PDA

Bekijk Volledige Versie : SCP: 'Marokkanen met alleen de Nederlandse nationaliteit vaker gediscrimineerd.'



VerbalSmaeel
29-10-08, 17:28
Ook hier onderscheiden Turken en Marokkanen met de Nederlandse nationaliteit zich duidelijk van de andere nationaliteitscategorieën: een duidelijk groter aandeel identificeert zich als Nederlander. Dit komt weinig voor bij Turken en Marokkanen met de nationaliteit van herkomstland. Ook onder Turken en Marokkanen met een dubbele nationaliteit identificeren weinigen zich (overwegend) als Nederlander.
...
Andere factoren zoals opleidingsniveau en beheersing van de Nederlandse taal zijn veelal belangrijker. Niettemin kunnen we niet de conclusie trekken dat de keuze voor de Nederlandse nationaliteit er in het geheel niet toe doet. De uitkomsten wijzen op een zekere hiërarchie waarbij personen met uitsluitend een Nederlands paspoort zich onderscheiden door een sterkere identificatie als Nederlander en de meer frequente contacten met autochtonen vrienden en kennissen dan personen met een dubbele nationaliteit.
...
Bij de Marokkanen ervaren personen met een Nederlandse nationaliteit meer discriminatie dan Marokkanen met een dubbele nationaliteit; deze uitkomst verschilt van het totaalbeeld.

http://www.scp.nl/publicaties/boeken/9789037703986/Dubbele%20nationaliteit.pdf

John2
29-10-08, 17:37
Ook hier onderscheiden Turken en Marokkanen met de Nederlandse nationaliteit zich duidelijk van de andere nationaliteitscategorieën: een duidelijk groter aandeel identificeert zich als Nederlander. Dit komt weinig voor bij Turken en Marokkanen met de nationaliteit van herkomstland. Ook onder Turken en Marokkanen met een dubbele nationaliteit identificeren weinigen zich (overwegend) als Nederlander.
...
Andere factoren zoals opleidingsniveau en beheersing van de Nederlandse taal zijn veelal belangrijker. Niettemin kunnen we niet de conclusie trekken dat de keuze voor de Nederlandse nationaliteit er in het geheel niet toe doet. De uitkomsten wijzen op een zekere hiërarchie waarbij personen met uitsluitend een Nederlands paspoort zich onderscheiden door een sterkere identificatie als Nederlander en de meer frequente contacten met autochtonen vrienden en kennissen dan personen met een dubbele nationaliteit.
...
Bij de Marokkanen ervaren personen met een Nederlandse nationaliteit meer discriminatie dan Marokkanen met een dubbele nationaliteit; deze uitkomst verschilt van het totaalbeeld.

http://www.scp.nl/publicaties/boeken/9789037703986/Dubbele%20nationaliteit.pdf

Waarom mogen mensen zoals moroc of ik geen dubbel passport hebben?
Het is voor mensen die hun thuisland willen bezoeken alleen maar makelijk.

Ten aanzien van de Ollanders ondervind ik alleen hinder als ze denken dat ik een boer oet Twente bent.

VerbalSmaeel
29-10-08, 17:50
Veling concludeerde al dat mensen die meer geconfronteerd worden met discriminatie en zich in mindere mate identificeren met waar ze door geboorte mee samenvallen, tot de verhoogde kans op schizofrenie bij Marokkanen leidt. Nu blijkt dus (uit bovenstaand onderzoek van het Sociaal en Cultureel planbureau) dat mensen die zich ten koste van hun oorspronkelijke identiteit willen aanpassen aan de dominante meerderheid, vaker gediscrimineerd worden of discriminatie ervaren.

John2
29-10-08, 18:25
=VerbalSmaeel;3763466]Veling concludeerde al dat mensen die meer geconfronteerd worden met discriminatie
Zou dit niet tussen de oren zitten, want het lijkt me vreemd dat een stukje papier met pasfoto enig gevoelswaarde zou kunnen geven dat iemand meer of minder word gediscrimineerd


en zich in mindere mate identificeren met waar ze door geboorte mee samenvallen, tot de verhoogde kans op schizofrenie bij Marokkanen leidt.
Nou moe en ik maar denken dat schizofrenie iets te maken had met gespleten persoonlijkheid, maar nu blijkt dat iemand met één paspoort er aan lijdt, terwijl je zou verwachten dat iemand met twee paspoorten dus zich de ene keer bijv. nederlander vind en de andere keer bijv. belg, minder lijden aan schizofrenie?
Schiet mij maar terug!


Nu blijkt dus (uit bovenstaand onderzoek van het Sociaal en Cultureel planbureau) dat mensen die zich ten koste van hun oorspronkelijke identiteit willen aanpassen aan de dominante meerderheid, vaker gediscrimineerd worden of discriminatie ervaren.

Nou Bos weet nu waar hij op kan bezuinigen :hihi:

VerbalSmaeel
29-10-08, 18:37
Zou dit niet tussen de oren zitten, want het lijkt me vreemd dat een stukje papier met pasfoto enig gevoelswaarde zou kunnen geven dat iemand meer of minder word gediscrimineerd


Nou moe en ik maar denken dat schizofrenie iets te maken had met gespleten persoonlijkheid, maar nu blijkt dat iemand met één paspoort er aan lijdt, terwijl je zou verwachten dat iemand met twee paspoorten dus zich de ene keer bijv. nederlander vind en de andere keer bijv. belg, minder lijden aan schizofrenie?
Schiet mij maar terug!



Nou Bos weet nu waar hij op kan bezuinigen :hihi:
Het hebben van maar één nationaliteit en discriminatie is een feitelijk verband, geen causaal verband. De causaliteit zit hem in de statistieken die veronderstellen dat Marokkanen een verhoogde kans op schizofrenie hebben en de oorzaken daarvan als geformuleerd in het onderzoek van Veling. Eén van de oorzaken ligt in het verband (blijk uit dit onderzoek) tussen de ervaring van discriminatie en het zich willen aanpassen aan de dominante meerderheid ten koste van de eigen identiteit.

Voor de rest is al die integratiekoek een grote verspilling van tijd, geld en mensen.

1973Tanger
29-10-08, 19:03
Het hebben van maar één nationaliteit en discriminatie is een feitelijk verband, geen causaal verband. De causaliteit zit hem in de statistieken die veronderstellen dat Marokkanen een verhoogde kans op schizofrenie hebben en de oorzaken daarvan als geformuleerd in het onderzoek van Veling. Eén van de oorzaken ligt in het verband (blijk uit dit onderzoek) tussen de ervaring van discriminatie en het zich willen aanpassen aan de dominante meerderheid ten koste van de eigen identiteit.

Voor de rest is al die integratiekoek een grote verspilling van tijd, geld en mensen.


Mensen moeten in eerste instantie putten uit de bron waar ze oorspronkelijk vandaan komen en de rest gaandeweg mondjesmaat tot zich nemen. ;)

H.P.Pas
02-11-08, 09:50
Ook hier onderscheiden Turken en Marokkanen met de Nederlandse nationaliteit zich duidelijk van de andere nationaliteitscategorieën: een duidelijk groter aandeel identificeert zich als Nederlander. Dit komt weinig voor bij Turken en Marokkanen met de nationaliteit van herkomstland. Ook onder Turken en Marokkanen met een dubbele nationaliteit identificeren weinigen zich (overwegend) als Nederlander.
...
Andere factoren zoals opleidingsniveau en beheersing van de Nederlandse taal zijn veelal belangrijker. Niettemin kunnen we niet de conclusie trekken dat de keuze voor de Nederlandse nationaliteit er in het geheel niet toe doet. De uitkomsten wijzen op een zekere hiërarchie waarbij personen met uitsluitend een Nederlands paspoort zich onderscheiden door een sterkere identificatie als Nederlander en de meer frequente contacten met autochtonen vrienden en kennissen dan personen met een dubbele nationaliteit.
...
Bij de Marokkanen ervaren personen met een Nederlandse nationaliteit meer discriminatie dan Marokkanen met een dubbele nationaliteit; deze uitkomst verschilt van het totaalbeeld.

http://www.scp.nl/publicaties/boeken/9789037703986/Dubbele%20nationaliteit.pdf


Tabel 20

Personen die geen/nauwelijks ervaring hebben met discriminatie naar nationaliteit en etnische groep (in procenten (helemaal) mee eens.

Totaal Turken Marokkanen
62........59..........66...............Dubbele nationaliteit
57........62..........53...............Nederlandse
63........59..........67...............Nationalite it land v. herkomst


Ik ben verrast door de grote percentages, die zeggen nergens last van te hebben.