PDA

Bekijk Volledige Versie : Obama's voorsprong op McCain smelt van 9 naar 3 procent



Marsipulami
31-10-08, 12:07
Obama's voorsprong op McCain smelt van 9 naar 3 procent

Barack Obama ziet zijn voorsprong op John McCain verkleinen tot drie procent, volgens de laatste poll van Fox News. Obama zou in de race naar het Witte Huis 47 procent van de Amerikaanse kiezers achter zich krijgen, McCain 44 procent. Vorige week was de balans nog 49-40 in het voordeel van Obama.

Sterke achterban voor Obama
88 procent van de al overtuigde Obama-stemmers beweert wel hem "sterk te steunen", amper 12 procent doet dat "min of meer". Bij McCain ligt die verhouding op 78 versus 22 procent. 66 procent van Obama's kiezers vindt het van levensbelang dat hun kandidaat wint, terwijl maar 59 procent van de McCain-kiezers zo over hún kandidaat denkt.

"Underdog zal zegevieren"
McCains zelfvertrouwen groeit door deze nieuwe cijfers. Hij voorspelt zijn eigen overwinning dinsdag, zij het laat op de dag. Hij denkt Obama op de meet te zullen kloppen. Dat dankt McCain, naar eigen zeggen, aan zijn underdog-positie, die hij zo lang mogelijk wil vasthouden. "Dan zijn we op ons sterkst".

Swing voters
De Amerikaanse presidentsverkiezingen worden alleszins een pak spannender en dat zou deels te wijten zijn aan veranderingen in het kiesgedrag van de zogenaamde 'swing voters' - kiezers die nog niet zo goed weten op wie ze volgende week zullen stemmen. Een andere reden is dat McCain zijn positie heeft versterkt binnen de eigen partij. Het percentage Republikeinse kiezers die ook effectief voor Mccain zullen stemmen, is opgelopen van 83 naar 88 procent. Obama blijft op dat punt nagenoeg stabiel binnen de Democratische partij: van 89 naar 88 procent.

Crisis
McCain doet het in de poll ook beter dan Obama als het aankomt op het kordaat aanpakken van een buitenlandse crisis, die de nieuwe president zou 'testen'. 52 procent van de kiezers vertrouwt dan op McCain en slechts 39 procent op Obama.(jv)

H.P.Pas
31-10-08, 12:31
Obama's voorsprong op McCain smelt van 9 naar 3 procent

Barack Obama ziet zijn voorsprong op John McCain verkleinen tot drie procent, volgens de laatste poll van Fox News.

Fox vertelt wel vaker dingen. Zelfs als het zou kloppen, doet het niet veel meer toe. Van de vereiste 270 kiesmannen heeft Obama er 264 vast in de hand (tegen McCain 118). Van de 156 die nog omstreden zijn heeft hij er nog 6 nodig, McCain 151. Bij 100 van die 156 ligt Obama voor.

O's positie op de verkiezingskaart (http://www.electoral-vote.com/) is vrijwel onaantastbaar.

Marsipulami
31-10-08, 12:45
Van de vereiste 270 kiesmannen heeft Obama er 264 vast in de hand (tegen McCain 118).


Helaas, er moet eerst nog gestemd worden. Dan pas weten we hoeveel kiesmannen Obama vast in de hand heeft. Als de dalende trend zich in de opiniepeilingen aan dit tempo nog enkele dagen doorzet, dan gaat Mccain nog net winnen. Dan nog maar te zwijgen over de zes tot tien procent onbesliste kiezers en de foutenmarge van drie procent bij dat soort peilingen.

H.P.Pas
31-10-08, 13:12
Als de dalende trend zich in de opiniepeilingen aan dit tempo nog enkele dagen doorzet, dan gaat Mccain nog net winnen.
Welke peilingen ? Er lopen er vele dozijnen (daar is die verkiezingskaart (http://www.electoral-vote.com/) op gebaseerd, die dagelijk geaktualiseerd wordt) en die zijn min of meer stabiel. Fox is de enige die met opzienbarende trends komt. Als er geen nieuws is dan is Fox nog nooit te beroerd geweest om het zelf te maken.

H.P.Pas
31-10-08, 13:40
Nog een aardig berichtje voor de liefhebber. Paniekvoetbal (http://tpmelectioncentral.talkingpointsmemo.com/2008/10/mccain_now_running_robocalls_i.php)van de bovenste plank.



McCain Now Running Robocalls Attacking Obama In Home State Of Arizona!
By Greg Sargent - October 29, 2008, 5:38PM
John McCain and the Republican National Committee are now running robocalls attacking Obama as weak on terrorism -- in McCain's home state of Arizona, according to multiple readers from the state.
The call signals genuine worry about McCain's home state at a time when several polls show the race to be much closer than expected there.
McCain's robocall, which was played to us over the phone by Mary Joe Bartel, a retiree who lives south of Tucson, attacks Obama as unprepared to defend the country from terrorism, singling out Joe Biden's recent remarks about the likelihood of Obama being tested by an international crisis early in his first term.
Here's the script:
I'm calling for John McCain and the RNC because Barack Obama is so dangerously inexperienced, his running mate Joe Biden just said, he invites a major international crisis that he will be unprepared to handle alone.
If Democrats win full control of government, they will want to give civil rights to terrorists and talk unconditionally to dictators and state sponsors of terror. Barack Obama and his Democratic allies lack the experience and judgment to lead America. This call was paid for by the Republican National Committee and authorized by McCain-Palin 2008.

Volgende week donderdag weten we het. :cola:

Marsipulami
31-10-08, 16:20
Welke peilingen ? Er lopen er vele dozijnen (daar is die verkiezingskaart (http://www.electoral-vote.com/) op gebaseerd, die dagelijk geaktualiseerd wordt) en die zijn min of meer stabiel. Fox is de enige die met opzienbarende trends komt. Als er geen nieuws is dan is Fox nog nooit te beroerd geweest om het zelf te maken.

Ik zou me maar niet te veel illusies maken. De Obamahype is net iets te vroeg over. De armen die voor hem zouden moeten gaan stemmen zien het ook niet direct zitten om voor iemand te stemmen die tientallen miljoenen dollars over de balk gooit voor reclamespotjes voor zichzelf. Amerika is nog niet rijp voor een halfzwarte president. Dat risico willen de Amerikanen nog niet nemen. Hoewel ze ongetwijfeld wel gecharmeerd zijn door zijn retoriek, zullen ze als puntje bij paaltje komt toch maar weer voor een blanke conservatief stemmen.

Freesaf2
31-10-08, 16:25
Ik hoop toch dat het Obama wordt.

Anders gaan we een 'nog' zwaardere tijd tegemoet.

delirious
31-10-08, 16:38
Domme domme rednecks.

Spoetnik
31-10-08, 16:46
Ik zou me maar niet te veel illusies maken. De Obamahype is net iets te vroeg over. De armen die voor hem zouden moeten gaan stemmen zien het ook niet direct zitten om voor iemand te stemmen die tientallen miljoenen dollars over de balk gooit voor reclamespotjes voor zichzelf. Amerika is nog niet rijp voor een halfzwarte president. Dat risico willen de Amerikanen nog niet nemen. Hoewel ze ongetwijfeld wel gecharmeerd zijn door zijn retoriek, zullen ze als puntje bij paaltje komt toch maar weer voor een blanke conservatief stemmen.

Het enige dat Obama nog van overwinning kan houden is een terroristisch aanslag in de VS, massale stemfraude, of een aanslag op zijn leven. De laatste twee zullen zeker leiden tot rellen in de VS.

H.P.Pas
31-10-08, 16:47
Ik zou me maar niet te veel illusies maken. De Obamahype is net iets te vroeg over.

Dat is maar één factor.
McCain heeft een slechte campagne gevoerd, hij staat voor een partij die de laatste acht jaar alles in het honderd heeft laten lopen en hij heeft een tenenkrommende running-mate.
Er wordt niet alleen vóór Obama gestemd maar ook tegen McCain.
We zullen zien, ik ben, voor deze ene keer, redelijk optimistisch.

Marsipulami
31-10-08, 16:54
Dat is maar één factor.
McCain heeft een slechte campagne gevoerd, hij staat voor een partij die de laatste acht jaar alles in het honderd heeft laten lopen en hij heeft een tenenkrommende running-mate.
Er wordt niet alleen vóór Obama gestemd maar ook tegen McCain.
We zullen zien, ik ben, voor deze ene keer, redelijk optimistisch.

De berichtgeving in Europa over de presidentsverkiezingen in de VS is niet objectief. Obama zou overal ter wereld president kunnen worden behalve in de VS. Verder weet niemand wie de beste president zou zijn. Obama heeft behalve veel show en retoriek nog niets bewezen.

H.P.Pas
31-10-08, 16:56
De berichtgeving in Europa over de presidentsverkiezingen in de VS is niet objectief.

Dat zal wel. Ik houd me vooral aan de Amerikaanse.

Marsipulami
31-10-08, 16:56
Het enige dat Obama nog van overwinning kan houden is een terroristisch aanslag in de VS, massale stemfraude, of een aanslag op zijn leven. De laatste twee zullen zeker leiden tot rellen in de VS.


Massale stemfraude bestaat niet in de VS. Een terreuraanslag (al dan niet gepleegd door republikeinse sympathisanten) of een moordaanslag zou wel kunnen. Obama zou beter zo'n pausmobiel aanschaffen voor zijn campagne.

Spoetnik
31-10-08, 17:01
Massale stemfraude bestaat niet in de VS. Een terreuraanslag (al dan niet gepleegd door republikeinse sympathisanten) of een moordaanslag zou wel kunnen. Obama zou beter zo'n pausmobiel aanschaffen voor zijn campagne.

Bush heeft zowel in 2000 als in 2004 de verkiezingen gestolen, dus zeg niet dat stemfraude in de VS niet bestaat.

Marsipulami
31-10-08, 17:09
Bush heeft zowel in 2000 als in 2004 de verkiezingen gestolen, dus zeg niet dat stemfraude in de VS niet bestaat.

Dat zijn maar praatjes. Je moet niet alles geloven wat de krant schrijft.

Freesaf2
31-10-08, 18:42
Dat is niet alleen de krant hoor, maar gewoon goed gedocumenteerd

Witte78
31-10-08, 19:29
Ik ben er nog niet zeker van. Ik had ook niet verwacht dat Bush 4 jaar extra zou krijgen.

Over stemfraude, naar mijn mening moeten ze de stemmen openbaar maken. Geeft iedereen een uniek maar anoniem nummer, en iedereen kan zijn stem controleren. Ook in Nederland overigens.

1973Tanger
03-11-08, 23:45
Alhoewel ik de beide partijen en de kandidaten die deze partijen vertegenwoordigen maar niks vind. Kan Amerika beter haar schande kwijt achter een kleurling, dan achter die uncle sam. In wezen zal het niks uitmaken, maar ik zou het Amerikaanse volk echt voor debiel verklaren, als die de voorkeur zouden geven aan een rolatorpatiënt met een paling in zijn linkerhand, die het beleid van zijn voorganger vanuit de hartbewaking en het verpleeghuis namens de natie zou moeten voortzetten.

Zo zie je maar weer dat uitsluitend maar twee partijen domineren en onafhankelijke leden met alle middelen vandien elimineren. Wat natuurlijk een gebrek aan keuze opleverd. Je moest eens weten hoe je als onafhankelijke tijdens het vergaren van een kiesplek voor het hoogste ambt in heel de vijftig staten door specifiek deze twee partijen wordt tegengewerkt.