PDA

Bekijk Volledige Versie : Marokko melkt emigrant uit



IbnRushd
09-12-08, 12:26
Marokko melkt emigrant uit

Gepubliceerd: 8 december 2008 14:28 | Gewijzigd: 9 december 2008 10:35

Omdat de geldstroom van Marokkaanse emigranten afneemt, richt Marokko een Adviesraad op. Een nieuw instrument om de diaspora te beïnvloeden, meent Mohammed Benzakour.

Door Mohammed Benzakour

Tussen de inmiddels vertrouwde stroom berichten over Marokkaanse raddraaiers regent het incidenten. Laatste oogst: de commotie rondom de oprichting van de Adviesraad voor de Marokkaanse Gemeenschap in het Buitenland.

Wat is er eigenlijk mis met advisering? Nederland adviseert zichzelf kapot, een beetje ingeburgerde Marokkaan doet volop mee. Gekheid natuurlijk.

De jaarlijkse stroom miljarden euro’s die de circa drie miljoen emigranten overmaken is de vetste melkkoe van Marokko, zij het een die flink aan het sonjabakkeren is. Rapporten alarmeren dat de tweede en derde generatie de spaarcenten niet automatisch op de Banque Populaire storten en de vakantiedukaten liever verbrassen aan de Spaanse kust – het hele investeringsklimaat in het Noorden komt in gevaar nu deze melkkoe afslankt. Niet toevallig dat plotseling her en der huizenbeurzen van Marokkaanse vastgoedbedrijven (Promo-Rocco, Casa Moro, Dior Luxe) de kop opsteken. Met even gladde folders als praatjes worden jongeren gelokt richting het koninkrijk. Want een Marokkaanse hypotheek is als een Marokkaans paspoort: je komt er nooit meer vanaf.

In dit licht moet de oprichting van de Adviesraad worden gezien. Laten we ons trouwens over dat dubbele paspoort geen illusies maken. Als zelfs zijne excellentie Maxime Verhagen (Buitenlandse Zaken, CDA) ondubbelzinnig te horen krijgt dat de kwestie onbespreekbaar is, wat kan een migrantenclubje dan bolwerken?

Vanzelfsprekend mag je hopen dat de Adviesraad zijn tanden zet in het nomenclatuurdossier – waarom zou een Berber zijn kind niet-officiële Marokkaanse Berbernamen als Wazna of Azri mogen geven zónder erfrechtverlies? Ook op het punt van vrouwenrechten (versoepeling van echtscheidingformaliteiten) en continuering van pensioen- en zorgrechten (in geval van repatriëring) mogen resultaten worden verwacht.

Overigens, keuzevrijheid is iets wederkerigs. Wie vrijheid opeist omtrent paspoort en nomenclatuur, zou die vrijheid zelf moeten verschaffen op een ander fundamenteel terrein: partnerkeuze. Echter, voor de verliefde Marokkaan zijn door het kabinet forse (discriminerende) vrijheidobstakels opgeworpen. En: hoe geloofwaardig zijn Wilders’ dubbele-loyaliteit-aanvallen als meneer zelf een kwart van zijn werktijd in en rondom de Knesset bivakkeert?

Nee, het echec van de Adviesraad zit ergens anders.

Khadija Arib, Kamerlid voor de PvdA en wegbereider van deze Adviesraad, stelt in een artikel (de Volkskrant, 5 december) dat „de angst voor import van extremisme en geweld” er bij Marokko goed in zit; Nederland en Marokko moeten elkaar terzijde staan.

Dit noem ik Rabatretoriek. Marokko is zeker bang, maar niet voor terroristen. Democratie en internet; scheiding van machten, onkreukbare ambtenaren, transparant bestuur, onafhankelijke rechtspraak, de vrije toegang tot onderwijs en informatie – dát zijn de demonen die Marokko doen sidderen. Demonen die weleens geïmporteerd zouden kunnen worden door Europese Marokkanen – handige YouTube’ers bezorgden al een legertje corrupte ambtenaren slechte nachten.

En de angsten van de gewone burgerman? Die gaan nóg minder over die jihadist met zijn eventuele bomgordel, nee, die vloeien rechtstreeks voort uit het monster dat hem dag en nacht wurgt: de dictatuur van het onderdrukkende politiek-justitieel systeem. Lees de rapporten van Amnesty International en Human Right Watch en u zult snappen dat de lijken in de Middelandse Zee daar niet voor hun lol drijven.

Hiermee geraken we bij de achilleshiel van de Adviesraad. Bij Pauw en Witteman (3 december) vertelde raadslid Nadia Bouras dat dit initiatief ontstaan is „vanuit de behoefte van de Nederlandse Marokkanen”. Dit is nieuw. Marokkaanse Nederlanders hebben hun handen vol aan zich fatsoenlijk handhaven in dit zinderend landje. Als er al behoefte is aan overheidsbemoeienis, dan liever wat staatsgeld gepompt in de verwaarloosde herkomstgebieden zodat de achtergebleven familieleden voortaan hopelijk wat minder soebatten om geldzendingen.

Nog mooier wordt het als de raadsleden stellen dat ze „de democratische ontwikkelingen in Marokko willen steunen”. Tjonge. Waarom dan niet zelf het goede democratische voorbeeld gegeven? Met alle respect, maar de vier leden (een preventiemedewerker, een historica, een imam, een oud-activist) zijn binnen de Marokkaanse bevolkingsgroep volstrekte onbekenden zonder staat van dienst. Enkel de oud-activist Abdou Menebhi geniet enige naam bij (een deel van) de eerste generatie vanwege zijn protesten in de jaren zeventig tegen het regime van Hassan II, de vorige koning. Menebhi’s lidmaatschap past overigens uitstekend in de strategie van Marokko om (ex-)dissidenten uit te schakelen (verbanning, liquidatie, marteling, opsluiting in een gekkenhuis) danwel te neutraliseren met sappige worsten.

Wat was wel geloofwaardig en democratisch geweest? Nu, Nederland kent een ambassade plus vier consulaten (Utrecht, Den Bosch, Amsterdam, Rotterdam) die over personalia beschikken van alle hier wonende Marokkanen. Waarom dan niet in samenspraak met de Unie van Marokkaanse Moskeeën en andere landelijke platforms een long list met te kiezen kandidaten geformeerd? Waarom geen brainstormsessies door het land, ter uitwisseling en inventarisatie van standpunten? Dit alles was prima te organiseren. Waarschijnlijk was er dan ook een betere afspiegeling geweest en waren, in plaats van eentje, drie van de vier leden van Berber-origine geweest.

Hamvraag kortom: waarom geen inspanning gepleegd voor brede steun, draagvlak én legitimatie? Antwoord: dat zou naar democratie smaken en dat was nu juist niet de bedoeling. In plaats daarvan is gekozen voor een klassieke topdownbenadering volgens goed Marokkaanse gebruik.

Hiermee is het echec van de Adviesraad aangestipt: hij is geen platform voor de Europese migranten, maar een nieuw instrument in de tentakels van Marokko.

De Adviesraad voor de Marokkaanse gemeenschap in het Buitenland werd vorig jaar opgericht na een decreet van koning Mohammed VI en moet hem adviseren over een ‘nieuwe emigratiepolitiek’ van Marokko. De oprichting van de raad leidde tot forse onenigheid tussen Marokkaanse Nederlanders over hun betrekkingen met de Marokkaanse overheid.

Volgens critici is de raad een voortzetting van de ongewenste beïnvloeding van de Marokkaanse regering van migranten in Europa. Voorstanders zijn woedend dat de „legitieme banden” met het moederland verdacht worden gemaakt.

Vorige week presenteerde de raad zich voor het eerst in Nederland. Sommige aanwezigen trokken daarbij het nut van de raad in twijfel. Voorzitter El-Yazami benadrukte dat de raad is opgericht om in te spelen op de behoeften van Marokkaanse migranten. Alleen in Nederland is er volgens hem zoveel kritiek.

Mohammed Benzakour is schrijver en columnist. Dit is de ingekorte versie van zijn artikel 'Adviesraad is een nieuw instrument in de tentakels van Marokko'. Van Benzakour verscheen recentelijk de bundel 'Stinkende Heelmeesters – confrontaties en bespiegelingen' bij uitgeverij De Geus. Zie ook zijn website www.benzakour.eu.

nrc.nl

mark61
10-12-08, 11:57
Nou dan maar even commentaar, zo sneu anders.

Overmakingen en bestedingen in het land van herkomst vormen dacht ik de derde bron van deviezeninkomsten in Marokko, na toerisme (ongelovig, zogezegd :hihi:) en export van goederen. Het lijkt me logisch dat een staat in het algemeen belang die stroom wil veiligstellen.

De pogingen daartoe lopen alleen al snel tegen de grenzen van het betamelijke op, denk ik.

Het is ook een unicum in de wereldgeschiedenis om te verklaren dat nakomelingen van geëmigreerde burgers tot in de eeuwigheid burgers van het land van herkomst blijven.

Op het zionistische voorbeeld na, natuurlijk. Al geeft dat dan weer niet automatisch burgerschap aan de diaspora op de plek waar de veronderstelde burgers wonen, maar pas bij terugkeer in de heimat.

Verder blijft het volgende me verbazen: ik heb hier al herhaalde malen geciteerd uit het Marokkaanse wetboek, waarin een uitgebreide lijst staat van omstandigheden en voorwaarden waaronder een Marokkaanse burger kan / mag worden uitgeburgerd.

We hebben dus een Marokkaanse minister die de geldigheid van de wetten van het land ontkent / zegt dat je Marokkaanse wetten niet serieus moet nemen? Bizar, to say the least.

Kan iemand me dat uitleggen?

Al Sawt
10-12-08, 15:06
Al met al een uitstekende column van Benzakour.


Nou dan maar even commentaar, zo sneu anders.

Overmakingen en bestedingen in het land van herkomst vormen dacht ik de derde bron van deviezeninkomsten in Marokko, na toerisme (ongelovig, zogezegd :hihi:) en export van goederen. Het lijkt me logisch dat een staat in het algemeen belang die stroom wil veiligstellen.

De pogingen daartoe lopen alleen al snel tegen de grenzen van het betamelijke op, denk ik.

Het is ook een unicum in de wereldgeschiedenis om te verklaren dat nakomelingen van geëmigreerde burgers tot in de eeuwigheid burgers van het land van herkomst blijven.

Op het zionistische voorbeeld na, natuurlijk. Al geeft dat dan weer niet automatisch burgerschap aan de diaspora op de plek waar de veronderstelde burgers wonen, maar pas bij terugkeer in de heimat.

Zionistische aanspraken berusten op leugens.

Marokkaanse aanspraken berusten op een simpele feit. De binding met de Marokkaanse gemeenschap bestaat nog.

Ik vraag mij af of Marokko over 100 jr. nog binding probeert hand te haven met nazaten van Marokkaanse migranten.

Overigens had Duitsland ook nog een dergelijke beleid jegens nazaten van Duitsers in buitenland.

H.P.Pas
10-12-08, 15:20
Overigens had Duitsland ook nog een dergelijke beleid jegens nazaten van Duitsers in buitenland.


Jein. 'Volksduitsers' hadden een aanspraak op naturalisatie. Ze konden bij emigratie naar Duitsland de Duitse nationaliteit krijgen. (Als ze dat wilden).

mark61
10-12-08, 15:33
Al met al een uitstekende column van Benzakour.

Zionistische aanspraken berusten op leugens.

Marokkaanse aanspraken berusten op een simpele feit. De binding met de Marokkaanse gemeenschap bestaat nog.

Ik zei dan ook 'verondersteld' in het eerste geval.


Ik vraag mij af of Marokko over 100 jr. nog binding probeert hand te haven met nazaten van Marokkaanse migranten.

Ja, dat maken wij niet meer mee. Ik denk dat de -enge- toekomst is dat op een gegeven moment die band van twee kanten weg is. Tis nu nog niet voor te stellen natuurlijk.


Overigens had Duitsland ook nog een dergelijke beleid jegens nazaten van Duitsers in buitenland.

Oh dat wist ik niet. Ken het wel van Griekenland, een beetje.

Maar kan jij me dat uitleggen van die wet, en de minister die Verhagen sprak? Ik kan wel weer gaan googelen maar hij staat 2x op maroc.nl ergens.

mark61
10-12-08, 15:34
Jein. 'Volksduitsers' hadden een aanspraak op naturalisatie. Ze konden bij emigratie naar Duitsland de Duitse nationaliteit krijgen. (Als ze dat wilden).

Oh bedoelde hij dat? Ja, dat is het euh zionistische voorbeeld. Naturalisatie op voorwaarde van immigratie.

tanger'73
10-12-08, 23:54
Waaruit moet blijken dat Marokko haar emigranten in het buitenland verblijvend uitmelkt? Niemand wordt door marokko gedwongen om buitenlandse deviezen over te maken of in Marokko te investeren. Met het investeringsklimaat in Marokko heeft Marokko daar ook geen enkele omkijken naar. Voor zolang Marokkaanse banken niet falliet gaan, hoeven Marokkaanse rekeninghouders niet te vrezen (voorzover de Marokkaanse staat garant staat).

Maar natuurlijk vind ook Marokko buitenlandse deviezen prachtig, welk ander land niet? Ook kan je er van uitgaan dat marokko net als elk ander land een klimaat voor buitenlandse deviezen stimuleerd. Marokko doet ook mee aan de wereld markteconomie op bescheiden schaal. Je kunt je beter zorgen maken om de toenemende francofonie in Marokko. Werkelijk overal en zelfs op de staatstelevisie tref je deze taal boven die van de inlanders aan. Ik herken soms mijn eigen land niet meer terug via dat taaltje bij monde van legio zogenaamde deftige Marokkanen die de voorkeur geven aan een vreemde taal boven die van hun eigen taal, notabene in hun eigen land. Ik erger me daar groen en geel aan.

Ik snap zo snel ook niet wat een eventuele adviesraad voor Marokkaanse emigranten verblijvende in het buitenland moet bijdragen? Marokko is hard op weg een secundaire Franse departement te worden, voor het geval ze dat nog niet is. Mensen (ook die in de media), die denken dat Marokko haar eigen weg vaart, komen bedrogen uit. Dat doet ze niet en heeft dat ook nooit gedaan.

Al Sawt
11-12-08, 12:42
Ja, dat maken wij niet meer mee. Ik denk dat de -enge- toekomst is dat op een gegeven moment die band van twee kanten weg is. Tis nu nog niet voor te stellen natuurlijk..Jammer dat wij dat niet zullen meemaken.

Maar ik ben nieuwsgierig hoe integratieproces gaat lopen en resultaten over 100jr.





Oh dat wist ik niet. Ken het wel van Griekenland, een beetje.

Maar kan jij me dat uitleggen van die wet, en de minister die Verhagen sprak? Ik kan wel weer gaan googelen maar hij staat 2x op maroc.nl ergensVolgens mij is het simpel.

Marokko kent alleen onderdanen. Koning is niet alleen de staatshoofd maar ook de religieuze leider. Wie geacht wordt om zijn onderdanen te leiden.

Dus dat stukje symboliek wordt nu gebruikt om de Marokkaanse gemeenschap in buitenland te binden aan Marokko.

mark61
11-12-08, 14:17
Jammer dat wij dat niet zullen meemaken.

Maar ik ben nieuwsgierig hoe integratieproces gaat lopen en resultaten over 100jr.

Ja ik ook. Ik weet zeker dat het goed gaat komen, maar hoe, dat zien wij niet meer.


Volgens mij is het simpel.

Marokko kent alleen onderdanen. Koning is niet alleen de staatshoofd maar ook de religieuze leider. Wie geacht wordt om zijn onderdanen te leiden.

Dus dat stukje symboliek wordt nu gebruikt om de Marokkaanse gemeenschap in buitenland te binden aan Marokko.

Ja dat begrijp ik wel, maar hoe kan in de wet staan dat je je staatsburgerschap / nationaliteit kan opgeven, en een minister dat ontkennen? Hoewel ik het niet zeker weet, misschien bedoelde die minister: niet automatisch en collectief.

tanger'73
11-12-08, 15:30
Ja ik ook. Ik weet zeker dat het goed gaat komen, maar hoe, dat zien wij niet meer.



Ja dat begrijp ik wel, maar hoe kan in de wet staan dat je je staatsburgerschap / nationaliteit kan opgeven, en een minister dat ontkennen? Hoewel ik het niet zeker weet, misschien bedoelde die minister: niet automatisch en collectief.


Marokkaanse nationaliteit kan niet op vrijwillige gronden worden opgegeven. Wel als er een noodzaak toe is, zoals ongewenste Marokkaanse staatsburgers en burgers die voor de Marokkaanse staat een gevaar zouden opleveren. Verder is een wet of een Marokkaanse minister hoogstpersoonlijk in Marokko altijd ondergeschikt aan de hoogste autoriteit. Kortom, wie eventueel wat gedaan wil krijgen in Marokko is een audiëntie noodzakelijk.

Ik moet altijd lachen om die Nederlandse diplomaten van Verdonk tot Verhagen aan toe, die louter ontvangen werden door Marokkaanse bureauclercs en telkenmale afgescheept werden met de beste bedoelingen en oprechte voornemens.

mark61
11-12-08, 18:08
Marokkaanse nationaliteit kan niet op vrijwillige gronden worden opgegeven.

Dat kan wel, ik heb het desbetreffende artikel hier al 2x gepost.


Verder is een wet of een Marokkaanse minister hoogstpersoonlijk in Marokko altijd ondergeschikt aan de hoogste autoriteit.

Bizar. Marokkaanse wetten zijn dus het papier waarop ze geschreven zijn niet waard.


Ik moet altijd lachen om die Nederlandse diplomaten van Verdonk tot Verhagen aan toe, die louter ontvangen werden door Marokkaanse bureauclercs en telkenmale afgescheept werden met de beste bedoelingen en oprechte voornemens.

Ik niet. Ik vind Verhagen een schande voor dit land en schaam me dood om hem waar dan ook te zien.

Verdonk is overigens nooit diplomaat geweest, van Verhagen weet ik het niet.

mark61
11-12-08, 18:16
Hopla, driemaal is scheepsrecht:

http://www.justice.gov.ma/fr/legislation/legislation_.aspx?ty=2&id_l=154#l154

Chapitre IV : De la perte de la nationalité et de la déchéance
(modifié par la loi n° 62-06 promulguée par le dahir n° 1-07-80 du 23 mars 2007 - 3 rabii I 1428 ; B.O. n° 5514 du 5 avril 2007).

Section première : Perte
Article 19 : (modifié par la loi n° 62-06 promulguée par le dahir n° 1-07-80 du 23 mars 2007 - 3 rabii I 1428 ; B.O. n° 5514 du 5 avril 2007). Cas de perte

Perd la nationalité marocaine :

1° le Marocain majeur qui a acquis volontairement à l'étranger une nationalité étrangère et est autorisé par décret à renoncer à la nationalité marocaine ;

etc.

Ik weet dat je tegen Frans bent, maar ik kan het ook niet helpen.

Verliest de Marokkaanse nationaliteit:

1e De meerderjarige Marokkaan die in het buitenland vrijwillig een vreemde nationaliteit heeft verworven en bij decreet toestemming heeft gekregen af te zien van de Marokkaanse nationaliteit.

etc.

Wie dat decreet uitvaardigt staat er niet bij. Zou een minister moeten zijn, BiZ schat ik.

tanger'73
11-12-08, 18:27
Dat kan wel, ik heb het desbetreffende artikel hier al 2x gepost.



Bizar. Marokkaanse wetten zijn dus het papier waarop ze geschreven zijn niet waard.



Ik niet. Ik vind Verhagen een schande voor dit land en schaam me dood om hem waar dan ook te zien.

Verdonk is overigens nooit diplomaat geweest, van Verhagen weet ik het niet.


Eveneens kan Verdonk en Verhagen mij gestolen worden. Maar beide hadden diplomatieke betrekkingen met marokko ondernomen. Verdonk destijds specifiek op het gebied van de dubbele nationaliteit en Verhagen nu ook weer over iets wat mij totaal ontgaan is. Beiden hadden als doel om Marokko ergens toe te bewegen en dat doet men doorgaans op diplomatieke gronden. Maar Marokko heeft geen boodschap aan Nederlandse diplomaten, tenzij in hun voordeel.

tanger'73
11-12-08, 18:31
Hopla, driemaal is scheepsrecht:

http://www.justice.gov.ma/fr/legislation/legislation_.aspx?ty=2&id_l=154#l154

Chapitre IV : De la perte de la nationalité et de la déchéance
(modifié par la loi n° 62-06 promulguée par le dahir n° 1-07-80 du 23 mars 2007 - 3 rabii I 1428 ; B.O. n° 5514 du 5 avril 2007).

Section première : Perte
Article 19 : (modifié par la loi n° 62-06 promulguée par le dahir n° 1-07-80 du 23 mars 2007 - 3 rabii I 1428 ; B.O. n° 5514 du 5 avril 2007). Cas de perte

Perd la nationalité marocaine :

1° le Marocain majeur qui a acquis volontairement à l'étranger une nationalité étrangère et est autorisé par décret à renoncer à la nationalité marocaine ;

etc.

Ik weet dat je tegen Frans bent, maar ik kan het ook niet helpen.

Verliest de Marokkaanse nationaliteit:

1e De meerderjarige Marokkaan die in het buitenland vrijwillig een vreemde nationaliteit heeft verworven en bij decreet toestemming heeft gekregen af te zien van de Marokkaanse nationaliteit.

etc.

Wie dat decreet uitvaardigt staat er niet bij. Zou een minister moeten zijn, BiZ schat ik.

Ik heb bij mijn laatste bezoek aan het Marokkaans consulaat te Amsterdam navraag gedaan of er een particuliere procedure bestaat om de Marokkaanse nationaliteit op te geven. Zo'n procedure bestaat niet.

sidi bibi
12-12-08, 23:29
Maar natuurlijk vind ook Marokko buitenlandse deviezen prachtig, welk ander land niet? Ook kan je er van uitgaan dat marokko net als elk ander land een klimaat voor buitenlandse deviezen stimuleerd. Marokko doet ook mee aan de wereld markteconomie op bescheiden schaal.

Zekers

http://www.eyeonworldwide.com/offplan-property-oasis-beach-and-golf-resort-O192.aspx

Tinky
14-12-08, 16:18
Marokko melkt de emigrant uit op dezelfde wijza als een loverboy zijn vriendinnen uitmelkt. Beloftes als democratie en investeringen in de gebieden waar de emigranten hun roots hebben probeert Marokko de emogrant te verleiden tot het oevrmaken van devizen.

Mr Marley heeft hier iets mooit over gezegd. ' You can fool some people some time, but you can't fool all the people all the time..............

mark61
14-12-08, 16:50
Ik weet niet wie meneer Marley is, uncle Bob? maar de uitdrukking is:

"You can fool some people all of the time, and all people some of the time, but you can't fool all people all the time."

Wat natuurlijk veel leuker is :)

Tinky
16-12-08, 20:07
Punt is dat de Marokkanen in Nederland het zat zijn niets terug te zien van het gespek van de Marokkaanse betalingsbalans.

' You can fool some Moroccans some time, but you can't fool all the Moroccans all the time..............
De nieuwe generatie Marokkanen schijnt dit dan ook door te hebben