PDA

Bekijk Volledige Versie : 107,5 miljard mensen



Bofko
25-11-08, 14:02
MSTERDAM - Tot nu toe zijn er op aarde 107,5 miljard mensen geboren. Dat heeft statisticus Peter Grünwald van het Centrum Wiskunde & Informatica op verzoek van het maandblad Quest berekend.
De huidige 6,7 miljard mensen zouden slechts 6 procent van alle mensen zijn die op de aarde hebben geleefd.
Quest riep de vraag 'Hoeveel mensen zijn er ooit op aarde geboren?' uit tot leukste vraag van 2008. De redactie van het blad vroeg Grünwald een nieuwe berekening te maken.

Vooronderstellingen
Veel wetenschappers hebben zich door de jaren heen verdiept in de vraag hoeveel mensen er op aarde hebben rondgelopen, maar hun modellen zijn verouderd of gaan uit van aanvechtbare vooronderstellingen.

nu.nl

tamso
25-11-08, 14:07
MSTERDAM - Tot nu toe zijn er op aarde 107,5 miljard mensen geboren. Dat heeft statisticus Peter Grünwald van het Centrum Wiskunde & Informatica op verzoek van het maandblad Quest berekend.
De huidige 6,7 miljard mensen zouden slechts 6 procent van alle mensen zijn die op de aarde hebben geleefd.
Quest riep de vraag 'Hoeveel mensen zijn er ooit op aarde geboren?' uit tot leukste vraag van 2008. De redactie van het blad vroeg Grünwald een nieuwe berekening te maken.

Vooronderstellingen
Veel wetenschappers hebben zich door de jaren heen verdiept in de vraag hoeveel mensen er op aarde hebben rondgelopen, maar hun modellen zijn verouderd of gaan uit van aanvechtbare vooronderstellingen.

nu.nl


Losse pols werk is het.
Men weet niet eens wanneer de eerste mens onstond en door wat het onstond.
Ik kreeg laatst een link te zien,waarin de homosapiens veel langer geleefd heeft dan wat men doet voorkomen.
Er zijn schedels gevonden van ca 7 miljoen jaar oud.
Wat is die 107 miljard dan waard.

Bofko
25-11-08, 14:18
Losse pols werk is het.
Men weet niet eens wanneer de eerste mens onstond en door wat het onstond.
Ik kreeg laatst een link te zien,waarin de homosapiens veel langer geleefd heeft dan wat men doet voorkomen.
Er zijn schedels gevonden van ca 7 miljoen jaar oud.
Wat is die 107 miljard dan waard.

Het kan best zijn dat dat van die 107 miljard er 106,9 miljard de laatste 100. 000 jaar geleefd hebben.Dus dan is dat exacte beginpunt niet zo belangrijk.

tamso
25-11-08, 14:26
Het kan best zijn dat dat van die 107 miljard er 106,9 miljard de laatste 100. 000 jaar geleefd hebben.Dus dan is dat exacte beginpunt niet zo belangrijk.

Weet je ook hoe ze dat berekent hebben en vanaf wanneer.
Dus hoeveel jaren de mens eigenlijk wel niet bestaat.
Het blijft natuurlijk giswerk,want de laatste eeuw weten wij pas de aantallen omdat het toen pas geregistreerd werd.
De aantallen daarvoor in afrika en china en azie is niet bekend.
Of elders.

Ik zag al dat de vraag beantwoord werd.

H.P.Pas
25-11-08, 15:50
MSTERDAM - Tot nu toe zijn er op aarde 107,5 miljard mensen geboren.
l

Bij een 7 x 24 dienst en één oordeel per seconde duurt de Jongste Dag dan 4500 jaar. :jammer:

Olive Yao
25-11-08, 19:18
Het kan best zijn dat dat van die 107 miljard er 106,9 miljard de laatste 100. 000 jaar geleefd hebben. Dus dan is dat exacte beginpunt niet zo belangrijk.

Scherp!

Er is ook al eens uitgerekend dat er nu meer mensen leven dan in alle tijd daarvoor.
Kort gezegd, er zijn meer levende dan dode mensen.

Tomas
25-11-08, 19:20
Er is ook al eens uitgerekend dat er nu meer mensen leven dan in alle tijd daarvoor.
Kort gezegd, er zijn meer levende dan dode mensen.

Ik denk dat dit "onderzoek" nou juist dit urban legend wil ontkrachten.

mark61
25-11-08, 19:49
Ik denk dat dit "onderzoek" nou juist dit urban legend wil ontkrachten.

Toch lijkt 107 miljard me ietwat veel. Misschien zit het hem in de kindersterfte.

H.P.Pas
25-11-08, 22:01
Toch lijkt 107 miljard me ietwat veel. Misschien zit het hem in de kindersterfte.

Abortus.

mark61
26-11-08, 07:10
Abortus.

Herrgottnochmal :schok:

Bofko
26-11-08, 08:06
Ik denk dat dit "onderzoek" nou juist dit urban legend wil ontkrachten.


Precies,dat was de bedoeling.

Verder heb ik kunnen begoogelen dat het beginpunt van de berekening op 160.000 jaar v.Chr. is gesteld.

H.P.Pas
26-11-08, 08:39
- een oordeel kost veel langer dan een seconde, getuigenverklaringen, beroep enz. In dat geval volgt er te zijner tijd waarschijnlijk een generaal pardon.

In dubio pro reo ?
Da's romeins, geen sharia.

tamso
26-11-08, 10:07
In ieder geval bewijs dat de bijbel totale onzin is met hun 12.000 jaar bestaan.
Al was dat voor mij al duidelijk.

Witte78
26-11-08, 10:51
Het lijkt me ook wat veel. Aan de hand van deze grafiek:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b7/Population_curve.svg/550px-Population_curve.svg.png

schat ik het aantal tot ~1700 op 10 miljard. En de afgelopen 300 jaar passen zon 5 mensenlevens achter elkaar in, dan kom je volgens mij rond de 12 miljard (6+3+1,5 etc).
l

mark61
26-11-08, 11:47
schat ik het aantal tot ~1700 op 10 miljard. En de afgelopen 300 jaar passen zon 5 mensenlevens achter elkaar in, dan kom je volgens mij rond de 12 miljard (6+3+1,5 etc).
l

Nou ja, die levens overlappen natuurlijk. Laten we zeggen 20 jaar per generatie. Maar dan nog.

H.P.Pas
26-11-08, 11:54
Precies,dat was de bedoeling.

Verder heb ik kunnen begoogelen dat het beginpunt van de berekening op 160.000 jaar v.Chr. is gesteld.

Heb je ook het rekenmodel kunnen begoogelen ?
Ik geloof er eerlijk gezegd niet zoveel van.

Bofko
26-11-08, 15:30
Heb je ook het rekenmodel kunnen begoogelen ?
Ik geloof er eerlijk gezegd niet zoveel van.
Alleen dit: " Meer weten? Op donderdag 27 november ligt de Quest101 in de winkel".

Ik ben ook zeer benieuwd naar dat model.

Verder is die Peter Grunwald geen kleine jongen.Hoogleraar Statististiek bij het Mathematisch Instituut van de Universiteit Leiden. En degene die de berekening maakte op basis waarvan Lucia de B vrijgekomen is.

Willem van Buren
26-11-08, 16:31
Eigelijk best intressant, want in 1990/91 kwam een supercomputer op het zelfde getal uit (108,4 milj.) en die had zelfs rekening gehouden met ijstijden en hittegolven waardoor in sommige delen de mens bijna uitstierf en weer opnieuw moest beginnen.
En rekening werd gehouden met leeftijd sterfte van 30 jaar naar 75 jaar.