PDA

Bekijk Volledige Versie : Frankrijk houdt vast aan verbod op euthanasie



Marsipulami
02-12-08, 19:03
Frankrijk houdt vast aan verbod op euthanasie

http://www.demorgen.be/static/FOTO/pe/7/0/13/large_562768.jpg

De lijdensweg van de Franse Chantal Sébire zal vermoedelijk niet voor verandering zorgen in de Franse grondwet. Sébire, die een ongeneeslijke kankertumor in haar gezicht had, had de Franse regering meermaals gesmeekt om haar te helpen sterven. In Frankrijk geldt nog altijd een verbod op euthanasie. Na de dood van de vrouw werd er een parlementaire onderzoekscommissie opgericht.
Die commissie verklaarde vandaag dat er niet aan het verbod op euthanasie geraakt mag worden. Een legalisering zou, volgens de commissie, alleen maar voor meer menselijke en juridische problemen zorgen dan dat ze zou oplossen.

Zeldzame kanker
Het lot van Chantal Sébire had in Frankrijk heel wat stof doen opwaaien en overal werden er debatten gevoerd over of het verbod op euthanasie al dan niet moest afgeschaft worden. De voormalige lerares leed aan een zeldzame soort van kanker die haar hele gezicht aantastte. Voordat de vrouw overleed, kon ze niet meer ruiken, niet meer zien en niet meer spreken.

Overdosis slaapmiddelen
De vrouw weigerde om zelfmoord te plegen uit morele overtuiging. In plaats daarvan vroeg ze aan artsen om haar te helpen sterven. Een gerecht in Dijon wees haar verzoek echter af. Sinds 2005 is passieve stervensbegeleiding in Frankrijk toegestaan. Zo mogen artsen de kunstmatige voeding stopzetten, maar ze mogen geen actieve rol spelen bij het sterven van de patiënt. Chantal Sébire stierf in maart aan een overdosis slaapmiddelen. (belga/odbs)
02/12/08 18u24

knuppeltje
02-12-08, 23:00
Frankrijk houdt vast aan verbod op euthanasie

Iets fluistert in me dat jij je daarover heel erg verkneukelt.
Je moet de gore lef maar hebben.

barfly
02-12-08, 23:42
Goed man! Mensen die creperen moeten niet de kans krijgen om humaan te sterven...

mark61
03-12-08, 00:23
Een legalisering zou, volgens de commissie, alleen maar voor meer menselijke en juridische problemen zorgen dan dat ze zou oplossen.

Want? Wat zijn de problemen in NL, België en Zwitserland?



De vrouw weigerde om zelfmoord te plegen uit morele overtuiging.

...

Chantal Sébire stierf in maart aan een overdosis slaapmiddelen.

? Ze is van mening veranderd? Waarom vond ze zelfmoord wel, en euthanasie niet moreel onverantwoord?

Ze had zo naar Zwitserland kunnen gaan. Ik ga ervan uit dat euthanasietoerisme naar NL verboden is, omdat ik er nog nooit van gehoord heb. Maar is dat ook zo?

Marsipulami
03-12-08, 02:54
Het is maar goed dat de overheid het recht op leven blijft beschermen van de allerzwaksten in onze samenleving.

Soldim
03-12-08, 07:45
Het is maar goed dat de overheid het recht op leven blijft beschermen van de allerzwaksten in onze samenleving.

Een beslissing om tot euthanasie over te gaan, kan ik niet als teken van zwakte beschouwen. Er is, daarentegen, weinig zwakker als klakkeloos tegen elke vorm van euthanasie te propaganderen.

H.P.Pas
03-12-08, 08:42
Het is maar goed dat de overheid het recht op leven blijft beschermen van de allerzwaksten in onze samenleving.

Blij, dat ik Zwitser ben. :strik:

mark61
03-12-08, 09:28
Het is maar goed dat de overheid het recht op leven blijft beschermen van de allerzwaksten in onze samenleving.

Onze kampioen nietszeggende frases. Hoezo was die vrouw zwak? Tegen wat moest ze precies beschermd worden?

Smerige jezuïet met je onderhuidse insinuaties.

Slinger
03-12-08, 09:34
Het is maar goed dat de overheid het recht op leven blijft beschermen van de allerzwaksten in onze samenleving.

Volgens mij is de islam in dit soort gevallen humaner dan de roomsen.

Liever Turks dan paaps...

knuppeltje
03-12-08, 10:47
Het is maar goed dat de overheid het recht op leven blijft beschermen van de allerzwaksten in onze samenleving.

Hier hebben we weer het je reinste onderbuikgevoel van ons braaf jezuïetje.
Leugen en schijnheiligheid- Marselulami is uw naam.

Mwa, wat zei de stichter van de jezuietenorde Ignatius de Loyola ook weer Mars?
Was dat niet dat wij wit zwart moeten noemen als de kerk dat zo definieert?

Bofko
03-12-08, 11:31
Mars is niet bang. Om, als euthanasie-tegenstander zijnde, het meest schrijnende,om euthanasie schreeuwende zaak, als topic te plaatsen.

knuppeltje
03-12-08, 11:42
Mars is niet bang. Om, als euthanasie-tegenstander zijnde, het meest schrijnende,om euthanasie schreeuwende zaak, als topic te plaatsen.

Mwa, ik denk eerder dat dat is om weer maar eens aan te geven dat ie finaal tegen is- en zal blijven ook denk, dan wat anders. De rest interesseert hem weinig denk.

Julien
03-12-08, 16:08
Er is maar één iemand die het moment bepaalt dat je zal sterven, en dat is God!

H.P.Pas
03-12-08, 16:18
Er is maar één iemand die het moment bepaalt dat je zal sterven, en dat is God!

Menselijke beslissingen die daarop invloed hebben zijn godgewild.
Ook euthanasie-beslissingen.

Of begrijp ik je verkeerd. ?

Charlus
03-12-08, 23:04
<...>Menselijke beslissingen die daarop invloed hebben zijn godgewild.
Ook euthanasie-beslissingen.

Of begrijp ik je verkeerd. ?
Nee, je doet alsof je hem verkeerd begrijpt.

Max Stirner
03-12-08, 23:23
Er is maar één iemand die het moment bepaalt dat je zal sterven, en dat is God!


Dan is God in dit geval dus een sadist.

Marsipulami
04-12-08, 01:09
Mars is niet bang. Om, als euthanasie-tegenstander zijnde, het meest schrijnende,om euthanasie schreeuwende zaak, als topic te plaatsen.

Klopt, deze moedige vrouw op de foto bewees dat het ook mogelijk is om zonder legalisatie van euthanasie op vrijwillige wijze en pijnloos uit het leven te stappen. Zij was niet zoals vele Nederlanders die altijd een wet nodig hebben om zich achter te verschuilen en die hen ontslaat van hun persoonlijke verantwoordelijkheid. Het persoonlijk geweten staat boven de wet zoals blijkt uit het leven van mensen zoals Nelson Mandela, Martin Luther King, Mahatma Gandhi, Oscar Shindler en vele anderen.

Marsipulami
04-12-08, 01:11
Dan is God in dit geval dus een sadist.

Als je die redenering wil volhouden dan zijn alle voorstanders van euthanasie sadisten.

Marsipulami
04-12-08, 01:17
Volgens mij is de islam in dit soort gevallen humaner dan de roomsen.

Liever Turks dan paaps...

Ik ken geen moslims die voorstander zijn van euthanasie. Bij roomsen komt het wel eens voor. Moslims hebben bij mijn weten veel meer respect voor oude mensen dan Roomsen. Meer nog als je moslims vergelijkt met atheïsten en hun pleidooien voor het doden van onmachtig, zieke en oude mensen.

mark61
04-12-08, 01:51
Klopt, deze moedige vrouw op de foto bewees dat het ook mogelijk is om zonder legalisatie van euthanasie op vrijwillige wijze en pijnloos uit het leven te stappen.

De vrouw weigerde om zelfmoord te plegen uit morele overtuiging.

Wat lul je nou? Ze leed lange tijd helse pijnen omdat de Franse overheid weigerde euthanasie toe te staan. Zelfmoord is trouwens ook verboden voor katholieken.


Zij was niet zoals vele Nederlanders die altijd een wet nodig hebben om zich achter te verschuilen

Die is te dom voor worden. België heeft ook een euthanasiewet. Een wet is nodig om misstanden te voorkomen. Op een fatsoenlijke manier zelfmoord plegen is iets waar je professionele hulp voor nodig hebt.


en die hen ontslaat van hun persoonlijke verantwoordelijkheid.

Wie dacht je dat de beslissing neemt om euthanasie te doen, oh idioot?

mark61
04-12-08, 01:52
Ik ken geen moslims die voorstander zijn van euthanasie.

Ik wel. En nou?


atheïsten en hun pleidooien voor het doden van onmachtig, zieke en oude mensen.

Het zou grappig kunnen zijn, ware het niet dat je het meent. Je bent een varken.

The_Grand_Wazoo
04-12-08, 09:01
Klopt, deze moedige vrouw op de foto bewees dat het ook mogelijk is om zonder legalisatie van euthanasie op vrijwillige wijze en pijnloos uit het leven te stappen. Zij was niet zoals vele Nederlanders die altijd een wet nodig hebben om zich achter te verschuilen en die hen ontslaat van hun persoonlijke verantwoordelijkheid. Het persoonlijk geweten staat boven de wet zoals blijkt uit het leven van mensen zoals Nelson Mandela, Martin Luther King, Mahatma Gandhi, Oscar Shindler en vele anderen.

Ik merk dat de finesses van de wettelijke regeling van euthanasie je een beetje boven de pet gaan.

knuppeltje
04-12-08, 09:49
Klopt, deze moedige vrouw op de foto bewees dat het ook mogelijk is om zonder legalisatie van euthanasie op vrijwillige wijze en pijnloos uit het leven te stappen. Zij was niet zoals vele Nederlanders die altijd een wet nodig hebben om zich achter te verschuilen en die hen ontslaat van hun persoonlijke verantwoordelijkheid. Het persoonlijk geweten staat boven de wet zoals blijkt uit het leven van mensen zoals Nelson Mandela, Martin Luther King, Mahatma Gandhi, Oscar Shindler en vele anderen.

Schijnheilige flikker!!!!!
Niemand heeft iemand anders nodig om een eind aan zijn leven te maken. Daar gaat het dan ook helemaal niet om, het gaat erom of de mogelijkheid wordt geboden om dat op een humane wijze te doen.
Trouwens al die mensen waarvan je hier de namen opsomt, met jou in een adem vernoemen lijkt mij een hoogst onhygiënische zaak. Ik zou het in ieder geval niet willen doen.

Max Stirner
04-12-08, 10:40
Als je die redenering wil volhouden dan zijn alle voorstanders van euthanasie sadisten.


Marteling & verminking vormen geen onderdeel van de euthansie-methode die we in NL toepassen.

H.P.Pas
04-12-08, 12:20
. Moslims hebben bij mijn weten veel meer respect voor oude mensen dan Roomsen.

Dat is een van de trekjes, die ik op maroc.nl zo waardeer.

knuppeltje
04-12-08, 12:32
Dat is een van de trekjes, die ik op maroc.nl zo waardeer.

Die houden we erin :giechel:

Marsipulami
04-12-08, 13:12
...


...


...


...


...

Voorspelbare reacties en ordinair gescheld. De moeite niet om op te reageren.

knuppeltje
04-12-08, 13:20
Voorspelbare reacties en ordinair gescheld. De moeite niet om op te reageren.

Maar je kunt het toch weer niet laten, jezuïtische schijnheil?

mark61
04-12-08, 15:05
Voorspelbare reacties en ordinair gescheld. De moeite niet om op te reageren.

Je hebt er niets tegen in te brengen. Das ook niet gek als je uit je nek kletst.

reallife
05-12-08, 08:04
Ik ken geen moslims die voorstander zijn van euthanasie. Bij roomsen komt het wel eens voor. Moslims hebben bij mijn weten veel meer respect voor oude mensen dan Roomsen. Meer nog als je moslims vergelijkt met atheïsten en hun pleidooien voor het doden van onmachtig, zieke en oude mensen.

Het doden van onmachtige zieke en oude mensen valt hier in Nederland voor zover ik weet nog steeds onder strafrecht! Het kan natuurlijk zijn dat dit in België ineens veranderd is?!

reallife
05-12-08, 08:08
Het is maar goed dat de overheid het recht op leven blijft beschermen van de allerzwaksten in onze samenleving.

Zeker...

• Euthanasieverzoek
Dit document is van groot belang! Hiermee geeft de drager van de verklaring precies aan onder welke omstandigheden hij graag zou willen dat de arts euthanasie bij hem uitvoert. Het is een verzoek aan de arts. De formulering van de verklaring is dusdanig opgesteld dat er geen twijfels zijn over de wensen van de drager.

Het document is zo belangrijk, omdat de arts hiermee achteraf kan aantonen dat het het verzoek van de drager was en niet iets dat hij zelf heeft bedacht. Daarmee voldoet hij aan een belangrijk deel van de zorgvuldigheidseisen die in de wet worden gesteld aan artsen die ingaan op een verzoek om euthanasie. Met dit document bespaart u uw arts een hoop problemen achteraf, en daarmee vergroot u uw kansen dat de arts uw wens ook uitvoert. Er bestaat immers geen recht op euthanasie. Ook niet met een verklaring!

Het document is verder nog van belang, omdat het blijft gelden indien u zelf uw wensen niet meer kenbaar kan maken, bijvoorbeeld door coma of dementie.

http://www.nvve.nl/nvve2/pagina.asp?pagkey=72063

H.P.Pas
05-12-08, 09:49
Zeker...



Wil jij Mars wel eens niet zo plagen.
Jij weet echt waar je over praat; dat is natuurlijk niet eerlijk.

mark61
05-12-08, 13:20
Wil jij Mars wel eens niet zo plagen.
Jij weet echt waar je over praat; dat is natuurlijk niet eerlijk.

Zou Mars het niet weten dan? Vast wel. Hij lult toch zeker willens en wetens uit zijn nek?

Tomas
05-12-08, 13:53
Zou Mars het niet weten dan? Vast wel. Hij lult toch zeker willens en wetens uit zijn nek?

Om de zoveel maanden/jaren geeft ie aan dat het leukste wat er is, 'olanders op de kast krijgen, is. En dat doet ie aardig. En hij krijgt daar ondanks zijn eerlijkheid toch altijd nog verbazend veel response op.

Soldim
05-12-08, 13:56
Om de zoveel maanden/jaren geeft ie aan dat het leukste wat er is, 'olanders op de kast krijgen, is.

Gebrek aan seks maakt dat mensen de vreemdste dingen leuk vinden

:strik:

mark61
05-12-08, 13:56
Om de zoveel maanden/jaren geeft ie aan dat het leukste wat er is, 'olanders op de kast krijgen, is. En dat doet ie aardig. En hij krijgt daar ondanks zijn eerlijkheid toch altijd nog verbazend veel response op.

Ik heb intussen het idee dat hij niet eerlijk is. Kan er de vinger niet op leggen. Het is moeilijk om consistent een positie in te nemen die de jouwe niet is.