PDA

Bekijk Volledige Versie : Groothertog Henri van Luxemburg weigert goedgekeurde euthanasiewet te tekenen



Marsipulami
02-12-08, 18:13
Groothertog Henri weigert wet te tekenen

(Belga)
di 02/12/08 17:40 - Groothertog Henri van Luxemburg is niet van plan het wetsvoorstel dat euthanasie legaliseert te ondertekenen. Dat heeft hij aan het parlement laten weten. De groothertog roept gewetensbezwaren in.
Het zou de eerste keer zijn in de geschiedenis van het groothertogdom dat de vorst ingaat tegen een beslissing van zijn volksvertegenwoordigers.

Het wetsvoorstel, dat euthanasie onder bepaalde voorwaarden legaliseert, is in februari door een wisselmeerderheid van sociaaldemocraten, liberalen en groenen goedgekeurd. De christendemocraten stemden tegen.

Deze maand moet nog een tweede lezing volgen. Als het voorstel dan wordt goedgekeurd moet de groothertog het nog bekrachtigen.

"Ik versta de gewetensproblemen van de groothertog, die ik tot op zekere hoogte ook heb", zegt de Luxemburgse premier Jean-Claude Juncker, "maar ik ben van mening dat als een wet door het parlement wordt goedgekeurd, die wet ook van kracht moet worden."

"We moeten een oplossing vinden om te vermijden dat we in een grondwettelijke crisis komen", zegt Juncker die de toestand zeer ernstig noemt.

De weigering van Henri om de euthanasiewet te tekenen doet erg denken aan de weigering van wijlen koning Boudewijn om zijn handtekening onder de abortuswet te zetten.

In 1990 keurden de Kamer en de Senaat een wetsvoorstel goed tot liberalisering van abortus. Boudewijn liet daarop aan premier Martens weten dat hij volgens zijn geweten die wet niet kon bekrachtigen.

Een oplossing voor de zaak werd gevonden in een staaltje van grondwettelijke spitstechonologie.

De ministerraad stelde vast dat de koning in de onmogelijkheid verkeerde om te regeren. In dat geval oefent de ministerraad de grondwettelijke macht van de koning uit.

De raad bekrachtigde de abortuswet en kondigde ze af. Twee dagen later werd aan de onmogelijkheid tot regeren van Boudewijn een einde gemaakt.

Slinger
02-12-08, 19:51
Ze hadden het Huis van Oranje-Nassau nooit moeten afschaffen, die Luxemburgers. De Belgen trouwens ook niet.

knuppeltje
02-12-08, 21:58
Groothertog Henri weigert wet te tekenen

Tja, bij jullie wisten ze zoiets wel beter te regelen niet?
Kunnen ze die livrijer ook niet even voor een uurtje laten aftreden net als Boudewijn destijds en dan zelf gauw dat wetje tekenen, kan die livrijer daarna weer gewoon verder gaan met zijn fratsen.

Willem van Buren
02-12-08, 23:14
Tja, bij jullie wisten ze zoiets wel beter te regelen niet?
Kunnen ze die livrijer ook niet even voor een uurtje laten aftreden net als Boudewijn destijds en dan zelf gauw dat wetje tekenen, kan die livrijer daarna weer gewoon verder gaan met zijn fratsen.

Wat heeft een staatshoofd dan voor een zin, moet een staatshoofd niet regeren met het hart voor het volk?

mark61
02-12-08, 23:25
Wat heeft een staatshoofd dan voor een zin, moet een staatshoofd niet regeren met het hart voor het volk?

Huh? Hij gaat in tegen de wens van de meerderheid van de bevolking. Dat is dus geen 'hart voor het volk', integendeel, het is schijt aan het volk.

Maryama_Me
02-12-08, 23:34
Huh? Hij gaat in tegen de wens van de meerderheid van de bevolking. Dat is dus geen 'hart voor het volk', integendeel, het is schijt aan het volk.

Dat bedoelt Willem toch ook?

mark61
02-12-08, 23:37
Dat bedoelt Willem toch ook?

Welnee. Maar we gaan het nog wel horen denk ik. Al is dan vaak nog niet duidelijk wat hij bedoelt.

Willem van Buren
02-12-08, 23:43
Huh? Hij gaat in tegen de wens van de meerderheid van de bevolking. Dat is dus geen 'hart voor het volk', integendeel, het is schijt aan het volk.

Dus de mens mag beschikken over een ander mens?

En wat met de artsen die tegen zijn (80%) omdat het tegen hun code ingaat?

Wat is de volgende stap, de doodstraf?

Of dat burgers vrij wapens kunnen kopen?

mark61
02-12-08, 23:54
Dus de mens mag beschikken over een ander mens?

En wat met de artsen die tegen zijn (80%) omdat het tegen hun code ingaat?

Wat is de volgende stap, de doodstraf?

Of dat burgers vrij wapens kunnen kopen?

Godallemachtig wat een gelul.

Het is gekke Henri die over andermans leven wil beschikken. Euthanasie is een handeling waarbij de mens over zichzelf beschikt. Niet liegen en verdraaien.

Waar slaat je tweede zin op? Of de derde?

Zit dat ingebakken in katholieken, dat liegen en draaien? Of is het algemeen gelovig, zo moet ik onderhand wel gaan denken.

Zie je Maryama?

ronald
03-12-08, 00:40
Wat houdt die wet daar eigenlijk in?

Maryama_Me
03-12-08, 00:48
Godallemachtig wat een gelul.

Het is gekke Henri die over andermans leven wil beschikken. Euthanasie is een handeling waarbij de mens over zichzelf beschikt. Niet liegen en verdraaien.

Waar slaat je tweede zin op? Of de derde?

Zit dat ingebakken in katholieken, dat liegen en draaien? Of is het algemeen gelovig, zo moet ik onderhand wel gaan denken.

Zie je Maryama?

Je hebt wederom gelijk.

Maryama_Me
03-12-08, 00:49
Wat houdt die wet daar eigenlijk in?

Ik denk dat Willem daar wel een antwoord op heeft.

Marsipulami
03-12-08, 01:50
Wat is de zin van een handtekening als het staatshoofd niet in de mogeljikheid is om die handtekening niet te zetten ?

ronald
03-12-08, 01:59
Wat is de zin van een handtekening als het staatshoofd niet in de mogeljikheid is om die handtekening niet te zetten ?

Het is een soort Sinterklaas Kapoentje-verhaal...

mark61
03-12-08, 08:35
Wat is de zin van een handtekening als het staatshoofd niet in de mogeljikheid is om die handtekening niet te zetten ?

Die zin is er niet. Het is een reliek uit het verleden.

H.P.Pas
03-12-08, 08:39
Ik denk dat Willem daar wel een antwoord op heeft.

:blij:

knuppeltje
03-12-08, 09:28
=Willem van Buren;3795072]Dus de mens mag beschikken over een ander mens?

Met die wet gebeurt dat niet, daarmee worden mensen de gelegenheid gegeven er zelf over te beschikken. Niet meer en niet minder.
Altijd weer de godvergeten relifanaten die expres die link leggen om de discussie te vervuilen.


En wat met de artsen die tegen zijn (80%) omdat het tegen hun code ingaat?

Waar haal je dat nu weer vandaar?


Wat is de volgende stap, de doodstraf?

Volkomen geschift van je. Uit niets blijkt dat dat ook maar in de lijn van de verwachting valt. Volkomen luchtfietserij dus om de discussie te vervuilen.


Of dat burgers vrij wapens kunnen kopen?

Wat heeft dat er weer mee te maken?

Je lult weer heel royaal vanuit je boord van Buren.

knuppeltje
03-12-08, 09:30
Wat is de zin van een handtekening als het staatshoofd niet in de mogeljikheid is om die handtekening niet te zetten ?

Dat dat kan zou allang de wereld uit moeten zijn ja.
Mwa, dergelijke staatshoofden ook trouwens.

Witte78
03-12-08, 10:15
Dus de mens mag beschikken over een ander mens?

En wat met de artsen die tegen zijn (80%) omdat het tegen hun code ingaat?

Wat is de volgende stap, de doodstraf?

Of dat burgers vrij wapens kunnen kopen?

De volgende stap is democratische euthenasie. Dan kan de bevolking beslissen om mensen als jou uit hun lijden te helpen.

mark61
03-12-08, 10:25
De goddeloze papenbashers komen weer uit hun holen gekropen :jammer:

knuppeltje
03-12-08, 12:50
De goddeloze papenbashers komen weer uit hun holen gekropen :jammer:

Nog even, en het wordt zo hier een echte rotzooi. Ben blij dat ik daar niet aan mee wens te doen. :ego:

Marsipulami
12-12-08, 01:19
Vaticaan steunt groothertog Henri van Luxemburg


VATICAANSTAD (RKnieuws.net) - Het Vaticaan heeft zijn steun uitgedrukt aan groothertog Henri van Luxemburg die aankondigde dat hij een door het parlement goedgekeurde euthanasiewet niet zal ondertekenen, ook als dat een beperking van zijn macht inhoudt.

Kardinaal Renato Raffaele Martino (foto), voorzitter van de pauselijke Raad rechtvaardigheid en vrede, verklaarde dat groothertog Henri kan rekenen op de steun en de nabijheid van alle christenen.

’De groothertog is een overtuigd katholiek die weigert een wet tegen het leven te ondertekenen’, verklaarde de prelaat in de marge van een persconferentie.

Groothertog Henri riep gewetensredenen in om de wet niet te ondertekenen. Daarop besloot de regering de macht van de groothertog in te perken om een institutionele crisis te vermijden en de publieke opinie te respecteren. Uit een opiniepeiling blijkt dat 69 procent van de Luxemburgers achter de euthanasiewet staat. (tb)

knuppeltje
12-12-08, 09:10
Vaticaan steunt groothertog Henri van Luxemburg

Laat die paus eerst de troep binnen zijn club opruimen, voordat ie zich met andermans zaken bemoeit.
En die groothertog mag na de inperking van zijn macht geen enkele wet meer ondertekenen.

mark61
12-12-08, 15:03
Intussen is de groothertog afgeserveerd. Grondwetswijziging, hij douwt die handtekening maar in zijn reet. Oh affreux Mark61

super ick
15-12-08, 14:43
Intussen is de groothertog afgeserveerd. Grondwetswijziging, hij douwt die handtekening maar in zijn reet. Oh affreux Mark61

Lintjes doorknippen en verder zijn muil houden. Omhoog gevallen kermisklant.

Marsipulami
16-12-08, 01:00
Intussen is de groothertog afgeserveerd. Grondwetswijziging, hij douwt die handtekening maar in zijn reet. Oh affreux Mark61

Echt gezag of werkelijke macht steunt niet op een wettelijk gepriviligeerde positie maar op wijsheid en morele integriteit.

knuppeltje
16-12-08, 07:48
Echt gezag of werkelijke macht steunt niet op een wettelijk gepriviligeerde positie maar op wijsheid en morele integriteit.

Ga dat even zeggen tegen alle onderdrukten.

Marsipulami
16-12-08, 12:52
Ga dat even zeggen tegen alle onderdrukten.

In het groothertogdom Luxemburg wordt er niemand onderdrukt, mede dank zij de aanpak van de groothertog.

H.P.Pas
16-12-08, 13:00
In het groothertogdom Luxemburg wordt er niemand onderdrukt, mede dank zij de aanpak van de groothertog.

Niet de aanpak.
Het aanpakken.

:bril:

mark61
16-12-08, 13:31
Echt gezag of werkelijke macht steunt niet op een wettelijk gepriviligeerde positie maar op wijsheid en morele integriteit.

Hij heeft geen van beide (meer). De werkelijke macht in een democratie berust bij het volk, niet bij de paus of een maffe groothertog. FYI.

mark61
16-12-08, 13:33
In het groothertogdom Luxemburg wordt er niemand onderdrukt, mede dank zij de aanpak van de groothertog.

Nee, ondanks. Hij wilde een meerderheid van zijn volk onderdrukken, maar dat zat hem niet glad.

H.P.Pas
16-12-08, 13:35
Nee, ondanks. Hij wilde een meerderheid van zijn volk onderdrukken, maar dat zat hem niet glad.

Zei ik toch. Hij is aangepakt.

mark61
16-12-08, 13:44
Zei ik toch. Hij is aangepakt.

Ik zag het :hihi: maar ik wilde het nog even dunnetjes overdoen.

Ik vond het wel leuk van die Letzebuergers dat ze zonder veel plichtplegingen schouderophalend ff de grondwet veranderden. Die dweil zit daar tenslotte slechts om de BV Letzebuerg te promoten.

knuppeltje
16-12-08, 16:17
In het groothertogdom Luxemburg wordt er niemand onderdrukt, mede dank zij de aanpak van de groothertog.

Dat dat in het algemeen bedoeld was hoef ik je toch niet ui te leggen zeker hè?
Mede dankzij?

knuppeltje
16-12-08, 16:19
Hij heeft geen van beide (meer). De werkelijke macht in een democratie berust bij het volk, niet bij de paus of een maffe groothertog. FYI.

Ik acht het goed mogelijk dat beide maf zijn.

H.P.Pas
16-12-08, 17:18
Ik acht het goed mogelijk dat beide maf zijn.


Alledrie. :bril:

mark61
16-12-08, 21:30
Ik acht het goed mogelijk dat beide maf zijn.

Tis zeker niet uit te sluiten.

mark61
16-12-08, 21:31
Alledrie. :bril:

Leider.

Marsipulami
17-12-08, 11:06
Vaticaan zet Luxemburgse parlementariërs onder druk


Hilversum (Van onze redactie) 17 december 2008 - Het Vaticaan heeft de katholieke parlementariërs van het groothertogdom Luxemburg in een brief gemaand zich tegen de legalisering van euthanasie te keren. Het is zeldzaam dat het Vaticaan zich rechtstreeks tot politici richt. De paus en de Romeinse curie beperken zich doorgaans tot algemenere oproepen.

Aanslag op het leven
In de brief herinnert aartsbisschop Rino Fisichella de katholieke parlementariërs aan hun “welomschreven plicht zich te keren tegen iedere wet die een aanslag vormt op het menselijk leven”. Fisichella is voorzitter van de Pauselijke Academie voor het Leven. De brief is gedateerd op 5 december, maar kwam pas gisteren in de openbaarheid via de website van het Franse blad Liberté Politique.

Geen effect
De brief heeft vooralsnog niet het door het Vaticaan gewenste effect gehad. Een parlementaire meerderheid besloot op 11 december de macht van groothertog Hendrik in te perken om euthanasie in het land mogelijk te maken.

Constitutionele crisis
Nieuwe wetten hoeven voortaan niet door de groothertog ondertekend te worden. Luxemburg geraakte begin deze maand in een constitutionele crisis toen de monarch dreigde dwars te gaan liggen bij het invoeren van een wet die euthanasie onder een reeks voorwaarden mogelijk maakt.

Individuele vrijheid
Fisichella waarschuwt de parlementariërs dat zij als katholiek tegen wetten dienen te stemmen die de strafbaarheid van euthanasie of abortus opheffen. Hij keert zich tegen een politiek die in zijn ogen alles legitiem acht uit naam van de individuele vrijheid.

Schemergebied
Na Nederland en België wordt Luxemburg de derde EU-lidstaat die euthanasie toestaat. Het groothertogdom treedt daarmee volgens het Vaticaan in ‘het schemergebied’ waar zich al ‘de zeldzame Europese landen’ bevinden ‘die het trieste lot van euthanasie hebben geaccepteerd’. Terminaal zieken kunnen binnen de nieuwe Luxemburgse wet hun leven laten beëindigen als ze toestemming krijgen van minstens twee doktoren en een panel van experts.

Academie voor het Leven
Mgr. Rino Fisichella is voorzitter van de Pauselijke Academie voor het Leven. Die werd in 1994 opgericht door paus Johannes Paulus II. De academie bestaat uit natuurwetenschappers, medici, ethici, filosofen en moraaltheologen. Zij houden zich bezig met kwesties die de beschermwaardigheid van het menselijk leven betreffen, zoals medische ethiek, abortus, euthanasie en genetisch onderzoek. Aartsbisschop Wim Eijk van Utrecht is bestuurslid van de academie.

mark61
17-12-08, 11:24
Hilversum (Van onze redactie) 17 december 2008 - Het Vaticaan heeft de katholieke parlementariërs van het groothertogdom Luxemburg in een brief gemaand zich tegen de legalisering van euthanasie te keren. Het is zeldzaam dat het Vaticaan zich rechtstreeks tot politici richt.

Nee, dat is niet zeldzaam. Schunnig is het wel.

knuppeltje
17-12-08, 12:17
=Marsipulami;3812802][SIZE="4"][B] Het is zeldzaam dat het Vaticaan zich rechtstreeks tot politici richt. De paus en de Romeinse curie beperken zich doorgaans tot algemenere oproepen.[/QUOTE]

Mwa, dat doet ie regelmatig als hem dat zo uitkomt, het zou dan ook raar zijn als dat die redactie niet zou zijn opgevallen.
Kennelijk weten die ook al niet waarover ze het hebben.

Marsipulami
17-12-08, 12:55
Het is heel verdienstelijk dat het Vaticaan geloofsgenoten in het parlement aanmoedigt om de verdediging op zich te nemen van het leven van weerloze mensen.

knuppeltje
17-12-08, 13:58
Het is heel verdienstelijk dat het Vaticaan geloofsgenoten in het parlement aanmoedigt om de verdediging op zich te nemen van het leven van weerloze mensen.

Dat is dan nieuw zeker?

mark61
17-12-08, 18:15
Het is heel verdienstelijk dat het Vaticaan geloofsgenoten in het parlement aanmoedigt om de verdediging op zich te nemen van het leven van weerloze mensen.

Mijn moeder was helemaal niet weerloos, imbeciel.