

1973Tanger
28-10-08, 22:35
Op het totaal van ca. 10 miljoen mensen dat in de periode ca. 1500 tot ca. 1850 door Europeanen uit Afrika naar de Amerika's werd gebracht bedraagt het Nederlandse aandeel ongeveer 5%.

bron :http://www.kb.nl/dossiers/slavernij/slavernij.html

5% teveel. Het waren trouwens niet de doorsnee Nederelanders die zich in- lieten met slavenhandel en die in bezit waren van slaven. Op Curacao waren dat Regenten..wiens nageslacht zich 'jonkheer' mocht noemen. Dus Tanger, als je een jonkheer tegenkomt, even een informeel babbeltje maken over de familiegeschiedenis :blij:


Indeed, ik ga geregeld om met Surinamers en die vertellen mij echt allemaal verhalen die echt niet in boeken staan. Dat wil je niet weten.

mark61
28-10-08, 22:37
Amsterdam kent een grote Surinaamse gemeenschap. Ga lekker maar vlug je heil zoeken in die leidse universiteit van je waar ze dat verleden goed hebben weten te neutraliseren.

Weet je nou zelf nog wat je brabbelt? Blijkbaar niet meer. Altijd koddig om iemand zich als een dronkelap te zien gedragen die beweert niet te drinken en wel anderen belastert wegens vermeend drankgebruik.

Voor de honderdste keer, racist, 'Surinamer' staat NIET gelijk aan 'creool', waarnaar je ongetwijfeld verwijst. Als het woord of begrip je iets zegt, wat ik betwijfel.

Van de Leidse universiteit weet je ook al niets. Wat is er precies geneutraliseerd? Jij zou bij god niet weten wat NLers en slavernij met elkaar te maken hebben als je dat niet van NLers die dat onderzocht hebben vernomen had. Doe mij es een Marokkaans boek over slavernij?

Eke
28-10-08, 22:46
Indeed, ik ga geregeld om met Surinamers en die vertellen mij echt allemaal verhalen die echt niet in boeken staan. Dat wil je niet weten.

Man, man, en dan hebben ze het mss niet eens nog over de overvolle slavenschepen. Ik vind het zo raar ergens...maar mss ook weer niet..
de handelaren zagen de (geroofde) mensen als 'handel'. Nou ja, in oorlog zien ze ook de ander als schietschijf.
We zijn rare wezens, Tanger. :strik: ik ga maar slapen. welterusten !

mark61
28-10-08, 22:49
Indeed, ik ga geregeld om met Surinamers en die vertellen mij echt allemaal verhalen die echt niet in boeken staan. Dat wil je niet weten.

Goh. Vertel es wat?

1973Tanger
28-10-08, 22:50
Weet je nou zelf nog wat je brabbelt? Blijkbaar niet meer. Altijd koddig om iemand zich als een dronkelap te zien gedragen die beweert niet te drinken en wel anderen belastert wegens vermeend drankgebruik.

Voor de honderdste keer, racist, 'Surinamer' staat NIET gelijk aan 'creool', waarnaar je ongetwijfeld verwijst. Als het woord of begrip je iets zegt, wat ik betwijfel.

Van de Leidse universiteit weet je ook al niets. Wat is er precies geneutraliseerd? Jij zou bij god niet weten wat NLers en slavernij met elkaar te maken hebben als je dat niet van NLers die dat onderzocht hebben vernomen had. Doe mij es een Marokkaans boek over slavernij?

Zeker geen roti liefhebber jij hé? Ga snel je fles gehoorzamen Iblis!

1973Tanger
28-10-08, 22:54
Man, man, en dan hebben ze het mss niet eens nog over de overvolle slavenschepen. Ik vind het zo raar ergens...maar mss ook weer niet..
de handelaren zagen de (geroofde) mensen als 'handel'. Nou ja, in oorlog zien ze ook de ander als schietschijf.
We zijn rare wezens, Tanger. :strik: ik ga maar slapen. welterusten !


Ja precies, over die vermeende transporten waren ze vol vreselijke verhalen, daar kan geen studie tegenop Eke. Voor straks welterusten en gezond weer op. ;)

mark61
28-10-08, 22:58
Ja precies, over die vermeende transporten waren ze vol vreselijke verhalen, daar kan geen studie tegenop Eke. Voor straks welterusten en gezond weer op. ;)

Ik heb hierboven net een artikel geplaatst over een slavin van nu. Dat kan ook niet tegen die verhalen op? Jouw geheime verhaaltje is erger want?

Die Surinamers van jou hebben zelf nog op een slavenschip gelegen?

Maar ik begrijp dat je anti-intellectualisme je belangrijkste punt is?

Als een schuimbekkende krankzinnige prikken maar dan weer poeslief nachtwensjes uitspreken. Psychopathisch.

mark61
28-10-08, 22:59
Zeker geen roti liefhebber jij hé? Ga snel je fles gehoorzamen Iblis!

Ik heb 6 jaar samengewoond met een Surinaamse, druif :hihi:

Niet lasteren, heb ik nou al tig keer gezegd, kafir!

mark61
29-10-08, 00:11
Ik wacht nog steeds op schokkende slavernijverhalen van Amsterdamse creolen die het zelf hebben meegemaakt, maar die nooit de literatuur hebben gehaald.

1973Tanger
29-10-08, 00:17
Ik heb hierboven net een artikel geplaatst over een slavin van nu. Dat kan ook niet tegen die verhalen op? Jouw geheime verhaaltje is erger want?

Die Surinamers van jou hebben zelf nog op een slavenschip gelegen?

Maar ik begrijp dat je anti-intellectualisme je belangrijkste punt is?

Als een schuimbekkende krankzinnige prikken maar dan weer poeslief nachtwensjes uitspreken. Psychopathisch.

Jij stinkt wezenloos naar de drank uit je muil pik. Doe der wat aan?

1973Tanger
29-10-08, 00:18
Ik heb 6 jaar samengewoond met een Surinaamse, druif :hihi:

Niet lasteren, heb ik nou al tig keer gezegd, kafir!


Oh mijn God en heb je haar inmiddels verkocht of heeft de overheid bij jou die slaaf voor 300 oud hollandse guldens afgekocht?

mark61
29-10-08, 00:33
Oh mijn God en heb je haar inmiddels verkocht of heeft de overheid bij jou die slaaf voor 300 oud hollandse guldens afgekocht?

Jij moet nu ophouden. Hond.

1973Tanger
29-10-08, 00:43
Jij moet nu ophouden. Hond.

Oeps een open zenuw misschien? Is al goed, welterusten. :slaap:

LiekevV
29-10-08, 14:04
Een open zenuw?

Tanger je bent een beledigende zwakkeling zonder een behoorlijke feite beargumentatie over wat je hier allemaal beweerd.

mark61
29-10-08, 14:30
Oeps een open zenuw misschien? Is al goed, welterusten. :slaap:

Idioot.

1973Tanger
29-10-08, 15:01
Een open zenuw?

Tanger je bent een beledigende zwakkeling zonder een behoorlijke feite beargumentatie over wat je hier allemaal beweerd.


Vergeef me, Nederland heeft geen enkele slavernijverleden. Vrijwaar me a.u.b. van je getrol.

1973Tanger
29-10-08, 15:03
Idioot.


Weet je dan nog steeds niet waarom ze bij jou is weggegaan?