PDA

Bekijk Volledige Versie : Turken excuseren zich online voor Armeense genocide



Bofko
18-12-08, 07:01
ISTANBUL - Meer dan elfduizend Turken hebben inmiddels een internetpetitie getekend waarin ze zich verontschuldigen voor de massamoord op Armeniërs in 1915.De petitie is opgesteld door een groep professoren van universiteiten en werd dinsdag op internet gezet.Armenië beschuldigt de voorloper van Turkije, het Ottomaanse Rijk, ervan in 1915 een genocide te hebben uitgevoerd, waarbij meer dan 1 miljoen Armeniërs zijn omgekomen.
Turkije erkent dat er Armeniërs zijn vermoord, maar houdt het dodental op enkele honderdduizenden en ontkent dat er sprake was van een stelselmatige volkenmoord.

Genocide
De petitie rept overigens niet over het woord genocide. Turkije ontkent de massamoord nog altijd en vervolgt nog steeds onderdanen die het woord genocide in de mond nemen. Artikel 301 verbiedt de belediging van de Turkse identiteit of instellingen.
De wet is veelvuldig gebruikt door nationalisten om mensen te vervolgen die zeggen dat tegen het einde van het Turks-Ottomaanse Rijk genocide is gepleegd op de Armeense minderheid.

Orhan Pamuk
Onder artikel 301 zijn onder anderen Nobelprijswinnaar voor de Literatuur Orhan Pamuk en de Turks-Armeense journalist Hrant Dink vervolgd. Dink werd later vermoord door een nationalist.Meer dan twintig landen, waaronder Nederland, hebben de massamoord in 1915 erkend als genocide.Andere landen als de VS en Groot-Brittannië weigeren voor deze gebeurtenissen de term genocide te gebruiken om de betrekkingen met Turkije niet te verstoren.

Erdogan
Premier Tayyip Erdogan heeft woensdag gezegd dat hij het initiatief niet accepteert. ''Ik heb geen misdaad begaan, dus waarom zou ik me verontschuldigen?''
Gepensioneerde Turkse diplomaten hebben het initiatief al eerder in een verklaring als slecht bestempeld en dat het schadelijk is voor de nationale belangen.

nu.nl

mark61
18-12-08, 07:53
Briljante actie!

Ze snappen maar niet dat erkenning en je kop niet in het zand steken veel meer indruk maakt.

Bofko
18-12-08, 08:21
Briljante actie!

Ze snappen maar niet dat erkenning en je kop niet in het zand steken veel meer indruk maakt.


Precies. Duitsland is al weer lang een gerespecteerde natie.

reason
19-12-08, 10:31
Het is wel interessant om te horen wat er precies in de petitie staat.
Wordt daarin echt verantwoordelijkheid van de Turks-Ottomaanse overheid aanvaard, of is het veel algemener gesteld?

mark61
19-12-08, 11:19
“We apologise website” opened
www.ozurdiliyoruz.com (we apologise.com) a website to open a space for individuals apologising from Armenians has been launched. The text initiated by Prof. Ahmet İnsel, Prof. Baskın Oran, Dr. Cengiz Aktar and journalist Ali Bayramoğlu said: “My conscience does not accept a denial or apathy towards the Great Disaster suffered by Ottoman Armenians in 1915. I refuse that injustice and personally share the feelings and pain of my Armenian brothers and sisters, I apologise from them.”

Some of the names who supported the campaign on its first day: Adnan Ekşigil, Ahmet Çakmak, Ahmet Çiğdem, Ahmet Kuyaş, Ali Nesin, Ali Arif Cangı, Alper Görmüş, Arzu Başaran, Asaf Savaş Akat, Aydın Engin, Aylin Aslım, Ayşe Önal, Barış Pirhasan, Cem Mansur, Deniz Türkali, Derya Alabora, Ergin Cinmen, İbrahim Kaboğlu, Kemal Göktaş.

For more see www.ozurdiliyoruz.com

tanger'73
19-12-08, 11:23
Precies. Duitsland is al weer lang een gerespecteerde natie.


Niet door hollanders die duitsers nog steeds afdoen met moffen en al helemaal niet voor turkije, waar de daar beleden islam nooit in het westen zal worden gerespecteerd.

tanger'73
19-12-08, 11:24
Briljante actie!

Ze snappen maar niet dat erkenning en je kop niet in het zand steken veel meer indruk maakt.


Indruk maken op wie?

mark61
19-12-08, 11:24
özür diliyorum Toplam Katılan Sayısı : 13849

Text in other languages Anasayfa | Katılanlar | Katılmak için tıklayın!


Arabic


Armenian


English
My conscience does not accept the insensitivity showed to and the denial of the Great Catastrophe that the Ottoman Armenians were subjected to in 1915. I reject this injustice and for my share, I empathize with the feelings and pain of my Armenian brothers and sisters. I apologize to them.

French
Ma conscience ne peut accepter que l’on reste indifférent à la Grande Catastrophe que les Arméniens ottomans ont subie en 1915, et qu’on la nie. Je rejette cette injustice et, pour ma part, je partage les sentiments et les peines de mes sœurs et frères arméniens et je leur demande pardon.

German
Ich kann es mit meinem Gewissen nicht vereinbaren, dass die Katastrophe, welche die Armenier des Osmanischen Reiches 1915 ereilte, verleugnet und ihr teilnahmslos begegnet wird. Ich lehne dieses Unrecht ab und teile die Gefühle und den Schmerz meiner armenischen Brüder und Schwestern und entschuldige mich bei ihnen.

Greek


Italian
Il mio cuore non accetta il fatto che la gente stia insensibile alla grande tragedia che gli armeni ottomani hanno vissuto nel 1915. Respingo questa ingiustizia e condividendo il loro dolore e sentimento chiedo scusa ai miei fratelli armeni.

Kurdish
Nikarim bédeng û béhistyar bim li hemberî 'Karesata Mezin' ya di sala 1915é di dema Osmaniyan de bi seré Ermeniyén hatî. Û wîjdané min mendelkirina vé bûyeré ranagire, û ez jî napejirînim. Vé bédadiyé ez red dikim, , li tevî êş û kula wan dibim, û bi navé xwe ji birayén xwe yén Ermenî bexşîn û léborîné dixwazim.

Portuguese
A minha consciencia não aceita ficar invisível verso a negação da grande catástrofe que é entendida pelos Armenios do Império Otomano Respingo essa injustiça por minha parte compactuo os sentimentos e do dos meus irmãos e irmãs Armenios. Peço desculpa por eles.

Spanish
Mi conciencia no acepta permanecer impasible ante la negación de la Gran Catastrofe que padecieron los armenos durante el Imperio Otomano. Personalmente denuncio esta injusticia y comparto los sentimientos y sufrimentos de mis hermanos y hermanas armenos a los cuáles les pido perdón.

http://www.ozurdiliyoruz.com/foreign.aspx

Nee dus. Maar het is een begin. Een oproep de geschiedenis objectief te onderzoeken en de gebeurtenissen niet te ontkennen.

De ondertekenaars nemen nu al een enorm risico; extreem-rechts roept al op tot vervolging, en moordaanslagen zijn niet uitgesloten.

mark61
19-12-08, 11:24
Indruk maken op wie?

Op iedereen.

Charlus
19-12-08, 11:25
<...>Niet door hollanders die duitsers nog steeds afdoen met moffen en al helemaal niet voor turkije, waar de daar beleden islam nooit in het westen zal worden gerespecteerd.
Belijden ze dan een speciaal raar soort Islam daar in Turkije?

mark61
19-12-08, 11:26
Niet door hollanders die duitsers nog steeds afdoen met moffen en al helemaal niet voor turkije, waar de daar beleden islam nooit in het westen zal worden gerespecteerd.

Die hollanders zijn dan geschift.

Het tweede deel van je zin begrijp ik niet, en is bovendien irrelevant. Het is de islam die verantwoordelijk is voor de dood van honderdduizenden Armeniërs?

Bofko
19-12-08, 11:26
Niet door hollanders die duitsers nog steeds afdoen met moffen en al helemaal niet voor turkije, waar de daar beleden islam nooit in het westen zal worden gerespecteerd.

Dan zijn dan klote-hollanders en klote-turken die dat vinden. Of ze zijn een beetje aan het dollen. Fatsoenlijke hollanders en turken hebben geen moeite met Duitsland.

mark61
19-12-08, 11:27
Belijden ze dan een speciaal raar soort Islam daar in Turkije?

Volgens nogal wat moslimprikkertjes hier zijn Turken geen (echte) moslims, omdat ze aan het vermaledijde secularisme doen. Ik denk evenwel niet dat hij dat hier bedoelt. Wat hij wel bedoelt is me een raadsel.

tanger'73
19-12-08, 11:29
Die hollanders zijn dan geschift.

Het tweede deel van je zin begrijp ik niet, en is bovendien irrelevant. Het is de islam die verantwoordelijk is voor de dood van honderdduizenden Armeniërs?


Voor mij irrelevant, maar voor jou als islam-basher een ultiem onderwerp om te benadrukken.

mark61
19-12-08, 12:05
Voor mij irrelevant, maar voor jou als islam-basher een ultiem onderwerp om te benadrukken.

Huh? Waar heb ik dat gedaan? Jijzelf komt er toch mee aanzetten?

Je bent een leugenaar en een buitengewoon onbeschaafd sujet. Weten je ouders, vrouw en kinderen dat je zo doet als zij er even niet bij zijn?

tanger'73
19-12-08, 12:49
Huh? Waar heb ik dat gedaan? Jijzelf komt er toch mee aanzetten?

Je bent een leugenaar en een buitengewoon onbeschaafd sujet. Weten je ouders, vrouw en kinderen dat je zo doet als zij er even niet bij zijn?


Ik heb geen 2 seconden geduld voor toegepaste censuur.

reason
19-12-08, 13:02
özür diliyorum Toplam Katılan Sayısı : 13849

Text in other languages Anasayfa | Katılanlar | Katılmak için tıklayın!


Arabic


Armenian


English
My conscience does not accept the insensitivity showed to and the denial of the Great Catastrophe that the Ottoman Armenians were subjected to in 1915. I reject this injustice and for my share, I empathize with the feelings and pain of my Armenian brothers and sisters. I apologize to them.

French
Ma conscience ne peut accepter que l’on reste indifférent à la Grande Catastrophe que les Arméniens ottomans ont subie en 1915, et qu’on la nie. Je rejette cette injustice et, pour ma part, je partage les sentiments et les peines de mes sœurs et frères arméniens et je leur demande pardon.

German
Ich kann es mit meinem Gewissen nicht vereinbaren, dass die Katastrophe, welche die Armenier des Osmanischen Reiches 1915 ereilte, verleugnet und ihr teilnahmslos begegnet wird. Ich lehne dieses Unrecht ab und teile die Gefühle und den Schmerz meiner armenischen Brüder und Schwestern und entschuldige mich bei ihnen.

Greek


Italian
Il mio cuore non accetta il fatto che la gente stia insensibile alla grande tragedia che gli armeni ottomani hanno vissuto nel 1915. Respingo questa ingiustizia e condividendo il loro dolore e sentimento chiedo scusa ai miei fratelli armeni.

Kurdish
Nikarim bédeng û béhistyar bim li hemberî 'Karesata Mezin' ya di sala 1915é di dema Osmaniyan de bi seré Ermeniyén hatî. Û wîjdané min mendelkirina vé bûyeré ranagire, û ez jî napejirînim. Vé bédadiyé ez red dikim, , li tevî êş û kula wan dibim, û bi navé xwe ji birayén xwe yén Ermenî bexşîn û léborîné dixwazim.

Portuguese
A minha consciencia não aceita ficar invisível verso a negação da grande catástrofe que é entendida pelos Armenios do Império Otomano Respingo essa injustiça por minha parte compactuo os sentimentos e do dos meus irmãos e irmãs Armenios. Peço desculpa por eles.

Spanish
Mi conciencia no acepta permanecer impasible ante la negación de la Gran Catastrofe que padecieron los armenos durante el Imperio Otomano. Personalmente denuncio esta injusticia y comparto los sentimientos y sufrimentos de mis hermanos y hermanas armenos a los cuáles les pido perdón.

http://www.ozurdiliyoruz.com/foreign.aspx

Nee dus. Maar het is een begin. Een oproep de geschiedenis objectief te onderzoeken en de gebeurtenissen niet te ontkennen.

De ondertekenaars nemen nu al een enorm risico; extreem-rechts roept al op tot vervolging, en moordaanslagen zijn niet uitgesloten.

Een goed en dapper initiatief.
O.a. aan de moord op Hrant Dink, en vervolgens de schandalige behandeling van zijn zoon, is te zien hoe diep de Turkse overheid (en in haar kielzog de meeste burgers die generaties lang zijn gehersenspoeld) in een moreel moeras zit.

super ick
19-12-08, 13:43
Niet door hollanders die duitsers nog steeds afdoen met moffen en al helemaal niet voor turkije, waar de daar beleden islam nooit in het westen zal worden gerespecteerd.


Geaccepteerd is voldoende. En wederzijds.

tanger'73
19-12-08, 14:58
Geaccepteerd is voldoende. En wederzijds.


Ook dat zal in de verste verte niet gebeuren.

reason
19-12-08, 15:13
Niet door hollanders die duitsers nog steeds afdoen met moffen en al helemaal niet voor turkije, waar de daar beleden islam nooit in het westen zal worden gerespecteerd.

Is dat zo?
Ik constateer dat in het westen moslims vrij zijn om hun godsdienst te belijden. Zij kunnen moskeeën bouwen en daar ongestoord naar toe gaan.
Hoe verschikkelijk anders is de werkelijkheid voor christenen in veel islamitische landen!!!

tanger'73
19-12-08, 15:16
Is dat zo?
Ik constateer dat in het westen moslims vrij zijn om hun godsdienst te belijden. Zij kunnen moskeeën bouwen en daar ongestoord naar toe gaan.
Hoe verschikkelijk anders is de werkelijkheid voor christenen in veel islamitische landen!!!

In die islamitische land waar vandaan ik kom mag je zelfs Wintie vereren, wat ze in andere van oorsprong islamitische landen doen, daar heb ik geen zicht op en moeten ze maar voor henzelf uitmaken.

super ick
19-12-08, 18:25
Ook dat zal in de verste verte niet gebeuren.

Als jij als voorbeeld dient voor 'de moslim' ben ik bang dat acceptatie inderdaad niet mogelijk is. Wederzijds.

tanger'73
19-12-08, 18:29
Als jij als voorbeeld dient voor 'de moslim' ben ik bang dat acceptatie inderdaad niet mogelijk is. Wederzijds.


Als jij als voorbeeld dient voor de niet-moslims, is acceptatie überhaupt al heel lang in de kostverloren vaart verdronken.

Slinger
19-12-08, 19:55
Is dat zo?
Ik constateer dat in het westen moslims vrij zijn om hun godsdienst te belijden. Zij kunnen moskeeën bouwen en daar ongestoord naar toe gaan.
Hoe verschikkelijk anders is de werkelijkheid voor christenen in veel islamitische landen!!!

Sterker nog, alleen in het westen zijn alle moslims vrij om hun godsdienst te belijden. In veel moslimlanden worden varianten van de islam onderdrukt.

tanger'73
19-12-08, 19:57
Sterker nog, alleen in het westen zijn alle moslims vrij om hun godsdienst te belijden. In veel moslimlanden worden varianten van de islam onderdrukt.

Nou in het westen evenmin, radicaliserende varianten worden hier ook niet geoorloofd.

Slinger
19-12-08, 22:31
Nou in het westen evenmin, radicaliserende varianten worden hier ook niet geoorloofd.

Dat begint er inderdaad al mee dat in het westen sjiïeten en alewieten niet als radicalen worden beschouwd.

tanger'73
19-12-08, 22:33
Dat begint er inderdaad al mee dat in het westen sjiïeten en alewieten niet als radicalen worden beschouwd.


In het westen worden alle moslims scheef aangekeken en allemaal als radicalen neergezet. Denk maar niet dat de gemiddelde westerling ten aanzien van moslims in termen van stromingen denkt.

Slinger
19-12-08, 22:36
In het westen worden alle moslims scheef aangekeken en allemaal als radicalen neergezet. Denk maar niet dat de gemiddelde westerling ten aanzien van moslims in termen van stromingen denkt.

Inderdaad niet. In elk geval wordt de gemiddelde moslim niet als radicaal gezien, tenzij het uit zijn woorden of daden blijkt.

tanger'73
19-12-08, 22:39
Inderdaad niet. In elk geval wordt de gemiddelde moslim niet als radicaal gezien, tenzij het uit zijn woorden of daden blijkt.


Schei nou toch eens uit, sinds post 9/11 zijn moslims overal in het westen bezig hun overtuiging naar de buitenwacht toe te nuanceren. Maar dat heeft tot op de dag van vandaag geen snars geholpen hoor.

Slinger
19-12-08, 22:51
Schei nou toch eens uit, sinds post 9/11 zijn moslims overal in het westen bezig hun overtuiging naar de buitenwacht toe te nuanceren. Maar dat heeft tot op de dag van vandaag geen snars geholpen hoor.

Nou, daar noem je nogal iets. We zullen het inderdaad nooit vergeten. Maar het vertrouwen kan wel opnieuw verdiend worden.

tanger'73
19-12-08, 22:54
Nou, daar noem je nogal iets. We zullen het inderdaad nooit vergeten. Maar het vertrouwen kan wel opnieuw verdiend worden.

Wat voor vertrouwen voor iets dat al in onderbuiken voorgegaard is om door populisten en diens media te verspreiden. Vraag je liever af hoe de aanstichters van het klimaat het vertrouwen kunnen herwinnen.

Slinger
19-12-08, 22:56
Wat voor vertrouwen voor iets dat al in onderbuiken voorgegaard is om door populisten en diens media te verspreiden. Vraag je liever af of de aanstichters van het klimaat het vertrouwen kunnen herwinnen.

Die zijn dood.

tanger'73
19-12-08, 22:58
Die zijn dood.


Denk je?

Slinger
19-12-08, 22:59
Denk je?

Verpletterd tegen de Two Towers.

tanger'73
19-12-08, 23:01
Verpletterd tegen de Two Towers.

Zo naïef had ik jou wel ingeschat door te denken dat wat zich heeft voorgedaan een kleinschalige onderneming betrof.

Slinger
19-12-08, 23:03
Zo naïef had ik jou wel ingeschat door te denken dat wat zich heeft voorgedaan een kleinschalige onderneming betrof.

Je bent toch zeker niet van plan met mij een discussie te starten over complottheorieën? Ik doe alleen mee in serieuze topics.

tanger'73
19-12-08, 23:04
Je bent toch zeker niet van plan met mij een discussie te starten over complottheorieën? Ik doe alleen mee in serieuze topics.


Dan kan je meten afhaken, omdat jij totaal niet serieus genomen kan worden door te denken dat alles ophield bij de omgekomen kapers. Mooie officier van justitie zou jij wezen door daarmee het dossier te sluiten.

Slinger
19-12-08, 23:06
Dan kan je meten afhaken, omdat jij totaal niet serieus genomen kan worden door te denken dat alles ophield bij de omgekomen kapers. Mooie officier van justitie zou jij wezen door daarmee het dossier te sluiten.

:zwaai:

tanger'73
19-12-08, 23:07
:zwaai:


Weten we dan ook weer dat volgens jou de betrokkenheid van Alqaida in ieder geval niet tot de optie behoort.

tanger'73
19-12-08, 23:14
Net wat ik al dacht, schaakmat want Alqaida kan je bij je kapers niet meer betrekken, die komen dan geheel te vervallen en daarmee is de kous af. Beetje sneu dat de rest van de moslimgemeenschap vervolgens scheef aangekeken werd, aangezien het een soorte van eenmansactie betrof?

Julien
20-12-08, 09:41
Net wat ik al dacht, schaakmat want Alqaida kan je bij je kapers niet meer betrekken, die komen dan geheel te vervallen en daarmee is de kous af. Beetje sneu dat de rest van de moslimgemeenschap vervolgens scheef aangekeken werd, aangezien het een soorte van eenmansactie betrof?

Bali, Casablanca, Istanbul, Londen, Madrid, Mumbay?

super ick
20-12-08, 11:55
Jaja straks wil je ons zeker gaan wijsmaken dat dat allemaal onschuldigen waren?