PDA

Bekijk Volledige Versie : "GEWELD als simpel neutraal middel"



Eke
29-10-08, 16:51
Vanavond is er een uitzending op Ned.2 over de filosoof en voormalig hoogleraar Hans Achterhuis, die drie dagen geleden zijn grootste boekwerk aan het publiek heeft uitgeleverd : Met alle geweld.

22.55-23.35 uur Profiel De achterkant van het kwaad



Ik ben geschrokken van de manier waarop ik in de jaren zestig en zeventig over geweld schreef”, zegt Achterhuis. „Als een simpel neutraal middel. Er is een uitspraak van Sartre waarin hij zegt dat je door een blanke kolonisator te doden, twee vliegen in één klap slaat. Je hebt een dode onderdrukker en na de moord staat een bevrijde ander op. Dat is onzin natuurlijk, je wordt niet bevrijd als je iemand vermoordt. In tegendeel, het tekent je voor de rest van je leven, je worstelt er mee.”

„Hoe kan het dat mijn studenten en ik ons verbonden voelden met de Rote Armee Fraktion, ondanks alle kritiek die we op die terreurorganisatie hadden? We waren geen aanhangers van de RAF, maar we hadden wel het idee dat ze met hun strijd voor een betere maatschappij eigenlijk bij links hoorden.

De uitspraak van vrijheidsstrijder Che Guevara dat we een tweede of derde Vietnam moeten creëren om het imperialisme van Amerika te verslaan, nam vrijwel iedereen over. Pas later ben ik ook romans over de Vietnamoorlog gaan lezen. Via deze romans zag ik hoe vreselijk de situatie was. Het is geen oorlog van wapperende vlaggen maar van muskieten, van de dood van anderhalf miljoen mensen en mannen die drugs gebruiken uit angst.”


(citaat uit Trouw, geschreven door M. Jansen : Ik denk graag tegen mezelf in)
http://www.trouw.nl/nieuws/religie-filosofie/article1490042.ece

Er staan hier zoveel topics die met dit onderwerp te maken hebben dat ik het hier maar even vermeld. Ik ben het overigens helemaal eens met zijn konklusie.

Te horen bij waarschijnlijk de folterscene van George Orwell (als je dus toch even je ogen dicht hebt)

Bofko
29-10-08, 17:09
Ik ben geschrokken van de manier waarop ik in de jaren zestig en zeventig over geweld schreef”, zegt Achterhuis. „Als een simpel neutraal middel. Er is een uitspraak van Sartre waarin hij zegt dat je door een blanke kolonisator te doden, twee vliegen in één klap slaat. Je hebt een dode onderdrukker en na de moord staat een bevrijde ander op.

Ongelooflijk dat Sartre toen als één van de grootste denkers gezien werd. Je plakt 2 mensen contextloos het etiket 'onderdrukker' en 'bevrijder' op. Je neemt ze met dat etiket alle verdere menselijke eigenschappen af. Dat maakt het boem bij 'onderdrukker' wat makkelijker en de 'bevrijder' is voor altijd de held.

Problemen ontstonden later toen bevrijders onderdrukkers werden en de maatschappij niet beter (rechtvaardiger) was dan voor de boem. Ik weet niet of Sartre ooit met zijn geweten in de problemen is gekomen. Ben wel benieuwd.

John2
29-10-08, 17:30
Vanavond is er een uitzending op Ned.2 over de filosoof en voormalig hoogleraar Hans Achterhuis, die drie dagen geleden zijn grootste boekwerk aan het publiek heeft uitgeleverd : Met alle geweld.

22.55-23.35 uur Profiel De achterkant van het kwaad



Ik ben geschrokken van de manier waarop ik in de jaren zestig en zeventig over geweld schreef”, zegt Achterhuis. „Als een simpel neutraal middel. Er is een uitspraak van Sartre waarin hij zegt dat je door een blanke kolonisator te doden, twee vliegen in één klap slaat. Je hebt een dode onderdrukker en na de moord staat een bevrijde ander op. Dat is onzin natuurlijk, je wordt niet bevrijd als je iemand vermoordt. In tegendeel, het tekent je voor de rest van je leven, je worstelt er mee.”

„Hoe kan het dat mijn studenten en ik ons verbonden voelden met de Rote Armee Fraktion, ondanks alle kritiek die we op die terreurorganisatie hadden? We waren geen aanhangers van de RAF, maar we hadden wel het idee dat ze met hun strijd voor een betere maatschappij eigenlijk bij links hoorden.

De uitspraak van vrijheidsstrijder Che Guevara dat we een tweede of derde Vietnam moeten creëren om het imperialisme van Amerika te verslaan, nam vrijwel iedereen over. Pas later ben ik ook romans over de Vietnamoorlog gaan lezen. Via deze romans zag ik hoe vreselijk de situatie was. Het is geen oorlog van wapperende vlaggen maar van muskieten, van de dood van anderhalf miljoen mensen en mannen die drugs gebruiken uit angst.”


(citaat uit Trouw, geschreven door M. Jansen : Ik denk graag tegen mezelf in)
http://www.trouw.nl/nieuws/religie-filosofie/article1490042.ece

Er staan hier zoveel topics die met dit onderwerp te maken hebben dat ik het hier maar even vermeld. Ik ben het overigens helemaal eens met zijn konklusie.

Te horen bij waarschijnlijk de folterscene van George Orwell (als je dus toch even je ogen dicht hebt)

De Sartre................................

Was dat niet die figuur die in de jaren 70 sexstrips schreef?

Eke
30-10-08, 15:23
Ongelooflijk dat Sartre toen als één van de grootste denkers gezien werd. Je plakt 2 mensen contextloos het etiket 'onderdrukker' en 'bevrijder' op. Je neemt ze met dat etiket alle verdere menselijke eigenschappen af. Dat maakt het boem bij 'onderdrukker' wat makkelijker en de 'bevrijder' is voor altijd de held.

Problemen ontstonden later toen bevrijders onderdrukkers werden en de maatschappij niet beter (rechtvaardiger) was dan voor de boem. Ik weet niet of Sartre ooit met zijn geweten in de problemen is gekomen. Ben wel benieuwd.

Sartre was niet zozeer een van de grootste denkers, maar hij bouwde voort op de wel oorspronkelijke Heidegger, die zelf weer een leerling is geweest van de fenomenoloog Husserl.
Sartre kon goed schrijven. Hij was een begaafde journalist en daardoor kon hij heel veel mensen bereiken.

Het was natuurlijk ook de Tijdgeest, waar Sartre feilloos inpaste. De kerken werden verlaten, God is dood. Leve de vrijheid en je bent zelf verantwoordelijk om zin aan je leven te geven.

"L'enfer, c'est l'autres", schreef ie en juist dit soort kreten gingen erin als pap bij de nieuwe geloofsafvalligen..



Bofko, waar jij het over had en wat ik zelf hier wel eens het 'poppetjesdenken' heb genoemd in mijn postings naar Siah, is het grootste gevaar voor een vreedzaam leven, in mijn ogen.De ontmenselijking.

Nog terugkomend op gisterenavond..heb je/ hebben jullie gekeken ? Wat vond je ervan ?
Ik wil het nog een keer bekijken.

Maar de staart vormde de clou m.i.:

Pas als je zelfkennis hebt en je je donkere en lichte kanten herkent en aanvaardt, dan pas kun je zo omgaan met de ander dat je hem ook vergeeft doordat je echt begrip kunt opbrengen. Vergeving is een voorwaarde om vrede te krijgen.....

Hans Achterhuis ::"Pas als je inzicht hebt in het kwaad in jezelf, pas dan kun je het kwaad in de wereld bestrijden" !!!!!!

Eke
30-10-08, 15:28
De Sartre................................

Was dat niet die figuur die in de jaren 70 sexstrips schreef?

John, sexstrips ? Je bedoelt over deze jongen ? :hihi:
http://www.swapmeetdave.com/Humor/Cats/FritzEmploy.gif