PDA

Bekijk Volledige Versie : Naakte dief aan paal met opschrift "Je suis un voleur"



Marsipulami
11-12-08, 16:52
Naakte dief aan paal met opschrift "Je suis un voleur"


De uitbater van een tatoeagezaak uit Charleroi is tot drastische maatregelen overgegaan nadat een dief een computer probeerde te stelen uit zijn zaak. De uitbater stripte de man tot op de onderbroek, bond hem aan een lantaarnpaal en schreef "Je suis un voleur" ("ik ben een dief") op de borstkas van de dief.


De uitbater was al meermaals overvallen en de nieuwe diefstal deed de emmer overlopen. Daarom bond hij de man op een druk plein aan een paal, zodat voorbijgangers konden zien dat hij gestolen had. Een voorbijganger verloste de dief uiteindelijk uit zijn lijden.

In de middeleeuwen stond een schandpaal midden op het dorpsplein. Een misdadiger werd met het hoofd en de handen vastgehangen, waarna het hele dorp wist dat hij iets mispeuterd had. Vaak werden (rotte) tomaten en eieren naar het hoofd van de dader gegooid.

Foltering
Anno 2008 betekent de actie van de winkelier dat hij riskeert vervolgd te worden voor een aantal strafbare feiten: ontvoering, vrijheidsberoving en foltering.

Slinger
11-12-08, 17:13
Naakte dief aan paal met opschrift "Je suis un voleur"


De uitbater van een tatoeagezaak uit Charleroi is tot drastische maatregelen overgegaan nadat een dief een computer probeerde te stelen uit zijn zaak. De uitbater stripte de man tot op de onderbroek, bond hem aan een lantaarnpaal en schreef "Je suis un voleur" ("ik ben een dief") op de borstkas van de dief.


De uitbater was al meermaals overvallen en de nieuwe diefstal deed de emmer overlopen. Daarom bond hij de man op een druk plein aan een paal, zodat voorbijgangers konden zien dat hij gestolen had. Een voorbijganger verloste de dief uiteindelijk uit zijn lijden.

In de middeleeuwen stond een schandpaal midden op het dorpsplein. Een misdadiger werd met het hoofd en de handen vastgehangen, waarna het hele dorp wist dat hij iets mispeuterd had. Vaak werden (rotte) tomaten en eieren naar het hoofd van de dader gegooid.

Foltering
Anno 2008 betekent de actie van de winkelier dat hij riskeert vervolgd te worden voor een aantal strafbare feiten: ontvoering, vrijheidsberoving en foltering.


Sjaria in Charleroi...

Aït Ayt
11-12-08, 20:26
Sjaria in Charleroi...

leg eens uit

knuppeltje
11-12-08, 21:34
leg eens uit

Dat gaat hem niet lukken denk.

Slinger
11-12-08, 21:42
Dat gaat hem niet lukken denk.


Nee? De associatie tussen sjaria en lijfstraffen is toch gauw gelegd...

knuppeltje
11-12-08, 21:49
Nee? De associatie tussen sjaria en lijfstraffen is toch gauw gelegd...

Dat is het enigste wat je ziet denk. Volgens mij was het gewoon eigenrechting.
Maar wat als die uitbater nu katholiek of jood is? En in de islam kan niet willekeurig zomaar iemand lijfstraffen opleggen of uitvoeren toch.
Je opmerking was dus weer van een grote stompzinnigheid.

Slinger
11-12-08, 22:00
Dat is het enigste wat je ziet denk. Volgens mij was het gewoon eigenrechting.
Maar wat als die uitbater nu katholiek of jood is? En in de islam kan niet willekeurig zomaar iemand lijfstraffen opleggen of uitvoeren toch.
Je opmerking was dus weer van een grote stompzinnigheid.

Weet je niet dat door middel van associatie diepe waarheden naar boven kunnen komen?

Aït Ayt
11-12-08, 22:09
De associatie tussen sjaria en lijfstraffen is toch gauw gelegd...

je bedoeld waarschijnlijk de asociatie tussen lijfstraffen en het christendom :

"In de middeleeuwen stond een schandpaal midden op het dorpsplein. Een misdadiger werd met het hoofd en de handen vastgehangen, waarna het hele dorp wist dat hij iets mispeuterd had. Vaak werden (rotte) tomaten en eieren naar het hoofd van de dader gegooid."

Slinger
11-12-08, 22:12
je bedoeld waarschijnlijk de asociatie tussen lijfstraffen en het christendom :

"In de middeleeuwen stond een schandpaal midden op het dorpsplein. Een misdadiger werd met het hoofd en de handen vastgehangen, waarna het hele dorp wist dat hij iets mispeuterd had. Vaak werden (rotte) tomaten en eieren naar het hoofd van de dader gegooid."

Dat had helemaal niets te maken met het christendom, hoor.

knuppeltje
11-12-08, 22:12
Weet je niet dat door middel van associatie diepe waarheden naar boven kunnen komen?

Mwa, meer dat zieke geesten zich er nogal eens totaal in uitleven.

Slinger
11-12-08, 22:13
Mwa, meer dat zieke geesten zich er nogal eens totaal in uitleven.

Nooit van psychoanalyse gehoord?

knuppeltje
11-12-08, 22:24
Nooit van psychoanalyse gehoord?

En ook van de gigantische fouten die daarmee worden gemaakt.

Slinger
11-12-08, 22:32
En ook van de gigantische fouten die daarmee worden gemaakt.

Je lijkt mijn dochter wel. De tegenwoordige psychologen zijn allemaal kwaad op Freud. Maar gelukkig hoor ik daar niet bij, en mag ik vinden wat ik wil.

knuppeltje
11-12-08, 22:48
Je lijkt mijn dochter wel. De tegenwoordige psychologen zijn allemaal kwaad op Freud. Maar gelukkig hoor ik daar niet bij, en mag ik vinden wat ik wil.

Tegenwoordig? Je loopt zoals gewoonlijk weer ver achter. Die Freud is al tig jaar bij het groot huisvuil gezet. Al tig jaar is men het er over eens dat er van zijn Oedipuscomplex bijvoorbeeld, geen ene moer klopt.
Volgens mij is die dochter van je een stuk wijzer dan jij.

Slinger
12-12-08, 07:17
Tegenwoordig? Je loopt zoals gewoonlijk weer ver achter. Die Freud is al tig jaar bij het groot huisvuil gezet. Al tig jaar is men het er over eens dat er van zijn Oedipuscomplex bijvoorbeeld, geen ene moer klopt.
Volgens mij is die dochter van je een stuk wijzer dan jij.

Wijzer niet, maar geleerder wel, op het gebied van psychologie dan. Ze heeft me wel eens uitgedaagd een stuk te lezen, maar ik snap er geen moer van.

Freud komt wel terug, overigens. Dus loop ik voor.

knuppeltje
12-12-08, 09:56
Wijzer niet, maar geleerder wel, op het gebied van psychologie dan. Ze heeft me wel eens uitgedaagd een stuk te lezen, maar ik snap er geen moer van.

Freud komt wel terug, overigens. Dus loop ik voor.


Dream on.

mark61
12-12-08, 16:08
Freud ligt definitief op de mestvaalt van de geschiedenis. De laatste psychoanalytische verzetshaarden worden momenteel opgeruimd.

Bofko
12-12-08, 16:36
Freud ligt definitief op de mestvaalt van de geschiedenis. De laatste psychoanalytische verzetshaarden worden momenteel opgeruimd.
Yep. Mislukte poging uit de hoogtij-dagen van de natuurwetenschap. De natuur was op een haartje na verklaard, eind 19e eeuw. Dacht men toen. En deze succesvolle natuurwetenschappelijke benadering zou dus ook wel toepasbaar zijn op de psychologie dacht Freud.

Slinger
12-12-08, 19:02
Yep. Mislukte poging uit de hoogtij-dagen van de natuurwetenschap. De natuur was op een haartje na verklaard, eind 19e eeuw. Dacht men toen. En deze succesvolle natuurwetenschappelijke benadering zou dus ook wel toepasbaar zijn op de psychologie dacht Freud.

Er zijn nog psychiaters die erin geloven. Wat dacht je van Louis Tas?


Psycholoog Piet Vroon raakte aan het eind van zijn leven ernstig in de war. Toch zocht hij geen psychiatrische hulp, omdat hij zei: Wie kan mij nou helpen?
Hoofdschuddend: ‘Oh oh, de arme man…Dat kan altijd. Er is vrijwel geen collega aan wie ik niet iets zou kunnen hebben. En het zijn ook beslist geen subtiele dingen die ik bij mezelf over het hoofd zie. Het zijn op bijzaken lijkende dingen die in werkelijkheid hoofdzaken zijn.’ Als voorbeeld noemt hij die droom die hij laatst had. Echt een afschuwelijke nachtmerrie. Ze hadden nú weer zoiets vreemds bedacht: als mensen doodgingen, gooiden ze ze gewoon op straat. Hij zag ze zo liggen. Her en der verspreid. ‘Het was kort na de dood van Gert Jan Dröge. In mijn droom zat ik de hele dag naar het nieuws te kijken om te weten of dat inmiddels ook met hem gebeurd was. Ik vertelde het ’s morgens aan mijn vrouw, en zei: waar zou zoiets idioots nou vandaan komen? Zij zei: “ja, maar dat is natuurlijk het kamp. Al die mensen dood op straat”. Ik wilde nog zeggen: wat een onzin, maar ik begon direct te huilen. Ze had raak geschoten.’ Nu Tas erover vertelt, staan zijn ogen opnieuw vol tranen. Wat hem precies raakte? ‘Die béélden, de beelden die ik zag’, zegt hij zacht.

Bijna verbazingwekkend dat iemand die zo in die metaforen over de oorlog thuis is als u dat niet zelf kon plaatsen.
‘Voor mij is dat helemaal niet vreemd. Dit is een duidelijk voorbeeld van hoe je zelf essentiële elementen over het hoofd ziet. Duidelijk een afweermechanisme. Freud noemde dat verschiebung, verschuiving van hoofdzaken naar bijzaken. Dat is misschien wel het belangrijkste gevaar: hoofdzaken over het hoofd zien en bijzaken opblazen.’

Freud is in uw vak inmiddels echt uit. Hij is een museumstuk geworden.
Glimlachend: ‘Ach, dat heb ik al een paar keer meegemaakt. Dan is-ie weer in en dan weer een tijdje uit. Er wordt enorm veel onzin over Freud beweerd. Een tijd geleden nam Gerrit Komrij de psychoanalyse grondig de maat. Allemaal flauwekul, vond hij. Nou, ik ben gaarne bereid het boek op te eten dat Komrij van Freud gelezen zou hebben. Freud is de grondlegger van het vak, van de analyse. Allerlei vanzelfsprekendheden die je in allerhande therapieën tegenkomt zijn rechtstreeks uit de analyse afkomstig. We weten door Freud dat hoofd- en bijzaken zich niet direct laten kennen. Daarom kan in eerste instantie alles hoofdzaak zijn.’

De hedendaagse psychiatrie leunt liever op farmaceutische middelen dan op langdurige therapieën.
‘Leúnen? De psychiatrie is door de farmaceutische industrie gegijzeld. Die industrie sponsort zelfs leerstoelen. De psychiatrievereniging geeft officiële richtlijnen uit. Belangrijk natuurlijk. Maar er staan alleen maar geneesmiddelen op. De meest voor de hand liggende emotionele zaken worden geheel en al verwaarloosd.’

http://www.coenverbraak.nl/tas.htm

Bofko
12-12-08, 19:14
Er zijn nog psychiaters die erin geloven. Wat dacht je van Louis Tas?



http://www.coenverbraak.nl/tas.htm

Als zo'n man al zijn leven lang met die methode werkt is dat niet vreemd natuurlijk.

Freud schijnt op universiteiten nauwelijks nog in de opleidingen psychologie voor te komen.

Slinger
12-12-08, 19:20
Als zo'n man al zijn leven lang met die methode werkt is dat niet vreemd natuurlijk.

Nee, en wel degelijk een aanwijzing dat hij echt niet fout zit.


Freud schijnt op universiteiten nauwelijks nog in de opleidingen psychologie voor te komen.

Dat klopt. Alleen nog in negatieve zin.

Bofko
12-12-08, 19:41
Nee, en wel degelijk een aanwijzing dat hij echt niet fout zit.
Dat hij een succevolle therapie heeft, zegt helemaal niks over de 'wetenschappelijke bewezenheid' van de psycho-analyse. Ik denk dat psychotherapeuten met een inspirerende persoonlijkheid, en een hoop aandacht zelfs zonder 'wetenschappelijk bewezen' therapie,veel succes kunnen boeken.

Ik zit niet in het wereldje maar het feit dat hij nog nauwelijks onderwezen wordt maakt toch duidelijk hoe de huidige mainstream-wetenschap over de psycho-analyse denkt.

Slinger
12-12-08, 19:51
Dat hij een succevolle therapie heeft, zegt helemaal niks over de 'wetenschappelijke bewezenheid' van de psycho-analyse. Ik denk dat psychotherapeuten met een inspirerende persoonlijkheid, en een hoop aandacht zelfs zonder 'wetenschappelijk bewezen' therapie,veel succes kunnen boeken.

Ik zit niet in het wereldje maar het feit dat hij nog nauwelijks onderwezen wordt maakt toch duidelijk hoe de huidige mainstream-wetenschap over de psycho-analyse denkt.


Ik ook niet, dus ik ga er geen discussie over aan. Er wordt al genoeg geluld, hier op het forum.

;)

H.P.Pas
12-12-08, 21:46
Freud ligt definitief op de mestvaalt van de geschiedenis.
Is het niet eerder zo, dat zijn ooit baanbrekende inzichten intussen gemeenplaatsen geworden zijn, waarbij niemand meer aan Freud denkt ?

Good Kahuna
12-12-08, 23:07
Dat hij een succevolle therapie heeft, zegt helemaal niks over de 'wetenschappelijke bewezenheid' van de psycho-analyse. Ik denk dat psychotherapeuten met een inspirerende persoonlijkheid, en een hoop aandacht zelfs zonder 'wetenschappelijk bewezen' therapie,veel succes kunnen boeken.

Ik zit niet in het wereldje maar het feit dat hij nog nauwelijks onderwezen wordt maakt toch duidelijk hoe de huidige mainstream-wetenschap over de psycho-analyse denkt.

Ik denk dat psychoanalyse uit is omdat het per definitie een hele lange weg zonder garantie dat je klachten ervan opknappen. Het schijnt wel wat aan je zelfinzicht te doen. Tegenwoordig gaat het allemaal om brain chemicals geloof ik.

H.P.Pas
12-12-08, 23:18
Ik denk dat psychoanalyse uit is omdat het per definitie een hele lange weg zonder garantie dat je klachten ervan opknappen. Het schijnt wel wat aan je zelfinzicht te doen. Tegenwoordig gaat het allemaal om brain chemicals geloof ik.

:fpetaf: Long time no see.

Good Kahuna
12-12-08, 23:22
Is het niet eerder zo, dat zijn ooit baanbrekende inzichten intussen gemeenplaatsen geworden zijn, waarbij niemand meer aan Freud denkt ?

Navond, Herr Pas :)

Denk dat je gelijk hebt. Hij had wel meer te melden dan psychoanalyse. Heb alleen nooit zo goed begrepen waarom Freud zoveel beter is blijven hangen als bv William James. Misschien door al dat gepraat over sex en geweld, of misschien had ie gewoon zijn naam mee.

mark61
13-12-08, 00:07
Is het niet eerder zo, dat zijn ooit baanbrekende inzichten intussen gemeenplaatsen geworden zijn, waarbij niemand meer aan Freud denkt ?

Een paar misschien, een groot deel wordt giechelend / schouderophalend weggedonderd. Opeens zien mensen dat hij toch wel erg een kind van zijn tijd was. De tijd van de onderdrukte obsessie met sex. Dat hij de strijd aanbond met het puritanisme is dan wel sympathiek. Maar de manier waarop psycho-analyse wordt overgedragen vertoont sterke sekte-kenmerken. Ik heb er maar zijdelings mee te maken maar dat is wat ik mee heb gekregen.

mark61
13-12-08, 00:08
Ik denk dat psychoanalyse uit is omdat het per definitie een hele lange weg zonder garantie dat je klachten ervan opknappen. Het schijnt wel wat aan je zelfinzicht te doen. Tegenwoordig gaat het allemaal om brain chemicals geloof ik.

Yeps, modes troef.

Wat is dat vandaag, de terugkeer der veteranen? Welkom terug ook gij :hihi:

knuppeltje
13-12-08, 09:58
Yeps, modes troef.

Wat is dat vandaag, de terugkeer der veteranen? Welkom terug ook gij :hihi:


Gaat weer de goede kant op als dat doorzet. :)

Wizdom
13-12-08, 21:52
Als zo'n man al zijn leven lang met die methode werkt is dat niet vreemd natuurlijk.

Freud schijnt op universiteiten nauwelijks nog in de opleidingen psychologie voor te komen.

Nu Darwin nog en dan is het straatje bijna helemaal schoon...

knuppeltje
13-12-08, 21:57
Nu Darwin nog en dan is het straatje bijna helemaal schoon...

Hahahahahahahahahaha. die is leuk.

Slinger
13-12-08, 22:49
Nu Darwin nog en dan is het straatje bijna helemaal schoon...


Op de medresses na, natuurlijk...

Bofko
14-12-08, 14:28
Nu Darwin nog en dan is het straatje bijna helemaal schoon...
I.t.t. tot Freud staan Darwins ideeen nog kaarsrecht overeind 150 jaar later. Kennelijk niet onderhevig aan tijdsverschijnselen maar daarboven staand.

Marsipulami
26-12-08, 22:05
Man die dief naakt aan paal bond, krijgt steun op Facebook


De man die een maand geleden in Charleroi een dief bij de lurven greep, tot op de onderbroek stripte en vervolgens aan een paal bond, krijgt steun op de sociale netwerksite Facebook.


De feiten deden zich voor op woensdag 19 november. Een junkie die het gewaagd had een diefstal te plegen in de zaak ‘Oli & son Tatoo’, werd door de uitbater bij de kraag gevat en aan een paal vastgeknoopt. De junk, zowat in adamskostuum, kreeg op zijn borst het opschrift ‘Ik ben een dief’ mee.

Tatoeeerder Olivier had een dag tevoren in zijn zaak het bezoek gehad van een dief. “Dat was niet de eerste keer. Ik heb al zeven keer inbrekers over de vloer gehad. Nu hadden ze mijn computer gejat. Ik ben dat beu.”

Tatoeëerder Olivier wordt nu vervolgd voor ontvoering, vrijheidsberoving en foltering.

Op Facebook zijn er intussen meerdere groepen opgericht waarbij mensen die Olivier steunen, zich kunnen aansluiten. De grootste groep telt al meer dan 9.000 leden. Wie zoekt op 'Olivier voleur' of op 'Pour soutenir Olivier', vindt de bewuste groepen.

Orakel
26-12-08, 23:01
Nooit van psychoanalyse gehoord?

:D Jij begon over de sharia en psycho-analyse gaat o.m. over onderdrukte primaire driften en onvervulde verlangens en vormt als zodanig de basis voor de uitspraak dat het woord het voertuig van de geest is....

Orakel
26-12-08, 23:06
Navond, Herr Pas :)

Denk dat je gelijk hebt. Hij had wel meer te melden dan psychoanalyse. Heb alleen nooit zo goed begrepen waarom Freud zoveel beter is blijven hangen als bv William James. Misschien door al dat gepraat over sex en geweld, of misschien had ie gewoon zijn naam mee.

William James was koel: "het opgeven van ambities kan net zo'n grote opluchting zijn als het verwenzenlijken ervan".

Freud is overigens afgebrand mede omdat hij een loopje nam met de wetenschappelijke onderbouwing van zijn theorie:
http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?t=223910

StevieK
27-12-08, 16:17
Het is misschien niet goed wat ie deed, maar wel een goede oplossing, ik denk dat de dief zich de volgende keer wel eerder bedenkt eer ie iets doet.

Slinger
27-12-08, 18:37
:D Jij begon over de sharia en psycho-analyse gaat o.m. over onderdrukte primaire driften en onvervulde verlangens en vormt als zodanig de basis voor de uitspraak dat het woord het voertuig van de geest is....

Ha Orakel. Ik geef het toe, in mijn primitieve geest heb ik lijfstraffen geassocieerd met de sjaria. Stom van me! Hoe heb ik dat nu kunnen doen. Het moeten wel onderdrukte driften zijn.