PDA

Bekijk Volledige Versie : John Berger



IbnRushd
28-12-08, 13:21
zondag 28 december 2008

John Berger

http://anjameulenbelt.sp.nl/weblog/wp-content/uploads/2008/12/john_berger1.jpg

John Berger, een Britse schrijver, een jood met voorouders uit Polen, Galicië en het Oostenrijks-Hongaarse Rijk heeft afstand genomen van zijn ‘Recht op terugkeer’, dat Israel hem, als jood, ongevraagd heeft gegeven. Hij wil niet medeplichtig zijn aan een ‘recht’ dat de elementaire rechten van de Palestijnen vernietigt.

Gisteren stuurde hij deze statement de wereld in (met dank aan Stan):

Wij zijn nu de toeschouwers van het laatste - of misschien het op één na laatste - hoofdstuk van het zestigjarige conflict tussen Israël en het Palestijnse volk. Er zijn miljarden woorden gewijd aan de complexiteiten van dit tragische conflict, die of de ene of de andere kant verdedigden. Maar vandaag, oog in oog met de Israëlische aanvallen op Gaza, wordt de werkelijke rekening, die altijd verborgen aanwezig was, glashelder. De dood van één Israëlisch slachtoffer rechtvaardigt het vermoorden van honderd Palestijnen. Eén Israelisch leven is honderd Palestijnse levens waard. Dit is wat de Israëlische staat, en min of meer de media over de gehele wereld, met hier en daar wat kritische vragen, zonder er bij na te denken accepteren. Dat is een opvatting die ten grondslag ligt aan de langste bezetting van land dat bezit is van een ander volk in de Europese geschiedenis van de twintigste eeuw, en het is van een diepgeworteld racisme. Dat uitgerekend het joodse volk dit accepteert, dat de wereld daar mee instemt, en van de Palestijnen verwacht dat ze zich er aan onderwerpen - is een van de meest cynische grappen in de geschiedenis. Maar niemand lacht.
En we kunnen het tegenspreken, luid en duidelijk. Laten we dat dan ook doen.

John Berger

Bron: klik hier (http://anjameulenbelt.sp.nl/weblog/2008/12/28/john-berger/)

tanger'73
28-12-08, 13:41
Dat is in ieder geval één protest. Ik zal eens een vriend van mij (Marokkaanse jood) eens opbellen om daar het een en ander te polsen.

tanger'73
28-12-08, 14:08
Joodse vriend is net als ik ernstig geschokt en deelt z'n medeleven met de gruwelijk om het leven gekomen Palestijnse slachtoffers. Dat is twee.