PDA

Bekijk Volledige Versie : Marokko verbiedt Frans weekblad



Marsipulami
02-11-08, 18:11
Marokko verbiedt Frans weekblad

De Marokkaanse regering heeft het meest recente nummer van het Franse weekblad L'Express verboden. Volgens minister van Informatie Khalid Naciri is de maatregel genomen op grond van artikel 29 van de Marokkaanse perswet dat de publicatie van artikelen die schadelijk zijn voor de islam of de monarchie verbiedt.

L'Express heeft deze week als omslagverhaal een artikel over de verhouding tussen het christendom en de Islam, getiteld 'De schok Jezus-Mohammed'. Het weekblad zegt op zijn internetsite niet te begrijpen waarom het nummer verboden is. Marokko heeft de maatregel niet verder toegelicht. (novum/lpb)
02/11/08 18u41

Marsipulami
02-11-08, 18:12
L'Express interdit au Maroc
Par LEXPRESS.fr, publié le 31/10/2008 20:06 - mis à jour le 31/10/2008 20:46

L'hebdomadaire fait sa couverture cette semaine avec "Le choc Jésus-Mahomet, leur itinéraire, leur message, leur vision du monde". Il est interdit au Maroc. L'Express répond.

Le ministère marocain de la Communication a annoncé vendredi avoir interdit l'entrée au Maroc de l'hebdomadaire français "L'Express international", à cause d'un dossier portant "atteinte à l'islam".

Il s'agit du numéro 2991 de L'Express daté du 30 octobre au 05 novembre, a ajouté le ministère dans un communiqué, sans préciser quel article du dossier était à l'origine de l'interdiction.

L'Express a fait sa couverture avec "Le choc Jésus-Mahomet, leur itinéraire, leur message, leur vision du monde". Ce dossier est directement inspiré du livre de Christian Makarian, directeur délégué de la rédaction, intitulé Le Choc Jésus-Mahomet (ed. JC Lattès).


Cette mesure a été prise en vertu de l'article 29 du Code marocain de la presse, a-t-on ajouté à Rabat. Selon cet article, le ministre de la Communication peut, par une décision motivée, interdire des publications étrangères "lorsqu'elles portent atteinte à la religion islamique, au régime monarchique, à l'intégrité territoriale, au respect dû au roi ou à l'orde public".

Ce gros dossier est rédigé, selon l'hebdomadaire, à l'occasion d'une réunion d'un cinquantaine de dignitaires catholiques et musulmans, le 4 novembre à Rome, pour "aider le dialogue entre l'islam et le christianisme.

Parmi les six articles, consacrés notamment à ce qui sépare les deux religions, l'un est titré "Jésus, le message rebelle", un autre "Mahomet, prophète et guerrier".

Christian Makarian déclare ne "pas comprendre" la réaction marocaine. L'Express est en effet le seul hebdomadaire français à réaliser, depuis deux ans, une fois par mois, un supplément "Express Maroc" de huit pages entièrement consacré au royaume chérifien et comportant des informations et des reportages appréciés du public marocain.

"Afin de ménager la sensibilité religieuse de nos lecteurs marocains, ajoute Christian Makarian, nous avons pris le soin de concevoir une couverture spécifiquement dédiée à l'édition internationale, portant un visage de Mahomet caché, conformément à l'usage islamique. La gravure utilisée sur cette couverture est issue d'un manuscrit ottoman du XVIe siècle et n'a fait l'objet d'aucune forme de modification par rapport à l'original. Malgré cette attention particulière, qui montre notre respect du public marocain et de la foi musulmane, nous sommes saisis. Je ne comprends pas".

Le dossier parle du "rapport conflictuel" que peut avoir l'islam avec les autres religions, mais ne contient "nulle part de propos offensant" sur cette religion, a conclu Christian Makarian.

Julien
03-11-08, 00:33
http://i33.tinypic.com/2lc1iqd.jpg

Echt onzinnig.
Snap niet wat hier nou mis mee is.

1973Tanger
03-11-08, 00:41
http://i33.tinypic.com/2lc1iqd.jpg

Echt onzinnig.
Snap niet wat hier nou mis mee is.


Afgezien er geen afbeelding is van Mohammed en het blad zich blijkbaar heeft beroepen op een voorstelling van hem (met de nadruk daarop), zie ik er geen kwaad in. Tenzij het artikel opzich in het blad aanstootgevend is, doordat er over een le choc gesproken wordt?

Julien
03-11-08, 00:58
Afgezien er geen afbeelding is van Mohammed en het blad zich blijkbaar heeft beroepen op een voorstelling van hem (met de nadruk daarop), zie ik er geen kwaad in. Tenzij het artikel opzich in het blad aanstootgevend is, doordat er over een le choc gesproken wordt?

L'express is een keurig tijdschrift. Jezus en Mohammed worden wetenschappelijk en cultureel met elkaar vergeleken. Ik kan me niet voorstellen dat feiten aanstootgevend kunnen zijn.. ? Ik had Marokko toch echt wat progressiever verwacht.. (nu komt Marokko behoorlijk rechtsconservatief over)

1973Tanger
03-11-08, 01:03
L'express is een keurig tijdschrift. Jezus en Mohammed worden wetenschappelijk en cultureel met elkaar vergeleken. Ik kan me niet voorstellen dat feiten aanstootgevend kunnen zijn.. ? Ik had Marokko toch echt wat progressiever verwacht.. (nu komt Marokko behoorlijk rechtsconservatief over)


Godsdienstvergelijk is heel normaal. Maar wat is er zo schokkend aan dan, dat Marokko deze oplage heeft verboden?

Julien
03-11-08, 01:08
Godsdienstvergelijk is heel normaal. Maar wat is er zo schokkend aan dan, dat Marokko deze oplage heeft verboden?

Schokkend omdat ik toch een heel ander beeld van Marokko had. Ik dacht dat het land (Rabat) modern/progressief zou zijn.

1973Tanger
03-11-08, 01:11
Schokkend omdat ik toch een heel ander beeld van Marokko had. Ik dacht dat het land (Rabat) modern/progressief zou zijn.


Nee ik bedoel dat artikel. Er moet zeker iets in staan dat de een beter doet voorkomen dan de ander, danwel niet of wel erkent enzovoorts? Een neutraal artikel zal Marokko denk ik niet tot zo'n besluit brengen. Die gaat zeker niet uit van het voorblad.

mark61
03-11-08, 07:30
L'Express zal Naciri wel hebben betaald bij wijze van publiciteitsstunt.

Wat is het verschil tussen 'voorstelling' en 'afbeelding'? Je reinste jezuïtisme.

Er staat een plaatje van de profeet op de omslag en daarom is ie verboden. Simpel.

Charlus
03-11-08, 08:46
http://i33.tinypic.com/2lc1iqd.jpg

Echt onzinnig.
Snap niet wat hier nou mis mee is.
De linker persoon is aan zijn sombrero te zien heilig. De rechter bevond zich ttv. de opname in de hel.

Slinger
03-11-08, 09:03
De linker persoon is aan zijn sombrero te zien heilig. De rechter bevond zich ttv. de opname in de hel.

Gezien de levensloop van de twee kan ik me dat wel voorstellen.

Wat ik me weer niet kan voorstellen dat je zoiets gaat censureren.
Oppassen dat we dat hier niet gaan krijgen.

Julien
03-11-08, 10:00
Er staat een plaatje van de profeet op de omslag en daarom is ie verboden. Simpel.

Dat plaatje is gewoon van islamitische, namelijk osmaanse, oorsprong. De manier hoe Mohammed getoond wordt, is juist uit respect voor de moslims gedaan door L'Express.

Julien
03-11-08, 10:07
Nee ik bedoel dat artikel. Er moet zeker iets in staan dat de een beter doet voorkomen dan de ander, danwel niet of wel erkent enzovoorts? Een neutraal artikel zal Marokko denk ik niet tot zo'n besluit brengen. Die gaat zeker niet uit van het voorblad.

"Ce gros dossier est rédigé, selon l'hebdomadaire, à l'occasion d'une réunion d'un cinquantaine de dignitaires catholiques et musulmans, le 4 novembre à Rome, pour "aider le dialogue entre l'islam et le christianisme."

Het artikel is bestudeerd door 50 christelijke en islamitische deskundigen. Dus aan de inhoud zal het niet kunnen liggen. Dat zegt ook de hoofdredacteur. L'Express is geen blad dat provoceert, bovendien hebben zij maandelijks een special over Marokko in hun tijdschrift (o.a. over het koningshuis).

mark61
03-11-08, 10:15
Dat plaatje is gewoon van islamitische, namelijk osmaanse, oorsprong. De manier hoe Mohammed getoond wordt, is juist uit respect voor de moslims gedaan door L'Express.

Verboden is verboden. Wist je dat niet? Onder soennieten een vreselijk taboe. Sji'ieten doen er wel aan. De Osmanen hadden aanvankelijk niet door dat die sji'ieten wat afweken :hihi:. Hoewel soennitisch, zijn de Osmanen sterk beïnvloed door de Iraanse cultuur (en het sji'isme).

Wist je ook niet dat de MA overheid hysterisch doet over 'majesteitsschennis'? Bloggers die om niets tot jaren gevangenisstraf worden veroordeeld. Godsdienst en verder van alles: TelQuel en Nichane worden om de haverklap verboden, de hoofdredacteur veroordeeld, giga boetes opgelegd....

Persvrijheid in Marokko is al weer op zijn retour.

Julien
03-11-08, 10:29
Verboden is verboden. Wist je dat niet? Onder soennieten een vreselijk taboe. Sji'ieten doen er wel aan. De Osmanen hadden aanvankelijk niet door dat die sji'ieten wat afweken. Hoewel soennitisch, zijn de Osmanen sterk beïnvloed door de Iraanse cultuur (en het sji'isme).

Wist je ook niet dat de MA overheid hysterisch doet over 'majesteitsschennis'? Bloggers die om niets tot jaren gevangenisstraf worden veroordeeld. Godsdienst en verder van alles: TelQuel en Nichane worden om de haverklap verboden, de hoofdredacteur veroordeeld, giga boetes opgelegd....

Persvrijheid in Marokko is al weer op zijn retour.

Ik wist dat allemaal wel, maar het censureren van historische islamitische afbeeldingen komt dan wel hypocriet over. Hebben ze geen musea in Marokko?

Over TelQuel en Nichane heb ik vaker verhalen gehoord. Maar die tijdschriften doen het vaak wél om de provocatie.
Echt zonde dat het zo achteruit gaat met de persvrijheid in Marokko. Ze zouden beter hun eigen geschiedenis moeten kennen (de Moren waren juist vooruitstrevend en tolerant, ook wat betreft literatuur en wetenschap)

mark61
03-11-08, 11:04
Maar die tijdschriften doen het vaak wél om de provocatie.

???

Julien
03-11-08, 11:21
???

Eh een special over homoseksualiteit in Marokko.. dat noem je geen provocatie?

naam
03-11-08, 12:08
Eh een special over homoseksualiteit in Marokko.. dat noem je geen provocatie?

Zeker omdat er in Marokko geen homo's leven? :maf2:

knuppeltje
03-11-08, 12:09
Eh een special over homoseksualiteit in Marokko.. dat noem je geen provocatie?

Huh- jij noemt het berichten over homoseksualiteit provocatie?
Tja, die rothomo's die moeten wel uit het beeld blijven, en eruit verdwijnen als ze er nog in zijn natuurlijk. Vroeger had die kerk van je tenminste daarvoor nog een heel probaat middel. Maar dat gaat tegenwoordig niet meer lukken denk. :roken:

Julien
03-11-08, 13:00
Huh- jij noemt het berichten over homoseksualiteit provocatie?
Tja, die rothomo's die moeten wel uit het beeld blijven, en eruit verdwijnen als ze er nog in zijn natuurlijk. Vroeger had die kerk van je tenminste daarvoor nog een heel probaat middel. Maar dat gaat tegenwoordig niet meer lukken denk. :roken:

Marokko is geen Nederland. Homoseksualiteit is daar bij wet verboden.

Als Vrij Nederland met een special over pedoseksualiteit, en bekende Nederlandse pedo's zou komen, zou dat toch ook een provocatie zijn?

1973Tanger
03-11-08, 13:16
"Ce gros dossier est rédigé, selon l'hebdomadaire, à l'occasion d'une réunion d'un cinquantaine de dignitaires catholiques et musulmans, le 4 novembre à Rome, pour "aider le dialogue entre l'islam et le christianisme."

Het artikel is bestudeerd door 50 christelijke en islamitische deskundigen. Dus aan de inhoud zal het niet kunnen liggen. Dat zegt ook de hoofdredacteur. L'Express is geen blad dat provoceert, bovendien hebben zij maandelijks een special over Marokko in hun tijdschrift (o.a. over het koningshuis).


Weet ik veel. Wat vast staat is dat in Marokko duidelijk grenzen worden gesteld aan de vrijheid van meningsuiting. Misschien vreest Marokko wel voor soortgelijke rellen als tijdens die van cartoons in Denemarken?

1973Tanger
03-11-08, 13:45
"Ce gros dossier est rédigé, selon l'hebdomadaire, à l'occasion d'une réunion d'un cinquantaine de dignitaires catholiques et musulmans, le 4 novembre à Rome, pour "aider le dialogue entre l'islam et le christianisme."

Het artikel is bestudeerd door 50 christelijke en islamitische deskundigen. Dus aan de inhoud zal het niet kunnen liggen. Dat zegt ook de hoofdredacteur. L'Express is geen blad dat provoceert, bovendien hebben zij maandelijks een special over Marokko in hun tijdschrift (o.a. over het koningshuis).

Wat ik wel weet is dat er een groepje vooraanstaande geestelijken in de buurt van de koning verkeren en alsware net als Kardinaal de Richelieu zich doen gelden. Daarnaast claimt het Marokkaanse koningshuis afstammeling te zijn van de profeet (v.z.m.h.), waarvan iedereen weet dat dat natuurlijk klinkklare onzin is. Maar een wetenschappelijke artikel die bijvoorbeeld zo'n bloedlijn in twijfel trekt, kan natuurlijk schadelijk zijn voor de monarchie.

knuppeltje
03-11-08, 15:57
Marokko is geen Nederland. Homoseksualiteit is daar bij wet verboden.

Als Vrij Nederland met een special over pedoseksualiteit, en bekende Nederlandse pedo's zou komen, zou dat toch ook een provocatie zijn?

Dat Marokko geen nederland is lijkt me wel duidelijk. Dat homoseksualiteit verboden is- is een lachertje. Dat ze daar niet snappen wat het inhoudt komt door de onderontwikkeling. Maar homoseksualiteit verbieden kan dus niet Julientje want daar wordt je al dan niet mee geboren.
Je kunt weer wel homoseksueel gedrag verbieden, maar hoe ze dat waterdicht willen timmeren zou ik bij god niet weten. Daarbij kijkt de overheid daar heel hypocriet de andere kant uit als door dat getimmer het toerisme als inkomstebron gevaar loopt. Je denkt toch niet zeker dat de Marrokkanse overheid niet weet wat er zoal op dat gebied gebeurt?

Weer typisch een gore relifanaat van roomse huize die homoseksualiteit met pedofilie op een lijn wilt stellen. Maar dat zijn we van die hoek wel gewend.

naam
03-11-08, 17:02
Marokko is geen Nederland. Homoseksualiteit is daar bij wet verboden.

Als Vrij Nederland met een special over pedoseksualiteit, en bekende Nederlandse pedo's zou komen, zou dat toch ook een provocatie zijn?


Nee, waarom zou het provocatie zijn. In Nederland wordt het ook niet ontkent dat het bestaat. Het wordt hier niet onder de mat geschoven.

mark61
03-11-08, 17:56
Eh een special over homoseksualiteit in Marokko.. dat noem je geen provocatie?

Nee, waarom? En bij mijn weten is TelQuel nooit daarom vervolgd, maar om andere dingen.

Dus praten over homofilie is 'provoceren'.

Komt de relinazi in Juul weer naar boven. Je mag het wel doen, maar dan wel stiekem svp. Homo's zijn tenslotte heel waardevolle mensen :hihi:

mark61
03-11-08, 17:58
Marokko is geen Nederland. Homoseksualiteit is daar bij wet verboden.

Als Vrij Nederland met een special over pedoseksualiteit, en bekende Nederlandse pedo's zou komen, zou dat toch ook een provocatie zijn?

De vergelijking maar weer :kotsen:

Weet je zeker dat je niet door de poop himself gestuurd bent om hier de jezuïet uit te hangen?

sidi bibi
03-11-08, 22:08
Nee, waarom? En bij mijn weten is TelQuel nooit daarom vervolgd, maar om andere dingen.

Dus praten over homofilie is 'provoceren'.

Komt de relinazi in Juul weer naar boven. Je mag het wel doen, maar dan wel stiekem svp. Homo's zijn tenslotte heel waardevolle mensen :hihi:

De Telquel is nooit verboden geweest, het betrof het in het Arabisch gedrukte zusterblad Nichane, de aanzet was dat een stel Koeweiti's aan de volksmoppen over religie gestoord had.
Misschien deze keer om de broeders uit Saoudi niet uit hun hum te brengen, ik zie dat staartstuk van die dikke Boeing, waar veel zakken geld in passen, hier weer overal bovenuit torenen. Dat paleis is weer een vesting geworden, legertenten aan beide zijden, die Amerikaanse brede legervoertuigen, weet de naam even niet, elke 50 meter een wacht plus een continue patrouille van een stuk of 30 van die brede kerels.

http://www.telquel-online.com/277/index_277.shtml

mark61
03-11-08, 22:18
De Telquel is nooit verboden geweest, het betrof het in het Arabisch gedrukte zusterblad Nichane, de aanzet was dat een stel Koeweiti's aan de volksmoppen over religie gestoord had.
Misschien deze keer om de broeders uit Saoudi niet uit hun hum te brengen, ik zie dat staartstuk van die dikke Boeing, waar veel zakken geld in passen, hier weer overal bovenuit torenen. Dat paleis is weer een vesting geworden, legertenten aan beide zijden, die Amerikaanse brede legervoertuigen, weet de naam even niet, elke 50 meter een wacht plus een continue patrouille van een stuk of 30 van die brede kerels.

http://www.telquel-online.com/277/index_277.shtml

Zo Juul, zie je het?

http://www.telquel-online.com/277/images/couv_277.gif

Homofilie is het probleem niet. Allah en lmalik des te meer.

sidi bibi
03-11-08, 22:24
Zo Juul, zie je het?

http://www.telquel-online.com/277/images/couv_277.gif

Homofilie is het probleem niet. Allah en lmalik des te meer.

:hihi:Allah, de Baba 6, en de floess

1973Tanger
03-11-08, 22:27
:hihi:Allah, de Baba 6, en de floess

Wat is het probleem met Allah?

1973Tanger
03-11-08, 22:31
Zo Juul, zie je het?

http://www.telquel-online.com/277/images/couv_277.gif

Homofilie is het probleem niet. Allah en lmalik des te meer.

Nee dat is zeker geen probleem in Marokko. Zat homo's daar. Zelfs Mohammed VI werd lange tijd als vrijgezel verdacht homofiel te zijn.

sidi bibi
03-11-08, 22:39
Wat is het probleem met Allah?

Allah geen, wel als het als machtsmiddel gebruikt wordt.

1973Tanger
03-11-08, 22:46
Allah geen, wel als het als machtsmiddel gebruikt wordt.


Ja dat mag natuurlijk niet. Je mag Allah niet ijdel gebruiken.

sidi bibi
03-11-08, 22:58
Ja dat mag natuurlijk niet. Je mag Allah niet ijdel gebruiken.

Nou bemoei ik me eigenlijk nooit met geloofszaken, ieder voor zich. Ging meer op een dorpverhaal af over een imam in de buurt die een voorgangverbod heeft omdat hij zich niet hield aan een uit Rabat opgelegde dicipline.

1973Tanger
03-11-08, 23:08
Nou bemoei ik me eigenlijk nooit met geloofszaken, ieder voor zich. Ging meer op een dorpverhaal af over een imam in de buurt die een voorgangverbod heeft omdat hij zich niet hield aan een uit Rabat opgelegde dicipline.


Dat krijg je als je als land een minister van religieuze aangelegenheden hebt. Die willen natuurlijk dat de religieuziteit (geestelijkheid) in het land in strake lijnen zich ontplooid. Heb niet snel een oordeel of het slecht danwel goed is? Want religieuze outcasts bijvoorbeeld kan Marokko echt niet hebben.

sidi bibi
04-11-08, 07:57
Dat krijg je als je als land een minister van religieuze aangelegenheden hebt. Die willen natuurlijk dat de religieuziteit (geestelijkheid) in het land in strake lijnen zich ontplooid. Heb niet snel een oordeel of het slecht danwel goed is? Want religieuze outcasts bijvoorbeeld kan Marokko echt niet hebben.

Lastig om te beoordelen wat goed of slecht is, in het ideale geval is het volk daar zelf wel toe in staat is. Dat bevaderen van een volk leidt uiteindelijk tot niets, een duffe eenheidsworst zonder inventiteit.
De vaders van de natie:

http://www.telquel-online.com/

1973Tanger
04-11-08, 09:50
Lastig om te beoordelen wat goed of slecht is, in het ideale geval is het volk daar zelf wel toe in staat is. Dat bevaderen van een volk leidt uiteindelijk tot niets, een duffe eenheidsworst zonder inventiteit.
De vaders van de natie:

http://www.telquel-online.com/

Ik had het in eerste instantie niet over het volk ansich, maar over de clerus in Marokko. Het is goed dat daar toezicht op gehouden wordt. Want dergelijke figuren hebben toch wat enige invloed op het dagelijkse leven van het gepeupel. Bovendien komt van die inventiteit van het volk weinig terecht als de overheid geen mogelijkheden en kansen biedt deze te ontplooien.