PDA

Bekijk Volledige Versie : Marokkaanse moslims moeten moslim blijven



Marsipulami
19-11-08, 11:30
Marokkaanse moslims moeten moslim blijven

(Bron: De Volkskrant)

RABAT (RKnieuws.net) - Begin november ontmoetten vertegenwoordigers van islam en katholieke kerk elkaar in Rome, om de dialoog tussen de religies te bevorderen. Naar aanleiding van die bijeenkomst wijdde het Franse tijdschrift L’Express een nummer aan Jezus en Mohammed. Het nummer werd verboden, eerst in Marokko, daarna in Tunesië en Algerije. ‘Ik begrijp het niet’, zei hoofdredacteur Christian Makarian van L’Express. De Marokkaanse minister van Communicatie, Khalid Naciri, had gezegd dat het een inbreuk op de islam betrof. Maar wat zou die inbreuk kunnen zijn? Op het omslag van de internationale versie van L’Express was Mohammed naar islamitisch gebruik afgedrukt met bedekt hoofd. Dat kon dus het probleem niet zijn.

Priester Antoine Riobé verbaast zich over de maatregel om het blad te verbieden. De Fransman woont en werkt al 23 jaar in Marokko, de laatste twee jaar in Rabat. Als je hem vraagt of dat lastig is, zegt hij: ‘Totáál niet.’ Marokko voert, in vergelijking met landen als Syrië en Irak, een liberaal beleid jegens christenen. Er wonen zo’n 25 duizend buitenlandse christenen, katholiek, protestant en Russisch-orthodox, die hun eigen vieringen in hun eigen kerkgebouwen houden. De kathedraal van Riobé, de St Pierre in hartje Rabat, heeft twee opvallende witte torens die in hoogte wedijveren met die van een minaret.

‘Ik kan hier binnen grenzen een gelukkige christen zijn’, zegt Riobé. Bijna dagelijks is in de St Pierre een mis, die op zaterdagavond door hem wordt geleid. In de kerkbanken zitten oudere Fransen en Polen, maar vooral jonge Afrikanen. Het is een sobere bijeenkomst in een koud, echoënd gebouw, waarin liederen worden gezongen zonder muzikale begeleiding. Maar ik mag niemand bekeren’, zegt Riobé. Het land ligt niet wakker van die duizenden buitenlanders die toch al christelijk zijn. Maar moslims moeten moslim blijven, in de visie van de autoriteiten.
De tot het christendom bekeerde Marokkanen worden in de gaten gehouden. De politie verstoort hun begrafenissen op christelijke begraafplaatsen en hun kinderen mogen geen christelijke namen hebben, meldde kort geleden de Marokkaanse krant Al Massae.

De politie loopt ook rond de St Pierre te controleren als het Kerst is. Maar er zijn nooit problemen, aldus priester Riobé. Hij kent moslims die wel eens een kaarsje in de St Pierre branden: ‘Dat is een internationale religieuze activiteit.’ En in Casablanca maakte hij een Marokkaan mee die in de kerk geregeld zijn islamitische gebeden uitsprak terwijl hij op een bidmatje lag.

Charlus
19-11-08, 11:33
Marokkaanse moslims moeten<...>
Ik ben vóór zinnen die aldus beginnen.

Orakel
19-11-08, 22:48
Ik ben vóór zinnen die aldus beginnen.

Dit groeiend zelfinzicht is, hoewel inhoudelijk weinig verrassend, bemoedigend.

Charlus
20-11-08, 07:53
Ik ben vóór zinnen die aldus beginnen.Dit groeiend zelfinzicht is, hoewel inhoudelijk weinig verrassend, bemoedigend.
Zo, die kan ik in mijn zak steken.