PDA

Bekijk Volledige Versie : ’Arabische regeringen moeten bouw kerken toelaten’



Marsipulami
27-12-08, 11:32
’Arabische regeringen moeten bouw kerken toelaten’


Geplaatst door Theo Borgermans op zaterdag 27 december 2008 om 00:05u
RYAD (RKnieuws.net) - Hans - Gert Pöttering, voorzitter van het Europees parlement, heeft van de week tijdens zijn bezoek aan Saudi - Arabië de Arabische regeringen opgeroepen de bouw van kerken in hun landen toe te laten net zoals er moskeeën kunnen gebouwd worden in Europa.

’De Arabische regeringen moeten toleranter zijn ten aanzien van andere godsdiensten’, zei Pöttering. ’Het is van belang dat wij een beter begrip hebben van de islamitisch cultuur. Wij roepen op tot verdraagzaamheid ten aanzien van de christenen. Het is wederzijds’, voegde hij eraan toe.

De voorzitter van het Europees parlement, die ook Oman, Bahrein en de Verenigde Arabische emiraten aandeed, zei dat hij overal de godsdienstvrijheid ter sprake bracht. Hij herinnerde eraan dat het islamitische Saudi-Arabië geen enkele praktijk van een andere godsdienst toelaat.

Van de Saudïers kreeg Pöttering te horen dat zij ook geen moskee kunnen bouwen in het Vaticaan. De voorzitter van het Europees parlement replikeerde daarop dat hij kan begrijpen dat er geen kerken zijn in Mekka en Medina maar niet in de rest van het land. (tb)

Sallahddin
27-12-08, 11:47
’Arabische regeringen moeten bouw kerken toelaten’


Geplaatst door Theo Borgermans op zaterdag 27 december 2008 om 00:05u
RYAD (RKnieuws.net) - Hans - Gert Pöttering, voorzitter van het Europees parlement, heeft van de week tijdens zijn bezoek aan Saudi - Arabië de Arabische regeringen opgeroepen de bouw van kerken in hun landen toe te laten net zoals er moskeeën kunnen gebouwd worden in Europa.

’De Arabische regeringen moeten toleranter zijn ten aanzien van andere godsdiensten’, zei Pöttering. ’Het is van belang dat wij een beter begrip hebben van de islamitisch cultuur. Wij roepen op tot verdraagzaamheid ten aanzien van de christenen. Het is wederzijds’, voegde hij eraan toe.

De voorzitter van het Europees parlement, die ook Oman, Bahrein en de Verenigde Arabische emiraten aandeed, zei dat hij overal de godsdienstvrijheid ter sprake bracht. Hij herinnerde eraan dat het islamitische Saudi-Arabië geen enkele praktijk van een andere godsdienst toelaat.

Van de Saudïers kreeg Pöttering te horen dat zij ook geen moskee kunnen bouwen in het Vaticaan. De voorzitter van het Europees parlement replikeerde daarop dat hij kan begrijpen dat er geen kerken zijn in Mekka en Medina maar niet in de rest van het land. (tb)


Arabisch crimineel regeringnen moeten ten val gebracht worden & zo snel mogelijk :

zie de Arab collaboraties met de new nazi's massacres in Gaza , u piece of dirt :

more than 120 killed & many more injured !!!!

who cares 'bout churches, u Goddamned dog !

:zwaai:

jang0201
28-12-08, 08:13
who cares 'bout churches, u Goddamned dog !

Laat staan dat er in Nederland geen moskeeen meer gebouwd mogen worden, dan is de wereld te klein, moslimhond!

Sallahddin
28-12-08, 12:42
who cares 'bout churches, u Goddamned dog !

Laat staan dat er in Nederland geen moskeeen meer gebouwd mogen worden, dan is de wereld te klein, moslimhond!

Ok, loser :

ik vraag me af of je zoiets durft te zggen ....to my face :

u w'd n't even know what w'd hit u then :

Arabisch crimineel regimes moeten ten val gebracht worden = verwerpelijk dictaturen = kerkern zijn dus niet de eerste prioriteit daarin:

dat moet je snappen in die context :

pas als die Arabisch dictaturen zouden verdwijnen, dan pas kunnen wij het over de bouw van kerken hebben = kwestie van prioriteiten !

The_Grand_Wazoo
28-12-08, 13:42
Ok, loser :

ik vraag me af of je zoiets durft te zggen ....to my face :


Dus, jij mag wel ander mensen uitschelden voor hond, maar owee owee als de altijd kraaiende en krijsende Sal zelf hond wordt genoemd.
Zo gaat het altijd bij jou, jij mag iedereen voor dom uitmakenm, alle geloven voor achterlijk, maar owee als jij op e eigen uitspraken wordt gewezen. Dan word je of boos, of je begint te draaien en met slappe smoesjes te komen.

Sallahddin
28-12-08, 14:05
Dus, jij mag wel ander mensen uitschelden voor hond, maar owee owee als de altijd kraaiende en krijsende Sal zelf hond wordt genoemd.
Zo gaat het altijd bij jou, jij mag iedereen voor dom uitmakenm, alle geloven voor achterlijk, maar owee als jij op e eigen uitspraken wordt gewezen. Dan word je of boos, of je begint te draaien en met slappe smoesjes te komen.

nee, man : die loser had de context van mijn woorden niet opgemerkt :

in de zin van : in plaats van te gaan ouwehoeren over het bouw van kerken in Arabisch landen door Mars , kijk maar wat er allemaal gebeurt in Gaza ......, dan maar die Arabisch collaborateurs regimes eerst ten val brengen dan ! :


ik was woedend toen , die israeli acties waren nog vers , zou ik maar zeggen, nog steeds in feite !

:zwaai:

Julien
28-12-08, 14:57
nee, man : die loser had de context van mijn woorden niet opgemerkt :

in de zin van : in plaats van te gaan ouwehoeren over het bouw van kerken in Arabisch landen door Mars , kijk maar wat er allemaal gebeurt in Gaza ......, dan maar die Arabisch collaborateurs regimes eerst ten val brengen dan ! :


ik was woedend toen , die israeli acties waren nog vers , zou ik maar zeggen, nog steeds in feite !

:zwaai:

Dat je woedend bent is 1 ding, en best te begrijpen, maar hou eens op om die woede af te reageren op christenenen man!
Christenen in het MO hebben net zo goed recht om 100% hun geloof te belijden, als moslims in Nederland.
Overigens, een grote minderheid van de Palestijnen is christen. Je bent toch zo begaan met de rechten van de Palestijnen? Respecteer hen dan ook eens wat meer.

Slinger
29-12-08, 10:40
pas als die Arabisch dictaturen zouden verdwijnen, dan pas kunnen wij het over de bouw van kerken hebben = kwestie van prioriteiten !

Wat er daarna komt zal hoogstwaarschijnlijk nog een graadje erger zijn dan wat ze nu hebben. Democratie en godsdienstvrijheid zullen nog minder aan de orde komen. Dus die christelijke kerken kun je dan wel helemaal vergeten. Kwestie van prioriteiten...

The_Grand_Wazoo
29-12-08, 12:02
pas als die Arabisch dictaturen zouden verdwijnen, dan pas kunnen wij het over de bouw van kerken hebben = kwestie van prioriteiten !

Overigens is het toestaan van kerken helemaal geen ingewikkelde kwestie en behoeft ook helemaal geen 'prioriteit'. Stompzinnig smoesje.

Sallahddin
29-12-08, 12:12
Overigens is het toestaan van kerken helemaal geen ingewikkelde kwestie en behoeft ook helemaal geen 'prioriteit'. Stompzinnig smoesje.


er zijn er nog belangrijker zaken & issues in de Arabisch wereld dan de bouw van kerken, vind je niet , achterlijk idioot ???

die Arabisch crimineel regeringnen die ge_misbruiken Islam voor politiek & ander down -to_earth doeleinden , inclusief die christelijk & andere minderheden issues!

die regimes moeten hoe dan ook zo snel mogelijk verdwijnen !

Sallahddin
29-12-08, 12:19
Dat je woedend bent is 1 ding, en best te begrijpen, maar hou eens op om die woede af te reageren op christenenen man!
Christenen in het MO hebben net zo goed recht om 100% hun geloof te belijden, als moslims in Nederland.
Overigens, een grote minderheid van de Palestijnen is christen. Je bent toch zo begaan met de rechten van de Palestijnen? Respecteer hen dan ook eens wat meer.

Wie zegt dat ik afreageer op christenen dan ???

ik was gewoon woedend op die gek Mars die deze topic had geplaatst in minachting van wat er allemaal in Gaza plaats vindt :

wij hebben juist veel waardering & respect voor MO christenen :

palestijnse christenen die ook onder deze barbaar zionistisch acties lijden:

deze christenen die wijsen al die israeli war crimes af :

deze christenen die hun moslim landgentoten helpen & mee sympathiseren :

deze christenen die zelfs de kerst _boom lichten hadden gedoven in palestina als symbolisch solidariteit met de andere palestijnen !



Lebanese christenen die zijn ook de geallieerden van Hizbollah , met dapper christelijk generaal & christelijk leider : generaal Aoun aan de hoofd van de meerderheid van christenen organisaties_partijen...in lebanon ...

John2
29-12-08, 13:30
Wie zegt dat ik afreageer op christenen dan ???

Lebanese christenen die zijn ook de geallieerden van Hizbollah , met dapper christelijk generaal & christelijk leider : generaal Aoun aan de hoofd van de meerderheid van christenen organisaties_partijen...in lebanon ...

Denk jij dat één Christenen achter Michel Aoun staat?!

knuppeltje
29-12-08, 13:57
Ik denk dat het beter is als die dictators eerst eens zorgen dat er democratie komt in die landen, als er dan nog kerken nodig zijn, dan komen die er wel.

Tomas
29-12-08, 14:26
Ik denk dat het beter is als die dictators eerst eens zorgen dat er democratie komt in die landen, als er dan nog kerken nodig zijn, dan komen die er wel.

a. Contradictie in terminus. Dictators kunnen niet voor een democratie zorgen.
b. Godsdienstvrijheid is een stap in de richting van democratie.
c. Waarom altijd eerst het onmogelijke vragen? Meestal is dat omdat deze vrager helemaal niet wil wat er voorgesteld wordt. In jou geval kan ik dat niet goed plaatsen.

knuppeltje
29-12-08, 15:12
a. Contradictie in terminus. Dictators kunnen niet voor een democratie zorgen.
b. Godsdienstvrijheid is een stap in de richting van democratie.
c. Waarom altijd eerst het onmogelijke vragen? Meestal is dat omdat deze vrager helemaal niet wil wat er voorgesteld wordt. In jou geval kan ik dat niet goed plaatsen.

Hahaha leuk, kunnen ze wel door vrije verkiezingen voor te laten bereiden en zich aan de uitslag te conformeren. Ok, zijn ze meteen dictator af, maar dat is de bedoeling.
B. is juist.
C. is meer ironisch bedoeld hoop ik.

Tomas
29-12-08, 15:21
Hahaha leuk, kunnen ze wel door vrije verkiezingen voor te laten bereiden en zich aan de uitslag te conformeren. Ok, zijn ze meteen dictator af, maar dat is de bedoeling.
B. is juist.
C. is meer ironisch bedoeld hoop ik.

Nee, C is serieus bedoelt. Ik begrijp niet waarom je je opmerking maakt. Dat Sallah die mening heeft is voor mij wel duidelijk. Hij vind het maar niks Kerken=darwin=atheisten=alles-wat-niet-volgens-hem-islamitisch-is=fout.

Zoals die grote wazoo al zei, als je het over prioriteiten wilt hebben. Het toestaan van de bouw van een kerk, kost geen energie. Het verbieden kost je wel energie. En is dus het gevolg van doelbewust prioriteiten stellen.

Dus ik snap niet waarom jij dat argument gebruikt.

Maryama_Me
29-12-08, 15:58
Ik denk dat het beter is als die dictators eerst eens zorgen dat er democratie komt in die landen, als er dan nog kerken nodig zijn, dan komen die er wel.

Dat is in feite ook wat Salahdine steeds zegt, alleen velen begrijpen hem niet.

Maryama_Me
29-12-08, 16:06
Nee, C is serieus bedoelt. Ik begrijp niet waarom je je opmerking maakt. Dat Sallah die mening heeft is voor mij wel duidelijk. Hij vind het maar niks Kerken=darwin=atheisten=alles-wat-niet-volgens-hem-islamitisch-is=fout.

Zoals die grote wazoo al zei, als je het over prioriteiten wilt hebben. Het toestaan van de bouw van een kerk, kost geen energie. Het verbieden kost je wel energie. En is dus het gevolg van doelbewust prioriteiten stellen.

Dus ik snap niet waarom jij dat argument gebruikt.

Ook jij begrijpt Salahdine verkeerd Tomas, de meeste moslims zijn helemaal niet tegen kerken in Islamitische landen.

Lees hieronder het stukje svp.

Moefti pleit voor kerken in moslimlandenDe grootmoefti van Syrië, Ahmad Badr ei-Din el Hassun, is van mening dat moslimlanden kerken ter beschikking moeten stellen voor de christenen in hun land. Dat zei de moslim dinsdag in het Europees Parlement.

“Ik wil dat elke christen die in een moslimstaat verblijft, naar een kerk kan gaan om te bidden. Zelfs indien er in een stad slechts één familie woont die niet-moslim is, heeft zij het recht op een tempel, een kerk of synagoge,“ stelde hij.

Het bezoek van de religieuze leider vond plaats in het kader van her Europees Jaar van de Interculturele Dialoog. Ook paus Benedictus XVI, de Dalai Lama en de hoofdrabbijn van Groot-Brittannië zullen nog een bezoek brengen aan het Parlement in Straatsburg, meldt het Katholiek Nieuwsblad.

Opvallend is dat deze berichtgeving niet of nauwelijks terug te vinden is in de Nederlandse bladen. Zo werd het nieuwsbericht, waarin de moefti Wilders waarschuwde voor de islamfilm, wel door alle bladen overgenomen.

Tomas
29-12-08, 16:09
Ook jij begrijpt Salahdine verkeerd Tomas, de meeste moslims zijn helemaal niet tegen kerken in Islamitische landen.


Ik blijf het verkeerd begrijpen in jou ogen: Als de meeste moslims geen probleem hebben met de bouw van een nieuwe kerk, waarom noem je dan het verbod opheffen een verkeerde prioriteit? Een verbod opheffen is juist heel erg makkelijk, maakt het leven eenvoudiger. Zeker als de meeste mensen het een goed plan vinden.

The_Grand_Wazoo
29-12-08, 16:15
er zijn er nog belangrijker zaken & issues in de Arabisch wereld dan de bouw van kerken, vind je niet , achterlijk idioot ???

die Arabisch crimineel regeringnen die ge_misbruiken Islam voor politiek & ander down -to_earth doeleinden , inclusief die christelijk & andere minderheden issues!

die regimes moeten hoe dan ook zo snel mogelijk verdwijnen !

En waarom is het nodig hier 'achterlijke idioot'aan te voegen? Nu je bent opgehouden in hoofdletters te schelden begin je maar een beetje te pas en te onpas te schelden?

Dat die regimes moeten verdwijnen heeft hier allemaal niet zovveel mee te maken. Je kunt namelijk kerken bouwen voordat die regimes verdwijnen. De kwesties zijn volstrekt niet gerelateerd, vandaar dat je gebabbel over prioriteiten kant noch wal raken.
Maar als je nou iets grovere scheldwoorden en dreigementen in de mond neemt, dan ga ik je misschien wel gelijk geven.

Maryama_Me
29-12-08, 16:39
Ik blijf het verkeerd begrijpen in jou ogen: Als de meeste moslims geen probleem hebben met de bouw van een nieuwe kerk, waarom noem je dan het verbod opheffen een verkeerde prioriteit? Een verbod opheffen is juist heel erg makkelijk, maakt het leven eenvoudiger. Zeker als de meeste mensen het een goed plan vinden.

Van mij mag het verbod per direct opgeheven worden.

Niet-moslims in islamitische landen zijn ook gewoon burgers naar mijn idee hoor.Zij moeten zeker het recht krijgen om hun geloof te praktiseren.

tanger'73
29-12-08, 16:44
Van mij mag het verbod per direct opgeheven worden.

Niet-moslims in islamitische landen zijn ook gewoon burgers naar mijn idee hoor.Zij moeten zeker het recht krijgen om hun geloof te praktiseren.

Iedere geloofsgemeenschap waar dan ook heeft het voorrecht zijn geloof in alle vrede te belijden met de daarbij behorende atributen. Het moet echter wel van de daar aanwezige geloofsgemeenschap komen en niet van buitenaf met als doel onrust zaaien.

Tomas
29-12-08, 19:04
Het moet echter wel van de daar aanwezige geloofsgemeenschap komen en niet van buitenaf met als doel onrust zaaien.

Ach natuurlijk, nou dat weer. Arme, altijd zo snel te verontrusten, en te verwarren Moslims toch.

tanger'73
29-12-08, 19:08
Ach natuurlijk, nou dat weer. Arme, altijd zo snel te verontrusten, en te verwarren Moslims toch.


Het ligt compliceerder dan dat. Voor bouwverguningen voor gebedshuizen dient er een duidelijke plaatselijke behoefte bestaan. Nederland gaat ook geen bouwverguningen uitgeven aan Saoedi Arabië die best met al haar geld Nederland wil volbouwen met moskeeën.

Aït Ayt
29-12-08, 19:17
Het ligt compliceerder dan dat. Voor bouwverguningen voor gebedshuizen dient er een duidelijke plaatselijke behoefte bestaan. Nederland gaat ook geen bouwverguningen uitgeven aan Saoedi Arabië die best met al haar geld Nederland wil volbouwen met moskeeën.

nederland is het bewijs dat met een democratie en met vrijheid van godsdienst er nauwelijks gebedshuizen gebouwd worden..
moslims moeten het veelal doen met lege schoolgebouwen, bouwketen en lege panden op industrieterreinen en andere afgedankte bouwsels..

Tomas
29-12-08, 19:18
Het ligt compliceerder dan dat. Voor bouwverguningen voor gebedshuizen dient er een duidelijke plaatselijke behoefte bestaan. Nederland gaat ook geen bouwverguningen uitgeven aan Saoedi Arabië die best met al haar geld Nederland wil volbouwen met moskeeën.

Er wordt hier zat gebouwd met buitenlands geld. Maar het gaat mij -en in jouw reactie in eerste instantie- ook helemaal niet om geld. Die geloofsgemeenschappen in Islamitische landen willen het al eeuwen, en hebben het geld ervoor al bijna net zo lang.

Niks staat het in de weg. Maar er zal tzt wel weer een andere argument voorzichtig geopperd worden.

Tomas
29-12-08, 19:20
nederland is het bewijs dat met een democratie en met vrijheid van godsdienst er nauwelijks gebedshuizen gebouwd worden..
moslims moeten het veelal doen met lege schoolgebouwen, bouwketen en lege panden op industrieterreinen en andere afgedankte bouwsels..

Jij bent echt een gehersenspoelde gek.

tanger'73
29-12-08, 19:22
Er wordt hier zat gebouwd met buitenlands geld. Maar het gaat mij -en in jouw reactie in eerste instantie- ook helemaal niet om geld. Die geloofsgemeenschappen in Islamitische landen willen het al eeuwen, en hebben het geld ervoor al bijna net zo lang.

Niks staat het in de weg. Maar er zal tzt wel weer een andere argument voorzichtig geopperd worden.


Gebouwd met eventueel buitenlands geld bijeenvergaard door de plaatselijke geloofsgemeenschap met een duidelijk bestemmingsplan wel te verstaan.

Landen die plaatselijke geloofsgemeenschappen hinderen in hun godsdienstuitoefening hebben mijn afkeuring.

tanger'73
29-12-08, 19:23
nederland is het bewijs dat met een democratie en met vrijheid van godsdienst er nauwelijks gebedshuizen gebouwd worden..
moslims moeten het veelal doen met lege schoolgebouwen, bouwketen en lege panden op industrieterreinen en andere afgedankte bouwsels..


Ik weet uit ervaring hoe dat is, daar hoeft een thomas mij niet over te informeren.

Aït Ayt
29-12-08, 19:46
Ik weet uit ervaring hoe dat is, daar hoeft een thomas mij niet over te informeren.

dan ben je ook een gehersenspoelde gek ;)

Aït Ayt
29-12-08, 19:52
Landen die plaatselijke geloofsgemeenschappen hinderen in hun godsdienstuitoefening hebben mijn afkeuring.

in welke islamitische/moslimlanden zijn kerken eigenlijk verboden ?

tanger'73
29-12-08, 21:33
in welke islamitische/moslimlanden zijn kerken eigenlijk verboden ?


Eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee.

Marsipulami
29-12-08, 22:05
Eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee.

SAOUDIE ARABIE

tanger'73
29-12-08, 22:10
SAOUDIE ARABIE


Heb je daar überhaupt een religieuze gemeenschap in de minderheid die zich daar thuis voelen?

Marsipulami
29-12-08, 22:12
Heb je daar überhaupt een religieuze gemeenschap in de minderheid die zich daar thuis voelen?

Of ze zich daar thuisvoelen weet ik niet, maar er is wel een aanzienlijke christelijke minderheid (gastarbeiders) die christelijk is.

Marsipulami
29-12-08, 22:17
Aantal christenen in Saudi-Arabië verviervoudigd



zaterdag 25 november 2006

Volgens de Spaanse hoogleraar José Luis Orella van de universiteit van Madrid is het aantal christenen in Saudi-Arabië verviervoudigd. In 1974 waren er officieel 200.000 christenen. Dat aantal zou inmiddels gestegen zijn tot 800.000. Van godsdienstvrijheid is voor de meeste van hen echter geen sprake.

Saudi-Arabië
Vooral in Saudi-Arabië, waar een religieuze politie (mutawa) waakt, zijn christenen aan ernstige beperkingen onderworpen. De mutawa kan elk boek of voorwerp dat als christelijk kan worden omschreven, in beslag nemen en de overtreder opsluiten. Saudi-Arabië is ook de beschermer van de belangrijkste islamitische heilige plaatsen, zoals Mekka en Medina. Daardoor is het voor christenen verboden om hun geloof op enige manier te uiten of de symbolen daarvan te dragen. De situatie in andere Arabische landen is sterk verschillend. Professor Orella benadrukt dat een deel van hen vaak uitstekende relaties met het Vaticaan onderhoudt.

Arabisch schiereiland
Op het Arabische schiereiland leven in totaal meer dan 3 miljoen christenen van ruim honderd verschillende nationaliteiten. De meerderheid daarvan is afkomstig van de Filippijnen, India, Pakistan, Ethiopië, Eritrea, Soedan en Egypte.

Bron: KerkNet Vlaanderen

tanger'73
29-12-08, 22:26
Of ze zich daar thuisvoelen weet ik niet, maar er is wel een aanzienlijke christelijke minderheid (gastarbeiders) die christelijk is.

Hebben die 'gastarbeiders' dan een verzoek ingedient voor het bouwen van een kerk dat is afgewezen?

Marsipulami
29-12-08, 23:31
Hebben die 'gastarbeiders' dan een verzoek ingedient voor het bouwen van een kerk dat is afgewezen?



Russen willen kerk in Saoedi Arabië

MOSKOU (MANNA - VANDAAG) - De Russich-Orthodoxe kerk heeft bij de autoriteiten in Saoedi Arabië een aanvraag ingediend om in de hoofdstad van het land een kerk te mogen bouwen. De actie volgt op de bekendmaking van Saoedi Arabië dat het de bouw van een grote moskee in Moskou financiert.

De kans dat Saoedi Arabië daarin toestemt is overigens zo ongeveer nihil. Het christendom is verboden in het land. Er bestaan geen kerken. En zelfs de grafstenen van christenen die eeuwen geleden, in de tijd van de grote ontdekkingsreizen, hier belanden, stierven en werden begraven, zijn kort en klein geslagen. Saoedi Arabië, waar twee van de drie heilige plaatsen van de islam te vinden zijn (Mekka en Medina) en waar Mohammed zijn leer ontvouwde, beschouwt zichzelf als de hoeder van de islam. Buitenlandse arbeiders die in de olie-industrie werkzaam zijn en die worden betrapt op het in hun eigen huis houden van een godsdienstoefening, worden opgepakt, vaak gemarteld en of uitgewezen of krijgen de doodstraf.

Des te opmerkelijker was het dat de Saoedische koning Abdullah het plan introduceerde voor een conferentie tussen vertegenwoordigers van de belangrijkste godsdiensten ter wereld en dat Abdullah zelf die conferentie, in het VN-gebouw in New York, voorzat. De vorst met absolute macht over een land dat de mensenrechten met voeten treedt en andersdenkenden martelt en doodt, sprak met vertegenwoordigers van het christendom (afkomstig uit het Vaticaan), het hindoeïsme, het boeddhisme, het judaïsme en de islam. Thema: Tolerantie…

Toen de afgelopen week de Russiche moefti bekend maakte dat Saoedi Arabië had aangeboden de bouw van een grote moskee in Moskou te betalen, was dat voor de Russisch Orthodoxe Kerk het sein en brief aan Abdullah te schrijven. “U zegt vaak dat de islam een godsdienst van rechtvaardigheid is. Welnu, u bouwt moskeeën met dozijnen tegelijk in de Westerse wereld, is het dan niet rechtvaardig om een kerk te (laten) bouwen voor de christenen in uw koninkrijk?”, aldus de brief. “het zou rechtvaardig zijn als christenen in uw land dezelfde behandeling krijgen als moslims in Rusland. Het is de enige waarop de interreligieuze dialoog die u zegt voor te staan, eerlijk en rechtvaardig gehouden kan worden.”

Formeel is de brief overigens niet van de Russisch Orthodoxe Kerk afkomstig, maar van ‘orthodoxe organisaties. Welke dat zijn is niet bekend gemaakt, maar het lijkt onwaarschijnlijk dat zij niet in opdracht van de leiding van de kerk hebben gehandeld.

De islam is in grootte de tweede godsdienst van Rusland en maakt een snelle groei door. Verspreid over hel Rusland staan duizenden moskeeën. In Moskou zelf zijn er al zeker zes te vinden.

tanger'73
29-12-08, 23:38
Russen willen kerk in Saoedi Arabië

MOSKOU (MANNA - VANDAAG) - De Russich-Orthodoxe kerk heeft bij de autoriteiten in Saoedi Arabië een aanvraag ingediend om in de hoofdstad van het land een kerk te mogen bouwen. De actie volgt op de bekendmaking van Saoedi Arabië dat het de bouw van een grote moskee in Moskou financiert.

De kans dat Saoedi Arabië daarin toestemt is overigens zo ongeveer nihil. Het christendom is verboden in het land. Er bestaan geen kerken. En zelfs de grafstenen van christenen die eeuwen geleden, in de tijd van de grote ontdekkingsreizen, hier belanden, stierven en werden begraven, zijn kort en klein geslagen. Saoedi Arabië, waar twee van de drie heilige plaatsen van de islam te vinden zijn (Mekka en Medina) en waar Mohammed zijn leer ontvouwde, beschouwt zichzelf als de hoeder van de islam. Buitenlandse arbeiders die in de olie-industrie werkzaam zijn en die worden betrapt op het in hun eigen huis houden van een godsdienstoefening, worden opgepakt, vaak gemarteld en of uitgewezen of krijgen de doodstraf.

Des te opmerkelijker was het dat de Saoedische koning Abdullah het plan introduceerde voor een conferentie tussen vertegenwoordigers van de belangrijkste godsdiensten ter wereld en dat Abdullah zelf die conferentie, in het VN-gebouw in New York, voorzat. De vorst met absolute macht over een land dat de mensenrechten met voeten treedt en andersdenkenden martelt en doodt, sprak met vertegenwoordigers van het christendom (afkomstig uit het Vaticaan), het hindoeïsme, het boeddhisme, het judaïsme en de islam. Thema: Tolerantie…

Toen de afgelopen week de Russiche moefti bekend maakte dat Saoedi Arabië had aangeboden de bouw van een grote moskee in Moskou te betalen, was dat voor de Russisch Orthodoxe Kerk het sein en brief aan Abdullah te schrijven. “U zegt vaak dat de islam een godsdienst van rechtvaardigheid is. Welnu, u bouwt moskeeën met dozijnen tegelijk in de Westerse wereld, is het dan niet rechtvaardig om een kerk te (laten) bouwen voor de christenen in uw koninkrijk?”, aldus de brief. “het zou rechtvaardig zijn als christenen in uw land dezelfde behandeling krijgen als moslims in Rusland. Het is de enige waarop de interreligieuze dialoog die u zegt voor te staan, eerlijk en rechtvaardig gehouden kan worden.”

Formeel is de brief overigens niet van de Russisch Orthodoxe Kerk afkomstig, maar van ‘orthodoxe organisaties. Welke dat zijn is niet bekend gemaakt, maar het lijkt onwaarschijnlijk dat zij niet in opdracht van de leiding van de kerk hebben gehandeld.

De islam is in grootte de tweede godsdienst van Rusland en maakt een snelle groei door. Verspreid over hel Rusland staan duizenden moskeeën. In Moskou zelf zijn er al zeker zes te vinden.


Dit bericht staat in het teken van misschien en maar en dus geen feiten. Bovendien is de islam in Rusland volgens het bericht de tweede godsdienst, waarbij ik een aanzienlijke orthodoxe populatie in het koninkrijk betwijfel. Aanvraag van gebedshuizen in een land waar jezelf geen gebruik van maakt is in strijd met elke bestemmingsplan.

Tomas
29-12-08, 23:46
Dit bericht staat in het teken van misschien en maar en dus geen feiten. Bovendien is de islam in Rusland volgens het bericht de tweede godsdienst, waarbij ik een aanzienlijke orthodoxe populatie in het koninkrijk betwijfel. Aanvraag van gebedshuizen in een land waar jezelf geen gebruik van maakt is in strijd met elke bestemmingsplan.

Weet je zelf nog wel wek excuus je nu weer verzint? Ik kan er in elk geval geen touw aan vast knopen. Misschien moet men in het westen eens moslims gaan martelen die koran's bij zich hebben. Misschien dat er dan wat doordringt. Maar zelfs dan betwijfel ik of dat door de betonnen plaat dringt.

Het is de normaalste zaak van de wereld voor je dat christenen in SA worden gemarteld. Pioriteiten. Aan me hoela. Er is altijd wel wat te verzinnen. Schijnheilig schorem.

tanger'73
29-12-08, 23:49
Weet je zelf nog wel wek excuus je nu weer verzint? Ik kan er in elk geval geen touw aan vast knopen. Misschien moet men in het westen eens moslims gaan martelen die koran's bij zich hebben. Misschien dat er dan wat doordringt. Maar zelfs dan betwijfel ik of dat door de betonnen plaat dringt.

Het is de normaalste zaak van de wereld voor je dat christenen in SA worden gemarteld. Pioriteiten. Aan me hoela. Er is altijd wel wat te verzinnen. Schijnheilig schorem.


Dat knopen gaat je zo te zien niet goed af met alles wat jij er nu bij haalt.

Tomas
29-12-08, 23:55
Dat knopen gaat je zo te zien niet goed af met alles wat jij er nu bij haalt.

Ik had ook echt niet verwacht dat er een greintje inzicht nij je zou gaan dagen. 't zijn slechts uitingen van onmacht. Zulk een schijnheilig en gevaarlijke primitieviteit kan je eigenlijk alleen maar accepteren, en hopen dat het over waait. Bah. Geen islamitisch land kunnen verzinnen waar het bouwen van kerken verboden is. Jezus. Wat een schijnheilig debiel zooitje. En dat verwacht van niet-moslims dat daar ingestonken wordt. Ongeloveloos.

tanger'73
30-12-08, 00:00
Ik had ook echt niet verwacht dat er een greintje inzicht nij je zou gaan dagen. 't zijn slechts uitingen van onmacht. Zulk een schijnheilig en gevaarlijke primitieviteit kan je eigenlijk alleen maar accepteren, en hopen dat het over waait. Bah. Geen islamitisch land kunnen verzinnen waar het bouwen van kerken verboden is. Jezus. Wat een schijnheilig debiel zooitje. En dat verwacht van niet-moslims dat daar ingestonken wordt. Ongeloveloos.


Ga lekker elders je muis achtervolgen. Ik had een legitieme vraag waaruit moet blijken dat een eventuele Ruschische Orthodoxe gemeenschap of een ander geloofsgemeenschap ter plaatse nul op het rekest heeft gekregen. Luchtkastelen in berichtgeving als boven zijn niet aan mij besteed.

Tomas
30-12-08, 00:02
Ga lekker elders je muis achtervolgen. Ik had een legitieme vraag waaruit moet blijken dat een eventuele Ruschische Orthodoxe gemeenschap of een ander geloofsgemeenschap ter plaatse nul op het rekest heeft gekregen. Luchtkastelen in berichtgeving als boven zijn niet aan mij besteed.

Nee, natuurlijk niet. Zoiets als martelen vanwege je geloof is volstrekt normaal. Religieuze politie die andere religies onderdrukt ook.

Het toneelstukje is nu: Maar hebben ze echt zwart op wit, nul op 't rekest gekregen? Man, wat ben jij debiel. Eng debiel.

tanger'73
30-12-08, 00:04
Nee, natuurlijk niet. Zoiets als martelen vanwege je geloof is volstrekt normaal. Religieuze politie die andere religies onderdrukt ook.

Het toneelstukje is nu: Maar hebben ze echt zwart op wit, nul op 't rekest gekregen? Man, wat ben jij debiel. Eng debiel.


Waar is de kritiek van die geloofsgemeenschap dan? Of zijn ze volgens jou ineens massaal afgeslacht. Ga je debiele praatjes elders verkondigen.

Tomas
30-12-08, 00:07
Waar is de kritiek van die geloofsgemeenschap dan? Of zijn ze volgens jou ineens massaal afgeslacht. Ga je debiele praatjes elders verkondigen.

Kritiek in SA? Wat een waanzin.

tanger'73
30-12-08, 00:10
Kritiek in SA? Wat een waanzin.

Dus moeten wij jou op je blauwe ogen geloven.

Marsipulami
30-12-08, 00:28
Mogelijk katholieke kerk in Saoedi-Arabië


DI 18 mrt 2008 | 19.18

Enkele dagen geleden opende de eerste katholieke kerk van Qatar de deuren. Het Vaticaan zou historische onderhandelingen voeren met de overheid van Saoedi-Arabië over de opening van de allereerste rooms-katholieke kerk in het land.

Dat meldt de Times Online. Saoedi-Arabië is een land waar het christelijke geloof verboden is en waar het bezit van de Bijbel zelfs een ernstige inbreuk is. Het Vaticaan en Saoedi-Arabië hebben geen diplomatieke relatie, maar de banden zouden aanzienlijk verbeterd zijn sinds het bezoek van koning Abdullah aan het Vaticaan in november.

Als de geruchten werkelijkheid worden, is sprake van een ware revolutie, want in Saoedi-Arabië is geen enkel ander geloof dan de islam toegelaten. De religieuze politie houdt de christenen nauw in de gaten en voert regelmatig huiszoekingen uit. In Saoedi-Arabië is minder dan vier procent van de bevolking, bijna één miljoen mensen, christen. De laatste christelijke priester werd verbannen in 1985. Volgens de Italiaanse krant La Stampa is de doorbraak te danken aan de gesprekken tussen de paus en koning Abdullah.

Bron: HLN

tanger'73
30-12-08, 00:35
Mogelijk katholieke kerk in Saoedi-Arabië


DI 18 mrt 2008 | 19.18

Enkele dagen geleden opende de eerste katholieke kerk van Qatar de deuren. Het Vaticaan zou historische onderhandelingen voeren met de overheid van Saoedi-Arabië over de opening van de allereerste rooms-katholieke kerk in het land.

Dat meldt de Times Online. Saoedi-Arabië is een land waar het christelijke geloof verboden is en waar het bezit van de Bijbel zelfs een ernstige inbreuk is. Het Vaticaan en Saoedi-Arabië hebben geen diplomatieke relatie, maar de banden zouden aanzienlijk verbeterd zijn sinds het bezoek van koning Abdullah aan het Vaticaan in november.

Als de geruchten werkelijkheid worden, is sprake van een ware revolutie, want in Saoedi-Arabië is geen enkel ander geloof dan de islam toegelaten. De religieuze politie houdt de christenen nauw in de gaten en voert regelmatig huiszoekingen uit. In Saoedi-Arabië is minder dan vier procent van de bevolking, bijna één miljoen mensen, christen. De laatste christelijke priester werd verbannen in 1985. Volgens de Italiaanse krant La Stampa is de doorbraak te danken aan de gesprekken tussen de paus en koning Abdullah.

Bron: HLN


Naast Qatar zijn er dus gesprekken en onderhandelingen gaande tussen Saoëdie Arabië en het Vaticaan met mogelijk een doorbraak in het vooruitzicht. Hiermee wordt het dus al enigszins genuanceerd. Maar als voor sommigen daar nogeens massavernietigingswapens bovenop komen, dienen we daar dus ook blindelings rekening mee te houden.

Julien
30-12-08, 00:38
Hebben die 'gastarbeiders' dan een verzoek ingedient voor het bouwen van een kerk dat is afgewezen?

Tanger73, SA is een ontzettend intolerant land! Dan heb ik het niet alleen over hoe er met christenen omgegaan wordt (bouwen van kerken is er sowieso verboden, het bezit van een bijbel problematisch), maar ook hoe men omgaat met de eigen moslimminderheden (ahmadiyya, sji'a) en zelfs met de eigen soennitische geloofsgenoten die op hadj gaan naar Mekka (was laatst een documentaire over op de NIO).

tanger'73
30-12-08, 00:39
Tanger73, SA is een ontzettend intolerant land! Dan heb ik het niet alleen over hoe er met christenen omgegaan wordt (bouwen van kerken is er sowieso verboden, het bezit van een bijbel problematisch), maar ook met de eigen moslimminderheden (ahmadiyya, sji'a) en zelfs met de eigen soennitische geloofsgenoten die op hadj gaan naar Mekka (was laatst een documentaire over op de NIO).


Is Saoedie Arabië het enige islamitische land op deze aardkloot? Dus al die anti-kerkheibel is maar op een hand te tellen.

Julien
30-12-08, 00:45
Is Saoedie Arabië het enige islamitische land op deze aardkloot? Dus al die anti-kerkheibel is maar op een hand te tellen.

Het ging hier alleen nog maar over Saoedie Arabië, dus vandaar dat ik reageerde.
Ik ben in Marokko, Tunesië en Turkije geweest. En ik moet zeggen dat ik in deze landen totaal geen intolerantie richting christenen heb gezien. In Casablanca staat zelfs een hele grote kathedraal. Ik denk dat het probleem inderdaad vooral ligt in de Golfstaten.

Zo vrij als moslims het hebben in het westen, hebben christenen het overigens nergens in islamitische landen. Maar dat komt voornamelijk omdat de meeste landen (semi)dictaturen zijn. In Marokko is de islam volgens mij staatsgodsdienst? Kijk, dat belemmert al een hele hoop. Stel je voor dat Nederland het christendom zou uitroepen tot staatsgodsdienst?

tanger'73
30-12-08, 00:48
Het ging hier alleen nog maar over Saoedie Arabië, dus vandaar dat ik reageerde.
Ik ben in Marokko, Tunesië en Turkije geweest. En ik moet zeggen dat ik in deze landen totaal geen intolerantie richting christenen heb gezien. In Casablanca staat zelfs een hele grote kathedraal. Ik denk dat het probleem inderdaad vooral ligt in de Golfstaten.

Zo vrij als moslims het hebben in het westen, hebben christenen het overigens nergens in islamitische landen. Maar dat komt voornamelijk omdat de meeste landen (semi)dictaturen zijn. In Marokko is de islam volgens mij staatsgodsdienst? Kijk, dat belemmert al een hele hoop. Stel je voor dat Nederland het christendom zou uitroepen tot staatsgodsdienst?


Vergeet in Marokko vooral niet de vele synagoges van de joodse gemeenschap. Nogmaals zoals ik al eerder heb aangegeven hebben landen die intolerant staan tegenover andersgelovigen mijn afkeur.

Marsipulami
30-12-08, 00:51
De boodschap van Marokko

Ondanks armoede en Islamistische spanningen, zoekt de meest westers gerichte Arabische natie een weg om zijn erfenis van tolerantie te bewaren. Marokko streeft naar meer rechten voor vrouwen en een goede relatie tussen moslims en joden.

Rabat, Marokko—Marokko zal altijd het land van de Sirocco winden zijn, de duinen van de Sahara en de door Humphrey Bogart en Ingrid Bergman onsterfelijk gemaakte stad Casablanca.

Maar laat ons wat meer actueel blijven. Gedurende het 38-jarige bewind van koning Hassan II, zagen de Marokkanen nooit een foto van diens vrouw. Toen de nieuwe koning Mohamed VI de knoop doorhakte in maart waren de Marokkanen verbaasd toen ze de krant opensloegen en er een grote kleurenfoto vonden van zijn bruid – een opvallende roodharige computer ingenieur.

“Ik hoop dat ze een model zal zijn voor andere vrouwen” zei Fouzia Rhissassi, een toonaangevende voorspreker van vrouwenrechten. “Als de beloften van de koning m.b.t. vrouwenzaken dezelfde blijven dan is de toekomst heel erg hoopvol.”

In de hoofdstad Rabat, vijf dagen, na 11 september stroomden honderden mensen samen in een katholieke kerk waarvan het altaar enkel bedekt was met een Amerikaanse vlag. Onder de vele aanwezigen: het hoofd van de belangrijkste islamitische partij en andere moslim politici.

“Het was heel opmerkelijk” vertelt Margaret Tutwiler, die vijf weken eerder ambassadeur in Marokko voor de Verenigde Staten was geworden . “Ik putte er moed uit toen ik deze mensen een katholieke kathedraal zag binnenwandelen om medeleven en respect te uiten voor de Verenigde Staten. En sedert die tijd is dat onveranderd gebleven.”

En niettegenstaande de meeste van de 29 miljoen Marokkanen moslim zijn, verwelkomden ze warm de duizenden Joden die deze lente hun familie kwamen bezoeken op het joodse paasfeest.—zelfs als de Arabisch-joodse spanningen opliepen op de West-Bank.

“We hebben hier nooit te maken met religieuze spanningen,” zegt Serge Berdugo, het hoofd van de joodse gemeenschap in Marokko. “De joden respecteren de islam en de islam respecteert de joden.”

Buitenstaanders horen dit soort dingen zelden – eigenlijk horen ze helemaal niets over Marokko- omdat het een ouwe bekende is onder de Arabische naties. Het is geen belangrijke olie producent, geen sponsorstaat voor het terrorisme en ook geen frontspeler in het Israëlisch-Palestijns conflict. Sedert Hassan II drie jaar geleden stierf, heeft Marokko zelden de frontpagina’s van de kranten gehaald ofschoon het behoort tot de grootste Arabische landen. Er leven hier meer mensen dan in Irak of in Saoedie Arabië.

In plaats daarvan heeft Marokko aan zijn eigen vrede gewerkt, een gematigd moslimland dat zijn banden met het westen versterkt, vrouwenrechten promoot en zijn reputatie als land met een grote religieuze tolerantie blijft verdedigen.

“Marokko is anders”, zegt Tutweiler. Marokkaanse mensen zijn een tolerant volk. Het zit in hun aders, het zit in het water hier, het zit in de moedermelk. Ze verwerpen werkelijk oprecht terrorisme. Dit is het enige Arabische land waar joden en moslims en christenen al eeuwen samenleven. Ik weet niet waar ik het aan moet toeschrijven maar er is iets heel uniek aan Marokko.”

Marokko heeft zeker een beperkte groep islamitische fundamentalisten die niets liever wil dan dat het land een strenge islamstaat wordt. Er zijn Marokkanen die getraind hebben in Al Qaeda kampen in Afghanistan en Zacarias Moussaoui, die ervan beschuldigd wordt de 20 ste kaper geweest te zijn en wacht op zijn proces in de VS, is uit Marokko afkomstig.

En Marokko blijft nog altijd heel erg een land in volle ontwikkeling met alle problemen die daar mee te maken hebben: een hoge graad van analfabetisme, werkloosheid en armoede. Ofschoon hij vertrok met een mooie start zeggen critici van de nieuwe koning dat hij aarzelt om sociale en economische hervormingen door te voeren uit angst voor het opwekken van islamistische woede.

“We zouden een baken kunnen zijn voor deze regio na 11 september,” zegt Abou bakr Jamal, hoofdredacteur van de krant “Le Journal” een Marokkaans weekblad. “We zouden het idee kunnen keren dat Islam en Arabieren terroristen zouden zijn en ondemocratisch. Ik denk nog altijd dat Marokko dat kan bewijzen maar er is een sterkere visie voor nodig. De visie is te vaag.

Anderen zeggen echter dat 2,5 jaar is te kort om de 38-jarige koning te beoordelen, speciaal daar waar het gaat om het wijzigen van wetten en gewoonten die al tientallen jaren, zelfs eeuwen oud zijn.

“Stappen zetten naar verandering gaat traag maar de hoofdzaak is dat er aan gewerkt wordt” zegt Rhissassi. “Geduld is een deugd.”

Een lange gemeenschappelijke geschiedenis.

Op slechts 8 kilometer van West Europa via de straat van Gibraltar is Marokko anders. Het is soms onduidelijk wat Europa daarover denkt. In het noorden waar Spanje twee kleine enclaves controleert spreken veel Marokkanen Spaans. En tientallen jaren Frans bestuur, sedert 1900 tot aan de onafhankelijkheid in 1956, heeft dit gebied een Gallische sfeer gegeven.

In Casablancan, het grote lawaaierige commerciële centrum dat enige gelijkenis vertoont met de versie in Hollywood, veel van de mooiste architectuur, dateert uit de Franse periode. De meeste geschoolde Marokkanen spreken vloeiend Frans en de café’s langs de straten zouden niet misstaan aan de Champs Elysees.

Maar de banden met de verenigde staten is wat Marokko onderscheid van andere moslimlanden. Geografisch is het de Arabische natie die het dichtst bij Amerika ligt – enkel de Atlantische Oceaan scheidt Marrakech van Miami.

In 1777, was Marokko het eerste land dat de Verenigde Staten officieel erkende als staat. Tanger, in het noorden van Marokko is de plaats waar het enige gebouw is gevestigd op buitenlandse grond dat voorkomt op de lijst van van beschermde historische Amerikaanse gebouwen (een voormalige diplomatieke post die thans een museum is.)

“In de onmiddellijke nasleep van 11 september was er onder alle bevolkingslagen een shock en medeleven met het volk van de Verenigde Staten.”, zegt Tutwiler, de ambassadeur. “Eén van de dingen die ik heb geleerd is dat de meeste Marokkanen weten dat ze een 225-jarige geschiedenis hebben met de VS. Je kan dat aan 10 Amerikanen vragen en die zouden het niet weten.

Ik denk dat Marokko erg trots is de kant van het westen en de VS te kiezen. Ze zijn omringd door landen die een andere weg gekozen hebben zoals, Lybië en Algerije.

Maar zoals de mensen in de andere Arabische naties zijn de meeste Marokkanen van mening dat de Midden Oosten politiek van de VS t.a.v. Israël verkeerd is. In April trokken 500 000 Marokkanen de straat op voor een pro-Palestina mars, en kleinere demonstraties zijn aan de orde van de dag.

“Wat Bush doet is verkeerd” zegt Dr. Najat Mjid, een pediater die een organisatie oprichtte om Marokkaanse straatkinderen te helpen. “Ik ben heel, heel kwaad om wat er in Palestina gebeurt, niet omdat ik een Arabier ben maar omdat ik geloof in kinderen en wat nu gebeurt is een grote tragedie. De hele wereld zal hiervoor een zware kost moeten betalen.”

Tutwiler, een voormalige State Departement woordvoerder, was verwonderd over hoe erg het beeld van de Verenigde Staten is beschadigd sedert de golfoorlog in 1991, vooral onder jongeren waarvan het beeld van de Verenigde Staten vooral bepaald wordt door TV-shows met veel sex, drugs en geweld. De VS, zegt ze, is er niet in geslaagd om de nadruk te leggen op zijn voornaamste democratische waarden.

Om dat doel na te streven stuurt de ambassade van de VS, 18 teams vrijwilligers uit die naar Marokkaanse hogescholen gaan om te praten met studenten. Velen onder hen hebben nog nooit een Amerikaan ontmoet.

Marokkanen kunnen het oneens kunnen zijn met de politiek van de Verenigde Staten “maar dan kan je dat toch niet vertalen door te zeggen dat we een slecht volk zijn of een slechte natie”, zegt Tutwiler. “Wanneer we ons best doen – en wij Amerikanen zijn een vriendelijk volk- dan wordt het moeilijk als iemand in onze buurt zegt dat we gehaat worden.

Wij hebben geen joden en geen moslims

Ondanks het Israëlisch-Palestijns conflict blijven de relaties tussen moslims en joden de warmste van heel de Arabische wereld. Zo gaf een Marokkaanse-joodse humorist een voorstelling in Casablanca enkele weken na 11 september. Toen bleek dat 95 % van zijn publiek uit moslims bestond.

In de voorbije jaren zijn er slechts twee ernstige incidenten bekend die verwijzen naar antisemitisme. Er werden stenen gegooid naar een joodse school en een joodse man werd aangevallen met een mes. De politie heeft de aanvaller onmiddellijk gearresteerd.

De joodse aanwezigheid in Marokko dateert van reeds 2000 jaar geleden. Maar een echte band tussen Marokkanen en joden werd er pas gesmeed in de middeleeuwen wanneer mensen van beide religies uit Spanje moesten vluchten om te ontsnappen aan de vervolging van de christelijke inquisitie.

De joden en de moslims werden toen uit Spanje verdreven omdat ze hun godsdienst niet wilden loochenen.”, zegt Berdugo, het hoofd van de Marokkaanse joodse gemeenschap.”Toen ze hier kwamen hebben ze bewezen beide sterke religies te zijn die elkaar niet hoeven te bestrijden.”

In het meer recente verleden zijn de Marokkaanse moslim koningen de grootste beschermers geweest van de joden. Joden houden ervan om te vertellen over koning Mohamed V de grootvader van de huidige koning, zich verzette tegen de Franse Nazi-collaboratie tijdens de tweede wereldoorlog.

Toen de Fransen lieten weten dat de joden in Marokko gele sterren moesten dragen vroeg de koning om 50 extra sterren aan Frankrijk –één voor hemzelf en één voor elk lid van zijn familie. “Wij hebben geen joden of moslims, enkel Marokkanen” was de boodschap van de Marokkaanse koning aan Frankrijk.

Nadat Israël een onafhankelijke natie werd in 1948 verhuisden duizenden Marokkaanse joden naar de nieuwe joodse staat. Dat was het begin van een exodus die vooral om economische –niet om religieuze- redenen plaatsvond. Van de 250 000 Marokkaanse joden gedurende de tweede wereldoorlog zijn er vandaag nog ongeveer 5000 die in Marokko zijn gebleven.

“De joden gaan daar waar ze een job kunnen vinden,” zegt Attias Sion, wiens zoon en dochter in Parijs wonen. Sion (70) is één van de ongeveer 125 joden die in Fez zijn blijven wonen, een oud joods studiecentrum waar ’s werelds eerste Hebreeuws-Arabische woordenboek is geschreven. Sedert 1940 herstelde Sion typmachines –“Ik ben een oude man en dit zijn oude machines.”

Ondanks, of misschien dankzij, hun kleine aantal, heeft Sion en andere Marokkaanse joden een heleboel Marokkaanse vrienden. Over het algemeen zijn de joden goed geïntegreerd in de Marokkaanse cultuur. Eén van de topadviseurs van de koning is een jood en er zijn twee joodse kolonels in het leger. De overheid heeft geholpen bij de restauratie van verscheidene oude synagogen en betaalt het salaris van de conservator van een joods museum dat vier jaar geleden zijn deuren opende in Casablanca.

“Onze Marokkaanse geschiedenis is geen geschiedenis van terreur maar van een normale verstandhouding tussen moslims en joden”, zegt Simon Levy, directeur van het museum. “Wij denken dat het belangrijk is om daarover te getuigen op een moment dat de moslimbeschaving wordt bestempeld als een terroristische beschaving.”

Toch zijn er tekenen dat de islamitisch-joodse relaties niet altijd zo rooskleurig zijn als het lijkt In een recent frontpagina-interview dat ‘Le Journal’ had met een bekende imam was één van de commentaren: “Ik heb altijd de oorlog tegen het joodse establischment in Palestina verkondigd.”

Abou bakr Jamal, de hoofdredacteur van de krant, bekritiseerd beide zijden. Van joodse zijde wordt hij beschuldigd van antisemitisme en door zijn vader wordt hij beschuldigd van samenwerking met extremistische zionisten die de moslims alleen maar zwart maken. Niettegenstaande dad verdedigd Jamal de publicatie van het interview.

“Het Marokkaanse volk is niet antisemitisch”, zegt hij. “maar ik ben moslim en ik denk dat het mijn plicht is als journalist te schrijven over het begin van de onverdraagzaamheid en daarover kabaal te maken. Hij (deze imam) wordt gesteund door een politieke partij die 14 leden heeft in het parlement. Als ikzelf een jood was dan zou ik deze kerel gerechtelijk vervolgen.”

Het was niet de eerste keer dat ‘Le Journal’ in een polemiek was betrokken.

Twee keer sedert april 2000, had de regering de krant verboden omwille van het beschadigen van Marokkaanse belangen. De eerste keer was dat omwille van een interview met een rebellenleider die streefde naar onafhankelijkheid voor de westelijke Sahara, een kaal, maar fosfaatrijk gebied waarop de Marokkanen aanspraak maken. En enkele maanden later werd de krant verboden omwille van een verhaal dat de eerste minister in verband bracht met een poging tot staatsgreep die lang geleden tegen koning Hassan II zou ondernomen zijn. Er is de vrees dat de nieuwe Marokkaanse heerser niet zo progressief is als hij eerst liet uitschijnen. Na de dood van Hassan II zijn de meeste Marokkanen het erover eens dat zijn zoon een goede start heeft genomen.Hij gaf de gehate minister van binnenlandse zaken, die bekend stond om zijn brutale onderdrukking van mensenrechten en gaf gratie aan een heleboel politieke gevangenen.

Critici zeggen dat het moment slecht gekozen was. Nieuwe verkiezingen voor het parlement zullen er in september zijn. De vorige verkiezingen waren in 1997 ingericht. Jamal en anderen zeggen echter dat Marokko nooit een echte democratie zijn wanneer de koning en niet een verkozen eerste minister de macht heeft om de belangrijkste mandaten in te vullen.

“In een echte democratie moet de leider van het land verantwoording afleggen aan het volk,” zegt Jamal, “Maar hier is de koning heilig – hij is de absolute heerser.”

Onder de meest van nabij gevolgde pogingen tot hervormingen zijn deze waarin vrouwen zijn betrokken. Nadat hij de troon besteeg heeft Mohamed VI een sterk engagement geuit m.b.t. vrouwenrechten en heeft hij een commissie opgericht om veranderingen te bestuderen, inclusief het verbod op polygamie.

Maar islamitische fundamentalisten hebben kritisch oppositie gevoerd op basis van de sharia, de traditionle islamitische wetten. De commissie is slechts enkele malen bij elkaar gekomen en geen van de voorgestelde hervormingen zijn aangenomen.

“Vrouwen worden ongeduldig,” zegt Rhissassi, een dekaan van de Universiteit van Kenitra en de stichter van het vrouwen studie programma. Maar ze voegde er aan toe, “de koning doet zijn best en ik denk dat zijn engagement voor vrouwenrechten oprecht is. In zijn toespraken heeft hij nadrukkelijk herhaald dat vrouwen meer dan de helft van de samenleving zijn en dat de gelijkberechtiging en de ontwikkeling van vrouwen hoog noodzakelijk is.”

Over het algemeen hebben Marokkaanse vrouwen veel beter af dan veel andere vrouwen in de meeste moslimlanden. Zij hebben het recht om te stemmen en hebben geen toelating nodig van hun man om te reizen. Zij hebben jobs in alle lagen van de samenleving inclusief de regereing. (Mohammed VI benoemde de eerste vrouwelijke minister in het kernkabinet.) Veel vrouwen op het platteland shuwen traditionele kledij ten voordele van kleding in westerse stijl: Rhissassi, in een beige pakje, zegt dat ze nooit een hoofddoek heeft gedragen in de voorbije 54 jaar.

“Er zijn zoveel verkeerde interpretaties van de islam van de kant van de mensen die vrouwen op de tweede plaats willen zien en zelfs verkondigen dat vrouwen minderwaardig zijn”, zegt Rhissassi. “Eén van de doelen die we nastreven is de geesten van vrouwen bevrijden van subtiele maar schadelijke lessen in minderwaardigheid.”

Tutwiler, de ambassadeur van de VS denkt dat het verstandig is om niet te snel te gaan met hervormingen.

“Er is een groep in Marokko die veel meer en veel sneller hervormingen wil, maar er is ook een groep die geen enkele hervorming wil en een zuiver islamistische staat wil.”, zegt ze.

“Te snelle veranderingen kunnen instabiliteit veroorzaken, ontwrichting en verwarring. De mate van veranderingen weten te doseren is even belangrijk als de veranderingen zelf.”

Marokko heeft genoegd getoond dat het vooruit wil en bewees dat het zulke goede vriendschapsbanden heeft met de VS dat president Busch dat wil belonen met het opheffen van de verplichting van een visum voor het bezoeken van de VS. Als het congres ermee akkoord gaat dan zou Marokko behoren tot het selecte clubje van landen, zoals Israël en Jordanië die taksvrij mogen exporteren naar de VS. Het zou een hele steun zijn voor de Marokkaanse economie waar zelfs hoogopgeleide universitairen moeilijk een job kunnen vinden.

Hoe dan ook of Marokko een echte baken kan worden voor de rest van de Arabiche wereld is betwistbaar. Maar ondanks alle kritiek op het huidige regime zijn de meeste Marokkanen ervan overtuigd dat ze een veel minder beloftevolle heerser hadden kunnen hebben.

“De monarchie is het cement in dit land dat werkelijk alles bij elkaar houdt”, zegt Tutwiler. “Deze koning wordt de koning van de armen genoemd, de koning van het volk. Dat zegt al enorm veel.”

Story by SUSAN TAYLOR MARTIN, Times Senior Correspondent

Photographs by JAMIE FRANCIS of the Times staff

© St. Petersburg Times
published June 16, 2002

http://www.sptimes.com/2002/06/16/W...of_Morocc.shtml

Marsipulami
30-12-08, 01:03
Toespraak Paus Johannes Paulus II voor 50 000 moslims in het stadion van Casablanca.

ADDRESS OF HIS HOLINESS JOHN PAUL II
TO YOUNG MUSLIMS

Morocco - Monday, 19 August 1985



Dear Young People,

1. I give thanks and glory to God who has granted that I should meet with you today. His Majesty the King did me the honour of visiting me in Rome some years ago, and he had the courtesy to invite me to visit your country and meet you. I joyfully accepted the invitation from the Sovereign of this country to speak with you in this Year of Youth.

I often meet young people, usually Catholics. It is the first time that I find myself with young Muslims.

Christians and Muslims, we have many things in common, as believers and as human beings. We live in the same world, marked by many signs of hope, but also by multiple signs of anguish. For us, Abraham is a very model of faith in God, of submission to his will and of confidence in his goodness. We believe in the sane God, the one God, the living God, the God who created the world and brings his creatures to their perfection.

It is therefore towards this God that my thought goes and that my heart rises: it is of God himself that, above all, I wish to speak with you; of him, because it is in him that we believe, you Muslims and we Catholics. I wish also to speak with you about human values, which have their basis in God, these values which concern the blossoming of our person, as also that of our families and our societies, as well as that of the international community. The mystery of God, is it not the highest reality from which depends the very meaning which man gives to his life? And is it not the first problem that presents itself to a young person, when he reflects upon the mystery of his own existence and on the values which he intends to choose in order to build his growing personality?

For my part, in the Catholic Church, I bear the responsibility of the successor of Peter, the Apostle chosen by Jesus to strengthen his brothers in the faith. Following the Popes who succeeded one another uninterruptedly in the passage of history, I am today the Bishop of Rome, called to be, among his brethren in the world, the witness of the Christian faith and the guarantee of the unity of all the members of the Church.

Also, it is as a believer that I come to you today. It is quite simply that I would like to give here today the witness of that which I believe, of that which I wish for the well-being of the people, my brothers, and of the people, my brothers, and of that which, from experience, I consider to be useful for all.

2. First of all, I invoke the Most High, the all-powerful God who is our creator. He is the origin of all life, as he is at the source of all that is good, of all that is beautiful, of all that is holy.

He separated the light from the darkness. He caused the whole universe to grow in a marvellous order. He willed that the plants should grow and bear fruit, just as he willed that the birds of the sky, the animals of the earth and the fish of the sea should multiply.

He made us, us men, and we are from him. His holy law guides our life. It is the light of God which orientates our destiny and enlightens our conscience. He renders us capable of loving and of transmitting life. He asks every man to respect every human creature and to love him as a friend, a companion, a brother. He invites us to help him when he is wounded, when he is abandoned, when he is hungry and thirsty, in short, when he no longer knows where to find his direction on the pathways of life.

Yes, God asks that we should listen to his voice. He expects from us obedience to his holy will in a free consent of mind and of heart.

That is why we are accountable before him. It is he, God, who is our judge; he who alone is truly just. We know, however, that his mercy is inseparable from his justice. When man returns to him, repentant and contrite, after having strayed away into the disorder of sin and the works of death, God then reveals himself as the One who pardons and shows mercy.

To him, therefore, our love and our adoration! For his blessing and for his mercy, we thank him, at all times and in all places.

3. In a world which desires unity and peace, and which however experiences a thousand tensions and conflicts, should not believers favour friendship between the men and the peoples who form one single community on earth? We know that they have one and the same origin and one and the same final end: the God who made them and who waits for them, because he will gather them together.

For its part, the Catholic Church, twenty years ago at the time of the Second Vatican Council, undertook in the person of its bishops, that is, of its religious leaders, to seek collaboration between the believers. It published a document on dialogue between the religions ("Nostra Aetate"). It affirms that all men, especially those of living faith, should respect each other, should rise above all discrimination, should live in harmony and serve the universal brotherhood (cf. document cited above, n. 5). The Church shows particular attention to the believing Muslims, given their faith in the one God, their sense of prayer, and their esteem for the moral life (cf. n. 3). It desires that Christians and Muslims together "promote harmony for all men, social justice, moral values, peace, liberty" (ibid.).

4. Dialogue between Christians and Muslims is today more necessary than ever. It flows from our fidelity to God and supposes that we know how to recognize God by faith, and to witness to him by word and deed in a world ever more secularized and at times even atheistic.

The young can build a better future if they first put their faith in God and if they pledge themselves to build this new world in accordance with God's plan, with wisdom and trust.

Today we should witness to the spiritual values of which the world has need. The first is our faith in God.

God is the source of all joy. We should also witness to our worship of God, by our adoration, our prayer of praise and supplication. Man cannot live without prayer, any more than he can live without breathing. We should witness to our humble search for his will; it is he who should inspire our pledge for a more just and more united world. God's ways are not always our ways. They transcend our actions, which are always incomplete, and the intentions of our heart, which are always imperfect. God can never be used for our purposes, for he is above all.

This witness of faith, which is vital for us and which can never tolerate either infidelity to God or indifference to the truth, is made with respect for the other religious traditions, because everyone hopes to be respected for what he is in fact, and for what he conscientiously believes. We desire that all may reach the fullness of the divine truth, but no one can do that except through the free adherence of conscience, protected from exterior compulsions which would be unworthy of the free homage of reason and of heart which is characteristic of human dignity. There, is the true meaning of religious liberty, which at the same time respects God and man. It is the sincere veneration of such worshippers that God awaits, of worshippers in spirit and in truth.

5. We are convinced that "we cannot truly pray to God the Father of all mankind, if we treat any people in other than brotherly fashion, for all mankind is created in God's image". (Decl. Nostra Aetate, n. 5).

Therefore we must also respect, love and help every human being, because he is a creature of God and, in a certain sense, his image and his representative, because he is the road leading to God, and because he does not fully fulfil himself unless he knows God, unless he accepts him with all his heart, and unless he obeys him to the extent of the ways of perfection.

Furthermore, this obedience to God and this love for man should lead us to respect man's rights, these rights which are the expression of God's will and the demands of human nature such as it was created by God.

Therefore, respect and dialogue require reciprocity in all spheres, especially in that which concerns basic freedoms, more particularly religious freedom. They favour peace and agreement between the peoples. They help to resolve together the problems of today's men and women, especially those of the young.

6. Normally the young look towards the future, they long for a more just and more human world. God made young people such, precisely that they might help to transform the world in accordance with his plan of life. But to them, too, the situation often appears to have its shadows.

In this world there are frontiers and divisions between men, as also misunderstandings between the generations; there are, likewise, racism, wars and injustices, as also hunger, waste and unemployment. These are the dramatic evils which touch us all, more particularly the young of the entire world. Some are in danger of discouragement, others of capitulation, others of willing to change everything by violence or by extreme solutions. Wisdom teaches us that self-discipline and love are then the only means to the desired renewal.

God does not will that people should remain passive. He entrusted the earth to them that together they should subdue it, cultivate it, and cause it to bear fruit.

You are charged with the world of tomorrow. It is by fully and courageously undertaking your responsibilities that you will be able to overcome the existing difficulties. It reverts to you to take the initiatives and not to wait for everything to come from the older people and from those in office. You must build the world and not just dream about it.

It is by working in harmony that one can be effective. Work properly understood is a service to others. It creates links of solidarity. The experience of working in common enables one to purify oneself and to discover the richness of others. It is thus that, gradually, a climate of trust can be born which enables each one to grow, to expand, and "to be more". Do not fail, dear young people, to collaborate with the adults, especially with your parents and teachers as well as with the "leaders" of society and of the State. The young should not isolate themselves from the others. The young need the adults, just as the adults need the young.

In this working together, the human person, man or woman, should never be sacrificed. Each person is unique in God's eyes. Each one ought to be appreciated for what he is, and, consequently, respected as such. No one should make use of his fellow man; no one should exploit his equal; no one should contemn his brother.

It is in these conditions that a more human, more just, and more fraternal world will be able to be born, a world where each one can find his place in dignity and freedom. It is this world of the twenty-first century that is in your hands; it will be what you make it.

7. This world, which is about to come, depends on the young people of all the countries of the world. Our world is divided, and even shattered; it experiences multiple conflicts and grave injustices. There is no real North-South solidarity; there is not enough mutual assistance between the nations of the South. There are in the world cultures and races which are not respected.

Why is all this? It is because people do not accept their differences: they do not know each other sufficiently. They reject those who have not the same civilization. They refuse to help each other. They are unable to free themselves from egoism and from self-conceit.

But God created all men equal in dignity, though different with regard to gifts and to talents. Mankind is a whole where each one has his part to play; the worth of the various peoples and of the diverse cultures must be recognized. The world is as it were a living organism; each one has something to receive from the others, and has something to give to them.

I am happy to meet you here in Morocco. Morocco has a tradition of openness. Your scholars have travelled, and you have welcomed scholars from other countries. Morocco has been a meeting place of civilizations: it has permitted exchanges with the East, with Spain, and with Africa. Morocco has a tradition of tolerance; in this Muslim country there have always been Jews and nearly always Christians; that tradition has been carried out in respect, in a positive manner. You have been, and you remain, a hospitable country. You, young Moroccans, are then prepared to become citizens of tomorrow's world, of this fraternal world to which, with the young people of all the world, you aspire.

I am sure that all of you, young people, are capable of this dialogue. You do not wish to be conditioned by prejudices. You are ready to build a civilization based on love. You can work to cause the barriers to fall, barriers that are due at times to pride, but more often to man's feebleness and fear. You wish to love others, without any limit of nation, race or religion.

For that, you want justice and peace. "Peace and youth go forward together", as I said in my message for this year's World Day of Peace. You do not want either war or violence. You know the price that they cause innocent people to pay. Neither do you want the escalation of armaments. That does not mean that you wish to have peace at any price. Peace goes side by side with justice. You do not want anyone to be oppressed. You want peace in justice.

8. First of all, you wish that people should have enough on which to live. Young people who have the good fortune to pursue their studies have the right to be solicitous about the profession that they will be able to exercise on their your own behalf. But they also must concern themselves with the living conditions, often more difficult, of their brothers and sisters who live in the same country, and indeed in the whole world. How can one remain indifferent, in fact, when other human beings, in great numbers, die of hunger, of malnutrition or lack of health help, when they suffer cruelly from drought, when they are reduced to unemployment or to emigration through economic laws that are beyond their control, when they endure the precarious situation of refugees, packed into camps, as a consequence of human conflicts? God has given the earth to mankind as a whole in order that people might jointly draw their subsistence from it, and that every people might have the means to nourish itself, to take care of itself; and to live in peace.

9. But important as the economic problems may be, man does not live on bread alone, he needs an intellectual and spiritual life; it is there that he finds the soul of this new world to which you aspire. Man has need to develop his spirit and his conscience. This is often lacking to the man of today. Forgetfulness of values and the crisis of identity which frustrate our world oblige us to excel ourselves in a renewed effort of research and investigation. The interior light which will thus be born in our conscience will enable meaning to be given to development, to orientate it towards the good of man, of every man and of all men, in accordance with God's plan.

The Arabs of the Mashriq and the Maghrib, and Muslims in general, have a long tradition of study and of erudition: literary, scientific, philosophic. You are the heirs to this tradition, you must study in order to learn to know this world which God has given us, to understand it, to discover its meaning, with a desire and a respect for truth, and in order to learn to know the peoples and the men created and loved by God, so as to prepare yourselves better to serve them.

Still more, the search for truth will lead you, beyond intellectual values, to the spiritual dimension of the interior life.

10. Man is a spiritual being. We, believers, know that we do not live in a closed world. We believe in God. We are worshippers of God. We are seekers of God.

The Catholic Church regards with respect and recognizes the quality of your religious progress, the richness of your spiritual tradition.

We Christians, also, are proud of our own religious tradition.

I believe that we, Christians and Muslims, must recognize with joy the religious values that we have in common, and give thanks to God for them. Both of us believe in one God the only God, who is all Justice and all Mercy; we believe in the importance of prayer, of fasting, of almsgiving, of repentance and of pardon; we believe that God will be a merciful judge to us at the end of time, and we hope that after the resurrection he will be satisfied with us and we know that we will be satisfied with him.

Loyalty demands also that we should recognize and respect our differences. Obviously the most fundamental is the view that we hold on the person and work of Jesus of Nazareth. You know that, for the Christians, this Jesus causes them to enter into an intimate knowledge of the mystery of God and into a filial communion by his gifts, so that they recognize him and proclaim him Lord and Saviour.

Those are important differences, which we can accept with humility and respect, in mutual tolerance; there is a mystery there on which, I am certain, God will one day enlighten us.

Christians and Muslims, in general we have badly understood each other, and sometimes, in the past, we have opposed and even exhausted each other in polemics and in wars.

I believe that, today, God invites us to change our old practices. We must respect each other, and also we must stimulate each other in good works on the path of God.

With me, you know what is the reward of spiritual values. Ideologies and slogans cannot satisfy you nor can they solve the problems of your life. Only the spiritual and moral values can do it, and they have God as their fundament.

Dear young people, I wish that you may be able to help in thus building a world where God may have first place in order to aid and to save mankind. On this path, you are assured of the esteem and the collaboration of your Catholic brothers and sisters whom I represent among you this evening.

11. I should now like to thank His Majesty the King for having invited me. I thank you also, dear young people of Morocco, for having come here and listened with confidence to my witness.

But still more, I would like to thank God who permitted this meeting. We are all in his sight. Today he is the first witness of our meeting. It is he who puts in our hearts the feelings of mercy and understanding, of pardon and of reconciliation, of service and of collaboration. Must not the believers that we are reproduce in their life and in their city the Most Beautiful Names which our religious traditions recognize for him? May we then be able to be available for him, and to be submissive to his will, to the calls that he makes to us! In this way our lives will find a new dynamism.

Then, I am convinced, a world can be born where men and women of living and effective faith will sing to the glory of God, and will seek to build a human society in accordance with God's will.

I should like to finish by invoking him personally in your presence:

O God, you are our creator.
You are limitlessly good and merciful.
To You is due the praise of every creature.
O God, You have given to us an interior law by which we should live.
To do Your will is to perform our task.
To follow Your ways is to find peace of soul.
To You we offer our obedience.
Guide us in all the steps that we undertake on earth.
Free us from evil inclinations which turn our heart from Your will.
Do not permit that in invoking Your Name we should ever justify the human disorders.
O God, you are the One Alone to whom we make our adoration.
Do not permit that we should estrange ourselves from You.
O God, judge of all mankind, help us to belong to Your elect on the last day.
O God, author of justice and peace, grant us true joy and authentic love, as also a lasting fraternity among all peoples.
Fill us with Your gifts for ever. Amen!



© Copyright 1985 - Libreria Editrice Vaticana

knuppeltje
30-12-08, 09:14
Dus ik snap niet waarom jij dat argument gebruikt.

Mwa, komt misschien omdat kerken me niet interesseren.
Hoe dan ook voordat die daar gebouwd kunnen worden zal er eerst die democratie moeten komen, andersom gaat blijkbaar niet.

Slinger
30-12-08, 09:47
Mwa, komt misschien omdat kerken me niet interesseren.
Hoe dan ook voordat die daar gebouwd kunnen worden zal er eerst die democratie moeten komen, andersom gaat blijkbaar niet.

Wat een gelul. Overal ter wereld waren er eerst kerken, en daarna pas democratie, of helemaal niet. Waarom daar niet?

Witte78
30-12-08, 10:11
Mwa, komt misschien omdat kerken me niet interesseren.
Hoe dan ook voordat die daar gebouwd kunnen worden zal er eerst die democratie moeten komen, andersom gaat blijkbaar niet.

Een democratie geeft alleen maar een verhoogde waarschijnlijkheid van vrijheid. Theoretisch kan men onder een dictatuur vrijer zijn dan onder een democratie. Deze vrijheid is overigens zeer relatief, binnen een democratie zullen de aanbidders van fallus hun symbolische torens waarschijnlijk ook niet in het openbaar mogen bouwen. Het is maar net welke moraal er heerst.

knuppeltje
30-12-08, 10:29
Wat een gelul. Overal ter wereld waren er eerst kerken, en daarna pas democratie, of helemaal niet. Waarom daar niet?

Volgens mij is dit nog veel groter gelul.
Als er kerken mogen worden gebouwd, dan is er al enigermate democratie.
Dus als jij die kerken er wilt hebben dan zal er eerst toch die democratie moeten komen.

Slinger
30-12-08, 10:32
Volgens mij is dit nog veel groter gelul.
Als er kerken mogen worden gebouwd, dan is er al enigermate democratie.
Dus als jij die kerken er wilt hebben dan zal er eerst toch die democratie moeten komen.

Wil je zeggen dat er in het midden-oosten van voor de islam democratie heerste? Toch stikte het er van de kerken.

knuppeltje
30-12-08, 10:35
Een democratie geeft alleen maar een verhoogde waarschijnlijkheid van vrijheid. Theoretisch kan men onder een dictatuur vrijer zijn dan onder een democratie. Deze vrijheid is overigens zeer relatief, binnen een democratie zullen de aanbidders van fallus hun symbolische torens waarschijnlijk ook niet in het openbaar mogen bouwen. Het is maar net welke moraal er heerst.

Tja, dat theoretisch hè, daar hebben de mensen zo nog maar geen brood mee op de plank. In een praktische domocratie lukt dat iets beter
Voor die fallussen moet je eens tempels in India gaan bekijken, sommige zijn helemaal bedekt met gebeeldhouwde liedestaferelen, de hele kama soutra is er op uitgebeeld.

knuppeltje
30-12-08, 10:43
Wil je zeggen dat er in het midden-oosten van voor de islam democratie heerste? Toch stikte het er van de kerken.

Volgens mij hebben we het over tegenwoordig, en volgens mij zal er voordat er vrijelijk wordt toegestaan om in die landen kerken te bouwen, er eerst een grotere mate van democratie moeten komen.
Jij wilt het misschien anders zien, maar dat betekent wel dat die dictaturen van jou best mogen blijven bestaan, als er maar kerken worden gebouwd.
Dat is niet mijn keus dus. Mijn keus is eerst de democratie, dat is voor iedereen goed, niet alleen voor de christenen, en dan komen die kerken er ook wel als daar zo'n behoefte aan is.

Tomas
30-12-08, 10:44
Tja, dat theoretisch hè, daar hebben de mensen zo nog maar geen brood mee op de plank. In een praktische domocratie lukt dat iets beter


Blijf het bizar vinden. Prioriteiten:
1. Verbied kerken en andere religies.
.
.
.
99. Misschien eens een keertje morgen ofzo wat brood op de plank.

Je kan niet een land veranderen in den democratie van bovenaf. Dat zou men onderhand moeten weten. Verander van onderaf: Geef vrijheden. Laat diversiteit en pluriformiteit toe. Democratie en secularisme volgt dan ooit wel een keer vanzelf.

Noam
30-12-08, 10:49
’Arabische regeringen moeten bouw kerken toelaten’


Geplaatst door Theo Borgermans op zaterdag 27 december 2008 om 00:05u
RYAD (RKnieuws.net) - Hans - Gert Pöttering, voorzitter van het Europees parlement, heeft van de week tijdens zijn bezoek aan Saudi - Arabië de Arabische regeringen opgeroepen de bouw van kerken in hun landen toe te laten net zoals er moskeeën kunnen gebouwd worden in Europa.

’De Arabische regeringen moeten toleranter zijn ten aanzien van andere godsdiensten’, zei Pöttering. ’Het is van belang dat wij een beter begrip hebben van de islamitisch cultuur. Wij roepen op tot verdraagzaamheid ten aanzien van de christenen. Het is wederzijds’, voegde hij eraan toe.

De voorzitter van het Europees parlement, die ook Oman, Bahrein en de Verenigde Arabische emiraten aandeed, zei dat hij overal de godsdienstvrijheid ter sprake bracht. Hij herinnerde eraan dat het islamitische Saudi-Arabië geen enkele praktijk van een andere godsdienst toelaat.

Van de Saudïers kreeg Pöttering te horen dat zij ook geen moskee kunnen bouwen in het Vaticaan. De voorzitter van het Europees parlement replikeerde daarop dat hij kan begrijpen dat er geen kerken zijn in Mekka en Medina maar niet in de rest van het land. (tb)


Er moet niks gebouwd worden. Als een staat zich tolerant wilt opstellen t.o.v. andere religies dan gebeurt dat wel zonder Pottering.

Slinger
30-12-08, 10:53
Volgens mij hebben we het over tegenwoordig, en volgens mij zal er voordat er vrijelijk wordt toegestaan om in die landen kerken te bouwen, er eerst een grotere mate van democratie moeten komen.
Jij wilt het misschien anders zien, maar dat betekent wel dat die dictaturen van jou best mogen blijven bestaan, als er maar kerken worden gebouwd.
Dat is niet mijn keus dus. Mijn keus is eerst de democratie, dat is voor iedereen goed, niet alleen voor de christenen, en dan komen die kerken er ook wel als daar zo'n behoefte aan is.

Hoe denk je dat bij ons de democratie is ontstaan? Met een grote klap opeens ingevoerd? Dat werkt dus niet. Dat is juist de fout die de Amerikanen in Irak hebben gemaakt. Nee, democratie ontstaat, door het bevechten van steeds meer vrijheden. De Rechten van de Mens moeten als het ware één voor één worden ingevoerd. Vrijheid van godsdienst is een mooie om mee te beginnen, vooral omdat er een samenhang is met vrijheid van meningsuiting.

knuppeltje
30-12-08, 10:55
Blijf het bizar vinden. Prioriteiten:
1. Verbied kerken en andere religies.
.
.
.
99. Misschien eens een keertje morgen ofzo wat brood op de plank.

Je kan niet een land veranderen in den democratie van bovenaf. Dat zou men onderhand moeten weten. Verander van onderaf: Geef vrijheden. Laat diversiteit en pluriformiteit toe. Democratie en secularisme volgt dan ooit wel een keer vanzelf.


Ho eens even, ik heb niet gezegd dat ik dat daar eens even zal gaan brengen.
Maar voordat van onderaf iets geregeld kan worden zal daar toch eerst de vrijheid voor nodig zijn.

Tomas
30-12-08, 10:58
Ho eens even, ik heb niet gezegd dat ik dat daar eens even zal gaan brengen.
Maar voordat van onderaf iets geregeld kan worden zal daar toch eerst de vrijheid voor nodig zijn.

Precies, die vrijheid wordt dus vriendelijk gevraagd. Eens kijken of dat lukt. Misschien zijn de arabische leiders in kwestie ruimdenkender dan de hier aanwezige moslim.

knuppeltje
30-12-08, 11:00
Hoe denk je dat bij ons de democratie is ontstaan? Met een grote klap opeens ingevoerd? Dat werkt dus niet. Dat is juist de fout die de Amerikanen in Irak hebben gemaakt. Nee, democratie ontstaat, door het bevechten van steeds meer vrijheden. De Rechten van de Mens moeten als het ware één voor één worden ingevoerd. Vrijheid van godsdienst is een mooie om mee te beginnen, vooral omdat er een samenhang is met vrijheid van meningsuiting.

Nu heb ik het nergens over grote klappen gehad volgens mij, en ook niet dat dat zomaar opeens gaat gebeuren, en ook niet over het hoe verkrijgen.
Wel stel ik dat er eerst in die landen een grotere mate van democratie moet komen voordat die kerken er vrijelijk mogen worden gebouwd van die regimes die er nu zijn.
Wat er nu zo moeilijk aan is om dat te begrijpen ontgaat me dan ook helemaal.

Noam
30-12-08, 11:04
Precies, die vrijheid wordt dus vriendelijk gevraagd. Eens kijken of dat lukt. Misschien zijn de arabische leiders in kwestie ruimdenkender dan de hier aanwezige moslim.

De hier aanwezige moslim heeft niet veel te maken met het vergroten van de democratie in de Arabische wereld; zij kunnen zich beter focussen op de gemeenschap hier in NL.

De hier aanwezige so-called-freedom-fighters hebben ook niet veel te maken met het stabiliseren van de landen, na decades of opression by the West.

De Arabische bevolking is zelf in staat om voor hun eigen vrijheden te vechten; if not today then tomorrow.

knuppeltje
30-12-08, 11:04
Precies, die vrijheid wordt dus vriendelijk gevraagd. Eens kijken of dat lukt. Misschien zijn de arabische leiders in kwestie ruimdenkender dan de hier aanwezige moslim.

Alweer probeer je mij woorden in de mond te leggen.
Het enigste wat ik stel is dat er voor de mogelijkheid van die kerkenbouw daar er eerst wat meer democratie zal moeten komen in die landen.
Vertel eens, wat is er zo moeilijk aan om te snappen?

Slinger
30-12-08, 11:05
Nu heb ik het nergens over grote klappen gehad volgens mij, en ook niet dat dat zomaar opeens gaat gebeuren, en ook niet over het hoe verkrijgen.
Wel stel ik dat er eerst in die landen een grotere mate van democratie moet komen voordat die kerken er vrijelijk mogen worden gebouwd van die regimes die er nu zijn.
Wat er nu zo moeilijk aan is om dat te begrijpen ontgaat me dan ook helemaal.

Het is helemaal niet moeilijk om te begrijpen. En het is nog gemakkelijker om te begrijpen dat het zo niet zal werken.

knuppeltje
30-12-08, 11:15
Het is helemaal niet moeilijk om te begrijpen. En het is nog gemakkelijker om te begrijpen dat het zo niet zal werken.

Ik weet niet, maar volgens mij mogen in democratieën zoals hier kerken gebouwd worden, want daar is vrijheid van godsdienst. Als ze in die landen dezelfde democratie als wij hier zouden hebben, dan was dat daar ook zo.
Nu is dat blijkbaar niet niet zo, en volgens mij blijft dat ook zo zolang er niets aan het systeem daar verandert.

Witte78
30-12-08, 11:20
Alweer probeer je mij woorden in de mond te leggen.
Het enigste wat ik stel is dat er voor de mogelijkheid van die kerkenbouw daar er eerst wat meer democratie zal moeten komen in die landen.
Vertel eens, wat is er zo moeilijk aan om te snappen?

En om tot een democratie te komen moet er eerst meer vrijheid komen zoals vrijheid van godsdienst. Shit nu zitten we in een vicieuze cirkel.

knuppeltje
30-12-08, 11:29
En om tot een democratie te komen moet er eerst meer vrijheid komen zoals vrijheid van godsdienst. Shit nu zitten we in een vicieuze cirkel.

Jij misschien wel. :)

Witte78
30-12-08, 11:36
Jij misschien wel. :)

Valt wel mee, ik ben namelijk niet van mening dat democratie een voorwaarde is voor vrijheid van godsdienst.

knuppeltje
30-12-08, 11:38
Valt wel mee, ik ben namelijk niet van mening dat democratie een voorwaarde is voor vrijheid van godsdienst.

Mwa, theoretisch misschien niet, maar waar zie je dat dan wel gebeuren?

Witte78
30-12-08, 11:50
Mwa, theoretisch misschien niet, maar waar zie je dat dan wel gebeuren?

Je mist het punt. Juist de strijd voor dit soort vrijheden kan tot een democratie leiden. Wanneer je gaat afwachten tot er een democratie is, en dan pas dit soort vrijheden gaat invoeren, komt er dus ook nooit een democratie. Dat is die vicieuze cirkel.

knuppeltje
30-12-08, 11:59
Je mist het punt. Juist de strijd voor dit soort vrijheden kan tot een democratie leiden. Wanneer je gaat afwachten tot er een democratie is, en dan pas dit soort vrijheden gaat invoeren, komt er dus ook nooit een democratie. Dat is die vicieuze cirkel.

Jaja, we maken er maar een kip-ei verhaal van.
Magoed, als die vrijheden zijn bevochten dan is er dus die democratie, en dan kunnen die kerken makkelijker worden gebouwd. Maar zolang de bouwvakkers moeten meevechten om die vrijheden te verkrijgen, hebben ze meestal geen tijd om kerken te bouwen.
Ik blijf er toch maar bij dat er eerst die democratie er in zekere mate moet komen om die bouwvakkers aan die kerkenbouw te kunnen zetten.
Jij geeft ook niet gauw op hè? :)

Tomas
30-12-08, 12:01
Jaja, we maken er maar een kip-ei verhaal van.

Nee, jij.

knuppeltje
30-12-08, 12:04
Nee, jij.

Hahaha. :)

Aït Ayt
30-12-08, 12:08
Wat een gelul. Overal ter wereld waren er eerst kerken, en daarna pas democratie, of helemaal niet. Waarom daar niet?

waar is daar ?

wie zegt dat er geen kerken bestaan in niet-democratische moslimlanden ?

ja in saudi-arabië heb je geen kerken maar dat is het heilige land.. in welke andere moslimlanden zijn er ook geen kerken ?

Aït Ayt
30-12-08, 12:11
Ik blijf er toch maar bij dat er eerst die democratie er in zekere mate moet komen om die bouwvakkers aan die kerkenbouw te kunnen zetten.


hoezo ?
waarom moet er sprake zijn godsdienstvrijheid om kerken te laten bouwen en waarom kan dat alleen in een democratie ?

super ick
30-12-08, 12:34
waar is daar ?

wie zegt dat er geen kerken bestaan in niet-democratische moslimlanden ?

ja in saudi-arabië heb je geen kerken maar dat is het heilige land.. in welke andere moslimlanden zijn er ook geen kerken ?

Natuurlijk zijn er kerken in moslimlanden. Zelfs de oudste ter wereld staan in moslimlanden. Makkelijk hebben ze het echter niet. Ze zijn gebonden aan allerlei onrechtvaardige regels. Regels die omgedraaid hier een volksopstand tot gevolg zouden hebben en nog terrecht ook!
Die discussie gaan we niet overdoen die kan je helemaal nalezen.

Om SA dan maar even makkelijk apart te zetten onder de noemer "dat is het heilige land" doet mij direct aan Israel denken. Alleen zijn ze in het heilige land van de Joden dan stukken toleranter wat moskeen betreft.

knuppeltje
30-12-08, 15:35
hoezo ?
waarom moet er sprake zijn godsdienstvrijheid om kerken te laten bouwen en waarom kan dat alleen in een democratie ?

Je gaat toch niet opnieuw naar de bekende weg vragen zeker?

mark61
31-12-08, 11:43
Het ging hier alleen nog maar over Saoedie Arabië, dus vandaar dat ik reageerde.
Ik ben in Marokko, Tunesië en Turkije geweest. En ik moet zeggen dat ik in deze landen totaal geen intolerantie richting christenen heb gezien.

Dan vergis je je deerlijk. In Turkije mogen geen kerken worden gebouwd. Er wordt geprobeerde de orthodoxe kerk uit te roeien door heropening van het orthodoxe seminarie op allerlei slinkse manieren onmogelijk te maken.

mark61
31-12-08, 11:44
ja in saudi-arabië heb je geen kerken maar dat is het heilige land..

Wat is dat nou weer voor gelul? Bid`a :hihi:

mark61
31-12-08, 11:45
hoezo ?
waarom moet er sprake zijn godsdienstvrijheid om kerken te laten bouwen

Je bent achterlijk of je doet alsof?

Sallahddin
31-12-08, 11:52
oorlogsmisdaden , misdaden tegen de mensheid , genocides , schendingnen van internationaal recht , van mensen rechten, van de Geneva convention ....worden gepleegd live op TV onder de onvoorwaardelijk moreel a ander steun & actief medeplichtigheid van het misdadig walgelijk hypocriet westen , & met name van de VS ...

zo, wat zie ik hier dan ????

juist, jullie zitten te klesten over kerken !!!!!!!

maar goed :

Rsistance is the answer , only Islamic resistance will decide what the outcome of these bloody zionist barbaric beasts massacres & genocides will look like !

just wait & see !

&....Those Arabic collaborators' regimes gotta be toppled & as quickly as possibkle indeed !

Slinger
31-12-08, 11:54
oorlogsmisdaden , misdaden tegen de mensheid , genocides , schendingnen van internationaal recht , van mensen rechten, van de Geneva convention ....worden gepleegd live op TV onder de onvoorwaardelijk moreel a ander steun & actief medeplichtigheid van het misdadig walgelijk hypocriet westen , & met name van de VS ...

zo, wat zie ik hier dan ????

juist, jullie zitten te klesten over kerken !!!!!!!

maar goed :

Rsistance is the answer , only Islamic resistance will decide what the outcome of these bloody zionist barbaric beasts massacres & genocides will look like !

just wait & see !

Je zit in het verkeerde topic...

John2
31-12-08, 12:30
Rsistance is the answer , only Islamic resistance will decide what the outcome of these bloody zionist barbaric beasts massacres & genocides will look like !

just wait & see !

weerstand van de Islam is het antwoord zeg jij;

Is het misschien dan zo dat juist de weerstand van de Islam zorgt voor de armoede, de oorlogen, de burgerstrijd, de moorden, de burgers die sterven door ondervoeding, gebrek aan medicijnen of gewoon omdat ze anders denken.
Is het niet zo dat juist in de landen waar de Islam regeert het een zooitje is als je kijkt naar landen zoals Libie, Iran, Indonesie, Algerie, enz. enz.

Sallahddin
31-12-08, 12:33
Je zit in het verkeerde topic...

elk topic is het juist topic voor de bovenbstaand !

Aït Ayt
01-01-09, 14:03
Je gaat toch niet opnieuw naar de bekende weg vragen zeker?

je hebt gelijk.. het was vragen naar de bekende weg..
de praktijk heeft immers bewezen dat je geen democratie nodig hebt om kerken te bouwen.. ook godsdienstvrijheid is geen voorwaarde voor het bouwen van kerken..
het was dus inderdaad vragen naar de bekende weg van mij..

knuppeltje
02-01-09, 10:51
je hebt gelijk.. het was vragen naar de bekende weg..
de praktijk heeft immers bewezen dat je geen democratie nodig hebt om kerken te bouwen.. ook godsdienstvrijheid is geen voorwaarde voor het bouwen van kerken..
het was dus inderdaad vragen naar de bekende weg van mij..

Inderdaad, in een land met het christendom als staatsgodsdienst zal het niet moeilijk zijn om kerken te bouwen, terwijl een land met een staatsgodsdienst zelden een echte democratie zal zijn.
In een land waar echte democratie heerst, is er godsdienstvrijheid, en kun je elk soort gebedshuis bouwen, of het kerken, synagogen of moskeeën zijn maakt niet uit.

reason
04-01-09, 17:39
Is Saoedie Arabië het enige islamitische land op deze aardkloot? Dus al die anti-kerkheibel is maar op een hand te tellen.

Ik heb deze topic gemist (net als de meeste andere de laatste dagen).
Alsnog een reactie.

Blijkbaar bestaat er weinig kennis over het feit dat in veel islamitische landen de christenen (landgenoten) worden gehinderd en soms nog veel erger.
Er is een patroon van intolerantie en agressie door moslims tegen christenen (en andere niet-moslims).
Hierna de nodige voorbeelden.

De dwang van de islam (Michiel Hegener)

Gewone christenen zitten in de islamitische wereld zwaar onder de knoet. Voor moslims is er nog minder godsdienstvrijheid: op afvalligheid staat de doodstraf.
Een mooi perspectief zat verborgen in de wereldwijde protesten tegen de Mohammed-cartoons die de Deense krant Jyllands-Posten op 30 september 2005 afdrukte. De betogers eisten dat de redactie, de Deense regering en liefst het hele Westen excuses zouden aanbieden, en brachten daarmee impliciet een blijde boodschap: het was voortaan ook afgelopen met beledigingen door moslims van wat heilig is in het Westen. Anders zou er immers sprake zijn van meten met twee maten. In feite hadden we zicht op een win-win situatie. Geen beledigingen meer van de islam, maar ook geen moslims meer die het christendom beledigen, bijvoorbeeld door te stellen dat de kruisdood en de wederopstanding van Jezus verzinsels zijn. En ook nooit meer moslims die de Holocaust ontkennen.
Een soortgelijk vooruitzicht ging schuil in de felle protesten van de mondiale moslimgemeenschap toen de paus, tijdens een rede in Regensburg op 12 september, de Byzantijnse keizer Manuel II Paleologos (1349-1425) als volgt citeerde: “Laat me zien wat Mohammed voor nieuws bracht, en je zult alleen slechte en onmenselijke dingen vinden, zoals zijn bevel het geloof met het zwaard te verspreiden.” De aan al-Qaida gelieerde Moedjahedien Sjoera in Irak kondigde aan: “We zullen het kruis vernietigen en dan zijn er nog maar twee mogelijkheden: aansluiting bij de islam of de dood.” Dat was extreem, maar de afkeuring door moslims was universeel. En die verwerping van het pauselijk citaat bood een geweldige kans op verzoening: dankzij de massale, woedende reacties mogen we er gevoeglijk van uitgaan dat moslims voortaan niet meer zullen herinneren aan moord en doodslag uit naam van andere religies.
Bijvoorbeeld: sinds Mohammed hebben moslims beweerd dat christenen, gelovige joden, hindoes, boeddhisten en zoroastrianisten ongelovigen en heidenen waren. Maar hoe verstandig is het om de bloedbaden en andere vormen van geweld uit het verleden te verzwijgen teneinde de lieve vrede te bewaren? Is het wijsheid om zwarte bladzijden uit geschiedenisboeken te scheuren?
Ondanks de winst voor de interreligieuze verhoudingen is het toch moeilijk verdedigbaar om delen van de geschiedenis maar gewoon te vergeten, ook omdat we dan mogelijkheden laten liggen om van het verleden te leren. Manuel II Paleologos had het wél ergens over. Het christelijke Byzantijnse Rijk werd indertijd in hoog tempo onder de voet gelopen door de mohammedaanse Turken. Paleologos had alleen nog Constantinopel en een paar stukjes Griekenland over. De Amerikaanse historicus Will Durant (1885-1981) schreef in zijn elfdelige werk The Story of Civilisation: “De Mohammedaanse verovering van India is waarschijnlijk het bloedigste verhaal uit de geschiedenis. Islamitische geleerden en historici hebben met trots en plezier geschreven over de slachting onder de hindoes, de gedwongen bekeringen, het afvoeren van hindoevrouwen en kinderen naar slavenmarkten en de vernietiging van tempels door islamitische strijders tussen 800 en 1700. Miljoenen hindoes werden met het zwaard tot de islam bekeerd.”
Maar met het behoud van de vrijheid om historische bronnen te citeren en feiten te memoreren, zijn we er niet. Er liggen nog een paar cruciale kwesties die al veel langer spelen, soms al eeuwen. Er bestaat namelijk een grote onevenwichtigheid tussen de vrijheden die moslims in het Westen genieten en de beperkte vrijheden van christenen en andere niet-moslims in overwegend islamitische gebieden. In het Westen mogen moslims alles wat niet-moslims ook mogen. In de islamitische wereld mogen niet-moslims bitter weinig. Van wederkerigheid is in de verste verte geen sprake.

Neem de kwestie van de bouwvergunningen.
Moslims in het Westen mogen zoveel moskeeën bouwen als ze willen en kunnen financieren – of laten financieren, door Saoedi-Arabië of de Turkse achterban van de Turkse moskeevereniging Milli Görüs. In Nederland steeg het aantal moskeeën in vijftig jaar van nul naar vijfhonderd. En dat beeld is representatief voor andere westerse landen. In de Verenigde Staten, voor menige moslim de grote satan, steeg het aantal moskeeën sinds 1994 van 962 naar 1209. Maar dat betekent allerminst dat niet-moslims in overwegend islamitische landen vrij zijn om zo veel kerken en tempels te bouwen als ze willen bouwen en kunnen bekostigen.

In Egypte is tien procent van de bevolking christelijk, maar al sinds 1856 moet het staatshoofd voor elke nieuwe kerk of verbouwing van een bestaande kerk ontheffing verlenen. De laatste tien jaar kregen de zes miljoen christenen in totaal tien maal toestemming voor de bouw van een nieuwe kerk.

Turkije kent redelijk wat vrijheid in de wet, maar het is vreemd dat een kerk aan de staat vervalt als het aantal gelovigen naar het oordeel van de staat te gering is. Als er volgens de gemeenteleden reden is voor een hernieuwde ingebruikname kunnen ze een petitie indienen, die kan leiden tot teruggave. Maar volgens het International Religious Freedom Report 2004 van het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken ‘wordt het overgrote deel van de petities niet gehonoreerd of aangehouden omdat er, volgens de autoriteiten, gebrek aan documentatie was’. Een jaar geleden meldde De Telegraaf dat de enige katholieke kerk van Adana dicht moest omdat kort daarvoor in het belendende pand een restaurant was geopend, terwijl de Turkse wet verbiedt dat een restaurant minder dan tien meter van een kerk staat. Het Amerikaanse rapport meldt verder dat af en toe Turkse en buitenlandse christenen worden vastgehouden ‘op verdenking van het houden van bijeenkomsten zonder toestemming’.

Om misverstanden over de islamitische identiteit van Turkije helemaal uit te sluiten, vallen niet-moslims in Turkije onder het ministerie van Buitenlandse Zaken. “Stel je voor dat Nederland de islam als een zaak van buitenlanders beschouwt,” aldus Othmar Oehring, voorzitter van de Turkse katholieke bisschoppen in 2005 op een conferentie over geloofsvrijheid. De ongelijkheid reikt veel verder. Neem de Grieks-orthodoxe kerk in Turkije, die in 1923 180.000 leden had en nu nog maar vijfduizend. Het hoofd van de kerk moet de Turkse nationaliteit hebben, zegt Turkije.

Hoeveel van dergelijke beperkingen worden opgelegd aan Turkse imams in Nederland? Geen, ze hoeven slechts een verblijfsvergunning te hebben.
Nederland heeft imamopleidingen en telt tientallen islamitische basisscholen, maar hoe staat het met de vrijheid om christelijke scholen te stichten in Turkije? Het enige Grieks-orthodoxe seminarie werd in 1971 door de regering gesloten. De Europese Unie en de Verenigde Staten oefenden tevergeefs druk uit op Ankara. In het Westen wordt aan de distributie van de koran en andere heilige boeken geen enkele beperking opgelegd – uiteraard niet. Maar vreemd genoeg stuit het verspreiden van de bijbel in islamitische landen vaak op problemen.

In Iran is het zonder meer verboden.
In Turkije (99,9 procent islamitisch) mag het wel, maar juist de laatste tijd zijn er in de praktijk problemen.
Vooraanstaande politici spreken graag van ‘een complot om Turkije christelijk te maken’, signaleerde de Turkse columnist Mustafa Akyol vorig jaar. In antwoord daarop ‘eisen conservatieve moslims nu dat christenen die bijbels distribueren worden gearresteerd’. Op een boekenbeurs in Bursa, in maart van dit jaar, verzamelde een groep moslims zich bij een stand van Turkse christenen met bijbels. Ze begonnen nationalistische slogans te scanderen. Tien minuten konden ze hun gang gaan voor de politie ingreep, lang genoeg voor een cameraploeg om opnamen te maken die ’s avonds landelijk op televisie werden uitgezonden, wat weer voer was voor antichristelijke commentaren.

In één cruciaal opzicht zijn de niet-moslims in de islamitische wereld verrassend in het voordeel. Als het gaat om een fundamenteel aspect van vrijheid – de vrijheid om van godsdienst te veranderen – hebben zij meer rechten dan moslims. Katholieken in Irak, zoroastrianisten in Iran en kopten in Egypte, maar ook boeddhisten in Afghanistan en hindoes in Pakistan zijn stuk voor stuk vrij om hun geloof af te zweren en zich vervolgens eventueel aan te sluiten bij een andere religieuze groep. Dat recht hebben moslims absoluut niet. In al die landen verkeren moslims die van religie willen veranderen in levensgevaar.

Dat is opmerkelijk. Bijna overal ter wereld gunnen meerderheden zichzelf meer vrijheden dan de minderheden in hun samenleving, maar hier doet zich het omgekeerde voor.
Het recht om van godsdienst te veranderen, vervalt wel zodra een christen in Iran of een hindoe in India overstapt op de islam: wie spijt heeft en de islam weer vaarwel wil zeggen, moet volgens de sharia-wetgeving rekenen op de doodstraf. Voor elke moslim geldt: hoe je ook tot de islam bent gekomen, eruit stappen mag nooit.
Het gaat hier niet om een geografisch bepaalde vorm van rechtsongelijkheid, zoals de belemmeringen bij het bouwen van kerken in islamitische landen versus de vrijheid om moskeeën te bouwen in het Westen. Het verbod om de islam te verlaten geldt wereldwijd, want Mohammed zelf stelde de doodstraf op het door hem gestichte geloof. Het achterliggende idee: een moslim is bezit van Allah, en wie uit de islam stapt, steelt dus van Allah. Deze ultieme straf zou in dezelfde categorie vallen als de oudtestamentische teksten die steniging eisen bij overspel en godslastering, ware het niet dat het in die gevallen gaat om dode letters. De doodstraf voor afvalligheid is in menig islamitisch land realiteit.

In Soedan staat het in het wetboek van strafrecht (artikel 126.2), in Mauretanië in de Grondwet (artikel 134). De Grondwet van de Malediven stelt simpel dat elke staatsburger moslim is. In Iran zegt artikel 167 van de Grondwet dat de sharia geldt voor alles waarover de reguliere wet zwijgt, zoals afvalligheid. In Maleisië hebben enkele deelstaten heropvoedingskampen voor mensen die uit de islam willen stappen, al blijft dat in de Malaysia Truly Asia-spotjes onderbelicht.

Turkije kent wel de wettelijke vrijheid om van religie te veranderen, ook voor moslims. De sharia werd hier weliswaar in 1926 afgeschaft, maar de geest van de sharia werkt door. Wie overgaat tot het christendom moet rekenen op vele vormen van vijandigheid en zware beperkingen bij het vinden van werk. Volgens Otmar Oehring laten nieuwe christenen doorgaans op hun identiteitspapieren staan dat ze moslim zijn. Officieel stapten de laatste tien jaar gemiddeld veertig Turkse moslims per jaar over naar het christendom, een absurd laag aantal gelet op de normale mobiliteit tussen religieuze groepen in vrije samenlevingen.

Het verbod op afvalligheid voor moslims geldt overal, ook in Nederland. Niet volgens onze landelijke wetgeving, maar wel volgens de sharia. In principe is het in Nederland niet anders dan in Koeweit en Egypte, landen waar individuele vrijheid van godsdienst, en dus ook de vrijheid om van godsdienst te veranderen, vastligt in de wet. Maar wie daar de islam verlaat, hangt een volksgericht boven het hoofd, vaak in de vorm van moord of dreiging met moord. Ook intimidatie door de autoriteiten is deel van het pakket.
De Declaration by the Christian Converts of Egypt (te lezen op internet) geeft een aardig beeld. In Afghanistan had in maart een moslim de moed zich tot het christendom te bekeren. Hij werd prompt ter dood veroordeeld door een sharia-rechtbank. Onder westerse druk verleende de Afghaanse president Hamid Karzai weliswaar gratie aan Abdul Rahman, maar de bekeerling moest vervolgens linea recta en in het geheim het land verlaten omdat woedende demonstranten zijn dood eisten. In Turkije werden begin november nog twee mannen, Hakan Tastan en Turan Topal, voor het gerecht gesleept omdat ze ‘de Turksheid’ zouden hebben beledigd door christen te worden. Ook hadden ze zich bezondigd aan pogingen om middelbare scholieren te bekeren.
In Nederland en omringende landen kunnen islamverlaters zo veel represailles verwachten – uitstoting, doodsbedreigingen, geweld – dat ze daar doorgaans van afzien of in het geheim breken met de islam. In 2004 maakte de Evangelische Omroep een documentaire over Nederlandse moslims die christen waren geworden, en vond er twee bereid te spreken. Een van de twee, een Iraakse man, ging kort daarna terug naar Irak en werd toen veiligheidshalve maar weer moslim. Onlangs vertelde een Nederlands-Koerdische kennis me dat ze een paar jaar geleden had gebroken met de islam, maar dat haar ouders en zoon daar nooit achter mochten komen. Een bizarre uitzondering? Integendeel, het is normaal.

Websites voor afvallige moslims maken sinds een paar jaar duidelijk hoe groot het probleem is. Steeds weer is het anoniem opgetekende verhaal: ik ben blij dat ik geen moslim meer ben, maar niemand mag het weten, anders loop ik groot gevaar. Wereldwijd moeten er miljoenen mensen rondlopen die bij hun geboorte moslim werden en met de islam gebroken hebben, maar daar uit lijfsbehoud met bijna niemand over durven te praten. Naast de internetbekentenissen zijn er harde cijfers: tienduizenden Nederlandse christenen stapten zonder veel problemen over op een ander geloof, honderden Nederlandse hindoes deden hetzelfde, maar het aantal moslims dat openlijk met de islam brak, is minimaal: tientallen hooguit, en ze houden zich muisstil.

Er zijn goede redenen waarom westerse overheden, anders dan nu het geval is, zouden moeten toezien op de vrijheid van moslims om openlijk over te stappen op een ander geloof, of atheïst of agnost te worden.
Ten eerste is er nu sprake van ernstige rechtsongelijkheid, al is dat niet de schuld van het Nederlands recht maar van de sharia. Elke andere religie erkent de individuele vrijheid van godsdienst van het individu. Bij hindoes en boeddhisten is het zelfs een centraal leerstuk. Iedereen is geheel vrij, onverstandige beslissingen wreken zich hooguit in een slecht karma en problemen in de toekomst, toekomstige levens inbegrepen. Katholieke afvalligen weten zich gesteund door de verklaring Dignitatis Humanae, die in 1965 werd opgesteld tijdens het Tweede Vaticaans Concilie. De kern van het stuk: het individuele geweten staat boven de kerk, en religieuze keuzes kunnen alleen betekenis hebben als ze in vrijheid worden genomen.

Dat laatste voert naar een tweede bezwaar tegen het verbod op afvalligheid in de islam: nu weet niemand hoeveel moslims er zijn. De overgrote meerderheid van de één miljard mensen die als moslim door het leven gaan, werd bij de geboorte tot moslim gebombardeerd en kreeg al opgroeiend te horen dat het niet is toegestaan de islam te verlaten. Wat is de betekenis van een ‘keus’ voor een religie als de vrije wil er niet aan te pas is gekomen? Elsevier claimde deze zomer nog in een speciale editie over de islam dat het om ‘de snelst groeiende religie ter wereld’ zou gaan. Dat is onzin. Wie in een islamitisch milieu wordt geboren, mag maar één religie aanhangen, de islam. Alternatieven zijn er niet. Hoeveel moslims zouden moslim blijven als de islam een open huis was, waar iedereen vrij in en uit kan lopen, zonder vrees voor represailles van de overheid, de geloofsgemeenschap of de familie? Niemand die het kan zeggen, tot de dag dat de muren rond de islam omvallen.
Deze ongelijkheid tussen de islam en andere grote religies is nog veel ernstiger dan de ongelijkheid bij het al dan niet mogen bouwen van kerken en moskeeën. Of bijvoorbeeld de plicht voor christelijke vrouwen in Iran om hoofddoeken te dragen. De hele tegenstelling tussen islam en niet-islam wordt gevoed door de berichten over de snelheid waarmee de islam zich wereldwijd verspreidt. Maar de aantallen geven een schijnwerkelijkheid weer zolang het niet is toegestaan de islam te verlaten.

Michiel Hegener

http://www.meervrijheid.nl/index.php?pagina=1512

reason
04-01-09, 17:45
Volgende voorbeeld

Vervolging van christenen in islamitische landen

Het rapport werd opgesteld door een groep extremisten van de Organisatie van de Islamitische Confentie die eerder al haar eigen versie van de mensenrechten opstelde, conform de islamitische wetten. Vanzelfsprekend nemen moslimextremisten hier contact op met dit extremistisch clubje, telkens ze hun zin niet krijgen en bepaalde exhorbitante moslimeisen niet worden ingewilligd. We zullen maar eens een indrukwekkend rapport opmaken over de zware discriminatie en vervolging van christenen in landen met een moslimmeerderheid.

Steeds meer christenen laten het Midden-Oosten (nochtans de bakermat van het christendom) achter zich, weg van de oorlog, achterstelling, discriminatie en het islamitisch integrisme. De toestand is schrijnend. Het aantal christenen in het Midden-Oosten is drastisch gedaald, van tien procent in 1900 tot minder dan zes procent vandaag.

Oorzaak is niet enkel het lager geboortecijfer, maar vooral door de discriminatie door de moslimmeerderheid zien ze geen toekomst meer. Christenen speelden nochtans een belangrijke rol in de modernisering en laïcisering van de samenleving.
Voor de val van Saddam leefden er in Irak nog 80 000 christenen, nu is hun aantal gehalveerd.

In EGYPTE moet men zich bekeren tot de islam als men wil huwen met een moslim en als men wil opklimmen op de sociale ladder. Regelmatig zijn er ook aanslagen op kerken en worden christenen er slachtoffer van gewelddaden. Ook uit Syrië (Damascus was een christelijke hoofdstad, waar de meeste kerken zijn er omgevormd tot moskeeën) trekken de christenen weg. Dat komt volgens de aartsbisschop door het moslimfundamentalisme dat hen bedreigt en door de loproep van het vrije Westen.

De islam kent kent geen godsdienstvrijheid en geen enkele wederkerigheid. In alle moslimlanden worden christenen en andere religies onderdrukt en gediscrimineerd. Moslims mogen zich ook niket bekeren tot een andere godsdienst of afvallig zijn.

In Marokko staat in de grondwet ingeschreven dat het verboden is om zich tot een andere godsdienst te bekeren of om te verklaren dat men de islam heeft verlaten. Een tijd geleden werden in Marrakech een aantal mensen in de gevangenis opgesloten omdat ze zich in het geheim hadden bekeerd tot het christendom. Een tijd geleden werd een zendeling opgepakt omdat hij jongeren probeerde te bekeren tot het christendom.
Tot in 7de eeuw waren er in Noord-Afrika (ook in Marokko), waar de kerkvader Augustinus heeft geleefd en gewerkt, christelijke gemeenten. Maar vanaf de 7de eeuw bracht Bennafi er met het zwaard de islam binnen en was het afgelopen met het christendom in Noord-Afrika.

Terwijl hier moslimapologeten, betaald door de overheid zich voltijds kunnen wijden aan islamitisch zendingswerk en proselitisme, is zendingswerk (van een andere godsdienst dan de islam) VERBODEN in elk islamitisch land. . Bovendien is het in landen zoals Marokko en zelfs het meer liberale en seculiere Tunesië, verboden voor niet-moslims om binnen te gaan in een moskee (wat voorheen in Tunesië wel kon). In Tunesië kan men de ruïnes bezoeken van eens bloeiende christengemeenten in onder meer Carthago en Sbeitla. Na de onafhankelijkheid van Frankrijk in 1956 werden alle kerken er gesloten. Over het hele land resten er nog slechts zes kerken (zonder kruis op de kleine kerktoren – want verboden - en volledig zelfbedruipend, terwijl moskeeën er wel worden betoelaagd) voor de vele toeristen en de Europeanen die er wonen en werken (ter vergelijking: in Antwerpen alleen al zijn er zowat 35 moskeeën…). Ook in het ‘liberale’ Tunesië kan, er geen sprake van zijn dat een moslim zich zou bekeren tot een andere godsdienst. Enkel een buitenlander kan in Noord-Afrika christen zijn.

Waar zijn de christenen gebleven in Turkije, waar de zeven gemeenten in Klein-Azië waren gelegen, waarin Paulus heeft gewerkt en waaraan de apostel Johannes op last van Christus de zeven brieven richtte. De verovering van Costantinopel door de Ottomaanse moslims in 1432 is genoeg bekend en in Efeze, Patmos, Antitochië, kan men de ruïnes bezoeken van kerken van de eerste christengemeenten. Assyrische christenen worden er nog steeds vervolgd. Hier woont een hele gemeenschap Assyrische christenen uit Turkije die halverwege de jaren ‘90 werd verdreven uit onder meer het dorp Yaramis. Assyrische christenen uit Turkije wonen nu overal verspreid in West-Europa. Van deze uitdrijving van christenen uit Turkije zijn door Amnesty International rapporten opgemaakt. Het laatste seminarie in Turkije werd enkele jaren geleden gesloten, zodat het christendom er op termijn wellicht volledig zal verdwijnen, zoals de patriarch vreest. De orthodoxe kerk, bezit geen rechtsperoonlijkheid. Armeense christenen en orthodoxe Grieken werden er verdreven en vermoord. Momenteel zitten er een paar Turken in Turkije in de gevangenis omdat ze zich hebben bekeerd tot het christendom.

Sinds het verdwijnen van Saddam Hoessein en de oorlog is de situatie van de christenen er veel slechter op geworden. Sinds 2003 zijn er al meer dan 300 000 van de resterende Iraakse christenen naar het buitenland gevlucht. Een religieuze zuivering zoals in Irak is in veel landen van het Midden-Oosten aan de gang, het is zelfs het doel van moslimextremisten. We zijn nu getuige van een historisch drama: de christelijke aanwezigheid in het Midden-Oosten dreigt te verdwijnen, ook in de landen waar het christendom is onstaan. In het verleden waren christenen er tweederangsburgers, nu zijn ze er ongewenst. De druk op christenen om zich te bekeren tot de islam is groot, maar veel christenen vertrekken liever. In juni jl. werden in Irak een Chaldese priester en zijn assistenten brutaal vermoord, toen ze de kerk verlieten. Ze wilden hen dwingen om zich te bekeren tot de islam.Toen ze dit weigerden, schoten de mannen hen dood, gewoon één van de vele aanvallen van christenen in Irak. In Bagdad, Mosoel, Kirkoek of Bassora kloppen extremistische moslims op de deur bij christenen en beginnen geld te eisen voor ‘bescherming’. Daarbij dwingen ze familieleden meestal openlijk te verklaren tot de islam te zijn overgegqaan. Ten slotte eisen ze dat de familie het huis en het laat verlaat, ‘omdat dit niet jullie geboorteland is ‘. Honderden christenen ondergaan dit lot.

Overal waar de islam werd verspreid, werden de andere toen bestaande godsdiensten vrijwel volledig uitgeroeid. In Centraal-Azië verdwenen het boeddhisme, het nestorianisme en zoroastrisme bij de komst van de Arabieren. Ook Afghanistan was voorheen boeddhistisch. In het Midden-Oosten (waar het christendom is ontstaan) zijn historisch christelijke gemeenschappen in hun voortbestaan bedreigd. De laatste 50 jaar zakte de christelijke populatie in de Gazastrook en op de Westelijke Jordaanoever van 22 naar 2%. In Nazareth is de christelijke populatie gezakt van 60 % in 1946 tot minder dan 15% vandaag. Bethlehem telde vroeger 90 % christenen, maar sinds het onder Palestijns gezag kwam, nog slechts een derde. In Syrië (Damascus was erg belangrijk in het vroege christendom) was begin vorige eeuw nog één derde christen, nu nog minder dan 10%. In Egypte emigreren Kopten in grote getallen. Irak telde in 1987 nog 1,4 miljoen christenen, sindsdien is ruim 40% onder hen gevlucht. Deze emigratie van christenen is een gevolg van de terreur van radicale moslimbewegingen en de onderdrukking door de staat. In de hele islamwereld worden autochtone christenen (of andere niet-moslims) door de staat ernstig gediscrimineerd en bewust niet beschermd tegen islamitisch geïnspireerd geweld.
In het islamitische Andalousië waren joden en christenen destijds derderangsburgers die werden gediscrimineerd, overeenkomstig de islamitische wetten. In een islamitisch bestel geldt voor niet-moslims (joden en christenen) het statuut van dhimmi. Dhimmi’s zijn onderworpen aan een aantal discriminaties (die niet altijd aldus worden toegepast): In Andalousië moesten ze een bijzondere belasting betalen (jizaya) voor het verkrijgen van veiligheid en bescherming, ze mochten geen wapens dragen, ze mogen geen openbare functies bekleden (want een moslim mag geen bevelen krijgen van een christen of jood), ze moesten zich vestimentair onderscheiden van moslims, de beruchte (nazi) JODENSTER vindt hier haar oorsprong. Het islamitische Andalousië betekende geenszins een vreedzame samenleving tussen moslims, christenen en joden, gezien joden en christenen waren onderworpen aan de islamitische wetten en de bijhorende discriminatie van andersdenkenden.

De reële onderdrukking ontgaat echter de meerderheid van de Europeanen.
Voor KOPTEN is het bijvoorbeeld bijna onmogelijk om kerken te bouwen en te restaureren.. De zondagsmissen worden soms verstoord door vandalisme en pesterijen van moslims en lokale overheden. Christenen worden systematisch geweigerd voor leidinggevende functies binnen de overheid, de politie, het leger, de politieke partijen en in het onderwijs, wegens de traditionele sharia-regel die stelt dat ‘ er geen bevoegdheid van een niet-moslim over een moslim mag zijn’. Het zet sommigen ertoe aan om zich te bekeren om zo meer kansen te krijgen. Soms is een bekering een officieuze voorwaarde voor toegang tot goede jobs of huizen. De gewone christelijke leerboeken worden verboden of gecensureerd, terwijl allerlei islamitische literatuur, radio- en televisieprogrammas’s en schoolboeken die christenen belasteren of aanvallen vrij verschijnen.
Christenen worden duidelijk gemaakt geen klacht in te dienen uit ‘loyaliteit tegenover de natie’. Indien zij of hun verwanten dat wel doen, worden zij soms opgesloten in plaats van de daders. Er heerst ook een algemene rechtsonzekerheid in zaken waarbij moslims betrokken zijn. Een islamitische rechtsregel zegt dat een niet-moslim niet kan erven van een moslim. Het gebeurt zelden of nooit dat een rechtbank een uitspraak zal doen in het voordeel van christenen tegen moslims.

In Indonesië werden alleen al tussen 1998 en 2003 minstens tienduizend christenen vermoord.
Wie de ware betekenis van racisme aan de lijve wil ondervinden, moet maar eens als niet-moslim in Saoedi-Arabië verblijven.

http://www.nioweb.nl/2008/10/08/egyptische-christen-doodt-islamitische-zwager/


christenen steeds meer in de verdrukking.

Veel Palestijnse christenen emigreren. Met de overwinning van Hamas zal dit proces zich versneld verder zetten.
„Palestijnse christenen onverminderd onderdrukt”
Bron: refdag.nl

GAZA STAD - Christenen in de Palestijnse gebieden staan onverminderd bloot aan vervolging. Vooraanstaande christenen in het Midden-Oosten hebben dat gezegd.
Dat berichtte woensdag de christelijke Amerikaanse nieuwsdienst Crosswalk. Het persbureau baseert zich grotendeels op een nieuwe publicatie van de Israëlische schrijver Justus Reid Weiner. Zijn boek ”Mensenrechten van christenen in de Palestijnse samenleving” bevat de weerslag van acht jaar onderzoek naar de wijze waarop moslims christenen willen dwingen over te gaan tot de islam.

In het begin van zijn onderzoek veronderstelde hij nog dat de christenen in Palestijnse gebieden een redelijke mate van vrijheid hadden. Tegenover Crosswalk verklaarde hij echter deze week, na afloop van zijn onderzoek: „Tijdens de gesprekken die ik met Palestijnse christenen voerde, ontdekte ik dat de meesten van hen niet vrijuit durven spreken. Steeds weer drong men erop aan hun anonimiteit niet te doorbreken.”
Reid Weiner veronderstelt dat, indien de huidige trend zich voortzet, het christendom in de Palestijnse gebieden binnen vijftien jaar goeddeels verdwenen zal zijn. „Ook de christelijke gemeenschap in Bethlehem zal ophouden te bestaan.”

De situatie voor Arabische christenen die binnen Israël wonen is volgens Reid Weiner daarentegen aanzienlijk rustiger. „Dat is te danken aan de grotere bereidheid in Israël tot acceptatie van elkaar.”
Volgens Don Finto, auteur van ”Gods belofte aan en de toekomst van Israël”, zijn moslims in Bethlehem redelijk tolerant ten opzichte van christenen die vanaf hun geboorte christen zijn. „Maar moslims die overgaan tot het christendom lopen ernstig gevaar door hun eigen familieleden om het leven te worden gebracht.”

Een van de conclusies uit het onderzoek van Reid Weiner is dat moslims die uit eigen beweging overgaan tot het christendom uit veel officiële functies worden buitengesloten.
„In het algemeen is christenvervolging moeilijk meetbaar”, zegt Reid Weiner. „Als niemand klaagt, zou dat kunnen wijzen op een redelijke mate van godsvrijheid. Maar bij christenen die wonen in Palestijnse gebieden gaat deze regel niet op. Palestijnse christenen leven dagelijks in een sfeer van intimidatie.”

Bijbelwinkel in Gaza doelwit van aanslag
Bron: refdag.nl

GAZA-STAD - Sinds de verkiezingszege van de islamitische verzetsbeweging Hamas eind vorige maand zijn er in de Palestijnse gebieden twee aanslagen gepleegd op christelijke instellingen. Vorige week was een boekwinkel van het Palestijns Bijbelgenootschap in Gaza doelwit.

Dat meldde de stichting Open Doors, die zich inzet voor vervolgde christenen. De bom, gevuld met spijkers en andere scherpe metalen voorwerpen, ging vorige week vrijdag rond 23.00 uur af. Daarbij werden de stalen en glazen deuren van de Bijbelwinkel vernield. Op het tijdstip van de aanslag was er niemand in de winkel aanwezig. De volgende dag hebben medewerkers van het Bijbelgenootschap nieuwe deuren geïnstalleerd.
„De situatie in de Palestijnse gebieden wordt chaotisch”, aldus een contactpersoon van Open Doors. „Eind januari werd ook al een christelijk centrum op de Westelijke Jordaanoever aangevallen door een menigte Palestijnen.”

Bijbelwinkel bedreigd in Gaza
Bron: Nederlands Dagblad

ERMELO - De bijbelwinkel in Gaza wordt bedreigd met een bomaanslag als deze niet vertrekt uit het gebied. Dat meldt stichting Open Doors in Ermelo, die vervolging van christenen in de gaten houdt.
De aanslag op de bijbelwinkel in Gaza die begin deze maand plaatsvond, blijkt als waarschuwing bedoeld te zijn, constateert Open Doors. Gewapende en gemaskerde mannen hebben folders verspreid in de omgeving van de christelijke boekhandel. ,,In de folders wordt het Bijbelgenootschap opgeroepen om de winkel vóór 28 februari te ontruimen. Zo niet, dan wordt het hele pand opgeblazen. De verhuurder van het pand wordt ook bedreigd.”
Het Palestijnse Bijbelgenootschap beheert de boekhandel en is niet van plan te zwichten voor de bedreigingen. ,,Wij geven niet toe aan de dreigementen van de vijand, maar vertrouwen op de Heer en zijn bescherming”, aldus Labib Madanat, algemeen-secretaris van het Bijbelgenootschap. ,,Wij hebben de politie, de Palestijnse Overheid en president Mahmoud Abbas om bescherming gevraagd.” Open Doors is verzocht christenen wereldwijd om gebed te vragen voor deze zaak.

De bijbelwinkel aan het Palestinaplein in het centrum van Gazastad is op 24 mei 1999 geopend. De winkel is tot stand gekomen met hulp van het Nederlands Bijbelgenootschap en Open Doors. De Palestijnse overheid heeft de boekwinkel altijd met sympathie behandeld, aldus Open Doors.

Link naar artikel:
http://www.nd.nl/Document.aspx?docum…tikel&id=67616

reason
04-01-09, 17:48
Volgende voorbeelden

Progrom tegen christenen niet betraft

Een jaar na de antichristelijke progrom in het Israëlische dorp Maghar, blijven de daders ongestraft. De christelijke gemeenschap vraagt meer internationale druk op Israël.

Vorig jaar werden in het dorp meer dan honderd huizen van christenen in brand gestoken of beschadigd, 150 auto’s gingen in de vlammen op en de winkels van christelijke uitbaters werden geplunderd. De apotheek brandde uit, de kerk werd ernstig beschadigd..De aanvallen op de christelijke minderheid hielden vier dagen aan en werden veroorzaakt door een gerucht dat christelijke jongeren een naakfoto van een Druzisch (een islamitische stroming) op het internet hadden gezet. Het bleek een vals gerucht te zijn. Vele christenen zijn toen Maghar ontvlucht en de helft ervan is nog steeds niet terug gekomen uit schrik voor nieuwe aanvallen.

bron. Tertio 22/02


Andersdenkenden (niet-moslims) worden verondersteld te zullen branden in de hel (koranvers 18.29 al-Kahf: “Het is de waarheid van uw Heer: laat daarom geloven die geloven wil en niet geloven, die niet wil. Voorwaar, wij hebben de boosdoeners een Vuur bereid, welks omheining hen zal insluiten. Indien zij om hulp roepen, zullen zij worden begoten met water als gesmolten lood, dat hun gezicht zal verbranden. Hoe verschrikkelijk is de drank en hoe vreselijke de rustbank.”

In Iran wordt heden de kleine minderheid van Assyrische christenen gediscrimineerd. De Assyrische christenen vormen er samen met Armeniërs en Zorostrianen (de oorspronkelijke godsdienst voor de komst van de islam) de christelijke minderheid van het land. In Iran is een christen een ongelovige die nooit baas mag zijn van een gelovige moslim in de werksfeer, daarom zijn er weinig of geen Assyriërs werkzaam bij de overheid . Ook onderwijs- en gezondheidsinstellingen zijn taboe voor christenen. Er werken geen christelijke Assyriërs bij de politie, in het leger, als rechter of als piloot. Het gevolg van de islamitische politiek is dat hoog opgeleide Assyriërs geen werk vinden en vaak genoegen moeten nemen met jobs onder hun niveau. De 33-jarige Assyrische econome Ishtar uit Urmina ziet voor zichzelf maar twee mogelijkheden: “We kunnen genoegen nemen met een onderbetaalde job of het land verlaten. Vaak worden we door werkgevers om onduidelijke reden afgewezen en in sommige gevallen wordt het hardop gezegd: ‘uw christelijke geloof is een probleem’.”

Naast de discriminaties op het werk bestaan er nog tal van andere discriminaties, die het leven van christenen in Iran bijna onmogelijk maken. Zo moeten christenen die bij een auto-ongeval betrokken raken, meer betalen dan moslims. Ook de boeren in de provincie Urmira, waar een deel van de Assyrische christenen van oudsher woont, ondervinden veel last van discriminaties. Islamitische groothandels kopen hun producten niet, waardoor hun oogst kapot gaat. Met de komst van de nieuwe conservatieve president hebben de christenen hun laatste hoop verloren en de politie die de kledingvoorschriften controleert is nu veel actiever. De politie bezoekt winkels om niet-moslims te waarschuwen om de kledingvooschriften (ook niet-moslim vrouwen moeten zich sluieren) streng na te leven. (Ook in sommige wijken in Brussel is reeds zo een mutawa actief, die erop toeziet dat vrouwen die in winkels werken wel strict islamitisch zijn gekleed en erop toeziet dat er geen alcohol wordt verkocht.) Duizenden christenen hebben Iran reeds verlaten en weken uit naar VS, Canada of Australië.

Opnieuw christenen vermoord in Mosul

Hilversum (Van onze redactie) 8 oktober 2008 - Opnieuw zijn in de Iraakse stad Mosul christenen vanwege hun geloof om het leven gebracht. Dat meldt de katholieke website AsiaNews.
Moslimterreurgroep
Amjad Hadi Petros en zijn zoon werden gisteren gedood terwijl zij aan het werk waren in de buurt Sukkar het slachtoffer van een moslimterreurgroep. In een andere buurt overvielen terroristen een apotheker waarbij een medewerker, een christen, om het leven kwam.

Eerdere moorden
Op 4 oktober werden in Mosul een winkelier en een 15-jarige jongen doodgeschoten. Beiden waren christen. In september werden in dezelfde stad de dode lichamen van twee ontvoerde christenen gevonden.
Chaldeeërs
In Mosul wonen de meeste christenen van Irak. Het merendeel behoort tot de Chaldeeuws-katholieke kerk. Velen van hen zijn vanwege het geweld naar het buitenland ontvlucht.

bron: www.katholieknederland.nl

reason
04-01-09, 17:54
En nog meer voorbeelden die laten zien hoe slecht het gesteld is met de tolerantie door moslims ten opzichte van christenen in veel islamitische landen.


Bende bestormt Indonesische kerk
vrijdag 22 augustus 2008

Op zondag 17 augustus heeft een groep moslims een kerkdienst in Cipayung, Oost-Jakarta, Indonesië ernstig verstoord.

Uit een rapport van Compass Direct van 19 augustus blijkt dat twintig gemeenteleden, waaronder pastor Chris Ambessa, bij elkaar waren toen een woedende menigte zich buiten het gebouw verzamelde. Ondanks pogingen om hen buiten te houden, stormden zij de kerk binnen en gooiden het meubilair overhoop. De kerkleden werden de straat opgejaagd en ze kregen de waarschuwing niet terug te keren voor kerkdiensten in de toekomst. Vervolgens werden grote spandoeken opgehangen, waarop stond dat kerken en religieuze samenkomsten verboden moesten worden. Burgers moeten officieel eerst toestemming hebben voordat ze spandoeken mogen ophangen, maar de autoriteiten deden geen pogingen om in te grijpen of de spandoeken te verwijderen.

Pastor Ambessa, die de afgelopen twaalf jaar de gemeente in zijn huis ontving, had onlangs een tweede verdieping gebouwd om de groeiende gemeente te herbergen. Op 3 juli was hem opgedragen om de tweede verdieping te ontruimen. Op 13 juli kreeg hij het bevel alle religieuze activiteiten in zijn huis te staken voor een onbepaalde tijd vanwege protesten uit de buurt en het ontbreken van toestemming voor de bouw.

Bid voor pastor Ambessa en de andere christenen in Indonesië. Bid dat hun kerkdiensten ongehinderd kunnen doorgaan. Bid dat gelovigen in Indonesië standvastig zullen blijven, ondanks wat mensen zeggen. (Hand. 5:29).

http://www.sdok.nl/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=408&Itemid=180


Drie Indonesische christenvrouwen vrijgelaten
woensdag 13 juni 2007

INDRAMAYU - Na een gevangenschap van bijna twee jaar hebben de Indonesische autoriteiten vrijdag drie vrouwen vrijgelaten die ervan werden beschuldigd jonge moslimkinderen te willen bekeren.

Dat meldt het Amerikaanse persbureau Compass Direct.

De drie vrouwen, Rebekka Zakaria, Eti Pangesti en Ratna Bangun, mochten vrijdagmorgen om zes uur in alle stilte de gevangenis verlaten. Moslimextremisten hadden gedreigd massaal voor de poorten van de gevangenis van het Indramayu district in West-Java te demonstreren als de vrouwen vrijgelaten werden. Tijdens het proces zijn de drie regelmatig met de dood bedreigd.

De drie vrouwen organiseerden op verzoek programma’s met christelijke liederen, spelletjes en Bijbelstudie voor kinderen op een openbare basisschool. Islamitische leiders eisten dat de aanwezige moslimkinderen niet langer aan het programma zouden deelnemen. Op hun aandringen werden de vrouwen op 13 mei 2005 op grond van de beschermingswet voor kinderen gearresteerd en naar de staatsgevangenis gebracht.

De vrouwen kregen een straf opgelegd van drie jaar, maar komen nu vervroegd vrij.
(Bron: Reformatorisch Dagblad)

http://www.sdok.nl/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=325&Itemid=180

Pakistaanse christenen gearresteerd en opgesloten
dinsdag 25 november 2008

Een vader en zijn 20-jarige dochter zijn op 9 oktober jl. gearresteerd en opgesloten in de gevangenis. Beide Pakistaanse christenen worden beschuldigd van het scheuren van pagina’s uit de Koran. Hen hangt mogelijk een lange gevangenisstraf boven het hoofd.

De 20-jarige Sandal en haar vader Gulsher werden meegenomen door de politie nadat een moslim menigte hun huis had omsingeld en hen bedreigde. Uit de luidsprekers van de lokale moskee klonken beschuldigingen aan het adres van Sandal. Het huis van de christenen werd bekogeld met stenen en flessen benzine.

Nadat de politie Sandal en haar vader ontzet hadden uit de woedende menigte, namen ze hen mee naar de gevangenis. Daar werden de christenen in staat van beschuldiging gesteld vanwege artikel 295B van Pakistaanse grondwet, dat ontheiliging van de Koran verbiedt. Op overtreding van het artikel staat een levenslange gevangenisstraf.

Gulsher en zijn vrouw Suria Bibi hebben acht kinderen, waarvan Sandal de oudste is. Het gezin is actief betrokken bij de christelijke gemeente in hun woonplaats Tehsel Juhmra. Lokale moslims zien dit met lede ogen aan.

Pakistaanse partners van de SDOK hebben de achtergebleven familieleden naar een veiliger plaats gebracht en geven hen materiële hulp. Daarnaast zullen ze Sandal en haar vader met juridische steun bijstaan in het proces wat volgt. De SDOK bereidt een actie voor om Sandal en haar vader te bemoedigen door haar kaarten toe te sturen.

http://www.sdok.nl/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=14&Itemid=33

Huizen van Pakistaanse christenen verwoest
donderdag 25 oktober 2007

Bronnen van de SDOK melden dat op 19 oktober de huizen van drie christelijke families door lokale moslims zijn verwoest.

Volgens de christenen is het land waarop de huizen stonden meer dan tien jaar geleden door de overheid aan de christenen in eigendom gegeven. Enkele lokale moslims hebben het land nu echter opgeëist omdat ze er een begraafplaats van willen maken. Op 19 oktober jl. trokken 70 gewapende moslims naar de huizen van de christenen. Met tractoren begonnen zij de huizen te verwoesten. Ze stopten hier pas mee nadat de politie arriveerde. Sommige christenen meldden de SDOK dat ze bedreigd werden met de dood. De verstoring speelde zich af in het dorp Lobhana, in de buurt van de stad Lahore.

De SDOK roept op tot gebed voor de christenen die bij deze aanval hun huizen en bezittingen verloren. Bid dat de aanvallers tot geloof in Jezus Christus mogen komen. Bid dat degenen die bedreigd zijn, vrede zullen vinden in de nabijheid van de Heere (Fil. 4: 4-7).

http://www.sdok.nl/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=343&Itemid=187

Iraq – Two Christian Sisters Killed

On Nov. 12, two sisters were killed and their mother wounded by a gang of Islamic extremists in the Al Qahira section of Mosul, Iraq, according to VOM contacts. The gunmen shot one of the sisters as she was waiting for a bus outside their home. They then stormed into the home, killed the other sister and injured their mother. A bomb placed by the assailants at the entrance of the house detonated as police arrived on the scene, injuring several officers.
This incident is the latest in a series of attacks on Christians that have occurred in Mosul, in recent weeks. Since October, more than seven Christians have been killed and more than 200 families displaced. The Christian community in Iraq is estimated to be 3 percent of Iraq’s 26 million people, or about 800,000. Some Christians believe they are being targeted in an effort to wipe out the Christian community's economic activity and drive believers from the area. Since 2003, Christian leaders, churches and businesses in Iraq have been targeted by Islamic extremists. As a result, many believers have fled.

The Voice of the Martyrs encourages you to pray for this family as they mourn their loss and for healing for the injured mother. VOM is working to provide assistance to this grieving family. VOM has also responded with 300 Action Packs to help persecuted and displaced believers in Mosul. Pray displaced families will return safely to their homes, and ask God to protect them and other believers in Iraq as they risk all for their faith.

http://www.persecution.com/topStory_twoSistersKilledInIraq.html

Pakistan – Young Christian Woman and Her Father Imprisoned

Twenty- year-old Sandul Bibi and her father Gulsher are in prison in Pakistan, charged with violating section 295-B of the Pakistani legal code, the "blasphemy" law. Sandul is falsely accused of ripping pages from the Quran. On Oct. 9 a large crowd of Muslims attacked Christian families at a church, throwing stones and firing guns. They were shouting, "Kill Gulsher and his daughter Sandul." Sandul and her father, Gulsher Masih, were arrested after a mob from the local mosque surrounded their house. Loudspeakers from different mosques broadcast accusations that Christians had disgraced the Quran, calling Muslims to attack and burn their homes. The angry crowd threw stones and set fire to Sandul's home. Christians believe Sandul and her father were targeted and arrested because they were aggressively winning villagers to Christ.
Sandul has written several letters to her family from prison. In her latest letter she says, "I am praying a lot that God releases me from here and I can meet you, but I don't know when. He will give answers for our prayers. Please pray for me." If convicted, Sandul faces at least four years in prison. She and her family desperately need your prayers and encouragement.
The Voice of the Martyrs has supported Sandul and her family both financially and spiritually through this difficult time. VOM encourages you to lift this family up in prayer and ask God to encourage them. VOM has featured Sandul on the group's Christian prisoner Web site, www.prisoneralert.com. VOM encourages you to visit this Web site and compose letters of encouragement and mail them to Sandul. You can also send letters to the Pakistani government requesting Sandul be released.

http://www.persecution.com/topStory_SandulBibi.html

reason
04-01-09, 18:00
En hierna een laatste rijtje met trieste feiten...

Tienduizend kerken in onzekerheid
vrijdag 28 april 2006

Indonesische christenen luiden in Nederland de noodklok over de ontwikkelingen in hun land. Ze voelen zich bedreigd door een decreet dat de overheid in Indonesië heeft uitgevaardigd.

Zo'n tienduizend kerken in Indonesië verkeren in onzekerheid. Door een decreet dat de regering eind vorige maand afkondigde, is het onzeker of ze gebruik kunnen blijven maken van scholen of andere publieke gebouwen waar ze hun kerkdiensten houden. In de overheidsverordening is een verbod opgenomen om nog langer bijeenkomsten te houden in publieke ruimtes. Ook vloeit uit de maatregel voort dat het voor christenen nog moeilijker wordt kerken te bouwen.
De Indonesische christen Siswo Sinaga lacht als hij vertelt over de moeilijkheden die christenen in het vooruitzicht hebben. ,,Als we niet lachen, houden we het niet vol.'' Gisteren was Sinaga in Nederland om vertegenwoordigers van christelijke organisaties en kerken bij te praten over de ,,werkelijke situatie'' in Indonesië. Hij hoopt dat zij de Nederlandse regering en mogelijk andere westerse landen zover kunnen brengen dat zij bij Indonesië aandringen op intrekking van het decreet.

Zelf hebben de christenen al het nodige ondernomen, aldus Sinaga. ,,Het decreet is in strijd met de grondwet dat godsdienstvrijheid garandeert. Maar met ons protest bij de regering gaat het zoals altijd. Het verdwijnt ergens in een bureaula.'' Ook gesprekken met parlementsleden en pers leverden niets op. Sinaga denkt dat de Indonesische president Yudhoyono heeft ingestemd met de wet met het oog op fundamentalistische moslims. ,,Hij kan wel wat steun gebruiken.''

Sinaga, vertegenwoordiger van een christelijke organisatie in Indonesië en goed op de hoogte van de situatie van christenen in het land, gebruikt niet zijn eigen naam. Hij geniet landelijke bekendheid en daardoor weten moslimmilities, waarvan er veel zijn in Indonesië, hem snel te vinden. Ook het werk dat zijn organisatie doet, loopt volgens hem gevaar als bekend is dat hij in Nederland lobbyt voor zijn achterban.

Sinaga is in actie gekomen na recente bezoeken van de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Condoleezza Rice, premier Blair van Groot-Brittannië en premier Balkenende. Hij neemt het ,,de christelijke leiders van het Westen'' kwalijk dat zij tijdens hun bezoek alleen contact hebben gehad met moslims en lovende woorden over de godsdienstvrijheid in Indonesië spraken. ,,Christenen voelen zich bedrogen. Indonesië zou hét voorbeeld zijn voor andere moslimlanden. Alleen, de werkelijkheid is anders.''

Westerse landen laten zich volgens Sinaga bewust niet uit over de mensenrechtensituatie in Indonesië omdat ze het grootste moslimland ter wereld niet voor het hoofd willen stoten. ,,Ze zijn nu druk genoeg met Irak en Iran.''

Volgens Sinaga zijn sinds juli vorig jaar alleen al op West-Java veertig kerken gesloten door moslimmilities. Politie en overheid leggen deze privélegers geen strobreed in de weg als die christenen dwars zitten. ,,Dit is een van de signalen dat er geen godsdienstvrijheid heerst in Indonesië.''

Het decreet van afgelopen maand is in zijn ogen een overduidelijk bewijs. Wat precies de gevolgen zullen zijn, is nog onduidelijk, maar er zijn al kerken die sluiting wacht. Sinaga pakt zijn handcomputer en laat een paar e-mails zien. Een protestantse en een rooms-katholieke kerk in Bekasi (West-Java) hebben vorige week bezoek gehad van moslimmilities. Met het decreet in de hand eisten zij dat binnen twee weken geen kerkdiensten meer zouden worden gehouden. Een predikant in Pasuruan (Oost-Java) heeft zondag leden van de moslimmilitie FPI aan de deur gehad. De predikant is voorzitter van een samenwerkingsverband van kerken in zijn stad. Hij kreeg de opdracht geen kerkdiensten meer te beleggen in publieke gebouwen. Dat zal niet gebeuren, verwacht Sinaga. ,,Ze zullen met geweld de kerkdiensten moeten verhinderen.''

Schaal
Sinaga ziet het als een plicht voor westerse landen om de Indonesische regering aan te spreken en de echte waarheid te vertellen. ,,Dit decreet is in strijd met de mensenrechten waarin de vrijheid van religie is gewaarborgd. Wij hebben ingrijpen van westerse overheden nodig.''

Sinaga voorspelt een glijdende schaal. Volgens hem is dit een stap dichter naar invoering van de sharia, de islamitische wetgeving. Slechts een minderheid van de Indonesische moslims is daar voorstander van, ,,maar de militante moslims hebben zich goed georganiseerd en vragen luidruchtig aandacht voor hun mening''.

Zowel een negatieve ontwikkeling (het decreet en invoering van de sharia) als een positieve ontwikkeling (volledige godsdienstvrijheid) zal van grote invloed zijn op andere moslimlanden in de wereld, verwacht Sinaga. ,,Indonesië is immers het grootste moslimsland ter wereld.'' (ND)

http://www.sdok.nl/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=281&Itemid=180


Kerk in Egypte aangevallen
vrijdag 28 november 2008

Duizenden moslims hebben op zondag 23 november een koptische kerk in een buitenwijk van Caïro aangevallen. Delen van de kerk, twee auto’s en een winkel in de buurt zijn verbrand en vijf mensen raakten gewond.
De menigte was woedend over een nieuwe aanbouw bij de kerk. Rond vijf uur ’s middags verzamelden zij zich bij de kerk, na afloop van de dienst die vlak daarvoor gehouden was om het nieuwe deel van de kerk in te wijden.
Leuzen als “We zullen de kerk vernietigen”, “Islam is de oplossing” en “Geen God behalve Allah” werden gescandeerd. De kerk werd bekogeld met stenen en in brand gestoken. De gemeenteleden zaten binnen opgesloten en vijf van hen raakten gewond.

“Het was een beangstigend moment”, zei advocaat Nabil Gobrayel, die op dat moment in de kerk was.

http://www.sdok.nl/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=430&Itemid=1


Egyptische christen heeft gebed nodig
vrijdag 14 november 2008

Egyptische christenen hebben om gebed gevraagd voor Maher, een gelovige met een moslim achtergrond, en zijn dochter Dina. Maher is verwikkeld in een rechtszaak om zijn religieuze registratie op zijn identiteitskaart te laten veranderen van moslim naar christen en moet momenteel onderduiken.

Maher diende zijn zaak in op 4 augustus. De eerste hoorzitting werd op 2 september gehouden en uitgesteld op verzoek van advocaten. Een geplande hoorzitting voor 4 november werd uitgesteld tot 6 januari 2009 vanwege onenigheid tussen advocaten.
Maher koos er in 1973 voor om Christus te volgen. Zijn wens om zijn registratie nu op zijn identiteitskaart te laten veranderen komt voort uit bezorgdheid om zijn 14-jarige dochter Dina. Op de leeftijd van 16 jaar zal zij ook haar nationale identiteitskaart ontvangen en de registratie zal dezelfde zijn als die van haar vader. Maher wil dat er op zijn identiteitskaart staat dat hij christen is, zodat dit ook op Dina’s identiteitskaart zal staan. Op dit moment is Dina verplicht om islamitisch onderwijs te volgen en kan ze niet als christen opgroeien. Maher wil niet dat ze gedwongen wordt om onder islamitische wetten te leven, wat in zou houden dat ze niet het recht zou hebben om met een christen te trouwen.
Maher en Dina moeten zich momenteel schuil houden vanwege repercussies als gevolg van de rechtszaak.

Egyptische christenen roepen op tot gebed voor Maher en Dina, dat zij de aanwezigheid, bescherming en vrede van God zullen ervaren. En dat de rechtszaak een positief resultaat mag hebben, zodat Maher en andere christenen hun registratie op hun identiteitskaart kunnen aanpassen.

(Bron: Middle East Concern)
http://www.sdok.nl/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=427&Itemid=1

De Egyptische ex-moslim Mohammed Hegazy hoopt dat een buitenlandse ambassade hem reisdocumenten beschikbaar stelt, zodat hij met zijn gezin Egypte kan verlaten. Dit vertelde Hegazy donderdag 7 februari jl. tegen de SDOK. De tot het christendom bekeerde moslim heeft een rechtszaak aangespannen vanwege het feit dat het in Egypte niet mogelijk is voor moslims die christen worden om dit op hun identiteitskaart te laten veranderen. Voor Hegazy betekent dit dat hij zijn dochtertje, die enkele weken geleden geboren is, later islamitisch onderwijs moet laten volgen en geen christelijke opvoeding mag geven.
De zaak van Hegazy wordt in Egypte nauwgezet gevolgd. De dagbladen schrijven uitgebreid over hem. Ook komen zijn islamitische familieleden aan het woord. Ze hebben geen goed woord over voor de ‘afvallige’ Hegazy en dreigen hem te zullen vermoorden. Als gevolg hiervan is Hegazy met zijn gezin ondergedoken.

Hegazy heeft geen paspoort voor zichzelf, zijn vrouw en zijn kind. Ze kunnen hierdoor het land niet verlaten. Hun hoop is gevestigd op buitenlandse ambassades die hen reisdocumenten zouden kunnen verschaffen zodat ze Egypte kunnen verlaten, zo vertelde Hegazy. Hij ervaart veel druk: “Ik word heen en weer geslingerd door allerlei gedachten en leidt een opgejaagd leven. Maar ik ervaar ook rust omdat ik weet dat God bij ons is. Ik maak me zorgen over ons pasgeboren dochtertje. Gelukkig gaat het goed met haar en beseft ze niet wat er allemaal speelt.”

http://www.sdok.nl/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=364&Itemid=1

Marsipulami
05-01-09, 00:05
En hierna een laatste rijtje met trieste feiten...


Daarnaast mag je natuurlijk niet vergeten dat er christenen leven in moslimlanden sedert de tijd van Christus (cfr. Iran, Irak, enz.).

Van moslimgemeenschappen in bv. Europa die werden getolereerd (of het overleefden) in de voorbije duizend jaar ben ik (behalve de laatste paar decennia) niet op de hoogte. Christelijke gemeenschappen in moslimlanden worden beschermd door (jawel) de sharia.

reason
05-01-09, 09:58
Daarnaast mag je natuurlijk niet vergeten dat er christenen leven in moslimlanden sedert de tijd van Christus (cfr. Iran, Irak, enz.).

Van moslimgemeenschappen in bv. Europa die werden getolereerd (of het overleefden) in de voorbije duizend jaar ben ik (behalve de laatste paar decennia) niet op de hoogte. Christelijke gemeenschappen in moslimlanden worden beschermd door (jawel) de sharia.

De meeste christenen in islamitische landen behoren tot de groep die al voor de verovering door de islamitische legers in die landen woonden. Aanvankelijk waren de moslims dan ook een minderheid in de veroverde landen.
Langzaamaan in de loop der eeuwen veranderde dat op veel plaatsen en werd de islam het geloof van de meerderheid. Dat had natuurlijk mede te maken met het feit dat niet-moslims te maken hadden met structurele discriminatie.
Anderzijds was er meestal sprake van een relatieve tolerantie; er waren over het algemeen geen vervolgingen van christenen, en zij konden hun geloof meestal tamelijk ongestoord uitoefenen.
Waarschijnlijk was dat mede de kracht van de islamitische beschaving; er ontstond door die relatieve tolerantie weinig weerstand.

Andersom, het veroveren van oorspronkelijk door moslims bewoonde gebieden door christenen was niet of nauwelijks aan de orde. Tot het tijdperk van de kolonisatie natuurlijk. Onder de Europese (christelijke) machthebbers konden moslims hun geloof behouden en werd de actieve uitoefening daarvan niets in de weg gelegd.

Dat is geschiedenis.
Nu is natuurlijk belangrijk hoe er op dit moment wordt omgegaan met andersgelovigen.
En dan is het beeld in veel islamitische landen ronduit slecht.
Discriminatie en agressie komen veel voor. Zie de voorbeelden hierboven.

reason
05-01-09, 20:22
dus...:slaap: ?

simo
06-01-09, 10:48
wie houdt tegen? in de arabish werld heb je kerken, synagogen kroechen, disco's..etc. wat wel tegen gehouden wordt zijn de vrije moskeen en islamitscihe scholen omdat de leden van de VRIJE METSELAARS organisatie die de arbische werld leiden en geregeerd worden door zionisten zijn bang dat het volk achter de waarheid komt. Helaas voor ze is het volk nu wel wakker geworden en ook hier in europa zal de gewone burge wakker wrden en zal zich tegen de zinistische manipuatie en propaganda tegen keren. Nog iest als reactie op je vraag zeg ik: voor dat je gat zoeken of elders kerken gebouwd moeten worden zorg dat jouw leeglopende kerken in Nederland gebruikt worden. Hoeveel kerken worden in nederland verkocht? getransformeerd tot monumenten? en getransformeerd tot tentoonstelling plaatsen? als je nog en kerkje hier en daar hebt dan is meestaal surinaasm of ghanees en dat in bijna heel europa.

The_Grand_Wazoo
06-01-09, 10:50
Ik ruik Tamso

reason
06-01-09, 20:32
wie houdt tegen? in de arabish werld heb je kerken, synagogen kroechen, disco's..etc. wat wel tegen gehouden wordt zijn de vrije moskeen en islamitscihe scholen omdat de leden van de VRIJE METSELAARS organisatie die de arbische werld leiden en geregeerd worden door zionisten zijn bang dat het volk achter de waarheid komt. Helaas voor ze is het volk nu wel wakker geworden en ook hier in europa zal de gewone burge wakker wrden en zal zich tegen de zinistische manipuatie en propaganda tegen keren. Nog iest als reactie op je vraag zeg ik: voor dat je gat zoeken of elders kerken gebouwd moeten worden zorg dat jouw leeglopende kerken in Nederland gebruikt worden. Hoeveel kerken worden in nederland verkocht? getransformeerd tot monumenten? en getransformeerd tot tentoonstelling plaatsen? als je nog en kerkje hier en daar hebt dan is meestaal surinaasm of ghanees en dat in bijna heel europa.

Het gaat hier om de structurele discriminatie van o.a. christenen door moslims in islamitische landen.
De bewijzen zijn hierboven genoemd.
Het gaat hier niet over de ontkerkelijking in Europa.

Marsipulami
06-01-09, 22:01
Het gaat hier om de structurele discriminatie van o.a. christenen door moslims in islamitische landen.
De bewijzen zijn hierboven genoemd.

Discriminatie van sociologische minderheidsgroepen is er in alle landen van de wereld en is ook van alle tijden. Maar nergens in de moslimwereld kende discriminatie zo'n extreme proporties zoals gebeurde met de joden tijdens WOII in christelijk Europa.

reason
08-01-09, 07:50
Discriminatie van sociologische minderheidsgroepen is er in alle landen van de wereld en is ook van alle tijden.

Zeker, mensen en overheersende groepen hebben door de geschiedenis heen heel slechte dingen gedaan.
Maar dat is een dooddoener.
Wat wil je nou eigenlijk zeggen?
Dat we moeten zwijgen over die misstanden?


Maar nergens in de moslimwereld kende discriminatie zo'n extreme proporties zoals gebeurde met de joden tijdens WOII in christelijk Europa.

Ook dit is een dooddoener.
De holocaust was een afschuwelijk dieptepunt in de menselijke geschiedenis.
Maar er is geen reden om dat in deze topic op te voeren.
Los van het feit dat in de moslimwereld o.a. de Armeense genocide heeft plaatsgevonden, en dat de nationaal-socialistische ideologie per definitie NIET christelijk was, gaat het in deze topic om het HIER en NU.
IN DEZE TIJD worden christenen in islamitische landen op grote schaal geconfronteerd met discriminatie en geweld.

tr_imparator
08-01-09, 15:46
De holocaust was een afschuwelijk dieptepunt in de menselijke geschiedenis.


De holocaust was inderdaad een afschuwelijk dieptepunt in de menselijke geschiedenis., maar misschien dat een tweede holocaust op de joden in Israel wel noodzakelijk is?


Moet je je voorstellen; er komen 60.000 religieus gestoorde mensen eisen dat het Gods wil is dat dat stukje land voor hun bestemd is,...vervolgens terroriseren de 60.000 gestoorden die geen ruk met elkaar te maken hebben, behalve dat ze allemaal joods zijn en dezelfde ideologie delen, de plaatselijke bevolking..


Ik ben liever die 60.000 gestoorden kwijt dan rijk!

simo
11-01-09, 13:56
Het gaat hier om de structurele discriminatie van o.a. christenen door moslims in islamitische landen.
De bewijzen zijn hierboven genoemd.
Het gaat hier niet over de ontkerkelijking in Europa.

Onzin, ik ben geboren en getogen in Casablanca in een buurt waar veel christenen woont en niet ver van de joodse buurt vandaan. Ik heb ook veel christen leerkrachten gehad. Ik heb nooit enige teken van discrimintaie tegen deze minderheidsgroepen gemerkt in tegendeel ze worden beter behandeld dan de marokkaanse burgers. Mijn vienden in Syrie, Irak en Palestina vertellen hetzelfde ervaring. Andalusie tijd is de enige tijd waar Moslims-Joden-en christenen naast elkaar in alle harmonie hebben geleefd.
Je moet het probleem bij de bron pakken en de bron is de ZIONISME. De zionisme regeert de werld en heeft veel aftakkingen van christen op zak gekregen met als bovenaan de evangelische die in deze moderne tijd nog steeds geloven dat je alleen door de joden de hemel in gaat. (gelukkig zegt mijn islam dat ik alleen door mijn goede daden de hemel in ga, goede daden jegens Allah en alle mensheid- in tegensteliing tot de zionisme die beweert dat alles wat niet joods is is dier en alle GOD's regels gelden allen tussen joden, dus vekrachten en vermoorden van niet joden is toegestaan, en daar vallen de christenen ook in).
Discriminatie in Islam voor Christenen NOWAY bestaat niet, of is dit weer een propaganda van zionime om doelen te bereiken in 2015.

reason
11-01-09, 15:58
Onzin, ik ben geboren en getogen in Casablanca in een buurt waar veel christenen woont en niet ver van de joodse buurt vandaan. Ik heb ook veel christen leerkrachten gehad. Ik heb nooit enige teken van discrimintaie tegen deze minderheidsgroepen gemerkt in tegendeel ze worden beter behandeld dan de marokkaanse burgers. Mijn vienden in Syrie, Irak en Palestina vertellen hetzelfde ervaring. Andalusie tijd is de enige tijd waar Moslims-Joden-en christenen naast elkaar in alle harmonie hebben geleefd.
Je moet het probleem bij de bron pakken en de bron is de ZIONISME. De zionisme regeert de werld en heeft veel aftakkingen van christen op zak gekregen met als bovenaan de evangelische die in deze moderne tijd nog steeds geloven dat je alleen door de joden de hemel in gaat. (gelukkig zegt mijn islam dat ik alleen door mijn goede daden de hemel in ga, goede daden jegens Allah en alle mensheid- in tegensteliing tot de zionisme die beweert dat alles wat niet joods is is dier en alle GOD's regels gelden allen tussen joden, dus vekrachten en vermoorden van niet joden is toegestaan, en daar vallen de christenen ook in).
Discriminatie in Islam voor Christenen NOWAY bestaat niet, of is dit weer een propaganda van zionime om doelen te bereiken in 2015.

Klets niet zo dom man.
De voorbeelden zijn hierboven genoemd.
Het is een keihard feit dat in veel islamitische landen christenen worden gediscrimineerd, vervolgd en zelfs soms vermoord.
Heel mooi dat dat in Marokko niet gebeurt, maar in veel andere landen is dat wel zo.

The_Grand_Wazoo
12-01-09, 12:06
Hier Reason, nog een voor je verzameling. Kwam 'm tegen op Trouw

Bekering tot het christendom ligt nog steeds erg gevoelig in Turkije. Deel 4 in een serie over zestig jaar Verklaring van de Rechten van de Mens.

Mocht hij schuldig worden bevonden, dan gaat hij de gevangenis in. Hij glimlacht en zegt: „Het hangt dan van de rechter af hoe lang ik moet zitten. Het kan anderhalf jaar zijn, maar ook vierenhalf jaar.”

Het is koud in de kleine Turkse kerk in het Aziatische deel van Istanbul. De tot het christendom bekeerde Turk Hakan Tastan zit op een van de oude banken van de kerk en vertelt dat hij is aangeklaagd wegens het beledigen van de Turkse identiteit. „Ik begrijp er echt niets van”, herhaalt hij voor de zoveelste keer.

Tastan is het levende bewijs dat in Turkije universele mensenrechten niet voor zich spreken. Tot voor kort leek het de Turken geweldig om onderdeel te worden van het Westen. Wie kon tegen vooruitgang, tegen mensenrechten en vrijheid van meningsuiting zijn?

Maar toen de gesprekken voor volledig lidmaatschap van de EU in 2005 eindelijk van start gingen, bleken er voor de Turken ook schaduwkanten te zitten aan de veelgeroemde mensenrechten. Zo kon het bijvoorbeeld gebeuren dat Turkse moslims zich tot het christendom bekeren. Kon dat dan zomaar?

Sommige radicale Turken vonden het maar niets, actieve of mondige christenen. Een Italiaanse priester werd vermoord, van Turkse en Duitse zendingswerkers werden in Malatya de kelen doorgesneden. Hakan Tastan: „Die vermoorde jongens in Malatya waren mijn vrienden.”

De nu 39-jarige Tastan zelf kwam op zijn 24ste in een diepe depressie terecht en liep rond met zelfmoordplannen. Uiteindelijk wilde hij gered worden. Eerst ging hij naar de imams, daarna naar een psycholoog. Niets hielp.

Toen droomde hij van een bekeerde vriend die een helpende hand toestak. Tastan ging met hem praten, bekeerde zich tot het christendom en kwam tot rust. Ook zijn toenmalige vriendin, nu zijn vrouw, werd christen.

„Ik weet dat het niet slim is, maar ik ben zo blij met mijn geloof dat ik het niet kan verbergen. Ook in militaire dienst begon ik erover te praten. Het gerucht deed toen al snel de ronde dat ik probeerde om moslims te bekeren. Mijn commandant heeft me toen bij zich geroepen en heeft me een kwartier lang geslagen”, vertelt Tastan.

Tastan is een goedlachse, vrolijke man die gauw vrienden maakt. Ook met die commandant kwam het snel weer goed. Tastan: „Ik ben een gewone, nationalistische Turk. Dat begrijpen de meeste mensen niet. Het enige wat ik wil, is mijn geloof belijden zonder dat ik voor mijn leven hoef te vrezen.”

Tastan heeft meestal geen moeite om een baan te vinden, maar zodra mensen erachter komen dat hij de islam de rug heeft toegekeerd, wordt hij de laan uitgestuurd. Zijn redding bleek de mogelijkheid om als chauffeur kinderen van andere christenen naar school te rijden.

Net toen hij dacht dat het beter zou gaan en hij rust zou hebben omdat hij die baan had, werd hij opgepakt door de Turkse politie. Tastan en een vriend hadden twee jongens ontmoet die ze op internet hadden leren kennen. De twee bleken voor de Turkse politie te werken. Zes maanden na de ontmoeting werden Tastan en zijn vriend voor de rechter gedaagd en beschuldigd van het beledigen van de Turkse identiteit.

Tastan: „Het is echt belachelijk. Het is volgens de Turkse wet niet eens verboden om je geloof te verspreiden. Ik praat met mensen over mijn geloof, omdat ik hen wil helpen. Ik ben door een hel gegaan, anderen kan ik daarvoor misschien behoeden.”

tr_imparator
12-01-09, 18:05
Mensenrechten, laat me niet lachen. Die gast verkeerd in een mid-life crisis.

zepppaosla
12-01-09, 19:01
dus...:slaap: ?

World is in financial crise. Learn how to survive and play virtual stock exchange. Only the best wins!

http://borsegame.cjb.net


See rankings:

http://i48.servimg.com/u/f48/11/28/59/10/26670010.jpg

reason
12-01-09, 19:46
Mensenrechten, laat me niet lachen. Die gast verkeerd in een mid-life crisis.

Dus jij vind het normaal dat iemand wordt aangepakt omdat hij kiest voor een religie?
Vuile fascist.