PDA

Bekijk Volledige Versie : Egypte: Moslims belegeren kerk



Marsipulami
04-12-08, 16:12
Egypte: Moslims belegeren kerk

geplaatst: vrijdag, 28 november 2008, 13.12 uur

Duizenden moslims hebben vorige week zondag in de Egyptische hoofdstad Caïro een Koptische kerk belegerd. Zij probeerden daarmee de plechtige inwijding van de nieuwe kerk, toegewijd aan de Maagd Maria, te verhinderen, meldt AsiaNews.

De eerste schermutselingen begonnen al in de vroege uren van de dag van inwijding, toen moslims een gebouw tegenover de kerk bezetten en als gebedsruimte inrichtten. Aan het einde van de dag sloten groepen te toegangswegen tot de kerk af en begon de belegering van de voormalige fabriek.

De 800 aanwezige gelovigen beleefden angstige uren in de kerk. Buiten hadden zich 10.000 tot 20.000 betogers verzameld die met knuppels zwaaiden en luidkeels de jihad, de heilige oorlog, aankondigden. Ook werden er Koptische symbolen in brand gestoken. Ook zou er sprake zijn van schade aan de kerk en zijn vijf gewonden gevallen.

De afgelopen dertig jaar zijn al vierduizend Kopten omgekomen of gewond geraakt bij aanslagen door moslims. De Kopten vormen de belangrijkste religieuze minderheid in het overwegend islamitische Egypte. Zij vertegenwoordigen zo’n 15% van de 80 miljoen leden tellende bevolking. Afgelopen jaar hebben zich in tientallen incidenten voorgedaan die vergelijkbaar zijn met die van vorige week in Caïro.

Volgens priester-directeur Milad Sidky Zakhary van het Katholiek Instituut voor religieuze studies in Caïro is het probleem dat christenen niet gemakkelijk vergunningen krijgen voor het openen van gebedsruimtes. “Het komt vaak voor dat er geen wettelijke vergunning wordt gegeven en dat gemeenschappen ’s zondags in kleine groepen samenkomen in privé-woningen of andere eigen gebouwen. Als iemand dat ontdekt, geeft hij dat niet aan bij de autoriteiten, maar valt hij de gelovigen aan.”

Volgens sommige bronnen heeft de politie de betogers verdreven, die daarna de christelijke wijken introkken onder het scanderen van antichristelijke leuzen. (KN/AsiaNews)

Willem van Buren
04-12-08, 16:19
Idioten

VerbalSmaeel
04-12-08, 19:01
Beetje eenzijdig die berichtgeving van het KN. Er braken gevechten uit tussen buurtbewoners en koptische bezoekers naar aanleiding van het ombouwen van een fabriekshal tot kerk, die tegenover een moskee werd ingericht. De wetten van het land bepalen dat je toestemming moet hebben van de staat om een plek in te richten als kerk. Deze fabriekshal was illegaal ingericht als kerk. Daar kan je alles van vinden, bijvoorbeeld dat de staat een slecht beleid voert in het toekennen van die vergunningen, maar het maakt het nog steeds illegaal. De Koptische paus Shenouda III verbood naar aanleiding van deze incidenten de illegaal ingerichte kerk. Er is nergens sprake geweest van een belegering of iets in die trant, maar eerder gevechten tussen moslims uit de buurt die het als een provocatie zagen dat deze Kopten zomaar een illegale kerk begonnen tegenover hun moskee. Echt typisch die berichten over zielige vervolgde christenen en gewelddadige moslims onder dictatoriale Arabische regimes, terwijl er een hele andere context aan vast zit:

"The cause behind the recurring attacks in the issue of building churches is the regime and I blame the government before extremists for not solving the problem," said Naguib Gobrail, a Coptic lawyer in Cairo.


Permission for churches is controversial in Egypt, where by law the president must give final say in the use of a certain space for religious purposes. Rights groups argue that because the president delegates authority in the matter to local officials, Copts have been forced to use illegal places for worship.


Many activists and rights groups have called on the government to install a unified building law for religious groups in order to end these spates of violence, but Cairo is dragging its feet, argued Gobrail.


"The unified religious building law has been stalled for over 15 years in parliament. Three parliamentary terms and nothing has happened," the lawyer said.


Many Muslims argue that it is not the idea of having Christian places of worship that bothers them, it is the manner and place where they are established. Mona, a 62-year-old mother, asked why a church is being built directly in front of a mosque.

(...)

"Copts and Christians need to get out there and make the country a part of their life. They cannot live separate from society like what happens in Lebanon, because that leads to tension and violence. To say that Copts are the only people under threat is to avoid the truth," he said.

"We live in a country where the government doesn't give anyone their rights, so people need to be realistic," said George Ishaq (prominente Kopt en oppositieleider)

Lees verder: http://www.metimes.com/International/2008/11/27/christians_muslims_clash_when_copts_open_church_op posite_mosque/2348/

Slinger
04-12-08, 19:09
Beetje eenzijdig die berichtgeving van het KN. Er braken gevechten uit tussen buurtbewoners en koptische bezoekers naar aanleiding van het ombouwen van een fabriekshal tot kerk, die tegenover een moskee werd ingericht. De wetten van het land bepalen dat je toestemming moet hebben van de staat om een plek in te richten als kerk. Deze fabriekshal was illegaal ingericht als kerk. Daar kan je alles van vinden, bijvoorbeeld dat de staat een slecht beleid voert in het toekennen van die vergunningen, maar het maakt het nog steeds illegaal. De Koptische paus Shenouda III verbood naar aanleiding van deze incidenten de illegaal ingerichte kerk. Er is nergens sprake geweest van een belegering of iets in die trant, maar eerder gevechten tussen moslims uit de buurt die het als een provocatie zagen dat deze Kopten zomaar een illegale kerk begonnen tegenover hun moskee. Echt typisch die berichten over zielige vervolgde christenen en gewelddadige moslims onder dictatoriale Arabische regimes, terwijl er een hele andere context aan vast zit:

"The cause behind the recurring attacks in the issue of building churches is the regime and I blame the government before extremists for not solving the problem," said Naguib Gobrail, a Coptic lawyer in Cairo.


Permission for churches is controversial in Egypt, where by law the president must give final say in the use of a certain space for religious purposes. Rights groups argue that because the president delegates authority in the matter to local officials, Copts have been forced to use illegal places for worship.


Many activists and rights groups have called on the government to install a unified building law for religious groups in order to end these spates of violence, but Cairo is dragging its feet, argued Gobrail.


"The unified religious building law has been stalled for over 15 years in parliament. Three parliamentary terms and nothing has happened," the lawyer said.


Many Muslims argue that it is not the idea of having Christian places of worship that bothers them, it is the manner and place where they are established. Mona, a 62-year-old mother, asked why a church is being built directly in front of a mosque.

(...)

"Copts and Christians need to get out there and make the country a part of their life. They cannot live separate from society like what happens in Lebanon, because that leads to tension and violence. To say that Copts are the only people under threat is to avoid the truth," he said.

"We live in a country where the government doesn't give anyone their rights, so people need to be realistic," said George Ishaq (prominente Kopt en oppositieleider)

Lees verder: http://www.metimes.com/International/2008/11/27/christians_muslims_clash_when_copts_open_church_op posite_mosque/2348/

Wie begonnen er met gewelddadigheden?

VerbalSmaeel
04-12-08, 19:57
Wie begonnen er met gewelddadigheden?
Waar er twee vechten, hebben er twee schuld. Dat blijkt wel uit het feit dat van de acht opgepakte relschoppers er 3 Kopten waren. Wie de eerste klap heeft uitgedeeld? Tja, dat weet ik niet. Ik vind het ook niet zo interessant in het begrijpen van dit sectarisme. Ik weet alleen dat er gevechten uitbraken en dat daarna de politie heeft ingegrepen voordat het uit de hand liep. Het feit dat jij als Zionist graag wilt horen dat het moslims waren die de gewelddadigheden zijn gestart is voor mij niks nieuws. Zo kan je weer het selectieve beeld dat moslims per definitie gewelddadig zijn ondersteunen, om zo de Zionistische terreur tegenover moslims en Palestijnen te rechtvaardigen.

Julien
04-12-08, 23:58
Waar er twee vechten, hebben er twee schuld. .

Oh? Waar lees je dan dat de christenen vechten??

En "Waar er twee vechten, hebben er twee schuld" is dat ook van toepassing in Irak, Afghanistan en Palestina?

Slinger
05-12-08, 06:06
Waar er twee vechten, hebben er twee schuld. Dat blijkt wel uit het feit dat van de acht opgepakte relschoppers er 3 Kopten waren. Wie de eerste klap heeft uitgedeeld? Tja, dat weet ik niet. Ik vind het ook niet zo interessant in het begrijpen van dit sectarisme. Ik weet alleen dat er gevechten uitbraken en dat daarna de politie heeft ingegrepen voordat het uit de hand liep. Het feit dat jij als Zionist graag wilt horen dat het moslims waren die de gewelddadigheden zijn gestart is voor mij niks nieuws. Zo kan je weer het selectieve beeld dat moslims per definitie gewelddadig zijn ondersteunen, om zo de Zionistische terreur tegenover moslims en Palestijnen te rechtvaardigen.

Wie de eerste klap heeft uitgedeeld vind ik altijd wel interessant. Ik wil graag weten wie er heeft aangevallen. Pas als je dat weet kun je met de probleemoplossing beginnen. Wat bedoel je met sectarisme?

mark61
05-12-08, 12:32
Waar er twee vechten, hebben er twee schuld. Dat blijkt wel uit het feit dat van de acht opgepakte relschoppers er 3 Kopten waren. Wie de eerste klap heeft uitgedeeld? Tja, dat weet ik niet. Ik vind het ook niet zo interessant in het begrijpen van dit sectarisme. Ik weet alleen dat er gevechten uitbraken en dat daarna de politie heeft ingegrepen voordat het uit de hand liep. Het feit dat jij als Zionist graag wilt horen dat het moslims waren die de gewelddadigheden zijn gestart is voor mij niks nieuws. Zo kan je weer het selectieve beeld dat moslims per definitie gewelddadig zijn ondersteunen, om zo de Zionistische terreur tegenover moslims en Palestijnen te rechtvaardigen.

Yep, christenen, een onderdrukte minderheid in Egypte, beginnen een kerk en als klapstuk van de viering vallen ze de omwonende moslims aan. Geloof je het zelf? Dan ben je maf.

En dan de spontane agressie van burgers wegmoffelen onder het motto 'tis de schuld van de staat', die is helemaal goed. (Dat gaat net zo als in de discussie 'Arabieren onderdrukken Berbers in Marokko', Arabier: 'Nou de staat onderdrukt Arabieren ook hoorrrr'. Yep.)

Het is overduidelijk dat de overheid ervoor terugdeinst om christenen gelijke rechten te geven omdat ze bang zijn voor de reacties van de moslimburgers. Niet omgekeerd.

Jij weet heel goed dat Egypte een lange geschiedenis heeft van gewelddadige onderdrukking van Kopten. Die is opgelaaid toen het anti-westerse discours van de Moslimbroeders opkwam en de Kopten somehow als verraders en heulers met de vijand worden gezien, louter door het feit dat ze christenen zijn. Als je dat niet wist, dan weet je het nu. Googel maar es wat.

In fact begon dit verhaal toen het Koptische Egypte veroverd werd door het islamitische imperialisme. Niet dat ik een speciaal zwak voor christenen heb, maarre, let's stick to the facts, shall we?