PDA

Bekijk Volledige Versie : Psychisch onderzoek allochtone jeugd Amsterdam



IbnRushd
25-11-08, 19:13
Psychisch onderzoek allochtone jeugd Amsterdam

Van onze verslaggeefster Aimée Kiene

gepubliceerd op 25 november 2008 19:15, bijgewerkt op 25 november 2008 19:46

AMSTERDAM - De Amsterdamse GGD gaat volgend schooljaar 1200 basisschoolleerlingen onderzoeken op verstandelijke handicaps en psychische problemen. De dienst is op zoek naar de omvang en de achtergronden van deze veelvoorkomende problemen bij allochtone jongeren.

De GGD verzamelde in opdracht van het stadsbestuur cijfers over ‘psychosociale’ problematiek en verstandelijke handicaps bij de jeugd. Dat rapport werd dinsdag openbaar. Naar schatting wonen in Amsterdam 31 duizend kinderen met een verstandelijke beperking. Ook is duidelijk dat 40 procent van de leerlingen in de tweede klas van het voortgezet onderwijs psychische problemen heeft. Die getallen zijn schokkend, zegt wethouder Marijke Vos (zorg).

Vorig jaar luidde de Turkse Aysel Disbudak al de noodklok. Disbudak is directrice van Unal Zorg, een particuliere zorginstelling voor allochtonen met een verstandelijke handicap. Zij wees in de Volkskrant op het grote taboe in allochtone kringen op het hebben van verstandelijk gehandicapte kinderen. Volgens haar zijn er veel meer allochtone gehandicapte jongeren dan gedacht. Ook waarschuwde ze voor huwelijken in familieverband en het risico op inteelt.

Na het incident met Bilal B. , een psychotische Marokkaanse jongen die doodgeschoten werd nadat hij twee agenten had neergestoken, bleek vorig jaar bovendien dat zijn familie al jarenlang op zoek was naar hulp voor hun zoon, maar nergens goede behandeling voor hem konden vinden. Wethouder Marijke Vos (zorg) noemt dit incident als aanleiding voor het GGD-onderzoek Zware Bagage.

Er is dringend behoefte aan meer precieze gegevens over psychische problemen en verstandelijke beperkingen bij allochtone kinderen, zegt Vos, onder meer omdat zorginstellingen hun patiënten niet registreren naar etnische herkomst.

Vandaar dat de GGD volgend schooljaar de ouders en leerkrachten van 1200 basisschoolleerlingen in twee nog nader te bepalen stadsdelen gaat ondervragen over het psychisch welzijn van de kinderen.

Kinderen worden nu door de jeugdartsen van de GGD onderzocht op hun 5de, 10de en 14de jaar. Dat is te weinig, bovendien richten die onderzoeken zich alleen op medische zaken als gewicht, gehoor, zicht en niet op de psychosociale ontwikkeling van het kind.

Uit het GGD-onderzoek werd duidelijk dat kinderen in een laag sociaal-economische positie en kinderen van migranten het meeste risico lopen op psychische problematiek. Allochtone kinderen komen vaak pas op latere leeftijd bij zware vormen van hulpverlening terecht. De wethouder hoopt hun problemen straks eerder te gaan signaleren, zodat zij met lichtere zorg geholpen kunnen worden (opvoedondersteuning voor de ouders, bijvoorbeeld).

Vos vindt het verder belangrijk de taboes over verstandelijke handicaps en psychische problemen binnen de allochtone gemeenschap te doorbreken. Zij wil daarover voorlichting gaan geven op scholen, in moskees en bij buurtverenigingen. Daarbinnen hoort ook de discussie over het gedwongen huwelijk.

volkskrant.nl

tanger'73
25-11-08, 19:14
Ook volwassenen kunnen een dergelijk onderzoek goed gebruiken?

tr_imparator
26-11-08, 21:57
Ik zou als ouder nooit toestemming geven om mijn kind op psychisch te laten onderzoeken. Die onderzoeken zijn ten eerste niet voor allochtonen genormaliseerd...

tanger'73
26-11-08, 22:32
Ik zou als ouder nooit toestemming geven om mijn kind op psychisch te laten onderzoeken. Die onderzoeken zijn ten eerste niet voor allochtonen genormaliseerd...


Heb je al gehoord dat Rouvoet nu het Electronisch Kind Dossier (EKD) in de Kamer glansrijk heeft zitten verdedigen? Daarin zal alles omtrent het kind worden vastgelegd en geregistreerd inclusief de kleur schaamhaar en hoe het zich om de penis van het kind uitstrekt en krult. Serieus ik maak geen grap, denk dat later de redactie hier dit ook als nieuwsfeit zal opnemen?

Willem van Buren
26-11-08, 22:45
Sta toch een beetje vreemd te kijken dat ze alleen de allochtonen er uit lichten?

Eke
27-11-08, 08:57
Heb je al gehoord dat Rouvoet nu het Electronisch Kind Dossier (EKD) in de Kamer glansrijk heeft zitten verdedigen?

Dat heb ik gehoord, Tanger. Hij vertelde dat het de vragen bevat een schoolarts en dat het de klassieke vragen zijn...dit wordt al tientallen (!)jaren zo vastgelegd, alleen nu wordt het in een elektronisch dossier gezet.Misschien kunnen de vragen op hun relevantie getoetst worden ?

Dat plaatsen in een elektronisch dossier houdt in dat het makkelijker voor anderen beschikbaar kan zijn..En het houdt in dat het niet zo makkelijk kan vergelen en verstoffen ergens op een zoldertje van de GGenGD.

Om erover te oordelen zou ik het EKD wel eens in willen zien en ik wil weten wie er bevoegd zijn het op te vragen en ..hoelang de gegevens of een deel van de gegevens bewaard blijven. En in welke situatie...als het kind zich 'afwijkend' gaat gedragen ???

Er is een kamerdiskussie over geweest...heeft iemand dat gevolgd ?

Het EKD is voor heel Nederland trouwens.

citaat topic-artikel :
Naar schatting wonen in Amsterdam 31 duizend kinderen met een verstandelijke beperking. Ook is duidelijk dat 40 procent van de leerlingen in de tweede klas van het voortgezet onderwijs psychische problemen heeft. Die getallen zijn schokkend, zegt wethouder Marijke Vos (zorg)."

31 duizend kinderen kunnen er baat bij hebben dat ze op tijd maat- onderwijs krijgen !
En 40% van de leerlingen in het voortgezet onderwijs psychische problemen ? Ik neem die uitspraak wel serieus...Het zullen toch niet de hormoontjes zijn op het pubergedrag zijn die deze cijfers beinvloeden ? Dat zullen ze erin verdisconteerd hebben...

Eke
27-11-08, 09:02
Die onderzoeken zijn ten eerste niet voor allochtonen genormaliseerd...

Hoe weet je dat ? Een groot deel van de Amsterdammers zijn (betrekkelijk) nieuwe Nederlanders. Wel meer dan 30 %. Daar zouden ze geen rekening meehouden in 2008 ?

Eke
27-11-08, 09:06
Ook volwassenen kunnen een dergelijk onderzoek goed gebruiken?

Hoe bedoel je ?


citaat topic-artikel:"Vos vindt het verder belangrijk de taboes over verstandelijke handicaps en psychische problemen binnen de allochtone gemeenschap te doorbreken. Zij wil daarover voorlichting gaan geven op scholen, in moskees en bij buurtverenigingen. Daarbinnen hoort ook de discussie over het gedwongen huwelijk."

mee eens.

mark61
27-11-08, 09:13
Hoe weet je dat ? Een groot deel van de Amsterdammers zijn (betrekkelijk) nieuwe Nederlanders. Wel meer dan 30 %. Daar zouden ze geen rekening meehouden in 2008 ?

Lagere-schooljeugd 55% als ik me niet vergis.