PDA

Bekijk Volledige Versie : „Interreligieuze dialoog goed voor samenleving”



Wortel
18-12-08, 05:57
„Interreligieuze dialoog goed voor samenleving”

De woensdag verschenen ”Verklaring voor vrede” is ondertekend door de Raad van Kerken in Nederland, het Contactorgaan Moslims en Overheid en het Nederlands Verbond voor Progressief Jodendom.

UTRECHT - De dialoog tussen christenen, moslims en joden draagt bij aan een vreedzame samenleving die weet om te gaan met verscheidenheid. Dat schrijven christelijke, islamitische en joodse organisaties in een gezamenlijke verklaring voor Kerst en Nieuwjaar.

De woensdag verschenen ”Verklaring voor vrede” is ondertekend door de Raad van Kerken in Nederland, het Contactorgaan Moslims en Overheid en het Nederlands Verbond voor Progressief Jodendom. Het document wordt op 4 januari officieel gepresenteerd tijdens een televisie-uitzending van de Nederlands Islamitische Omroep.

„Mensen maken een samenleving door vanuit hun eigen identiteit en overtuiging betrokken te zijn bij het wel en wee in de maatschappij”, schrijven de organisaties in de verklaring. „Religies en levensbeschouwingen kunnen mensen hierbij helpen. Waardigheid, vrijheid, rechtvaardigheid, respect en solidariteit zijn door religie en levensbeschouwing gestuurde grondwaarden.”

Vertegenwoordigers van de drie godsdiensten willen met de verklaring de vrede bevorderen. „We zijn vanuit ons mens-zijn geroepen ons in te zetten voor de vrede. Daarin zijn we partners van anderen, aanjagers binnen de samenleving. We zijn met elkaar in dialoog om niet langs elkaar heen te leven, zodat we niet in getto’s leven of in apartheid, maar met elkaar de Nederlandse samenleving vormen.”

De organisaties hebben in het verleden vaker samengewerkt. In maart presenteerden ze aan de islamitische universiteit in Caïro een verklaring om uit te leggen dat de meerderheid van christenen en moslims in Nederland op een goede wijze samenwerken. De Raad van Kerken verzorgt daarnaast al enkele jaren een groet bij Ramadan, het belangrijke vasten in de moslimgemeenschap.

Vanuit de Protestantse Kerk in Nederland en de Rooms-Katholieke Kerk worden ieder jaar bij verschillende gelegenheden groeten gestuurd aan de joodse en islamitische gemeenschappen. „Daarom kwam van de kant van de joden en de moslims nu de vraag om in de buurt van Kerst en Nieuwjaar met een gezamenlijke verklaring te komen, waarin de aanhangers van de drie monotheïstische religies hun inzet voor de vrede onder woorden brengen.”

mark61
18-12-08, 07:55
Ik begrijp nooit waar zulke 'dialogen' over moeten gaan. De Drieëenheid?

The_Grand_Wazoo
18-12-08, 08:13
Ik begrijp nooit waar zulke 'dialogen' over moeten gaan. De Drieëenheid?

Mijn profeet kan lekker veel verder plassen dan jouw verlosser, neh, neh, neh.

Bofko
18-12-08, 08:19
Ik begrijp nooit waar zulke 'dialogen' over moeten gaan. De Drieëenheid?

Weerloze mensen weerbaarder maken ?

Wortel
18-12-08, 08:19
Ik begrijp nooit waar zulke 'dialogen' over moeten gaan. De Drieëenheid?

Welnee, dat bewaren we voor hier ;). Het leven is heel wat veelzijdiger dan geloofsleer alleen.


Mijn profeet kan lekker veel verder plassen dan jouw verlosser, neh, neh, neh.

Dat doen we in de Kuip. 010 <=> 020

H.P.Pas
18-12-08, 09:38
Ik begrijp nooit waar zulke 'dialogen' over moeten gaan. De Drieëenheid?

Over secularisme.
Zo weinig als mogelijk een zoveel als noodzakelijk.
De dialoog zelf is een vorm van ongedeclareerd secularisme.

Tomas
18-12-08, 10:24
Dat Pas. En daarnaast worden religieuzen gedwongen om kritisch na te denken over zichzelf.

Bofko
18-12-08, 10:42
http://www.interreligieuzedialoog.nl

ID = Interreligieuze Dialoog

mark61
19-12-08, 08:53
Weerloze mensen weerbaarder maken ?

Zijn gelovigen weerloos? Tegen wat? McDonalds? Aborteerders?

Tis een unie van gelovigen tegen de atheïstische overheersing?

mark61
19-12-08, 08:54
Over secularisme.
Zo weinig als mogelijk een zoveel als noodzakelijk.
De dialoog zelf is een vorm van ongedeclareerd secularisme.

Ja, dat is bizar. Ik vraag me altijd af of hun goden officieel al dezelfde zijn. Sluit dat dan hindoes uit? Zo nee, dan geven ze daarmee officieel hun monowoestijngod op. Lastig allemaal. Enfin, dialogeren maar.

Wortel
19-12-08, 11:05
Ja, dat is bizar. Ik vraag me altijd af of hun goden officieel al dezelfde zijn. Sluit dat dan hindoes uit? Zo nee, dan geven ze daarmee officieel hun monowoestijngod op. Lastig allemaal. Enfin, dialogeren maar.

Kalm nou maar. In bovenstaande redenering ga je trouwens, misschien zelfs zonder dat je het in de gaten hebt, nogal wat theologische wissels over. "Onze" monowoestijngod is heel wat anders dan de gouden kaft om onze wederzijdse geloofsbelijdenissen, dus die hindoes horen er ook gewoon bij.


Over secularisme.
Zo weinig als mogelijk een zoveel als noodzakelijk.
De dialoog zelf is een vorm van ongedeclareerd secularisme.

Dat was in de moskee waar ik mocht spreken over het christendom niet echt te merken.

naam
19-12-08, 11:28
die hindoes horen er ook gewoon bij.


Shintoïsten ook???

Bofko
19-12-08, 11:35
Zijn gelovigen weerloos? Tegen wat? McDonalds? Aborteerders?


Yep. Marsiaanse wereldbeeld. Herder zoekt verdwaalde lammetjes. Buiten de kudde zijn ze weerloos.

mark61
19-12-08, 11:38
Yep. Marsiaanse wereldbeeld. Herder zoekt verdwaalde lammetjes. Buiten de kudde zijn ze weerloos.

:hihi: Sjo sjielig.

Wortel
19-12-08, 11:53
Shintoïsten ook???

Wat mij betreft wel, maar misschien ben ik wat bevooroordeeld omdat ik Wushu en Martial Arts beoefen. :chinees: