PDA

Bekijk Volledige Versie : Het betere voorbeeld?

DalidA7
06-12-08, 14:42
Dit jaar sla ik het af. Alhoewel ik al jaren niet meer de echte sint gevierd heb. Naast dan af en toe iemand de zwarte piet toespelen. Dat is iets volks waarvan ik nooit echt de lading heb begrepen. Naast dan dat het een negatief bijsmaakje heeft. Zover kwam ik wel maar het daadwerkelijk als troef gebruiken. Dat is namelijk ook een associatie "een patroon" in ons culturele? Jah dat culturele waarvan je onderdeel bent ongeacht of je dat bewust de rug toekeert. Of gewoon een rol op je neemt misschien je reduceert tot niet meer dan een figurant. Al betwijfel ik de invloed die je daarin hebt of juist blijft behouden ongeacht dat standpunt.
Dus geen piet dit jaar en ook zeker de Sint niet. Waar ik mijn vinger naar wijs ik erken hem niet. Ondanks dat ik niet neutraal ben. Waarschijnlijk zonder het te weten net zo schuldig ben aan zijn bestaan door er over te spreken.
Dat is het ik zou me moeten aanpassen en doen alsof me neus bloed. Tjah niet zo rebels. Dat is toch ook een patroon dat niet meer als problemen veroorzaakt indien het als reactie in je mechaniek zit. De hond die zijn staart aanzag voor een konijn. Je kan stellen dat deze alleen een probleem heeft indien hij daarop is getraind. Dit als prikkel heeft om als een dolle dat konijn te willen kapot bijten. Mijn huidskleur is gebroken of er nu meer room of olie in zit de verhouding weet ik niet te achterhalen. Het kan een keuze zijn waar ik me in herken. Soms de keuze van een tegenspeler als we ons begeven in het publieke (drama). Of het in mijn voordeel werkt door me te kunnen verplaatsen in dat wat wit of zwart is? Beiden zijn te projecteren. Zodra het canvas van mijn zelfbeeld zich neutraal oftewel wit genoeg kleurt voor andermans vermaak en afleiding van de dagelijkse sleur. Weer wat socialiteit op doen? Maar de herinnering blijft. Dat is het nu de Sint als herinnering aan slavernij? De verdediging zit ergens in een spectrum dat het traditie is. Maar het achterhalen van het verhaal van Sint valt je toch snel op dat het een verhaal is. Dat de manier waarop het beleefd word ook een persoonlijk draai heeft. Dat het universele dat er in de basis zit niet te reduceren is. Dat het suggestief blijft mensen hun plek te wijzen. Maar de magie van de Sint blijft erin dat het voor kinderen is, de lol en gezelligheid waartoe het je verplicht. Maar de signalen zijn echt te frappant en dat mensen niet wakker worden! Dit kan ik alleen gooien op het feit dat als het duidelijk is. Ook duidelijk is dat men liever onwetend blijft omdat de schoen niet past( blissfull ignorance).Hoe kom je dan tot een plek van apathie “ah het negerzoen probleem“. Waarom komt het over dat positieve associaties dan verdwijnen en een Sint er wel is. Er was een bedrijf die de Sint een andere sfeertje gaf die veel magischer en dichter naar dat katholieke gooide omdat in de wereld van globale commercie dat niet kan. Een oude schijnheilige rot die daarvandaan is maar daar weer leeft en een keer per jaar paradeert met een stoet in roet gegooide mannetjes. Wij zijn beeldmensen als je het plat gooit zijn er zeker geen schone handen. Wat is uiteindelijk de prikkel die je kinderen geeft. Wat leer je ze en begrijpen zij van tradities en cultuur in hun diepgang. Is het niet dat je een kind blij kan maken met een dooie mus in hun naïviteit omdat er zoiets als jeugdige onbevangenheid bestaat. Exploiteren we onze kinderen niet als we ze in zetten voor een Sint op hollandse slaventraditie of is het juist goed niet te vergeten. Dat exploitaite zeer ver kan gaan en mensen niet als mens gezien hoeft te worden. Zeker als er iemand munt uit slaat.
Alles kun je verantwoorden als we erover praten. Maar verliezen we net als onze kinderen niet ons geduld. Kunnen we het in onze gejaagde maatschappij wel permitteren. De juiste analyse te maken van de loop van de dingen die ons bereiken als plaatjes en zo ook onze eigen vooroordelen versterken. Verschil dat zo vroeg mogelijk word aangeduid. Is beter toch! Voor de verwarring.

TIP:YouTube - A Girl Like Me

lady_rose
05-01-09, 14:01
Allemaal uitgekauwde bla!

Hawa
07-01-09, 16:04
Is beter toch! Voor de verwarring.

Achja! De Sint is allang vertrokken,zonder brokken is Hij de heiligman vertrokken.
Dit jaar komt Hij wederom. Gedichtenbundels en zijn tabbart krom in grote boek en kleine.
It is a Saint!
From Turkey!

And the chritmans come, we eat Turky!

Mister Bean?

Turkey in the magnetron, and we eat smurry, of olmost the curry in the smurry.

Eaten from the melting pot,those eaten human beans...

Sjors and the Sjimmie
Holy New Live!!!