PDA

Bekijk Volledige Versie : ‘Verkrachting rechtvaardigt geen abortus’



Marsipulami
14-12-08, 14:31
‘Verkrachting rechtvaardigt geen abortus’

geplaatst: zaterdag, 13 december 2008, 9.40 uur

Ook in geval van verkrachting is de morning-after-pil ethisch ongeoorloofd. De pil verhindert de innesteling van een eventuele bevruchte eicel en werkt daarmee abortief. Dat zei bio-ethica Maria Luisa Di Pietro bij de presentatie van de instructie ‘Dignitas personae’ in het Vaticaan. Met de instructie spreekt de Congregatie voor de Geloofsleer zich uit over het al of niet geoorloofd zijn van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van voortplanting, embryonaal- en DNA-onderzoek. Zelfs wanneer een zwangerschap het gevolg is van seksueel geweld is het niet geoorloofd “aan het onrecht een nieuw onrecht toe te voegen”.
Een verkrachting is “het ergste wat een vrouw kan overkomen”, aldus de wetenschapster. Men moet het slachtoffer echter helpen het verwekte leven te aanvaarden. (KN/KNA)

mark61
14-12-08, 14:58
Misschien kan ze zelf eens de proef op de som nemen? En het vervolgens aan het inzicht van het individu overlaten?

Witte78
14-12-08, 15:01
En wat doet haar mening er toe?

mark61
14-12-08, 15:07
En wat doet haar mening er toe?

Ze is een ambtenaar van God. Beleidsmedewerker, more precisely.

knuppeltje
14-12-08, 17:38
‘Verkrachting rechtvaardigt geen abortus’

Bizar.
Mwa, totaal geschift die miep.

Julien
14-12-08, 18:24
Ziek.

Orakel
14-12-08, 19:38
‘Verkrachting rechtvaardigt geen abortus’

Met de instructie spreekt de Congregatie voor de Geloofsleer zich uit over het al of niet geoorloofd zijn van de nieuwste ontwikkelingen


"Bereidt in de woestijn de weg des Heren, maakt recht zijn paden...".

Aan de focus op het posthume is nu het pre-natale toegevoegd, waarmee het Vaticaan de tijd vooruit probeert te zijn.
Iemand heeft echter eens gesteld dat degeen die zijn tijd vooruit is, daardoor in het heden obsoleet is en niks zinnigs toe te voegen heeft.

Charlus
14-12-08, 22:45
<...>Iemand heeft echter eens gesteld dat degeen die zijn tijd vooruit is, daardoor in het heden obsoleet is en niks zinnigs toe te voegen heeft.
Di Pietro is een profete. Eindelijk eens een vrouwelijke profeet.

Bofko
14-12-08, 23:57
Iemand heeft echter eens gesteld dat degeen die zijn tijd vooruit is, daardoor in het heden obsoleet is en niks zinnigs toe te voegen heeft.

:zozo:En iemand die achterloopt op zijn tijd ?

Marsipulami
15-12-08, 14:16
Een verkrachting is een zeer ernstig misdrijf, een brutale aanslag op de fysieke integriteit en het psycho-sociaal welzijn van het slachtoffer. Niet zelden is verkrachting de oorzaak van een diepgaande en blijvende psychologische kwetsuur bij het slachtoffer.

Men kan zich echter de vraag stellen of het aborteren van de vrucht bijdraagt tot het herstel van dit onrecht en bijdraagt tot de psychische genezing van een getraumatiseerd slachtoffer. De verwerking van een abortus is ook niet niks.

In ieder geval kan een kind dat op een dergelijke manier het levenslicht zou kunnen zien niet verantwoordelijk gesteld worden voor de misdaad van de verkrachter. Zelfs vrouwen die verkracht werden kunnen zulks beamen.

In de oudheid gebeurde het wel eens dat koningen de boodschapper van slecht nieuws lieten onthoofden. Naarmate de beschaving vordert heeft men echter geleerd dat niemand kan veroordeeld worden voor het kwaad dat een ander heeft aangericht.

Bovendien lopen er massa's kinderen rond op de wereld die geboren werden na een verkrachting. Die hebben lang niet altijd een ongelukkige jeugd of een slechte relatie met hun moeder.

De vraag of het wel waar is dat een abortus na een verkrachting steeds de beste oplossing is, dat is een legitieme vraag die gerust mag gesteld worden. Gelukkig is er nog het Vaticaan dat de discussie open en het verstand levendig houdt.

mark61
15-12-08, 14:25
De vraag of het wel waar is dat een abortus na een verkrachting steeds de beste oplossing is, dat is een legitieme vraag die gerust mag gesteld worden.

Het gaat niet om de legitimiteit van de vraag maar de legitimiteit van de vraagsteller.

Als het daar bij bleef dan. Hier gaat het niet om vragen, maar om bevelen die niet in twijfel mogen worden getrokken.

Tomas
15-12-08, 14:26
...dat is een legitieme vraag die gerust mag gesteld worden.

Tuurlijk, en laat het antwoord aan het slachtoffer.

Maar dat is antuurlijk niet helemaal de bedoeling.

super ick
15-12-08, 14:26
Een verkrachting is een zeer ernstig misdrijf, een brutale aanslag op de fysieke integriteit en het psycho-sociaal welzijn van het slachtoffer. Niet zelden is verkrachting de oorzaak van een diepgaande en blijvende psychologische kwetsuur bij het slachtoffer.

Men kan zich echter de vraag stellen of het aborteren van de vrucht bijdraagt tot het herstel van dit onrecht en bijdraagt tot de psychische genezing van een getraumatiseerd slachtoffer. De verwerking van een abortus is ook niet niks.

In ieder geval kan een kind dat op een dergelijke manier het levenslicht zou kunnen zien niet verantwoordelijk gesteld worden voor de misdaad van de verkrachter. Zelfs vrouwen die verkracht werden kunnen zulks beamen.

In de oudheid gebeurde het wel eens dat koningen de boodschapper van slecht nieuws lieten onthoofden. Naarmate de beschaving vordert heeft men echter geleerd dat niemand kan veroordeeld worden voor het kwaad dat een ander heeft aangericht.

Bovendien lopen er massa's kinderen rond op de wereld die geboren werden na een verkrachting. Die hebben lang niet altijd een ongelukkige jeugd of een slechte relatie met hun moeder.

De vraag of het wel waar is dat een abortus na een verkrachting steeds de beste oplossing is, dat is een legitieme vraag die gerust mag gesteld worden.

Punt blijft of men zich de wet voor moet laten schrijven door 1 of andere hulpsinterklaas die liefst ook nog de wet voor zou schrijven aan hen die aan hem totaal geen boodschap hebben.

Ernstig dat velen deze poppenkast serieus nemen en waarde hechten aan de geinterpreteerde voorschriften van deze malloot.

Marsipulami
15-12-08, 14:29
Het gaat niet om de legitimiteit van de vraag maar de legitimiteit van de vraagsteller.

Vrijheid van gedachte en levensbeschouwing en het recht op vrije meningsuiting geldt ook voor katholieke gezagsdragers.


Als het daar bij bleef dan. Hier gaat het niet om vragen, maar om bevelen die niet in twijfel mogen worden getrokken.

Je bewijst zelf alvast dat het niet klopt wat je hier zegt. Dank je wel voor je hulp in deze discussie.

Bofko
15-12-08, 14:30
Men kan zich echter de vraag stellen of het aborteren van de vrucht bijdraagt tot het herstel van dit onrecht
Waarom moet daar een link tussen gelegd worden ?



In ieder geval kan een kind dat op een dergelijke manier het levenslicht zou kunnen zien niet verantwoordelijk gesteld worden voor de misdaad van de verkrachter.
Kijk dit soort onzin krijg je nu als je die link wel legt.



In de oudheid gebeurde het wel eens dat koningen de boodschapper van slecht nieuws lieten onthoofden. Naarmate de beschaving vordert heeft men echter geleerd dat niemand kan veroordeeld worden voor het kwaad dat een ander heeft aangericht.
Abortus is niet 'straffen van een kind' . Man man wat een wat een zielige en genante voorstelling van zaken.

Marsipulami
15-12-08, 14:31
Tuurlijk, en laat het antwoord aan het slachtoffer.

Bij welke instanties kunnen slachtoffers in een dergelijke situatie die hun kind wensen te behouden in Nederland terecht ?

Tomas
15-12-08, 14:32
Bij welke instanties kunnen slachtoffers in een dergelijke situatie die hun kind wensen te behouden in Nederland terecht ?

Bij het consultatiebureau.

Marsipulami
15-12-08, 14:34
Bij het consultatiebureau.

Die bureau's zijn niet etisch neutraal.

Charlus
15-12-08, 14:36
<...>Bij het consultatiebureau.
Tja Marsipulami, dat heb je d'ervan.

Tuurlijk, en laat het antwoord aan het slachtoffer.
Hierop had je (Marsipulami) moeten reageren met de opmerking dat het slachtoffer (de foetus) niet kan antwoorden en het dus goed is dat anderen het voor de zwakken en weerlozen opnemen, niet met

Bij welke instanties kunnen slachtoffers in een dergelijke situatie die hun kind wensen te behouden in Nederland terecht ?
Een gemiste kans.
Nu ben je gedwongen om als kip zonder kop kakelend te vervolgen:

Die bureau's zijn niet etisch neutraal.

Tomas
15-12-08, 14:37
Die bureau's zijn niet etisch neutraal.

Ze houden zich uitsluitend bezig met het welzijn van moeder en kind. Dat zou je inderdaad als ontethisch of niet neutraal kunnen zien.

Tomas
15-12-08, 14:39
Hierop had je (Marsipulami) moeten reageren met de opmerking dat het slachtoffer (de foetus) niet kan antwoorden en het dus goed is dat anderen het voor de zwakken en weerlozen opnemen. Een gemiste kans.

Zwak momentje van Mars. Maar de foetus is pas slachtoffer na de abortus. En zover is het nog niet. Nu is alleen de vrouw nog het slachtoffer.

Maar eigenlijk vind ik deze zin het mooist:

"Een verkrachting is een zeer ernstig misdrijf, een brutale aanslag op de fysieke integriteit en het psycho-sociaal welzijn van het slachtoffer. Niet zelden is verkrachting de oorzaak van een diepgaande en blijvende psychologische kwetsuur bij het slachtoffer."

Het lijkt wel of de schrijver zichzelf probeert te overtuigen.

mark61
15-12-08, 14:39
Vrijheid van gedachte en levensbeschouwing en het recht op vrije meningsuiting geldt ook voor katholieke gezagsdragers.

Lul niet, jezuïet. Het gaat hier om verbieden, niet om meningen uiten. Wat ben je toch achterbaks.


Je bewijst zelf alvast dat het niet klopt wat je hier zegt. Dank je wel voor je hulp in deze discussie.

Wat lul je?

Marsipulami
15-12-08, 14:40
Oorspronkelijk geplaatst door Marsipulami
Men kan zich echter de vraag stellen of het aborteren van de vrucht bijdraagt tot het herstel van dit onrecht

Waarom moet daar een link tussen gelegd worden ?




Ik bedoel met herstel, het herstellen van het kwaad. Recht doen aan het slachtoffer waartoe maximale kansen op psychisch herstel ook behoort.

Maar goed ik zal de vraag niet beantwoorden maar omkeren en aan jou stellen.

Welk positief doel beoogt het slachtoffer van een verkrachting dat abortus laat plegen ?

mark61
15-12-08, 14:41
Die bureau's zijn niet etisch neutraal.

Wat weet jij daar nou weer van, idiote wijsneus?

De katholieke kerk is 'ethisch neutraal'? Wat betekent dat trouwens, dwaas?

Je bedoelt, 'tegen abortus'.

mark61
15-12-08, 14:42
Waarom moet daar een link tussen gelegd worden ?


Kijk dit soort onzin krijg je nu als je die link wel legt.


Abortus is niet 'straffen van een kind' . Man man wat een wat een zielige en genante voorstelling van zaken.

De ziekelijke link had ik inderdaad nog niet eens gezien.

The_Grand_Wazoo
15-12-08, 14:42
Welk positief doel beoogt het slachtoffer van een verkrachting dat abortus laat plegen ?

Te worden gereinigd van alle fysieke sporen die de verkrachter in haar lichaam heeft achtergelaten.

H.P.Pas
15-12-08, 14:45
Welk positief doel beoogt het slachtoffer van een verkrachting dat abortus laat plegen ?

Voorkomen van meer slachtofffers ?

Marsipulami
15-12-08, 14:47
Te worden gereinigd van alle fysieke sporen die de verkrachter in haar lichaam heeft achtergelaten.

Het reinigen van fysieke sporen kan de psychische sporen (kwetsuren) niet wegnemen.

Bovendien is een abortus zelf ook tot op zekere hoogte een aanslag op de fysieke integriteit van een slachtoffer.

Bofko
15-12-08, 14:47
Welk positief doel beoogt het slachtoffer van een verkrachting dat abortus laat plegen ?

Omdat ze een duidelijk idee heeft over hoe, wanneer, en vanuit welke omstandigheden, ze een kind liefdevol wil en kan grootbrengen.

Marsipulami
15-12-08, 14:48
Voorkomen van meer slachtofffers ?

Verklaar eens wat je daarmee bedoelt.

super ick
15-12-08, 14:48
Welk positief doel beoogt het slachtoffer van een verkrachting dat abortus laat plegen ?

Zelf kunnen bepalen van wie je een kind wilt? En dus niet door geweld gedwongen.
Zelf kunnen bepalen of je een kind wilt.

Met de nadruk op het woordje ZELF. De slogan was niet voor niets 'baas in eigen buik'.

mark61
15-12-08, 14:49
Wat zijn we weer gewichtige ouwe mannen die vertellen wat vrouwen wel en niet mogen :hihi:

super ick
15-12-08, 14:51
Het reinigen van fysieke sporen kan de psychische sporen (kwetsuren) niet wegnemen.


Denk eens na en lees eens terug.
Moet ik voorbeelden noemen?

Marsipulami
15-12-08, 14:52
Omdat ze een duidelijk idee heeft over hoe, wanneer, en vanuit welke omstandigheden, ze een kind liefdevol wil en kan grootbrengen.

Ik veronderstel dat je bedoelt dat ongewenste en onverwachte kinderen, niet kunnen bijdragen aan het geluk van de moeder en het kind.

Bofko
15-12-08, 14:53
Ik veronderstel dat je bedoelt dat ongewenste en onverwachte kinderen, niet kunnen bijdragen aan het geluk van de moeder en het kind.

Nee, dat veronderstel ik niet. Dat laat ik aan de potentiele moeder over om daar een idee over te vormen.

Marsipulami
15-12-08, 14:55
Zelf kunnen bepalen van wie je een kind wilt? En dus niet door geweld gedwongen.
Zelf kunnen bepalen of je een kind wilt.

Met de nadruk op het woordje ZELF. De slogan was niet voor niets 'baas in eigen buik'.

Ik ben het wel met je eens dat het beter is dat een kind gewenst en gewild is alvorens het ter wereld komt.

Maar dat is nu even niet de kwestie.

Vraag is of het psychologisch welbevinden van het slachtoffer er op vooruit gaat als ze abortus pleegt na een verkrachting.

H.P.Pas
15-12-08, 14:59
Verklaar eens wat je daarmee bedoelt.

De hel zit waarschijnlijk vol met ongewenste kinderen.
De bajes en de psychiatrie sowieso.

Marsipulami
15-12-08, 15:00
Nee, dat veronderstel ik niet. Dat laat ik aan de potentiele moeder over om daar een idee over te vormen.

Ik vrees een beetje dat er een groot taboe rust op de bespreekbaarheid van de optie die het kind in leven laat. Niet noodzakelijk bij de moeder, maar wel in de samenleving. Op consultatiebureaus krijgt men een vierkleurendrukfolder mee van de abortuskliniek.

Bofko
15-12-08, 15:06
Ik vrees een beetje dat er een groot taboe rust op de bespreekbaarheid van de optie die het kind in leven laat. Niet noodzakelijk bij de moeder, maar wel in de samenleving. Op consultatiebureaus krijgt men een vierkleurendrukfolder mee van de abortuskliniek.

Ik heb meer vertrouwen in de volwassenheid en oordeelsvermogen van de moeder dan jij kennelijk.
Ben je helemaal tevreden als ze naast die folder van die abortuskliniek een folder van de kerk meegeven ?

The_Grand_Wazoo
15-12-08, 15:09
Het reinigen van fysieke sporen kan de psychische sporen (kwetsuren) niet wegnemen.

He, opmerkelijk, in je tweede post stel je dit ook, maar dan als mogelijkheid. Nu is het plotseling een zekerheid. Bottom line is: jij weet dat niet. Die bio-ethica weet dat ook niet. Wat jullie beide doen is op basis van onwetendheid dingen uitkramen die grote gevolgen (fysiek zowel als geestelijk) voor de slachtoffers van een verkrachting hebben.



Bovendien is een abortus zelf ook tot op zekere hoogte een aanslag op de fysieke integriteit van een slachtoffer.

Als je met et slachtoffer bedoeld: de verkrachte vrouw, dan is dit een ietwat domme opmerking. Of je zou willen beweren dat iedere medische ingreep die met instemming op een persoon wordt uitgevoerd een aanslag van fysieke integriteit is.
Als je de foetus bedoeld. Dat is een kwestie van definitie. Ik vind dat niet, omdat in geval van een slachtoffer sprake moet zijn van een menselijk wezen. Een foetus is dat niet.

Bofko
15-12-08, 15:10
Wat zijn we weer gewichtige ouwe mannen die vertellen wat vrouwen wel en niet mogen :hihi:

Ik niet hoor :strik:

The_Grand_Wazoo
15-12-08, 15:12
Vraag is of het psychologisch welbevinden van het slachtoffer er op vooruit gaat als ze abortus pleegt na een verkrachting.

Ah, nu is dat weer een vraag. Nu net was dat helemaal geen vraag voor jou, maar stond als een paal boven water dat het dat niet was.

Marsipulami
15-12-08, 15:13
Ik heb meer vertrouwen in de volwassenheid en oordeelsvermogen van de moeder dan jij kennelijk.
Ben je helemaal tevreden als ze naast die folder van die abortuskliniek een folder van de kerk meegeven ?


Ik denk dat het moeilijk is om dergelijke slachtoffers te begeleiden en advies te geven. In feite hebben enkel andere slachtoffers van een dergelijk misdrijf recht van spreken.

Het zou goed zijn als er ook een folder was met het getuigenis van een vrouw die besliste om het kind te behouden en haar ervaringen terzake mededeelt. Ik denk echter dat zulke folders niet voorhanden zijn in de consultatiebureau's.

tr_imparator
15-12-08, 15:13
Als het niet willen van een kind al een reden is om een abortus te laten doen, waarom zou je dan discussie voeren of verkrachting wel of geen reden kan zijn voor een abortus.

Ik ben het zeer eens met de stelling dat verkrachting een abortus niet rechtvaardigd. Dat doet het inderdaad niet, de wil van de ouders rechtvaardigd dit. Interessanter vind ik de kwestie als de verkrachter(na een werkstraf van 400 uur bij een schoonheidssalon) het kind zou willen houden en de moeder niet ofzo.

Bofko
15-12-08, 15:15
Het zou goed zijn als er ook een folder was met het getuigenis van een vrouw die besliste om het kind te behouden en haar ervaringen terzake mededeelt. Ik denk echter dat zulke folders niet voorhanden zijn in de consultatiebureau's.

Ok, doen we die folder d'r ook nog bij.Geeft nog meer keuzevrijheid. Kwestie opgelost nu ?

Tomas
15-12-08, 15:18
Ok, doen we die folder d'r ook nog bij.Geeft nog meer keuzevrijheid. Kwestie opgelost nu ?

Eh. Je krijgt van het consultatiebureau helemaal geen folders mee over abortus. Ik dacht dat dat algemeen bekend was. Je hoeft dit dus allemaal niet voor te stellen.

H.P.Pas
15-12-08, 15:18
Ik denk dat het moeilijk is om dergelijke slachtoffers te begeleiden en advies te geven.

Sure. Onze bio-etica pretendeert op voorhand de oplossing al te weten, en zet zich en de Congregatie daarmee dus definitief buitenspel.

Bofko
15-12-08, 15:19
Ik ben het zeer eens met de stelling dat verkrachting een abortus niet rechtvaardigd. Dat doet het inderdaad niet, de wil van de ouders rechtvaardigd dit.
Dus als de ouders het willen dan kan een abortus wel ?



Interessanter vind ik de kwestie als de verkrachter(na een werkstraf van 400 uur bij een schoonheidssalon) het kind zou willen houden en de moeder niet ofzo.
Meen je dit echt ? Hoe vaak komt dit voor ?

Tomas
15-12-08, 15:21
Meen je dit echt ? Hoe vaak komt dit voor ?

De verkrachter het kind geven nadat de moeder het verplicht heeft uitgedragen? Oh, wat mis ik toch de kerk.

Bofko
15-12-08, 15:22
Eh. Je krijgt van het consultatiebureau helemaal geen folders mee over abortus. Ik dacht dat dat algemeen bekend was. Je hoeft dit dus allemaal niet voor te stellen.

Ik probeer de omstandigheden voor Mars zo danig voor te stellen dat-ie akkoord gaat met abortus.Zo niet, dan is zijn gezeik over folders dus een afleidingsmanoeuvre die niks met de discussie te maken heeft.

tr_imparator
15-12-08, 15:23
Dus als de ouders het willen dan kan een abortus wel ?

Ja, dat is toch zo. Het gaat helemaal niet om de redenen. Als iemand kiest voor een abortus, dan krijgt ie dat, mits het beneden 22 weken ofzo is. Volgens mij is het eerste wat je doet als je verkracht bent, kijken of je wel of niet zwanger bent. Dus dat probleem hebben we dan niet?




Meen je dit echt ? Hoe vaak komt dit voor ?

Hypothetisch geval.

H.P.Pas
15-12-08, 15:27
Ik probeer de omstandigheden voor Mars zo danig voor te stellen dat-ie akkoord gaat met abortus.

Dan moet je hem ervan overtuigen, dat het niet erg zou zijn, als hij nooit geboren was. Dat gaat niet lukken.

Tomas
15-12-08, 15:30
Dan moet je hem ervan overtuigen, dat het niet erg zou zijn, als hij nooit geboren was. Dat gaat niet lukken.

Zal er een limiet zitten op het aantal mensen dat nooit geboren wordt? Bijna niks is oneindig.

The_Grand_Wazoo
15-12-08, 15:30
Dan moet je hem ervan overtuigen, dat het niet erg zou zijn, als hij nooit geboren was. Dat gaat niet lukken.

He, da's grappig, daarvan had hij mij na de eerste zin al van overtuigd.

tr_imparator
15-12-08, 15:31
Zal er een limiet zitten op het aantal mensen dat nooit geboren wordt? Bijna niks is oneindig.

Ik denk dat het (verband) parabolisch is.

Bofko
15-12-08, 15:35
Dan moet je hem ervan overtuigen, dat het niet erg zou zijn, als hij nooit geboren was. Dat gaat niet lukken.

Mwah, hij kan zichzelf goed relativeren, denk ik. Maar er mogen geen potentiele christenen verloren gaan, da's wel erg.

H.P.Pas
15-12-08, 15:42
Zal er een limiet zitten op het aantal mensen dat nooit geboren wordt? Bijna niks is oneindig.

Het aantal mogelijke genetische permutaties is natuurlijk uit te rekenen.
Dan komt de nurture: plaats tijd en omstandigheden bij de geboorte.
De wèl geborenen maken deel uit van die omstandigheden.
Ik heb het gevoel, dat dit gaat divergeren....

Tomas
15-12-08, 15:53
Het aantal mogelijke genetische permutaties is natuurlijk uit te rekenen.
Dan komt de nurture: plaats tijd en omstandigheden bij de geboorte.
De wèl geborenen maken deel uit van die omstandigheden.
Ik heb het gevoel, dat dit gaat divergeren....

Niet echt ieder verschil in omstandigheden betekent een nieuw individu, lijkt mij. Er is een marge. Dat het een erg groot getal zal zijn, da's zeker.

Marsipulami
15-12-08, 16:14
Praktijkverhalen:

Lise werd zwanger na een verkachting

"Ik wilde het vergeten, doen of er niks was gebeurd en doorgaan"
"Ik zie mijn kindje los van de verkrachting, iedere dag ben ik blij met haar bestaan", vertelt Lise* (26). Acht jaar geleden werd ze door een onbekende in een wc van een trein verkracht. Ze schaamde zich zo erg dat ze het niemand vertelde. "Het ergste was dat ik niet zeker wist of mijn toenmalige vriend misschien de vader was." Ze vertelde hem dat er een kindje op komst was en prompt liet hij haar in de steek.


Ze was een jonge spontane meid van achttien. Een thuiswonende studente en verliefd op een jongen die haar aan het lijntje hield. Nadat hij haar had laten zitten, ging Lise naar de huisarts en maakte een afspraak voor een abortus. "Daar was ik altijd tegen geweest. Maar ik zag het niet zitten om het kindje alleen op te voeden. Ik zat nog op school, wilde doorleren en graag naar het buitenland."

Knop om

Lise had haar ouders inmiddels ingelicht, al zweeg ze over de verkrachting. "Ik was zo bang dat ze me niet zouden geloven. Dat ze het als een smoes zouden zien om mijn straatje schoon te vegen." De arts gaf Lise vijf dagen bedenktijd. In die tijd liet Lise het gebeurde tot zich doordringen. "Toen ging er een knop om. Hoe klein een mensje ook is, het is er wel." Haar ouders vonden de situatie heel moeilijk, maar stonden wel achter haar keuze om het kindje te houden.

Eenzaam

Voor de buitenwereld ging de ex-vriend van Lise door voor de vader, want praten over de verkrachting kon ze nog niet. Tijdens een echo berekende ze dat de verkrachter de verwekker van het kind moest zijn. "Ik voelde me erg eenzaam, vernederd, vies en geschonden. Ik wilde het vergeten, doen of er niks was gebeurd en doorgaan met mijn leven."

Zwangerschap

Tijdens de zwangerschap voelde Lisa zich lichamelijk uitstekend en maakte haar laatste schooljaar af. Ze werd heel goed opgevangen. Thuis en door vriendinnen op school. De bevalling verliep vlot en Lise had meteen zoiets van: "Dit kindje is van mij. Daar blijft iedereen vanaf. Amanda* is een makkelijk kind en ze is op een heel natuurlijke wijze in het gezin opgenomen. Ze heeft mijn leven alleen maar verrijkt. Iedereen is dol op haar en ze is niet meer weg te denken uit ons leven."

Door een hel

In het drukke gezin bij haar ouders had Lisa alle gelegenheid om al het nare weg te stoppen. "Ik kon niets opschrijven, want ik was bang dat iemand het zou vinden." Toen Lisa eenmaal op zichzelf ging wonen kwam echter alles op haar af. Ze klopte aan bij het RIAGG voor therapie. "Ik ben door een hel gegaan. Alle angsten die iemand kan hebben, heb ik moeten overwinnen. Ik was ook bang dat mijn dochter iets zou merken van mijn angsten en stemmingen." Toch is Lise ervan overtuigd dat het probleem nog veel erger zou zijn geweest, als ze een abortus had laten plegen. "Ook al is Amanda's leven op zo'n brute manier ontstaan. Het is de verkrachter die mijn leven overhoop heeft gegooid. Mijn kindje kon er niks aan doen. Ik zag haar los van de verkrachting. Daardoor heb ik haar toch in liefde kunnen ontvangen. En iedere dag ben ik blij met haar bestaan. Zij heeft mij echt liefde leren geven."

De toekomst

Inmiddels heeft Lise in voorzichtige bewoordingen aan Amanda wat uitleg gegeven over haar verwekker. Die is nu nog te klein om het volledig te begrijpen. Lise heeft nooit aangifte gedaan bij de politie. "Er waren geen getuigen en dan sta je erg zwak." Via, via is Lise meer te weten gekomen over de verkrachter. Die bevindt zich in het criminele circuit en zit vaak in de gevangenis. Lisa is niet bang dat Amanda criminele trekjes van haar vader zal erven. "Ik ben van mening dat haar positieve omgeving heel veel invloed heeft." Al met al vindt ze zichzelf beter af dan hij. "Ik heb een dochter, ben onlangs gelukkig getrouwd, heb een leuk huis en er is inmiddels een tweede kindje op komst!"

* Vanwege privacy-redenen zijn de namen van de geinterviewden gefingeerd.

http://www.vbok.nl/ervaringsverhalen3.htm

Tomas
15-12-08, 16:18
Hebben ze in belgie ook het RIAGG? Want dit kan zich niet in nederland hebben afgespeeld. Hier is abortus hartstikke verplicht.

Marsipulami
15-12-08, 16:21
Hebben ze in belgie ook het RIAGG? Want dit kan zich niet in nederland hebben afgespeeld. Hier is abortus hartstikke verplicht.

Behalve wat gescheld en gespot heb ik nog maar weinig inhoudelijk verrijkende reacties gezien van de collega prikkers op de gestelde vragen.

Tomas
15-12-08, 16:22
Behalve wat gescheld en gespot heb ik nog maar weinig inhoudelijk verrijkende reacties gezien van de collega prikkers op de gestelde vragen.

Wat waren volgens jou dan de inhoudelijke reacties?

H.P.Pas
15-12-08, 16:31
Behalve wat gescheld en gespot heb ik nog maar weinig inhoudelijk verrijkende reacties gezien van de collega prikkers op de gestelde vragen.

OK.
-De gedachte dat ik niet geboren zou kunnen zijn heeft voor mij niets afschrikwekkends.
Hoe sta jij daar tegenover ?
-Als ongewenst kind ter wereld komen is, denk ik, de grootste ramp, die een mens kan treffen.
Wat vind jij daarvan ?

knuppeltje
15-12-08, 16:39
=Marsipulami;3810630]Het reinigen van fysieke sporen kan de psychische sporen (kwetsuren) niet wegnemen.

Je bent zot, hoeveel kinderen zijn al niet verstoten om dat de moeder de dagelijkse confrontatie met de vrucht van de voorafgaande verkrachting niet aan kon?


Bovendien is een abortus zelf ook tot op zekere hoogte een aanslag op de fysieke integriteit van een slachtoffer.

Dat vind het slachtoffer dan minder hoog, dan de daaropvolgende confrontatie.

Niemand wordt er trouwens verplicht om abortus te laten uitvoeren.
Alleen zieke geesten zoals jij doen alsof dat dat wel is.

knuppeltje
15-12-08, 16:41
Vraag is of het psychologisch welbevinden van het slachtoffer er op vooruit gaat als ze abortus pleegt na een verkrachting.

Wie anders dan dat slachtoffer kan dat bepalen?

H.P.Pas
15-12-08, 17:39
Wie anders dan dat slachtoffer kan dat bepalen?

:moe: De Congregatie voor de Geloofsleer.

mark61
15-12-08, 17:46
Ik niet hoor :strik:

Je bent gewichtsloos? :vreemd:

mark61
15-12-08, 17:50
Het reinigen van fysieke sporen kan de psychische sporen (kwetsuren) niet wegnemen.

Bovendien is een abortus zelf ook tot op zekere hoogte een aanslag op de fysieke integriteit van een slachtoffer.

Dat weet je omdat je zelf verkracht bent, zwanger bent geworden en abortus hebt laten doen. Wat is het dat sommige mannen altijd denken dat ze voor vrouwen kunnen en moeten denken en voelen?

mark61
15-12-08, 17:52
Vraag is of het psychologisch welbevinden van het slachtoffer er op vooruit gaat als ze abortus pleegt na een verkrachting.

Het antwoord is dat alleen de vrouw in kwestie zelf dat kan beslissen. Zalvende tsjeven heeft ze daarbij niet nodig.

mark61
15-12-08, 17:54
Ik vrees een beetje dat er een groot taboe rust op de bespreekbaarheid van de optie die het kind in leven laat. Niet noodzakelijk bij de moeder, maar wel in de samenleving. Op consultatiebureaus krijgt men een vierkleurendrukfolder mee van de abortuskliniek.

Ja, op consultatiebureaus worden zwangere vrouwen onmiddellijk vastgezet en binnen 24 uur geaborteerd. Alleen jij kan zoiets bedenken.

Consultatiebureaus zijn voor kersverse en aanstaande moeders. Enfin, in Nederland, van België zou ik het niet weten.

Je bent een valse tsjeef, omdat je donders goed weet dat het zogenaamde 'taboe' is dat een stel varkens in Rome denken te moeten beslissen wat elke vrouw in zo'n geval moet doen.

mark61
15-12-08, 17:59
Hypothetisch geval.

In Turkije en elders wordt een huwelijk tussen verkrachter en verkrachte wel eens voorgesteld, als een oplossing waar iedereen tevreden mee kan zijn.

mark61
15-12-08, 18:01
He, da's grappig, daarvan had hij mij na de eerste zin al van overtuigd.

:hihi:

mark61
15-12-08, 18:02
Behalve wat gescheld en gespot heb ik nog maar weinig inhoudelijk verrijkende reacties gezien van de collega prikkers op de gestelde vragen.

Ja, altijd lastig, oogkleppen.

super ick
15-12-08, 18:23
Ja, altijd lastig, oogkleppen.


In zijn geval kan ik me dat goed voorstellen. Iedereen is het met hem oneens. Dus voor hem geen inhoudelijk verrijkende reacties.

Hoe komt het bij een mens op dergelijke beslissingen voor een ander (lees vreemde) te maken cq op te leggen.
Walgelijk hoe de discussie verdraaid wordt. In veel gevallen zou er na de verkrachting direct een morning-after-pil ingenomen kunnen worden. Het innemen van die pil lijkt toch niet zo'n geweldig impactvolle gebeurtenis itt tot een werkelijke abortus in een later stadium.
Nu doet hij het lijken alsof vrouwen gedwongen worden een abortus te laten plegen.
En als vrouwen voor een abortus liezen dat dat dan het begin van het morele verval is want tja what comes next?

mark61
15-12-08, 19:31
In zijn geval kan ik me dat goed voorstellen. Iedereen is het met hem oneens. Dus voor hem geen inhoudelijk verrijkende reacties.

Hoe komt het bij een mens op dergelijke beslissingen voor een ander (lees vreemde) te maken cq op te leggen.
Walgelijk hoe de discussie verdraaid wordt. In veel gevallen zou er na de verkrachting direct een morning-after-pil ingenomen kunnen worden. Het innemen van die pil lijkt toch niet zo'n geweldig impactvolle gebeurtenis itt tot een werkelijke abortus in een later stadium.
Nu doet hij het lijken alsof vrouwen gedwongen worden een abortus te laten plegen.
En als vrouwen voor een abortus liezen dat dat dan het begin van het morele verval is want tja what comes next?

De autonomie van de vrouw is een lastig ding. Vooral voor woestijners. Maar eigenlijk de meerderheid der mannelijke wereldbevolking.

Marsipulami
15-12-08, 21:36
YouTube - Heather Gemmen: Finding 'Beauty' after Rape

mark61
15-12-08, 22:19
Finding 'Beauty' after Rape

Dat was de quaestie nou net niet.

Marsipulami
15-12-08, 22:22
Dat was de quaestie nou net niet.

Het verhaal voldoet aan jouw voorwaarde dat een beslissing enkel kan genomen worden door het slachtoffer.

mark61
15-12-08, 22:23
Het verhaal voldoet aan jouw voorwaarde dat een beslissing enkel kan genomen worden door het slachtoffer.

Daar gaat dit topic niet over. Lees nog eens het artikel dat je zelf gepost hebt.

Niet de positie van de ander verdraaien en daar dan tegen 'strijden'.

H.P.Pas
15-12-08, 22:27
Verklaar eens wat je daarmee bedoelt.
Dat heb ik gedaan.
Ik hoor niks.
Waarom ?

Pirandello heeft een verhaal geschreven over een verkrachtingskind, een heel zachtmoedig type. In de loop der tijd gaat hij uiterlijk steeds meer op zijn vader lijken; moeder krijgt last van nachtmerries. Het is een steengoed verhaal. Ik ben er niet vrolijk van geworden.
Waar P. zijn stof vandaan had weet ik niet.

Marsipulami
15-12-08, 22:34
Daar gaat dit topic niet over. Lees nog eens het artikel dat je zelf gepost hebt.

Niet de positie van de ander verdraaien en daar dan tegen 'strijden'.

Het artikel stelt dat abortus na verkrachting geen etische evidentie is.

Slinger
15-12-08, 22:35
Het artikel stelt dat abortus na verkrachting geen etische evidentie is.

Wat vind jij? Mag het wel?

Charlus
15-12-08, 22:37
<...>Pirandello heeft een verhaal geschreven over een verkrachtingskind, een heel zachtmoedig type. In de kIn de loop der tijd gaat hij uiterlijk steeds meer zijn vader lijken; moeder krijgt last van nachtmerries. Het is een steengoed verhaal. Ik ben er niet vrolijk van geworden.<...>
Kaos. Briljante film.

H.P.Pas
15-12-08, 22:38
Het artikel stelt dat abortus na verkrachting geen etische evidentie is.

Nou niet gaan jokken:



Ook in geval van verkrachting is de morning-after-pil ethisch ongeoorloofd. (). Dat zei bio-ethica Maria Luisa Di Pietro bij de presentatie van de instructie ‘Dignitas personae’ in het Vaticaan.

knuppeltje
15-12-08, 22:38
Het verhaal voldoet aan jouw voorwaarde dat een beslissing enkel kan genomen worden door het slachtoffer.

Lelijke Machiavellistische Jezuïet, dat je bent.
Hoe was het ook weer Mars? Wat moesten we ook weer van Ignatius van Loyola tegen zwart zeggen als de kerk dat als wit definieert?

Marsipulami
15-12-08, 22:39
Wat vind jij? Mag het wel?

Ik denk dat conform de katholieke traditie het persoonlijk geweten steeds het laatste woord moet hebben in etische kwesties.

Slinger
15-12-08, 22:40
Ik denk dat conform de katholieke traditie het persoonlijk geweten steeds het laatste woord moet hebben in etische kwesties.

Nou, dat vind ik ook. Maar volgens mij is dat niet volgens de katholieke traditie.

mark61
15-12-08, 22:41
Het artikel stelt dat abortus na verkrachting geen etische evidentie is.

In aanvulling op H.P. Pas:

Zelfs wanneer een zwangerschap het gevolg is van seksueel geweld is het niet geoorloofd “aan het onrecht een nieuw onrecht toe te voegen”.

Je liegt / verdraait dus.

mark61
15-12-08, 22:42
Ik denk dat conform de katholieke traditie het persoonlijk geweten steeds het laatste woord moet hebben in etische kwesties.

Dat is NIET de katholieke traditie. Je liegt.

H.P.Pas
15-12-08, 22:43
Ik denk dat conform de katholieke traditie het persoonlijk geweten steeds het laatste woord moet hebben in etische kwesties.

Mevrouw di Pietro praat dus voor haar beurt.
Ben ik het mee eens.

mark61
15-12-08, 22:44
Mevrouw di Pietro praat dus voor haar beurt.
Ben ik het mee eens.

Van die vermeende traditie is mij anders niets bekend. Van uitzonderingen op de traditie wel.

Marsipulami
15-12-08, 22:47
Dat heb ik gedaan.
Ik hoor niks.
Waarom ?

Pirandello heeft een verhaal geschreven over een verkrachtingskind, een heel zachtmoedig type. In de loop der tijd gaat hij uiterlijk steeds meer op zijn vader lijken; moeder krijgt last van nachtmerries. Het is een steengoed verhaal. Ik ben er niet vrolijk van geworden.
Waar P. zijn stof vandaan had weet ik niet.

Je zei dat de hel vol zit met verkrachtingskinderen. Dat geloof ik zeker niet. Dat ze vaker in gevangenissen zitten of psychiatrische centra mogelijks wel.

Verder is je verwijzing naar die film wel interessant. Dat het kind van die moeder naarmate het ouder wordt herinnert aan de verkrachter en dat de moeder het daar moeilijk mee heeft lijkt mij plausibel, en ook gezonder dan alles te verdringen.

H.P.Pas
15-12-08, 22:50
Van die vermeende traditie is mij anders niets bekend.

Mwah. Of de kat nou zwart of wit is; hoofdzaak hij vangt muizen zei Deng toch ?

Marsipulami
15-12-08, 22:52
Mevrouw di Pietro praat dus voor haar beurt.
Ben ik het mee eens.


Om een etische keuze te kunnen maken moet je keuzemogelijkheden hebben. De katholieke kerk herinnert (hier bij monde van mevr. Di Pietro) aan alternatieve keuzes die ééndimensionale culturele dogma's en taboes overstijgen.

Marsipulami
15-12-08, 22:54
Van die vermeende traditie is mij anders niets bekend.

Er is wel meer in de katholieke traditie wat jou niet bekend is.

mark61
15-12-08, 22:56
Mwah. Of de kat nou zwart of wit is; hoofdzaak hij vangt muizen zei Deng toch ?

Dat was ook wel nadat het rode boekje de versnipperaar in was gegaan.

mark61
15-12-08, 22:57
Er is wel meer in de katholieke traditie wat jou niet bekend is.

Dat zal best. Maar de hoofdlijnen zijn me klaarhelder.

mark61
15-12-08, 22:59
Om een etische keuze te kunnen maken moet je keuzemogelijkheden hebben. De katholieke kerk herinnert (hier bij monde van mevr. Di Pietro) aan alternatieve keuzes die ééndimensionale culturele dogma's en taboes overstijgen.

Nee, dat is niet wat er in het artikel staat. Je hebt duidelijk grote moeite met begrijpend lezen.

Met cultuur of taboes heeft eea niets te maken. Het is een bij uitstek oncultureel onderwerp. Met katholieke dogma's dan weer wel.

H.P.Pas
15-12-08, 23:02
Om een etische keuze te kunnen maken moet je keuzemogelijkheden hebben. De katholieke kerk herinnert (hier bij monde van mevr. Di Pietro) aan alternatieve keuzes die ééndimensionale culturele dogma's en taboes overstijgen.

Dat doet ze nou juist niet. Het is ethisch onaanvaardbaar zegt ze. Punt.

mark61
15-12-08, 23:06
Dat doet ze nou juist niet. Het is ethisch onaanvaardbaar zegt ze. Punt.

Een merkwaardig leesgebrek. Which reminds me, kan jij me dan vertellen wie Ananias en F. vermoordde en waarom? Want ik krijg het er bij die andere overheenlezer niet uit.

knuppeltje
15-12-08, 23:08
Dat heb ik gedaan.
Ik hoor niks.
Waarom ?

Pirandello heeft een verhaal geschreven over een verkrachtingskind, een heel zachtmoedig type. In de loop der tijd gaat hij uiterlijk steeds meer op zijn vader lijken; moeder krijgt last van nachtmerries. Het is een steengoed verhaal. Ik ben er niet vrolijk van geworden.
Waar P. zijn stof vandaan had weet ik niet.


Wel lees dan maar eens 'De brute Bruiloft' van Yan Queffelec, die kreeg ervoor de 'Prix Concourt' en dat is niet niks, dat is heel wat anders dan de Ako Literatuurprijs denk.
Het is een wekelijk gruwelijk verhaal over een verkrachting van een bakkersdochter, uit een burgerlijk milieu- dus een ramp om te verbergen, door haar dronken Amerikaanse vriendje en zijn maten, daags voordat die terug gaan naar Amerika. Het kind dat daaruit geboren wordt, wordt al vanaf de eerste dag, een steeds grotere obsessie voor de moeder, met alle gevolgen van dien.
Een gruwelijk verhaal, maar ook met hele poëtische passages, en een heel origineel eind. Eens gelezen, en je vergeet het nooit meer

Die Piro mag ik ook wel trouwens.

knuppeltje
15-12-08, 23:11
het persoonlijk geweten steeds het laatste woord moet hebben in etische kwesties.

Wat lig jij dan allemaal te zeiken man?

Marsipulami
15-12-08, 23:38
Het is een bij uitstek oncultureel onderwerp. Met katholieke dogma's dan weer wel.

Dat heb je goed begrepen. De kerk zwicht niet voor culturele dogma's en taboes die in een bepaalde cultuur en tijdsgeest worden opgedrongen aan het individu. Zij biedt een altarnatief en put daarbij inspiratie uit de rijkdom van haar eigen (dogmatische) traditie.

Een gevleugelde uitspraak is: "Als de kerk huwt met de geest en de cultuur van de tijd, dan zal ze spoedig weduwe zijn."

Marsipulami
16-12-08, 00:01
Dat doet ze nou juist niet. Het is ethisch onaanvaardbaar zegt ze. Punt.

In de veronderstelling dat de auteur van het korte artikeltje niet vergeten is om allerlei nuances op te nemen. Maar goed, het is haar goed recht om dat te zeggen. Als goede katholiek moet je dergelijke uitspraken ook zien in samenhang met andere elementen uit de katholieke traditie en in die traditie speelt het persoonlijk geweten een belangrijke rol.

mark61
16-12-08, 00:05
Dat heb je goed begrepen. De kerk zwicht niet voor culturele dogma's en taboes

De kerk is bij uitstek een cultuurgebonden fenomeen, met bijbehorende dogma's en taboes. Verkrachting en de reactie van een vrouw daarop is bij uitstek niet cultuurgebonden; dogma's en taboes spelen daarbij zeer zeker geen rol, tenzij van buiten opgelegd.


Een gevleugelde uitspraak is: "Als de kerk huwt met de geest en de cultuur van de tijd, dan zal ze spoedig weduwe zijn."

Dat klopt uitstekend. De kerk is ergens in het verleden blijven steken en is daarmee volledig irrelevant geworden.

Leer eerst een de artikelen lezen die je zelf plaatst, voor je ons komt vervelen met je draaikonterij.

Het commandocentrum draagt verkrachte vrouwen op hun kind te baren. Het moedigt van geen kanten het gebruik van het 'individuele geweten' aan teneinde 'een keuze te kunnen maken.'

Dat zijn twee leugens en ik begrijp oprecht niet dat je denkt dat niemand dat doorheeft.

Marsipulami
16-12-08, 00:27
Dat klopt uitstekend. De kerk is ergens in het verleden blijven steken en is daarmee volledig irrelevant geworden.

Doordat de kerk blijft vasthouden aan inzichten uit het verleden is zij bij uitstek goed geplaatst om een cultuurkritische functie t.a.v. de tijdsgeest te vervullen.


Het commandocentrum draagt op ....

De kerk fomuleert etische idealen. Verkrachting en abortus of een combinatie van beiden zijn laakbaar. Daarnaast respecteert de kerk de vrijheid van geweten. Bovendien weet de katholieke kerk als geen enkele andere levensbeschouwelijke groep op de planeet, tegenstrijdige meningen te verzoenen en mensen die gefaald hebben in hun persoonlijk leven aan boord te houden.

The_Grand_Wazoo
16-12-08, 08:31
Dat heb je goed begrepen. De kerk zwicht niet voor culturele dogma's en taboes die in een bepaalde cultuur en tijdsgeest worden opgedrongen aan het individu. Zij biedt een altarnatief en put daarbij inspiratie uit de rijkdom van haar eigen (dogmatische) traditie.

Een gevleugelde uitspraak is: "Als de kerk huwt met de geest en de cultuur van de tijd, dan zal ze spoedig weduwe zijn."

De kerk is in het verleden wel degelijk met een cultuur van de tijd getrouwd. Dat huwelijk is ondertussen al lang en breed geconsumeerd. Er is in hoge mate sprake van gedachteloze sleur; routineus wordt de ene achterhaalde stellingmane na de andere gepresenteerd als overeenkomstig een eeuwig scheppingsplan of universele waarden, terwijl zij in werkelijkheid niets meer zijn dan versteende tijdgeesten en wanen van dagen die al lang vervloten zijn. Deze versteende echtgenoot kan de uitgedroogde schoot van de moederkerk niet meer bezwangeren met nieuw elan of baanbrekende gedachte, de vervolgen tijdgeest waarmee zij het bed deelt is net zo onvruchtbaar als de aars van de koorknaapjes waarmee de gewijden hun gelofte van celibaat invulling geven.

mark61
16-12-08, 14:47
Doordat de kerk blijft vasthouden aan inzichten uit het verleden is zij bij uitstek goed geplaatst om een cultuurkritische functie t.a.v. de tijdsgeest te vervullen.

Huh? Net was de kerk nog tijdloos, nu weer tijdgebonden. Jezuïet. Je bent de spitting image van Ait, en Wortel onderhand. Zijn alle gelovigen zo of alleen de prikkende variant?


De kerk fomuleert etische idealen.

Nee, dat lieg je. De kerk verordonneert of verbiedt gedrag. En dan heel selectief.


Verkrachting en abortus of een combinatie van beiden zijn laakbaar.

Ja joh, gooi het ook nog eens op één hoop. Smerige hond.


Daarnaast respecteert de kerk de vrijheid van geweten.

Nee, dat is leugen 2. Voorheen leidde een afwijkend geweten tot de doodstraf, nu mag de kerk dat allemaal niet meer.


Bovendien weet de katholieke kerk als geen enkele andere levensbeschouwelijke groep op de planeet, tegenstrijdige meningen te verzoenen en mensen die gefaald hebben in hun persoonlijk leven aan boord te houden.

Hoe kom je daarbij? Vannacht over gedroomd? Of het verenigt tegenstanders van straffeloze pedofilie? Ja, dat wel.

Fijn dat je aan boord bent.

Marsipulami
16-12-08, 15:49
Huh? Net was de kerk nog tijdloos, nu weer tijdgebonden. Jezuïet. Je bent de spitting image van Ait, en Wortel onderhand. Zijn alle gelovigen zo of alleen de prikkende variant?



Nee, dat lieg je. De kerk verordonneert of verbiedt gedrag. En dan heel selectief.



Ja joh, gooi het ook nog eens op één hoop. Smerige hond.



Nee, dat is leugen 2. Voorheen leidde een afwijkend geweten tot de doodstraf, nu mag de kerk dat allemaal niet meer.



Hoe kom je daarbij? Vannacht over gedroomd? Of het verenigt tegenstanders van straffeloze pedofilie? Ja, dat wel.

Fijn dat je aan boord bent.


Je kan misschien eens een goeie therapeut zoeken om je frustraties aangaande je christelijke opvoeding te verwerken. Veel sterkte !

Soldim
16-12-08, 15:53
Verkrachting en abortus of een combinatie van beiden zijn laakbaar.

Vooral in een discussie als deze vind ik het nogal grof om die twee gelijk te stellen.

Sterker nog, ik vind het moreel verwerpelijk.

knuppeltje
16-12-08, 16:04
Je kan misschien eens een goeie therapeut zoeken om je frustraties aangaande je christelijke opvoeding te verwerken. Veel sterkte !

De argumenten zijn weer op zeker?

Marsipulami
16-12-08, 18:05
De argumenten zijn weer op zeker?


Ja ik wacht enkel nog op de weerlegging ervan door jou.

Marsipulami
16-12-08, 18:15
Vooral in een discussie als deze vind ik het nogal grof om die twee gelijk te stellen.

Sterker nog, ik vind het moreel verwerpelijk.

Je hebt gelijk. Ik mag verkrachting en abortus niet op één lijn zetten. Abortus is erger dan verkrachting omdat een kind van het leven beroofd wordt en het kwaad nog minder te herstellen is dan bij verkrachting.

super ick
16-12-08, 19:04
Je hebt gelijk. Ik mag verkrachting en abortus niet op één lijn zetten. Abortus is erger dan verkrachting omdat een kind van het leven beroofd wordt en het kwaad nog minder te herstellen is dan bij verkrachting.

Ik weet niet of het je intussen opgevallen is. Je krijgt nergens een voet aan de grond, je draait, je koppelt zaken aan elkaar die helemaal niets met elkaar te maken en je liegt bovendien.

Je hoofd is net zo leeg als je kerk, lelijke zot!

knuppeltje
16-12-08, 19:44
Ja ik wacht enkel nog op de weerlegging ervan door jou.

Dwaas, je hebt niet goed gelezen.

knuppeltje
16-12-08, 19:46
Je hebt gelijk. Ik mag verkrachting en abortus niet op één lijn zetten. Abortus is erger dan verkrachting omdat een kind van het leven beroofd wordt en het kwaad nog minder te herstellen is dan bij verkrachting.

Sow, wie bepaalt dat dan weer?

Marsipulami
16-12-08, 20:31
Ik weet niet of het je intussen opgevallen is. Je krijgt nergens een voet aan de grond, je draait, je koppelt zaken aan elkaar die helemaal niets met elkaar te maken en je liegt bovendien.

Je hoofd is net zo leeg als je kerk, lelijke zot!

Je mag ook op het onderwerp zelf reageren. Je bent niet verplicht tot persoonljke aanvallen mocht je daar nog niet van op de hoogte zijn.

Tomas
16-12-08, 20:37
Je hebt gelijk. Ik mag verkrachting en abortus niet op één lijn zetten. Abortus is erger dan verkrachting omdat een kind van het leven beroofd wordt en het kwaad nog minder te herstellen is dan bij verkrachting.

Kijk da's nou duidelijke taal. Vrouwen die aboretus plegen, waarom dan ook, zijn moordenaars. Erger dan verkrachters bv.

Deze gedachtengang kan ik ook goed plaatsen bij die poging waar de schrijver zichzelf probeert te overtuigen dat verkracht zijn best wel erg is.

Ik begrijp dan niet waarom je al die zijpaden inslaat. Dat de samenleving de vrouw door culturele taboes haar vrije keus probeert te ontnemen. Of dat al je oponenten hier vrouwen dwingen tot abortus. Tot het consultatiebureau aan toe.

Het lijkt wel alsof je onder culturele druk, tegen je zin, je liberaal probeert voor te doen. Niet doen. Dat staat zo sukkelig.

mark61
16-12-08, 21:03
Je kan misschien eens een goeie therapeut zoeken om je frustraties aangaande je christelijke opvoeding te verwerken. Veel sterkte !

Ah, je vertangeriseert. Dat gebeurt altijd na eindeloos liegen en draaien. Het blijkt, hoe kan dat nou?, niet te werken, dus gaan we maar schelden.

FYI, ik heb, de here zij geprezen, geen christelijke opvoeding gehad.

Marsipulami
16-12-08, 23:17
Ah, je vertangeriseert. Dat gebeurt altijd na eindeloos liegen en draaien. Het blijkt, hoe kan dat nou?, niet te werken, dus gaan we maar schelden.



Ik heb niet gescholden gewoon een constructief advies gegeven waarbij de regels van de normale wellevendheid niet werden overschreden.

Marsipulami
16-12-08, 23:36
Kijk da's nou duidelijke taal.

Dank U. Ik probeer altijd duidelijk en zonder omwegen mijn standpunt weer te geven.


Vrouwen die aboretus plegen, waarom dan ook, zijn moordenaars. Erger dan verkrachters bv.

Dat heb ik nooit gezegd, je mag mijn duizenden posts op dit forum erop nalezen.

Ik heb terzake enkel de stelling verdedigd dat abortus een moreel kwaad is en heb de vrijheid verdedigd van vrouwen in een kwetsbare maatschappelijke situatie om geen abortus te plegen ondanks de druk van goed fatsoen familie en vrienden, de media en de gangbare opinies in de samenleving.


Deze gedachtengang kan ik ook goed plaatsen bij die poging waar de schrijver zichzelf probeert te overtuigen dat verkracht zijn best wel erg is.

Ik veronderstel (hoop) dat je het met mij eens bent dat verkrachting een ernstig moreel kwaad is.


Ik begrijp dan niet waarom je al die zijpaden inslaat. Dat de samenleving de vrouw door culturele taboes haar vrije keus probeert te ontnemen. Of dat al je oponenten hier vrouwen dwingen tot abortus. Tot het consultatiebureau aan toe.

Ik pleit inderdaad voor de vrijheid van vrouwen om geen abortus te plegen.


Het lijkt wel alsof je onder culturele druk, tegen je zin, je liberaal probeert voor te doen. Niet doen. Dat staat zo sukkelig

Ik kan je gerust stellen. Ik ben geen liberaal en probeer dat ook niet te zijn. Ik ben conservatief, sociaal bewogen en solidair met mensen in een maatschappelijk uiterst kwetsbare situatie.

mark61
17-12-08, 07:47
Dat heb ik nooit gezegd, je mag mijn duizenden posts op dit forum erop nalezen.


Draai niet zo:

Abortus is erger dan verkrachting omdat een kind van het leven beroofd wordt

Glibberige jezuïet.


Ik ben conservatief, sociaal bewogen

Conservatief en sociaal bewogen sluiten elkaar uit.

mark61
17-12-08, 07:49
Ik heb niet gescholden gewoon een constructief advies gegeven waarbij de regels van de normale wellevendheid niet werden overschreden.

Je liegt weer. Jezuïet.

Charlus
17-12-08, 07:50
<...>Ik veronderstel (hoop) dat je het met mij eens bent dat verkrachting een ernstig moreel kwaad is.<...>
Wat jou betreft is verkrachting net zo ernstig als het hebben van slechte gedachten?

Marsipulami
17-12-08, 08:56
Draai niet zo:

[
Conservatief en sociaal bewogen sluiten elkaar uit.

In jouw bekrompen universum wellicht wel.

SalmayaSale
17-12-08, 12:09
Je hebt gelijk. Ik mag verkrachting en abortus niet op één lijn zetten. Abortus is erger dan verkrachting omdat een kind van het leven beroofd wordt en het kwaad nog minder te herstellen is dan bij verkrachting.

De 2 eerste maanden is er nog geen sprake van een "kind". Hoe kan je het leed van een nietgeboren foetus vergelijken met het leed van de "verkrachte vrouw"??? Die is voor het leven getekend en dan moet ze nog de zaad van de misdadiger dragen, voeden, laten groeien en dan koesteren????? :zweep:

Tomas
17-12-08, 12:12
De 2 eerste maanden is er nog geen sprake van een "kind". Hoe kan je het leed van een nietgeboren foetus vergelijken met het leed van de "verkrachte vrouw"??? Die is voor het leven getekend en dan moet ze nog de zaad van de misdadiger dragen, voeden, laten groeien en dan koesteren????? :zweep:

Vrouwen hebben niks te zoeken in dit topic. Niet life in ieder geval.

SalmayaSale
17-12-08, 12:14
Vrouwen hebben niks te zoeken in dit topic. Niet life in ieder geval.

Ohh sorry, gaat het over de verkrachting van de man???? Dan heb ik niet goed gelezen:huil:

Tomas
17-12-08, 12:23
Ohh sorry, gaat het over de verkrachting van de man???? Dan heb ik niet goed gelezen:huil:

Jullie zieleheil is ook onze zorg. Wij hebben het maar zwaar.

Bofko
17-12-08, 12:35
De 2 eerste maanden is er nog geen sprake van een "kind".
Bij Marsipulami is een bevruchte eicel al een kind.Dat moet ook wel want anders is het een graduele discussie en geen principiele. En Mars gaat voor principiele zaken. Bij een graduele discussie is de vraag slechts bij welke zwangerschapsduur je een foetus 'kind' mag noemen.

Marsipulami
17-12-08, 12:51
Bij Marsipulami is een bevruchte eicel al een kind.Dat moet ook wel want anders is het een graduele discussie en geen principiele. En Mars gaat voor principiele zaken. Bij een graduele discussie is de vraag slechts bij welke zwangerschapsduur je een foetus 'kind' mag noemen.

De nazi's zorgde ook voor een voorafgaande ontmenselijking van hun slachtoffers in hun denken en taalgebruik alvorens te beginnen rmoorden.

Charlus
17-12-08, 12:55
De nazi's zorgde ook voor een voorafgaande ontmenselijking van hun slachtoffers in hun denken en taalgebruik alvorens te beginnen rmoorden.
Verkrachte vrouwen die een abortus wensen, zijn nazi's. Interesting. Kaal scheren lijkt me wel het minste.

H.P.Pas
17-12-08, 12:58
Verkrachte vrouwen die een abortus wensen, zijn nazi's. Interesting. Kaal scheren lijkt me wel het minste.

Erger, denk ik. De nazi's waren tegen abortus..
'Ook' wou ik eerst schrijven; dat zou natuurlijk onder gordel geweest zijn.

Marsipulami
17-12-08, 13:06
Verkrachte vrouwen die een abortus wensen, zijn nazi's. Interesting. Kaal scheren lijkt me wel het minste.

Verkrachte vrouwen zijn slachtoffers en als nazisten zoals hier op het forum hen een abortus aanpraten als enig mogelijke oplossing voor hun situatie, dan zijn ze mogelijks nog meer slachtoffer. Twee keer verkracht zeg maar, een tweede keer door de mensen die hen een abortus opdringen.

Charlus
17-12-08, 13:17
De nazi's zorgde ook voor een voorafgaande ontmenselijking van hun slachtoffers in hun denken en taalgebruik alvorens te beginnen rmoorden.
Verkrachte vrouwen die een abortus wensen, zijn nazi's. Interesting. Kaal scheren lijkt me wel het minste.
Verkrachte vrouwen zijn slachtoffers en als nazisten zoals hier op het forum hen een abortus aanpraten als enig mogelijke oplossing voor hun situatie, dan zijn ze mogelijks nog meer slachtoffer. Twee keer verkracht zeg maar, een tweede keer door de mensen die hen een abortus opdringen.
Ze zijn geen nazi's, maar wel willoze slachtoffers van de abortus-lobby. Zelf weten ze niet wat goed voor ze is. Volwaardig zijn ze dus in geen geval.
Kun je eens aangeven waarom mensen, in jouw terminologie nazi's, die abortus voor verkrachte vrouwen beschikbaar stellen, zo dolgraag foetussen willen aborteren (ze praten aan en dringen op)? Daar komen ze volgens jou op klaar? Ze zetten daarenboven ontmenselijking van bevruchte eicellen in om maar ongestoord hun gang te kunnen gaan. De nood moet hoog zijn.

Marsipulami
17-12-08, 13:42
Ze zijn geen nazi's, maar wel willoze slachtoffers van de abortus-lobby. Zelf weten ze niet wat goed voor ze is. Volwaardig zijn ze dus in geen geval.
Kun je eens aangeven waarom mensen, in jouw terminologie nazi's, die abortus voor verkrachte vrouwen beschikbaar stellen, zo dolgraag foetussen willen aborteren (ze praten aan en dringen op)? Daar komen ze volgens jou op klaar? Ze zetten daarenboven ontmenselijking van bevruchte eicellen in om maar ongestoord hun gang te kunnen gaan. De nood moet hoog zijn.

't Is allemaal wat. :lole:

knuppeltje
17-12-08, 13:51
Verkrachte vrouwen zijn slachtoffers en als nazisten zoals hier op het forum hen een abortus aanpraten als enig mogelijke oplossing voor hun situatie, dan zijn ze mogelijks nog meer slachtoffer. Twee keer verkracht zeg maar, een tweede keer door de mensen die hen een abortus opdringen.

Wie zijn die nazisten hier die vrouwen een abortus opdringen volgens jou?

SalmayaSale
17-12-08, 13:56
Jullie zieleheil is ook onze zorg. Wij hebben het maar zwaar.

Je hebt het recht niet om mijn recht tot reageren te verkrachten:ego:

H.P.Pas
17-12-08, 14:00
Je hebt het recht niet om mijn recht tot reageren te verkrachten:ego:

Jij hebt geen tijd om te reageren. Jij moet het onkenbare hoeden.
Aan je werk !

The_Grand_Wazoo
17-12-08, 14:01
Verkrachte vrouwen zijn slachtoffers en als nazisten zoals hier op het forum hen een abortus aanpraten als enig mogelijke oplossing voor hun situatie, dan zijn ze mogelijks nog meer slachtoffer. Twee keer verkracht zeg maar, een tweede keer door de mensen die hen een abortus opdringen.

Even voor de duidelijkheid. Geen van de voorstanders van het recht op abortus dringt een abortus op, zij pleiten alleen voor het recht op een keuze. Jij bent hier de persoon die individuen dit recht wil ontnemen en dus de keuzevrijheid wil inperken. Als er dus al grond zou zijn voor het gebruik van de karakterisering 'nazi', dan is dat van jou op toepassing.

SalmayaSale
17-12-08, 14:06
Bij Marsipulami is een bevruchte eicel al een kind.Dat moet ook wel want anders is het een graduele discussie en geen principiele. En Mars gaat voor principiele zaken. Bij een graduele discussie is de vraag slechts bij welke zwangerschapsduur je een foetus 'kind' mag noemen.

Principieel gaat het welzijn van de levende voor de niet-geboren.
Principieel/religieus mag de vrouw altijd abortus plegen als zij het psychisch/fysiek niet aankan

SalmayaSale
17-12-08, 14:08
Jij hebt geen tijd om te reageren. Jij moet het onkenbare hoeden.
Aan je werk !

Misschien moet ik van jou het onkenbaar hoeden maar ik wil me toch laten kenne. Duss...... Zwijg! Hoeder van het aanrecht!

Tomas
17-12-08, 14:09
Principieel/religieus mag de vrouw altijd abortus plegen als zij het psychisch/fysiek niet aankan

Bijna goed. Mannen mogen hun vrouw laten aborteren als zij van mening zijn dat zij het eventueel niet aankan. Fysiek. Je gaat wederom net een perk te buiten.

Bofko
17-12-08, 14:15
Principieel gaat het welzijn van de levende voor de niet-geboren.
Principieel/religieus mag de vrouw altijd abortus plegen als zij het psychisch/fysiek niet aankan

Is dit een persoonlijk of een islamitisch standpunt ?

SalmayaSale
17-12-08, 14:19
De nazi's zorgde ook voor een voorafgaande ontmenselijking van hun slachtoffers in hun denken en taalgebruik alvorens te beginnen rmoorden.

Ohhh ik snap het...zoals sommige zich gaan ontmenselijken om zichzel als God te beschouwen :zweep:

SalmayaSale
17-12-08, 14:20
Is dit een persoonlijk of een islamitisch standpunt ?

Allebei:strik:

super ick
17-12-08, 14:28
Even voor de duidelijkheid. Geen van de voorstanders van het recht op abortus dringt een abortus op, zij pleiten alleen voor het recht op een keuze. Jij bent hier de persoon die individuen dit recht wil ontnemen en dus de keuzevrijheid wil inperken. Als er dus al grond zou zijn voor het gebruik van de karakterisering 'nazi', dan is dat van jou op toepassing.

Katholieken die anderen uitmaken voor Nazi hebben geen besef van de daden van de eigen kerk. Maar dat terzijde.

Heel de discussie is een non-discussie. Het gros van de verkrachte vrouwen welke geen anticonceptie gebruiken zullen besluiten om een morning-after-pil te gebruiken om een eventuele bevruchting uit te sluiten. Dit is geen abortus.

Mars draait de discussie zodanig dat het lijkt alsof verkrachte vrouwen verplicht zijn een abortus te ondergaan. Volkomen uit de lucht gegrepen en wanhopig zoekende naar die ene strohalm die hem geloofwaardig maakt.

Degene die een verkrachte vrouw haar vrije keuze afneemt is een nazi. Zieltjes baren tegen alle logica in werkt misschien in missielanden waar mensen deze leugens nog geloven. Ze zijn er ook behoorlijk de dupe van. Mede met dank aan de katholieke pedokerk van Mars.

Marsipulami
17-12-08, 15:11
Katholieken die anderen uitmaken voor Nazi hebben geen besef van de daden van de eigen kerk. Maar dat terzijde.

Heel de discussie is een non-discussie. Het gros van de verkrachte vrouwen welke geen anticonceptie gebruiken zullen besluiten om een morning-after-pil te gebruiken om een eventuele bevruchting uit te sluiten. Dit is geen abortus.

Mars draait de discussie zodanig dat het lijkt alsof verkrachte vrouwen verplicht zijn een abortus te ondergaan. Volkomen uit de lucht gegrepen en wanhopig zoekende naar die ene strohalm die hem geloofwaardig maakt.

Degene die een verkrachte vrouw haar vrije keuze afneemt is een nazi. Zieltjes baren tegen alle logica in werkt misschien in missielanden waar mensen deze leugens nog geloven. Ze zijn er ook behoorlijk de dupe van. Mede met dank aan de katholieke pedokerk van Mars.

Ik zie dat er stoom uit je oren komt ! :lole:

Slinger
17-12-08, 15:13
Ik zie dat er stoom uit je oren komt ! :lole:

Je hebt mijn vraag nog niet beantwoord...

Marsipulami
17-12-08, 15:16
Je hebt mijn vraag nog niet beantwoord...

Ik zal eens kijken.

Marsipulami
17-12-08, 15:23
Nou, dat vind ik ook. Maar volgens mij is dat niet volgens de katholieke traditie.


Als het deze opmerking is waarop je doelt. In de katholieke traditie kan niemand verplicht worden om tegen zijn of haar geweten te handelen. Normen kunnen een houvast zijn om bepaalde situaties te helpen beoordelen. Maar ook niet meer dan dat. Echter elk concreet moreel probleem is weer anders. Normen en waarden botsen dikwijls met zichzelf, de allerlaatste afweging moet steeds door het individu gebeuren.

knuppeltje
17-12-08, 15:40
Normen en waarden botsen dikwijls met zichzelf, de allerlaatste afweging moet steeds door het individu gebeuren.

En zeker aan verkrachte vrouwen worden overgelaten.

Maar beantwoord mijn vraag eens naar aanleiding van jouw opmerking over die zogenaamde nazies hier, die hier volgens jou vrouwen tot abortus willen dwingen. Wie zijn dat dan hier?

Marsipulami
17-12-08, 15:47
En zeker aan verkrachte vrouwen worden overgelaten.

Zeer zeker.


Maar beantwoord mijn vraag eens naar aanleiding van jouw opmerking over die zogenaamde nazies hier, die hier volgens jou vrouwen tot abortus willen dwingen. Wie zijn dat dan hier?

Die vraag is niet interessant om te antwoorden. Ik zou zeggen. "Wie het schoentje past, trekke het aan".

knuppeltje
17-12-08, 15:55
=Marsipulami;3813287]Zeer zeker.

Wat zeik je dan de hele tijd?


Die vraag is niet interessant om te antwoorden. Ik zou zeggen. "Wie het schoentje past, trekke het aan".

O, jij vind het gewoon leuk om iedereen die het niet met je eens is een nazie te noemen. Dat kan ook natuurlijk. Maar is het niet aan mij en anderen hier om uit te maken of het naar aanleiding van die zware beschuldiging van je, die vraag interessant genoeg is, om er een antwoord op te krijgen?
Maar wie heeft er nu hier die verkrachte vrouwen een abortus willen opdringen volgens jou? Of is die vraag ook te moeilijk voor je?

Slinger
17-12-08, 16:05
Wat zeik je dan de hele tijd?



O, jij vind het gewoon leuk om iedereen die het niet met je eens is een nazie te noemen. Dat kan ook natuurlijk.

Van wie zou hij dat toch geleerd hebben?

knuppeltje
17-12-08, 16:08
Van wie zou hij dat toch geleerd hebben?

Ik zou het niet weten, maar misschien is ie bij de Jezuïeten in de leer geweest.

Slinger
17-12-08, 16:12
Ik zou het niet weten, maar misschien is ie bij de Jezuïeten in de leer geweest.


Ja, Nijmeegse Jezuïeten....

Marsipulami
17-12-08, 16:26
Maar wie heeft er nu hier die verkrachte vrouwen een abortus willen opdringen volgens jou? Of is die vraag ook te moeilijk voor je?

We leven in een opdringerige cultuur waarin abortus bij een verkrachting automatisch en vanzelfsprekend als de oplossing wordt gezien. Uzelf en anderen op dit forum zijn vertolkers van zulke opdringerige cultuur. Als je die evidentie doorbreekt door alternatieve opties te verduidelijken en te verdedigen dan mondt dat uit in allerlei scheldtirades. De heersende gedachtengang mag niet in vraag gesteld worden volgens de zelfverklaarde toleranten op dit forum.

H.P.Pas
17-12-08, 16:27
Die vraag is niet interessant om te antwoorden.

Het antwoord is niemand.
Blijft de vraag waar je je over opwindt.

Bofko
17-12-08, 16:33
We leven in een opdringerige cultuur waarin abortus bij een verkrachting automatisch en vanzelfsprekend als de oplossing wordt gezien. Uzelf en anderen op dit forum zijn vertolkers van zulke opdringerige cultuur. Als je die evidentie doorbreekt door alternatieve opties te verduidelijken en te verdedigen dan mondt dat uit in allerlei scheldtirades. De heersende gedachtengang mag niet in vraag gesteld worden door de zelfverklaarde toleranten op dit forum.

Hou het principieel Mars. Mensen hier beschuldigen van opdringerigheid klopt niet met de realiteit. Iedere opponent van je in dit topic legt de beslissing bij de vrouw zelf.

Stel dat zo'n verkrachte vrouw ondanks hevige weerstand van de plaatselijke clericus (die met haar de nodige gesprekken heeft gevoerd..) toch wel abortus wil. Dan is dat wat jou betreft dan wel ok ?

Marsipulami
17-12-08, 16:57
Hou het principieel Mars. Mensen hier beschuldigen van opdringerigheid klopt niet met de realiteit. Iedere opponent van je in dit topic legt de beslissing bij de vrouw zelf.

Net als ik dus. Maar het feit dat de beslissing bij de vrouw ligt betekent niet dat er geen discussie mag zijn over dergelijke morele vraagstukken en dat de keuze om geen abortus te plegen mag verdedigd worden.



Stel dat zo'n verkrachte vrouw ondanks hevige weerstand van de plaatselijke clericus (die met haar de nodige gesprekken heeft gevoerd..) toch wel abortus wil. Dan is dat wat jou betreft dan wel ok ?

Ik zou de clerus daarbuiten houden, die heeft daar volgens mij geen verstand van. Zo'n vrouw zal zich in de praktijk niet gaan wenden tot een ethicus van welke levensbeschouwelijke denominatie dan ook. Ze zal eerder de zaak bespreken met intieme vrienden of familieleden en het is belangrijk dat die intimi zo ruimdenkend zijn dat ze alle opties openlaten.

Bofko
17-12-08, 17:25
Net als ik dus. Maar het feit dat de beslissing bij de vrouw ligt betekent niet dat er geen discussie mag zijn over dergelijke morele vraagstukken en dat de keuze om geen abortus te plegen mag verdedigd worden.
Ok.Hier proef ik dus uit dat ook voor jou abortus toegestaan is.



Ik zou de clerus daarbuiten houden, die heeft daar volgens mij geen verstand van.
En hier ook.



Zo'n vrouw zal zich in de praktijk niet gaan wenden tot een ethicus van welke levensbeschouwelijke denominatie dan ook. Ze zal eerder de zaak bespreken met intieme vrienden of familieleden en het is belangrijk dat die intimi zo ruimdenkend zijn dat ze alle opties openlaten.

De discussie gaat gewoon over adviseurs dus, en niet over abortus.

mark61
17-12-08, 17:31
Vrouwen hebben niks te zoeken in dit topic. Niet life in ieder geval.

:hihi:

mark61
17-12-08, 17:35
Verkrachte vrouwen zijn slachtoffers en als nazisten zoals hier op het forum hen een abortus aanpraten als enig mogelijke oplossing voor hun situatie, dan zijn ze mogelijks nog meer slachtoffer. Twee keer verkracht zeg maar, een tweede keer door de mensen die hen een abortus opdringen.

Vrouwen hebben geen gevoelens, kunnen niet nadenken, hebben geen wilskracht.

Godzijdank zijn er mensen als jij die zich over deze minderwaardige schepselen ontfermen.

Niemand dringt vrouwen een abortus op, jij en je vriendjes willen vrouwen een kind van een verkrachter opdringen.

Gore leugenaar & verdraaier. Hoe durf je gewoon?

mark61
17-12-08, 17:41
't Is allemaal wat. :lole:

Ja, wat heb je hier nou eigenlijk tegenin te brengen? Niks.

Marsipulami
17-12-08, 17:42
Vrouwen hebben geen gevoelens, kunnen niet nadenken, hebben geen wilskracht.

Ik had al zo'n vermoeden dat dit jouw beeld van vrouwen was.

mark61
17-12-08, 17:48
We leven in een opdringerige cultuur waarin abortus bij een verkrachting automatisch en vanzelfsprekend als de oplossing wordt gezien. Uzelf en anderen op dit forum zijn vertolkers van zulke opdringerige cultuur. Als je die evidentie doorbreekt door alternatieve opties te verduidelijken en te verdedigen dan mondt dat uit in allerlei scheldtirades. De heersende gedachtengang mag niet in vraag gesteld worden volgens de zelfverklaarde toleranten op dit forum.

Niemand hier heeft het over 'automatische en vanzelfsprekend'.

Je liegt en verdraait aan één stuk door. Daar krijg je tirades van.

Wij zijn inderdaad tolerant en jouw kerk intolerant. Daar valt gewoon niets op af te dingen, tenzij met meer leugens en verdraaiingen. Als ik iets haat is dat het wel.

mark61
17-12-08, 17:50
dat er geen discussie mag zijn over dergelijke morele vraagstukken

Dat mag niet van de katholieke kerk. Verder juist van iedereen. Doe niet of je achterlijk bent.

Dennoch voeren vrouwen die discussie maar. Mannen gaat het geen donder aan.

mark61
17-12-08, 17:52
Ik had al zo'n vermoeden dat dit jouw beeld van vrouwen was.

En katholieken hebben een fantastisch gevoel voor humor.

Jij begint over zwakke vrouwtjes die zich abortussen laten aanpraten. Niet ik.

knuppeltje
17-12-08, 18:16
We leven in een opdringerige cultuur waarin abortus bij een verkrachting automatisch en vanzelfsprekend als de oplossing wordt gezien. Uzelf en anderen op dit forum zijn vertolkers van zulke opdringerige cultuur. Als je die evidentie doorbreekt door alternatieve opties te verduidelijken en te verdedigen dan mondt dat uit in allerlei scheldtirades. De heersende gedachtengang mag niet in vraag gesteld worden volgens de zelfverklaarde toleranten op dit forum.

Je liegt er weer vrolijk op los. Niemand hier wil die vrouwen iets opdringen, behalve jij misschien. Die opties hoef jij niet zo schijnheilig gaan verduidelijken, want die zijn iedereen hier wel bekend, en je liegt als je zegt dat er iets niet in vraag mag worden gesteld. Laat het nu maar gewoon over aan die verkrachte vrouwen, en probeer niet voor een ander het geweten uit te hangen.
Maar goed, we kennen ons Jezuïetje wel.