PDA

Bekijk Volledige Versie : Dalai Lama geeft de strijd tegen China op en wil met pensioen gaan.



Marsipulami
03-11-08, 11:01
Dalai lama: strijd voor meer autonomie mislukt

Hilversum (ANP/Van onze redactie) 3 november 2008 - De dalai lama, de hoogste spiritueel leider van het Tibetaanse boeddhisme, heeft vandaag gezegd dat zijn poging meer autonomie voor Tibet te verwerven tot nu toe mislukt is. “Mijn vertrouwen in de Chinese overheid wordt dunner en dunner en dunner”, aldus de dalai lama.

Anti-Chinese protesten
Sinds mei van dit jaar was de dalai lama in gesprek met de Chinese autoriteiten. China hoopte dat de geestelijk leider een eind kon maken aan de anti-Chinese protesten die in maart uitbraken in Tibet. De dalai lama hoopte dat de dialoog zou leiden tot meer vrijheid voor de Tibetanen.

Gesprekken
Volgens de dalai lama is er tot nu toe echter geen sprake van toenadering door China. “Onderdrukking in Tibet neemt toe en ik kan niet doen alsof alles in orde is”, aldus de 73-jarige leider. De dalai lama is momenteel op bezoek in Japan voor overleg met Chinese gezanten. Voor zijn vertrek uit India had de dalai lama al verklaard weinig heil te verwachten van de geplande onderhandelingen met Peking. Zijn afgevaardigden spreken deze week verder met China in de hoop alsnog een akkoord te bereiken.

Gezondheidsproblemen
De monnik wilde niet al te diep ingaan op vragen over zijn mogelijk op handen zijnde pensioen. “Ik ben nu half gepensioneerd en ik kijk uit naar mijn volledige pensionering”, aldus de dalai lama, die vorige maand geopereerd werd om galstenen te verwijderen.

Reďncarnatie afschaffen
“Ik heb sinds mijn zestiende verantwoordelijkheid gedragen. Daar moet een limiet aan gesteld worden. Er zijn al leiders die in aanmerking komen en veel jonge, gezonde, veelbelovende mensen.” Mogelijk wordt de eeuwenoude traditie om de volgende leider te kiezen door reďncarnatie afgeschaft, om opvolging van de huidige dalai lama te vergemakkelijken.

Onafhankelijkheid
De dalai lama pleit al jaren voor meer autonomie van Tibet. Anders dan veel jonge radicale Tibetanen strijdt hij niet voor totale onafhankelijkheid. De monnik vluchtte in 1959 van Tibet naar India, na een mislukte opstand tegen de Chinese overheersing. Sindsdien leeft hij in ballingschap.