PDA

Bekijk Volledige Versie : Katholieken kiezen voor Obama



Marsipulami
05-11-08, 11:52
Katholieken kiezen voor Obama


Hilversum (Van onze redactie) 5 november 2008 - Amerikaanse katholieken hebben in meerderheid hun stem uitgebracht op Barack Obama. Dat blijkt uit diverse exit-polls. Daarmee legden zij de waarschuwing van een aantal bisschoppen naast zich neer dat het een zonde is te stemmen op een kandidaat die tegen strafbaarstelling van abortus is.


Obama 'de overwinnaar' (foto: Reuters)

Meer dan de helft
Uit onderzoek van CNN blijkt dat van de burgers die hun stem uitbrachten, 26 procent katholiek was. Van hen heeft volgens de nieuwszender 53 procent op Obama gestemd en 45 procent op McCain. Ook nieuwszender MSNBC registreerde een katholieke voorkeur voor Obama: 54 procent tegen 45 voor McCain.

Stemadvies
Een aantal vooraanstaande Amerikaanse bisschoppen betoogden de afgelopen weken dat abortus het belangrijkste issue was van de verkiezingen. Ze wezen erop dat katholieken een zonde begingen als ze hun stem uitbrachten op een kandidaat die het recht op abortus erkent. Daarmee gaven zij een impliciet stemadvies voor McCain en tegen Obama. Een meerderheid van de katholieken blijkt zich daar niet veel van te hebben aangetrokken.

Abortus niet het belangrijkste
Katholieke kiezers verschillen niet veel van overige Amerikanen. De economie was ook voor hen het belangrijkste verkiezingsthema. Maar weinig katholieken gaven in de exit-polls aan dat abortus voor hen het belangrijkste item was.

Media-aandacht
De bisschoppen die abortus tot hoofdonderwerp van de verkiezingen verhieven, vertegenwoordigden een minderheid van het Amerikaanse episcopaat, stelt de jezuďet Thomas J. Reese vandaag in de Washington Post. Maar door de media-aandacht die zij genereerden wekten zij de indruk ook namens hun zwijgende collega’s te spreken, constateert de vooraanstaande kenner van de Amerikaanse catholica.

Partij van de dood
De aartsbisschoppen Charles Chaput en Raymond Burke gingen voorop in de strijd tegen Obama. Burke - die in 2004 als aartsbisschop van Saint Louis al opriep de toenmalige presidentskandidaat John Kerry de communie te weigeren - ging het verst. De prelaat, die als prefect van de Apostolische Signatuur tegenwoordig een hoge positie inneemt in het Vaticaan, sprak over de Democratische Partij als de ‘partij van de dood’.

Instructie
De Amerikaanse bisschoppen die zich uitspraken tegen Obama hielden zich niet aan de instructie die ze vorig jaar zelf publiceerden: Forming Consciences for Faithful Citizenship (‘Gewetens vormen voor gewetensvol burgerschap’). Daarin stelde de bisschoppenconferentie dat “kerkleiders het moeten vermijden om kandidaten af te vallen of te steunen of mensen te vertellen hoe te stemmen”.

Marsipulami
05-11-08, 16:10
Paus: verkiezing Obama 'historisch'


Hilversum (Van onze redactie) 5 november 2008 - Paus Benedictus XVI heeft Barack Obama vandaag zijn ‘hartelijke’ felicitaties overgebracht bij de ‘historische gelegenheid’ van zijn uitverkiezing tot president van de Verenigde Staten. De Heilige Vader heeft hem verzekerd van zijn gebed en hem Gods zegen toegewenst voor de uitoefening van zijn nieuwe functie.

Niet gepubliceerd
Het perscentrum van het Vaticaan maakte de strekking van de felicitaties bekend. De tekst van de boodschap is niet integraal gepubliceerd. Het is gebruikelijk dat de Heilige Stoel officiële felicitaties pas aan nieuwe presidenten richt bij hun inauguratie.

Gebed
De paus verleent Obama en heel het Amerikaanse volk zijn zegen opdat zij met alle mensen van goede wil bijdragen aan een wereld van vrede, solidariteit en gerechtigheid, zo deelt het Vaticaan mee. Benedictus verzekerde de president-elect ook van zijn gebed opdat God hem bijstaat in zijn grote verantwoordelijkheid voor de Verenigde Staten en de internationale gemeenschap.

H.P.Pas
05-11-08, 16:23
Paus: verkiezing Obama 'historisch'


Hilversum (Van onze redactie) 5 november 2008 - Paus Benedictus XVI heeft Barack Obama vandaag zijn ‘hartelijke’ felicitaties overgebracht bij de ‘historische gelegenheid’ van zijn uitverkiezing tot president van de Verenigde Staten.


De hypocriet. :ergleuk:


Black Man Given Nation's Worst Job NOVEMBER 5, 2008 | ISSUE 44•45
WASHINGTON—African-American man Barack Obama, 47, was given the least-desirable job in the entire country Tuesday when he was elected president of the United States of America. In his new high-stress, low-reward position, Obama will be charged with such tasks as completely overhauling the nation's broken-down economy, repairing the crumbling infrastructure, and generally having to please more than 300 million Americans and cater to their every whim on a daily basis. As part of his duties, the black man will have to spend four to eight years cleaning up the messes other people left behind. The job comes with such intense scrutiny and so certain a guarantee of failure that only one other person even bothered applying for it. Said scholar and activist Mark L. Denton, "It just goes to show you that, in this country, a black man still can't catch a break."

mark61
05-11-08, 16:42
De hypocriet. :ergleuk:

Jah ik had die associatie ook al gemaakt, onwillekeurig. De blanken vieren feest en de zwarte mag de troep opruimen.

mark61
05-11-08, 16:44
Paus: verkiezing Obama 'historisch'


Hilversum (Van onze redactie) 5 november 2008 - Paus Benedictus XVI heeft Barack Obama vandaag zijn ‘hartelijke’ felicitaties overgebracht bij de ‘historische gelegenheid’ van zijn uitverkiezing tot president van de Verenigde Staten.

Hadden ze hem dan niet verteld dat het de Kandidaat van de Dood was? Wat is dat voor organisatie?

H.P.Pas
05-11-08, 16:52
Hadden ze hem dan niet verteld dat het de Kandidaat van de Dood was? Wat is dat voor organisatie?


Landverraad is een kwestie van datum. -- Talleyrand

1973Tanger
05-11-08, 17:22
Jah ik had die associatie ook al gemaakt, onwillekeurig. De blanken vieren feest en de zwarte mag de troep opruimen.


Eigenlijk wel een verkapte vorm van slavernij. Begin me af te vragen of het niet vooropgezet spel is? :hihi:

super ick
05-11-08, 22:17
De katholieke kerk schurkt zich altijd tegen de macht aan. Ze heeft nooit anders gedaan. :kotsen2::kotsen2::kotsen2:
Ik heb ook zo'n vermoeden dat dit bericht niet verschenen was als mc. Cain was gekozen.
En langzamerhand durft er helemaal niemand iets positiefs te zeggen over de republikeinen en Bush. De katholieken verlaten het zinkend schip terwijl Benedictus enkele maanden geleden nog vuistdiep in de anus van George Bush zat.
FF meeliften op het succes van Obama. Parasitisme.

1973Tanger
05-11-08, 22:46
Wat ook om te kotsen is, was dat mensen tijdens de speech van Hussein allemaal in tranen uitbarsten alsof Jezus op aarde was gekomen. Ondanks zijn kleur heb ik nog steeds geen hoge dunk van hem. Als senator stemde hij immers voor de oorlog en andere gehate Bush maatregelen. Ik zie hem vooralsnog niet in staat zijn wat zijn voorganger in gang heeft gezet terug te draaien. Daarbij doet me denken waarom de republikeinen een wandelend lijk met een paling in zijn hand hebben neergezet naast hem? Waarschijnlijk was de bedoeling ook bewust geweest om niet te regeren. Vast staat dat Hussein al jaren bezig was met deze campagne dat een slordige 800 miljoen heeft gekost. Dat geld komt zeker niet uit zakken van zwarten. Ik moet er niet aan denken dat de new world order kliek hier achter zit en bezig zijn met een charme offensief via hem? Hoe dan ook, zou hij echt die veranderingen in gang moeten brengen die hij de ganse dag aan zijn landgenoten doet verkopen. Er zijn geen exusses meer, doordat zelfs in het Senaat een democratische meerderheid heeft plaatsgenomen. Het is allemaal wel leuk en aardig, maar ik vertrouw het voor geen meter en bovendien heb ik eigenlijk helemaal geen boodschap aan hem, door het simpele feit dat ik geen Amerikaan ben.

The_Grand_Wazoo
06-11-08, 08:40
Wat ook om te kotsen is, was dat mensen tijdens de speech van Hussein allemaal in tranen uitbarsten alsof Jezus op aarde was gekomen. Ondanks zijn kleur heb ik nog steeds geen hoge dunk van hem.

Ik geloof dat je vooral zou moeten kotsen op je ongevoeligheid voor grootse gebeurtenissen. JIJ mag dan misschien zijn huidskleur niet van belang vinden, en zakelijk gezien is zijn huidskleur is voor zijn daden en stemgedrag niet van belang, maar voor mensen die nog met Martin Luther King hebben meegelopen, mensen die ten tijde van de segregatie toegang tot het publieke diensten werd ontzegd, die mishandeld zijn enz, allemaal vanwege hun huidskleur, is de symbolische waarde is immens. Ook voor al die andere mensen die niet die huidskleur hebben, maar wel kritisch stondenover het klimaat binnen de samenleving die een dergelijke sociale ordening toestond, is dit een fenomenaal moment geweest. Dergelijke momenten roeren tot tranen. Zoals misschien voor sommigen de benoeming van een moslim, eerste tot burgemeester, en wie weet als hij partijleider wordt, nog wel eens tot premier, een ontroerend moment is. Ik zal in dat geval beslist met enige tevredenheid constateren dat er zoiets als vooruitgang in sociale verhoudingen lijkt te bestaan.

Persoonlijk ben ook ik geroerd door deze verkiezingen. In de serie grote gebeurtenissen in mijn leven komt dit achter de val van de Berlijnse Muur.

Wat jij ook van zijn politieke standpunten mag vinden, je kunt niet ontkennen dat de verkiezing van Obama een bijzondere voedingsbodem kan vormen voor de emancipatie van minderheden over de gehele wereld.

mark61
06-11-08, 08:58
Ik geloof dat je vooral zou moeten kotsen op je ongevoeligheid voor grootse gebeurtenissen. JIJ mag dan misschien zijn huidskleur niet van belang vinden, en zakelijk gezien is zijn huidskleur is voor zijn daden en stemgedrag niet van belang, maar voor mensen die nog met Martin Luther King hebben meegelopen, mensen die ten tijde van de segregatie toegang tot het publieke diensten werd ontzegd, die mishandeld zijn enz, allemaal vanwege hun huidskleur, is de symbolische waarde is immens. Ook voor al die andere mensen die niet die huidskleur hebben, maar wel kritisch stondenover het klimaat binnen de samenleving die een dergelijke sociale ordening toestond, is dit een fenomenaal moment geweest. Dergelijke momenten roeren tot tranen. Zoals misschien voor sommigen de benoeming van een moslim, eerste tot burgemeester, en wie weet als hij partijleider wordt, nog wel eens tot premier, een ontroerend moment is. Ik zal in dat geval beslist met enige tevredenheid constateren dat er zoiets als vooruitgang in sociale verhoudingen lijkt te bestaan.

Persoonlijk ben ook ik geroerd door deze verkiezingen. In de serie grote gebeurtenissen in mijn leven komt dit achter de val van de Berlijnse Muur.

Wat jij ook van zijn politieke standpunten mag vinden, je kunt niet ontkennen dat de verkiezing van Obama een bijzondere voedingsbodem kan vormen voor de emancipatie van minderheden over de gehele wereld.

Dus dat.

Ron Haleber
06-11-08, 09:09
Ik geloof dat je vooral zou moeten kotsen op je ongevoeligheid voor grootse gebeurtenissen. JIJ mag dan misschien zijn huidskleur niet van belang vinden, en zakelijk gezien is zijn huidskleur is voor zijn daden en stemgedrag niet van belang, maar voor mensen die nog met Martin Luther King hebben meegelopen, mensen die ten tijde van de segregatie toegang tot het publieke diensten werd ontzegd, die mishandeld zijn enz, allemaal vanwege hun huidskleur, is de symbolische waarde is immens.

Ook voor al die andere mensen die niet die huidskleur hebben, maar wel kritisch stondenover het klimaat binnen de samenleving die een dergelijke sociale ordening toestond, is dit een fenomenaal moment geweest. Dergelijke momenten roeren tot tranen.

Zoals misschien voor sommigen de benoeming van een moslim, eerste tot burgemeester, en wie weet als hij partijleider wordt, nog wel eens tot premier, een ontroerend moment is. Ik zal in dat geval beslist met enige tevredenheid constateren dat er zoiets als vooruitgang in sociale verhoudingen lijkt te bestaan.

Persoonlijk ben ook ik geroerd door deze verkiezingen. In de serie grote gebeurtenissen in mijn leven komt dit achter de val van de Berlijnse Muur.

Wat jij ook van zijn politieke standpunten mag vinden, je kunt niet ontkennen dat de verkiezing van Obama een bijzondere voedingsbodem kan vormen voor de emancipatie van minderheden over de gehele wereld.


Wazoo, je hebt het prachtig verwoord! Dank - ik ben het met je eens!

Ook al moeten we afwachten of Obama tegen de stroom van de partijmachines en lobbies echt wil oproeien... Het lef heeft om Q. Bay te sluiten...

Net als Maarten van Rossem zei, moeten we hopen dat ook zaken waar we het niet met hem eens zijn - zoals over Afghanistan - zijn politiek in de praktijk toch zal gaan veranderen...:)

H.P.Pas
06-11-08, 09:44
Als senator stemde hij immers voor de oorlog

Hij was toen nog geen senator en kon dus niet stemmen.
Hij was er van begin af aan tegen en heeft dat ook luid en duidelijk gezegd:

'() because I am not against war under all circumstances but I certainly am against a dumb war'.

Vast staat dat Hussein al jaren bezig was met deze campagne dat een slordige 800 miljoen heeft gekost. Dat geld komt zeker niet uit zakken van zwarten.


Dat komt het wčl, met 100$ bijdragen tegelijk. Hij heeft een internet-community van tot nu toe ongekende dimensies aan het rollen gebracht en daarmee de gevestigde politieke orde danig in verlegendheid gebracht.


Het is allemaal wel leuk en aardig, maar ik vertrouw het voor geen meter en bovendien heb ik eigenlijk helemaal geen boodschap aan hem, door het simpele feit dat ik geen Amerikaan ben.

Je bent een Argwaner en daar ben je trots op, dat is gekend. (met zachte g :) ).
Je hebt er natuurlijk wčl een boodschap aan, de USA hebben nu eenmaal grote invloed in deze wereld. Of geldt dat alleen maar als er iets te kankeren en te klagen valt ?
Voor het overige sluit ik me bij Wazzoo aan; je schijnt allemaal niet meer zo te snappen. Mentale AOW.

H.P.Pas
06-11-08, 10:33
Dus dat.


Voor de ouderen onder ons. :)



Come gather round people wherever you roam
And admit that the waters around you have grown
And accept it that soon you'll be drenched to the bone
If your time to you is worth saving
Then you'd better start swimming or you'll sink like a stone
For the times, they are a changing

Come writers and critics who prophesize with your pens
And keep your eyes open, the chance won't come again
And don't speak too soon, the wheel's still in spin
And there's no telling who that it's naming
Oh the loser will be later to win
For the times, they are a changing

Come senators, congressmen, please head the call
Don't stand in the doorway, don't block up the hall
For he that gets hurt will be her that has stalled
The battle outside ragging will soon shake your windows
And rattle your hall
For the times, they are a changing

Come mothers and fathers all over this land
And don't criticize what you can't understand
Your sons and your daughter are beyond your command
Your old role is rapidly aging
Please get out of the new one if you can't lend a hand
For the times they are a changing

The line, it is drawn, the curse, it is cast
The slow one will later be fast
And the present now will soon be the past
The order is rapidly fading
The first one now will later be last
For the times, they are a changing

mark61
06-11-08, 10:57
Voor de ouderen onder ons. :)

Daar ben ik te jong voor :ego:

Evengoed is het tijdloos. :)

The_Grand_Wazoo
06-11-08, 11:05
Voor de ouderen onder ons. :)

'And admit that the waters around you have grown
And accept it that soon you'll be drenched to the bone'

Verdraaid, Pas, je bent nog van voor de zondvloed.
Een krasse Pas.

Marsipulami
06-11-08, 13:14
De katholieke kerk schurkt zich altijd tegen de macht aan. Ze heeft nooit anders gedaan. :kotsen2::kotsen2::kotsen2:
Ik heb ook zo'n vermoeden dat dit bericht niet verschenen was als mc. Cain was gekozen.
En langzamerhand durft er helemaal niemand iets positiefs te zeggen over de republikeinen en Bush. De katholieken verlaten het zinkend schip terwijl Benedictus enkele maanden geleden nog vuistdiep in de anus van George Bush zat.
FF meeliften op het succes van Obama. Parasitisme.

Jij hebt de boodschap van Obama m.b.t. samenwerking over de grenzen van gezindte blijkbaar heel goed begrepen, gezien de positieve kijk die je hebt op andersdenkenden.

H.P.Pas
06-11-08, 13:32
Verdraaid, Pas, je bent nog van voor de zondvloed.
Een krasse Pas.

Mwah. Zo oud als Tanger hoop ik van mijn levensdagen nooit te worden.

super ick
06-11-08, 13:59
Jij hebt de boodschap van Obama m.b.t. samenwerking over de grenzen van gezindte blijkbaar heel goed begrepen, gezien de positieve kijk die je hebt op andersdenkenden.

Het kotsen betreft alleen de katholieken.
Niet alle andersdenkenden want daar had en heeft nu juist jou clubje patent op. Ketters noemden ze die destijds.

Spoetnik
06-11-08, 20:04
Jah ik had die associatie ook al gemaakt, onwillekeurig. De blanken vieren feest en de zwarte mag de troep opruimen.

http://www.colbertnation.com/the-colbert-report-videos/209835/november-05-2008/andrew-young