PDA

Bekijk Volledige Versie : Klimaatzeurpieten: "Het water van de Schelde is te proper"



Marsipulami
17-12-08, 11:02
Het water van de Schelde is te proper

(PhotoNews)
wo 17/12/08 09:51 - Het aantal watervogels op de Schelde tussen Temse en Antwerpen is sterk gedaald. Volgens het Instituut voor Natuur en Bosonderzoek komt dat omdat het water te proper is geworden.
Watervogels leven onder andere van wormen die in het slib zitten, maar omdat het slib minder organisch materiaal bevat dan vroeger zijn er minder wormen en dus ook minder vogels.

De afnemende soorten op de Schelde zijn vooral de kuif- en tafeleend, maar ook de wintertaling, de bergeend, de krakeend, de waterhoen en de meerkoet. Er is wel een lichte stijging van het aantal visetende vogels zoals de aalscholver en de fuut.

Aan de oevers van de Zenne in de omgeving van Brussel zijn er dan weer meer watervogels dan enkele jaren geleden. Toen was er zo goed als geen leven meer in de Zenne, maar het nieuwe waterzuiveringsstation in Brussel-Noord heeft daar verandering in gebracht.

Vooral wilde eenden, wintertalingen, pijlstaarten, bergeenden en krakeenden profiteren ervan. Opmerkelijk is de aanwezigheid van dodaarzen. Dat zijn viseters, wat erop wijst dat er ook weer kleine visjes in de Zenne zitten.

Bofko
17-12-08, 11:14
Het water van de Schelde is te proper

Watervogels leven onder andere van wormen die in het slib zitten, maar omdat het slib minder organisch materiaal bevat dan vroeger zijn er minder wormen en dus ook minder vogels.


'minder organisch materiaal' is toch niet hetzelfde als ' 'minder proper' ? Zo bezien zou een woestijn het minst propere gebied op aarde moeten zijn.

mark61
17-12-08, 11:33
'minder organisch materiaal' is toch niet hetzelfde als ' 'minder proper' ? Zo bezien zou een woestijn het minst propere gebied op aarde moeten zijn.

Nee, het staat er andersom:

Minder materiaal = properder > te proper.

Ik neem aan dat ze naar fosfaten verwijzen.

Of bedoel je: 'meer organisch materiaal is toch niet hetzelfde als 'minder proper''? Dat vind ik ook wel haha.

Bofko
17-12-08, 11:45
'minder organisch materiaal' is toch niet hetzelfde als ' 'minder proper' ? Zo bezien zou een woestijn het minst propere gebied op aarde moeten zijn.
Nee, het staat er andersom:

Minder materiaal = properder > te proper.

Ik neem aan dat ze naar fosfaten verwijzen.


Ik bedoelde idd. de uitspraak 'minder organisch materiaal' = properder. Dat lijkt mij dus geen juiste veronderstelling m.b.t schone natuur.

Zijn fosfaten organisch ?

mark61
17-12-08, 12:01
Ik bedoelde idd. de uitspraak 'minder organisch materiaal' = properder. Dat lijkt mij dus geen juiste veronderstelling m.b.t schone natuur.

Zijn fosfaten organisch ?

Ik neem aan dat het gewoon een chemische stof is, PO4 toch?

Het gaat er ws. om dat die fosfaten uit wasmiddelen en kunstmest niet in het water horen. Dus is dat water 'proper' als het er niet inzit. Ongeacht of de natuur er nou beter of slechter van wordt.

Die impliciete overeenkomst in veel menselijke geesten tussen 'schoon' en 'natuurlijk' valt me wel vaker op ja.

Tomas
17-12-08, 12:10
Fosfaten is voer voor algen. Gaan ze helemaal uit hun dak van. Algen is vies. Bah.

mark61
17-12-08, 18:21
Fosfaten is voer voor algen. Gaan ze helemaal uit hun dak van. Algen is vies. Bah.

Algen is toch eten, brandstof, en electriciteitsopwekker tegenwoordig?

knuppeltje
17-12-08, 18:39
Algen is toch eten.... tegenwoordig?

Vroeger ook al, maar dat spul halen ze uit de zee. De Japanners zijn er dol op, ze zeggen dat ze daardoor aan die zwarte haren komen. In Ierland aten de mensen vroeger dat spul veelvuldig tijdens de vele hongerwinters onder de Engelse bezetting, ze hadden vaak niets anders. Aardappelen en zeewier, beiden komen in hun literatuur nogal eens voor.