PDA

Bekijk Volledige Versie : Mohammed VI: ’Bouw synagoge in moslimwijk Oost-Jeruzalem moet stoppen’



Marsipulami
28-10-08, 00:56
’Bouw synagoge in moslimwijk Oost-Jeruzalem moet stoppen’

RABAT (RKnieuws.net) - In een boodschap, die maandag openbaar gemaakt werd in Rabat, roept koning Mohammed VI van Marokko op tot het stopzetten van de bouw van een synagoge in een moslimwijk in Oost-Jeruzalem.

Mohammed VI heeft zijn boodschap overgemaakt aan paus Benedictus XVI; aan Ban Ki-Moon, de secretaris-generaal van de VN, én aan de permanente leden van de Veiligheidsraad.

De synagoge wordt gebouwd op een terrein vlakbij de bekende Al-Aqsa moskee.

Koning Mohammed wijst er op dat de bouw van de synagoge op die plaats de vrede in het gebied helemaal niet ten goede komt.

In zijn boodschap roept de koning de paus, de secretaris-generaal van de VN en de permanente leden van de Veiligheidsraad op druk uit te oefenen op de Israëlische regering. (tb)

John2
28-10-08, 06:17
’Bouw synagoge in moslimwijk Oost-Jeruzalem moet stoppen’

RABAT (RKnieuws.net) - In een boodschap, die maandag openbaar gemaakt werd in Rabat, roept koning Mohammed VI van Marokko op tot het stopzetten van de bouw van een synagoge in een moslimwijk in Oost-Jeruzalem.

Mohammed VI heeft zijn boodschap overgemaakt aan paus Benedictus XVI; aan Ban Ki-Moon, de secretaris-generaal van de VN, én aan de permanente leden van de Veiligheidsraad.

De synagoge wordt gebouwd op een terrein vlakbij de bekende Al-Aqsa moskee.

Koning Mohammed wijst er op dat de bouw van de synagoge op die plaats de vrede in het gebied helemaal niet ten goede komt.

In zijn boodschap roept de koning de paus, de secretaris-generaal van de VN en de permanente leden van de Veiligheidsraad op druk uit te oefenen op de Israëlische regering. (tb)

Wat een blaaskaak, er mogen dus geen synagoges in moslimwijken maar wel moskees in christenlanden?

Denk niet dat een regering opdracht geeft voor de bouw maar het bestuur!

Is Tamso en Mohammed de zelfde figuur?

1973Tanger
28-10-08, 10:25
Wat een blaaskaak, er mogen dus geen synagoges in moslimwijken maar wel moskees in christenlanden?

Denk niet dat een regering opdracht geeft voor de bouw maar het bestuur!

Is Tamso en Mohammed de zelfde figuur?


Mohammed VI heeft in dit geval wel gelijk. Het is niet zomaar een moslimwijk. Het is het Palestijnse Oost Jeruzalemdeel. Bovendien is precies het gebied waar ze die synagoge willen neerzetten ontzettend precair. Eigenlijk onverstandig en zal alleen maar de spanningen doen oplopen.

John2
28-10-08, 10:48
Mohammed VI heeft in dit geval wel gelijk. Het is niet zomaar een moslimwijk. Het is het Palestijnse Oost Jeruzalemdeel. Bovendien is precies het gebied waar ze die synagoge willen neerzetten ontzettend precair. Eigenlijk onverstandig en zal alleen maar de spanningen doen oplopen.

Het is niet de vraag of het onverstandig is, zou dat de stelling zijn geef ik je gelijk.

Nee de vraag of stelling is of Mohammed zich wederom mag bemoeien met het binnenlandse politiek net als destijds hier in Nederland.
Aan de andere kant zien beide partijen Jerusalem als heilige stad en zou het misschien een uitkomst zijn als de rest ziet dat daar zowel de Joodse als de Moslims gezamelijk richting kerk/moskee gaan.
Dan zou het een win win combinatie zijn.

Don Vito
28-10-08, 18:04
Het is niet de vraag of het onverstandig is, zou dat de stelling zijn geef ik je gelijk.

Nee de vraag of stelling is of Mohammed zich wederom mag bemoeien met het binnenlandse politiek net als destijds hier in Nederland.
Aan de andere kant zien beide partijen Jerusalem als heilige stad en zou het misschien een uitkomst zijn als de rest ziet dat daar zowel de Joodse als de Moslims gezamelijk richting kerk/moskee gaan.
Dan zou het een win win combinatie zijn.


Bemoeien als in een mening geven? dan mogen we het hier alleen hebben over zaken die ons zelf aangaan....Het is onverstandig om daar een synagoge te bouwen en op de grondgebied van de Palestijnen?

Over ke moskeen in Christenlanden opmerking: Er stonden in Marokko eerder kerken en synagoges dan in Europa Moskeeen

1973Tanger
28-10-08, 18:11
Het is niet de vraag of het onverstandig is, zou dat de stelling zijn geef ik je gelijk.

Nee de vraag of stelling is of Mohammed zich wederom mag bemoeien met het binnenlandse politiek net als destijds hier in Nederland.
Aan de andere kant zien beide partijen Jerusalem als heilige stad en zou het misschien een uitkomst zijn als de rest ziet dat daar zowel de Joodse als de Moslims gezamelijk richting kerk/moskee gaan.
Dan zou het een win win combinatie zijn.


Het is niet the case of Mohamed VI zich daarover uitspreekt. Het is gewoon not done om precies daar iets dergelijk hachelijks van plan zijn. Hij uit gewoon zijn grote zorgen daaromtrent, zonder enkel politiek tintje.

John2
28-10-08, 20:47
Daar hebben jij en don dan weer gelijk in, dus sorry boys.
Maar ben benieuwd naar de reactie van de VN/UN!

1973Tanger
28-10-08, 20:52
Daar hebben jij en don dan weer gelijk in, dus sorry boys.
Maar ben benieuwd naar de reactie van de VN/UN!


Maak je niet dik vriend, jij bent tenminste meestal nuchter en helder. ;)

John2
28-10-08, 21:23
Maak je niet dik vriend, jij bent tenminste meestal nuchter en helder. ;)

Tja zit pas net achter mijn eerste glas drinken dus ben nog redelijk nuchter en helder :hihi:

Maar aan de andere kant zo'n hele dag op het belastingkantoor gaat je niet in de koude kleren zitten.
Kreeg weer eens een blauwe brief waar ik het niet mee eens was!!!

Zo nu eerst, een tweede glas om mijn bloeddruk op peil te brengen tot normale proportie's.;)

Stuur je donderdag denk ik even een pm over ons uitje in Amsterdamski.

Julien
28-10-08, 21:31
Over ke moskeen in Christenlanden opmerking: Er stonden in Marokko eerder kerken en synagoges dan in Europa Moskeeen

Daar heb je gelijk in. Maar de meeste islamitische landen waren dan ook veel eerder christelijk dan islamitisch. Christenen waren de autochtonen in Noord Afrika en het Midden Oosten, de moslims waren de imperialisten. Zoals de indianen en aboriginals de autochtonen waren en de blanken de imperialisten.

Ik vind dat Oost Jeruzalem wel terug gegeven moet worden aan de Palestijnen. Maar het verbieden van bouwen van synagogen is onzin. Vergeet niet dat de Al Aqsa moskee ook dicht bij heilige joodse grond gebouwd is.

1973Tanger
28-10-08, 21:45
Daar heb je gelijk in. Maar de meeste islamitische landen waren dan ook veel eerder christelijk dan islamitisch. Christenen waren de autochtonen in Noord Afrika en het Midden Oosten, de moslims waren de imperialisten. Zoals de indianen en aboriginals de autochtonen waren en de blanken de imperialisten.

Ik vind dat Oost Jeruzalem wel terug gegeven moet worden aan de Palestijnen. Maar het verbieden van bouwen van synagogen is onzin. Vergeet niet dat de Al Aqsa moskee ook dicht bij heilige joodse grond gebouwd is.


Over welk jaartal spreek je toen christenen in Noord Afrika in de meerderheid waren als de plaatselijke bevolking aldaar? Verder is het oostelijke deel van Jeruzalem Palestijns en is iedere bebouwing daar zonder Palestijnse fiat niet legitiem en een daad van kolonisme. Bovendien staat de Al Aqsa moskee daar sinds jaar en dag en op het Palestijns deel. Naast het feit dat de samenstelling van de bodem daar bij opgravingen en dergelijke schomelingen meer weleens grote gevolgen kunnen hebben. Mocht bij het bouwen van een synagoge opeens de Al Aqsa moskee komen te verzakken of zelfs instorten, dan wens ik jou verder veel plezier als Christen autochtoon in bijvoorbeeld Noord Afrika en elders waar zich grote getale moslims ophouden.

Julien
28-10-08, 22:27
Over welk jaartal spreek je toen christenen in Noord Afrika in de meerderheid waren als de plaatselijke bevolking aldaar?
Toen de Arabische imperialisten in de 7e eeuw de islam verspreidden in Egypte, Libië, Libanon, Palestina, Syrië, Klein Azië, Irak en Perzië was een groot deel van de bevolking christelijk. Percentages weet ik niet, maar het was een aanzienlijk deel. Dit staat zelfs in je geschiedenisboek van de middelbare school. Logisch dus dat er kerken te vinden zijn in islamitische landen. Vraag is of er nu een nieuwe kerk gebouwd kan/ mag worden?


Verder is het oostelijke deel van Jeruzalem Palestijns en is iedere bebouwing daar zonder Palestijnse fiat niet legitiem en een daad van kolonisme.
Hoezo? Is de bouw van een moskee in Amsterdam ook kolonialisme? :maf2: Volgens mij wonen er ook best wat joden in Oost Jeruzalem. Dus waarom zou je de bouw van een synagoge tegengaan?


Bovendien staat de Al Aqsa moskee daar sinds jaar en dag en op het Palestijns deel.
Mijn punt is juist dat de Al Aqsa moskee gebouwd werd op een voor joden heilige plek. De ruines van de oude tempel. Die tempel stond er natuurlijk al eerder dan de moskee..


Mocht bij het bouwen van een synagoge opeens de Al Aqsa moskee komen te verzakken of zelfs instorten, dan wens ik jou verder veel plezier als Christen autochtoon in bijvoorbeeld Noord Afrika en elders waar zich grote getale moslims ophouden.
Ik snap niet wat je hier bij probeert te zeggen..

1973Tanger
28-10-08, 22:41
Toen de Arabische imperialisten in de 7e eeuw de islam verspreidden in Egypte, Libië, Libanon, Palestina, Syrië, Klein Azië, Irak en Perzië was een groot deel van de bevolking christelijk. Percentages weet ik niet, maar het was een aanzienlijk deel. Dit staat zelfs in je geschiedenisboek van de middelbare school. Logisch dus dat er kerken te vinden zijn in islamitische landen. Vraag is of er nu een nieuwe kerk gebouwd kan/ mag worden?


Hoezo? Is de bouw van een moskee in Amsterdam ook kolonialisme? :maf2: Volgens mij wonen er ook best wat joden in Oost Jeruzalem. Dus waarom zou je de bouw van een synagoge tegengaan?


Mijn punt is juist dat de Al Aqsa moskee gebouwd werd op een voor joden heilige plek. De ruines van de oude tempel. Die tempel stond er natuurlijk al eerder dan de moskee..


Ik snap niet wat je hier bij probeert te zeggen..

Het eerste klopt. Het tweede is onverstandig omdat Israël nog steeds onbetwistbaar gebied bezet houdt. Het is dus niet net als Amsterdam waar geen bezetting plaatsvind. Kortom het is een crisisgebied en zodoende onverstandig. Voor dat laatste moge God het verhoedde, want wat daarop zal volgen is catastrofaal.