PDA

Bekijk Volledige Versie : Polygamie in Nederland: Anton Heyboer en zijn vijfde bruid.



VerbalSmaeel
18-11-08, 15:51
Vanavond interessante docu op tv:


Holland Doc: De vijfde bruid Ned 2 Documentaire

Datum:
18 november 2008
Uitzendtijd:
23:20 - 00:25 uur

Als Rogier Timmermans in 2001 voor het eerst naar zijn tante Petra rijdt, kan hij niet vermoeden dat hij aan het begin staat van een ingewikkelde zoektocht. Om hem onbekende redenen verdween ze twintig jaar eerder uit zijn leven om te gaan wonen bij kunstschilder Anton Heyboer, die op dat moment samen met vier vrouwen een kluizenaarsbestaan leidt. Petra's relatie met Heyboer en de vier vrouwen blijkt intrigerend, maar tegelijkertijd niet te bevatten. Toch lukt het Timmermans aan de hand van steeds nieuwe ontdekkingen het motief van zijn tante bloot te leggen.

knuppeltje
18-11-08, 16:06
Vanavond interessante docu op tv:

Wedden dat hij hoogstens er maar met een van die vier voor de wet is getrouwd?

Onder polygamie verstaat men hier dat men met meer dan een vrouw wettelijk is getrouwd, en heeft niets te maken met hoeveel vrouwen je samenwoont, met- of zonder samenlevingscontract.
Hier is het eerste strafbaar, het andere niet. Islamitische huwelijken zijn dan ook hier niets anders dan een samenlevingscontract, en geen wettelijk huwelijk.

VerbalSmaeel
18-11-08, 17:08
Wedden dat hij hoogstens er maar met een van die vier voor de wet is getrouwd?

Onder polygamie verstaat men hier dat men met meer dan een vrouw wettelijk is getrouwd, en heeft niets te maken met hoeveel vrouwen je samenwoont, met- of zonder samenlevingscontract.
Hier is het eerste strafbaar, het andere niet. Islamitische huwelijken zijn dan ook hier niets anders dan een samenlevingscontract, en geen wettelijk huwelijk.
Lekker boeiend. Anton Heyboer had een polygame samenlevingsvorm en noemde zijn vrouwen bruiden. Technisch gesproken had hij dan wel geen polygaam huwelijk, maar praktisch gezien wel. Maar daar ging het mij ook helemaal niet om. Het lijkt me interessanter om te zien hoe die relatie in zijn werk ging en hoe schijnbaar ongelovige, volstrekt moderne en geemancipeerde vrouwen daarvoor kiezen.

knuppeltje
18-11-08, 17:30
Lekker boeiend. Anton Heyboer had een polygame samenlevingsvorm en noemde zijn vrouwen bruiden. Technisch gesproken had hij dan wel geen polygaam huwelijk, maar praktisch gezien wel. Maar daar ging het mij ook helemaal niet om. Het lijkt me interessanter om te zien hoe die relatie in zijn werk ging en hoe schijnbaar ongelovige, volstrekt moderne en geemancipeerde vrouwen daarvoor kiezen.

Dat moet je aan die vrouwen vragen.

Of het er iets mee te maken heeft weet ik helemaal niet, maar Heyboer was heel rijk. Voor een werk van hem van voor zijn fratsenperiode, verdienen de meesten van ons veel te weinig.

VerbalSmaeel
18-11-08, 17:43
Dat moet je aan die vrouwen vragen.

Of het er iets mee te maken heeft weet ik helemaal niet, maar Heyboer was heel rijk. Voor een werk van hem van voor zijn fratsenperiode, verdienen de meesten van ons veel te weinig.
Ik vroeg ook niks aan jou. De documentaire komt vanavond pas op tv, dus wacht ik nog even met mijn conclusies.

Eke
18-11-08, 18:04
Het lijkt me interessanter om te zien hoe die relatie in zijn werk ging en hoe schijnbaar ongelovige, volstrekt moderne en geemancipeerde vrouwen daarvoor kiezen.

Vanavond is er een herhaling.

gelovig/ongelovig zijn heeft hooguit wat met de moraal te maken. "een gelovig meisje trouwt ".

modern of ouderwets heeft er niets mee te maken...

geemancipeerd : ach, dit heeft er ook niets mee te maken :)

kijk maar vanavond, dan zie je de voordelen van samenwonen met deze man in deze situatie .....

geld blijkt dan enkel voorwaarde te zijn om een groot huis met 'bijgebouwen' te kunnen bewonen...je hebt toch wel je ruimte nodig met 6 volwassenen !

Julien
19-11-08, 01:51
Had dan Mister Playboy als voorbeeld genomen......