PDA

Bekijk Volledige Versie : Chinezen mogen niet meer in pyjama over straat



Bofko
12-12-08, 16:20
Chinezen mogen niet meer in pyjama over straat

BEIJING - Een wijkcomité in de Chinese stad Shanghai wil niet meer dat bewoners in hun pyjama de straat op gaan. Het dragen van nachtkleding buitenshuis is al langere tijd onderwerp van discussie in de metropool.
Sommige inwoners van de miljoenenstad willen dit comfort echter niet opgeven. De gewoonte komt uit de tijd dat burgers geen privéruimtes kenden en in gemeenschappen woonden.
Het comité van de noordoostelijke wijk Rixin gaat de wijkbewoners nu 'opvoeden'. "Wij zeggen tegen mensen dat ze niet in hun pyjama naar buiten moeten gaan, omdat dat niet geciviliseerd is", aldus de lokale bestuurder Guo Xilin. Hij ziet de pyjamadragers als "visuele vervuilers", die de moderne stad in verlegenheid brengen.

nu.nl
:zozo:

mark61
14-12-08, 01:16
Sluipende verwestersing :student:

Eke
14-12-08, 10:12
Sluipende verwestersing :student:

http://www.blockaderunner.com/images/1870corset1small.jpg



:haha:sluipende verwestering ???

nee, geen pyama's meer, maar corsetjes en ander mooi ondergoed mogen nu bovengoed zijn !
Je kent toch wel de fladderende pyama's die van ragfijne peperdure stoffen
bij ons gedragen worden zomers op straat ?

ik dacht....ik dacht..dat van kleding nou bijna alles kon :zozo:


:zwaai: fijne zondag

Bofko
14-12-08, 11:56
Sluipende verwestersing :student:

Door de strot geduwd.

mark61
14-12-08, 12:30
:haha:sluipende verwestering ???

nee, geen pyama's meer, maar corsetjes en ander mooi ondergoed mogen nu bovengoed zijn !
Je kent toch wel de fladderende pyama's die van ragfijne peperdure stoffen
bij ons gedragen worden zomers op straat ?

ik dacht....ik dacht..dat van kleding nou bijna alles kon :zozo:


:zwaai: fijne zondag

Ik ben niet op de hoogte van de hedendaagse Chinese klederdracht. Ik neem aan dat die wat minder sluipend verwestert.

Insgelijks.

mark61
14-12-08, 12:34
Door de strot geduwd.

Ja, bizar. Het is altijd zo leuk om te zien hoe officieel anti-bourgeois marxisme zich met een onderstroom van burgerlijke westerse ideeën over de wereld verspreidde.

De anti-bourgeois sexuele bevrijding, die aanvankelijk deel uitmaakte van het marxisme (Rosa Luxemburg, Emma Goldman) is er later keihard uitgesneden, op wat symbolische emancipatie na. Enfin vrouwen in het leger en de zware industrie, maar top jobs, vergeet het maar.

Al werd op een praktisch niveau roken, drankmisbruik en promiscuïteit in het oostblok getolereerd als noodzakelijke uitlaatkleppen voor de onderdrukking. Wie schreef daar o.a. ook al weer over? Kundera?

Bofko
14-12-08, 23:39
Al werd op een praktisch niveau roken, drankmisbruik en promiscuïteit in het oostblok getolereerd als noodzakelijke uitlaatkleppen voor de onderdrukking. Wie schreef daar o.a. ook al weer over? Kundera?

Hij zal daar best over geschreven hebben. Ik vind Milan Kundera vooral een heel goede psycholoog, veel meer dan socioloog. Tegen zijn observaties, doorgrondingen en analyses van de menselijke psyche kan geen wetenschappelijke psycholoog op. Mensenkennis gecombineerd met schrijftalent is voor die discipline belangrijker dan wetenschappelijke kennis, ben ik dan geneigd te denken.

Terug naar die Chinezen. Saillant is natuurlijk dat westerse ideeen over mensenrechten en vrijheid bestraft worden met gevangenis en dat westers gedrag (nette kleren, niet spugen en nietrochelen) er doorgedrukt wordt.Ik durf nu al te voorspellen dan niet meer slurpen, smakken en boeren bij het eten de volgende opvoedende gedragsmaatregel gaat worden.

Tomas
15-12-08, 10:27
Hoe krijgen we dat toch iedere keer voor elkaar? Zoder bomaanslag, massademonstratie of wat dan ook voor een dreigement. Iedereen, lijkt het, wil uiteindelijk een kelt zijn.

Charlus
15-12-08, 10:59
<...>nette kleren, niet spugen en niet rochelen<...>
Moeten wij daarvoor de Islam (Westerse wetenschap, afschaffing van slavernij, gelijkberechtiging van man en vrouw) of het Christendom (vrijheid, gelijkheid, broederschap) dank zeggen?
Misschien wordt het tijd eens een staatje op te maken. Het verbod op publiekelijke pyama-dracht moet er zeker in opgenomen worden.

mark61
15-12-08, 11:13
Hij zal daar best over geschreven hebben. Ik vind Milan Kundera vooral een heel goede psycholoog, veel meer dan socioloog. Tegen zijn observaties, doorgrondingen en analyses van de menselijke psyche kan geen wetenschappelijke psycholoog op. Mensenkennis gecombineerd met schrijftalent is voor die discipline belangrijker dan wetenschappelijke kennis, ben ik dan geneigd te denken.

Terug naar die Chinezen. Saillant is natuurlijk dat westerse ideeen over mensenrechten en vrijheid bestraft worden met gevangenis en dat westers gedrag (nette kleren, niet spugen en nietrochelen) er doorgedrukt wordt.Ik durf nu al te voorspellen dan niet meer slurpen, smakken en boeren bij het eten de volgende opvoedende gedragsmaatregel gaat worden.

Ja en ja.

Er was toch al een niet-spugencampagne ivm. de Olympische Spelen?

H.P.Pas
15-12-08, 11:20
Terug naar die Chinezen. Saillant is natuurlijk dat westerse ideeen over mensenrechten en vrijheid bestraft worden met gevangenis en dat westers gedrag (nette kleren, niet spugen en nietrochelen) er doorgedrukt wordt.Ik durf nu al te voorspellen dan niet meer slurpen, smakken en boeren bij het eten de volgende opvoedende gedragsmaatregel gaat worden.


Laat ik eens een ketterij deponeren:

Het vrije spel van maatschappelijke en ideologische krachten mondt alleen dan niet in chaos moord en doodslag als mensen zich weten te gedragen. De Chinezen zetten dus absoluut de goede prioriteiten.
In de zestiger jaren waren nederlanders zò keurig, dat we ons een grenzenloze liberaliteit konden permitteren. Dat is intussen aardig aan het eroderen, omdat vrijwel niemand zich van die samenhang bewust was.
Ondergetekende al helemaal niet.

Bofko
15-12-08, 12:06
Moeten wij daarvoor de Islam (Westerse wetenschap, afschaffing van slavernij, gelijkberechtiging van man en vrouw) of het Christendom (vrijheid, gelijkheid, broederschap) dank zeggen?

:zozo: inter-topical bruggetjesbouwen. Kan me herinneren dat dat hier strafbaar was in een ver verleden.



Misschien wordt het tijd eens een staatje op te maken. Het verbod op publiekelijke pyama-dracht moet er zeker in opgenomen worden.
Je refereert aan die hele ouderwetse pyama's die je hier wel eens rond ziet lopen..

Bofko
15-12-08, 12:13
Laat ik eens een ketterij deponeren:

Brainstormen is altijd leuk.



Het vrije spel van maatschappelijke en ideologische krachten mondt alleen dan niet in chaos moord en doodslag als mensen zich weten te gedragen. De Chinezen zetten dus absoluut de goede prioriteiten.

D'r moeten nog wel wat communistische restantjes paranoia m.b.t. vrijheid van meningsuiting weggewerkt worden.



n de zestiger jaren waren nederlanders zò keurig, dat we ons een grenzenloze liberaliteit konden permitteren. Dat is intussen aardig aan het eroderen, omdat vrijwel niemand zich van die samenhang bewust was.
Ondergetekende al helemaal niet.
Een hele generatie niet.De roep om normen-en-waarden is nu algemeen. Maar 'm laten volgen door beleid is een glibberig pad.

Bofko
15-12-08, 12:14
Ja en ja.

Er was toch al een niet-spugencampagne ivm. de Olympische Spelen?
Daar is de beschavings-restauratie mee begonnen ja