PDA

Bekijk Volledige Versie : Ingrid Betancourt: ‘Plots begreep ik wie God was’



Marsipulami
26-12-08, 12:39
‘Plots begreep ik wie God was’

Ingrid Betancourt over haar spirituele ervaring in gevangenschap


ANTWERPEN (RKnieuws.net) - Sinds haar onverwachte vrijlating begin juli, laat de Frans-Colombiaanse politica Ingrid Betancourt geen kans voorbij gaan om te getuigen over haar geloof. Het Vlaams christelijk weekblad Tertio sprak met haar. “Als ik nog aan politiek doe, zal het op een andere manier zijn. Ik wil een politiek bedrijven van eenheid en liefde. Ik wil niet zozeer de structuren, maar het hart van de mensen veranderen.”

Voor haar gevangenschap was Betancourt, zoals iedere Colombiaan, wel gelovig, maar dat stelde niet veel voor. “Ik ging naar de mis, maar mijn geloof was niet meer dan een ritueel.”

Dat veranderde grondig tijdens haar gevangenschap, waar ze de Bijbel begon te lezen. “Eerlijk gezegd: ik had niets anders te doen. Ik las en herlas de Bijbel. Het was alsof die woorden nieuw waren, of ze voor mij geschreven waren. Ik vergelijk het met het zoeken van het stopcontact: ik zocht het, maar vond het niet, maar zodra je dat gevonden hebt en je steekt de stekker in, dan gaat plots het licht aan. Plots begreep ik wie God was. Plots begonnen zijn woorden te spreken zoals nooit tevoren.”

Daar, in de stilte en beslotenheid van haar gevangenschap, begon ze een nieuwe verhouding met God. “Ik begreep plots dat God geen licht is, geen kosmische energie, maar een personaliteit met een karakter, een wezen dat met ons wil communiceren, in woorden die wij kunnen begrijpen.” Dat was een alomvattende ervaring die ze zelf ‘niet mystiek, maar eerder rationeel’ noemt.

Enkele weken terug is Ingrid Betancourt even terug in haar geboorteland Colombia geweest. Ze was er tijdens een reis in het teken van mensenrechten in heel Latijns-Amerika. Maar toch is ze, in tegenstelling tot wat aanvankelijk werd gedacht, niet van plan snel weer in Colombia te gaan wonen. Waarom niet? “Ik wil niet meedoen aan een schijndemocratie. Er zijn in Colombia veranderingen ten goede geweest, maar ik wil een politiek bedrijven die gebaseerd is op waarden als eenheid, liefde, vergeving en rechtvaardigheid. Dat zijn woorden die daar de lachlust opwekken.”

Betancourt gelooft dat ze nuttiger voor haar land kan zijn vanuit het buitenland. “Daar heb ik meer vrijheid van spreken. Mijn woord zal meer gehoord worden dan wanneer ik in de gepolariseerde context van de binnenlandse politiek spreek.” Toch is haar houding ook ingegeven door voorzichtigheid. Ze wil haar eigen leven, noch dat van anderen in gevaar brengen. “Er is mij vroeger verweten dat ik te onvoorzichtig was. Je moet leren uit je fouten. Ik heb niet het recht om iets op te leggen aan mijn familie, die me al zolang heeft moeten missen.”


Welke hoop heeft Betancourt voor haar land en Latijns-Amerika? “Dat we op een dag onze verschillen opzij kunnen zetten. Dat we een paspoort hebben voor heel Latijns–Amerika. Dat zoals de geldstromen en de beelden, ook de mensen vrij kunnen reizen. Ik hoop dat ik nog tijdens mijn leven die droom gerealiseerd zie.” Denkt ze ooit nog terug te gaan naar Colombia? “Zeker. Wanneer de tijd daarvoor rijp is.” (tb)

knuppeltje
26-12-08, 18:09
‘Plots begreep ik wie God was’

Dan moet ze wel de enigste op de hele wereld zijn denk.

Slinger
26-12-08, 18:21
Dan moet ze wel de enigste op de hele wereld zijn denk.

O ja, denk je dat?

knuppeltje
26-12-08, 18:24
O ja, denk je dat?

Je gaat me nu toch niet vertellen dat jij het ook allemaal begrijpt zeker?

Slinger
26-12-08, 18:26
Je gaat me nu toch niet vertellen dat jij het ook allemaal begrijpt zeker?

Nee, dat ga ik echt niet doen, niet aan iemand die er niet voor open staat...

knuppeltje
26-12-08, 18:28
Nee, dat ga ik echt niet doen, niet aan iemand die er niet voor open staat...

Dat laatste zeg jij, maar volgens mij is het van opperste grootheidswaan getuigen door te denken om ook maar iets van een god te begrijpen.

Slinger
26-12-08, 18:31
Dat laatste zeg jij, maar volgens mij is het van opperste grootheidswaan getuigen door te denken om ook maar iets van een god te begrijpen.

Ik zou zeggen, vertel het aan Betancourt...

knuppeltje
26-12-08, 18:34
Ik zou zeggen, vertel het aan Betancourt...

Ik zeg het tegen jou, want volgens mij dacht jij ook dat je er alles van begreep.

Slinger
26-12-08, 18:35
Ik zeg het tegen jou, want volgens mij dacht jij ook dat je er alles van begreep.

Nee

knuppeltje
26-12-08, 18:37
Nee

En wie dan wel denk je?

Sallahddin
26-12-08, 21:22
Dan moet ze wel de enigste op de hele wereld zijn denk.

Precies : lol: :fpetaf:

mensen verwarren psychisch hallucinaties.... , psychic illusions _visions ....met alles & nog wat :

ze is niet goed bij haar hoofd, die griet !

dat ze God "had gevonden " in de gevangenis : tja, da's .....fill in the blanks ::cola:

waaroom "vinden mensen God" alleen als ze in moeilijkheden zouden zitten dan ???

Flauwekul, misleidend gladde "romantisch" mysticisme ....= echt iets voor ....christmas inderdaad !:lole:= spiritueel "romantisch" make_believe & faluwekul !:cola:

:zwaai: