PDA

Bekijk Volledige Versie : De lange tenen van Geert Wilders



IbnRushd
17-12-08, 18:11
De lange tenen van Geert Wilders

Thomas von der Dunk, 12-12-2008 16:51

Al wil Wilders de Tweede Kamer niet afschaffen en laat hij geen knokploegen marcheren, hij is zijn denken de afgelopen jaren wel steeds verder naar rechts geradicaliseerd.

Wordt u graag beledigd? Geert Wilders bij nader inzien kennelijk toch liever niet. De man die zelf van beledigingen zijn handelsmerk heeft gemaakt ('knettergek', 'Marokkaans tuig') en regelmatig historische onzin uitkraamt ('fascistische Koran'), reageert woedend nu twee wetenschappers hem in de extreem-rechtse hoek hebben geplaatst (http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1106574.ece/Onderzoekers_verklaren_PVV_extreemrechts): 'Zijn ze helemaal van de pot gerukt?' (parlementair taalgebruik blijft ook in de verdediging moeilijk).

Al wil Wilders de Tweede Kamer niet afschaffen en laat hij geen knokploegen marcheren, hij is zijn denken de afgelopen jaren wel steeds verder naar rechts geradicaliseerd. Zijn organische eigen-volk-eerst-denken, zijn tamelijk categorale afwijzing van bepaalde bevolkingsgroepen, zijn latente xenofobie en zijn suggesties het non-discriminatiebeginsel uit de Grondwet opzij te schuiven, vertonen wel degelijk raakvlakken met extreem-rechtse denkpatronen.

Dat hij een verblinde fan (http://extra.volkskrant.nl/opinie/artikel/show/id/503/Israel_is_een_oase_in_een_woestijn_van_achterlijkh eid) is van Israël kan geen tegenargument zijn. Nog los daarvan dat in Israël inmiddels eveneens een paar neonazi's (http://extra.volkskrant.nl/opinie/artikel/show/id/2104) rondlopen: van heftig antisemitisme had ook het historische prototype van de fascist, Mussolini, weinig last, en Mussert voor hij in Hitlers vaarwater kwam evenmin.

Wat de PVV in elk geval met hen gemeen heeft, is het Führer-principe, omdat Wilders intern oppermachtig is en elke democratische controle ontbreekt: Wilders is enige eigenaar van zijn bestuur- en ledenloze partij. Daarbij vergeleken was de NSB nog democratisch, want daar kon je gewoon lid van worden.

Van meer relevantie dan het gedoe over de exacte etiquettering, dat vooral weer eens een open zenuw van Nederland illustreert, is de inhoud. Als het om een oplossing voor de niet te ontkennen multiculturele spannin*gen gaat, opereert Wilders regelmatig abject.

Dat bleek nu opnieuw bij de kredietcrisis. Zijn eerste reactie op de kabinetsplannen: er moet gewoon geen geld meer naar probleemwijken en inburgeringscursussen gaan.

Pardon? Zijn reactie behelsde nadrukkelijk niét: het geld voor beide zou beter op een iets andere manier besteed kunnen worden, dit of dat plan heeft geen effect en kan beter zus of zo aangepast worden. Nee, hij wil dat er überhaupt geen geld naar toegaat.

Kennelijk is hij ertegen dat die wijken worden opgeknapt en immigranten inburgeren door Nederlands te leren. Dat suggereert alsof hij helemaal geen oplossing wil, omdat die de onvrede zou doen verdwijnen waaruit hij nu electoraal zo vruchtbaar put.

volkskrant.nl

tanger'73
17-12-08, 18:18
Wat we al zolang wisten, wordt nu eindelijk door de wetenschap idem bevestigd.

knuppeltje
17-12-08, 18:25
Wat we al zolang wisten, wordt nu eindelijk door de wetenschap idem bevestigd.

DE wetenschap?

Thomas van den Dunk is cultuurhistoricus en publicist, en werkte ook wel aan radio programma's mee.

tanger'73
17-12-08, 18:36
DE wetenschap?

Thomas van den Dunk is cultuurhistoricus en publicist, en werkte ook wel aan radio programma's mee.


Hij is bovenal een wetenschapper. Maar wat mij meer intrigeerd is dat jij meteen hiertegen ingaat? Ben jij een Wildersfan en uiteindelijk een PVV stemmer? Waardeer jij Wilders en alles waarvoor hij staat?

knuppeltje
17-12-08, 18:51
Hij is bovenal een wetenschapper. Maar wat mij meer intrigeerd is dat jij meteen hiertegen ingaat? Ben jij een Wildersfan en uiteindelijk een PVV stemmer? Waardeer jij Wilders en alles waarvoor hij staat?

Ik mag van der Dunk bijzonder graag, heb verschillend columns van hem gelezen, en veel van de paneldiscussies, waaraan hij meedeed gehoord.
Maar ook al weet hij heel veel, DE WETENSCHAP impliceert heel wat anders.
Verder wordt je met je veronderstelling dat ik fan van die vlaskop ben, en op de PVV stem, steeds ridiculer.

tanger'73
17-12-08, 18:55
Ik mag van der Dunk bijzonder graag, heb verschillend columns van hem gelezen, en veel van de paneldiscussies, waaraan hij meedeed gehoord.
Maar ook al weet hij heel veel, DE WETENSCHAP impliceert heel wat anders.
Verder wordt je met je veronderstelling dat ik fan van die vlaskop ben, en op de PVV stem, steeds ridiculer.

Ik verdenk jou van niets hoor. Zo laag schat ik jou ook weer niet in om wat te voelen voor denkbeelden zoals met name Marokkanen, Turken en diens geloof het liefst het land uit. Daar hoef je opzich geen wetenschap op los te laten om te beseffen dat de PVV in wezen niet deugd.

knuppeltje
17-12-08, 19:01
Ik verdenk jou van niets hoor. Zo laag schat ik jou ook weer niet in om wat te voelen voor denkbeelden zoals met name Marokkanen, Turken en diens geloof het liefst het land uit. Daar hoef je opzich geen wetenschap op los te laten om te beseffen dat de PVV in wezen niet deugd.

Je moet niet zo slap lullen, je sigureerde wel degelijk dat ik Wildersfan zou zij en op de PVV stem, je kunt wel doen alsof ik niet lezen kan, maar ik ben nog steeds niet gekke Henki.

tanger'73
17-12-08, 19:02
Je moet niet zo slap lullen, je sigureerde wel degelijk dat ik Wildersfan zou zij en op de PVV stem, je kunt wel doen alsof ik niet lezen kan, maar ik ben nog steeds niet gekke Henki.


Ik suggereerde niks, want ik vroeg wat aan je en dat was geen suggestie maar een vraag.

knuppeltje
17-12-08, 19:05
Ik suggereerde niks, want ik vroeg wat aan je en dat was geen suggestie maar een vraag.

Jaja, en vanwaar kwam die vraag dan opzetten, als het geen suggereren was?

tanger'73
17-12-08, 19:12
Jaja, en vanwaar kwam die vraag dan opzetten, als het geen suggereren was?


Het topicartikel dat weergeeft dat twee vooraanstaande wetenschappers de PVV zeer aannemelijk met extreem rechtse denkbeelden vergelijken. Jouw reactie daarop kwam naar mijn gevoel uit een defensieve hoek.

knuppeltje
17-12-08, 19:18
Het topicartikel dat weergeeft dat twee vooraanstaande wetenschappers de PVV zeer aannemelijk met extreem rechtse denkbeelden vergelijken. Jouw reactie daarop kwam naar mijn gevoel uit een defensieve hoek.

En zonder er ook maar ene ruk van te snappen, suggereerde jij maar gemakshalve dat ik Wildersfan ben en op de PVV stem dus.

tanger'73
17-12-08, 19:22
En zonder er ook maar ene ruk van te snappen, suggereerde jij maar gemakshalve dat ik Wildersfan ben en op de PVV stem dus.


Rustig maar hoor, ik vroeg het alleen maar? Dank voor je duidelijk antwoord dat je in de verste verte geen Wildersfan bent. Je hebt gelijk, je bent er te verstandig voor.

super ick
17-12-08, 21:38
Knuppeltje stemt wel op de PVV hoor. Ik ken hem. HIj woont bij mij in de straat en is een WIldersaanhanger!

knuppeltje
17-12-08, 21:41
Knuppeltje stemt wel op de PVV hoor. Ik ken hem. HIj woont bij mij in de straat en is een WIldersaanhanger!

Hahahahahahahahahaha. Lelijke verrader! :hihi:

John2
17-12-08, 21:44
Knuppeltje stemt wel op de PVV hoor. Ik ken hem. HIj woont bij mij in de straat en is een WIldersaanhanger!

Jullie reden toch samen vorige week naar de bijeenkomst in leliestad:stout:



















:hihi:

knuppeltje
17-12-08, 21:49
=John2;3813713]Jullie reden toch samen vorige week naar de bijeenkomst in leliestad:stout:

Helemaal niet, je moet niet zo liegen, toen was ik die cultfilm van hem aan het promoten in Israël. :ego:

John2
17-12-08, 21:56
Helemaal niet, je moet niet zo liegen, toen was ik die cultfilm van hem aan het promoten in Israël. :ego:

Hoe is hij dan daar gekomen, lopend?

Bye the way, die promotie in Israel heb je goed verkloot, Geert vraagt of je morgen even op kantoor kunt komen :hihi:

Lul je hier maar eens uit :hihi:

knuppeltje
17-12-08, 21:58
Hoe is hij dan daar gekomen, lopend?

Lul je hier maar eens uit :hihi:


Weet ik veel?

Daar gaat m'n vrije dag. :huil:

tanger'73
17-12-08, 22:37
Knuppeltje stemt wel op de PVV hoor. Ik ken hem. HIj woont bij mij in de straat en is een WIldersaanhanger!


Jouw eerlijkheid kan ik wel waarderen hoor, want van jou had ik dat wel verwacht. :)

super ick
18-12-08, 14:35
Gna gna ff fokken is altijd leuk.

StevieK
18-12-08, 15:16
Jullie reden toch samen vorige week naar de bijeenkomst in leliestad:stout:

:hihi:

En hebben beide daar de vroege kersttoespraak gehouden

knuppeltje
18-12-08, 15:30
En hebben beide daar de vroege kersttoespraak gehouden

Stivie, het is natuurlijk niet de bedoeling dat jij hier ook even op mij komt katten hè. :confused: