PDA

Bekijk Volledige Versie : Tegen respect.



super ick
06-11-08, 10:50
Tegen respect

Binnenkort wordt het weer Kerstmis en mogen we luisteren naar toespraken van de koningin, de paus, de burgemeester en andere hoogwaardigheidbekleders.
Ik zie daar wel naar uit. Er is alleen één notie die dan weer tot vervelens toe zal worden aangeroepen en waar ik zo langzamerhand een steeds grotere weerzin tegen krijg. Ik doel op de notie van “respect”.
Laat ik over één ding duidelijk zijn: respect voor mensen is een groot goed. Maar daartoe moet het dan ook beperkt blijven. Wat alle Kerst-redenaars ons alleen gaan voorhouden is dat we respect moeten hebben voor iemands opvattingen: voor zijn religie, voor zijn cultuur, voor zijn “ik weet niet wat”. En dat is verkeerd.
Een voorbeeld kan dat duidelijk maken. Stel dat Jan Marijnissen de kersttoespraken werkelijk serieus zou nemen. In de speech op het SP-verkiezingscongres stelt hij dat hij bijvoorbeeld Zalm niet meer wil bekritiseren omdat hij geleerd heeft dat hij respect moet tonen voor het liberalisme en voor de liberalen. “Anders stoot je gewoon die liberalen af en bereik je niemand meer.”
Zou hij ovationeel applaus krijgen?
Natuurlijk niet, we voelen allemaal op onze klompen aan dat Marijnissen zich dan schuldig zou maken aan ernstig plichtsverzuim. Respect voor de VVD, welnee zeg.
Maar neem nu eens een uitspraak van PvdA-kamerlid Nebahat Albayrak, vierde op de lijst dus niet de eerste de beste. Zij zegt: “Ik wil respect tonen voor de islam en de gelovigen, anders stoot je hen af en bereik je niemand meer.”
Ja, en dan begint u ineens te twijfelen. U vindt helemaal niet dat mevrouw Albayrak zich met deze uitspraak als parlementariër diskwalificeert. Integendeel, u denkt dat zij hiermee iets heel moois heeft gezegd. Echt iets dat past bij Kerstmis ook. En burgemeester Cohen en onze majesteit en Marcel van Dam en de paus - die vinden dat ongetwijfeld ook en zij gaan dat straks, in hun kersttoespraken, in allerlei varianten herhalen.
Maar als je erover nadenkt, is het natuurlijk gevaarlijke quatsch. Als we niet alleen mensen, maar ook hun opvattingen gaan respecteren dan zou de Reformatie nooit hebben kunnen plaatsvinden, want die getuigde niet van respect jegens de katholieke kerk.
Als de arbeidersklasse maar respect had blijven tonen voor de opvattingen van kapitalisten was er nooit een vakbond gekomen, geen FNV, zelfs geen knalrode PVDA met Wouter Bos.
“Respect.”
Zelfs de grote wetenschappelijke revoluties zouden niet hebben kunnen plaatsvinden als er respect was geweest.
In het Rijk van de Geest geldt net als in de natuur een harde strijd, een “struggle for life” en “survival of the fittest”. Niks geen SP-respect voor de mooie praatjes van Gnoe Gerrit, opvreten die man. Niks geen respect voor de islam. Pak ze, die haatzaaiende imams.
Respect voor opvattingen van mensen zou de beschaving helemaal stopzetten. Dat is mijn kerstboodschap voor u in deze donkere dagen.
Geloof dus niks van wat ze u allemaal gaan zeggen. Respecteer uw naaste, maar onderwerp al zijn opvattingen aan een gruwelijke en niets-ontziende kritiek.

Paul Cliteur

knuppeltje
06-11-08, 11:43
“respect”.

Die er het hardste om roepen hebben dat vaak zelf het minst over voor anders- of niet gelovigen, anders denkenden en anders geaardden.

Het is een kutwoord dat allang internationaal uit alle talen geschrapt had moeten zijn.

Respect- laat me niet lachen, alhoewel....

super ick
06-11-08, 14:02
Het zijn vaak de intoleranten die schreeuwen om respect. Das waar.

Wortel
06-11-08, 15:27
Niks geen respect voor de islam. Pak ze, die haatzaaiende imams.

Voor wat betreft nuance lijkt dhr. Cliteur inderdaad al zijn respect met de vuilnisman te hebben meegegeven. Probleem met bovenstaande twee zinnen is dat de eerste zin qua strekking iets totaal anders zegt dan de tweede zin, terwijl dhr. Cliteur klaarblijkelijk meent dat ze qua betekenis samenvallen. Die gemakzucht en geestelijke luiheid is één van de oorzaken van de rotzooi waar tegen hijzelf tekeer gaat.


Respecteer uw naaste, maar onderwerp al zijn opvattingen aan een gruwelijke en niets-ontziende kritiek.

Dat zullen we met uw ongenuanceerde borrelpraat-opvattingen over de Islam dan ook zeker doen, meneer Cliteur.