PDA

Bekijk Volledige Versie : Stelselmatige apartheid bij schooladvies zet zich gestaag voort!



1973Tanger
10-11-08, 22:04
Allochtone leerlingen lager schooladvies


Allochtone leerlingen met dezelfde Cito-score als autochtone klasgenoten krijgen stelselmatig een lager schooladvies.

NOVA berichtte hier vorig jaar al over. Sindsdien is er veel beloofd, maar nog niets gedaan. Het basisschool-advies heeft grote gevolgen voor de verdere schoolloopbaan van een kind.

Vandaag blijkt uit een onderzoek van de gemeente Amsterdam dat de helft van alle allochtone leerlingen die op het hbo zitten, daar een lange route voor heeft gevolgd.

De leerlingen hadden voldoende capaciteiten om naar de havo te kunnen, maar gaan vaak eerst naar het vmbo en het mbo. Hierdoor zijn ze drie jaar langer bezig dan hun autochtone klasgenoten.


Bron: http://www.novatv.nl/index.cfm?ln=nl&fuseaction=videoaudio.details&reportage_id=6468

H.P.Pas
10-11-08, 22:16
Allochtone leerlingen lager schooladvies


Allochtone leerlingen met dezelfde Cito-score als autochtone klasgenoten krijgen stelselmatig een lager schooladvies.

NOVA berichtte hier vorig jaar al over. Sindsdien is er veel beloofd, maar nog niets gedaan. Het basisschool-advies heeft grote gevolgen voor de verdere schoolloopbaan van een kind.

Vandaag blijkt uit een onderzoek van de gemeente Amsterdam dat de helft van alle allochtone leerlingen die op het hbo zitten, daar een lange route voor heeft gevolgd.

De leerlingen hadden voldoende capaciteiten om naar de havo te kunnen, maar gaan vaak eerst naar het vmbo en het mbo. Hierdoor zijn ze drie jaar langer bezig dan hun autochtone klasgenoten.


Bron: http://www.novatv.nl/index.cfm?ln=nl&fuseaction=videoaudio.details&reportage_id=6468

Als ze thuis te horen krijgen, de lerares een aap is, die niet serieus genomen dient te worden dan zijn schoolproblemen natuurlijk te verwachten.

1973Tanger
10-11-08, 22:19
Als ze thuis te horen krijgen, de lerares een aap is, die niet serieus genomen dient te worden dan zijn schoolproblemen natuurlijk te verwachten.

Worden dergelijke anekdotes ook in Cito-scores meegenomen?

John2
10-11-08, 22:19
Allochtone leerlingen lager schooladvies


Allochtone leerlingen met dezelfde Cito-score als autochtone klasgenoten krijgen stelselmatig een lager schooladvies.

NOVA berichtte hier vorig jaar al over. Sindsdien is er veel beloofd, maar nog niets gedaan. Het basisschool-advies heeft grote gevolgen voor de verdere schoolloopbaan van een kind.

Vandaag blijkt uit een onderzoek van de gemeente Amsterdam dat de helft van alle allochtone leerlingen die op het hbo zitten, daar een lange route voor heeft gevolgd.

De leerlingen hadden voldoende capaciteiten om naar de havo te kunnen, maar gaan vaak eerst naar het vmbo en het mbo. Hierdoor zijn ze drie jaar langer bezig dan hun autochtone klasgenoten.


Bron: http://www.novatv.nl/index.cfm?ln=nl&fuseaction=videoaudio.details&reportage_id=6468

Gelukkig niet alleen bij allochtonen, ik heb het zelf ondervonden en mijn kinderen onder vinden het weer, maar ik denk dat de mondigheid van ouders een hoop uitmaakt.
Zoals mijn ouders heeft mijn vader altijd verzwegen wat voor een functie hij deed en gaf alleen op medewerker in een electronica concern.
Mijn test gaf aan dat ik moest naar de LTS.

Mijn zoon kreeg het zelfde te horen, maar doet nu ook havo en volgend jaar misschien een vervolg opleiding.

1973Tanger
10-11-08, 22:23
Gelukkig niet alleen bij allochtonen, ik heb het zelf ondervonden en mijn kinderen onder vinden het weer, maar ik denk dat de mondigheid van ouders een hoop uitmaakt.
Zoals mijn ouders heeft mijn vader altijd verzwegen wat voor een functie hij deed en gaf alleen op medewerker in een electronica concern.
Mijn test gaf aan dat ik moest naar de LTS.

Mijn zoon kreeg het zelfde te horen, maar doet nu ook havo en volgend jaar misschien een vervolg opleiding.


Ben jij dan een autochtoon? Dacht namelijk dat je een geborneerde Rus was? :hihi:

Je vader was misschien KGB?

H.P.Pas
10-11-08, 22:24
Worden dergelijke anekdotes ook in Cito-scores meegenomen?

Gaan we weer. Knop op dom. :moe:

1973Tanger
10-11-08, 22:27
Gaan we weer. Knop op dom. :moe:


Waar heb jij het nou over? Jij bent degene die hier met domme reacties komt!

H.P.Pas
10-11-08, 22:33
Waar heb jij het nou over? Jij bent degene die hier met domme reacties komt!

OK.
Als ouders leerkrachten verdacht maken, is dat een prima basis voor een succcesvolle schoolcarrière.
Zoals je wilt.

1973Tanger
10-11-08, 22:38
OK.
Als ouders leerkrachten verdacht maken, is dat een prima basis voor een succcesvolle schoolcarrière.
Zoals je wilt.


Waar heb jij het in hemelsnaam over man? Je moet je pillen wel op tijd blijven slikken hoor. Weet jij iets wat ik heb gemist ofzo?

John2
10-11-08, 22:44
Ben jij dan een autochtoon? Dacht namelijk dat je een geborneerde Rus was? :hihi:

Je vader was misschien KGB?


Sssstttt dat weet jij, dat weet ik, maar dat hoeft de rest nog niet te weten :hihi:

Eke
10-11-08, 23:03
Allochtone leerlingen met dezelfde Cito-score als autochtone klasgenoten krijgen stelselmatig een lager schooladvies.

Bron: http://www.novatv.nl/index.cfm?ln=nl&fuseaction=videoaudio.details&reportage_id=6468

40 jaar geleden gold dit voor kinderen uit arbeidersmilieu.

Mijn man kreeg LTS-advies omdat hij het regelmatig niet eens was met z'n onderwijzer en vrij koppig was.....en hij rondde universitaire studie af.
Zijn omweg naar de universiteit besloeg 2 jaar omdat z'n moeder het voor elkaar kreeg dat de mulo hem wilde plaatsen....En daarna moest hij plaats nemen in de derde klas van de hbs.

Het is een misstand, Tanger. En nog misser dan mis...De pedagogische academies hadden allang bij kunnen sturen omdat het in feite een oud probleem is.

PS.De kinderen zijn trouwens op hun elfde nog vaak te jong om een eenduidig beeld te geven.

Eke
10-11-08, 23:07
Waar heb jij het in hemelsnaam over man? Je moet je pillen wel op tijd blijven slikken hoor. Weet jij iets wat ik heb gemist ofzo?

Hij haalt jou en Wizdom door elkaar ;)

1973Tanger
10-11-08, 23:09
40 jaar geleden gold dit voor kinderen uit arbeidersmilieu.

Mijn man kreeg LTS-advies omdat hij het regelmatig niet eens was met z'n onderwijzer en vrij koppig was.....en hij rondde universitaire studie af.
Zijn omweg naar de universiteit besloeg 2 jaar omdat z'n moeder het voor elkaar kreeg dat de mulo hem wilde plaatsen....En daarna moest hij plaats nemen in de derde klas van de hbs.

Het is een misstand, Tanger. En nog misser dan mis...De pedagogische academies hadden allang bij kunnen sturen omdat het in feite een oud probleem is.

PS.De kinderen zijn trouwens op hun elfde nog vaak te jong om een eenduidig beeld te geven.


Ik vind dit zeer ernstig en laakbaar! Dit verklaard onder meer ook vroegtijdige schooluitval, omdat leerlingen naar plekken worden gestuurd beneden hun niveau en presteren. Het is bewust een onderlaag creëren en behouden.

1973Tanger
10-11-08, 23:11
Hij haalt jou en Ayt door elkaar ;)


Ik heb geen enkel benul wat hij met die 'aap' en 'jufrouw' bedoelt?

super ick
10-11-08, 23:48
Ik vind dit zeer ernstig en laakbaar! Dit verklaard onder meer ook vroegtijdige schooluitval, omdat leerlingen naar plekken worden gestuurd beneden hun niveau en presteren. Het is bewust een onderlaag creëren en behouden.


Natuurlijk Tanger probeer overal een verklaring elders voor te zoeken. Hobby numero uno: Het is de schuld van de ander!
De vroegtijdige schooluitval heeft heel andere oorzaken. Niet door omdat de kinderen beneden hun niveau moeten leren.

De citotoets an sich is slechts een inschatting.
De citoscore is 1 element in de schookeuze. Slechts een momentopname. De leerkracht speelt ook een grote rol. Die kan beoordelen of de score bovenmatig of ondermaats uitgevallen is. Hij/zij kijkt daarnaast ook naar de persoonlijkheid van het kind en onontbeerlijke andere elementen zoals werklust en ddorzettingsvermogen. Het gevaarlijkste is wel dat er gekeken wordt naar sociale achtergrond/omstandigheden. Hoe groot is de steun van het thuisfront.
1 onderdeel zou nooit de doorslag geven maar 'een mix van' pakt te vaak slecht uit in de sociale onderklasse. Die methode moet snel los gelaten worden. Meer werken met schakelklassen en zodoende studenten een kans geven.

1973Tanger
11-11-08, 00:03
Natuurlijk Tanger probeer overal een verklaring elders voor te zoeken. Hobby numero uno: Het is de schuld van de ander!
De vroegtijdige schooluitval heeft heel andere oorzaken. Niet door omdat de kinderen beneden hun niveau moeten leren.

De citotoets an sich is slechts een inschatting.
De citoscore is 1 element in de schookeuze. Slechts een momentopname. De leerkracht speelt ook een grote rol. Die kan beoordelen of de score bovenmatig of ondermaats uitgevallen is. Hij/zij kijkt daarnaast ook naar de persoonlijkheid van het kind en onontbeerlijke andere elementen zoals werklust en ddorzettingsvermogen. Het gevaarlijkste is wel dat er gekeken wordt naar sociale achtergrond/omstandigheden. Hoe groot is de steun van het thuisfront.
1 onderdeel zou nooit de doorslag geven maar 'een mix van' pakt te vaak slecht uit in de sociale onderklasse. Die methode moet snel los gelaten worden. Meer werken met schakelklassen en zodoende studenten een kans geven.


Ga eens lekker spelen met je poppen. 3 jaar extra over iets doen is nogal frustrerend! Bovendien wordt dit in het onderzoek ook daarmee in verband gebracht. Apartheid bij schooladviezen is ondanks beloofde verbeteringen nog steeds een feit! Cito-score is slechts een element c.q. momentopname? Nog nooit zo'n achterlijk antwoord als deze gelezen. Deze scores vormen de basis voor het schooladvies. Het heeft gevolgen voor de verdere schoolloopbaan van de leerling!

ronald
11-11-08, 01:38
Ga eens lekker spelen met je poppen. 3 jaar extra over iets doen is nogal frustrerend! Bovendien wordt dit in het onderzoek ook daarmee in verband gebracht. Apartheid bij schooladviezen is ondanks beloofde verbeteringen nog steeds een feit! Cito-score is slechts een element c.q. momentopname? Nog nooit zo'n achterlijk antwoord als deze gelezen. Deze scores vormen de basis voor het schooladvies. Het heeft gevolgen voor de verdere schoolloopbaan van de leerling!

De Cito-scores zijn een momentopname maar zeker niet "slechts". De meeste kinderen kunnen met deze toets wel een algemeen beeld van zichzelf tonen, alhoewel ik wel betere tests ken. De meeste Middelbare scholen maken van de scores een drempel. Zit je lager? Forget it. Er is een groot aantal kinderen die in een bepaalde marge hebben gescoord. Het advies van de leerkracht groep 8 plus een mede onderwijskracht kunnen bepaalde leerlingen over die drempel pleiten. Een aantal juist niet. Om deze leerlingen gaat het hier. Men kijkt naar capaciteiten, inzet, potentie en inderdaad naar milieu (algemeen:achterstandsgezinnen en allochtone gezinnen) of men die wel vertrouwd acht. Om een bepaalde angst van de leerkracht die dat milieu zou kunnen hebben voor het leersucces op een hoger type onderwijs, doet hen makkelijker het advies vormen om maar lager te beginnen en dan op te bouwen. Dit is een feit. Er wordt dan toch te weinig naar de potentie van het kind gekeken en naar de motivatie die het zal krijgen indien men hen het vertrouwen van succes geeft en correcter te adviseren. De leerkracht schijnt vaak schoolser te zijn dan gewenst is. Lager scoren en inschatten werkt eenmaal demotiverend. Een anonieme enquete onder 8ste groep leerkrachten bevestigen hoogstwaarschijnlijk dat wat hier gesteld is.

1973Tanger
11-11-08, 02:24
De Cito-scores zijn een momentopname maar zeker niet "slechts". De meeste kinderen kunnen met deze toets wel een algemeen beeld van zichzelf tonen, alhoewel ik wel betere tests ken. De meeste Middelbare scholen maken van de scores een drempel. Zit je lager? Forget it. Er is een groot aantal kinderen die in een bepaalde marge hebben gescoord. Het advies van de leerkracht groep 8 plus een mede onderwijskracht kunnen bepaalde leerlingen over die drempel pleiten. Een aantal juist niet. Om deze leerlingen gaat het hier. Men kijkt naar capaciteiten, inzet, potentie en inderdaad naar milieu (algemeen:achterstandsgezinnen en allochtone gezinnen) of men die wel vertrouwd acht. Om een bepaalde angst van de leerkracht die dat milieu zou kunnen hebben voor het leersucces op een hoger type onderwijs, doet hen makkelijker het advies vormen om maar lager te beginnen en dan op te bouwen. Dit is een feit. Er wordt dan toch te weinig naar de potentie van het kind gekeken en naar de motivatie die het zal krijgen indien men hen het vertrouwen van succes geeft en correcter te adviseren. De leerkracht schijnt vaak schoolser te zijn dan gewenst is. Lager scoren en inschatten werkt eenmaal demotiverend. Een anonieme enquete onder 8ste groep leerkrachten bevestigen hoogstwaarschijnlijk dat wat hier gesteld is.


Dat is nou ook het punt, doordat het een momentopname betreft, wordt het in onderwijstermen als definitief ijkpunt gebruikt bij schooladviezen. Maar zelfs ondanks dat (gemiddeld goede scores), wordt apartheid bij schooladviezen kennelijk nog steeds normaal bevonden. Dat dit fenomeen in het onderwijs is ingeburgerd, is bijzonder kwalijk. De leerkracht moet zich met onderwijs bezig houden en zijn aandacht strikt vestigen op onderwijskwaliteiten bij de leerling. Hij is geen socioloog die zich ook nog eens met het milieu, achtergrond en sociale omgeving van de leerling moet bemoeien. Daar wordt hij niet voor ingehuurd. Op het werk of liever gezegd de toekomstige werkplek van de leerling zal de baas zich ook niet bemoeien met je persoonlijke omstandigheden, maar op je individuele prestatie beoordelen. Deze leerlingen voldoen daar ruimschoots aan, maar vallen ondanks dat verbazingwekkend toch ten prooi aan een onderwaardering. Kortom, geen gelijke kansen en oneerlijke competitie. Dus achterstand.

H.P.Pas
11-11-08, 08:22
Waar heb jij het in hemelsnaam over man? Je moet je pillen wel op tijd blijven slikken hoor. Weet jij iets wat ik heb gemist ofzo?

Kennelijk.
Kun je ook gewoon vragen.
Zal wel niet assertief zijn.


Ik zeg altijd tegen mijn zoon: Nee jongen jij stamt niet af van "Apen" maar de juffrouw die met dat verhaal komt wel... :hihi::hihi::hihi::hihi::hihi:

super ick
11-11-08, 08:28
Cito-score is slechts een element c.q. momentopname? Nog nooit zo'n achterlijk antwoord als deze gelezen.

De enige achterlijke in deze ben jij. Een beetje opgewonden gaan zitten doen en niet eens meer tot je door laten dringen wat er staat.

DE CITOSCORE IS SLECHTS EEN MOMENTOPNAME!

Capice?

super ick
11-11-08, 08:31
Dat is nou ook het punt, doordat het een momentopname betreft,........

O nu ineens weer wel een momentopname?
Jij lult ook met iedereen mee die in je straatje past.

Max Stirner
11-11-08, 08:40
Dat is nou ook het punt, doordat het een momentopname betreft, wordt het in onderwijstermen als definitief ijkpunt gebruikt bij schooladviezen. Maar zelfs ondanks dat (gemiddeld goede scores), wordt apartheid bij schooladviezen kennelijk nog steeds normaal bevonden. Dat dit fenomeen in het onderwijs is ingeburgerd, is bijzonder kwalijk. De leerkracht moet zich met onderwijs bezig houden en zijn aandacht strikt vestigen op onderwijskwaliteiten bij de leerling. Hij is geen socioloog die zich ook nog eens met het milieu, achtergrond en sociale omgeving van de leerling moet bemoeien. Daar wordt hij niet voor ingehuurd. Op het werk of liever gezegd de toekomstige werkplek van de leerling zal de baas zich ook niet bemoeien met je persoonlijke omstandigheden, maar op je individuele prestatie beoordelen. Deze leerlingen voldoen daar ruimschoots aan, maar vallen ondanks dat verbazingwekkend toch ten prooi aan een onderwaardering. Kortom, geen gelijke kansen en oneerlijke competitie. Dus achterstand.


Geinig, ben het grotendeels met je eens.


:fpotver:

mark61
11-11-08, 09:46
Natuurlijk Tanger probeer overal een verklaring elders voor te zoeken. Hobby numero uno: Het is de schuld van de ander!
De vroegtijdige schooluitval heeft heel andere oorzaken. Niet door omdat de kinderen beneden hun niveau moeten leren.

De citotoets an sich is slechts een inschatting.
De citoscore is 1 element in de schookeuze. Slechts een momentopname. De leerkracht speelt ook een grote rol. Die kan beoordelen of de score bovenmatig of ondermaats uitgevallen is. Hij/zij kijkt daarnaast ook naar de persoonlijkheid van het kind en onontbeerlijke andere elementen zoals werklust en ddorzettingsvermogen. Het gevaarlijkste is wel dat er gekeken wordt naar sociale achtergrond/omstandigheden. Hoe groot is de steun van het thuisfront.
1 onderdeel zou nooit de doorslag geven maar 'een mix van' pakt te vaak slecht uit in de sociale onderklasse. Die methode moet snel los gelaten worden. Meer werken met schakelklassen en zodoende studenten een kans geven.

Het is een feit dat vroeger (Hollandse) kinderen uit het 'arbeidersmilieu' stelselmatig een te laag (dwingend) advies kregen, en nu allochtone kinderen.

Gedeeltelijk omdat de leraren verwachtten 'dat het toch niks zou worden', gedeeltelijk ook omdat ze het 'zo zielig' vinden voor het kind. Dit laatste wordt ook wel het gevolg van de femininisering van het onderwijs genoemd.

Achterlijk is het sowieso. Ik ken een Turkse neurologe die naar de huishoudschool werden gestuurd en jaren van frustratie en vertraging opliep. En zo ken ik er nog veel meer.

H.P.Pas
11-11-08, 10:36
Het is een feit dat vroeger (Hollandse) kinderen uit het 'arbeidersmilieu' stelselmatig een te laag (dwingend) advies kregen, en nu allochtone kinderen.

Gedeeltelijk omdat de leraren verwachtten 'dat het toch niks zou worden', gedeeltelijk ook omdat ze het 'zo zielig' vinden voor het kind. Dit laatste wordt ook wel het gevolg van de femininisering van het onderwijs genoemd.

Achterlijk is het sowieso. Ik ken een Turkse neurologe die naar de huishoudschool werden gestuurd en jaren van frustratie en vertraging opliep. En zo ken ik er nog veel meer.

De kans dat het niks wordt bestaat natuurlijk levensgroot.
Ik ken een mathematisch hoogbegaafde (autochtone) tokkie, die, gepushed door zijn leraren, als TH-student crimineel geworden is.
Het is een glibberige materie.

mark61
11-11-08, 11:51
De kans dat het niks wordt bestaat natuurlijk levensgroot.
Ik ken een mathematisch hoogbegaafde (autochtone) tokkie, die, gepushed door zijn leraren, als TH-student crimineel geworden is.
Het is een glibberige materie.

Das wel bizar. Maar ik denk toch dat in de meeste gevallen het positief afloopt :hihi:

H.P.Pas
11-11-08, 12:47
Das wel bizar. Maar ik denk toch dat in de meeste gevallen het positief afloopt :hihi:

Te lage adviezen leveren natuurlijk de meeste gespreksstof.
Hoeveel adviezen zijn te hoog, hoeveel te laag en hoeveel net goed, ik zou die cijfers wel eens naast elkaar willen zien.
Het kanton Zürich heeft een paar jaar geleden aan de hand van een onderzoekje vastgesteld, dat de intelligentste 5% van de basisschoolleerlingen in het normale lesprogram te kort kwam. Voor die groep zijn toen wat extra faciliteiten gecreëerd. 30% van de ouders bleek van mening, dat hun spruit tot die bovenste 5% behoorde.

reallife
11-11-08, 12:51
De kans dat het niks wordt bestaat natuurlijk levensgroot.
Ik ken een mathematisch hoogbegaafde (autochtone) tokkie, die, gepushed door zijn leraren, als TH-student crimineel geworden is.
Het is een glibberige materie.

Misschien is zijn opleiding te eenzijdig gericht geweest op kennis en te weinig op het ontwikkelen van sociale vaardigheden en bepaalde normen?

Charlus
11-11-08, 12:59
<...>Ik ken een mathematisch hoogbegaafde (autochtone) tokkie, die, gepushed door zijn leraren, als TH-student crimineel geworden is.<...>
Ze hadden hem niet naar de TH moeten pushen, want daarom is hij crimineel geworden? Of hebben zijn leraren hem gepushed om als TH-student crimineel te worden?

H.P.Pas
11-11-08, 13:09
Ze hadden hem niet naar de TH moeten pushen, want daarom is hij crimineel geworden?

Hij was, onmiskenbaar, heel intelligent.
Hij is aan de TH reddeloos verzopen.
Of die leraren dat hadden moeten of kunnen voorzien is moeilijk te zeggen.
Ze hebben hem, achteraf bezien, geen dienst bewezen, zoveel staat vast.

1973Tanger
11-11-08, 15:39
Kennelijk.
Kun je ook gewoon vragen.
Zal wel niet assertief zijn.


Wat valt er te vragen bij jouw gedeponeerde domme vraag?

1973Tanger
11-11-08, 15:41
De enige achterlijke in deze ben jij. Een beetje opgewonden gaan zitten doen en niet eens meer tot je door laten dringen wat er staat.

DE CITOSCORE IS SLECHTS EEN MOMENTOPNAME!

Capice?

En wat wil je daarmee duidelijk maken in het licht van dit onderzoek?

1973Tanger
11-11-08, 15:43
O nu ineens weer wel een momentopname?
Jij lult ook met iedereen mee die in je straatje past.


Zie jij überhaupt onrechtvaardigheid en ongelijke behandeling hierin of niet?

1973Tanger
11-11-08, 15:46
De kans dat het niks wordt bestaat natuurlijk levensgroot.
Ik ken een mathematisch hoogbegaafde (autochtone) tokkie, die, gepushed door zijn leraren, als TH-student crimineel geworden is.
Het is een glibberige materie.


De vooronderstelling dat het niks wordt is pure racisme! Anders kan je daar niet van maken en aangezien jij dat allemaal maar best vindt, heb ik tevens een wat beter beeld van jou gekregen.

Eke
11-11-08, 15:51
Misschien is zijn opleiding te eenzijdig gericht geweest op kennis en te weinig op het ontwikkelen van sociale vaardigheden en bepaalde normen?

De scholen van 1500, 2000 leerlingen zijn giga groot . Zowel voor de leerlingen als voor het onderwijzend personeel. Niet iedereen bloeit op in de
anonimiteit, zeker niet als je als tokkie toch uit een warm nest komt en je leefde in een 'veilige' bekende omgeving. Zo'n school is toch een andere wereld.

Maar goed, het blijft gissen over individuele ervaringen.

En Reallife ik vind dat je een goed punt maakt door te wijzen op het feit dat jongeren meer nodig hebben voor hun groei dan alleen boekenkennis !
Aandacht is ook zo'n groeistof....

1973Tanger
11-11-08, 15:51
Te lage adviezen leveren natuurlijk de meeste gespreksstof.
Hoeveel adviezen zijn te hoog, hoeveel te laag en hoeveel net goed, ik zou die cijfers wel eens naast elkaar willen zien.
Het kanton Zürich heeft een paar jaar geleden aan de hand van een onderzoekje vastgesteld, dat de intelligentste 5% van de basisschoolleerlingen in het normale lesprogram te kort kwam. Voor die groep zijn toen wat extra faciliteiten gecreëerd. 30% van de ouders bleek van mening, dat hun spruit tot die bovenste 5% behoorde.


Nederland is geen zwitserland! Hier doet zich in het onderwijs een fenomeen van ongelijke behandeling voor, dat kennelijk jouw voorkeur geniet.

1973Tanger
11-11-08, 15:56
De scholen van 1500, 2000 leerlingen zijn giga groot . Zowel voor de leerlingen als voor het onderwijzend personeel. Niet iedereen bloeit op in de
anonimiteit, zeker niet als je als tokkie toch uit een warm nest komt en je leefde in een 'veilige' bekende omgeving. Zo'n school is toch een andere wereld.

Maar goed, het blijft gissen over individuele ervaringen.

En Reallife ik vind dat je een goed punt maakt door te wijzen op het feit dat jongeren meer nodig hebben voor hun groei dan alleen boekenkennis !
Aandacht is ook zo'n groeistof....

Een goed voorbeeld daarvan is zonder twijfel de heer Pas. Iemand met waarschijnlijk louter boekenkennis maar absoluut geen sociale inzicht.

Eke
11-11-08, 16:01
De kans dat het niks wordt bestaat natuurlijk levensgroot.
.

"DAT HET NIKS WORDT !!!!! " AU ! praat je zo over mijn kind ?

1973Tanger
11-11-08, 16:05
"DAT HET NIKS WORDT !!!!! " AU ! praat je zo over mijn kind ?



Kijk dat bedoel ik nou. Ondanks goede prestaties worden leerlingen bij meneer Pas bij voorbaat afgeschreven. Inbijzonder leerlingen met een bepaalde etnische culturele achtergrond.

H.P.Pas
11-11-08, 16:21
Nederland is geen zwitserland! Hier doet zich in het onderwijs een fenomeen van ongelijke behandeling voor, dat kennelijk jouw voorkeur geniet.

Jij leest wat je wilt lezen.
Geluk ermee.
Ik heb tot nu toe drie dingen beweerd:
-Als ouders negatief tegenover de school staan werkt dat belastend op de schoolcarrière van het kind.
In Sankt Gallen kreeg een klasseleraar die een meisje een HBO-opleiding had aangepraat een mes in zijn ribben omdat vader andere plannen met zijn dochter had. Dood. Is niet de regel natuurlijk, maar het komt voor.
-Als je de kwaliteit van schooladviezen wilt beoordelen moet je niet alleen kijken hoe vaak ze te laag zitten maar ook hoe vaak ze goed zitten of te hoog.
- Ouders in Zürich neigen ertoe hun eigen kinderen te hoog in te schatten. Het lijkt me sterk, dat ouders in Nederland wat dat betreft heel anders zouden zijn.

H.P.Pas
11-11-08, 16:23
"DAT HET NIKS WORDT !!!!! " AU ! praat je zo over mijn kind ?

'Het' = de schoolopleiding.
Dat is het enige, waar dat schooladvies over gaat.
Overigens is het wel zo, dat een advies dat te hoog gegrepen is minstens zoveel grauwe ellende met zich mee kan brengen als een te laag advies.
Ik heb ooit nog wel eens wiskunde-bijles gegeven aan kinderen van ambitieuse ouders. Daar werd ik soms niet vrolijk van.

Eke
11-11-08, 16:29
'Het' = de schoolopleiding.


Pfffffoei..beter ! :)

1973Tanger
11-11-08, 16:30
Jij leest wat je wilt lezen.
Geluk ermee.
Ik heb tot nu toe drie dingen beweerd:
-Als ouders negatief tegenover de school staan werkt dat belastend op de schoolcarrière van het kind.
In Sankt Gallen kreeg een klasseleraar die een meisje een HBO-opleiding had aangepraat een mes in zijn ribben omdat vader andere plannen met haar had. Dood. Is niet de regel natuurlijk, maar het komt voor.
-Als je de kwaliteit van schooladviezen wilt beoordelen moe je niet alleen kijken hoe vaak ze te laag zitten maar ook hoe vaak ze goed zitten of te hoog.
- Ouders in Zürich neigen ertoe hun eigen kinderen te hoog in te schatten. Het lijkt me sterk, dat ouders in Nederland wat dat betreft heel anders zouden zijn.


Jij anders veel succes met je zwitsers in dit licht nietsdoende onderzoekjes. Zwitsers onderwijs is niet die van Nederland. Vergeet vooral niet op je dwaalspoor borden te volgen?

1973Tanger
11-11-08, 16:31
'Het' = de schoolopleiding.


Jij hebt liever dat ze helemaal geen schoolopleiding volgen.

1973Tanger
11-11-08, 16:56
Kennelijk.
Kun je ook gewoon vragen.
Zal wel niet assertief zijn.

Ik maak me zorgen om je, ik denk dat je een beetje seniel aan het worden bent. Waarom confronteer jij mij met een reactie van Wizdom notabene vanuit een andere topic afkomstig? En dan nog verwachten dat ik het gewoon vragen moet terwijl ik continu aangeef wat je daarmee bedoelt. Dit is zeker dat zwitsers levensgevoel van je hé?

H.P.Pas
11-11-08, 17:10
Waarom confronteer jij mij met een reactie van Wizdom notabene vanuit een andere topic afkomstig?

Omdat ik hem illustratief vind voor een bedenkelijke en destructieve houding, die hij zeker aan zijn kinderen doorgeeft.
Jij zou zo'n opmerking kennelijk nooit maken. Des te beter.

Eke
11-11-08, 17:17
'Het' = de schoolopleiding.
Dat is het enige, waar dat schooladvies over gaat.
.


In het gesprek dient echt wel het kind centraal te staan. Het gaat om de toekomst van dit kind, deze student.

We schrijven geen lange stukken naar elkaar, dus wat er staat mag best wel kloppen :)

H.P.Pas
11-11-08, 17:20
Jij hebt liever dat ze helemaal geen schoolopleiding volgen.
Ik heb van jou niet de indruk, dat je aan effectiever onderwijs geïnteresseerd bent. Jij wilt racisten verrot schelden.

1973Tanger
11-11-08, 17:39
Omdat ik hem illustratief vind voor een bedenkelijke en detructieve houding, die hij zeker aan zijn kinderen doorgeeft.
Jij zou zo'n opmerking kennelijk nooit maken. Des te beter.

En vanwaar komt die eer mij toe mij met Wizdom's reacties te confronteren?

H.P.Pas
11-11-08, 17:40
In het gesprek dient echt wel het kind centraal te staan. Het gaat om de toekomst van dit kind, deze student.



Dat is dus de vraag. Volgens Tanger (en Max) moet er zonder aanziens des persoons naar de Cito-toets gekeken worden. De rest daar heeft de leraar geen verstand van, hij is tenslotte geen psycholoog, socioloog of ethnoloog.


De leerkracht moet zich met onderwijs bezig houden en zijn aandacht strikt vestigen op onderwijskwaliteiten bij de leerling. Hij is geen socioloog die zich ook nog eens met het milieu, achtergrond en sociale omgeving van de leerling moet bemoeien. Daar wordt hij niet voor ingehuurd.

1973Tanger
11-11-08, 17:40
Ik heb van jou niet de indruk, dat je aan effectiever onderwijs geïnteresseerd bent. Jij wilt racisten verrot schelden.


Dat moet zonodig iemand zeggen die hier meteen met de eerste de beste reactie over een 'aap' en een 'lerares' komt aankakken.

1973Tanger
11-11-08, 17:49
Dat is dus de vraag. Volgens Tanger (en Max) moet er zonder aanziens des persoons naar de Cito-toets gekeken worden. De rest daar heeft de leraar geen verstand van, hij is tenslotte geen psycholoog, socioloog of ethnoloog.



De eerste de beste leraar die mijn kind in zijn schooladvies gaat onderwaarderen (ondanks goede prestaties), kan van mij een knal voor zijn kop krijgen. Het moet niet gekker worden hier. Corruptie in het onderwijs oogluikend toelaten! Wist niet dat er ook quota's op het onderwijs van kracht zijn?

H.P.Pas
11-11-08, 18:01
En vanwaar komt die eer mij toe mij met Wizdom's reacties te confronteren?

Schoolverachtende ouders hebben schoolverachtende kinderen.
Die krijgen een laag advies. Daar ging de topic toch over ?
Dat dat niet de enige verklaring kan zijn is mij duidelijk.
Jouw idee, dat alleen racistische leerkrachten de schuld zijn is mij ook wat te simplistisch.

Eke
11-11-08, 18:04
Dat is dus de vraag. Volgens Tanger (en Max) moet er zonder aanziens des persoons naar de Cito-toets gekeken worden. De rest daar heeft de leraar geen verstand van, hij is tenslotte geen psycholoog, socioloog of ethnoloog.

Pas, het gaat mij om jouw uitspraken !
Een Cito-toets is een schatting van het school-nivo van het kind en als het goed is klopt dit met de (jarenlange) ervaring van de leraar met dit kind.

Maar wat blijkt uit onderzoek :
Die kinderen die het meest lijken op de leerkracht in hun manier van denken en doen, worden hoger ingeschat dan andere leerlingen door diezelfde leerkracht . He, goed zo Pietje, keurig geformuleerd, zo dacht ik precies hetzelfde...jij bent een uitblinkertje ! ( eke ::hihi:)

Bij twijfel beslist de school en niet de toets. De ouders krijgen een advies.

En wat doe je als ouder die niet zo thuis is in het Nederlandse onderwijs, zoals bv. een deel van de Marokkaans-Nederlandse ouders ? Je vertrouwt de leraar !

1973Tanger
11-11-08, 18:08
Schoolverachtende ouders hebben schoolverachtende kinderen.
Die krijgen een laag advies. Daar ging de topic toch over ?
Dat dat niet de enige verklaring kan zijn is mij duidelijk.
Jouw idee, dat alleen racistische leerkrachten de schuld zijn is mij ook wat te simplistisch.

Dat heb je mis! Daar gaat de topic niet over! Ben je blind? De topic gaat regelrecht over de bevindingen van NOVA. Lijkt me sterk dat Wizdom deel uitmaakt van dat onderzoek in NOVA!

1973Tanger
11-11-08, 18:14
Pas, het gaat mij om jouw uitspraken !
Een Cito-toets is een schatting van het school-nivo van het kind en als het goed is klopt dit met de (jarenlange) ervaring van de leraar met dit kind.

Maar wat blijkt uit onderzoek :
Die kinderen die het meest lijken op de leerkracht in hun manier van denken en doen, worden hoger ingeschat dan andere leerlingen door diezelfde leerkracht . He, goed zo Pietje, keurig geformuleerd, zo dacht ik precies hetzelfde...jij bent een uitblinkertje ! ( eke ::hihi:)

Bij twijfel beslist de school en niet de toets. De ouders krijgen een advies.

En wat doe je als ouder die niet zo thuis is in het Nederlandse onderwijs, zoals bv. een deel van de Marokkaans-Nederlandse ouders ? Je vertrouwt de leraar !


De beredenering van Pas is zo debiel als maar zijn kan. Zoiets als leerlingen met alcoholisten als ouders, die ondanks hun goede prestaties op school toch ondergewaardeerd worden, omdat hun ouders alcoholisten zijn. Dus voor straf wordt hun kind ondergewaardeerd. Prachtig toch?

Eke
11-11-08, 18:42
Zoiets als leerlingen met alcoholisten als ouders, die ondanks hun goede prestaties op school toch ondergewaardeerd worden, omdat hun ouders alcoholisten zijn.

De leraar redeneert anders . Voor schoolsucces is het het best als het kind thuis een eigen rustig plekje heeft waar het kan studeren.


Heeft de leraar het idee dat de leerling op z'n tenen moet gaan lopen op de havo dan zal hij geneigd zijn de 'veiliger' vmbo-route te adviseren, omdat ook al veel energie van het kind gaat zitten in de stressvolle situatie thuis.
Als het vmbo dan een succes wordt kan doorgegaan worden met het mbo.

Zo ongeveer werkt die gedachtengang. Dus niet als iets gemeens naar het kind toe, maar om het te beschermen tegen falen.

Maar.....veel leerlingen ervaren het VMBOadvies al als teleurstelling !!!


PS. er zijn al scholen waar de kinderen huiswerk kunnen maken na afloop van de lessen zodat, wanneer ze thuis komen, dit al klaar is. Ik vind dit een goede ontwikkeling ! Voor de leerling dan, he ;)

1973Tanger
11-11-08, 18:56
De leraar redeneert anders . Voor schoolsucces is het het best als het kind thuis een eigen rustig plekje heeft waar het kan studeren.


Heeft de leraar het idee dat de leerling op z'n tenen moet gaan lopen op de havo dan zal hij geneigd zijn de 'veiliger' vmbo-route te adviseren, omdat ook al veel energie van het kind gaat zitten in de stressvolle situatie thuis.
Als het vmbo dan een succes wordt kan doorgegaan worden met het mbo.

Zo ongeveer werkt die gedachtengang. Dus niet als iets gemeens naar het kind toe, maar om het te beschermen tegen falen.

Maar.....veel leerlingen ervaren het VMBOadvies al als teleurstelling !!!

Je kunt als kind beter opgescheept zitten met ouders die aan de drank zijn, dan met relschoppende vmbo-leerlingen. Naast het feit dat je met een onterechte vmbo-advies er langer over moet doen om van je aan de drank zijnde ouders te ontsnappen. Je moest eens weten hoe het er op de vmbo aan toegaat? Een ondergewaardeerde leerling zal daar zeker vatbaar zijn voor vroegtijdige schooluitval of uiteraard ook een relschoppende leerling worden. Vast staat is dat zijn/haar niveau daar niet ten goede komt en dat dat niveau ook meteen met een klap om zeep wordt geholpen. Als dit het uitgangspositie is van het Nederlands onderwijs, waar ze de mond vol hebben van startkwalificaties (waarin ze bewust leerlingen een verkeerde start geven), dan is dat onderwijs geen scheet waard.


Bovendien, moet waaruit blijken dat de ene leerling met hetzelfde resultaat als bij de andere leerling, met hetzelfde niveau op de havo/vwo in tegenstelling tot de ander op zijn of haar tenen moet lopen? Is het onderscheidt misschien dat de ene leerling wel en de andere geen dronken ouders heeft? Veel vertrouwen kan deze leraar dus niet hebben in zijn leerlingen.

Eke
11-11-08, 19:51
(1)Je kunt als kind beter opgescheept zitten met ouders die aan de drank zijn, dan met relschoppende vmbo-leerlingen. Naast het feit dat je met een onterechte vmbo-advies er langer over moet doen om van je aan de drank zijnde ouders te ontsnappen. Je moest eens weten hoe het er op de vmbo aan toegaat.


(2)Bovendien, moet waaruit blijken dat de ene leerling met hetzelfde resultaat als bij de andere leerling, met hetzelfde niveau op de havo/vwo in tegenstelling tot de ander op zijn of haar tenen moet lopen? Is het onderscheidt misschien dat de ene leerling wel en de andere geen dronken ouders heeft? Veel vertrouwen kan deze leraar dus niet hebben in zijn leerlingen.

(1) ik weet er alles van, Tanger. Van die relschoppende VMBO-ers die het leskrijgen onmogelijk maken. Ik weet alleen niet op hoeveel scholen dat gebeurt. Heb jij enig idee hoe dat verdeeld is in Nederland ??
Je zult bij schooladviezen moeten weten wat voor een school je adviseert. Wordt het de Marnixschool of de Erasmusschool.En dan nog...De ene klas kan veel positiever zijn dan de andere. De ene leraar kan veel beter klikken met jouw kind dan de andere.

(2)ik denk als beide leerlingen hetzelfde resultaat hebben op de Cito, de leerling met de dronkenlappen thuis het het zwaarst heeft. Voor zo'n leerling is het een zegen als er op school plek is om huiswerk te maken. En dat er liefst nog iemand is die een goede band heeft met het kind is ook heel welkom.
Je kunt wel vertrouwen hebben in een kind, maar je kunt de toekomst niet onder controle houden.

Maar goed, het gaat in dit topic om het stelselmatig lager advies geven aan bepaalde groepen leerlingen. Daar moet eindelijk eens verandering in komen.

Fijne avond Tanger, Eke

1973Tanger
11-11-08, 20:06
(1) ik weet er alles van, Tanger. Van die relschoppende VMBO-ers die het leskrijgen onmogelijk maken. Ik weet alleen niet op hoeveel scholen dat gebeurt. Heb jij enig idee hoe dat verdeeld is in Nederland ??
Je zult bij schooladviezen moeten weten wat voor een school je adviseert. Wordt het de Marnixschool of de Erasmusschool.En dan nog...De ene klas kan veel positiever zijn dan de andere. De ene leraar kan veel beter klikken met jouw kind dan de andere.

(2)ik denk als beide leerlingen hetzelfde resultaat hebben op de Cito, de leerling met de dronkenlappen thuis het het zwaarst heeft. Voor zo'n leerling is het een zegen als er op school plek is om huiswerk te maken. En dat er liefst nog iemand is die een goede band heeft met het kind is ook heel welkom.
Je kunt wel vertrouwen hebben in een kind, maar je kunt de toekomst niet onder controle houden.

Maar goed, het gaat in dit topic om het stelselmatig lager advies geven aan bepaalde groepen leerlingen. Daar moet eindelijk eens verandering in komen.

Fijne avond Tanger, Eke

Dat er thuis bij de leerling eventueel problemen zijn, hoeft voor de leraar geen excuus te zijn om de leerling een lager advies dan wat hij scoort te geven. Want laten we eerlijk wezen, ondanks de problemen thuis heeft het blijkbaar bij de leerling geen enkele invloed op zijn prestaties gehad (getuige immers zijn goede scores). De leerling wordt door de leraar gewoon naar Afghanistan uitgezonden, terwijl de leerling duidelijk gewetensbezwaarde is. Hij komt terecht op de plek waar hij niet moet zijn. Voor problemen thuis zijn er andere kanalen. Je berooft op valse gronden een leerling van een vlotte schoolloopbaan en betere toekomstperspectief. Want het is ook zo dat de meeste ondergewaardeerde leerlingen überhaupt die vertraagde route niet afmaken en vroegtijdig afhaken en tevreden zijn met een baantje ergens in het magazijn bij de Aldi. Ik vraag me ernstig af of dit bewust beleid is.

H.P.Pas
11-11-08, 22:18
Pas, het gaat mij om jouw uitspraken !
Een Cito-toets is een schatting van het school-nivo van het kind en als het goed is klopt dit met de (jarenlange) ervaring van de leraar met dit kind.

Maar wat blijkt uit onderzoek :
Die kinderen die het meest lijken op de leerkracht in hun manier van denken en doen, worden hoger ingeschat dan andere leerlingen door diezelfde leerkracht . He, goed zo Pietje, keurig geformuleerd, zo dacht ik precies hetzelfde...jij bent een uitblinkertje ! ( eke ::hihi:)


Een leerkracht heeft er, dit even voorop gesteld, alle belang bij zo hoog mogelijke adviezen te geven; dat is positief voor zijn qualificatie (en voor de beroepstrots, die hij mogelijk ook nog heeft).
Waaruit blijkt dat het zo werkt als jij zegt; zijn die leerkrachten echt zo dom ?
Misschien hebben ze in grote lijnen wel gelijk al zullen ze natuurlijk fouten maken.
Jongens worden (bij gelijke Cito-toets) systematisch lager ingeschat dan meisjes (dat verschil is heel groot) en allo's lager dan auto's (dat verschil is wat minder groot).
Als daarna bij meisjes en auto's de uitvalpercentages groter of de examenresultaten slechter blijken te zijn dan wordt waarschijnlijk systematisch fout geadviseerd; bij mijn weten is dat niet het geval.
Een tweede aanwijzing kunnen de aantallen zijn, die langs een omweg hogerop komen (Marks neuroloog met huishoudschool). Dat is al veel minder hard, het is niet gezegd dat het op de direkte weg ook gelukt was; tieners kunnen in drie jaar tijd nogal heftig veranderen; taalachterstanden kunnen op eigen kracht weggewerkt worden. Mijn (uiterst autochtone) neefje was zo'n geval; hij heeft intussen 100 personeelsleden. Of die aantallen bij auto's en allo's sterk verschillen weet ik niet; ik heb geen cijfers gevonden.

Waar Nederland geen echte oplossing voor heeft, zijn 15-jarigen die de buik vol hebben van de school, hoewel dat eigenlijk bijna gezond te noemen is.
Het Zwitserse systeem is daar naar mijn smaak slimmer. De 'omweg' is hier bijna de standaardloopbaan, met dat verschil die niet verbonden is met een eindeloos schoolverblijf maar met een leerlingsopleiding in een bedrijf met begeleidende beroepsschool. Ik heb met veel informatici en bedrijfseconomen samengewerkt, die een diploma als dieselmonteur of banketbakker op zak hadden.






Bij twijfel beslist de school en niet de toets. De ouders krijgen een advies.

En wat doe je als ouder die niet zo thuis is in het Nederlandse onderwijs, zoals bv. een deel van de Marokkaans-Nederlandse ouders ? Je vertrouwt de leraar !

Je kunt bij twijfel ook de toets laten beslissen. Of dat een beter resultaat geeft is een open vraag. Behalve voor Tanger. Die weet bij voorbaat wie de schuld is en daar gaat het tenslotte om.

1973Tanger
11-11-08, 22:34
Een leerkracht heeft er, dit even voorop gesteld, alle belang bij zo hoog mogelijke adviezen te geven; dat is positief voor zijn qualificatie (en voor de beroepstrots, die hij mogelijk ook nog heeft).
Waaruit blijkt dat het zo werkt als jij zegt; zijn die leerkrachten echt zo dom ?
Misschien hebben ze in grote lijnen wel gelijk al zullen ze natuurlijk fouten maken.
Jongens worden (bij gelijke Cito-toets) systematisch lager ingeschat dan meisjes (dat verschil is heel groot) en allo's lager dan auto's (dat verschil is wat minder groot).
Als daarna bij meisjes en auto's de uitvalpercentages groter of de examenresultaten slechter blijken te zijn dan wordt waarschijnlijk systematisch fout geadviseerd; bij mijn weten is dat niet het geval.
Een tweede aanwijzing kunnen de aantallen zijn, die langs een omweg hogerop komen (Marks neuroloog met huishoudschool). Dat is al veel minder hard, het is niet gezegd dat het op de direkte weg ook gelukt was; tieners kunnen in drie jaar tijd nogal heftig veranderen; taalachterstanden kunnen op eigen kracht weggewerkt worden. Mijn (uiterst autochtone) neefje was zo'n geval; hij heeft intussen 100 personeelsleden. Of die aantallen bij auto's en allo's sterk verschillen weet ik niet; ik heb geen cijfers gevonden.

Waar Nederland geen echte oplossing voor heeft, zijn 15-jarigen die de buik vol hebben van de school, hoewel dat eigenlijk bijna gezond te noemen is.
Het Zwitserse systeem is daar naar mijn smaak slimmer. De 'omweg' is hier bijna de standaardloopbaan, met dat verschil die niet verbonden is met een eindeloos schoolverblijf maar met een leerlingsopleiding in een bedrijf met begeleidende beroepsschool. Ik heb met veel informatici en bedrijfseconomen samengewerkt, die een diploma als dieselmonteur of banketbakker op zak hadden.






Je kunt bij twijfel ook de toets laten beslissen. Of dat een beter resultaat geeft is een open vraag. Behalve voor Tanger. Die weet bij voorbaat wie de schuld is en daar gaat het tenslotte om.


Niet alleen tanger, maar ook ondersteund door onderzoek. Basisvorming in Nederland is definitief verrot en corrupt als externe factoren doorslag gaan geven op gelijkwaardige prestaties bij leerlingen. Het lijkt het Centaal Bureau Rijvaardigheid (CBR) wel, die examinatoren opdracht geeft maar een beperkt aantal rijvaardigheidsbewijzen (ongeacht overeenkomstige resultaten) te verstrekken. Wie denkt dat die leraar wel is, door te gaan schipperen met de feiten op basis van vermoedens en vage kreten. Bij een allochtoon is het kennelijk voor een leerkracht zichtbaar genoeg om hem af te schepen met een onderkwalificatie op basis van God mag weten wat. Het is totaal zinloos dit fenomeen verder te verdedigen, de feiten uit onderzoek en de praktijk spreken voor zich. Zelfs het werkveld heeft ongelijke behandeling erkent en beterschap belooft, dat tot op de dag van vandaag nog op zich laat wachten.

H.P.Pas
12-11-08, 00:21
Niet alleen tanger, maar ook ondersteund door onderzoek.

Welk onderzoek ?



Als daarna bij meisjes en auto's de uitvalpercentages groter of de examenresultaten slechter blijken te zijn dan wordt waarschijnlijk systematisch fout geadviseerd; bij mijn weten is dat niet het geval.


Heb jij cijfers waar dat uit blijkt ? Ik heb ze niet gevonden.



Basisvorming in Nederland is definitief verrot en corrupt als externe factoren doorslag gaan geven op gelijkwaardige prestaties bij leerlingen.

Die factoren zijn reëel, dat staat buiten kijf. Je kunt je op het standpunt stellen, dat het zo moeilijk weegbaar is, dat je er geen rekening mee wenst te houden. Dat is dan een motie van wantrouwen aan het onderwijzend personeel, die moet je wel een klein beetje hard kunnen maken


Bij een allochtoon is het kennelijk voor een leerkracht zichtbaar genoeg om hem af te schepen met een onderkwalificatie op basis van God mag weten wat. .
Assertiviteit à la Tanger misschien ? Da's een ernstige gedragsstoornis, die eigenlijk alleen op dit gekke prikbordje zonder gevolgen blijft.
Jij bent hopelijk slim genoeg om dat te weten, wie het niet weet heeft een echte handicap.

1973Tanger
12-11-08, 00:42
Welk onderzoek ?



Heb jij cijfers waar dat uit blijkt ? Ik heb ze niet gevonden.


Die factoren zijn reëel, dat staat buiten kijf. Je kunt je op het standpunt stellen, dat het zo moeilijk weegbaar is, dat je er geen rekening mee wenst te houden. Dat is dan een motie van wantrouwen aan het onderwijzend personeel, die moet je wel een klein beetje hard kunnen maken

Assertiviteit à la Tanger misschien ? Da's een ernstige gedragsstoornis, die eigenlijk alleen op dit gekke prikbordje zonder gevolgen blijft.
Jij bent hopelijk slim genoeg om dat te weten, wie het niet weet heeft een echte handicap.


Onderzoek verricht door Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling Amsterdam. Lees dat onderzoek er maar op na en bekijk ook tegelijk maar even die mediastream van die reportage uit NOVA. Op jouw zwitsers levensgevoel zit eigenlijk niemand te wachten. Blijf anders maar lekker op je dwaalspoor rondkakken als je niet eens in staat bent om actueel nieuws te volgen, kan ik niet anders opmaken dat je haast seniel moet zijn.

Soldim
12-11-08, 07:36
Onderzoek verricht door Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling Amsterdam. Lees dat onderzoek er maar op na en bekijk ook tegelijk maar even die mediastream van die reportage uit NOVA.

http://www.dmo.amsterdam.nl/aspx/download.aspx?file=/contents/pages/25371/rapporteindadviseringpo.pdflink




In de laatste kolom vinden we de etnische verdeling van de totale groep
leerlingen (groep 8) van de Kernprocedure, in de voorlaatste kolom de verdeling
van de 218 leerlingen met een onderadvies. Vergelijken we beide kolommen, dan
zien we nauwelijks verschil in de procentuele

Je lult dus uit je nek Tanger. Sterker nog, als je conclusies wilt trekken: Marokkanen worden voor getrokken:


Marokkaanse achtergrond, is bij 16% van de 218 leerlingen met onderadvisering
sprake van een leerling met een Marokkaanse achtergrond.

Maar, doe eens een student t test om te zien hoe relevant de getallen zijn :)

Soldim
12-11-08, 07:38
Het Zwitserse systeem is daar naar mijn smaak slimmer. De 'omweg' is hier bijna de standaardloopbaan, met dat verschil die niet verbonden is met een eindeloos schoolverblijf maar met een leerlingsopleiding in een bedrijf met begeleidende beroepsschool. Ik heb met veel informatici en bedrijfseconomen samengewerkt, die een diploma als dieselmonteur of banketbakker op zak hadden.

Zulke studenten zie ik desondanks weinig langs komen, op de ETH ;)

H.P.Pas
12-11-08, 08:54
kan ik niet anders opmaken dat je haast seniel moet zijn.

Assertief ! :duim:

Vat ik je standpunt zo goed samen:
'Het nederlandse onderwijs is door en door racistisch; dat weet iedereen die niet seniel is, het loont dus niet de moeite verder nog ergens op in te gaan of over na te denken.'

Vertel je dat je kinderen ook ?

H.P.Pas
12-11-08, 09:12
Zulke studenten zie ik desondanks weinig langs komen, op de ETH ;)

De ETH is een reservaat van nerds, ergens boven op een berg. :boer:

nour_islam
12-11-08, 09:43
Het komt helaas nog steeds voor dat leerkrachten hun vooroordelen loslaten bij de beoordeling van leerlinge.
ik ben sindskort ook leraar en ik heb in een korte tijd heel wat incidenten meegemaakt waarbij allochtone kinderen benadeeld worden en waarbij er 2 maten gemeten wordt.
zonde

H.P.Pas
12-11-08, 10:07
Onderzoek verricht door Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling Amsterdam. Lees dat onderzoek er maar op na en bekijk ook tegelijk maar even die mediastream van die reportage uit NOVA.

Heb je het zelf wel gelezen ?
Het spreekt jouw beweringen knalhard tegen:



17% van het totaal aantal leerlingen is Marokkaans.
16% van de ondergeadviseerden is Marokkaans.

Conclusie van het onderzoek:

- onderadvisering komt weinig voor (4% van het totaal)
- onderadvisering komt in gelijke mate bij alle bevolkingsgroepen voor

Slotopmerking:

Hoewel deze rapportage daarop geen betrekking heeft, gaat de conclusie dat er geen sprake is van systematische verschillen tussen verschillende bevolkingsgroepen ook op voor overadvisering.

Liegen en schelden... :jammer:

mark61
12-11-08, 10:20
ik ben sindskort ook leraar

Ik lees in de gauwigheid 7 taalfouten, magoed.

Eke
12-11-08, 10:21
http://www.dmo.amsterdam.nl/onderwijs/onderwijsbeleid/publicaties/publicaties_primair

in rechter kolom onderaan : eindadvisering in het primair onderwijs.

Omdat het niet lukt door te klikken naar het genoemde onderzoek van de Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling-Amsterdam door Soldim heb ik hierboven de link gezet waarbij je wel de onderzoeksgegevens bereikt.

17% van de Amsterdamse leerlingen zijn Marokkaans-Nederlands
Bij de ondergeadviseerden is dit percentage iets lager : 16 % van 218 leerlingen. 34 Van alle Amsterdamse kinderen van Marokkaans-Nederlandse afkomst heeft een lager advies gekregen.

Daar kunnen geldige redenen voor zijn : een kind is meer dan een score op een Cito-toets.
Maar ik vind dat de uiteindelijke keuze samen met de ouders en het 12-jarige kind dienen te worden gemaakt. Het moet gewoon helder zijn.


PS. ik zie HP Pas dat onze mailtjes deels hetzelfde zijn...geeft niet, he ?


Ik wil nog even kwijt dat dit onderzoek alleen over onze hoofdstad gaat !!!!!
En NOVA heeft het over de situatie in heel Nederland.

mark61
12-11-08, 10:25
Ongeveer 34 van alle Amsterdamse kinderen van Marokkaans-Nederlandse afkomst krijgt een lager advies.

Lager dan wat?


Daar kunnen geldige redenen voor zijn : een kind is meer dan een score op een Cito-toets.

Gymnasia en athenea eisen gewoon een minimum-score, anders kom je er niet in. Of hebben nog een tussencategorie die toelatingsexamen mag doen. Pas daarna gaan ze naar 'de rest van het kind' kijken.

nour_islam
12-11-08, 10:27
Ik lees in de gauwigheid 7 taalfouten, magoed.

leraren tekort :loens:
ligt aan mijn toetsenbord. sommige knoppen doen het niet

Eke
12-11-08, 10:28
Lager dan wat?



. Citotoets

mark61
12-11-08, 10:48
leraren tekort :loens:
ligt aan mijn toetsenbord. sommige knoppen doen het niet

:hihi:

mark61
12-11-08, 10:50
Citotoets

Wat is dan het verschil tussen 'onder' en 'lager'? Ik begrijp geen hout van die tekst.

H.P.Pas
12-11-08, 11:05
Wat is dan het verschil tussen 'onder' en 'lager'? Ik begrijp geen hout van die tekst.

Het maximale mogelijke verschil tussen toets en advies is + of - 8 niveau's.
+/- 1 niveau (equivalent van 1 toetsvraag meer of minder ) wordt als normale bandbreedte beschouwd.
Bij een (-) verschil van 2 niveau's of meer is sprake van 'onderadvies'.

H.P.Pas
12-11-08, 11:14
leraren tekort :loens:
ligt aan mijn toetsenbord. sommige knoppen doen het niet

Neem de Citotoets.

mark61
12-11-08, 11:36
Het maximale mogelijke verschil tussen toets en advies is + of - 8 niveau's.
+/- 1 niveau (equivalent van 1 toetsvraag meer of minder ) wordt als normale bandbreedte beschouwd.
Bij een (-) verschil van 2 niveau's of meer is sprake van 'onderadvies'.

Ach so. Dank u.

1973Tanger
12-11-08, 12:12
http://www.dmo.amsterdam.nl/aspx/download.aspx?file=/contents/pages/25371/rapporteindadviseringpo.pdflink




Je lult dus uit je nek Tanger. Sterker nog, als je conclusies wilt trekken: Marokkanen worden voor getrokken:



Maar, doe eens een student t test om te zien hoe relevant de getallen zijn :)

Oh ja, kom dan maar eens even met jouw samenvatting waarin jij mij en die reportage bij NOVA als gelul aanziet!

1973Tanger
12-11-08, 12:15
Assertief ! :duim:

Vat ik je standpunt zo goed samen:
'Het nederlandse onderwijs is door en door racistisch; dat weet iedereen die niet seniel is, het loont dus niet de moeite verder nog ergens op in te gaan of over na te denken.'

Vertel je dat je kinderen ook ?


Nogmaals aangezien jij te seniel bent om iets überhaupt te snappen. Uit onderzoek is gebleken dat allochtone leerlingen stelselmatig ten opzichte van autochtone leerlingen ondergewaardeerd worden. Alle informatie is gewoon te vinden op mijn reeds aangegeven link. Voor iedereen die zich beter dunkt dan onderzoek en NOVA, wens ik een prettige voortgang toe!

1973Tanger
12-11-08, 12:17
Het komt helaas nog steeds voor dat leerkrachten hun vooroordelen loslaten bij de beoordeling van leerlinge.
ik ben sindskort ook leraar en ik heb in een korte tijd heel wat incidenten meegemaakt waarbij allochtone kinderen benadeeld worden en waarbij er 2 maten gemeten wordt.
zonde


Helaas bewijst jouw ervaring de dagelijkse praktijk.

H.P.Pas
12-11-08, 12:20
Alle informatie is gewoon te vinden op mijn reeds aangegeven link. Voor iedereen die zich beter dunkt dan onderzoek en NOVA, wens ik een prettige voortgang toe!

Dit wordt pathologisch.
Ik citeer uit jouw link.
Daar staat het exacte tegendeel van wat jij zegt.
Beterschap.

1973Tanger
12-11-08, 12:26
Heb je het zelf wel gelezen ?
Het spreekt jouw beweringen knalhard tegen:



Liegen en schelden... :jammer:



"We zien dan dat Nederlandse leerlingen binnen ieder van de Cito-scoregroepen hogere adviezen krijgen dan de andere bevolkingsgroepen. En verder blijkt dat zich tussen de groepen allochtonen geen verschillen voordoen in de advisering. Op basis van de beschikbare gegevens ziet het er dus naar uit dat niet-Nederlandse leerlingen over het algemeen lagere adviezen krijgen dan Nederlandse leerlingen. Mogelijk is men in de advisering van allochtone leerlingen wat voorzichtiger dan bij autochtone leerlingen."

Bron: onderzoeksrapport voortgezetonderwijs in beeld.



Ik denk dat jij werkelijk te seniel bent om daadwerkelijk de ernst van de zaak te beseffen of te snappen!

1973Tanger
12-11-08, 12:28
Dit wordt pathologisch.
Ik citeer uit jouw link.
Daar staat het exacte tegendeel van wat jij zegt.
Beterschap.


Pathologie is inderdaad het juiste woord voor jouw symptoom!

Soldim
12-11-08, 12:33
Oh ja, kom dan maar eens even met jouw samenvatting waarin jij mij en die reportage bij NOVA als gelul aanziet!

In het raport, waarna jij verschillende keren verwees, staat dat van de totale studenten populatie 17% een lager advies krijgt dan op basis van de citoscore verwacht zou worden. In de percentages zijn geen afwijkingen wat autochtonen versus allochtonen betrefd.

Heb je dat raport gelezen?

1973Tanger
12-11-08, 12:43
In het raport, waarna jij verschillende keren verwees, staat dat van de totale studenten populatie 17% een lager advies krijgt dan op basis van de citoscore verwacht zou worden. In de percentages zijn geen afwijkingen wat autochtonen versus allochtonen betrefd.

Heb je dat raport gelezen?

Lees jij ook wel eens tekst dat zo'n onderzoek begeleid? Kennelijk niet. Een citaat daaruit heb ik reeds gegeven.

1973Tanger
12-11-08, 12:53
In het raport, waarna jij verschillende keren verwees, staat dat van de totale studenten populatie 17% een lager advies krijgt dan op basis van de citoscore verwacht zou worden. In de percentages zijn geen afwijkingen wat autochtonen versus allochtonen betrefd.

Heb je dat raport gelezen?


Zie ook het recente rapport van de Adviesraad Diversiteit en Integratie.


2. Voorkom onderadvisering van allochtone leerlingen met havo/vwo Cito-toetsscores


"Allochtone leerlingen met hoge Cito-toetsscores moeten dezelfde advisering krijgen als autochtone leerlingen. Leerkrachten moeten er door de schoolleiding van de basisscholen van doordrongen worden dat allochtone leerlingen met hoge Cito-toets-resultaten juist veel potentie hebben. De gezinsachtergrond mag geen reden zijn om hun kansen op doorstroming via de directe weg naar hoger onderwijs te blokkeren. De Pabo's moeten in hun opleiding extra aandacht geven aan onderadvisering."


Jij bent niet in staat om cijfers te vertalen naar de werkelijkheid.

Soldim
12-11-08, 13:30
Lees jij ook wel eens tekst dat zo'n onderzoek begeleid? Kennelijk niet. Een citaat daaruit heb ik reeds gegeven.

Je hebt dat raport dus niet gelezen. Vamdaar dat je met citaten uit een ander raport aan komt, en gaat lopen zeuren over getallen en werkelijkheid.

Nog een keer, voor als jet het nog steeds niet kunt snappen:



De resultaten van de voorliggende rapportage bevestigen de eerdere bevinding
dat er geen sprake is van systematische onderadvisering van specifieke groepen.

Uit het raport waar jij voorheen steeds naar verwees.

1973Tanger
12-11-08, 13:38
Je hebt dat raport dus niet gelezen. Vamdaar dat je met citaten uit een ander raport aan komt, en gaat lopen zeuren over getallen en werkelijkheid.

Nog een keer, voor als jet het nog steeds niet kunt snappen:



Uit het raport waar jij voorheen steeds naar verwees.

Ik weet niet wat jij hier allemaal aan het bekakken bent. Maar jij hebt kennelijk geen enkele notie waarover het gaat. Laatste poging: Ga naar mijn aangegeven bron, klik op rood aangegeven "berichtte vorig jaar ook hierover", en klik vervolgens op tekst pasagge onderzoek. Zie vervolgens ook de aanbeveling van het recente rapport van de Adviesraad Diversiteit en Intergratie, of ga zelf maar een onderzoek opstarten!

Eke
12-11-08, 13:46
In het raport, waarna jij verschillende keren verwees, staat dat van de totale studenten populatie 17% een lager advies krijgt dan op basis van de citoscore verwacht zou worden. In de percentages zijn geen afwijkingen wat autochtonen versus allochtonen betrefd.

Heb je dat raport gelezen?

Soldim, jij hebt het over een rapport over de situatie in Amsterdam. (van DMO)

Tanger heeft het over de landelijke situatie.

VerbalSmaeel
12-11-08, 13:52
Allochtonen vergen andere schooltest

Salah Al-Haidari, bestuurskundige en beleidsadviseur voor de gemeente Den Haag

Veel scholen springen slecht om met het talent van allochtone leerlingen. Dat is pure kapitaalvernietiging.

Hoog opgeleide Turkse en Marokkaanse jongeren komen langs een tijdrovende weg aan hun diploma. Dat bleek uit onderzoek dat de Universiteit van Amsterdam in opdracht van het Instituut voor Migratie en Etnische Studies verrichtte. De meeste jongeren doorlopen de route vmbo, mbo en hbo. Allochtone leerlingen kregen bij het verlaten van de basisschool vaak een lager advies voor vervolgonderwijs dan autochtone leerlingen met dezelfde Cito-score.

Uit ervaring weet ik een beetje hoe dat gaat. Deze leerlingen hebben vaak laagopgeleide ouders die het onderwijssysteem onvoldoende kennen en weinig Nederlands spreken, waardoor zij het advies zonder tegenspraak accepteren. In hun beleving is het een advies van een gezaghebbende deskundige die het beter weet. Dat trek je niet in twijfel.

Veel van hierboven herken ik van mijn eerste jaren binnen het onderwijs in Nederland. Op mijn zesentwintigste volgde ik een taalcursus aan het Reynevelt College in Delft. Onderdeel van de cursus was een beroepsoriëntatie. Ik kreeg het beeld voorgehouden dat er in Nederland slechts vier beroepen bestaan: bouwvakker, lasser, horeca en elektricien. Bijna het enige onderwijsinstituut in de regio waar ik woonde was het Centrum voor Vakopleiding Rijswijk. Stel je voor; ik was alleen, kende bijna niemand, sprak de taal niet en ik had geen kennis van de mogelijkheden. Docenten konden me van alles wijsmaken. En toch had ik het gevoel: dit kan niet kloppen. Ik ben dus zelf gaan zoeken naar onderwijsinstituten en opleidingen.



Ik schreef mij in voor een voorbereidende cursus voor de opleiding maatschappelijk werk en dienstverlening. Op de eerste dag kregen wij een test van onze Nederlandse taalkennis. Ik bakte er niets van. De docente keek over mijn schouder mee en zei met zachte stem: als je wilt, kan ik regelen dat je je cursusgeld terugkrijgt. Dit zei ze ook tegen enkele andere studenten. Sommigen stopten meteen, maar bij mij werkte dit averechts. Het versterkte mijn wilskracht om de opleiding af te maken. Kort na mijn afstuderen kwam ik haar eens tegen. Ik vertelde dat ik de opleiding had afgerond met een gemiddelde van 7,8 zonder onvoldoende en dat ik vanaf mijn derde jaar een betaalde baan als maatschappelijk werker had. Ik vertelde dat ik haar bijna dankbaar was voor die opmerking. Maar voor anderen was die fataal. Docenten moeten het effect van hun woorden bij kwetsbare studenten niet onderschatten.

Vaak denkt men dan aan discriminatie. Ik wijt het eerder aan onwetendheid en kortzichtigheid van de onderwijzers die een koppeling maken tussen taalbeheersing en intelligentie. Uit mijn directe omgeving hoorde ik het geval van een jongen die van zijn school het advies kreeg om naar een school te gaan voor moeilijk lerende kinderen (MLK). Toen de ouders het kind door een psycholoog lieten testen, bleek het hoogbegaafd te zijn.

Vaak is het gebrek aan culturele inzichten en onmacht die de scholen parten spelen bij het adviseren van allochtone leerlingen. Het zal mij niet verbazen wanneer een hoogbegaafd kind op een MLK school totaal ontspoort, de school vroegtijdig verlaat of zich gedraagt als een moeilijk lerend kind. Ik vraag mij af hoeveel van dit soort gevallen op VMBO-scholen zitten. Zou dit een mogelijke verklaring zijn voor de gedragsproblemen die leerlingen laten zien en de school vervolgens vroegtijdig verlaten? Het is zeker de moeite waard dit verder te onderzoeken.

De uitkomst van het onderzoek van de UvA wijst niet alleen op een menselijke drama, maar ook op kapitaalvernietiging. Met de vergrijzing en het huidige tekort aan hoogopgeleiden op de arbeidsmarkt is dit economisch onverantwoord. De overheid heeft ook een morele plicht gelijke kansen voor al haar burgers te waarborgen ongeacht culturele achtergrond. Staatssecretaris Van Bijsterveldt moet naar mijn mening samen met het onderwijsveld een adviessysteem ontwerpen dat beter bij allochtone leerlingen en hun culturele achtergrond past. Scholen moeten ervoor zorgen dat ze de kans op een lager advies minimaliseren of dergelijke gevallen snel onderscheppen en opnieuw beoordelen.

http://www.trouw.nl/opinie/podium/article1732955.ece

Eke
12-11-08, 13:57
Zie ook het recente rapport van de Adviesraad Diversiteit en Integratie.


2. Voorkom onderadvisering van allochtone leerlingen met havo/vwo Cito-toetsscores


"Allochtone leerlingen met hoge Cito-toetsscores moeten dezelfde advisering krijgen als autochtone leerlingen. Leerkrachten moeten er door de schoolleiding van de basisscholen van doordrongen worden dat allochtone leerlingen met hoge Cito-toets-resultaten juist veel potentie hebben. De gezinsachtergrond mag geen reden zijn om hun kansen op doorstroming via de directe weg naar hoger onderwijs te blokkeren. De Pabo's moeten in hun opleiding extra aandacht geven aan onderadvisering."


Jij bent niet in staat om cijfers te vertalen naar de werkelijkheid.

Tanger, ik begrijp het even niet meer. Je hebt het hier over een Amsterdams rapport. Ik lees net dat de adviesraad van diversiteit en integratie een adviesorgaan is van B&W in Amsterdam.

Dit wordt dus tegengesproken door dat andere Amsterdamse rapport (DMO).

Jij hebt het toch over een landelijke situatie, over iets dat NU speelt ? ?

Soldim
12-11-08, 13:58
Onderzoek verricht door Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling Amsterdam. Lees dat onderzoek er maar op na

Dat is het onderzoek waarna jij verwijst ... dat is het onderzoek waarvan jij wilt dat we het nalezen. Heb ik gedaan, en mijn conclussies uit getrokken. En jij?

1973Tanger
12-11-08, 14:05
Tanger, ik begrijp het even niet meer. Je hebt het hier over een Amsterdams rapport. Ik lees net dat de adviesraad van diversiteit en integratie een adviesorgaan is van B&W in Amsterdam.

Dit wordt dus tegengesproken door dat andere Amsterdamse rapport.

Jij hebt het toch over een landelijke situatie, over iets dat NU speelt ? ?


Yep, de eerste is een passage uit een onafhankelijk onderzoek in opdracht van de gemeente Amsterdam. Tevens op dezelfde bron te vinden. De andere is een aanbeveling uit een recente rapport van de Raad van Diversiteit en Integratie eveneens van Amsterdam, die het voorgaande dunnetjes erkennen. Mede daardoor is nu Forum bezig verhaal te halen bij beide staatsecretarissen van onderwijs.

Eke
12-11-08, 14:08
http://www.forum.nl/pdf/glazenbol-verslag.pdf

1973Tanger
12-11-08, 14:15
Dat is het onderzoek waarna jij verwijst ... dat is het onderzoek waarvan jij wilt dat we het nalezen. Heb ik gedaan, en mijn conclussies uit getrokken. En jij?


Dat is niet het onderzoek waarnaar ik verwees. Ik verwees specifiek naar het onderzoek uitgevoerd door Babeliowsky in opdracht van de gemeente Amsterdam, DMO. Tevens op mijn aangegeven bron te vinden.

Dat onderzoek waar jij waarschijnlijk naar verwijst is een pathetische poging de opgelopen gemoederen nadien te sussen. Vandaar dat DMO zijn onderzoeken niet meer uitbesteed, maar liever in eigen knip houd. Ondanks ook haar erkenning van onderwaardering, maar volgens haar in mindere mate. Universiteit van Amsterdam en nu de Adviesraad van Diversiteit en Intergratie constateren anders en weten beter.