PDA

Bekijk Volledige Versie : Ongelovigen zijn vaker racistisch



Marsipulami
17-11-08, 01:19
(...) Vlaams Blok-stem

Elchardus e.a. (1993) concluderen in hun onderzoek, gebaseerd op de
dataverzameling van het ISPO bij de verkiezingen van 1991, dat het Vlaams Blok een
veel grotere aantrekkingskracht blijkt uit te oefenen op ongelovigen en zich
progressief wanende vrijzinnigen dan op het katholieke deel van de bevolking. Een
verklaring hiervoor werd gezocht in het feit dat ongeloof en vrijzinnigheid dienen te
worden geïnterpreteerd als oppositionele houdingen die zich uiten in
'proteststemmen'. Dit oppositionele karakter werd gezocht in twee ontwikkelingen:
de groei van culturele flexibiliteit en de populistische ontvoogding.

Het eerste verwijst naar de vrijheid of de flexibiliteit om wars van waarden en ethische
voorschriften de eigen subjectiviteit en impulsen te volgen. De kern van de
populistische ontvoogding is een opeisen van het recht op vrijheid, maar dan wel
'negatieve' vrijheid, dit wil zeggen het ontbreken van dwang, verplichting en
bemoeizucht. Ongelovigen en vrijzinnigen, zo stellen Elchardus e.a., hanteren
gemakkelijk dergelijk vrijheidsconcept. Lubbers (2001) laat zien dat in Be lgië
onkerkelijken vaker op het Blok stemmen omdat ze sterker lijden onder gevoelens
van relatieve deprivatie en omdat ze etnocentrischer zijn.

Op basis van de interpretatie van de verkiezingen van 1995, worden volgens Derks en
Deschouwer (1998) de inzichten van 1991 niet volledig bevestigd. Ze worden
onderschreven voor ongelovigen, maar niet voor vrijzinnigen. De ongelovigen
stemmen, aldus Derks en Deschouwer, duidelijk het meest voor het Vlaams Blok,
gevolgd door de buitenkerkelijke katholieken en de randkerkelijken. De twee

groepen met de laagste score zijn vrijzinnigen en kerkse katholieken, waarbij de
laatste groep nog iets lager scoort dan de vrijzinnigen.
De meest plausibele verklaring voor de discrepantie tussen beide onderzoeken is
volgens Derks en Deschouwer (1998) het toeval dat te wijten is aan de kleine
aantallen waarmee de onderzoeken te maken hebben. Billiet (1998b) merkt
daarentegen op dat in 1991 waarschijnlijk geen verkeerde schatting is gemaakt. De
steekproef was toen beduidend groter dan in 1995 en alle andere bevindingen zijn
stabiel gebleven. Hij schrijft de verandering toe aan de gevoerde discussie die zich na
de bevindingen van 1991 ontspon in vrijzinnige middens en de daaruit voortkomende
bewustwording.

Volgens Billiet (1993b) vertonen kerkelijke kernleden minder de neiging om voor een
rechts-extremistische partij te stemmen, zelfs indien zij zich bedreigd voelen door
migranten. Elchardus, Kavadias en Pelleriaux (1996) schrijven dit toe aan het feit dat
katholieken gezagstrouwer zijn en vanuit dat gevoel trouwer blijven aan hun partij.
Wanneer vrijzinnigen zich daarentegen slechts een beetje negatief opstellen tegenover
migranten, voelen ze zich minder geremd om voor het Blok te stemmen.

(...)


Uit: TIJDSCHRIFT VOOR SOCIOLOGIE 2002 - Volume 23 - Nr. 2
http://www.sociologie.be/tijdschrift/jrg/pdf/TvS2002nr2art3.pdf

tamso
17-11-08, 01:50
hahahahahahaha.
Weer zo een onzin topic.
je draait de rollen om.
Een reli gelovige is juist een rascist.
Want je bent een paria,als je niet gelooft.
Ga maar eens naar een reli dorp toe en proberen te discuseren over het geloof.
Of het nu om staphorst gaat,of bv met de islam.
Ze zijn voor geen reden vatbaar.
Alleen hun eigen dogma is welkom.

Marsipulami
17-11-08, 01:54
hahahahahahaha.
Weer zo een onzin topic.
je draait de rollen om.
Een reli gelovige is juist een rascist.
Want je bent een paria,als je niet gelooft.
Ga maar eens naar een reli dorp toe en proberen te discuseren over het geloof.
Of het nu om staphorst gaat,of bv met de islam.
Ze zijn voor geen reden vatbaar.
Alleen hun eigen dogma is welkom.

Tja, ik kan alleen maar verwijzen naar de rits van wetenschappelijke studies die je mening hieromtrent tegenspreken.

Soldim
17-11-08, 07:01
Tja, ik kan alleen maar verwijzen naar de rits van wetenschappelijke studies die je mening hieromtrent tegenspreken.

We wachten op verwijzingen naar die onafhankelijke studies.... je bent waarschijnlijk de links vergeten.

Witte78
17-11-08, 07:50
Net als wiz is mars op zoek naar bevestiging dat zijn geloof toch echt wel het ware is. De waarheid verdraaien wordt hierbij niet geschuwd.

Charlus
17-11-08, 09:00
Toch sluit deze thread heel aardig aan op dat "asocialer"-topic van Marsipulami.

<...>Volgens Billiet (1993b) vertonen kerkelijke kernleden minder de neiging om voor een rechts-extremistische partij te stemmen, zelfs indien zij zich bedreigd voelen door migranten. Elchardus, Kavadias en Pelleriaux (1996) schrijven dit toe aan het feit dat katholieken gezagstrouwer zijn en vanuit dat gevoel trouwer blijven aan hun partij.<...>
Katholieken blijven dus in principe trouw aan de eigen groep. Als er geen katholieke/confessionele partij was of als hun leider hen zou bevelen op het Vlaams Blok te stemmen...

tamso
17-11-08, 10:21
Tja, ik kan alleen maar verwijzen naar de rits van wetenschappelijke studies die je mening hieromtrent tegenspreken.

Je bent er kennerlijk mee eens,want je spreekt het niet tegen.

Marsipulami
17-11-08, 12:30
We wachten op verwijzingen naar die onafhankelijke studies.... je bent waarschijnlijk de links vergeten.

Blijkbaar was de link onder het artikeltje je nog niet opgevallen.





Uit: TIJDSCHRIFT VOOR SOCIOLOGIE 2002 - Volume 23 - Nr. 2
http://www.sociologie.be/tijdschrift/jrg/pdf/TvS2002nr2art3.pdf

Witte78
17-11-08, 12:34
Blijkbaar was de link onder het artikeltje je nog niet opgevallen.

Ik gok dat hij doelt op je stelling dat ongelovigen vaker racistisch zijn. Dat heb je zelf verzonnen weet je nog wel?

Marsipulami
17-11-08, 12:34
Net als wiz is mars op zoek naar bevestiging dat zijn geloof toch echt wel het ware is. De waarheid verdraaien wordt hierbij niet geschuwd.

Vertel me eens welk stukje waarheid omtrent het sociologisch onderzoek van Elchardus ik zou verdraaid hebben.

Witte78
17-11-08, 12:35
Vertel me eens welk stukje waarheid omtrent het sociologisch onderzoek van Elchardus ik zou verdraaid hebben.

Toevallig poste ik dat al hierboven.

Marsipulami
17-11-08, 12:46
Toevallig poste ik dat al hierboven.

Ok hier heb je een punt: Elchardus e.a. komen niet tot de conclusie dat ongelovigen vaker racistisch zijn, maar wel dat ze vaker voor het Vlaams Belang of andere extreem rechtse partijen stemmen en dat ongelovigen ethnocentrischer denken.

Dus er is geen verband vastgesteld tussen ongelovigen en racisme.
Er is wel een sterk verband tussen ongelovigen en rechts extremisme en ethnocentrisme.

Witte78
17-11-08, 12:59
Ok hier heb je een punt: Elchardus e.a. komen niet tot de conclusie dat ongelovigen vaker racistisch zijn, maar wel dat ze vaker voor het Vlaams Belang of andere extreem rechtse partijen stemmen en dat ongelovigen ethnocentrischer denken.

Dus er is geen verband vastgesteld tussen ongelovigen en racisme.
Er is wel een sterk verband tussen ongelovigen en rechts extremisme en ethnocentrisme.

Als je het artikel had gelezen dan had je geweten dat volgens hen juist gelovigen ethnocentristisch zijn. Even de citaten voor je op een rijtje:


Ook vrijzinnigen en andersgelovigen blijken er minder etnische vooroordelen op na te houden in vergelijking met randkerkelijken (Billiet, 1993c). Hier kan men verwijzen naar het vrijzinnige discours waarin sterk de nadruk ligt op verdraagzaamheid, solidariteit, rechtvaardigheid en evenwaardigheid van culturen.



Een sterke binding met de christelijke geloofsleer zou leiden tot de particularistische overtuiging dat alleen het christendom recht van bestaan heeft. In deze redenering zijn migranten--in het clichébeeld gelijkgeschakeld met moslims--mensen die de suprematie van het christelijk geloof niet aanvaarden en worden zij bijgevolg niet als volwaardig lid van de sociale gemeenschap beschouwd


Roofs (Eisinga en Scheepers, 1989) zoekt de uitleg voor de samenhang tussen christelijke levensbeschouwing en de negatieve attitude tegenover 'outgroups' vanuit het lokalisme, de oriëntatie op de lokale gemeenschap. Ook Coenders (2001) stelt vast dat kerkleden sterker lokalistisch zijn georiënteerd. Hij besluit echter dat de reden van het sterkere etnocentrisme onder kerkleden eerder de waargenomen bedreiging is die van migranten uitgaat.


Een andere mogelijke verklaring voor de afwijzing van migranten bij kerkelijke
katholieken baseert zich op de theoretische grond dat een latent racisme hand in hand gaat met cultureel conservatisme en met autoritaire opvattingen die passen bij een religieuze oriëntatie (Eisinga en Scheepers, 1989). Vanuit de klassieke integratietheorie van Durkheim (1896) weten we dat de kerkelijke betrokkenheid een vorm van integratie is die een hoge mate van sociale cohesie representeert. Sterke interne cohesie heeft echter ook een keerzijde, namelijk een zwakke externe cohesie die vaak gepaard gaat met negatieve stereotypering van outgroups.

Tip: lees vervolgens eerst eens wat je plaatst.

Marsipulami
17-11-08, 13:18
Als je het artikel had gelezen dan had je geweten dat volgens hen juist gelovigen ethnocentristisch zijn. Even de citaten voor je op een rijtje:

Tip: lees vervolgens eerst eens wat je plaatst.

Ja, maar die citaatjes zijn niet de conclusie van het onderzoek. Dat onderzoek probeerde te achterhalen of er een verband was tussen stemmen voor het Vlaams Belang en levensbeschouwing. En dat verband heeft men wel degelijik gevonden met name: Ongelovigen stemmen vaker voor het Vlaams Belang dan gelovigen.

Witte78
17-11-08, 13:26
Ja, maar die citaatjes zijn niet de conclusie van het onderzoek. Dat onderzoek probeerde te achterhalen of er een verband was tussen stemmen voor het Vlaams Belang en levensbeschouwing. En dat verband heeft men wel degelijik gevonden met name: Ongelovigen stemmen vaker voor het Vlaams Belang dan gelovigen.

Nee, maar ze geven wel aan dat gelovige mensen etnocentrischer zijn, ondanks dat ze minder op het VB stemmen. Daarmee klopt je topic titel alvast niet. Het hele punt dat je wilde maken, dat gelovige betere mensen zijn, valt ook volledig in het water.

En dat bedoel ik dus ook met het verdraaien van de waarheid zodat jouw geloof er beter uit komt. Al is het in dit geval denk ik vooral slordigheid, je wilde te graag en te snel scoren. Ironisch genoeg bevestigt jouw zoektocht om aan te tonen de christenen superieur zijn die citaten ook nog eens ;).

super ick
17-11-08, 13:32
Nee, maar ze geven wel aan dat gelovige mensen etnocentrischer zijn, ondanks dat ze minder op het VB stemmen. Daarmee klopt je topic titel alvast niet. Het hele punt dat je wilde maken, dat gelovige betere mensen zijn, valt ook volledig in het water.

En dat bedoel ik dus ook met het verdraaien van de waarheid zodat jouw geloof er beter uit komt. Al is het in dit geval denk ik vooral slordigheid, je wilde te graag en te snel scoren. Ironisch genoeg bevestigt jouw zoektocht om aan te tonen de christenen superieur zijn die citaten ook nog eens ;).

Tja je moet je in vele bochten wringen om de kerk der kindermisbruikers in een positief daglicht te zetten.
Weer mislukt.